En osaa liittyä moottoritielle! Miten teette sen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ihan kauheeta kun pitäisi saada siinä mutkassa nopeus 80 kmh ja sen jälkeen katsoa taakse näkyykö siellä ketään, enkä mä nää ku hajanaisesti autoja siellä täällä, en mä tiedä missä ne on, enkä osaa edes pitää nopeutta ku huljutan jalkaa kaasupolkimella että saisin pidettyä 80, usein en edes pääse siihen ku en ehdi miettiä kiihdytystä. Tänäänkin liityin 65 kmh nopeudella ja joku ohitti ja mä kiljuin.

Miten te liitytte? Ei siinä mutkassa voi edes ajaa 80 kmh, joten miten mä voisin etsiä sopivan välin kun nopeus on vasta hakusessa?

Kaasu pohjaan vain reippaasti.
Muista, että vaarallisempaa on liittyä sinne muiden sekaan selkeällä alinopeudella, eli jo ihan oman ja muiden turvallisuuden vuoksi parempi vain opetella kunnolla kiihdyttämään.

Ja aina liittyessä tai kaistaa vaihtaessa, muista katsoa myös olan yli, ei vain peileistä!

Eikö mutkan jälkeen ehdi kiihdyttää? Jos ajat mutkan rauhallisesti ja sen jälkeen reipas kiihdytys. Jos on paha mutka, niin autohan lähtee liukkaalla luisuun liian kovaa ajettaessa

Kannattaa antaa toisten ajaa. Vaarannat liikenteen käytökselläsi.
Sinun pitäisi harjoitella välimatkojen arviointia jossakin rauhallisessa paikassa, Tuollaisenaan olet riskitekijä liikenteessä.

• Tykkää
Reactions: Hra Majuri
Eiköhän ap:n olisi viisainta lopettaa autoilu ja liikkua vaikka kävellen, se olisi kaikille tienkäyttäjille turvallisinta

Ei noilla taidoilla kannata motarille tulla. Se pitää uskaltaa vaan kaasuttaa ja liittyä sekaan. Vaarallista tulla eteen hitaasti kun muut painaa reippaasti.Motarilla on yleensä se liityntäkaista jossa ehtii vielä nostaa vauhtia ja katsoa taakse+sivulle.

Noh, eipäs nyt olla liian ankaria. Jokaisen se pitää jossain vaiheessa opetella. Pienemmillä paikkakunnilla ei edes ole mitään moottoriteitä, joten harjoitusta ei tule autokoulussakaan.

Noh, eipäs nyt olla liian ankaria. Jokaisen se pitää jossain vaiheessa opetella. Pienemmillä paikkakunnilla ei edes ole mitään moottoriteitä, joten harjoitusta ei tule autokoulussakaan.

Ei ollu ei pikkupitäjässä,mutta kyllä se piti opetella auton käsittelyä,arviointia ja uskallusta kaasuttaa enemmän kun 65km/h tai 80 ennen motarille menoa. Se vaan on vaarallista sinne mennä ellei uskalla ja osaa arvioida edes muuta liikennettä.

Kyllä se mutka menee, mutta aamuisin kun on kova ruuhka niin tarkkana saa olla ja pistää vauhtia kiihdytyskaistapätkällä lisää kun tunkee keulaa ärtyneitten sekaan. Harvemmin kolisee ja onneksi ei itsellä ainakaan vielä. *kosketan puuta*

Kiihdytät sen mutkan jälkeen riittävän pienellä vaihteella, sanoisin että nelosella, liittymisvauhtiin. Vilkaiset peiliin ja olan yli ja liityt. Ei sen kummempia. Kunhan vauhti on sopiva, niin ei se vaikeaa ole.

Itsehän neuvoit noin tekemään. Itse kyllä en menisi ennen kuin tilaa on. Oletko harkinnut autokoulun uusimista?

Huoh. Mainitaan sitten itsestäänselvyydetkin. Eli vilkaiset peiliin ja olan yli, jos näkyy autoja lähellä niin et aja kylkeen, vaan katsot sopivan välin mihin liityt. Vauhtia sitten tietysti tarpeen mukaan lisätään tai vähennetään.

Mulla on ajokortti ollut vähän yli 20 vuotta, päivittäin kuljen autolla töissä, työmatkareitti sisältää sekä motarinpätkän että kaupunkiliikennetta. Ei ole ollut ongelmia.

Sopivaa koloa liikennevirrassa odotellaan tarpeeksi kaukana esim. siellä kolmion luona, jotta on riittävästi matkaa kiihdyttää puikahtaakseen sopivaksi katsomaansa väliin. Turhan usein näkee tilanteita joissa kaahotetaan kiireellä sinne kiihdytyskaistan päähän ja jarrutetaan vauhdit nolliin, kun kas, ei siellä ollutkaan tilaa.

Omaa ajoa häiritsevät virrassa ajavat ihmiset, jotka muuttavat omaa ajonopeuttaan liittymien kohdalla. Ihan hyvää siinä tarkoitetaan kait yleensä, kun "annetaan tietä" liittymästä tulijalle. Mutta todellisuudessa ne vaarantavat ja hankaloittavat tilannetta. Ei pysty liittyjänä arvioimaan nopeuksia kunnolla. Kyllä se kolmiontakaatulijan homma on liittyä turvallisesti, ja virrassa ajavat ajavat vain omaa menoaan. Eivätkä ainakaan vaihda kaistaa tuplakaistaisella tietä antaakseen! Muutaman kerran sellainen tilanantaja-paniikkikaistanvaihtaja meinannut tulla oikealta kylkeen.

Minullekin on erittäin vaikeaa hahmottaa tuota liittymistä moottoritielle, jos siellä on ruuhkaa. Entä, jos ajan moottoritienopeutta ja ei vaan löydy sopivaa rakoa ruuhkassa. Mitä teen? Pysäytänkö liittymiskaistan loppuun, vai mitä.

Vaikeammaksi menee, kun talviliukkaat alkaa.

Yksinkertainen versio: Sovitat nopeuden liikennevirtaan, laitat vilkun päälle, vilkaiset olan yli ja käännät rattia.

Pitempi versio: Teet edellisten lisäksi arvion niin, että tähtäät rinnalla olevan auton taakse. Tilaa yleensä tulee siinä vaiheessa, kun toimit loogisen päättäväisesti ilman äkkiliikkeitä. Periaatteessa väistövelvollisuus on toki liittyjällä, mutta käytännössä tilaa pitäisi antaa - yksi liittyvä auto jokaista väliä kohden.

Näin toimimalla olen aina päässyt Helsingin ruuhkissa moottoritielle, paitsi sen yhden kerran, kun eräs ylikohtelias päätti päästää minut välttämättä liittymään edelleen. Jarruttelin, että hän menisi ohi ja hän teki samaa, vaikka minulla oli väistövelvollisuus. Ajelimme siinä sitten 40km/h moottoritiellä rinnakkain, ennen kuin totesin, että nyt on vain parempi painaa kaasua. En sano kuljettajan sukupuolesta mitään.

Jos nyt on oikein poikkeuksellisen huono keli ja moottoritie täysin tukossa, niin ehkä siinä tilanteessa se liittymän päähän pysäyttäminen tulee kyseeseen. Siinä saattaa vain sitten joutua seisomaan tunteja, että tilanne aukeaa ja liittyminen vaarallisempaa varsinkin huonolla näkyvyydellä, kun pysähdyksistä lähtee kiihdyttämään moottoritienopeuksiin.

Yksinkertainen versio: Sovitat nopeuden liikennevirtaan, laitat vilkun päälle, vilkaiset olan yli ja käännät rattia.

Pitempi versio: Teet edellisten lisäksi arvion niin, että tähtäät rinnalla olevan auton taakse. Tilaa yleensä tulee siinä vaiheessa, kun toimit loogisen päättäväisesti ilman äkkiliikkeitä. Periaatteessa väistövelvollisuus on toki liittyjällä, mutta käytännössä tilaa pitäisi antaa - yksi liittyvä auto jokaista väliä kohden.

Näin toimimalla olen aina päässyt Helsingin ruuhkissa moottoritielle, paitsi sen yhden kerran, kun eräs ylikohtelias päätti päästää minut välttämättä liittymään edelleen. Jarruttelin, että hän menisi ohi ja hän teki samaa, vaikka minulla oli väistövelvollisuus. Ajelimme siinä sitten 40km/h moottoritiellä rinnakkain, ennen kuin totesin, että nyt on vain parempi painaa kaasua. En sano kuljettajan sukupuolesta mitään.

Jos nyt on oikein poikkeuksellisen huono keli ja moottoritie täysin tukossa, niin ehkä siinä tilanteessa se liittymän päähän pysäyttäminen tulee kyseeseen. Siinä saattaa vain sitten joutua seisomaan tunteja, että tilanne aukeaa ja liittyminen vaarallisempaa varsinkin huonolla näkyvyydellä, kun pysähdyksistä lähtee kiihdyttämään moottoritienopeuksiin.
Suomessa tuo liittyminen on huomattavasti hankalampaa kuin missään muussa maassa, vaikka liikennemäärät ovat huomattavasti pienemmät. Suomalaisilla kuskeilla kun on sisäänrakennettu se asenne, että "minun eteen et perkele tule". Monissa maissahan tuo vetoketju-liittyminen on lakiinkin merkitty, niin että jos ei päästä liityntäkaistalta omalla vuorollaan, voidaan sakottaa.

Kumman olan yli? Entä mistä tiedän muiden nopeuksia?
Vasemman olan yli. Ei siis riitä, että katsot peilistä/sivuikkunasta, vaan aina pitää katsoa vasemman olan yli ikkunoista ulos, ettei joku ole juuri siinä katvealueella.
Ja otat tavoitteeksi, että mahdollisimman pian kiihdytyskaistalle tultua kiihdytät siihen sallittuun nopeusrajoitukseen, siitä on sitten helppo sopeuttaa muiden vauhtiin.

Minullekin on erittäin vaikeaa hahmottaa tuota liittymistä moottoritielle, jos siellä on ruuhkaa. Entä, jos ajan moottoritienopeutta ja ei vaan löydy sopivaa rakoa ruuhkassa. Mitä teen? Pysäytänkö liittymiskaistan loppuun, vai mitä.

Vaikeammaksi menee, kun talviliukkaat alkaa.
Ei ikinä kannata pysäyttää, siinä vaarannat vain kaikki. Ajat reippaasti jonkun auton rinnalle, vilkku päälle ja alat hivuttautumaan siihen auton perään. Kyllä se takana tuleva väistää.
Iso ongelma on, että jostain syystä monet kuskit haluavat roikkua aivan edellisen perseessä kiinni, mikä hankaloittaa ja hidastaa sitten koko liikennettä.

Yhteistyössä