En oikein jaksa kehitysvammasia

  • Viestiketjun aloittaja saakeli mikä iltapäivä
  • Ensimmäinen viesti
Hmm.. mä mietin vaan, että minkä ihminen ajatuksilleen mahtaa oikeasti? jos kehitysvammaiset ärsyttää niin sitten ne ärsyttää, ei se ärsytys lopu sillä että ajattelee että se ei saa ärsyttää. Jos minä ajattelen että joku ihminen on typerä, niin minkä sille oikeasti mahdan että se ihminen käy aivoon vaikka kuinka yrittäis ajatella toisin..

Hirveetä syyllistämistä siitä että joku tuo oikeasti aidot ajatuksensa esiin, tosin ymmärrän myös sen että kaikkea ei tarvitse eikä kannata sanoa ääneen. Mutta että jos ei kehitysvammaisten seurasta pidä niin minkä sille oikeasti mahtaa, vaikka sitä tunnetta ei ääneen sanoiskaan, onko sillon jotenkin huonompi ihminen kuin muut kun tälläsiä tunteita on? Ja tuohon että mitäs jos itse olisi kehitysvammainen (tai onnettomuus kävisi) tai joku läheinen olisi vammautunut vakavasti niin sitä kun on aika vaikeeta etukäteen funailla et miltä se sitten tuntuisi, sitä vaan ihmisen on sitten elettävä itsensä tai läheisensä kanssa, tuskin kukaan rakastamasta lopettaa sen vuoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Alkuperäinen kirjoittaja realisti:
enkä minä kaltaisiasi eri-arvoon ihmisiä asettelevia hlöitä.taisi se surmaaja-hoitaja olla kaltaisesi kaveri?
Pidän kaikkia samanarvosina, sori vaan. Mutta nyt alko kyllä savu nouista päästrä. Ja nainen vielä kyttäs ja tapitti mua, samalla kun lykkäs käden housuihin. Muutenkin paska pv ja sitten tommonen vielä alkaa oman shownsa.
Sitäpaitsi monet kehitysvammaset on jopa aika ilkeitä.
Mutta luuletko niiden olevan tarkoituksella ilkeitä?tai huonosti käyttäytyviä?nehän on useimmiten 2-3v tasolla joten otappa näkökanta siltä taajuudelta.ei sunkaan 2v vaadita aikuismaisia taitoja.
:wave:
peesi
 
öhöm
Alkuperäinen kirjoittaja baby2003:
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Alkuperäinen kirjoittaja realisti:
enkä minä kaltaisiasi eri-arvoon ihmisiä asettelevia hlöitä.taisi se surmaaja-hoitaja olla kaltaisesi kaveri?
Pidän kaikkia samanarvosina, sori vaan. Mutta nyt alko kyllä savu nouista päästrä. Ja nainen vielä kyttäs ja tapitti mua, samalla kun lykkäs käden housuihin. Muutenkin paska pv ja sitten tommonen vielä alkaa oman shownsa.
Sitäpaitsi monet kehitysvammaset on jopa aika ilkeitä.
Mutta luuletko niiden olevan tarkoituksella ilkeitä?tai huonosti käyttäytyviä?nehän on useimmiten 2-3v tasolla joten otappa näkökanta siltä taajuudelta.ei sunkaan 2v vaadita aikuismaisia taitoja.
:wave:
peesi
noh, tulipas tässä mieleen, että liikkuvatko teidän 2-vuotiaat yksinään bussilla? eivät. ja kuten ap:kin sanoi, tämä kyseinen henkilö tietää, miten tulisi käyttäytyä, mutta ei viitsi käyttäytyä kunnolla (eli todellakin ärsyttää ns. tahallaan). eli eipä nyt laiteta ihan kaikkea jonkin ulkoisen vamman piikkiin.

 
Lunatic
Voin paljastaa että olen aapee. Tänään vähän keitti yli kun olin muutenkin jo väsynyt ja hikinen, ja tää yks rupee kaivelemaan housujaan siinä vieressä ja ronkkimaan alapäätään kihertäen samalla. Kaikenhuippuna alkaa määräilemään kuka saa istua ja minne, ja kaikkein viimeksi mä sen pissahousun viereen oisin istunut, jos ois ollu muualla tilaa.

En tiedä, en mä lapsistakaan ole koskaan niin kauheesti tykännyt, kai se "kehareissa" on se sama joka jotenkin ei jaksa minua viehättää, se kun polla ei kokonaan pelaa.
 
Lunatic
En siis vihaa niitä. Ois pitänyt varmaan laittaa otsikkoon että ainoostaan tota kyseistä naista en jaksa.
Viime viikolla meinas tippa tulla linssiin linkassa yhden toisen kehitysvammasen takia, joten empatiaa löytyy. Mutta se siitä.
 
Viblsp
Missään nimessä ei kehitysvammaisille tule olla ilkeä tms., mutta ymmärrän kyllä jos iljettää jne. Mulla tulee vaivaantunu olo jos näen selvästi kehitysvammaisen ihmisen, voivat olla arvaamattomia.

Oma enoni jäi synnytyksessä hetkeksi ilman happea tai sai liian vähän sitä ja on mummoni mukaan 8-vuotiaan tasolla. Ei ole mielestäni kuitenkaan arvaamaton, mutta lapsellinen kuin pikkupoika.
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Missään nimessä ei kehitysvammaisille tule olla ilkeä tms., mutta ymmärrän kyllä jos iljettää jne. Mulla tulee vaivaantunu olo jos näen selvästi kehitysvammaisen ihmisen, voivat olla arvaamattomia.

Oma enoni jäi synnytyksessä hetkeksi ilman happea tai sai liian vähän sitä ja on mummoni mukaan 8-vuotiaan tasolla. Ei ole mielestäni kuitenkaan arvaamaton, mutta lapsellinen kuin pikkupoika.
No en minä nyt tietenkään ilkeä ollut, vaikka nainen olikin rasittava ja päälle käyvä. Käyttäydyin fiksusti ja asialliseti ja harmittelin hänen pissahätäänsä.
 
Niipis
Alkuperäinen kirjoittaja NaRikka:
Tälleen kehitysvammasen siskona vedin kyllä aika suuren palkokasvin nenään. Kaikesta ei tarvii julkisesti avautua. Onneksi kukaan läheisesi ei (toivon mukaan) ole kehitysvammainen, niin ei tarvitse koko aikaa niin kovin kärsiä. Ikään kuin sinä sitten eniten kärsist bussipysäkin kehareista... Mene vähän itseesi ja katso peiliin.
Miksi minä en vetäisi palkokasvia nenääni, vaikka joku sanoisi halvaantuneita ärsyttäviksi (veljeni on tällainen)?? Kai sitä nyt eri tavalla suhtautuu, onko täysin vieras ihminen tai jopa perheenjäsen. Kyllä minuakin ärsyttää joskus vammaiset, halvaantuneet yms., mutta myös ihan tavalliset/terveet ihmiset.

 
Keittiönoita
Ymmärrän, mutta varmaan olisi ärsyttänyt ihan samalla tavalla, vaikka ko henkilö ei olisi ollutkaan kehitysvammainen? Täälläpäin spuget kusee housuunsa ja matkustavat ympyrää ratikassa, joten aika inhottavaa istua ratikassa penkille :x
 
Lunatic
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ymmärrän, mutta varmaan olisi ärsyttänyt ihan samalla tavalla, vaikka ko henkilö ei olisi ollutkaan kehitysvammainen? Täälläpäin spuget kusee housuunsa ja matkustavat ympyrää ratikassa, joten aika inhottavaa istua ratikassa penkille :x
Tottakai. Ja ärsytti mua linkassa takanani istuva kailottava juntti-akkakin ja taaempana istuvat idiootti-teinit, jotka ei kanssa osanneet pitää leipäläpiään pienellä. Ainoa hyvä tällä kertaa oli kuski.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Tottakai. Ja ärsytti mua linkassa takanani istuva kailottava juntti-akkakin ja taaempana istuvat idiootti-teinit, jotka ei kanssa osanneet pitää leipäläpiään pienellä. Ainoa hyvä tällä kertaa oli kuski.
Hyvä että edes kuski :D Mulle käy yleensä aina bussissa niin, että jos olen ihan sikaväsynyt töistä lähteissäni, saan jonkun puheripulia sairastavan viereeni istumaan |O
 
vieras
Kehitysvammainenkin on jonkun lapsi/sisko/veli/läheinen ja ennen kaikkea ihminen siinä missä me muutkin. Ja voisi olla kenen hyvänsä meidän läheinen ihminen. Pitäähän meidän ymmärtää ja yrittää jaksaa kaikkia muitakin ihmisiä. Terv. Kehitysvammaisen sisko
 
kehitysvammahoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
itse työskentelen pvittäin kehitysvammaisten kanssa,mutten vapaa-ajallani jaksa yhtäkään keharia!
:eek: :eek: :eek: toivottavasti tää oli provo. aika rankkaa tekstiä meinaan. :(
TÄÄ EI OLLU PROVO!olin ihan tosissani,enkä tajua miksi se on ihmeellistä? Tunnen muutaman sossun ja nuorisotyöntekijän jotka samaa mieltä;eivät halua nähdä näitä asiakkaissin kuuluvia hlöitä/ryhmiä vapaalla. onko se niin outoa ja kummaa.MÄ EN JAKSA YHTÄÄN VAPAALLANI.
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
itse työskentelen pvittäin kehitysvammaisten kanssa,mutten vapaa-ajallani jaksa yhtäkään keharia!
:eek: :eek: :eek: toivottavasti tää oli provo. aika rankkaa tekstiä meinaan. :(
TÄÄ EI OLLU PROVO!olin ihan tosissani,enkä tajua miksi se on ihmeellistä? Tunnen muutaman sossun ja nuorisotyöntekijän jotka samaa mieltä;eivät halua nähdä näitä asiakkaissin kuuluvia hlöitä/ryhmiä vapaalla. onko se niin outoa ja kummaa.MÄ EN JAKSA YHTÄÄN VAPAALLANI.

mä teen vanhustyötä, ja pakko myöntää että oman tai miehen mummon tapaaminen on aika raivostuttavaa joskus. sukulaiset vielä olettaa että mä hoidan mummojen vessatukset/vaipan vaihdot, syöttämiset ja lääkitykset ihan mielelläni kun teen sitä töissäkin. aivan olis kiva tehdä vapaalla jotain muuta kuin töitä palkatta.
 
Kehitysvammaisen äiti vastaa
Tosin tietää että mis käydään eikä välttämättä ketään huomaa mitään eroa normaalin on vain lievästi+adhd. Mutta tuli ainakin taas tästä ketjussa selväksi taas v alkavan nimimerkin mielipiteet ja muidenkin!!!!
 
KEHITYSVAMMAISEN ÄITI
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
itse työskentelen pvittäin kehitysvammaisten kanssa,mutten vapaa-ajallani jaksa yhtäkään keharia!
:eek: :eek: :eek: toivottavasti tää oli provo. aika rankkaa tekstiä meinaan. :(
TÄÄ EI OLLU PROVO!olin ihan tosissani,enkä tajua miksi se on ihmeellistä? Tunnen muutaman sossun ja nuorisotyöntekijän jotka samaa mieltä;eivät halua nähdä näitä asiakkaissin kuuluvia hlöitä/ryhmiä vapaalla. onko se niin outoa ja kummaa.MÄ EN JAKSA YHTÄÄN VAPAALLANI.
TOIVOTTAVASTI SÄ MENET JA ÄKKIÄ VAIHTAAN ALAA!
 
kehitysvammaistenhoitaja
Alkuperäinen kirjoittaja KEHITYSVAMMAISEN ÄITI:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
itse työskentelen pvittäin kehitysvammaisten kanssa,mutten vapaa-ajallani jaksa yhtäkään keharia!
:eek: :eek: :eek: toivottavasti tää oli provo. aika rankkaa tekstiä meinaan. :(
TÄÄ EI OLLU PROVO!olin ihan tosissani,enkä tajua miksi se on ihmeellistä? Tunnen muutaman sossun ja nuorisotyöntekijän jotka samaa mieltä;eivät halua nähdä näitä asiakkaissin kuuluvia hlöitä/ryhmiä vapaalla. onko se niin outoa ja kummaa.MÄ EN JAKSA YHTÄÄN VAPAALLANI.
TOIVOTTAVASTI SÄ MENET JA ÄKKIÄ VAIHTAAN ALAA!
Tällä alalla olen ollu 12v ja tykkään työstä.olen myös saanut paljon aikaan, minusta pidetään sekä asukkaiden/omaisten/johtoportaan silmissä.teen hyvää työtä sydämmellä.olen aito.ja niin aito että uskallan sanoa myös sen et se työ myös vie minusta niin paljon etten jaksa sitä samaa vapaallani vaan tarvitseen kaikkea muuta josta saan energiaa myös työhöni.niin yksinkertaista se on. ja kyllä tässä vuosien varrella on yhtä sun toista nähty ja voin sanoa että parhaimmasta päästä ammattilaisena olen, etpä tiedä millaisia hoitajia siellä on ja mitä sepustuksia teille omaisille syötetään...

 
Alkuperäinen kirjoittaja jontsu79:
kuka idiootti sä oot ku tuut harmaana haukkuu vammaisia. Miltä susta tuntuis jos oisit vammainen ja saisit ilkkuvia katseita
Tai jos olisit vammaisen lapsen vanhempi?Olisiko kiva että ihmiset suhtautuisivat noin sinun lapseesi?Voisit hieman ajatella ennenkuin alat kirjoittelemaan mitä mieleen tupsahtaa

:|
 
työ on työtä ei muuta
Alkuperäinen kirjoittaja KEHITYSVAMMAISEN ÄITI:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
itse työskentelen pvittäin kehitysvammaisten kanssa,mutten vapaa-ajallani jaksa yhtäkään keharia!
:eek: :eek: :eek: toivottavasti tää oli provo. aika rankkaa tekstiä meinaan. :(
TÄÄ EI OLLU PROVO!olin ihan tosissani,enkä tajua miksi se on ihmeellistä? Tunnen muutaman sossun ja nuorisotyöntekijän jotka samaa mieltä;eivät halua nähdä näitä asiakkaissin kuuluvia hlöitä/ryhmiä vapaalla. onko se niin outoa ja kummaa.MÄ EN JAKSA YHTÄÄN VAPAALLANI.
TOIVOTTAVASTI SÄ MENET JA ÄKKIÄ VAIHTAAN ALAA!
minäkään en halua tavat psykiatrian potilaita/avohuollon asiakkaita vapa-ajallani. saan ihan työssäni kiintiön täyteen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammaistenhoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja KEHITYSVAMMAISEN ÄITI:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
itse työskentelen pvittäin kehitysvammaisten kanssa,mutten vapaa-ajallani jaksa yhtäkään keharia!
:eek: :eek: :eek: toivottavasti tää oli provo. aika rankkaa tekstiä meinaan. :(
TÄÄ EI OLLU PROVO!olin ihan tosissani,enkä tajua miksi se on ihmeellistä? Tunnen muutaman sossun ja nuorisotyöntekijän jotka samaa mieltä;eivät halua nähdä näitä asiakkaissin kuuluvia hlöitä/ryhmiä vapaalla. onko se niin outoa ja kummaa.MÄ EN JAKSA YHTÄÄN VAPAALLANI.
TOIVOTTAVASTI SÄ MENET JA ÄKKIÄ VAIHTAAN ALAA!
Tällä alalla olen ollu 12v ja tykkään työstä.olen myös saanut paljon aikaan, minusta pidetään sekä asukkaiden/omaisten/johtoportaan silmissä.teen hyvää työtä sydämmellä.olen aito.ja niin aito että uskallan sanoa myös sen et se työ myös vie minusta niin paljon etten jaksa sitä samaa vapaallani vaan tarvitseen kaikkea muuta josta saan energiaa myös työhöni.niin yksinkertaista se on. ja kyllä tässä vuosien varrella on yhtä sun toista nähty ja voin sanoa että parhaimmasta päästä ammattilaisena olen, etpä tiedä millaisia hoitajia siellä on ja mitä sepustuksia teille omaisille syötetään...
olen samaa mieltä kanssasi että kyllä tarvii vapaa-ajalla työn vastapainoksi jotain ihan muuta,että jaksaa käydä töissä.
 
mantu
Vammaiselle voi olla varmaan joskus vaikeeta käyttäytyä sen mukaan mitä on opetettu. Tuohon pissahätään liittyen tuli mieleen että jos on kova hätä ja pidättää niin se saattaa aiheuttaa kiihottumista. Josko olisi tämän takia tunkennut sen käden sinne, kun tiesi ettei niin saa tehdä. Monesti kehareitten seksiasiat ovat tabuja, heille ei välttämättä kerrota kaikista asioista niin kuin pitäis, riippuen vanhemmista ja muista lähipiirin ihmisistä, hoitajat/ohjaajat/avustajat mukaanlukien.

Sillon kun ite työskentelin kehitysvammaisten kanssa niin en myöskään vapaa-ajalla mielelläni ollut heidän kanssaan tekemisissä kun ei omaan tuttavapiiriin tai sukuun kuulu ketään.

Täytyy sanoa että kehari tai ei niin oli hieman erikoista käytöstä noinkin julkisesti...
 
Harmaannuin täysin
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
Alkuperäinen kirjoittaja MySelene:
Alkuperäinen kirjoittaja kehitysvammahoitaja:
itse työskentelen pvittäin kehitysvammaisten kanssa,mutten vapaa-ajallani jaksa yhtäkään keharia!
:eek: :eek: :eek: toivottavasti tää oli provo. aika rankkaa tekstiä meinaan. :(
TÄÄ EI OLLU PROVO!olin ihan tosissani,enkä tajua miksi se on ihmeellistä? Tunnen muutaman sossun ja nuorisotyöntekijän jotka samaa mieltä;eivät halua nähdä näitä asiakkaissin kuuluvia hlöitä/ryhmiä vapaalla. onko se niin outoa ja kummaa.MÄ EN JAKSA YHTÄÄN VAPAALLANI.
Mä ymmärrän sua täysin. Itsekin sosiaalialalla, mutten todellakaan halua nähdä vapaa-ajallani niitä ihmisiä joiden kanssa päivittäin pyörin työni vuoksi.

Mitä noihin kehitysvammaisiin tulee, niin koskaan en voisi kuvitellakaan työskenteleväni heidän keskuudessaan. Sille vaan ei mitään voi, mutta karsastan niitä viimeiseen saakka. Ja tää ei ole todellakaan provo, mutta mikäli itse tietäisin odottavani vammaista lasta, niin varmasti abortoisin. Pää ei kestäis sellaista.
 

Yhteistyössä