En päässyt lukemaan sosiaali ja terveys alaa lähihoitaja :(

  • Viestiketjun aloittaja "Surku"
  • Ensimmäinen viesti
"hmmhmm"
No kaikkihan tietävät, että yliopistot ja kauppakorkeat ovat the place to be. Jos ei rahkeet riitä niihin, niin sitten pitää tyytyä johonkin huonompaan amisteluun tai möhistelyyn. Ja ne jotka selittävät kutsumuksesta hoito-alalle, niin hyvä homma! Hoitoalan ammattalisia kyllä tarvitaankin, mutta ainahan voi pyrkiä lääkikseen tai ryhtyä edes sairaanhoitajaksi, ettei ole pakko mennä sieltä mistä aita on matalin ja itkeä sitten matalasti palkattua ammattiaan....
Voi että joidenkin pitää olla... tyhmiä!!!

Mitä sinä tiedät minun taustasta ja siitä mikä elämäntilanteeni on? Tai siitä miksi hain opiskelmaan juuri lähihoitakaksi?
 
"vieras"
No kaikkihan tietävät, että yliopistot ja kauppakorkeat ovat the place to be. Jos ei rahkeet riitä niihin, niin sitten pitää tyytyä johonkin huonompaan amisteluun tai möhistelyyn. Ja ne jotka selittävät kutsumuksesta hoito-alalle, niin hyvä homma! Hoitoalan ammattalisia kyllä tarvitaankin, mutta ainahan voi pyrkiä lääkikseen tai ryhtyä edes sairaanhoitajaksi, ettei ole pakko mennä sieltä mistä aita on matalin ja itkeä sitten matalasti palkattua ammattiaan....
Onko sulla mitään käsitystä siitä miten pieni on lh:n ja sh:n palkkaero? :D
 
KY
[QUOTE="Lähihoitajaopiskelija";26513126]Miksi ei saisi opiskella sitä ammattia johon oikeasti haluaa eikä väkisin kouluttautua korkeammin ja silloin tehdä työtä jota ei halua tehdä?[/QUOTE]

Eli et haluaisi tehdä esimerkiksi lääkärin tai sairaanhoitajan työtä, mutta lähärinä olo maistuu? Logiikkasi ontuu aika pahasti.
 
"lähihoitaja"
[QUOTE="hmmhmm";26513147]Voi että joidenkin pitää olla... tyhmiä!!!

Mitä sinä tiedät minun taustasta ja siitä mikä elämäntilanteeni on? Tai siitä miksi hain opiskelmaan juuri lähihoitakaksi?[/QUOTE]

Kylläpäs siellä oli tosiaan "hieno" vastaaja. T.alipalkattu lähihoitaja
 
"Lähihoitajaopiskelija"
Eli et haluaisi tehdä esimerkiksi lääkärin tai sairaanhoitajan työtä, mutta lähärinä olo maistuu? Logiikkasi ontuu aika pahasti.
Ei onnu yhtään. En halua tehdä lääkärin työtä koska se on melko tavalla eri asia kuin lähihoitajan työ. Ei kaikkia hoitoalan töitä voi niputtaa samaan ja olettaa, että kaikki haluvat tehdä kaikkia hoitoalan töitä.

Sairaanhoitajan töitä EHKÄ voisin tehdä, mutta ei mulla siihen mitään kamalaa pakottavaa tarvetta ole.

Että sä tässä nyt olet vähän pihalla asioista.
 
KY
[QUOTE="vieras";26513154]Onko sulla mitään käsitystä siitä miten pieni on lh:n ja sh:n palkkaero? :D[/QUOTE]

Kyllä siinä keskipalkassa aika pieni ero taitaa olla (lh noin 2000€/kk, sh n. 2500€/kk), mutta kyllähän sairaanhoitajat tekevät huomattavasti vaativampaa työtä ja arvostan heitä hieman enemmän, kun näitä "enpäs jaksanut opiskella mitään, meninpäs lähäriksi!". Tietääkseni myös SH:ksi opiskelukin on vähän vaativampaa...
 
"Lähihoitajaopiskelija"
Kyllä siinä keskipalkassa aika pieni ero taitaa olla (lh noin 2000€/kk, sh n. 2500€/kk), mutta kyllähän sairaanhoitajat tekevät huomattavasti vaativampaa työtä ja arvostan heitä hieman enemmän, kun näitä "enpäs jaksanut opiskella mitään, meninpäs lähäriksi!". Tietääkseni myös SH:ksi opiskelukin on vähän vaativampaa...
Mua ottaa suunnattomasti päähän tuo asenne, että lähihoitajiksi opiskellaan muka vain siksi ettei muuta jaksanut opiskella!
 
"..."
Kyllä siinä keskipalkassa aika pieni ero taitaa olla (lh noin 2000€/kk, sh n. 2500€/kk), mutta kyllähän sairaanhoitajat tekevät huomattavasti vaativampaa työtä ja arvostan heitä hieman enemmän, kun näitä "enpäs jaksanut opiskella mitään, meninpäs lähäriksi!". Tietääkseni myös SH:ksi opiskelukin on vähän vaativampaa...
Olen opiskellut molemmiksi ja työskennellyt molempina. Lähihoitajanakin työskentely on vaativaa. Usein juuri lähihoitaja on se, jonka pitää havaita ne ongelmat ja tarpeet.

Silloin, kun olin lähihoitajana palvelutalossa, nettosin saman verran kuin sh. Syynä se, että tein vuorotyötä, kun sh teki ma-pe 7-15. Lisien kanssa verojen jälkeen, palkkamme oli sama, molemmilla pieni...
 
KY
[QUOTE="Lähihoitajaopiskelija";26513206]Mua ottaa suunnattomasti päähän tuo asenne, että lähihoitajiksi opiskellaan muka vain siksi ettei muuta jaksanut opiskella![/QUOTE]

Noh, väännetään nyt sitten rautalangasta: miksi halusit lähihoitajaksi? Opiskelitko lukiossa? Oliko yläasteen- tai lukion päättärisi keskiarvo ysin pintaan? Veikkaan, että ei ollut. Ja tuskin kävit lukiotakaan...
 
"Lähihoitajaopiskelija"
Noh, väännetään nyt sitten rautalangasta: miksi halusit lähihoitajaksi? Opiskelitko lukiossa? Oliko yläasteen- tai lukion päättärisi keskiarvo ysin pintaan? Veikkaan, että ei ollut. Ja tuskin kävit lukiotakaan...
Siksi, että saan tehdä työtä mitä haluan. Kirjoitin jo aiemmin, että olen käynyt lukion ja ammattikorkeakoulun. Eikä olisi mahdottomuus päästä yliopistoon.

Kyllä sulla ottaa koville, että joku oikeasti tykkää tehdä lähihoitajan työtä. Sulle tuota asiaa ei saa perille vaikka vääntäisi ratakiskosta.
 
KY
[QUOTE="Lähihoitajaopiskelija";26513248]Siksi, että saan tehdä työtä mitä haluan. Kirjoitin jo aiemmin, että olen käynyt lukion ja ammattikorkeakoulun. Eikä olisi mahdottomuus päästä yliopistoon.

Kyllä sulla ottaa koville, että joku oikeasti tykkää tehdä lähihoitajan työtä. Sulle tuota asiaa ei saa perille vaikka vääntäisi ratakiskosta.[/QUOTE]

Kiva tarina. Toivottavasti olet siis ylpeä itsestäsi ja uravallinastasi etkä koskaan valita esim juurikin tuota matalaa palkkausta. En kyllä usko, että olit mikään kympin tyttö lukiossa, yleensä ne luokan älyköt (kuten itse olin, pidin mm parhaan oppilaan puheen aikanani) päätyvät hieman toisiin hommiin....
 
"vieras"
Kyllä siinä keskipalkassa aika pieni ero taitaa olla (lh noin 2000€/kk, sh n. 2500€/kk), mutta kyllähän sairaanhoitajat tekevät huomattavasti vaativampaa työtä ja arvostan heitä hieman enemmän, kun näitä "enpäs jaksanut opiskella mitään, meninpäs lähäriksi!". Tietääkseni myös SH:ksi opiskelukin on vähän vaativampaa...
Joo,riippuu työpaikasta :) Vuodeosastoilla sairaanhoitajat pyyhkivät niitä perseitä siinä missä lähihoitajatkin,syöttävät,pukevat,siivoavat oksennuksia. Ainoa ero on i.v luvat ja lääkkeenjako (toisissa paikoissa tosin myös lh:t jakavat lääkkeitä). Lääkärin kierroilla ovat mukana ja infoavat muita esim. potilaiden lääkemuutoksista. Mikä on sun mielestä se sh:n työn vaativa osa? Jos lähäreihin verrataan?
 
"vieras"
Noh, väännetään nyt sitten rautalangasta: miksi halusit lähihoitajaksi? Opiskelitko lukiossa? Oliko yläasteen- tai lukion päättärisi keskiarvo ysin pintaan? Veikkaan, että ei ollut. Ja tuskin kävit lukiotakaan...
No,mun yläasteen päättötodistuksen keskiarvo oli 8.9. Kävin lukion ja kirjoitin kaksi E:tä,kaksi M:ää ja yhden C:n. Lukion jälkeen en tiennyt mitä halusin ja pääsin työkkärin kautta harjoitteluun kehitysvammaisten hoitokotiin. Tykkäsin työstäni,tunsin että saan olla oma itseni ja tehdä työtä omalla persoonallani. Ei musta olisi johonkin toimistoon papereita pyörittelemään. Lähdin opiskelemaan lähihoitajaksi ja valmistumisen jälkeen olisi tarkoitus hakea opiskelemaan kätilöksi. Joillekin aloille voi myös ajautua ja jotkut pitävät oikeasti siitä työstä mitä tekevät. Jos minun pitäisi valita että istuisinko näpyttelemässä koneella jossain tilastokeskuksella kahdeksasta neljään ja tienaisin tonnin kuussa enemmän niin eipä tarvitsisi kauaa miettiä :) En ole niin rahanahne.
 
"vieras"
Kiva tarina. Toivottavasti olet siis ylpeä itsestäsi ja uravallinastasi etkä koskaan valita esim juurikin tuota matalaa palkkausta. En kyllä usko, että olit mikään kympin tyttö lukiossa, yleensä ne luokan älyköt (kuten itse olin, pidin mm parhaan oppilaan puheen aikanani) päätyvät hieman toisiin hommiin....
Älykäs voi olla monella eri tavalla :) Tunnen monia älykkäitä ihmisiä ja juuri he ovat mielestäni niitä avarakatseisimpia. Eivät ole eläneet tynnyrissä,osaavat kyseenalaistaa mutta myös nähdä asiat moniulotteisesti. Myös empatiakyky on tietynlaista älykkyyttä,samoin sosiaalinen älykkyys. Kympin keskiarvo ei kerro ihmisestä vielä kaikkea ja voihan se olla että sinä esimerkiksi et edes soveltuisi sosiaalialalle. Paine on kuitenkin yllättävän kova ja kiperissä tilanteissa vaaditaan sosiaalisia taitoja sekä itsehillintää. Ei ole kovin hääppöinen lähtökohta jos ei ole kykyä ymmärtää ihmisten erilaisia elämäntilanteita ja valintoja.
 
Mulla oli keskiarvo yläasteelta ysin pintaan.
En siltikään halunnut lukioon, vaan opiskelin itseni artenomiksi käsi- ja taideteollisuusalalta.
Nyt opiskelen lähihoitajaksi :D

Enkä aio itkeä matalaa palkkaa, koska se on selkeästi korkein mun palkoistani.
Ei oikein lyönyt tuo taiteellisuus leiville liiaksi :snotty:
Toisaalta jos tietää tulevansa sillä toimeen? Ei mulla ole suunnattoman suureelliset haaveet, enemmän uskon pitkänsitkeään työhön ja sen palkitsevuuteen.


Joku kysyi miksi ei sairaanhoitajaksi, en oikein tyhjentävästi osaa sanoa, jotenkin vain ei. Lähihoitajan työstä sain ensimmäisen käsityksen kun katsoin heidän työtään saattohoitoa antaessaan pappani viimeisinä elinpäivinä.

Jos olinkin joskus aliarvioinut ammattiaan, en aliarvioinut sitä enää. Teen nyt kesätyötä samalla osastolla ja nautin työstäni, ymmärsi joku sitä tai ei.
Haluan olla lähellä ihmistä ja toteuttaa sairaanhoidollista 'tarvettani'. Tällä hetkellä siihen riittää lähihoitajaksi valmistuminen. Kuka tietää, mitä teen sitten, opiskelenko sairaanhoitajaksi vai en- sen näyttää aika. Luultavasti en.

Toinen peruste oli paikkakunnalla vallitseva työntekijäpula hoitoalalla- työtä siis mitä todennäköisemmin on saatavilla, sen verran sentäs olen rahankin perään, ei pelkkää kutsumusta todellakaan.

Mitä tulee pyllyjen pyyhkimiseen- en hakeutunut alalle siksi, että saisin siivota tuotoksia vaipoista, vaatteista, sängystä tai lattialta, vaan siksi, että olisin auttavana kätenä, joka auttaa kun ihminen ei enää itse kykene, pysty tai osaa.
Se on totta, että ei siihen pyyhkimiseen nyt suurta koulutusta vaadita, mutta moneen muuhun osaan tuota työtä kyllä. Eri asia sitten, kuinka moni suostuu (koulutuksella tai ilman) tuota työtä tekemään?

Eikö sen pitäisi olla hyvä asia, että on meitäkin, jotka pystyvät ja haluavat?
 
Viimeksi muokattu:
"Lähihoitajaopiskelija"
Kiva tarina. Toivottavasti olet siis ylpeä itsestäsi ja uravallinastasi etkä koskaan valita esim juurikin tuota matalaa palkkausta. En kyllä usko, että olit mikään kympin tyttö lukiossa, yleensä ne luokan älyköt (kuten itse olin, pidin mm parhaan oppilaan puheen aikanani) päätyvät hieman toisiin hommiin....
Sä et vaikuta omaan elämääsi kovin tyytyväiseltä kun pitää noin kärkkäästi arvostella muiden tekemisiä ja valintoja. :) Älykkö et todellakaan ole viestiesi perusteella.
 
"KTM"
Nyt hämmennyin? Ensin et päässyt kauppaopistoon merkantiksi vai tradikseksi vai mikä se nyt on, mutta sittemmin sinusta tuli KTM? Jos ymmärsit hakea kauppakorkeaan myöhemmin ja tosiaan pääsit sisään niin lämpimät onnittelut. Olet innoittava esimerkki AP:n kaltaisille :)
Lukion jälkeen pyrin kauppaopiston merkonomilinjalle ja en tullut valituksi, vaikka lukion keskiarvo oli 8,1. Olin välivuoden töissä. Pyrin uudestaan ja pääsin. 2-vuotisen kauppaopiston jälkeen menin töihin ja myöhemmin pyrin yliopistoon. Sinne pääsin eka yrittämällä. Ehkä olisin päässyt sinne jo lukion jälkeen, mutta yhtään en kadu valitsemaani reittiä, sillä merkonomin opinnoista oli hyötyä sekä töissä että myöhemmissä opinnoissa.
 
"vieras"
[QUOTE="Surku";26512675]Huomenna käyn viemässä postiin laput ja sitten odotan sov.kokeen tuloksia ( siis pyydän ne itselleni nähtäväksi )

En tajua missä meni vikaan.Ryhmis,opettajan haastattelu ja psykologi haastikset meni nappiin.Käyn itse tällä hetkellä lähihoitajan valmentavaa kurssia.Meniköhän sitten ne varsinaiset testit penkin alle.Matikka on toooosi huono....[/QUOTE]

niissä ei ole miehiä jotka pitäs kana laumalle jöötä jos liikaa höyryyntyvät!
Toinen nainen on aina toiselle naiselle susi! Jospa et tullut toimeen haastattelijan kanssa!
 
tjaah
Kiva tarina. Toivottavasti olet siis ylpeä itsestäsi ja uravallinastasi etkä koskaan valita esim juurikin tuota matalaa palkkausta. En kyllä usko, että olit mikään kympin tyttö lukiossa, yleensä ne luokan älyköt (kuten itse olin, pidin mm parhaan oppilaan puheen aikanani) päätyvät hieman toisiin hommiin....
Veikkaan, että teit älyttömästi hommia saadaksesi hyvät paperit?
 

Yhteistyössä