En halua imettää (uusi raskaus)!!

  • Viestiketjun aloittaja boikotti
  • Ensimmäinen viesti
vajaa?
Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
mikä syy sinulla on?
miksi et halua lapsesi saavan sitä mikä on ehdotonta hänen elossa pysymiseensä?
jos sulla ei ole kamalaa sairautta tai lääkitystä niin imetä ihmeessä!!
TÄH?!? Tajuatko itsekään mitä höpötät? ehdotonta hänen elossa pysymiseensä.. tsiisus sentään.....
 
Jip
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo ja sitten voi myös sanoa, että minähän en vaippoja vaihda ja minähän en yöllä herää :p
Jebs :D
Koettakaapa hyvät naiset kuvitella, että on muitakin syitä jättää imettämättä kuin nämä ilmeiset:
-en halua, että rinnat rupsahtaa
-ei mua nyt vaan huvita

 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Jip:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo ja sitten voi myös sanoa, että minähän en vaippoja vaihda ja minähän en yöllä herää :p
Jebs :D
Koettakaapa hyvät naiset kuvitella, että on muitakin syitä jättää imettämättä kuin nämä ilmeiset:
-en halua, että rinnat rupsahtaa
-ei mua nyt vaan huvita
jep, ja niitä syitä kannattaisi selvittää itsensä kanssa. onko ne sen suuruisia, että lapsen paras on toissijainen niiden rinnalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras2:
Lapsi ansaitsee rintamaitoa ja läheisyyttä. Harmi jos ei sitä saa. Mieti onko syysi oikeasti painava. Monet tuskailevat sen kanssa ettei imetys onnistu.
Hm. Minä kyllä tuskailin esikoisen imetyksen kanssa, joka takkuili, kun maitoa ei tullut tarpeeksi (juu ja kaikki imetystuki-infon konstit ym. kokeilin, eli yrityksen puutteesta ei ainakaan jäänyt kiinni; ja selvästi eron huomasi toisen synnyttyä kun maitoa tuli ja tuli, vaikken mitään tehnyt eri lailla kuin esikoisen kanssa). Mutta ei mua kyllä häiritse jos joku muu ei imetä, vaikka pidänkin äidinmaitoa parhaana imeväisen ensiravintona ja huolimatta traumaattisesta kokemuksesta esikoisen kanssa päätin kakkosen kanssa edes yrittää imetystä.

Mutta, se mikä mulle pisti silmään kirjoituksessasi, oli tuo väite että lapsi jää vaille läheisyyttä jos häntä ei imetetä. Ihanko totta imettäjät eivät pidä lastaan sylissä muuta kuin imettäessään, jos tosissaan kuvittelevat, että ei-imetettyä lasta ei pidetä lähellä? Ei kai nyt sentään. Ei meillä pulloa ole sidottu jonnekin 5 metrin seipään nokkaan ja siitä ruokittu, vaan ihan sylissä on pidetty pullostakin syötettäessä, ja muutenkin on sylitelty paljon kumpaakin lasta, on kannettu liinassa ja repussa jne., on ollut vauvahierontaa, vauvatanssia (vauvatusta) jne.

Meni nyt aika OT mutta oli pakko kommentoida, kun olen tuohon samaan ennakkoluuloon törmännyt ennenkin...

 
miero
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos heille, jotka ovat vastanneet asiallisesti ilman moralisointia :) Lapsi ei ole ensimmäinen, enkä koe tarpeelliseksi eritellä, miksi en halua imettää. Haluan vain asiasta tietoa, miten kannattaa toimia jne.
mutta ystävä rakas kun se imettämättömyyden syykin vaikuttaa siihen miten kannattaa/tulee toimia asian kanssa. jos sä et halua imettää koska sä pelkäät niin saat asiasta tietoa ja rohkaisua ja jos tuntuu yhä kamalalle niin sitten lääkkeen kun taas jos on aiempia lapsia ja et halua monien rintatulehdusten takia imettää niin saat sen lääkkeen heti lapsen synnyttyä. se vaikuttaa melko oleellisesti minkä takia ei tahdo imettää siihen miten asian kanssa toimitaan ja mihin asiasta kannattaa ilmoittaa.
 
lasta voi "pitää iholla" muutenkin kuin imettäessään. turvallisuus ja äidin läheisyys välittyy siis aivan samallatavalla.
Just tuossa toisessa ketjussa äiti kyselee, että minkäikäisenä ei enää tarvi läheisyyden takia syöttää sylissä kun on helpompi ojentaa pullo sitterissä tai sängyssä olevalle lapselle :| Ei se aina niin mene, mutta niinhän se on, että pullo mahdollistaa tuollasen etäisemmän otteen. Imettävänä äitinä taas ei yksinkertaisesti ole sitä mahdollisuutta, että ei pitäisi lasta lähellä.
 
Jip
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Jip:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo ja sitten voi myös sanoa, että minähän en vaippoja vaihda ja minähän en yöllä herää :p
Jebs :D
Koettakaapa hyvät naiset kuvitella, että on muitakin syitä jättää imettämättä kuin nämä ilmeiset:
-en halua, että rinnat rupsahtaa
-ei mua nyt vaan huvita
jep, ja niitä syitä kannattaisi selvittää itsensä kanssa. onko ne sen suuruisia, että lapsen paras on toissijainen niiden rinnalla.
Olen aika varma, että tällaiseen päätökseen tullut ihminen on takuulla pohtinut asiaa moenlta kantilta. Itse olen yrittänyt imettää (ja imettänytkin) kahta lasta. Tiedän mitä imetys on ja mistä seuraava lapsi jäisi paitsi.


 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:
Ei meillä pulloa ole sidottu jonnekin 5 metrin seipään nokkaan ja siitä ruokittu, vaan ihan sylissä on pidetty pullostakin syötettäessä
jatketaan ot:n parissa :D

toi sun kirjoittama lause on lähes poikkeuksetta esillä näissä imetyskeskusteluissa, eli että pulloruokintakin tehdään sylissä. kuitenkin kummastuttaa, että samanaikaisissa ruokakeskusteluissa kirjoittaa tosi moni, ettei anna pulloa sylissä, koska "sylitellä ehtii muutenkin". enkä oikeastaan yhtään pulloruokittua lasta ole vielä nähnyt sylissä syötettävän aina.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Jip:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
jep, ja niitä syitä kannattaisi selvittää itsensä kanssa. onko ne sen suuruisia, että lapsen paras on toissijainen niiden rinnalla.
Olen aika varma, että tällaiseen päätökseen tullut ihminen on takuulla pohtinut asiaa moenlta kantilta. Itse olen yrittänyt imettää (ja imettänytkin) kahta lasta. Tiedän mitä imetys on ja mistä seuraava lapsi jäisi paitsi.
monesti myöskään käsittääkseni ei ole. ja tämä arvio tulee nyt ihan mututuntumalta oman tuttavapiirin perusteella.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Jip:
Olen aika varma, että tällaiseen päätökseen tullut ihminen on takuulla pohtinut asiaa moenlta kantilta. Itse olen yrittänyt imettää (ja imettänytkin) kahta lasta. Tiedän mitä imetys on ja mistä seuraava lapsi jäisi paitsi.
No mä tiedän yhden tapauksen, jossa äidillä oli jo kaksi lasta, imetys epäonnistunut, synnäriltä asti lisämaitoa, äidillä hirveitä, kivuliaita muistoja koko touhusta, kakkonen oli hyperallerginen kaikelle ja imetysdieettaaminen ei johtanut mihinkään... Terkka puhu ympäri edes koettamaan vielä kerran.

Nyt lapsi on 7kk ikäinen, ja täysimetyksellä. Lapsi on hyvin allerginen, ja sopivia kiinteitä ei vielä ole löydetty. Äiti nauttii, lapsi nauttii ja äiti tietää turvaavansa lapselle parhaan mahdollisen ravinnon, joka allergioiden takia ei ole mikään itsestäänselvyys.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:
Ei meillä pulloa ole sidottu jonnekin 5 metrin seipään nokkaan ja siitä ruokittu, vaan ihan sylissä on pidetty pullostakin syötettäessä
jatketaan ot:n parissa :D

toi sun kirjoittama lause on lähes poikkeuksetta esillä näissä imetyskeskusteluissa, eli että pulloruokintakin tehdään sylissä. kuitenkin kummastuttaa, että samanaikaisissa ruokakeskusteluissa kirjoittaa tosi moni, ettei anna pulloa sylissä, koska "sylitellä ehtii muutenkin". enkä oikeastaan yhtään pulloruokittua lasta ole vielä nähnyt sylissä syötettävän aina.
Täällä yksi :wave:
Tai imetin 8kk jonka jälkeen pullosta annettu, sylissä joka kerta :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
ruokakeskusteluissa kirjoittaa tosi moni, ettei anna pulloa sylissä, koska "sylitellä ehtii muutenkin". enkä oikeastaan yhtään pulloruokittua lasta ole vielä nähnyt sylissä syötettävän aina.
Mä en tällaisiin keskusteluihin ole törmännyt, en sitten vissiin notku tarpeeksi netissä :p . Ja vanhempia lapsia olen nähnyt syötettävän esim. rattaissa, itsekin joskus tein niin esikoisen ollessa jo siinä n. vuoden ikäinen, mutta pikkuvauva on meillä aina syötetty sylissä enkä ole koskaan nähnyt kenenkään muunkaan syöttävän ihan pientä muualla kuin sylissä.

Sitkeässä elävät ennakkoluulot, ja toisten ihmisten loukkaaminen on vaan niin kivaa, eikö? Itse tiedän olleeni ja olevani hyvä äiti, ja pitäneeni lapsiani lähellä, imetyksen epäonnistumisesta huolimatta, haukkukoot muut ihan miten paljon vain.
 
kolmen mama
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
jatketaan ot:n parissa :D

toi sun kirjoittama lause on lähes poikkeuksetta esillä näissä imetyskeskusteluissa, eli että pulloruokintakin tehdään sylissä. kuitenkin kummastuttaa, että samanaikaisissa ruokakeskusteluissa kirjoittaa tosi moni, ettei anna pulloa sylissä, koska "sylitellä ehtii muutenkin". enkä oikeastaan yhtään pulloruokittua lasta ole vielä nähnyt sylissä syötettävän aina.
Missä ne pullovauvat on sitten syötetty? Itse täysimetin kahta ekaa puoli vuotta mutta kolmatta en voinnut imettää vaan ruokin pullosta (pumpatulla äidinmaidolla, jos sen nyt väliä) ja ihan yhtä-kahta kertaa lukuunottamatta aina nimenomaan sylissä. Pientä vauvaa on vaikea ruokkia pullosta muutenkaan ja nuo muutama kerta oli kun annoin vauvalle ruokaa liikkuvassa autossa (takapenkillä, mieheni ajoi). Olen muuten myös imettänyt esikoistani autossa niin että vauva oli kaukalossa, minä isorintainen istuin vieressä eli aina ei sylitelty imettäessäkään ;)

Kolmas mulla on sylissä (liinassa) kulkenut siinä missä isommatkin, on nukuttu perhepedissä ja läheisyyttä saannut taatusti ihan yhtä paljon kuin imetettykin. Jotenkin loukkaa silti aina nämä besserwisserit, jotka kuvittelee että imetys on ainoa mahdollinen läheisyysmuoto ja äiti, joka ei imetä on kylmä ja tunteeton lastaan kohtaan...
 
Jip
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja Jip:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
jep, ja niitä syitä kannattaisi selvittää itsensä kanssa. onko ne sen suuruisia, että lapsen paras on toissijainen niiden rinnalla.
Olen aika varma, että tällaiseen päätökseen tullut ihminen on takuulla pohtinut asiaa moenlta kantilta. Itse olen yrittänyt imettää (ja imettänytkin) kahta lasta. Tiedän mitä imetys on ja mistä seuraava lapsi jäisi paitsi.
monesti myöskään käsittääkseni ei ole. ja tämä arvio tulee nyt ihan mututuntumalta oman tuttavapiirin perusteella.
Voihan tietysti olla niinkin, että asia on harvinaisen selvä, eikä päätös sinänsä tarvitse taakseen suurta pohdintaa. Silloin sen voi tehdä ihan suoralta kädeltä.

En oikein ymmärrä teidän hirveää intoanne lytätä toisia äitejä heidän päätöksiensä vuoksi? Te ette tiedä toisen (sen läheisenkään ystävän) elämästä niin paljon, että voisitte tuomita.

 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Grynna:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
ruokakeskusteluissa kirjoittaa tosi moni, ettei anna pulloa sylissä, koska "sylitellä ehtii muutenkin". enkä oikeastaan yhtään pulloruokittua lasta ole vielä nähnyt sylissä syötettävän aina.
Mä en tällaisiin keskusteluihin ole törmännyt, en sitten vissiin notku tarpeeksi netissä :p . Ja vanhempia lapsia olen nähnyt syötettävän esim. rattaissa, itsekin joskus tein niin esikoisen ollessa jo siinä n. vuoden ikäinen, mutta pikkuvauva on meillä aina syötetty sylissä enkä ole koskaan nähnyt kenenkään muunkaan syöttävän ihan pientä muualla kuin sylissä.

Sitkeässä elävät ennakkoluulot, ja toisten ihmisten loukkaaminen on vaan niin kivaa, eikö? Itse tiedän olleeni ja olevani hyvä äiti, ja pitäneeni lapsiani lähellä, imetyksen epäonnistumisesta huolimatta, haukkukoot muut ihan miten paljon vain.
no ei ollut tarkoitus loukata, lähinnä kummastella tätä ristiriitaisuutta, kun nyt näin selkeästi tuli taas asia kahdessa eri ketjussa esiin.

ja mun mielestä, jos lapsi on niin pieni, että häntä syötetään pullosta, on hän niin pieni myös, että syötetään sylissä.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja Jip:
Voihan tietysti olla niinkin, että asia on harvinaisen selvä, eikä päätös sinänsä tarvitse taakseen suurta pohdintaa. Silloin sen voi tehdä ihan suoralta kädeltä.

En oikein ymmärrä teidän hirveää intoanne lytätä toisia äitejä heidän päätöksiensä vuoksi? Te ette tiedä toisen (sen läheisenkään ystävän) elämästä niin paljon, että voisitte tuomita.
tässä ei ollut lyttäyksestä kyse, vai missä tein niin? älä tulkitse omien luulojesi mukaisesti.

tuttavapiirissäni on useampikin äiti, joka ei ole missään nimessä halunnut imettää, eikä olekaan ensimmäistä lasta imettänyt. toisen kohdalla on jo tehnyt ajatustyötä eri tavalla, ja onkin sitten imettänyt.

lähinnä siis ajoin takaa sitä, että kannattaa oikeasti miettiä niitä syitä, miksi ei halua imettää.
 
oho
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
lasta voi "pitää iholla" muutenkin kuin imettäessään. turvallisuus ja äidin läheisyys välittyy siis aivan samallatavalla.
Just tuossa toisessa ketjussa äiti kyselee, että minkäikäisenä ei enää tarvi läheisyyden takia syöttää sylissä kun on helpompi ojentaa pullo sitterissä tai sängyssä olevalle lapselle :| Ei se aina niin mene, mutta niinhän se on, että pullo mahdollistaa tuollasen etäisemmän otteen. Imettävänä äitinä taas ei yksinkertaisesti ole sitä mahdollisuutta, että ei pitäisi lasta lähellä.
En koskaan ole ymmärtänyt noita sitterissä syöttäjiä. Kyllä meillä pullolapsetkin ovat sylissä syöneet, oikein lähellä. En usko paljon eroa olevan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja kolmen mama:
Kolmas mulla on sylissä (liinassa) kulkenut siinä missä isommatkin, on nukuttu perhepedissä ja läheisyyttä saannut taatusti ihan yhtä paljon kuin imetettykin. Jotenkin loukkaa silti aina nämä besserwisserit, jotka kuvittelee että imetys on ainoa mahdollinen läheisyysmuoto ja äiti, joka ei imetä on kylmä ja tunteeton lastaan kohtaan...
Varmasti loukkaa, eikä mun ainakaan ollu tarkotus sanoa, että AINA on niin, ettei pullovauva saa läheisyyttä. Kaikki ei kuitenkaan tee myöskään samoin kuin sinä, ja varsinkin jos äiti sanoo, ettei halua imettää, tulee mieleen, ettei hänellä kuitenkaan ole lapsen etu mielessä. On eri asia jos ei voi imettää vaikkapa lapsen halkion tai keskosuuden aiheuttaman imuoteongelman takia kun että ei halua imettää, koska se ei vaan ole "mun juttu" tai siinä on aiemmin ollut jotain hankaluuksia. Silloin tulee pakosti mieleen sellainen äiti, jonka mielestä imetys on liian sitovaa ja on niin kätevää tukea vauvalle harsolla pullo hyvään asentoon ja itse jatkaa omia puuhiansa.
 

Yhteistyössä