En ruikuta, mutta rahat vähissä, hyvät vinkit tervetulleita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mutsi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaa tutkia koulujen, päiväkotien, vanhainkotien tai vaikkapa sairaaloiden ruokalistoja. Niitä löytyy netistä googlettamalla. Näissä paikoissa valmistetaan edullisia ja monipuolisia ruokia, niin sieltä voi saada vinkkejä omaan ruokahuoltoonkin. Sairaaloiden listoissa koko päivän ateriat aamupalasta iltapalaan saakka;).

Alkuperäinen kirjoittaja MaRLaSingeR:
onko teilläpäin Lidliä?

On, mutta en osaa sieltä oikein "rehellistä" ruokaa ostaa. Siellä on mun mielestä enempi vaan herkkuja yms.. Tosin vessapaperit ostetaan sieltä. Ja tomaattimurska oli halpaa... Löydättekö te muut sieltä "oikeaa ruokaa" halvalla?

Maidot siellä taitaa olla vähän halvempia??..

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Kannattaa tutkia koulujen, päiväkotien, vanhainkotien tai vaikkapa sairaaloiden ruokalistoja. Niitä löytyy netistä googlettamalla. Näissä paikoissa valmistetaan edullisia ja monipuolisia ruokia, niin sieltä voi saada vinkkejä omaan ruokahuoltoonkin. Sairaaloiden listoissa koko päivän ateriat aamupalasta iltapalaan saakka;).

Tätäkin oon koittanut. Tosin oma ruokalistamme usein muuttuu sen mukaan mitä kaupasta saa halvalla. Esim. niitä paljon mainostettuja "punalappusia".

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
onko teilläpäin Lidliä?

On, mutta en osaa sieltä oikein "rehellistä" ruokaa ostaa. Siellä on mun mielestä enempi vaan herkkuja yms.. Tosin vessapaperit ostetaan sieltä. Ja tomaattimurska oli halpaa... Löydättekö te muut sieltä "oikeaa ruokaa" halvalla?

Maidot, lihat, pakasteet. Makaroni on kalliimpaa kun Citymarketissa. Pekonia ostan aina Lidlistä ja vihanneksia.

Olisiko hullu ajatus yrittää menojen pienentämisen lisäksi/sijaan hankkia lisätuloja?

Kyllä kannattaa hakea maidot Lidlistä, kun teillä sitä kuluu noin reilusti. Kovasti tulee säästöä jo viikossa. Tee vaikka yksi-kaksi maidonhakureissua viikossa, samalla ostat sieltä vessapaperit, saippuaa ym. hygieniatuotteita. Onhan siellä Kartanon kotimaista jauhelihaa, broilerinkoipia ym. lihatuotteita, joita saa edullisesti ainakin. Vehnäjauhot 5kilon pakkauksessa edullisia ja hyvänlaatuisia. Kyllä siellä on monenlaista, kannattaa katsoa tarjouksia.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
onko teilläpäin Lidliä?

Maidot, lihat, pakasteet. Makaroni on kalliimpaa kun Citymarketissa. Pekonia ostan aina Lidlistä ja vihanneksia.

Olisiko hullu ajatus yrittää menojen pienentämisen lisäksi/sijaan hankkia lisätuloja?

Isäntä meillä on työkyvyttömyyseläkkeellä, joten hänen tulonsa ei siitä kasva. Pieni eläke, ei siitä nouse. Itse menen työnhakijaksi alkukesällä kun nuorin täyttää 3 vuotta. En sitten tiedä lisääkö se tuloja paljoakaan. Oma vika tietysti kun en ole kouluja käynyt, lapsia vaan tehnyt... Mutta en niin rahan perään olekaan, kun vaan tarpeelliseen sais riittämään.

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
onko teilläpäin Lidliä?

Me ostetaan sieltä vaipat, wc-paperit ja tarjousruoat. Maidot myös. Olen tarjousten perässä juoksija:) Tampereella hyvä paikka on esim. supermyynti josta saa halvalla kaikenlaista. Olisiko paikkakunnallasi vastaavaa pikkuliikettä josta saisi halvalla päivittäistavaraa? Itse otan usein kirpputoripöydän johon näen jonkin verran vaivaa, (pesen, silitän ja hinnottelen nätisti vaatteet ja tavarat, ja laitan kohtuullisen halvat hinnat tuotteisiin.) Olen myynyt omia käsitatöitä ja askarteluja joihin ei paljoa vaivaa ja rahaa uppoa kun käyttää kierrätystavaraa. Itsellä tyttö 9kk ja taloudellinen tilanne ajoittain heikko, jonka vuoksi olen tehnyt pieniä pätkä lisä hommia omien voimien mukaan äitiyslomalla.

Kyllä kannattaa hakea maidot Lidlistä, kun teillä sitä kuluu noin reilusti. Kovasti tulee säästöä jo viikossa. Tee vaikka yksi-kaksi maidonhakureissua viikossa, samalla ostat sieltä vessapaperit, saippuaa ym. hygieniatuotteita. Onhan siellä Kartanon kotimaista jauhelihaa, broilerinkoipia ym. lihatuotteita, joita saa edullisesti ainakin. Vehnäjauhot 5kilon pakkauksessa edullisia ja hyvänlaatuisia. Kyllä siellä on monenlaista, kannattaa katsoa tarjouksia.

Maitoja sieltä olen tosiaan hakenutkin, ainakin kerran viikossa. Ja samalla ne vessapaperit ostettu. Ja melkein unohdin, vehnäjauhot ostan vallan sieltä, on hyviä ja halpoja. Mutta miksen koskaan näe siellä mitään halpoja lihoja yms. Meidän lähimarketissa on aina paremmat tarjoukset ja sitten taas niita punalpp....

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Jos löydät jauhemaksaa niin on halpaa, siitä tekasee jauhemaksapihvit :p , pikkasen raastaa omenaa sekaan ja pari kananmunaa, valkopippuria ja suolaa. Hyvää :p . Kaveriksi perunoita/muusia

Tätä mä haluun kans koittaa. En kyllä tykkää maksasta, mut toi omena varmaan lieventää sen makua. Ja perunaakin jotkut sinne laittaa. Ja on terveellistä, hemoglobiini nousee. Kiitti vinkistä!

No enpäs ole kuullutkaan että omenaa jauhemaksapihveihin :) Itse laitan perunaraastetta :)

Tätäkin oon koittanut. Tosin oma ruokalistamme usein muuttuu sen mukaan mitä kaupasta saa halvalla. Esim. niitä paljon mainostettuja "punalappusia".
Juu, eihän niitä orjallisesti tarvitse noudattaa, mutta vähän katsoa vinkkiä ruokalistan suunnitteluun:). Niistä puolukoista kannattaa tehdä hilloa tai raakasurvosta ja syödä ruuan kera. Puolukka sopii yllättävän monen ruuan kanssa, jopa uunikalan kanssa toimii. Puolukkahillo herkullista kääretortussa, kun laittaa kermavaahdon kanssa tortun täytteeksi. Puolukkarahka on herkullista jälkiruokana. Puolukoita voi käyttää myös sämpylöihin tai leipätaikinan sekaan mehevöittämään taikinaa;)

Juu ei oo mustakaan paljon tuo summa noin isolle perheelle... opiskeluaikoina tuli elettyä pienelläkin rahalla, mutta jotenkin sen kesti, kun ajatteli sen vain kestävän hetken (tosin vähänpä sitä silloin tiesi...). Mutta kestona tuo tilanne olisi joka tapauksessa sietämätön, erityisesti kun on lapsia. Mutta tosi hienostihan teillä tuntuu nuo talousasiat olevan hallussa, itse kuitenkin teet ruuat, leivot, marjastat, ompelet ym... ja ihan uskomatonta positiivisuutta! :flower:

Kyllä ruuan hinta on noussut niin huimasti ja onhan palkat noussut hieman sen mukana mutta kelan tuella kun on lapsia hoitaa kotona niin huomaa ettei ne ole tullut kehityksen muikana. Kävin piak,pikaa lähikaupassa ja sain 5 eurolla vain perunajauhoja, keiju-paketin, lauantaimakkaraa leivälle ja yhden maitojuomapurkin..mäkin elän nuukasti ja leivon leivän itse ym...mutta yhtäkkiä huomasin ettei entinen rahasumma kk tahdo riittää ruokaan!

Tuosta maidosta vielä, että kannattaa muistaa se että maito ei ole janojuoma;)! Eli lapsille ruuan kanssa tarjolle se mikä on tarpeellista kasvavalle lapselle, mutta janoon sitten vettä. Kotitekoinen mehu myös hyvä juoma.

Alkuperäinen kirjoittaja Merle:
Juu ei oo mustakaan paljon tuo summa noin isolle perheelle... opiskeluaikoina tuli elettyä pienelläkin rahalla, mutta jotenkin sen kesti, kun ajatteli sen vain kestävän hetken (tosin vähänpä sitä silloin tiesi...). Mutta kestona tuo tilanne olisi joka tapauksessa sietämätön, erityisesti kun on lapsia. Mutta tosi hienostihan teillä tuntuu nuo talousasiat olevan hallussa, itse kuitenkin teet ruuat, leivot, marjastat, ompelet ym... ja ihan uskomatonta positiivisuutta! :flower:

Voi kiitos!! En oo täällä kehuja metsästämässä, mutta lämmittää mieltä myötätunto ja tunnustus. Se tässä kai juuri kaivertaakin, kun ei ole mistään tilapäisestä jutusta kysymys. Siksi kaipaankin sellaisia vinkkejä joilla pysyvästi saisi pienet rahat riittämään. No, nyt oon ihan liikuttunut, en osaa muuta sanoa. KIITOS!!

Tuosta maidosta vielä, että kannattaa muistaa se että maito ei ole janojuoma;)! Eli lapsille ruuan kanssa tarjolle se mikä on tarpeellista kasvavalle lapselle, mutta janoon sitten vettä. Kotitekoinen mehu myös hyvä juoma.

On tosiaan hölläkätisesti tuota maitoa meillä lipitelty. Ihan janojuomaksi. Täytyy tehdä uudet ohjeet, vettä voi janoon juoda, ja viimekesäisiä mehujakin on vielä pakkasessa. Mutta meillä vaan lapset tykkää enempi maidosta kuin mehusta, eikä usein ole toisinpäin?

Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
Mulla on tilillä enää 16e ja huomenna tulee noin 20e palkkaa. Niillä pitää pärjätä lapsilisin, pärjätään kun on pakko. Onneksi pakkasessa on tavaraa ja olen hamstrannut myös kuivatuotteita. Vain maitoa pitää ostaa. Hedelmät nyt jäävät ostamatta, mutta marjoja meilä on joten otetaan vitamiinit niistä.
Lapset tosin jävät ilman pääsiäismunia, mutta ne ei oo maiiman tärkein asia

Noinhan minäkin olen aina päättänyt, että pärjätään kun on pakko. Ja aina ollaan pärjätty. Mutta onko mulla alkanut ote lipsumaan, vai onko ruoka niin kallistunut, vai syökö kasvavat pojat vaan niin paljon, ettei rahat yksinkertaisesti tahto enää riittää.

Kuivatuotteita mullakin kaapissa aika paljon, puuroja saan aikaiseksi niillä. Ja marjoja pakkanen pullollaan, kun oon himomarjastaja. Mutta miten ne marjat lapsille syöttäis?? Sinällään ei mene.... Munat on meen m puolest aina jääneet kauppaan, paitsi kanan semmoset...

Voi: mä inhoan marjastusta, kun oon niin heinäallerginen että saan kädet verille metsässä kyykkimisestä. Mutta mun tyttö rakastaisi marjoja syödä: myy mulle niitä sun marjojas, te saatte ruokarahaa ja meillä neiti kotimaisia marjoja? :D

Jaksuja lähetän sulle. Itsellä hieman sama tilanne.
Meillä on nyt ruokarahaa 259e 2viikoksi ja taloudessa 6 henkeä.
Sairastelun vuoksi meni yli toistasataa lääkkeisiin.

Sain paljon hyviä vinkkejä! KIITOS!

Juu, nyt laitat uuden komennon maidon juonnin suhteen. Kannattaisi oikein tarkistaa se oikea maitotuotteiden saantisuositus teidän lasten ikäisille. Neuvolassa ainakin osaisivat sanoa montako lasillista maitoa ja paljonko muita maitotuotteita suositellaan tuon ikäisille lapsille päivittäin. Mikäs se suositus aikuisilla onkaan, että saa riittävästi kalsiumia?

Kyselepä joltain tutulta tosiaan olisiko tarvetta pakastemarjoille;) Teillä on niitä niin paljon, niin varmasti voisi myydä jonkin verran.

:) Voi äly, ihan tosi joku ostais marjoja pakasteesta. Mustikat ymmärrän, niitä sais tuoreeltaan myytyä niin paljon kuin metsästä saa vain poimittua. Yksi vuosi myinkin niitä "ihan simona". Ja puolukoita myös, niistä ei vain tienaa niin paljon. Viime vuonna meilläpäin ei vain tulllut mustikoita, puolukoita tuli sitten niittenkin edestä. Niitä muutaman ämpärillisen myinkin, mutta niistä ei tosiaan paljoa tienaa.

No minusta yli 200 euron summat kahdelle viikolle pitäisi tilapäisesti riittää ihan hyvin. Meitä on 5, ja ihan varmasti ruokkisin meidän perheen viikoksi 50 eurolla, se tarkoittaa sitä, että kaikki herkut ovat siitä poissa, ihan perusruokaa syötäisiin.

Siis esim.

Riisipuuro
Makaronilaatikko
Makkarakeitto
Kinkkukiusaus
Kasvissosekeitto + lämpimät voileivät
Spagetti ja jauhelihakastike
Kanapataa (riisiä, kanaa, ananasta, kanaliemikuutio)
Itsetehtyä pizzaa
Broilerinkoivet riisipedillä
Uunimakkaraa ja perunamuussia
Lihaperunasoselaatikko
Juustoperunoita (meillä näitä syödään vaikka pelkiltään)
Uuniseitä tai kalapuikkoja ja perunaa
Hernekeittoa
Broilerikastike ja makaronia

Ylipäätään perunaruuat ovat halpoja.

Lisäksi leipää, leikkeleeksi juustoa, porkkanaa myös naposteltavaksi iltapalalla, maitoa, tiivistemehua. Leikkeleenä leivän päällä voi käyttää myös keitettyä ja siivutettua kananmunaa. Aamupalalle puuroa. Annokset tehdään isoina, ja jatketaan esim. halvemmalla porkkanalla, pyritään syömään kaikesta kahdesti.

Niin meitä siis 5 henkeä, ruokalasku + hygienituotteet ovat viikossa n. 70 - 120 euroa, riippuen siitä, onko viikonloppuna esim. joku pyhä, ja joudunko ostamaan paljon noita pesuaineita.

Mutta ei ole kyllä jatkuvasti hauska tuijotella hintalappuja senkin tiedän, kun sitä olen joutunut joku vuosi taaksepäin tekemään. Silloin mies oli lomautettuna, ja ainoa paikka mistä enää pystyi nipistämään oli ruoka. Silloin tuijottelin tosissani hintalappuja kaupassa, valitsin aina kaikista halvimman vaihtoehdon, esim. litran jogurteista sen minkä halvimmalla sain.

Tulipa muuten mieleeni, silloin syötiin paljon vaniljajäätelöä, sitä kun sai paketillisen noin eurolla. Sitä oli siis aina viikonloppuna tarjolla herkkuna, ja kyllähän se pojille upposi. Jätskin kanssa voi muuten tarjota niitä makeita pakastemarjoja! Tai vaikka vaihteeksi tehdä siitä jätskistä pirtelöä.

Mitä jos lahjottaisin teille yhden lehmän? Se tuottas varsin kohtuullisilla kuluilla isonkin talouden maitomäärän... Ai niin, mutta kun teillä oli sitä laktoosivaivaakin... Laitapas ap mulle y-viestiä. Tuli mieleen yks juttu =)

Ihan puhut asiaa. Noita mainitsemiasi ruokia meillä aina syödäänkin. Ja jauhelihakeittoa yms, mitä vaan saa isot määrät edullisesti ja sopii lämmittää seuraavanakin päivänä. Mutta vaikka meitä on enää kotona asuvia 2 enemmän kuin teillä, ei tahdo 150 euroo riittää viikoks. Se on siis se summa joka YLEENSÄ meillä on käytössä. Nyt on vähemmän, ja on monta kertaa ollut vieläkin vähemmän....

Hintojen kyttäily on tullut jo niin tavaksi vuosien varrella, ettei se itsessään enää rasita. Pikemminkin on tullut tarve löytää kaupasta aina se halvin mahdollinen vaihtoehto.
Joskus menee viikko todella pienellä rahalla, mutta seuraavalla viikolla sitten onkin kaikki loppu. Pesuaineet, juusto,...

Alkuperäinen kirjoittaja Ammu:
Mitä jos lahjottaisin teille yhden lehmän? Se tuottas varsin kohtuullisilla kuluilla isonkin talouden maitomäärän... Ai niin, mutta kun teillä oli sitä laktoosivaivaakin... Laitapas ap mulle y-viestiä. Tuli mieleen yks juttu =)

Laitoin!