en käsitä lämpimästä ilmasta valittamista.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kikatus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23932653:
Henkisesti huonosti? Mitä tarkoitat tuolla, voisitko antaa jonkun esimerkin? Mä voin henkisesti huonosti vuoden pimeimpään aikaan.

En minä tiedä, ahdistun vaan. : /

Töissä syön lounaan, sen jälkeen en paljo mittää, yleensäkään. Kylmää vettä menee litratolkulla. Kylmiä suihkuja en myöskään harrasta. Voisin muuttaa tota syömistä, ja koittaa juoda lämmintä, tai vähintäänkin huoneenlämpöistä.
Suosittelen kokeilemaan. Esikoinen viime kesänä Meksikossa äimisteli sitä, miksi paikalliset puputtaa koko ajan jotain. Vähän kerrallaan, mutta usein eli 30-45 minuutin välein. Eivät useinkaan syöneet lounasta ollenkaan pahimmassa kuumuudessa vaan vasta illallisen, kun ilma jo vähän viileni.

[QUOTE="Niina";23932628]Kyllä se vaan on vaikeaa jos elopaino huitelee 200kg tuntumassa ja sen lisäksi on vielä kaikenmaailman muita vaivoja niin ei siinä oikein voi helteistä nauttia eikä myöskään kulkea valkoisissa pienissä shortseissa/minihameessa sekä topissa. Rannalle menosta nyt puhumattakaan...paskaa tulee niskaan niin paljon ettei kenenkään pää sitä kestä sekoamatta. Ja kiloilleni en voi mitään, minulla on kaksi sairautta niiden taustalla joten fiksut liiku/syö terveellisesti ohjeet voitte unohtaa saman tien...tai no niin teenkin vaan ei se mitään auta![/QUOTE]
Oletko kokeillut kastella päälläsi olevia vaatteita haalealla vedellä? Tai pukeutua kotioloissa märkään lakanaan? 200 kilon paino tarkoittaa jo sitä, että sydän käy ylikierroksilla ilman hellettäkin.

[QUOTE="vieras";23932650]KIITOS!!

Tätä muuten koitan heti tänään. :)

Äkkiä pullot pakkaseen![/QUOTE]

Meidän viime kesänä 14 v rekikoira olisi varmaan kuollut, jos ei viilennystä olisi tullut just noista pulloista sillekin :D Nyt se on 15 v, mutta onneksi meillä on nyt tuulettimia. Pakastepullot ja -rasiat otan silti käyttöön, jos tuuletin ei ole koiralle riittävä.

Mä taas en ole ikinä kestänyt pahemmin aurinkoa vaan palan aika helposti.

Tuo rajoittaa aika paljon elämää, kun joutuu peittämään vaatteilla ja hakeutumaan jatkuvasti varjoon. Vaatteetkin pitää katsoa tarkkaan, etteivät ole liian hiostavat, jotain puuvillaa pitää aina olla. Huhhuh, eipähän tarvitse ainakaan kesällä matkustaa mihinkään Dubaihin, kun elämä Suomessa on yhtä julmaa.

Tuo rajoittaa aika paljon elämää, kun joutuu peittämään vaatteilla ja hakeutumaan jatkuvasti varjoon. Vaatteetkin pitää katsoa tarkkaan, etteivät ole liian hiostavat, jotain puuvillaa pitää aina olla. Huhhuh, eipähän tarvitse ainakaan kesällä matkustaa mihinkään Dubaihin, kun elämä Suomessa on yhtä julmaa.
Oikeat materiaalit!!! Mun tyttö palaa kans helposti ja siksi joutui pitämään pitkähihaisia vaatteita viime kesänä, vaikka helteet oli siellä vielä pahempia kuin Suomessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23932732:
Oletko kokeillut kastella päälläsi olevia vaatteita haalealla vedellä? Tai pukeutua kotioloissa märkään lakanaan? 200 kilon paino tarkoittaa jo sitä, että sydän käy ylikierroksilla ilman hellettäkin.

Niinhän se käy ja kyllä nämä helteet on minun kaltaisille melkoisen hirveitä kestää :( En ole kastellut vaatteita enkä pukeutunut lakanaan...tuo kastelu kyllä voisi ehkä auttaa vaan sitten on hankala olla koko ajan märillä vaatteilla. Uimarannallekaan ei meikäläisellä ole mitään asiaa eikä liiemmin jätskikioskillekaan missä monet näin helteillä aikaansa kuluttavat...kesä on hankalaa aikaa, aina minulla on hankalaa vaan tämä on jo hirveää :(

[QUOTE="Niina";23932801]Niinhän se käy ja kyllä nämä helteet on minun kaltaisille melkoisen hirveitä kestää :( En ole kastellut vaatteita enkä pukeutunut lakanaan...tuo kastelu kyllä voisi ehkä auttaa vaan sitten on hankala olla koko ajan märillä vaatteilla. Uimarannallekaan ei meikäläisellä ole mitään asiaa eikä liiemmin jätskikioskillekaan missä monet näin helteillä aikaansa kuluttavat...kesä on hankalaa aikaa, aina minulla on hankalaa vaan tämä on jo hirveää :([/QUOTE]

Vaate/lakana kannattaa vääntää mahdollisimman kuivaksi kastelun jälkeen. Ei ole tarkoitus, että vesivana kulkee perässä :D Sulle suosittelen niitä jäisiä limupulloja ympärillesi myös päiväsaikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23932772:
Oikeat materiaalit!!! Mun tyttö palaa kans helposti ja siksi joutui pitämään pitkähihaisia vaatteita viime kesänä, vaikka helteet oli siellä vielä pahempia kuin Suomessa.

Palestiinalaishuivit on kans tosi hyviä, päästävät ilmaa läpi, mutta suojaavat auringolta. Vastaavat sideharsoa. Suosittelen lämpimästi :D

Keittis, mitkä ne sun vinkit siis on? :)
Ei mun, vaan tyttäreni vinkit, joka siis oli viime kesän Meksikossa ja joutui siellä totuttautumaan yli 40 asteen helteisiin. Mutta tässä siis nämä ja lisäksi tyttö vinkkasi, että ei kannata käyttää mitään antiperspirantteja, koska kuumalla elimistön kuuluukin puskea hikeä ulos:

- syö vähän, mutta jatkuvasti
- syö suolaista ja hedelmiä
- juo kuumia juomia ( ei kylmiä)
- juo riittävästi, 3 litraa päivässä on hyvä määrä
- älä yritä olla hikoilematta, koska hikoilu on elimistön normaali keino reagoida lämpöön
- käytä vaatteissa luonnonmateriaaleja
- käy lämpimässä suihkussa (ei viileässä)
- pidä ikkunat kiinni ja verhot ikkunoiden edessä
- laita kaikki ikkunat ja ovet auki aamun viileimpinä tunteina
- hanki tuuletin
- kastele vaate, jos olo tuntuu tukalalta
- nuku kylmäkallen kanssa

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23932653:
Henkisesti huonosti? Mitä tarkoitat tuolla, voisitko antaa jonkun esimerkin? Mä voin henkisesti huonosti vuoden pimeimpään aikaan.

Minulle kevään ja kesän yletön valoisuus aiheuttaa ahdistusta. Nukun huonosti, onneksi on pimennysverho. Häikäisee, kaikki on jotenkin liian "esillä". Talvella sen sijaan on turvallista kyyhkiä pimeässä ja tossutella villasukissa ja vaatekerroksissa. Pakkasen pakottamana hidastunut elämänrytmi armahtaa depressioon taipuvaista. Joo olen outo :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23932881:
Ei mun, vaan tyttäreni vinkit, joka siis oli viime kesän Meksikossa ja joutui siellä totuttautumaan yli 40 asteen helteisiin. Mutta tässä siis nämä ja lisäksi tyttö vinkkasi, että ei kannata käyttää mitään antiperspirantteja, koska kuumalla elimistön kuuluukin puskea hikeä ulos:

- syö vähän, mutta jatkuvasti
- syö suolaista ja hedelmiä
- juo kuumia juomia ( ei kylmiä)
- juo riittävästi, 3 litraa päivässä on hyvä määrä
- älä yritä olla hikoilematta, koska hikoilu on elimistön normaali keino reagoida lämpöön
- käytä vaatteissa luonnonmateriaaleja
- käy lämpimässä suihkussa (ei viileässä)
- pidä ikkunat kiinni ja verhot ikkunoiden edessä
- laita kaikki ikkunat ja ovet auki aamun viileimpinä tunteina
- hanki tuuletin
- kastele vaate, jos olo tuntuu tukalalta
- nuku kylmäkallen kanssa

Tuo on aina hyvä muistaa. Helposti tulee juotua liian kylmää.

Olen kuullut isoäidiltäni legendan lapsesta, jolle on laitettu helteellä kylmää vettä päähän ja se oli tullut hulluksi.

[QUOTE="vieras";23932913]Minulle kevään ja kesän yletön valoisuus aiheuttaa ahdistusta. Nukun huonosti, onneksi on pimennysverho. Häikäisee, kaikki on jotenkin liian "esillä". Talvella sen sijaan on turvallista kyyhkiä pimeässä ja tossutella villasukissa ja vaatekerroksissa. Pakkasen pakottamana hidastunut elämänrytmi armahtaa depressioon taipuvaista. Joo olen outo :)[/QUOTE]
Et ole outo :) Ihmiset ovat erilaisia ja yksi rakastaa valoa, toinen taas hämärää.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;23932936:
Et ole outo :) Ihmiset ovat erilaisia ja yksi rakastaa valoa, toinen taas hämärää.

Joo menestyn niin paljon paremmin hämärässä että ystäväni ovat antaneet minulle lempinimen "olmi". Joku on myös joskus epäillyt että hajoan auringonvalossa kuin vampyyri :D

• Tykkää
Reactions: feger
En mäkään ymmärrä. Varsinkin kun nyt on ehkä kolmas (?) semmonen kunnon hellepäivä tänä kesänä. Valittakaa sit kun on ollu taas viis viikkoo putkeen +35,nyt on vielä vähän liian aikasta ;) Menkää uimaan?

mä rrrrakastan helteitä!! =)
mikään ei voita suomen kesää helteineen, kärpäsineen, ukkosineen, sateineen, ruohonleikkuineen, syreenin, kielon ja muiden ihanien kukkien tuoksua, laineiden liplatusta, grillaamista, tuulen huminaa puiden lehdissä, valoisuutta, vähiä vaatteita, paljain jaloin kävelyä..... lista on loputon :heart:

mutta talvi :x
pimeää, kylmää, märkää, ankeaa, masentavaa, väsyttävä, hirveesti vaatetta itselle ja lapsille, posket paleltuu (mulla siis ja ihan valkosiks ja kipeiks jo ekoilla pakkasilla), mulla on koko ajan kylmä vaikka vaatetta olis kuin paljon, on liukasta, loskaa, perseestä ajaa autolla, kävellä, pyöräillä... yök.

mutta that´s me ja tällainen olin jo lapsena. olen aina vihannut talvea ja äitini on sanonut, että olen syntynyt ihan väärään maahan. olen elementissäni huhtikuusta lokakuuhun ja muun ajan ihan zombie.

[QUOTE="vieras";23932960]Joo menestyn niin paljon paremmin hämärässä että ystäväni ovat antaneet minulle lempinimen "olmi". Joku on myös joskus epäillyt että hajoan auringonvalossa kuin vampyyri :D[/QUOTE]

:laugh:

Yhteistyössä