Eli masentuneenakin PYSTYY toimimaan?
Luulisi, että toiminta ja sen antamat onnistumisen kokemukset olisi sitä parasta lääkettä - JES jaksoin laittaa pyykit koneeseen ja vielä narulle. Siitä sitten syntyisi positiivinen kierre.
Jos ei pyykit kiinnosta, niin lohduksi vaan, ei ne kiinnostaa yhtään ketään. Ne vaan PITÄÄ jaksaa hoitaa.
Mutta ei. Joo, myönnän, masennusta on todella vaikea näin ulkopuolisen näkökulmasta ymmärtää tai edes pitää todellisena.
Masennus voi olla lievää, vaikeaa tai jotain siltä väliltä, ja se ilmenee eri ihmisillä eri tavalla. Mulla on keskivaikea masennus, ei vielä lääkitystä, ja kyllä, PYSTYN laittamaan pyykit koneeseen. Kyllä meillä on usein sekaista ja keskeneräisiä kotitöitä, mutta meidän koti ei ole mikään hygieniariski ja lapsella on aina puhtaat vaatteet ja ruokaa. Päivällä, kun mies ei ole kotona, keskitän voimani siihen että olisin lapselle läsnä.
Toisaalta kaikki ne pakollisetkin jutut, joita pystyn tekemään, tapahtuu usein hitaasti. Itkettää ja rintaa alkaa puristaa, unohdan mitä olin tekemässä. En ihmettele, jos joku toinen masentunut ei ihan oikeasti saa mitään aikaan, jos kerran ei ole mitään syytä (lapsi) minkä takia tiskikone on pakko täyttää. Itse tunnen joskus mielihyvää siitä, että pyykkikorit on tyhjiä ja keittiö kiiltelee, mutta en läheskään aina.
Masennusta on varmasti vaikea ymmärtää, kun toisaalta ihmisellä ei ole esimerkiksi mitään fyysistä vammaa, joka estäisi toimimasta, mutta toisaalta masennus ei ole pelkkä mielentila johon voi vaikuttaa "ajattelemalla positiivisesti", vaan aivojen välittäjäaineiden toiminta on häiriintynyt. Masennus voi aiheuttaa myös fyysisiä oireita.
Jokainen ihminen kokee joskus alakuloa, ja ehkä siksi ei-masentuneilla tuntuu olevan kova tarve päteä kun puhutaan masennuksesta. Jos masentunut käy harrastuksessa tai selviää työpäivästä, sanotaan että just joo, eihän sun pitäisi mitään voida tehdä kun olet kerran masentunut, taidat olla vaan laiska. Tai jos masenutunut ei vastaavasti tee mitään, sanotaan, että nyt kyllä lähdet lenkille tai salille, kyllä masentunut sen verran jaksaa!