[QUOTE="selkävaivainen";27869589]Mä olin nuorempana oikea himoliikkuja, 6 kertaa viikossa liikuntaa ja joka paikkaan menin kävellen tai pyörällä. Sitten tulin raskaaksi ja selkä meni. Kuntouttamiseen meni aikaa 3 vuotta, juuri kun aloin olla kunnossa olinkin uudestaan raskaana. Ja taas meni selkä. Tällä kertaa kuntouttaminen kesti kauemmin, mutta kuntouduin kyllä lopulta. Sitten hajosi polvesta kierukka.
9 kk onnuin ja odotin, että pääsisin leikkaukseen. No eihän selkä kestänyt vinossa kävelyä, joten taas meni jalat alta. Polvi leikattiin, sitten aloin pikkuhiljaa polven kuntouttamisen jälkeen kuntouttaa selkää. Leikkauksesta on nyt 2 vuotta, selkä ei ole edelleenkään kunnossa. Liikunta ei auta, päinvastoin lenkin tms jälkeen selkä jumahtaa ihan täysin. Välilevynpullistuma on parantunut, mutta selkää saa varoa koko ajan. Hieronta ei auta, venyttely ei auta.
Että se siitä liikunnan tervehdyttävästä vaikutuksesta.[/QUOTE]
Jos sinä olet saanut raskausaikana selkävaivan, joka pahenee liikkuessa, niin täytyyhän sen koskea jokaikistä sohvaperunaa
Oikeasti hyvin ohjattu ja suunniteltu liikunta sopii ihan kaikille. Kaikki voivat liikkua oman kuntonsa mukaan. Jos on jotain vaivaa niin kannattaa kysellä ammattilaisilta kunto-ohjeita, mutta liikkumista ei tarvitse lopettaa.
Itse vedän esim. venyttelutuntia, jossa on kaikentasoisia osallistujia balettitanssijoista tekonivelpotilaisiin. Ja kaikki saava tarvitsemansa hyödyn irti, koska annan liikeille vaihtoehtoja oman kunnon mukaan.