Miten saada töitä kun aina vaaditaan työkokemusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuvaapuva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuvaapuva

Vieras
Opiskelen maalariksi, vielä vuosi jäljellä. Ihmetyttää vaan, että miten valmistumisen jälkeen saa ikinä töitä kun täytyy olla kokemusta sen ja sen verran. Miten sitä kokemusta saa kun ei pääse töihin?? Mulle on hyvä todistus tulossa, kiitettäviä todistus täynnä, näytöt aina hyvin arvosanoin läpi jne, mutta ei tuota lasketa kai työkokemukseksi vaan koulutukseksi.

Olen yrittänyt työssäoppimispaikkoja kysellä yrityksiltä, joille haluaisin tulevaisuudessa töihin. Olen kyllä kehuja saanutkin. Tämä saattaa ehkä auttaa tai sitten ei. Entäs voinko valmistumisen jälkeen mennä työharjoitteluun jos en saa töitä? Siis saman alan hommia. Ainakin se näyttäisi cv:ssä hyvältä ettei ole maannut vaan... Huh kun alkoi ahdistaa tää homma. Naiset tällä alalla yleistymässä, mutta harva kuitenkaan jää maalariksi vaan jatkaa muualle, joten työmaalla suhtautuminen voi olla vähän niin ja näin sukupuolen takia. Uskoisin, että ne jäljellä olevat miesmaalarit vie työpaikat.

Vinkkejä??

Itse tein opiskeluaikana lomilla ja viikonloppuisin töitä, ja kyllä töitä on valmistumisen jälkeen riittänyt hyvin (valmistumisesta kaksi vuotta). Oletko kysellyt töitä muualta kuin omalta paikkakunnaltasi? Voihan se olla että täytyy muuttaa jos haluat oman alan töitä.. Työharjoittelu voi onnistua työkkärin kautta, mutta ne ei ole pitkiä jaksoja ja palkkaa ei saa, tukia vaan ja lisiä.

No mielellään en muuttais kun miehen työ ja lapsen kaverit täällä. Täksi kesäksi sain yhden kolmisen viikkoa kestävän homman. Sikäli ikävää käydä töissä kun mun tapauksessa en rahallisesti siitä hyödy juurikaan, kun saan toimeentulotukea. Mutta tulevaisuutta ajatellen haluan kyllä töitä opiskeluaikanani tehdä, niin näyttää papereilla hyvältä. En tiedä kuinka paljon maalareille on oikeasti täällä töitä, mutta kokoajan on mollissa ainakin pari paikkaa haussa.

Mullakaan ei ollu työkokemusta ja olinkin valmistumisen jälkeen puolisen vuotta työttömänä, koko ajan hakien töitä (muitakin kuin oman alan). Loppujen lopuks tärppäs ja pääsin hieman omaa alaa sivuavaan osa-aikaseen hommaan. Tuo työ oli kuitenkin kausiluontoista, mutta onnekseni vanhasta harjoittelupaikastani otettiin yhteyttä ja pyydettiin tuuraajaksi. Kannatti lähteä, sillä aloitin maanantaina vakituisena kyseisessä paikassa :)

Onhan tuo kolmen viikon pätkä sinullakin jo jotain. Minäkin itseasiassa jäin reilusti miinukselle tuon osa-aikatyöni takia, sillä työmatkat söivät kaiken mitä tienasin, mutta pidin sitä lopulta työkokemuksen arvoisena. Toisinaan kannattaa kuitenkin hieman "uhrautua", nurkan takana voikin olla jo jotain hienoa odottamassa :)

Kiitos viestistä :) Uskon kyllä, että odotus palkitaan ja jos aktiivisesti hakee töitä niin joskus on pakko tärpätä! Ja tässä maalarin hommassa on myös se kiva juttu, että voin yrittää hakea myös laatoittajaksi tms kun niihin "erikoistun". Eli voin hyvinkin saada omaa alaa sivuavia töitä kuitenkin :) En kovin kauaa haluaisi olla työttömänä, tai tehdä sellaista työtä mikä ei yhtään sivuaisi omaa alaa :/ Esim kaupan kassa tai joku muu asiakaspalveluhenkinen juttu, tykkään tehdä käsillä ja maalit ja seinät ei vittuile :D
Ja juu, oot oikeassa ettei kannata sitä rahallista hyötymistä nyt miettiä, vaikka vähän miinukselle jäisikin. Kokemus voi olla tulevaisuudessa arvokasta työllistymisen kannalta!