Olen itse miettinyt ihan samaan tapaan , en en ehkä ä'rsyyntynyt niinkään itse vammaisista ja heidän touhuistaan, sehän nyt on ihan ymmärrettävää että jos ei ole kuin lusikalla annettu niin kauhalla ei voi vaatia. Mutta mikä minua ihmetyttää ja hiukan ärsyttääkin on esim. se kuinka hirveän paljon rahaa palaa kaikenlaisiin tukitoimiin ja touhuamiseen, harrastamiseen ja KOULUTUKSEEN! Työskentelen itse paikassa jossa näen vammaisia lapsia joka päivä. He ovat oikein ihania ja mukavia. Mutta en edelleenkään ymmärrä, miksi ihmeessä heitä tuodaan sinne kouluun, opettajia ja avustajia on rakennuksen siipi täynnä, ihan vain heitä varten, kourallista vammaisia. Mietitäänpä sitten, mihin tämä koulutus johtaa ? Meneekö kukaan näistä lapsista aikanaan ammattikouluun tai tekeekö hän koskaan työtä? Tuskinpa. Verorahoja palaa satoja tuhansia jo tässä yhdessä yksikössä ihan siksi että "vammaisten kuuluu olla samalla viivalla kuin muidenkin" . Anteeksi nyt vaan mutta minusta olisi ehkä järkevämpää kustantaa heille jonkinlainen päiväkoti-/harrastusyksikkö kuin yrittää pitää heitä samanlaisessa koulusysteemissä kuin tavallisia lapsia. Loma-aikoinakin vammaisten vanhemmat tuovat lapsensa tähän taloon muiden lasten ollessa vapaalla, eipä normaaleille lapsille vaan yhteiskunta anna mitään maksutonta hoitoa kun vanhemmat ovat töissä koulujen loma-aikoina.
Kuinka paljon maksaa yhden avustajan palkka vuodessa? Entäpä ihan jo kaikki muu erityinen mitä vammaiset tarvitsevat arkisin ja jonka yhteiskunta kustantaa? puhumattakaan siitä, että meidän muiden pulliasten lapset ovat koulussa rikkinäsillä kirjoilla, homeisissa rakennuksissa, 30 vuotta vanhoissa tiloissa mutta vammaiset: heidän luokkansa on uudessa siivessä, heillä kaikki on upouutta, samoin kuin avustajien opettajainhuoneet ym. tilat. Tilat jopa siivotaan tarkemmin ja paremmin kuin tavallisten lasten, IHAN VAAN SIKSI ETTÄ HE OVAT VAMMAISIA. Miksi tämä eriarvoisuus? Hyvityksenä siitäkö että raskauden aikana joku kromosomi on mennyt väärään paikkaan tai sikiö on ollut ilman happea?Onko vanhempia hyviteltävä siitä että ovat saaneet vammaisen lapsen? Onko se sääliä?Entäpä, onko se meidän muiden syy? mIksi meidän tulevat veronmaksajamme eivät saa samanlaista hyvää kohtelua yhteiskunnassa kuin vammaiset? On niin paljon koulukiusaamista, säästöjä, köyhyyttä, lapset pärjäävät omillaan kun apua ei koululta tule. Sijaisia ei ole, opettajat ovat mielettömän tiukilla. Paitsi erityispuolella. Siellä häärää 6 lapsen kanssa samassa luokassa parhaimmillaan 3-4 ihmistä. Pelkät taksit maksavat satoja euroja PÄIVÄSSÄ. Kun vammaisia kuskataan edestakaisin kodin ja koulun väliä. Miksei minun lastani haeta kouluun/ haettu kun häne ei vielä osannut itse tulla? Kyllä minun oli itse haettava/vietävä tai pyydettävä mummolta apua, tai laitettava lapsi menemään ekalla luokalla ihan yksin vaan kouluun. miksi näiden lasten vanhempien on saatava käydä töissä? Mikseivät he voi hoitaa omia lapsiaan kotona? nimittäin ei se rahanmeno peruskouluun lopu, tämän jälkeen lapset pitää saada johonkin asumisyksikköön "sillä eihän voi olettaa että kukaan jaksaisi asua vammaisen nuoren kanssa kotona, se olisi jo liikaa vaadittu". Taas palaa satoja tuhansia rahaa. On harrastusta ja työtoimintaa ( joka ei siis johda mihinkään), reissuja ja retkiä, henkilökuntaa pilvin pimein. Ainiin, vanhemmat muuten ottavat todella nihkeästi oma vammaistaan kotiin. se on monelle iso juttu josta puhutaan päiviä "kun pääsen KOTIIN " Kammottavaa. pestään kädet kokonaan omasta jälkeläisestä ja jätetään hänet sinne laitokseen tyytyväisenä siitä että joku muu hoitaa sen oman lapsen. mutta noista harrastukista ym hässäkästä, ei tavallisilla nuorilla vaan ole mahdollisuutta tällaiseen. Jos ollaan köyhiä niin ollaan köyhiä, ei käydä matkoilla, ei harrasteta , ei touhuta. Suoraan sanoen, epäilen että eivät vammaiset itse kovin paljoa tarvitsisi, ovat iloisia melko pienestäkin. Tarvitaanko teatteriretkiä ja kallista koulutusta? Päiväkoti riittäisi ja päävastuu omista lapsista vanhemille. Näin on.
Enkä näitä sanoja kirjoita siksi että olisin itse päässyt helpolla. En todellakaan ole. Oma lapsi on kyllä työllistänyt minua ihan nääntymiseen asti , vielä täysi-ikäisenäkin on täysin mahdoton selvitä yksin. Itse olen sotkut hoitanut ja sakkoni maksanut.