En päässyt lukemaan sosiaali ja terveys alaa lähihoitaja :(

• Viestiketjun aloittaja "Surku"
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Voi luoja, mitä keskustelua! Todella surullista! Mikä ihme tarve joillakin ihmisillä on arvottaa eri ammatteja ja niiden edustajia? Kaikkia tarvitaan, niin se vain on. Ja on todella hyvä, että on niitä ihmisia, jotka tuosta vaan pesevät vanhusten takapuolet. Minusta ei siihen olisi. Ja tiedän, että se ei todellakaan ole lähihoitajien päätyö :)

Terveisin
maisteri

"hilde"
[QUOTE="vieras";26513645]Voihan se olla :) Tai sit muut ihmiset näkevät sussa jotain sellaista mitä et itse ole tullut ajatelleeksi. Ehkä et vain soveltunut alalle. Veikkaan että jokaisella alalla on niitä joista tulee miettineeksi että miksi. Jopa niillä kaikista korkeimmin palkatuilla.[/QUOTE]

No joo, en välttämättä olisikaan soveltunut. Olen aika tiedonjanoinen ihminen, ehkä teoreettisempi opiskelu oli parempi vaihtoehto. Yliopistossa opetetaan ajattelemaan itse, kyseenalaistamaan asioita. En voi tyytyä siihen että täytyy tehdä vain niinkuin opettaja sanoo. Olet oikeassa osittain, en olisi kovin kauaa viihtynyt kun olisin halunnut eteenpäin. Pidän kyllä ihmisten auttamisesta, olen empaattinen jne. Arvostan lähihoitajan ammattia kovasti :) Toivottavasti ap pääsee seuraavassa haussa opiskelemaan.

"vieras"
Suoraan peruskoulun jälkeen voi hakea joko lukioon tai amikseen (esim. lähihoitajaksi). AMK:hen (esim. sairaanhoitajaksi) voi hakea vasta sen jälkeen kun suorittanut lukion tai toisen asteen tutkinnon eli amiksen, esim. sen lähihoitajatutkinnon. Jotkut on niin varmoja urasuunnitelmistaan, että tietää jo peruskoulussa haluavansa sairaanhoitajaksi ja ajattelevat, että on parempi hankkia se sairaanhoitajakoulutus (AMK-tutkinto) mieluummin lähihoitajankoulutuksen kuin lukion kautta. Ja toisen asteen tutkinnon, amiksen, jälkeen pystyy hakemaan myös sinne lääkikseen tai oikikseen yhtö lailla kuin lukion jälkeen. Tosin yliopistoon taitaa käytännössä olla helpompi päästä, jos on käynyt pohjaksi lukion eikä amista.

[QUOTE="Surku";26512807]No sitä juurikin mietin mistä otti kiinni.Eikä tähän kouluun ollut niin paljon hakijoita.Hakijat reilu 70 kpl ja 2 ryhmää aloittaa syksyllä siis 2 luokkaa!!!
Joten harmittaa kovasti :([/QUOTE]on taittu hakea samaan paikkaan. mä pääsin läpi

sos.tt.
En minäkään päässyt lähihoitajakoulutukseen. Psykologisista jäi kiinni ja pyysin saada arvion nähtäväkseni. Luki, että en tule pysymään alalla =). Oikeassa olivat, hain seuraavana vuonna yliopistoon ja nyt olen koulutukseltani sosiaalityöntekijä. Eli itselläni oli kuitenkin "haju" alasta...

Niin siis sehän ei ole lähäri mihin on vaikeaa päästä sisään, vaan LÄÄKIS! Eli peiliin voi katsoa, jos ei lähihoitajaksi edes pääse...
älä kehtaa. Lähihoitajaksikaan ei kuka tahansa pääse.
Mua jotenki ärsyttää tuo ajattelutapa että lähihoitajaksi pääsee kuka vaan. No ei kyllä pääse. Eikä tarvi olla ees mikään ö-luokan ihminen joka ei pääse.

"vieras"
älä kehtaa. Lähihoitajaksikaan ei kuka tahansa pääse.
Mua jotenki ärsyttää tuo ajattelutapa että lähihoitajaksi pääsee kuka vaan. No ei kyllä pääse. Eikä tarvi olla ees mikään ö-luokan ihminen joka ei pääse.
Lähihoitajaksi ei pääse kuka vain. Mutta ei se myöskään ole lähelläkään niitä vaikeimpia aloja päästä sisään. Jos ei toisella kerralla pääse niin alkaisin jo sitten kyllä miettimään olenko sittenkään soveltuva alalle.

"Kiss"
Minusta on oikein hyvä että lähihoitajaksi tiukat pääsykokeet, koska onhan työkin vaativaa ja vaatii tietynlaisen luonteen. Toki muistan itsekin 2000-luvun ajan kun itse lähdin lukioon, ja tytöt jotka ei päässeet lukioon lähti lähiksiks, merkonomeiks ja parturi-kampaajiksi. Osa taas hyvin menestyneistä lähti lukion sijaan omasta tahdostaan lähiksiksi; onhan tässä iso ero.

Mitä pääsykokeisiin tulee niin ne on vaan pääsykokeita ja aina ei voi onnistua. Itse pääsin yliopistossa lukemaan useampaa alaa, mutta luonteeni puolesta en varmasti olisi sh:ksi tai lähikseksi kelpaava. AP:lle tsemppiä seuraavaan pääsykokeeseen ja ehkä voit nyt miettiä onko tämä varmasti oikea ala sinulle.

Yhteistyössä