En ole ollut valmistumisen jälkeen päivääkään alan töissä. 6v kotona ja töihin pitäisi mennä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä teen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä teen

Vieras
Miten voi mennä tekemään sairaanhoitajan töitä joita en ole 6v tehnyt enkä valmistumisen jälkeen ollut päivääkään sh:n hommissa. Heti jäin kotiin lasten kanssa. Ei kai minua voi töihin edes ottaa kun ei ole mitään kokemusta? Kai perehdytys olisi ainakin monta kuukautta?
 
Työelämävalmennukseen. Suosittelen todella. Saa rauhassa opetella. Itse menin melkein heti valmistumisen jälkeen sairaalaan työelämävalmennukseen. Kävin siis ylihoitajan haastattelussa ja hän ehdotti heti työn aloittamista ns. pitkäaikaisosastolla tai sitten työelämävalmennusperehdytystä vaativammalla osastolla. Aloitin kuukauden työelämävalmennuksen ja sen jälkeen työt jatkui. Kelan rahalla olin ja siihen päälle lapsikorotus ja 9 euron ylläpitokorvaus. Sh:n matkassa olin sen kuukauden perehtymässä.

Kannattaa kysyä ja mielellään tietysti sairaalasta, sillä siellähän sen työn oppii. Sulla varmaankin hirvittää melkoisesti, kun opinnoista aikaa, mutta kannattaa aloittaa. Nyt heti työelämävalmennukseen niin saattaa kesälomitus olla varma nakki.
 
[QUOTE="huoh";25510865]No et luultavasti tule saamaan mitään töitä. Olisi ihan liian suuri risti ottaa töihin hoitsu, joka on ollut 6v kotona eikä edes mitään työkokemusta.[/QUOTE]

No jaa. Mä olin 5 vuotta putkeen kotona lasten kanssa ja oman alan työkokemus ennen kotiin jäämistä oli joitakin päiviä valmistumisen jälkeen. Sain kuitenkin suoraa vakituisen työn tuon 5 vuoden jälkeen, olemattomalla työkokemuksella. Sairaanhoitaja siis minäkin. Sairaanhoitajista on niin kova pula että varmasti löytyy jotain töitä!! Ap:n ei tietenkään kannata hakeutua heti sinne haastavimpiin paikkoihin töihin vaan esim vanhainkotiin tms jossa sairaanhoitajan työ on hyvin erilaista verrattuna jos työskentelet teholla, ambulanssissa tms. Varmasti löytyy töitä jos vaan haluaa tehdä. Meidän työpaikalla esim on vaikeaa löytää koulutettuja sijaisia ja usein sairaanhoitajan sijaisena toimii alan opiskelijoita, riemusta kiljuen otettais ap töihin sinne. Ei se sh:n työ muutamassa vuodessa niin paljoa muutu kuin monella muulla alalla, että siihen pääsee kyllä pian kiinni.
 
olin 4 vuotta kotona sh:ksi valmistumisen jälkeen. Kyllä köytyi töitä (ainakin pk-seudulla). Sain normaalin perehdytyksen. Olin pitänyt itseni ajantasalla lukemalla ajankohtaisia artikkeleita hoitotyöhön liittyen. Ei tietenkään korvaa käytäntöä, mutta olihan siitä jotain hyötyä :)

Tsemppiä vaan työnhakuun!
 
Totuushan on se että nykyisin töitä saavat, ainakin helsingissä, vastavalmistuneetkin ja sellaiset jotka ei osaa suomen kieltä. Olen töissä vaativalla vuodeosastolla erikoissairaanhoidossa ja osastolla on sijaisena henkilöitä jotka puhuu vain auttavasti suomea. Tosi on. Jos siis olet tervejärkinen ja sulla on motiivia tehdä työsi hyvin niin pärjäät kyllä. Ja pula on sen verran kova että jos pyydät perehdytyksen niin työpaikat on kyllä valmiit joustamaan
 
Alkuperäinen kirjoittaja ei välttämättä;25510923:
No jaa. Mä olin 5 vuotta putkeen kotona lasten kanssa ja oman alan työkokemus ennen kotiin jäämistä oli joitakin päiviä valmistumisen jälkeen. Sain kuitenkin suoraa vakituisen työn tuon 5 vuoden jälkeen, olemattomalla työkokemuksella. Sairaanhoitaja siis minäkin. Sairaanhoitajista on niin kova pula että varmasti löytyy jotain töitä!! Ap:n ei tietenkään kannata hakeutua heti sinne haastavimpiin paikkoihin töihin vaan esim vanhainkotiin tms jossa sairaanhoitajan työ on hyvin erilaista verrattuna jos työskentelet teholla, ambulanssissa tms. Varmasti löytyy töitä jos vaan haluaa tehdä. Meidän työpaikalla esim on vaikeaa löytää koulutettuja sijaisia ja usein sairaanhoitajan sijaisena toimii alan opiskelijoita, riemusta kiljuen otettais ap töihin sinne. Ei se sh:n työ muutamassa vuodessa niin paljoa muutu kuin monella muulla alalla, että siihen pääsee kyllä pian kiinni.

Minun mielestä ei taas missään nimessä pitäisi hakeutua sellaiseen paikkaan, missä ei opi. Kannattaa todella hakeutua töihin sellaiseen paikkaan, jossa on muutakin kuin perushoitoa.
 
[QUOTE="äitee";25511007]Totuushan on se että nykyisin töitä saavat, ainakin helsingissä, vastavalmistuneetkin ja sellaiset jotka ei osaa suomen kieltä. Olen töissä vaativalla vuodeosastolla erikoissairaanhoidossa ja osastolla on sijaisena henkilöitä jotka puhuu vain auttavasti suomea. Tosi on. Jos siis olet tervejärkinen ja sulla on motiivia tehdä työsi hyvin niin pärjäät kyllä. Ja pula on sen verran kova että jos pyydät perehdytyksen niin työpaikat on kyllä valmiit joustamaan[/QUOTE]

se on kyllä hyvä, että vastavalmistuneetkin saavat töitä! mitä iloa muuten olisi ammatista, jos ikinä ei pääsisi töihin. Kaikki ovat joskus vastavalmistuneita ja jostain se työura on aloitettava, että saa kokemusta ja voi edetä urallaan :)

Vastavalmistuneilla on usein tuorein tieto, vaikka kaikkienhan pitäisi pitää yllä ammattitaitoaan ja tietojaan :)
 

Yhteistyössä