En käsitä, miten ihmiset voivat olla liikkumatta 0_0

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä siivoan työkseni ja pyöräilen työmatkani. Katson sen tässä elämäntilanteessa riittävän liikunnaksi. Minulla ei ole vara mennä salille tai muuhun maksulliseen liikuntaan. Koetan muistaa venytellä muutaman kerran viikossa. Minulla on kaksi pientä lasta ja opiskelen, joten annan itselleni anteeksi tämän "laiskuuteni".

[QUOTE="vvieras";27869915]Minä siivoan työkseni ja pyöräilen työmatkani. Katson sen tässä elämäntilanteessa riittävän liikunnaksi. Minulla ei ole vara mennä salille tai muuhun maksulliseen liikuntaan. Koetan muistaa venytellä muutaman kerran viikossa. Minulla on kaksi pientä lasta ja opiskelen, joten annan itselleni anteeksi tämän "laiskuuteni".[/QUOTE]

Monet näistä liikuntatunneilla käyvistä himoliikkkujista varmaan ovat sitä mieltä, että olet laiska sohvaperuna. Monesti tuntuu, oikeana liikuntana pidetään vain sellaista liikuntaa, jota tehdään "varta vasten".

Liikunta on terveellistä. Ihmisen pitäisi liikkua. Liikunta ehkäisee monia sairauksia.

Se mitä en ymmärrä on tuo mustavalkoisuus. Kun liikkumattomat otetaan silmätikuiksi. Ainoaksi ryhmäksi, jotka tekevät huonoja valintoja ja joista on vain haittaa yhteiskunnalle. Kun samaan aikaan toiset tupakoivat, juovat alkoholia, käyttävät huumeita, harrastavat extremelajeja, syövät epäterveellisesti, eivät käytä suojavarusteita, ovat väkivaltaisessa suhteessa jne. jne. Suurimmalla osalla ihmisistä on joku pahe. Suurin osa ihmisistä tekee huonoja valintoja. En vain ymmärrä sitä, että kun liikunta on itselle se tärkeä asia niin siitä otetaan se ainoa tärkeä asia millä on merkitystä. Palstaltakin taitaa löytyä aika monta, jotka eivät opiskele, eivät osaa useaa kieltä, eivätkä tee ristikoita tai muita aivotehtäviä. Miksi ihmeessä? Kyllähän he tietävät että nuo ovat erittäin tärkeitä muistisairauksien ehkäisemisesä.

• Tykkää
Reactions: Millenia
[QUOTE="vieras";27869898]Mutta kun hän ei voi liikkua. Hän on niin huonossa kunnossa, että liikkuminen omassa yksiössä on erittäin vaikeaa. Hän kuuluu totta kai pieneen enemmistöön ja suurin osa ihmisistä voi harrastaa liikuntaa, mutta ärsyttää tuo asenne, että kyllä kaikki pystyy.[/QUOTE]

No tätisi tilanne vaikuttaa siltä, ettei liikunnasta ole enää hänen kohdallaan apua. Mutta todella suurelle osalle ihmisistä siitä on apua. Jos vain haluaa parantaa elämäänsä.

Vähän tympii nämä marginaaliesimerkit. Aina on olemassa ihmisiä joille ei jokin asia sovi, mutta täytyykö ne ottaa esille kun keskustellaan yleisesti liikunnasta. Jos naapurin petteri syntyi näennäisesti terveenä vaikka äiti poltti raskausaikana, niin tarkoittaako se että raskausajan tupakointi on vaaratonta? Ei, mutta silti niihin liittyviin ketjuihin joku tämän kommentin lisää.

[QUOTE="vieras";27869928]Liikunta on terveellistä. Ihmisen pitäisi liikkua. Liikunta ehkäisee monia sairauksia.

Se mitä en ymmärrä on tuo mustavalkoisuus. Kun liikkumattomat otetaan silmätikuiksi. Ainoaksi ryhmäksi, jotka tekevät huonoja valintoja ja joista on vain haittaa yhteiskunnalle. Kun samaan aikaan toiset tupakoivat, juovat alkoholia, käyttävät huumeita, harrastavat extremelajeja, syövät epäterveellisesti, eivät käytä suojavarusteita, ovat väkivaltaisessa suhteessa jne. jne. Suurimmalla osalla ihmisistä on joku pahe. Suurin osa ihmisistä tekee huonoja valintoja. En vain ymmärrä sitä, että kun liikunta on itselle se tärkeä asia niin siitä otetaan se ainoa tärkeä asia millä on merkitystä. Palstaltakin taitaa löytyä aika monta, jotka eivät opiskele, eivät osaa useaa kieltä, eivätkä tee ristikoita tai muita aivotehtäviä. Miksi ihmeessä? Kyllähän he tietävät että nuo ovat erittäin tärkeitä muistisairauksien ehkäisemisesä.[/QUOTE]

Tässä ketjussa oli kyse liikkumattomuudesta.

Mä ymmärrän sen ettei viitsi asiasta tehden liikkua, siis käydä punttiksella, uimassa jne, mutta että onnistuu välttämään lenkkeilyn ja pyöräilyn, saati viihtyy sisästiloissa päivän ilman raitista ilmaa, menee yli mun hilseen. Tuttavaperhe saattaa olla kevyesti viikon sisällä (lapset alle kouluikäisiä), eikä tunnu missään. Välillä vanhemmat käy kaupassa ko mummo katsoo lapsia, mutta sitten taas, sisällä. Ei vaan oo ulkona tekemistä kuulemma.
Semmoseen oon vähän :O .

Kukin tyylillään, mutta mä tulisin hulluksi ilman jokapäiväistä kävelylenkkiä raittiissa ilmassa.

No tätisi tilanne vaikuttaa siltä, ettei liikunnasta ole enää hänen kohdallaan apua. Mutta todella suurelle osalle ihmisistä siitä on apua. Jos vain haluaa parantaa elämäänsä.

Vähän tympii nämä marginaaliesimerkit. Aina on olemassa ihmisiä joille ei jokin asia sovi, mutta täytyykö ne ottaa esille kun keskustellaan yleisesti liikunnasta. Jos naapurin petteri syntyi näennäisesti terveenä vaikka äiti poltti raskausaikana, niin tarkoittaako se että raskausajan tupakointi on vaaratonta? Ei, mutta silti niihin liittyviin ketjuihin joku tämän kommentin lisää.

Muuten en olisi ottanutkaan koko asiaa esille kun se ei tähän keskusteluun liity, mutta kun itse aloit urputtamaan jollekin siitä, että kyllä ihan jokainen voi harrastaa hyvin ohjattua liikuntaa vaikka olisi kuinka sairas. Tämä kun ei pidä paikkaansa.

[QUOTE="vieras";27869960]Muuten en olisi ottanutkaan koko asiaa esille kun se ei tähän keskusteluun liity, mutta kun itse aloit urputtamaan jollekin siitä, että kyllä ihan jokainen voi harrastaa hyvin ohjattua liikuntaa vaikka olisi kuinka sairas. Tämä kun ei pidä paikkaansa.[/QUOTE]

Ai ihan urputin :laugh:

Taidan siirtyä tästä muihin aiheisiin, ettei kenellekään tule paha mieli..

Kuka tässä ketjussa on ollut sitä mieltä ettei arkiliikunta ole liikuntaa? Sehän on sitä parasta liikuntaa.

No esim. ne, jotka uhkailivat minua osteoporoosilla ja muilla sairauksilla, koska sanoin, etten pidä liikunnasta, en saa siitä endorfiineja enkä hyvänolontunnetta.

Edelleenkin harrastan arkiliikuntaa, mutta koska sanoin, etten pidä liikunnasta, automaattisesti oletettiin, että makoilen sohvalla kaikki päivät.

Mä ymmärrän sen ettei viitsi asiasta tehden liikkua, siis käydä punttiksella, uimassa jne, mutta että onnistuu välttämään lenkkeilyn ja pyöräilyn, saati viihtyy sisästiloissa päivän ilman raitista ilmaa, menee yli mun hilseen. Tuttavaperhe saattaa olla kevyesti viikon sisällä (lapset alle kouluikäisiä), eikä tunnu missään. Välillä vanhemmat käy kaupassa ko mummo katsoo lapsia, mutta sitten taas, sisällä. Ei vaan oo ulkona tekemistä kuulemma.
Semmoseen oon vähän :O .

Kukin tyylillään, mutta mä tulisin hulluksi ilman jokapäiväistä kävelylenkkiä raittiissa ilmassa.

Me pystytään kyllä olemaan päivä sisällä, en kauheammin ulkona viihdy vapaa-ajalla pitempiä aikoja, etenkään talvella. Kesällä ulkona oleminen on huomattavasti mukavampaa. Tänä viikonloppuna lapset ovat vaan käväisseet ulkona n. 15 minuuttia per päivä, kun ovat siirtyneet paikasta A paikkaa B ja päinvastoin. Minä joudun töiden puolesta olemaan paljonkin ulkona, joten vapaa-ajalla ei enää kauheammin kiinnosta eikä innosta.

Kylläpä näitä sairaita ja raihnaisia löytyykin yhtäkkiä. Ja ilmeisen nuoria ihmisiä vielä!? Eikös sitten pidä olla sairaseläkkeellä jo, jos ei minkäänlainen liikunta sovi? Eikö edes kevyt arkinen hyötyliikunta? Sekin on parempi kuin täydellinen liikkumattomuus. Täydellisesti liikkumaton voi olla vain neliraajahalvaantunut ihminen. Näin se vaan on. Eli tekosyyt sikseen ja jos ei kantti kestä olla vastaamatta niin vois edes rehellinen olla.

No esim. ne, jotka uhkailivat minua osteoporoosilla ja muilla sairauksilla, koska sanoin, etten pidä liikunnasta, en saa siitä endorfiineja enkä hyvänolontunnetta.

Edelleenkin harrastan arkiliikuntaa, mutta koska sanoin, etten pidä liikunnasta, automaattisesti oletettiin, että makoilen sohvalla kaikki päivät.

Täällä menee näemmä edelleen puurot ja vellit sekaisin. Juuri sinua ei kukaan ole "uhkaillut" yhtään millään, mutta vahva luusto vaatii ns. luuliikuntaa, eli käytännössä joko hyppimistä, tömistelyä tai juoksua. Luu vahvistuu kun sitä koetellaan. Tämä on fakta - yksittäisten ihmisten luutiheydessä on eroja, mutta KESKIMÄÄRIN homma menee näin. Siitä on ihan turha vetää hernettä nenään.

[QUOTE="Jenis";27870700]Täällä menee näemmä edelleen puurot ja vellit sekaisin. Juuri sinua ei kukaan ole "uhkaillut" yhtään millään, mutta vahva luusto vaatii ns. luuliikuntaa, eli käytännössä joko hyppimistä, tömistelyä tai juoksua. Luu vahvistuu kun sitä koetellaan. Tämä on fakta - yksittäisten ihmisten luutiheydessä on eroja, mutta KESKIMÄÄRIN homma menee näin. Siitä on ihan turha vetää hernettä nenään.[/QUOTE]

Jenis: "Ymmärtääkö ne sun aivot, että se sun kroppa ennen pitkää sairastuu, jos ei saa liikuntaa? Tulee esim. osteoporoosi, tai lihakset/tasapaino on niin huonot että kun kaadut liukkailla, kaadut hallitsemattomasti ja murrat vaikka lonkkasi?

Tämähän ei ole mikään mielipidekysymys, ihminen tarvitsee tietynlaista ravintoa ja liikuntaa pysyäkseen terveenä."

No kyllä tämä minusta vähän kuulostaa siltä että uhkaílet minua osteoporoosilla, jos en liiku.

Kylläpä näitä sairaita ja raihnaisia löytyykin yhtäkkiä. Ja ilmeisen nuoria ihmisiä vielä!? Eikös sitten pidä olla sairaseläkkeellä jo, jos ei minkäänlainen liikunta sovi? Eikö edes kevyt arkinen hyötyliikunta? Sekin on parempi kuin täydellinen liikkumattomuus. Täydellisesti liikkumaton voi olla vain neliraajahalvaantunut ihminen. Näin se vaan on. Eli tekosyyt sikseen ja jos ei kantti kestä olla vastaamatta niin vois edes rehellinen olla.

Ehkä vain neliraajahalvautunut on täydellisen liikkumaton, mutta melkein täydellisen liikumaton voi olla todella monen sairauden takia. Niin, että pystyy juuri ja juuri kävelemään sängystä vessaan. Kuinka kapeaktasesisia ihmiset oikeasti ovat? Ettekö te tunne ketään vaikeasti vammaista tai sairastanutta kun tämä on teille niin outo asia?

[QUOTE="vieras";27871220]Ehkä vain neliraajahalvautunut on täydellisen liikkumaton, mutta melkein täydellisen liikumaton voi olla todella monen sairauden takia. Niin, että pystyy juuri ja juuri kävelemään sängystä vessaan. Kuinka kapeaktasesisia ihmiset oikeasti ovat? Ettekö te tunne ketään vaikeasti vammaista tai sairastanutta kun tämä on teille niin outo asia?[/QUOTE]

Se vessan ja sängyn välinen matka voi jollekin olla juuri se määrä liikuntaa, joka pitää sen heikon liikuntakyvyn yllä. Täysin liikkumaton ihminen surkastuu ja kuolee.

[QUOTE="...";27871244]Se vessan ja sängyn välinen matka voi jollekin olla juuri se määrä liikuntaa, joka pitää sen heikon liikuntakyvyn yllä. Täysin liikkumaton ihminen surkastuu ja kuolee.[/QUOTE]

Ai no, jos tässä ketjussa tarkoitetaan liikunalla kävelyä sängystä vessaan niin eiköhän me kaikki sitten olla hyvinkin liikunnallisia :D

Mä haluaisin liikkua, mutten en tiedä miten saisin sen onnistumaan, että johonkin pääsisin. 2 lapsen työssäkäyvänä yh:na ei oikein ole mahiksia. Ennen töitä en ehdi, töiden jälkeen en ehdi. Lapset sen verran pieniä, ettei voi jättää keskenään kotiin. Lähimpään lapsiparkilliseen kuntosaliin on puolen tunnin bussimatka, joten pitkät päivät tulisi lapsille jos sinne vielä päiväkodin jälkeen lähdettäisiin. Viikonloppuna sitten ehkä ehtisi, mutten viittisi maksaa 80e kuussa siitä että pääsen kerran viikossa jumppaan.

[QUOTE="vieras";27871250]Ai no, jos tässä ketjussa tarkoitetaan liikunalla kävelyä sängystä vessaan niin eiköhän me kaikki sitten olla hyvinkin liikunnallisia :D[/QUOTE]

Niin, ja tässä ketjussahan oli alunperin kyse siitä, että kaikki kuolemansairaat ihmiset ovat laiskoja kun eivät liiku ;)

[QUOTE="yhäippä";27871258]Mä haluaisin liikkua, mutten en tiedä miten saisin sen onnistumaan, että johonkin pääsisin. 2 lapsen työssäkäyvänä yh:na ei oikein ole mahiksia. Ennen töitä en ehdi, töiden jälkeen en ehdi. Lapset sen verran pieniä, ettei voi jättää keskenään kotiin. Lähimpään lapsiparkilliseen kuntosaliin on puolen tunnin bussimatka, joten pitkät päivät tulisi lapsille jos sinne vielä päiväkodin jälkeen lähdettäisiin. Viikonloppuna sitten ehkä ehtisi, mutten viittisi maksaa 80e kuussa siitä että pääsen kerran viikossa jumppaan.[/QUOTE]

Lenkkeilkää lasten kanssa, menkää uimahalliin tai yleisöluisteluun, käykää hiihtämässä, jumppaa kotona.. onhan näitä vaihtoehtoja :)

[QUOTE="...";27871287]Lenkkeilkää lasten kanssa, menkää uimahalliin tai yleisöluisteluun, käykää hiihtämässä, jumppaa kotona.. onhan näitä vaihtoehtoja :)[/QUOTE]

Tehdään näitä, mutten koe, että olisi juuri liikuntaa minulle. Esim. uimahallissa en pääse itse uimaan ollenkaan, koska lapsia ei voi jättää keskenään lasten altaaseen. Samoin luistellessa joudun vielä auttamaan paljon nuorempaa (3v), eli en itse pääse luistelemaan niin että tulisi todella liikuntaa. Kotijumppa ei mulla ole kovin tehokasta, tarvitsen jonkun ohjaamaan :)

Mulla on neljä lasta ja olen yh, ei juuri minkäänlaisia tukiverkostoja. Kävellään paikasta toiseen kun ei ole autoa, eikä täällä ole julkisia. Vauvanhoidon yms ohella en harrasta kodin ulkopuolella enkä liiku erikseen muuten kuin "pakolliset". Lasten kanssa ulkoilen kyllä mielelläni. Ei minua silti kiinnosta kävellä tai juosta päämäärättömästi ympäriinsä, koska se on jotenkin oikeampaa liikuntaa :D

[QUOTE="yhäippä";27871382]Tehdään näitä, mutten koe, että olisi juuri liikuntaa minulle. Esim. uimahallissa en pääse itse uimaan ollenkaan, koska lapsia ei voi jättää keskenään lasten altaaseen. Samoin luistellessa joudun vielä auttamaan paljon nuorempaa (3v), eli en itse pääse luistelemaan niin että tulisi todella liikuntaa. Kotijumppa ei mulla ole kovin tehokasta, tarvitsen jonkun ohjaamaan :)[/QUOTE]

Usko pois, kyllä se altaassa lilluminen sen sohvan voittaa. Voit tehdä siellä altaassa liikkeitä veden vastustaessa ja otat vaikka lapset kellukkeilla isoon altaaseen. Ja kukaan ei varmaan loukkaannu jos heität luistinradalla pari lenkkiä yksiksesi, sanot vaikka että äiti jäätyy jos ei pääse liikkumaan :)

Ja kotijumppaan on olemassa vaikka mitä DVD-ohjeita. Käy kirjastossa.