En ruikuta, mutta rahat vähissä, hyvät vinkit tervetulleita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eihän tuo seittemälle hengelle paljon ole. Meillä on ton verran kahdelle hengelle, ja pärjätään ihan kivasti. Riittää myös vaateostoksiin ja muihin huvitteluihin.

Opettele katsomaan kilohintoja, ja ota huomioon, että esim. luut painaa enemmän kuin liha, joten luista lihaa ei kannata ostaa.

* osta vain edullinsta lihaa 4-5 e/kg jauheliha (ja kana tarjouksesta)
* älä osta juustoa, se on tosi kallista
* älä osta maitoa, kaksi viikkoa voi juoda vettä ilman että tulee d-vitamiini tai kalsiumpula
* juomaksi ainoastaan vettä
* kasvispainotteisia ruokia, perunaa, kaalia, porkkanaa. näistä saa keittoja ja laatikoita.
* korvaa liha kananmunalla, siinä on paljon proteiineja, mutta hinta on edullinen

Alkuperäinen kirjoittaja pari vinkkiä:
Eihän tuo seittemälle hengelle paljon ole. Meillä on ton verran kahdelle hengelle, ja pärjätään ihan kivasti. Riittää myös vaateostoksiin ja muihin huvitteluihin.

Opettele katsomaan kilohintoja, ja ota huomioon, että esim. luut painaa enemmän kuin liha, joten luista lihaa ei kannata ostaa.

* osta vain edullinsta lihaa 4-5 e/kg jauheliha (ja kana tarjouksesta)
* älä osta juustoa, se on tosi kallista
* älä osta maitoa, kaksi viikkoa voi juoda vettä ilman että tulee d-vitamiini tai kalsiumpula
* juomaksi ainoastaan vettä
* kasvispainotteisia ruokia, perunaa, kaalia, porkkanaa. näistä saa keittoja ja laatikoita.
* korvaa liha kananmunalla, siinä on paljon proteiineja, mutta hinta on edullinen
Nää on kaikki kanssa jo käytössä tota maitoa lukuunottamatta... Sitä kun meillä kuluu 30-40 litraa viikossa. Isommat lapset meillä oli tyttöjä(5), nää nuorimmat on poikia, 5 kappaletta. (Voiko lapsista sanoa KAPPALETTA?)

Joka tapauksessa, pojat juo maitoa ihan hirveesti, enkä oo sitä raaskinut heiltä rajoittaa. Kun limskaa yms. ei sitten saakaan kun erityistilanteissa.

Ja nälässä tarttis noita poikia ilmeisesti enemmän vaan pitää, kun plokkaavat kaikki vihannekset keitoista.

Muuten, yks säästövinkki multakin. Olen opettanut lapsille, että ovat kohteliaita ja ottavat aina mitä kylässä tarjotaan. Ja ottavat lisää kans, jos tarjotaan.;)

Alkuperäinen kirjoittaja Katto Kassinen:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
valehtelin ed. viestissä. 4 poikaa mulla vaan on...

Siis täh.. Puhuit 7 hengestä perheessä ja nyt valehtelet...? Oliko Porvoosta koko homma? hieman pihalla täällä

No ei oo provo. Laskin meidän perheeseen vain ne ketkä vielä kotona asuvat.
9 lasta olen saanut. Yksi on kuollut, kolme on muuttanut jo poiskotoa, kotona siis asuu vielä 5 lasta. Ja me vanhemmat siihen päälle, eikös se tee 7 henkeä?

Kai nyt sitä maidon juontia olisi pari viikkoa helppo vähentää? Kun se vesikin on ihan ok juoma kuitenkin eikä siinä ole mitään tekemistä raaskimisen kanssa. Laske vaikka kuinka paljon saat säästettyä, jos et kahteen viikkoon anna lapsillesi maitoa. Toki määrän voi myös puolittaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minusta tota maidon juomista kannattais vähän rajottaa. Sulla menee kahdessa viikossa pelkkään maitoon 1/6 tuosta rahasummasta. Onko järkevää?

Nii, tarttis vaan kovettaa ittensä ja sanoo, että enempää ette juo! Siis sitä maitoo. Ja kun osa siitä on vielä hylaa, vielä kalliimpaa.

Minusta tota maidon juomista kannattais vähän rajottaa. Sulla menee kahdessa viikossa pelkkään maitoon 1/6 tuosta rahasummasta. Onko järkevää?

Nii, tarttis vaan kovettaa ittensä ja sanoo, että enempää ette juo! Siis sitä maitoo. Ja kun osa siitä on vielä hylaa, vielä kalliimpaa.

Kylläkai pojat ymmärtää, ja syö mieluummin lihaa kuin maitoa lipittävät.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Ja käytä se säästetty raha lihaan. Pojatkin varmaan sitä arvostaa.

Toi on tosi! Lihaa pojat kyllä osaavat arvostaa!! Sopastakin kalastelevat sitä aina itselleen mahdollisimman paljon. Ja kilpailu siitä kuka makaronilaatikosta saa ongittua isoimman jauhelihaklöntin.

Mulla on tilillä enää 16e ja huomenna tulee noin 20e palkkaa. Niillä pitää pärjätä lapsilisin, pärjätään kun on pakko. Onneksi pakkasessa on tavaraa ja olen hamstrannut myös kuivatuotteita. Vain maitoa pitää ostaa. Hedelmät nyt jäävät ostamatta, mutta marjoja meilä on joten otetaan vitamiinit niistä.
Lapset tosin jävät ilman pääsiäismunia, mutta ne ei oo maiiman tärkein asia

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Mulla on tilillä enää 16e ja huomenna tulee noin 20e palkkaa. Niillä pitää pärjätä lapsilisin, pärjätään kun on pakko. Onneksi pakkasessa on tavaraa ja olen hamstrannut myös kuivatuotteita. Vain maitoa pitää ostaa. Hedelmät nyt jäävät ostamatta, mutta marjoja meilä on joten otetaan vitamiinit niistä.
Lapset tosin jävät ilman pääsiäismunia, mutta ne ei oo maiiman tärkein asia

Noinhan minäkin olen aina päättänyt, että pärjätään kun on pakko. Ja aina ollaan pärjätty. Mutta onko mulla alkanut ote lipsumaan, vai onko ruoka niin kallistunut, vai syökö kasvavat pojat vaan niin paljon, ettei rahat yksinkertaisesti tahto enää riittää.

Kuivatuotteita mullakin kaapissa aika paljon, puuroja saan aikaiseksi niillä. Ja marjoja pakkanen pullollaan, kun oon himomarjastaja. Mutta miten ne marjat lapsille syöttäis?? Sinällään ei mene.... Munat on meen m puolest aina jääneet kauppaan, paitsi kanan semmoset...

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Cittari mainosti viime viikolla perunoita hintaan 2,50 eikkaa 10kiloa. En tiedä onko tarjous vielä voimassa, mutta kannattaa hakea säkki jos on;).

Tuon mainoksen minäkin huomasin, mahtaako olla vielä voimassa?? Perunoita tarvittaisiinkiin, säkki melkein loppu. Ja jotain muutakin siellä taisi olla halvalla, jos vaan on vielä..

Mutta huomenna onkin maanantaiaamu, täytyykin mennä kauppoihin metsästämään niitä punalappuisia viimeisessä käyttöpäivässä olevia ruokia. Viikonlopun jälkeen niitä aina on hyvin:)

Alkuperäinen kirjoittaja jokunen:
Kaikki turha pois. Herkut, tupakat, alkoholi (vielä parempi jos ette näitä tarvitse koskaan).
Korkeintaan lapsille vain herkkupäivä jos se on teillä ollut tapana.

Lisää täältä:

http://www.martat.fi/neuvonta/kodin_talous/saastovinkkeja/

Siis onko tuo summa monenkin mielestä riittävä, tai peräti iso kahdeksi viikoksi? Siis 230 euroo 7 hengelle?? Kun olen jo itsekin alkanut epäillä nuukuustaitojani, kun ei meinaa rahat vaan riittää. Teen aina, päivästä toiseen noita edullisia ruokia joita täälläkin on ehdoteltu. Viinaa ja tupakkaa emme käytä. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä. Herkkua meillä on aina, nimittäin itse tehtyä pullaa tai kakkua.

Kädentaitojakin omaan, ompelen itselle ja lapsille kaiken mikä kannattaa. Usien nimittäin kirpparilta saa halvemmalla kuin itse tehden. Esim. haalarit... Mutta kaikki "paremmat" vaatteet, esim juhliin teen itse, samoin housut.

Mutta myyntiin asti en enää niitä jaksa enkä ehtisikään tehdä, kun on näitä tarvitsijoita omasta takaa.

Mut oonko mää sit oikeesti kuitenkin tuhlari, kun en meinaa saada rahoja riittämään?? Otan vinkkejä mieluusti vieläkin vastaan.

no ei todellakaan oo iso summa... Meillä menee (minä, mies ja kuukauden ikäinen vauva) n. 100 euroa/viikko ruokaan, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ja itse mekin melkein kaikki ruoat tehdään, ei käytetä eineksiä (paitsi maksalaatikko, hernekeitto ja pinaattiletut), ei tupakoida ja oluttakin otetaan tosi vähän. Herkkuja (namit, suklaa ja limu) ostetaan ehkä pari kertaa viikossa.

Kyselit vinkkejä marjojen käyttöön;). Keitä marjoista kiisseliä aamupuuron päälle tai välipalaksi, lapset yleensä tykkäävät siitä. Tee vispipuuroa jälkiruuaksi ja välipalaksi, siihen käyvät myös muut marjat kuin puolukat, rohkeasti kokeilemaan. Kala on tosi arvokasta nykyään, seitiä saa edullisesti pakasteena ja siitä voi tehdä monenlaista. Siinä ei ole myöskään ruotoja, niin lapsetkin tykkäävät.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kyselit vinkkejä marjojen käyttöön;). Keitä marjoista kiisseliä aamupuuron päälle tai välipalaksi, lapset yleensä tykkäävät siitä. Tee vispipuuroa jälkiruuaksi ja välipalaksi, siihen käyvät myös muut marjat kuin puolukat, rohkeasti kokeilemaan. Kala on tosi arvokasta nykyään, seitiä saa edullisesti pakasteena ja siitä voi tehdä monenlaista. Siinä ei ole myöskään ruotoja, niin lapsetkin tykkäävät.

Vispipuuroa usein teenkin, mutta kiisselit ei oo kovin suosittuja.... Puolukkaa mulla enempi pakkasessa onkin, kun tosiaan himomarjastin sitä viime vuonna, n 300 litraa. Mustikkaa ei paljon tullutkaan.

Kalasta meillä tykätään, mutta kirjolohi on harvoin hyvässä tarjouksessa. Ja ihmeen paljon silakatkin maksaa. Ostan niitä fileinä aina joskus, laitan uunipellille ja suolaa päälle, 20 min 200 asteeseen, hyvää on.. Ja seistä teen tietenkin soppaa..

Mutta noi puolukat täytyis kyl hyödyntää, kakkuu niistä teen melkein joka päivä, kun isäntä niin tykkää siitä.

Marjoista kiisseliä ja mehua,meillä ei juoda ruokajuomana maitoa,vain vettä.Silakat on edullisia,kala muuten on kallista.Makkara on halpaa,sitäkin hätätilassa syö.
Kannattaa tehdä isoja määriä.Ruuan hinta on noussut ihan järkyttävästi,kun on pienet tulot sen huomaa.Mullakin kaksi murrosikäistä,ruokaa menee paljon.

Alkuperäinen kirjoittaja jokunen:
Kaikki turha pois. Herkut, tupakat, alkoholi (vielä parempi jos ette näitä tarvitse koskaan).
Korkeintaan lapsille vain herkkupäivä jos se on teillä ollut tapana.

Lisää täältä:

http://www.martat.fi/neuvonta/kodin_talous/saastovinkkeja/

Siis onko tuo summa monenkin mielestä riittävä, tai peräti iso kahdeksi viikoksi? Siis 230 euroo 7 hengelle?? Kun olen jo itsekin alkanut epäillä nuukuustaitojani, kun ei meinaa rahat vaan riittää. Teen aina, päivästä toiseen noita edullisia ruokia joita täälläkin on ehdoteltu. Viinaa ja tupakkaa emme käytä. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä. Herkkua meillä on aina, nimittäin itse tehtyä pullaa tai kakkua.

Kädentaitojakin omaan, ompelen itselle ja lapsille kaiken mikä kannattaa. Usien nimittäin kirpparilta saa halvemmalla kuin itse tehden. Esim. haalarit... Mutta kaikki "paremmat" vaatteet, esim juhliin teen itse, samoin housut.

Mutta myyntiin asti en enää niitä jaksa enkä ehtisikään tehdä, kun on näitä tarvitsijoita omasta takaa.

Mut oonko mää sit oikeesti kuitenkin tuhlari, kun en meinaa saada rahoja riittämään?? Otan vinkkejä mieluusti vieläkin vastaan.

no ei todellakaan oo iso summa... Meillä menee (minä, mies ja kuukauden ikäinen vauva) n. 100 euroa/viikko ruokaan, joskus enemmän ja joskus vähemmän. Ja itse mekin melkein kaikki ruoat tehdään, ei käytetä eineksiä (paitsi maksalaatikko, hernekeitto ja pinaattiletut), ei tupakoida ja oluttakin otetaan tosi vähän. Herkkuja (namit, suklaa ja limu) ostetaan ehkä pari kertaa viikossa.

No ei minustakaan ole tosiaan iso summa! Ihan nolottaa aatella kuin surutta pystyy itse osteleen mitä mieli tekee..
Ei voi kun ihailla teitä kaikkia jotka noin hienosti pärjäävät pienillä ruokarahoilla!
Ei sillä että tässä itse rahassa kylvettäisiin, ihan perus duunariperhe, tosin vain yksi lapsi.

Saakos teiltä päin jostain niitä ruoka avustus kasseja?? Meillä niitä jaettiin perhekeskuksella. On niistäkin vähän apua....teidän tilanteessa voisitte saada jopa kuukausittain..

Niin ja laita "punasenlapun" ruuat pakkaseen niin säilyy paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja clivia:
Marjoista kiisseliä ja mehua,meillä ei juoda ruokajuomana maitoa,vain vettä.Silakat on edullisia,kala muuten on kallista.Makkara on halpaa,sitäkin hätätilassa syö.
Kannattaa tehdä isoja määriä.Ruuan hinta on noussut ihan järkyttävästi,kun on pienet tulot sen huomaa.Mullakin kaksi murrosikäistä,ruokaa menee paljon.

Voi kun lohduttaa... Kun oon jotenkin potenut huonoutta, kun ei rahat meinaa riittää. Mut kai se tosiaan johtuu ruuan hinnan roimasta noususta. Ja kun lapset kasvaessaan tarvitsee paljon, siis tosi paljon sapuskaa. Siis hyvähän se on, ja mukava sitä on katsella kun ovat terveitä ja ruoka kelpaa. Siksi kai tahtoisinkin ohjeita miten sitä saisi aikaan mahdollisimman vähällä rahalla isoja määriä ja vielä ravitsevaa.

Isojen määrien kerralla tekemisen olen itsekin huomannut kannattavaksi. Helppo sitä on sitten seuraavana päivänä lämmitellä.

Alkuperäinen kirjoittaja ehdotus:
Saakos teiltä päin jostain niitä ruoka avustus kasseja?? Meillä niitä jaettiin perhekeskuksella. On niistäkin vähän apua....teidän tilanteessa voisitte saada jopa kuukausittain..

Niin ja laita "punasenlapun" ruuat pakkaseen niin säilyy paremmin.

Joo, joka kuukausi meidän tuloilla saadaan sossussta toimeentulotukea. Joskus siellä on niitä ruokakasseja, ja ollaan niitä saatu. Mutta joinain kuukausina ne on ollu loppu ennekuin me ollaan siellä ehditty käymään....

Ja tosiaan, niitä punaisenlapun ruokia pakastan jos saa paljon...