eltusmaksuista

voi elämä
Tottahan toki uusperheelliset on samassa asemassa.. just joo \|O

Kerronpa teille TOSI tarinan.

Eräänä kauniina päivänä mieheni tuli kotiinsa ja ex sanoi et heihei sä lähet nyt, ota vaattees ja mene, (tämä oli shokki miehelleni kun ei osannut arvata mistä oikein oli kyse) tämä mieheni ex oli löytänyt uuden hellun ja nakkasi mieheni pihalle ja otti avioeron.

Avioerossa mieheni sai vain vaattensa, kaikki muu jäi lasten äidille koska hän oli valehdellut sosiaalitoimistoon että hän on yksin kaikki ostanut ja mies joutui jopa maksamaan monta kuukautta ex vaimonsa laskuja vaikkei asunut enään samassa talossa.

No niinpä ex otti taloonsa uuden hellun hänen ja lasten kanssa asumaan.

Monta vuotta heidän eron jälkeen tapasin nykyisen mieheni. Aloimme seurustella. heti oli ex soittamassa että ota mut takasi, jos et heti jätä tyttöystävääsi niin et näe ikinä lapsia ja teen elämästäsi helvettiä. Hän haki yksinhuoltajuuden koska mieheni ei minua jättänyt. Tätä vinkumista ja mouruamista jatkui monta vuotta kunnes tulin raskaaksi, jolloin hän ymmärsi ettei saa miestäni omakseen. Koko tämän ajan hänellä on ollu mies joka ei tiedä asiasta mitään, monta kertaa on tehnyt mieli valaista häntä, mutta emme halua pahoittaa tämän ex vaimon heilan mieltä. Tämän jälkeen on sosiaalitoimistosta otettu meihin yhteyttä että olemme pilanneet lasten elämän ja meistä johtuu lasten kaikki ongelmat.jne.

No tätä diibadaabaa on jatkunut jo iät ja ajat. Nyt mieheni ex on naimissa ja heillä on miehensä kanssa yhteisiä lapsia. Kummatkin ovat vakkarityösuhteessa, hänen miehensä on todella hyväpalkkaisessa duunissa mutta hänellä ei ole mitään velvoitteita maksaa kuin omista ja hänen lapsiensa menoja sosiaalitoimiston mukaan!? He reissaavat 3kk välein pitkin maailmaa ja on oma talo ja 2 autoa jne.

Ex vinkuu kokoajan lisää elareita mieheltäni ja väittää että ovat pa. Ihmettelen että milläs ne matkat maksetaan jos ei ole rahaa ja lasten uudet vaatteet ja kampaamoreissut ja ex:n reissut yms.

Meillähän sitä hurjasti on rahaa... Olen opiskelija, mieheni on töissä. Meillä on pari yhteistä muksua. Emme koko yhdessä olon aikana reisanneet yhtään mihinkään kun ei ole ollut varaa. Sosiaalitoimisto laskee että kaikki mitä menee yli "toimeentuloperusomavastuun" niin ne menee elatusmaksuihin.

En ole katkera, no olenhan!!! Miksi me ei saada tienata että saisi lainaa omakotitaloon autoihin jne? Tai edes ettei tarvitsisi nuolla näppejään kokoajan ku saa vimosia pennejä laskea. Olemme laskeneet että sama kuin mieheni lopettaisi työt ja olisimme toimeentulotuella koska mitä järkeä on olla töissä jos kaikki rahat menee ex:n perheen ulkomaanmatkoihin jne. :kieh:

Suomessa tosi hyvin syrjitään elatusvelvollisia ja he eivät kuulemma ole velvollisia maksamaan samassataloudessa asuvien lasten elatusta, koska sehän on äidin vastuulla, just joo. minähän elätän lapset opintotuella :eek:

Näin suomessa yh:t rahastaa! Ei kaikki mutta aika moni
 
eri mieltä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2005 klo 09:54 vieras kirjoitti:
on tosiaan kuumat keskustelut :)

Pakko kommentoida,
mielestäni VASTUUN lapsista, heidän henkisestä, fyysisestä, taloudellisesta ja koko elämästä kantavat eritoten heidän biologiset vanhempansa, jos sellainen vain on mahdollista!!!

[
Elatusvelvollisen - etävanhemman - on helvetin vaikea ottaa mitään vastuuta lapsistaan, jos lähihuoltaja ei sitä salli ! Jos tapaa lastaan vain joka toinen vkl, on siinä aika vähän mahdollista tehdä yhtään mitään.
Vastuun ottaminen olisi varmaan sitten sitä, että syytää lisää rahaa elareiden lisäksi ja toivoo, että ne käytettäisi ihan oikeasti lapsen parhaaksi. Tai ostaa kenkiä, polkupyörää, vaatetta ja toivoo että lapsi saa niitä myös käyttää...

Kyllä me näemme - lapset oireilevat. Otammeko yhteyttä sosiaalitoimeen? Olisiko siitä mitään hyötyä? Kun viimeksi naapuri oli huolissaan näistä lapsista, ja sossutädit ottivat yhteyttä, sossutäti tenttasi äidiltä, onko lasten isällä - etällä - alkoholiongelmaa. Semmoinen olisi pitänyt väkisellä siihen kaivaa, niin syyllinen aivan kaikkeean olisi sitten löytynyt!
 
oman onnenseppä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.09.2005 klo 11:49 voi elämä kirjoitti:
Meillähän sitä hurjasti on rahaa... Olen opiskelija, mieheni on töissä. Meillä on pari yhteistä muksua. Emme koko yhdessä olon aikana reisanneet yhtään mihinkään kun ei ole ollut varaa. Sosiaalitoimisto laskee että kaikki mitä menee yli "toimeentuloperusomavastuun" niin ne menee elatusmaksuihin.

En ole katkera, no olenhan!!! Miksi me ei saada tienata että saisi lainaa omakotitaloon autoihin jne? Tai edes ettei tarvitsisi nuolla näppejään kokoajan ku saa vimosia pennejä laskea. Olemme laskeneet että sama kuin mieheni lopettaisi työt ja olisimme toimeentulotuella koska mitä järkeä on olla töissä jos kaikki rahat menee ex:n perheen ulkomaanmatkoihin jne. :kieh:

Olisit opiskellut kunnon ammatin tai kaksikin ennen kuin aloit hankkia lapsia miehen kanssa, jolla lapsia jo on! Turha vinkua, itse olet soppasi keittänyt!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.09.2005 klo 12:42 tuulenviemää kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2005 klo 19:06 vieras kirjoitti:
jos yksinhuoltajia noin ärsyttää tää valitus niin voi kirjotella tonne yh-puolelle.täällä saa valittaa niin paljon kun haluaa \|O
voi olla myös niin että isä on menettänyt lapsen ja kodin ja sitten vielä siitä hyvästä makselee!
täällä saa ihan vapaasti purkaa tuntojaan.
näin minun miehelle kävi,vaimo harrasti useita vuosia kaksoiselämää ja yks kaks ilmoitti että haluaa eron ja että miehellä viikko aikaa muutta pois ja vielä yhteisestä kodista... Mies muutti ja viikko siitä muutti uus mies taloon... että siinä teille!!!!
Enkä sitä kiellä että olisi väärin maksaa tässä tapauksessa,oli tilanne mikä tahansa niin etä maksaa kunnes lapsi on 18-vee,mutta rajansa kaikella!!!
Meillä myös näin!
Miehelleni jäi vain maksajan rooli ja exä senkun #&%£$!*....Myös nykyisen ukkonsa kanssa sama homma!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2005 klo 12:34 Kaunis Aamu kirjoitti:
Onko näistä kirjoittajista kukaan ollut yh? Siis niistä jotka aina haukkuvat miehensä ex:iä rahanahneiksi.

Kyllä sillä yh:lla on oikeutetusti huoli rahatilanteestaan, hän elättää kuitenkin lapsen. Ja koska sinulla on se mies, joka auttaa jos oma taloutesi kaatuu.

Mutta onhan päivänselvää, että jos on yksin, on todella haavoittuvainen. Ei ole ketään johon tukeutua. Joten koittakaa nyt ymmärtää, että huoli rahasta on yh:lla ihan ymmärrettävää, ja heillä on taatusti vaikeutensa, niin kuin teilläkin uusilla vaimoilla.

Mutta ei se rahanpyytäminen lapsen tarvikkeisiin varmastikaan ole pelkkää rahanahneutta. Jokaisen matikkapää antaa varmaan sen verran myöden, että kaksi ihmistä antaa lapselle paremmat mahdollisuudet harrastuksiin, kuin yksi yksinhuoltaja elatustuillaan.

Ja sitten on vielä suru, joka lapsella (ja ehkä äidillä) on koko ajan "menetetystä" isästä ja perheestä. Siksi minä en jaksa ymmärtää yhdenkään uusäidin marmatusta puolison exästä. Anteeksi vaan!
Edelliseen kirjoituksen sulle vielä että meillä isukki kärsii jatkuvasta lapsien kaipuusta kun menetti heidät erossa #&%£$!* ex:n!Eli asiat voi olla niinkin...ja meillä mies kyllä makselee elareiden lisäksi muutakin ja aina ex vaatisi lisääkin...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.09.2005 klo 19:30 Kysyn vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2005 klo 12:34 Kaunis Aamu kirjoitti:
Onko näistä kirjoittajista kukaan ollut yh? Siis niistä jotka aina haukkuvat miehensä ex:iä rahanahneiksi.

Kyllä sillä yh:lla on oikeutetusti huoli rahatilanteestaan, hän elättää kuitenkin lapsen. Ja koska sinulla on se mies, joka auttaa jos oma taloutesi kaatuu.

Mutta onhan päivänselvää, että jos on yksin, on todella haavoittuvainen. Ei ole ketään johon tukeutua. Joten koittakaa nyt ymmärtää, että huoli rahasta on yh:lla ihan ymmärrettävää, ja heillä on taatusti vaikeutensa, niin kuin teilläkin uusilla vaimoilla.

Mutta ei se rahanpyytäminen lapsen tarvikkeisiin varmastikaan ole pelkkää rahanahneutta. Jokaisen matikkapää antaa varmaan sen verran myöden, että kaksi ihmistä antaa lapselle paremmat mahdollisuudet harrastuksiin, kuin yksi yksinhuoltaja elatustuillaan.

Ja sitten on vielä suru, joka lapsella (ja ehkä äidillä) on koko ajan "menetetystä" isästä ja perheestä. Siksi minä en jaksa ymmärtää yhdenkään uusäidin marmatusta puolison exästä. Anteeksi vaan!
Miksi ihmeessä yh pyytää rahaa exältään lasten tarvikkeisiin!?? Eikö ne elatusmaksut ole just sitä varten: että lähi ostaa lapselleen sen, mitä lapsi tarvitsee; sen, mihin rahat riittää !Miksi pitää kerjätä ylimääräistä??
Menoja ja kuluja on "tavallisenkin" perheen lapsilla. Mistäs he rahaa pyytävät, kun ei ole yhtään elatusvelvollista exää maksumiehenä? Mistä pyytää elatusvelvollinen-uusperheellinen rahaa, kun lapsi tarvitsee välttämätöntä eikä omat rahat riitä?

Anteeksi vaan, minäkin olen yh ollut, olen jopa opiskellut yh;na. Nyt olen uusperheellinen ja miehen exää seuratessa olen tajunnut miten tyhmästi olen aikoinaan toiminut:
maksoin itse lasten koulukuvat, silti postitin kuvat kaikille sukulaisille, myös isälle ja isän puolen sukulaisille. Enkä perinyt maksua niistä. Olisin voinut pyytää puolet kuva-arkin hinnasta ja sitten postittaa hänelle sen oman puolensa.
en ymmärtänyt kerjätä lisärahaa luistimiin, rannekelloon, polkupyörään, jne.
en ymmärtänyt kieltää erikseen lapsia puhumasta kodin asioista ja minun elämästäni. He sitten selostivat kaiken, aivan kaiken, ja vähän enemmänkin - tosin heiltä kyllä tarkkaan kyseltiinkin minun kuulumiset..
pakkasin mukaan riittävästi vaihtovaatteita ja -kenkiä, pakkasin mukaan myös uimapuvut ja juhlavaatteet siltä varalta, jos niille olisi käyttöä ja tarvetta.
ja niin edelleen.
Oot ollut varmasti aivan ihana äiti ja olet käsitellyt erosi aikoinaan aikuismaisesti! :hug:
Olet varmaan maksanut/antanut lapsillesi paljon enemmän kuin moni muu tilanteessasi, mutta nostan hattua sinulle ahkeruudestasi ja kyvystäsi elättää itse itsesi+siitä että pidät välit entissin sukulaisiiisi ja muistat heitä esimerkiksi kuvin...Tanja Karpelakaan ei siihen näemmä pysty! =)
Itse olen myöskin selviytyjä-luonne ja varmasti takaisin lapsilleni eronkin sattuessa edellytykset hyvään elämään ja paljon uusperheellisten elämää seuranneena osaisin varmasti hoitaa asiat lasten siitä kärsimättä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.09.2005 klo 19:30 Kysyn vaan kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.09.2005 klo 12:34 Kaunis Aamu kirjoitti:
Onko näistä kirjoittajista kukaan ollut yh? Siis niistä jotka aina haukkuvat miehensä ex:iä rahanahneiksi.

Kyllä sillä yh:lla on oikeutetusti huoli rahatilanteestaan, hän elättää kuitenkin lapsen. Ja koska sinulla on se mies, joka auttaa jos oma taloutesi kaatuu.

Mutta onhan päivänselvää, että jos on yksin, on todella haavoittuvainen. Ei ole ketään johon tukeutua. Joten koittakaa nyt ymmärtää, että huoli rahasta on yh:lla ihan ymmärrettävää, ja heillä on taatusti vaikeutensa, niin kuin teilläkin uusilla vaimoilla.

Mutta ei se rahanpyytäminen lapsen tarvikkeisiin varmastikaan ole pelkkää rahanahneutta. Jokaisen matikkapää antaa varmaan sen verran myöden, että kaksi ihmistä antaa lapselle paremmat mahdollisuudet harrastuksiin, kuin yksi yksinhuoltaja elatustuillaan.

Ja sitten on vielä suru, joka lapsella (ja ehkä äidillä) on koko ajan "menetetystä" isästä ja perheestä. Siksi minä en jaksa ymmärtää yhdenkään uusäidin marmatusta puolison exästä. Anteeksi vaan!
Miksi ihmeessä yh pyytää rahaa exältään lasten tarvikkeisiin!?? Eikö ne elatusmaksut ole just sitä varten: että lähi ostaa lapselleen sen, mitä lapsi tarvitsee; sen, mihin rahat riittää !Miksi pitää kerjätä ylimääräistä??
Menoja ja kuluja on "tavallisenkin" perheen lapsilla. Mistäs he rahaa pyytävät, kun ei ole yhtään elatusvelvollista exää maksumiehenä? Mistä pyytää elatusvelvollinen-uusperheellinen rahaa, kun lapsi tarvitsee välttämätöntä eikä omat rahat riitä?

Anteeksi vaan, minäkin olen yh ollut, olen jopa opiskellut yh;na. Nyt olen uusperheellinen ja miehen exää seuratessa olen tajunnut miten tyhmästi olen aikoinaan toiminut:
maksoin itse lasten koulukuvat, silti postitin kuvat kaikille sukulaisille, myös isälle ja isän puolen sukulaisille. Enkä perinyt maksua niistä. Olisin voinut pyytää puolet kuva-arkin hinnasta ja sitten postittaa hänelle sen oman puolensa.
en ymmärtänyt kerjätä lisärahaa luistimiin, rannekelloon, polkupyörään, jne.
en ymmärtänyt kieltää erikseen lapsia puhumasta kodin asioista ja minun elämästäni. He sitten selostivat kaiken, aivan kaiken, ja vähän enemmänkin - tosin heiltä kyllä tarkkaan kyseltiinkin minun kuulumiset..
pakkasin mukaan riittävästi vaihtovaatteita ja -kenkiä, pakkasin mukaan myös uimapuvut ja juhlavaatteet siltä varalta, jos niille olisi käyttöä ja tarvetta.
ja niin edelleen.
Oot ollut varmasti aivan ihana äiti ja olet käsitellyt erosi aikoinaan aikuismaisesti! :hug:
Olet varmaan maksanut/antanut lapsillesi paljon enemmän kuin moni muu tilanteessasi, mutta nostan hattua sinulle ahkeruudestasi ja kyvystäsi elättää itse itsesi+siitä että pidät välit entissin sukulaisiiisi ja muistat heitä esimerkiksi kuvin...Tanja Karpelakaan ei siihen näemmä pysty! =)
Itse olen myöskin selviytyjä-luonne ja varmasti takaisin lapsilleni eronkin sattuessa edellytykset hyvään elämään ja paljon uusperheellisten elämää seuranneena osaisin varmasti hoitaa asiat lasten siitä kärsimättä!
 
Vieras minäkin
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.09.2005 klo 13:29 oman onnenseppä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.09.2005 klo 11:49 voi elämä kirjoitti:
Meillähän sitä hurjasti on rahaa... Olen opiskelija, mieheni on töissä. Meillä on pari yhteistä muksua. Emme koko yhdessä olon aikana reisanneet yhtään mihinkään kun ei ole ollut varaa. Sosiaalitoimisto laskee että kaikki mitä menee yli "toimeentuloperusomavastuun" niin ne menee elatusmaksuihin.

En ole katkera, no olenhan!!! Miksi me ei saada tienata että saisi lainaa omakotitaloon autoihin jne? Tai edes ettei tarvitsisi nuolla näppejään kokoajan ku saa vimosia pennejä laskea. Olemme laskeneet että sama kuin mieheni lopettaisi työt ja olisimme toimeentulotuella koska mitä järkeä on olla töissä jos kaikki rahat menee ex:n perheen ulkomaanmatkoihin jne. :kieh:

Olisit opiskellut kunnon ammatin tai kaksikin ennen kuin aloit hankkia lapsia miehen kanssa, jolla lapsia jo on! Turha vinkua, itse olet soppasi keittänyt!
Sinulle kyseiselle kirjoittajalle...Kaikki valitsee uransa omien halujensa/kykyjensä mukaisesti!Ei kaikki voi olla vaikka kirurgeja vaikka ex olisikin rahanahne!!! :kieh:
Huvittavaa huomata että noin yksinkertaiset kuin sinä jaksavatkin kommentoida täällä uusperheellisten palstoilla...Samaahan voisi sanoa näille rahanahneille exille...senkus olisivat aikoinaan opiskelleet lasten hoidon ohessa ettei nyt tarvitsisi rahaa kerjätä!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ja sitäpaitsi voihan se olla että joskus sinäkin pääset kokeilemaan todellista uusperheellisten helvettiä..Toivottavasti pääsetkin jotta silmäsi aukeneisivat!
Lisäänpä vielä tähän että itse olen uusperheelinen ja hyvin tienaavassa ammatissa, mutta silti minusta on väärin että minä äitipuolena olen todellisuudessa vastaamassa lasten elintasosta heidän ollessaan..
En todellakaan kritisoi nyt elatusmaksuja.Niitä etävanhempien kuuluukin maksaa, mutta kritisoinkin nyt ihan näitä muita kerjuita mitä näiltä poloisilta yksinhuoltajilta tulee...puhumattakaan niiltä joilla oikeasti on rahaa ja uusi mieskin rikas!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2005 klo 00:00 Vieras minäkin kirjoitti:
minusta on väärin että minä äitipuolena olen todellisuudessa vastaamassa lasten elintasosta heidän ollessaan..
...... kritisoinkin nyt ihan näitä muita kerjuita mitä näiltä poloisilta yksinhuoltajilta tulee...puhumattakaan niiltä joilla oikeasti on rahaa ja uusi mieskin rikas!
Minä olen sitä mieltä että "uusien miesten" ei tarvitsisi yhtään sen kummemmoin kuin "äitipuoltenkaan" vastata lasten elintasosta. Käytännössä he kuitenkin joutuvat osallistumaan lasten menoihin, suoraan tai välillisesti. Päivähoitomaksuissa ja kaikissa yhteiskunnan tuissa otetaan huomioon myös uusien puolissoiden tulot. Yksi poikkeus taitaa olla: 17v opintotukeen ei vaikuta lähivanhemman avopuolison tulot.
 



Suomessa tosi hyvin syrjitään elatusvelvollisia ja he eivät kuulemma ole velvollisia maksamaan samassataloudessa asuvien lasten elatusta, koska sehän on äidin vastuulla, just joo. minähän elätän lapset opintotuella :eek:

Näin suomessa yh:t rahastaa! Ei kaikki mutta aika moni
[/quote]


Siis mitä tarkoitat???? Kenen lapsia ovat? Yhteisiä? Jos Suomessa noin on niin silloinhan sulle kuuluu yh-lisä...(no joo, lain mukaan ei koska asut toisen kanssa yhdessä.
 
Älkää helvetissä ottako miestä jolla on entuudestaan lapsia. Jos tämä onnettomuus on jo tapahtunut steriloikaa itsenne ettei taloudellinen ahdinkonne vielä syvene.

Empä ele ennen törmännyt näin typeroin muijiin kuin tässä keskusteluketjussa. Lapsen etu on tainut tyystin unohtua.

 
Lapsen etu unohtuu useimmin lähivanhemmalta eikä siltä etältä.Ja täällä saa valittaa niin paljon kun tykkää,minä ainakin valitan.Ei ole pakko lukea varsinkaan yksinhuoltajien,teille on oma palsta.

Ei meillä ainakaan yhteisiin lapsiin ole varaa kayttää sellaisia summia joita etälapsiin käytetään.Eltusmaksu systeemi on syvältä ja se pitäisi kokonaan uudistaa.
 
Paljonko sitten keskimäärin elareita maksetaan? Mulla on kuvitelma että se minimi tai hiukan yli. Mutta ei ne ex-liiton lapset ole syypäitä ja pitäisi jäädä unholaan. On se kuitenkin turvatumpaa kun on kaksi aikuista taloudessa. Ja itse en kuulu kumpaankaan ryhmään (yh tai uusperhe). Mutta koskaanhan ei tiedä, josko joskus kuuluu.
 
poppis
Sanonta sanoo että, ei se ole tyhmä ketä pyytää,vaan se ketä maksaa...ainahan saa pyytää,mutta se on eriasia täytyykö maksaa.
Ja jos esim. isä haluaakin ostaa lapsilleen jotain,mutta asia vaivaakin vain nyksiä.
 
voi elämä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2005 klo 14:20 Minä kirjoitti:
Suomessa tosi hyvin syrjitään elatusvelvollisia ja he eivät kuulemma ole velvollisia maksamaan samassataloudessa asuvien lasten elatusta, koska sehän on äidin vastuulla, just joo. minähän elätän lapset opintotuella :eek:

Näin suomessa yh:t rahastaa! Ei kaikki mutta aika moni

Siis mitä tarkoitat???? Kenen lapsia ovat? Yhteisiä? Jos Suomessa noin on niin silloinhan sulle kuuluu yh-lisä...(no joo, lain mukaan ei koska asut toisen kanssa yhdessä.

[/quote]

Sosiaalitoimistossa sanoivat elatussopimusta tehtäessä että mieheni ei ole velvollinen "elättämään" samassa taloudessa asuvia lapsiaan vaan tässä katsotaan että mieheni on velvollinen elättämään vain "etä"lapset, että sillain. Eiköhän tuo kuuluisi sielläkin katsoa että kaikki lapsensa on kykynsä mukaan elatettava. Ilmeisesti kivikaudelta tuo sosku.

Kai se on minullakin oikeus opiskella kunnon ammatti, vai onko se oikeus vain yksinhuoltajille? :eek:
Onhan ex:kin saanut opiskella itselleen ammatin.

Lisäksi minusta on inhottavaa katsella kun isä nyyhkii kun lapset ei taaskaan tulleet kun he olivat ulkomailla vaikka oli sovittu aiemmin että lapset olisivat loman meillä. Ja mies oli jopa sitä varten ottanut töistä lomaa.
 
Siis onko sosiaalissa jokin lainpykälä, jossa ei huomioida sitä, onko maksukykyä myös samassa taloudessa asuvien lasten menoihin? Ja eikö sitä summaa voi muuttaa, jos taloudellinen tilanne muuttuu kummallakin (siis lähi ja etä)?

 
Summa voidaan muuttaa jos molemmat siihen suostuvat eli yleensä ei.Tai käräjäoikeudessa voidaan puida sitä asiaa.Onko kellään muuten kokemusta ,paljonko ovat oikeudenkäyntikulut yleensä näissä tapauksissa?
Nää on aikuisten välisiä kiusaamistilanteita,joilla ei oo mitään tekemistä lasten edun kanssa.
 
voi elämä
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2005 klo 10:14 Minä kirjoitti:
Siis onko sosiaalissa jokin lainpykälä, jossa ei huomioida sitä, onko maksukykyä myös samassa taloudessa asuvien lasten menoihin? Ja eikö sitä summaa voi muuttaa, jos taloudellinen tilanne muuttuu kummallakin (siis lähi ja etä)?
No meille ainakin näin sanottiin että mieheni on vain elatusvelvollinen etälapsista ei samassa taloudessa asuvista. Todennäköisesti lähtään tämän ja koko elatussopimuksen kans käräjille kun oma sosiaalitoimisto sanoi että muuten ette tule saamaan oikeutta kuin käräjien kautta.

Voi toki muuttaa elatussopimusta mutta meidän tapauksessa vain käräjillä, koska toinen osapuoli on sitä mieltä että ihan sama onko teillä varaa mutta hän ei suostu vähempään mitä on nyt saanut ja oli mielellään vailla lisää, ja ihan kiusallaan, näin hän on sen ilmoittanut. Ja koska kunnassa on se peristte et palkkatuloista otetaan tietty prosenttimäärä eikä katsota elatusvelvolliselta muuta menoa kuin vuokra, ja tässä tapauksessakin puolikas, koska meitä on kaks maksamassa sosiaaliviraston mukaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2005 klo 11:25 voi elämä kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.09.2005 klo 10:14 Minä kirjoitti:
Siis onko sosiaalissa jokin lainpykälä, jossa ei huomioida sitä, onko maksukykyä myös samassa taloudessa asuvien lasten menoihin? Ja eikö sitä summaa voi muuttaa, jos taloudellinen tilanne muuttuu kummallakin (siis lähi ja etä)?
No meille ainakin näin sanottiin että mieheni on vain elatusvelvollinen etälapsista ei samassa taloudessa asuvista. Todennäköisesti lähtään tämän ja koko elatussopimuksen kans käräjille kun oma sosiaalitoimisto sanoi että muuten ette tule saamaan oikeutta kuin käräjien kautta.

Voi toki muuttaa elatussopimusta mutta meidän tapauksessa vain käräjillä, koska toinen osapuoli on sitä mieltä että ihan sama onko teillä varaa mutta hän ei suostu vähempään mitä on nyt saanut ja oli mielellään vailla lisää, ja ihan kiusallaan, näin hän on sen ilmoittanut. Ja koska kunnassa on se peristte et palkkatuloista otetaan tietty prosenttimäärä eikä katsota elatusvelvolliselta muuta menoa kuin vuokra, ja tässä tapauksessakin puolikas, koska meitä on kaks maksamassa sosiaaliviraston mukaan.
Anteeksi tähän väliin tulo mutta kiinnostunut tuosta soskun tulkinnasta..
Miten niin ei muka elatusvelvollinen kaikkiin lapsiinsa vai ymmärsinkös tämän jotenkin väärin...?? :eek: :eek:
 
hah
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.09.2005 klo 18:41 Vieras kirjoitti:
Älkää helvetissä ottako miestä jolla on entuudestaan lapsia. Jos tämä onnettomuus on jo tapahtunut steriloikaa itsenne ettei taloudellinen ahdinkonne vielä syvene.

Empä ele ennen törmännyt näin typeroin muijiin kuin tässä keskusteluketjussa. Lapsen etu on tainut tyystin unohtua.
täyttä asiaa

lukiessani juttuja, tulee mieleen, että tekeekö ihmiset ensin ja ajattelevat vasta sen jälkeen mitä tuli tehtyä?

suosittelet maalaisjärjen käyttöä ennen tekemisiä, niin ei tarvitse valittaa ja uikuttaa mitä on tullut tehtyä
 
voi elämä
Ihmettelen samaa itsekkin miksi näin sanottiin, toivotaan että virkailija oli väärässä.

Kun aikoinaan odotin ensimmäistä yhteistä lasta, olin mieheni mukana kun hän teki elatussopimuksen. silloin kysyimme jo että eikös tuleva yhteinen lapsi vaikuta millään muotoa elareihin, virkailija sanoi että tässä katsotaan vain isän elatusvelvollisuutta etälapsiin eli hän tuumasi että näin ollen ei ole mitään virkaa onko teillä kotona yks tai kymmenen yhteistä lasta. Olimme aivan ihmeissään, muualtakaan emme saaneet selventävää vastausta.

Tämä kyseinen virkailija on jättänyt tehtävänsä. Nyt hänen tilalleen astunut virkailija sanoo että periaatteessa isä on kaikista lapsistaan elatusvelvollinen mutta se on kunta/tapaus kohtaista miten ne tulkitaan ja yleensäkin että jokainen kunta/kaupunki voi itse päättää miten he määräävät elatusmaksut, montako prosenttia palkasta yms. Koska laissa ei ole selvästi määrätty elatusmaksuille summaa (ainoastaan että lapsi on velvollinen saamaan 118,15e/kk tuli se elatustukena tai apuna)/ ja mitä katsotaan menoiksi yms, päätösvalta on kunnilla/kaupungeilla ja se että vahvistavatko he lasten vanhempien sopimuksia myöskin vaikka vanhemmat pääsisivätkin sopuun.

Kai se on virkailija kohtaista että kuka katsoo ja mitä ja mikä vaikuttaa ja mihin.

Jostain pitäisi saada tietoa mutta en tiedä enää että mistä. Olemme lukeneet Soomen lakia yms tuloksetta.
 
Laki on ihan #&%£$!*,sitä ei kannata lukea.Todellakin juttu menee niin kun lastenvalvoja päättää ja yleensä lähi osaa olla niin surkeen olonen että sympatiat kallistuu sinne.

Mun mielestä pelkkä maalaisjärki sanoo että kaikki lapset ovat tasaveroisia.

Tässä siis taas kerran toteutuu se,että erolapset ovat taloudellisesti paremmassa asemassa kuin ns.ydinperheen lapset.Sanoipa kummipoikani juuri vanhemmilleen että miks ette voi erota niin olis kaksi kotia,kaksi joulua ja kahdet synttärit.Sais niin paljon enemmän lahjoja.Niin oli luokkakaveri kertonut,jonka vanhemmat oli eroneet.Lapsen mielestä ero oli tosi jees.

Siksi vedin herneen nenään kun mies sanoi järjestävänsä lapselle täällä omat synttärit sen lisäksi mitä äiti järjesti.Järjesääkö hän tasa-arvon nimissä myös meidän yhteisille lapsille kahdet synttärit??

Ja tälle lapselle on tärkeää 9-vuotiaana vain se että on rahaa ja tavaraa.Minusta äärettömän huolestuttavaa. :ashamed:
 
voi elämä
Meillä on aina järjetetty etälapsille synttärit ja joulu täälläkin, vaikka kotonaankin järjestävät, koska meitä ei koskaan kutsuta lasten synttäreille yms. ja haluamme että lapset tapaavat sukulaisiamme ja minun ja mieheni suku pitävät lapsia "meidän" lapsina niinkuin minäkin, vaikken olekaan niitä synnyttänyt tähän maailmaan. Voipihan se olla että kohta alkaa tämän talouden lapset vaatimaan samaa, olemme selittäneet miksi näin teemme, mutta eihän pienet lapset sitä välttämättä ymmärrä.

Mutta siltikin lasten äiti väittää ettemme välita lapsista ja koskaan emme osta mitään muutakuin "omillemme" ja hän on sen lapsilleen sanonutkin ja koskaan ei kuulu mistään kiitosta äidiltä, onneksi lapset osaavat kauniisti kiittää... ostamme tänne leluja yms siten miten rahkeet riittävät, lahjansa saavat viedä "omaan" kotiin. Onneksi edes lapset välittävät meistä, viimeksikin lapset itki kun piti kotiinsa lähteä. ja vielä soittivat ilman lupaa että Äiti me ei tulla kotiin ku vasta 2 viikon päästä kun koulut alkaa.. Vaikka kotona onkin mielin määrin bratzejä yms ja meillä nyt ei ole kovin hienoja ja uutuus leluja niin kyllä ovat mielissään leikkineet ja tykkäävät olla meillä.

Mielestäni lapset ovat eri asemassa, mutta minä en pura lapsiin vihaani jota tunnen yhteiskuntaa ja lasten äitiä kohtaan.


 
ana
Tässä taas yksi tosielämän esimerkki ahneasta exästä:
- Kun mieheni ja hänen exä erosivat jokusia vuosia sitten, piti omaisuus, joka mieheni rahoilla oli hankittu (exä ei ollut paljon työssä käynyt, ja omaa muutenkin huonopalkkaisen ammatin) jakaa, joka käytännössä meni niin että mieheni maksamasta talosta maksettiin exälle iso pino rahaa ja kaikki irtaimiston vei hän, keittiön pöytää lukuunottamatta. Tiedän, miehenkin tyhmyyttä tai anteliaisuutta, mitä lie, mutta sanoo että hänellä ei ollut silloin voimia alkaa niistä tappelemaan. Eli puoliksi omaisuus ei siis mennyt, vaan suurimman osan sai exä.
- Sitten alkoi riita lasten (kaksi; 7 ja 5 vuotiaat) elatusmaksuista. Lapset ovat 40 % ajasta isällään. Elatusmaksuista tapeltiin n. 4 kk, kun exälle ei riittänyt mikään. Aina kun oltiin pääsemässä sopimukseen, menikin puihin ja alkoi vaatia lisää. Lopputuloksena; isä maksaa 400 eur/kk lapsista äidille elatusrahaa. Maksun suuruuden perusteena se, että isällä on niin paljon paremmat tulot kuin äidillä. Äiti irtisanoi eron yhteydessä itsensä kokopäiväisestä virasta ja meni "helpompiin" töihin, ja tekee 24 h/vk töitä.
- Lasten äiti siis saa elatusrahaa 400 eur/kk, lapsilisät n. 300 eur/kk sekä 100 neliön asumisoikeusasuntoonsa reippaat asumistuet. Yhteensä siis lähes 1000 eur puhtaana käteen lapsista. Se ei kuitenkaan riitä vaan sysää maksuja vielä isälle. Tässä esimerkkejä:
- Kun vanhemmalla lapsella oli koulussa luistelua tai hiihtoa, äiti ei välineitä hankkinut, vaan ilmoitti isälle, joka oli lapsia hakemassa, että Villellä on muuten huomenna koulussa hiihtoa, käy ostamassa sukset sille. Tiesi, ettei isällä ole sydäntä laittaa poikaa kouluun ilman välineitä. Samoin kävi luistelussa.
- Lasten kirjoittamat joululahjatoivelistat toimitettiin isälle, että osta sä nuo, niin mä ostan jotain pientä.
- Harrastuksiin eka kertaa meno ajoitettiin niin että isä vei ne sinne eka kertaa jotta kausimaksu lankeaa myös isälle. Ilman sitä lapset eivät sinne olisi päässeet.
- Synttärikutsujen pito ehdotetaan isälle ja perustellaan sillä että teillä on enemmän tilaa. Kulujahan kutsuista tulee.

Ja tähän malliin.
Kysyn vaan että onko exän ahneudella todella perusteita? Onko kyseessä todella lapsen etu? Vai kenen etu? Onko totta että kaksi pientä lasta kuluttaa lähes 1000 eur kuukaudessa, eikä riitäkään? Miksi isä joutuu maksamaan siitä että on hankkinut itselleen kunnon ammatin ja edennyt urallaan? Kuluttaako sellaisen isän lapset enemmän kuin roskakuskin lapset? Ei kai, samat perustarpeet luulisi kaikilla lapsilla olevan? Miksi äiti ei hanki itselleen kunnon ammattia ja kunnon työtä? Kyllä lapsettomat sinkkunaisetkin joutuvat töitä tekemään elantonsa eteen, ei heillä ole exiä tai yhteiskuntaa maksamassa autoja ja asuntoja. Sivusta katsojana POTUTTAA SE ETTÄ YH-ÄIDIT AJATTELEVAT ETTÄ LASTEN ISÄN JA YHTEISKUNNAN KUULUU KUSTANTAA KAIKKI LAPSISTA KOITUVAT KULUT (ja mielummin vielä vähän taskurahaa heillekin).

 

Yhteistyössä