V
vieras
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Voi itku:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Voi itku:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Voi itku:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja vieras:Alkuperäinen kirjoittaja Voi itku:Ja kyllä, minua kauhistuttavat ne lukemattomat ajattelemattomat vanhemmat, jotka eivät tunnista lapsiensa tarpeita ja tunteita. Sitten ajatellaan, että kun se lapsi on niin kamala.
On minullakin erittäin änkyrä, voimakastahtoinen ja kovaääninen tyttö, joka protestoi kaikkea vastaan, mutta siltikään hän ei ole minulle vastenmielinen. Olen ylpeä hänestä ja haluan ohjata hänen vahvuuksiaan oikeaan suuntaan ja opettaa tulemaan toimeen niiden heikkouksien kanssa.
Sitähän se vanhemmuus on!
Joo, mutta jos luit sen alotuksen tarkkaan, niin siinä puhuttiin jaksamisesta, eikä sen totaalisella puutteella ole enää mitään tekemistä ajattelemattomuuden ja sokeuden kanssa - kun ei vaan enää yksinkertaisesti JAKSA edes ajatella.. Uupumus, tuttu sana??
Noidankehä on valmis.Äiti ei jaksa ja lapsi kerjää yhä enemmän
huomiota. Aikuisen tehtävä on katkaista tämä noidankehä muuttamalla ensin omaa käytöstään.
Juuri näin. Vastuu on vanhemmalla ja apua on haettava, jos omat voimat ja näkemys eivät riitä tai auta.
Aivan, mutta olisit sanonut sen saman tien. Kauhistelu ei ainakaan auta asiaa.
Sitäpaitsi, avun hakeminen on helpommin sanottu kuin tehty.
Tuskin palstakauhistelu ketään satuttaa tai jos se satuttaa, niin ehkä sitten on aihettakin.
Mistä tiedät? Ja siis ilmeisesti et tiedä yhtään mitään edellämainitsemistani sairauksista, kunhan toitotat nyt vain omaa mielipidettäsi eteenpäin. Sekin on jo tullut selväksi. Ja kerropa vielä, mitä aihetta on masentuneella tulla satutetuksi? Oletko kenties joku piilevä sadisti, jolla ei ole loppuviimein mitään kykyä asettua toisen ihmisen asemaan?
Tulipas tulikivenkatkuista tekstiä.
Vaikka olisit masentunut, ei vastuu vuorovaikutuksesta ole lapsellasi, vaan sinulla, hänen vanhemmallaan. Jos tietää olevansa masentunut, on velvoitettu hakemaan apua, koska sitä on masentuneelle saatavilla. Vanhemmuus on vastuuta ja se vastuu on lapsesi hyvinvointi.
Masentunut ei ehkä kykene ajattelemaan, että pikkulapsiaika kuitenkin loppuu aikanaan ja väsymyskin helpottuu. Henkinen väsymys on varmasti kuluttavaa ja saa elämän näyttämään näköalattomalta, mutta kyllä jokaisen elämässä on hyviäkin asioita. Se lapsikin voi olla syy taistella oman hyvinvoinnin puolesta, tällaisiakin taistelijaäitejä tiedän.
No nyt et sanonut mitään uutta, kun halusin nimenomaan tietää, että jos kysymyksessä olisi vaikka masennukesta kärsivä äiti, niin mitä luulet, auttaisiko satuttaminen häntä avun hakemisessa vai kannustavat sanat? Osaat korulauseita lasten kasvatuksesta ja kerrot aikuisen vastuullisuudesta tunteiden kanssa, mutta itse heität aika vastuuttomasti "on aihettakin satuttaa.." Tuo tuskin auttaa ketään.