Eloveenojen 2007 isot kesäkuumassut:)

Sen verran tässä kirjoittelen kun on ollut puhe masun naksumisesta. Mulla naksui kun odottelin esikoista ja naksuu nytkin. Hikkaa se ei ole. Hikkaahan ei kuule ja se on tietysti semmoista jatkuvaa nykyttelyä,niinkuin hikka onkin. Joskus lääkäri sanoi että se voi olla sitä että vauvan nikamat naksuu tai sitten sitä kun vauva liikkuu siellä lapsivedessä ja sinne tulee kuplia niin ne kuplat poksuu. Tiedä sitten mikä oikeasti on,mutta ei ainakaan mitään mistä pitäisi huolestua. Siis ihan normaalia =)
Pikkuinen on täälläkin ihan tuossa ihon alla. Suojassa kuitenkin!
Minäkin koitan lepäillä,sen minkä nyt pystyy.. Tiistaina on mulla se synnytystapa-arvio. Jännätään kuin käy,joudunko jäämään taas,niinkuin viime raskaudessa kävi. Olen yrittänyt hermoilematta miettiä lastenhoitojärjestelyitä kun mieskin on reissuhommissa eli ei ole edes öisin kotona.

Rica 34+0
 
Mies töissä ja lapset päiväunilla.Kovasti ukkosta ilmassa ja päätä juilii,muttei yhtään Panadolia kotosalla,Buranaa vaan.Höh.Kävelin lasten kanssa aamupäivällä aika pitkän lenkin työntäen kaksostenrattaita,joissa yksi vielä seisoo seisomalaudalla ja aika kovana oli massu koko ajan.Sitten alkoi jo vähän sattuakkin supistelut ja oikeastaan ensimmäistä kertaa tässä raskaudessa oikein pysähdyin kuuntelemaan kroppaani...hieman mietityttää,kun on jo parina kolmena päivänä ollut aika lailla supistuksia ja outoja tuntemuksia,että onko lähtö oikeastikkin kohta lähellä?Toisaalta toivoisin,että vauva tulisi jo heinäkuun puolella,että ei kerkeäisi tuo mieheni sinne työmatkalle lähteä vaan olisi lasten kanssa kotona,mutta pelottaa tavallaan sekin jos vauva nyt päättäisi jo tulla :/ Eilen kyllä rakastelimmekin pitkästä aikaa niin,että mentiin ihan loppuun asti muutenkin kuin suuseksillä.Jotkuthan sanoo,että sperma saattaa aiheuttaa supistuksia.Tiedä häntä.

Sitten on toinenkin "outo" merkki itsestäni löytynyt:eek:len nimittäin nyt muutamana päivänä ollut hieman energisempi ja leiponut ja tehnyt ruokaa pakastimeen oman sairaalassaolon ajaksi.Laitoin myös eilen vauvalle lakanat koppaan ja pakkasin sairaalakassin.Toista lastamme kun odotin,niin tällainen pesänrakennusvimma iski juuri viikkoa ennen synnytystä ja yhtenä iltana sitten sujautin nukkumaan mennessänii käsilaukkuuni hammasharjan sekä dödön....yöllä syntyi poika.

Että omaa napaa siis tällä kertaa.Saas nähdä juu,kuka meistä on ekana nyytti sylissä.Jännittää jo pirusti
:|


Kassu ja Alma
 
Mites elomassujen juhannus meni? Itsellä meni mökkeillessä. Mulla on ollut nyt kolme päivää todella erikoinen kipu/särky oikean rinnan alla..ihan kun luut särkis..mitäköhän se on? onko pikkuinen vaan potkinut sinne niin paljon että särkee vai mitä? Tiistaina neuvola niin en viitsi sitä ennen minnekään soitella kysyäkseni...
 
Kiitos tosi paljon vastauksista. Viime yö meni todella hyvin, ei yhtään ollut mistään kipeä ja heräsin samasta asennosta pissahätään kolmentunnin yöunien jälkeen mihin olin illalla pääni pistänyt =) Taisivat tosiaankin olla niitä kasvukipuja. Kaikki kivut säikäyttelee.

Iskä lähti sitten viikkoreissuun Itävaltaan ja niiin me ollaan lasten kanssa touhuiltu omiamme tämän päivän. Tämä on meille ihan uutta sillä iskä on tosi harvoin missään! :| Voi, mitenköhän saan unen kun kultsi ei ole kainalossa :)

Näyttää siltä että kaikilla alkaa olla jos jonkinmoisto kolotusta, puristusta ja kiristystä. Tämä taitaa olla todellakin se vaihe että ollaan jo valmistautumassa synnytystä kohti. Supistusten kipeys alkaa jo tuntua, mutta eihän ne välttämättä silti mitään tee. Mulla varsinkin kun molemmat on leikattu loppujen lopuksi pois, niin tuskinpa tämäkään sen aikaisemmin sieltä tulee :whistle:

Tänään on täällä meilläkin ollut tosi kaunis ilma. Varjossakin oli +25, joten kuuma oli. Nyt tuntui ekan kerran että tämän lämpimämpää ei tarvisi olla ja varjopaikkaa oli haettava :)

Naksumisia olen tuntenut minäkin. Minusta ne tuntuu että ne tulisivat tuolta alapäästä. Olen ajatellut että jotkut luut siellä hakee paikkaansa painavan kohdun alla. Tiedä häntä sitten.

Mutta tällaista omanapaista juttua taas tällä kertaa.
Kaunista kesäillan jatkoa kaikille!

Rauhoittunut Seriina ja masuasukki 31+4
 
juhannusterveisiä TYKS:istä
Meni sitten juhannuksen pyhät mukavasti sairaalan petillä letkuissa maaten... Torstai aamulla lähdin "pieneen" päiväkirurgiseen toimenpiteeseen sairaalalle, tarkoituksena asentaa synnytykseen asti pidettävä stentti virtsaputkeen. (kohtu ilmeisesti painaa niin, ettei oikean puolen munuainen munuainen pelaa kunnolla -> hydronefroosi) Toimenpide oli kauhea, paikallispuudutteella sisään virtsaputkiin ja huusin kuin syötävä... Tästä alkoikin 2 päivän piina, jonka lopputuloksena huonosti paikoileen mennyt stentti piti poistaa... Ikunaan elämässäni en ole ollut niin kovissa kivuissa ja tuskissa, kuin ne pari päivää vietin. Virtsan tulokin loppui jossain vaiheessa kokonaan ja tuska oli melkoinen. Kipulääkitystä en saanut missään vaiheessa kunnollista, ilmeisesti vauvan takia säästeltiin noita vahvempia aineita, kunnes lopulta suostuivat oxanestia ja rauhoittavaa antamaan... Kyllä tunsi itsensä kovin avuttomaksi siinä katetreissa, tippaletkuissa ja sydänkäyrissä maaten... Pelkäsin tietysti, että vauvakin lähtee tulemaan ulos, mutta ei nyt vielä ainakaan ole sen suunnalta hälyttävää kuulunut. Tosin omien kipujen takia vauvankin sykkeet meni 180, mutta kai sekin vähän nokkiinsa otti suurista lääkemääristä ja nukutettiinkin minut toisella kerralla kun letkua poistettiin...
Nyt onneksi kotona, tosin hirveät antibioottit menevät koko ajan, on sen verran kaiveltu tuolla virtsajohtimissa ja rakossa. Toivon kovasti, ettei mitään pahempaa tulehdusta tosiaan jälkikäteen tulisi.
Nyt sitten odotettavissa luultavasti synnytyksen käynnistäminen mahd. mukaan vaan kun vauvan koko ja kehitys antaisi myöten... (ettei oma munuaiseni ehtisi vahingoittua laajentumasta), eli heinävauvakin saatetaan putkauttaa ulos!
Tämä hirveä kipukokemus tosin taisi laukaista pienen synnytyspelon ainakin alateitse...

...juhannukseta selvinneenä Emmasofia ja vauveli rv. 33+1...
 
Emmasofia..sua ei tuolta 1.sivun listasta löydykään..sulla siis laskettuaika 11.8 vai laskinko oikein? Ja TYKS synnytyssairaala?
Itse en osaa sua sinne lisätä, mutta joskohan Kassu jossain vaiheessa ehtisi/jaksaisi...? Kiitos sinulle KASSU listan päivittämisestä!!! :flower: :flower: :flower:
 
AnQ
Kiitoksia noista napsutus -vastauksista, ei kai ne sitten mitään vaarallisia oireita mistään ole (huh) :)

Kyllä tuo enkelivauvasta lukeminen saa tipan linssiin, voin kuvitella että ite olisin ainakin ihan lopussa. Huh, ihan menee kylmät väreet :/

No joo. Miepä hiivin tuonne sohvan perälle, siinä varmaan ens viikko (lomaaaaaa) meneekin :D

AnQ + Myy 30+5
 
kassu niin olisi kiva jos ehtisit jossain vaiheessa lisätä minut listalle. LA on tosiaan 11.8. ja synnytyssairaala SAS. En ole viitsinyt "vaivata" sinua asialla, kun niin moni muukin pyytelee, mutta näin kun loppua kohden on tullut enemmän kirjoiteltua, niin olisi kiva olla myös listoilla...
Saattaa olla, että voin olla "ensimmäisten" synnyttävienkin joukossa, kun oma terveys on alkanut reistaamaan ja rr taudinkin takia tuo istukan toiminta saattaa loppua kohden "häiriintyä", mutta pääasia on, että tulisi terve vauva, vaikka pieni olisikin... ja helposti laittavat kyllä täältä pikkusairaalasta
tuonne TYKS:iin sitten synnyttelemään.
Nyt täytyy vaan tosissaan alkaa laittamaan kaikki varmuudelta kuntoon vauvaa varten, kun miestä on sitten turha pistää kauppoihin ostelemaan mitään liivinsuojuksia, sängyn patjoja, talkkeja ym...(jos itse makaa jo laitoksella)
 
emmasofia:voi kuinka ilkeään ja kivuliaaseen toimenpiteeseen olet joutunut.
Toivottavasti vaiva helpottaa heti synnytyksen jälkeen.


Täällä vauva taas vaihteeksi rt...Toivon mukaan nyt jäisikin niin päin.Sektiota kun en uskoltas ajatella ja perätilasynnytyskään ei riskitön ole :/

Eilen tilasin ulkomailta 14 swaddlebeessin taskuvaippaa microinsertti imuillatuli kuitenkin tulleinee ja alveineen halvemmax ostaa sieltä.nyt puuttuu enää tuplavaunut,vaatteet oon pessyt ja silittänyt hoitopöydän tasoille.

Ke on neuvola ja pe taas ultra äippäpolilla =)

Eilen aloin keittiönkaappien suursiivouksen,tuloksena tähän mennessä 4 jätesäkillistä pois heitettävää astiaa,lehtiä,ikivanhoja kuitteja jne...ja urakka ei oo vieläkään ohi.Vakaasti oon päättänyt,että ennen vauvan tuloa kaikki ylimääräinen on hävitetty tästä huushollista.

Huomenna huilin urakasta ja lähden käyttämään tyttöjä Korkeasaaressa
=) pojat ei halua mukaan vaan jää isälleen hommiin.

A-Mam ja Lahja rv 34+3 :heart:
 
Meinasi jo hätä tulla että minne ollaan hävitty :snotty:
Täällä vauva myllää ja kovin!! Eilen maha oli ihan tois puoleinen kun vauva päätti että oikealle puolelle on kiva puskea koko kroppa :eek: Tuntui nimittäin aika ikävälle!!!

emmasofia Kyllä on tosissaan ollut juhannus sinulla :/
Onneksi teillä kummallakin on kumminkin kaikki hyvin :hug:
Saa nähdä oletko sinä vai kassu eka joka tässä pinossa synnyttää?

Itse toivon nyt että menisi loppuun asti! Tilanteet vielä niin auki että muutetaanko vai ei ja muutenkin olen tehnyt täys stopin kaikessa valmistamisessa :whistle: Ei vaan saa mitään aikaiseksi!!!
Mielessä on vaan se että jos kumminkin päästään muuttamaan!!!?
Supisteluja täällä ei kumminkaan ole enään havaittu! Mikä on siis ihan hyvä!!! Tiedän miten ne kyllä saa aikaiseksi jos haluan että vauva tulisi nopeammin :whistle:
Vauvan sänky haetaan tällä viikolla! Patja ja peitto pitää vielä ostaa niin sitten on kaikki tavarat kasassa!!! :)

Nyt siivoomaan ja sitten maksamaan laskuja :/

Bebes & Tytsy 31+5 :heart:
 
Täällä koitetaan rauhoittua ja elellä silleen rentoutuen nyt lähipäivät. Kaksi viikkoa mennyt hulinassa, joten tätä on kaivattu..
Tänään kaukalon testaus - joudutaan ostamaan jalustallinen. Kiitos Volvon lyhyiden vöiden :/

Elossa ollaan :wave:

pietu- 34+3
 
Emmasofia: Kylläpä olet kurjaan operaatioon joutunut :( . Toivottavasti loppuraskaus menee hyvin.

Tavaroiden hankinnasta: Täällä on kaikki isompi valmiina, mutta vaatteita on tosi vähän ja muutakin sälää puuttuu. Mä kun oon ollut 13 viikkoa saikulla ja lepäilemässä, niin vähän hankala on ollut mitään ostaa. Yritän olla ottamatta siitä stressiä... Vielä viikko pitäis saada vauva pysymään sisällä, niin sit ois tavoiteltu 35 viikkoa täynnä.

Naksumisesta: Mulla on masu naksunut myös muutaman kerran aika hurjan kuuloisesti, mutta normaalia kuulemma pitäis olla.

Lääkärineuvola: Mitä tsekataan vikassa lääkärineuvolassa ja millä viikolla teillä se on? Mulle ei oo puhuttu vielä mitään, enkä tiedä, haluunko sen kandin käsiteltäväksi, kun kohdunkaula on jo kokonaan auki. Mieluummin menisin gynelle.

Lapsivedestä: Huomaako sen varmasti, kun lapsivettä alkaa tihkua? Mulla tullut kirkasta nestettä pöksyihin muutaman kerran, enkä uskoisi, että on pissaakaan. Valkovuotokin on ollut kirkkaampaa. Määrä on kuitenkin tosi vähäinen.
 
Tiki:LÄÄKÄRINEUVOLA,siis se nk.viimeinen lääkärintarkastus on noin yleisimmin viikolla 36 ja siinä tarkastetaan etupäässä että missä asennossa vauva on,eli onhan toivon mukaan pää alaspäin massussa sekä se,onko kohdunSUU alkanut pehmetä/aueta ja onko kohdunKAULAA jäljellä vai onko se jo hävinnyt.LAPSIVESI tulee yleisimmin kertarysäyksellä jos synnytys siten käynnistyy.Mahdollista on myös,että lapsivettä nk.tihkuu ja tuolloin se on yleensä niin sanottua ylempää lapsivettä eikä vaadii erityisiä toimenpiteitä.Kolmas mahdollisuus on se,kuten minulla kolmannen lapsen kanssa kävi,että aloin ravata vessassa koko ajan ja aina pönttöön lurahti jotakin.Ei siis tullut koko pissaa vain pikku luraus.Ja sitten alkoi kastua samalla tavalla pikkuhousut,mutta senverran kuitenkin,että ne oli aina "vahingon" lurahtaessa vaihdettava eikä sitä lurahdusta voinut tuntea ennakkoon tulevaksi eikä pidätellä,kuten pissaa.Tätä jatkui koko illan noin klo 17 eteenpäin ja vauva syntyi 22.40 ja kuulemmat kaikki vedet olivat menneet kotona!Mutta,valkovuotoakin voi ihan hyvin tulla näin loppuvaiheessa enemmän ja se voi olla hyvinkin paljon vetisempää.Jos vain ei tee pahaa,niin kannattaa haistaa housuja:lapsivesi on usein joko hieman vihervää/punervaa ja tuoksuu oikeasti makealle.

emmasofia:eek:let etusivulla nyt:)

Omassa navassa sen verta,että vaikka olen neljännettä kertaa synnyttämään menossa niin eilen illalla myöhään meinasin OIKEASTI että pitääkö tässä näytille lähteä.Semmoset oli olotilat.Ja sekin vielä pisti miettimään,että koska mies oli työvuorossa (24h) eli yönkin poissa että kuinka monta viikkoa ja päivää sitä onkaan kasassa ihan tarkalleen,koska täällä Tammisaaressa ei saa synnyttää ennen viikkoa 35 koska keskoshoitoa/akuuttihoito-osastoa vauvoille ei ole.Ennen sitä jos synnytys käynnistyy,joutuu lähtemään Helsinkiin tai no jos on oikein kiire,niin onhan tuossa Lohja ja Jorvi välissä.Mietin siis että soitanko sitten mieheni kotiin ja ambulanssin kohti Hkiä vai.......no,yhdessä koossa siis edelleen ja jalkeillakin ;)

Semmottii....



Kassu ja Alma
 
Kiiitos Kassu! Oli tosi selventävä vastaus. Mulla siis kohdunkaula on auki koko matkaltaan 1 cm verran, mutta silti sitä oli viikko sitten jäljellä reilu 2 cm. Tämä ei taida olla kovin tavallista, että näin aukeaa ensisynnyttäjällä. Toivottavasti Almasi pysyy masussa vielä jonkin aikaa! Mäkin olen pähkäillyt, mitä teen, jossa vauva alkaa kovin nopeesti syntyä ja tulee kiire sairaalaan. Naistenklinikalle pitäis mennä, mut Jorvi ois lähempänä.
 
Emmasofia: Kuulostaa kyllä tosi epämielyttävältä operaatiolta. :/ Synnytykseen liittyvästä kivusta voin sen verran sanoa, että onneksi siinä on paljon tehokkaita kivunlievitysmenetelmiä. Ja kyllähän sen kivun vähän paremmin kestää kun tietää mikä "palkinto" odottaa. Ainakin mulla kivut unohtui nopeasti kun sai ihanan nyytin kainalaan. :heart:

A-mam: Voi kun olet ahkera! Meilläkin aika rankalla kädellä on kevään aikana tavaraa lähtenyt kaatsille. Mutta vielä olisi paljon jäljellä mm. vaatteita, joita voisi surutta UFF:lle tai kierrätyskeskukseen lahjoittaa, jos en jaksa kirppispöytää pystyyn pistää. Hauskaa Korkeasaaren reissua! On mun yksi lempipaikka, missä tulee käytyä useamman kerran vuodessa.

Kassu: Toivottavasti pysyt vielä yhdessä kasassa, ainakin muutaman viikon. Tätä tietenkin toivoo kaikkien elokuisten osalta. Kevään aikana tuttavapiiriin syntyi kaksoset ja yksi poitsu rv 35 tienoilla. Kaikki joutui olemaan jokusen viikon sairaalassa, mikä on kuitenkin aika raskasta vanhemmille.

Omasta navasta vielä. Neuvolakuulumiset:
Rv 31+4
Painonmuutos +162g /vk
Turvotus -
RR 129/70
Pissa puhdas
Hb 90
Sf 29cm
rt
syke 135
liikkeet ++

Nyt vauva just sattui liikkumaan vähän enemmän, mutta on liikkunut reilun viikon huomattavasti vähemmän kuin ennen ja lisäksi sf-mitta ei ole kasvanut yhtään neljään viikkoon. Terkka laittoi lähetteen KOKSiin. Soittelevat sieltä.... Ollaan vaan huomenna lähdössä Ruotsiin, joten aikaisintaan torstaina pääsen käymään näytillä. :| Vaikka tuskin ne kiirettä pitää soitellessa, kun viimeviikolla Koksiin soittelin noista liikkeistä ja silloin käskivät vain mennä neuvolaan sydänääniä kuuntelemaan.
 
Juhannuksesta on selvitty.. Itse asiassa se meni erittäin rauhallisesti. Meinaa vaan välillä alkaa supistelemaan aika herkästi :( Mut jospa se tästä.

Pietulle on pakko komentoida, että tulet kyllä myöhemmin huomaamaan että ei ole "joutumista" ostaa jalustallista turvakaukaloa :) Itse vastusti aikoinaan kyseistä kaukalo pelkästään sen kalleuden puolesta, mutta huomasin käytössä, että se on yksi vauvaperheiden elämään suuresti helpottavista keksinnöistä =)

pikaisesti Marsu
 
Nyt on jo alennus myynneissäkin vähän tullut pyörähdettyä! En minä muualle enää jaksanu ku seppälässä ja lindexillä kävin pienenpieniä vaatteita ostelemassa ja itselle (taas) uuden koon rintaliivit! Sitten.. auttakaa hölmöä jos joku osaa.. kun lindexiltä ostin tälläisen newborn-liinan, -70%, enkä nyt sitten tiedä mikä tämä on :LOL: Pyyhkeeksi minä tätä ajattelin siellä kaupassa, mutta ei tässä ainakaan sitä huppu osaa ole ja materiaali on tällaista veluuria toinen puoli ja toinen ihan tavallinen puuvilla pinta.Olisikko sitten peitto?
Kohta pitääkin lähtee ensimmäiseen synnytysvalmennukseen, kylläpäs jännittää :|
 
Voit kyllä aina soittaa mulle jos tuntuu että lähtö tulee. tuo ukko kun on yleensä kuitenkin illat kotona tai muuten voin ottaa Alissan mukaan. Mutta toivotaan että pääset nyt ainakin sen "maagisen" rajan yli ettei Tammisaarta pidemmälle tarvitse lähteä :)

:hug: :hug:
 
Ompa täällä tapahtunut! paitsi teknisesti myös odottajille..

Kävimme kolme viikkoa atlantin takana reissussa ja sen jälkeen remonttia ym. Minäkin olen yrittänyt perata kaapit tyhjemmiksi turhista kamoista. Kirppikselle en taida jaksaa lähteä.. UFF on kiva olemassa.

Pietu täytyypä munkin kokeilla kaukaloa volvoon ennen h-hetkeä.. ettei kävisi hassusti. Isukki voi olla hämilllään muutenkin :D
Kiitos kun mainitsit!

Emmasofia karmea kohtalo. Tsemppiä ja voimia! Inhoan kaikkia toimenpiteitä ja viime sektiossa katetrinlaitto oli yksi eniten inhoamistani. Ja se meni vielä ihan hyvin..

Pelkopoli sain viime sektiosta sellaisen kammon, että olen nyt pelkopolin asiakas. Synnytystapa on vielä epäselvä. En tiedä uskallanko toivoa alatiesynnytystä, pettymys on kova jos joudunkin sektioon.. kun siis saattaa olla marginaalinen mahd. synnyttää alateitse. Tätä mietin öisin. Uni ei tule kun vasta joskus yhden kahden aikaan. Eli meillä toivotaan heinäkuun lopun spontaania synnytyksen käynnistymistä.. (la 10.8.) :headwall: Ai niin, kamalaa kun luin pelkopolin sivuja ko. sairaalan sivuilla netissä. Siellä varoitellaan kovasti sektion haitoista (mikä tietysti on totta) mutta kun mä pelkään sitä sektiota!!! Jäi päällimmäiseksi tunne et tästä et kyllä selviä hengissä..

Tarvikkeista lähes kaikkea on saatu. Ei oikein osaa enää ees itse miettiä mitä puuttuu.. hyvä, joku mainitsi liivinsuojat! En mäkään välittäisi laittaa miestä niitä ostamaan. Ties mitä sieltä tulee.. :D
jotenkin vaan on kokoajan kuuma ja väsyttää. Ärsyttävää tämä saamattomuus.

Olo on hyvä. Lievää turvotusta vain. Kävelylenkkejä teen ja huomasin että sauvojen kanssa on helpompi kävellä kuin ilman! Hassua. Ei vielä edes supistele. Ison asia on ollut luonnollisesti kotona oleminen. Onneksi siihen oli mahdollisuus. Mulla töissä syyllistettiin sairaslomista niin, että siihen rumbaan en halunnut päätyä. Otin siis vuosilomat ja varhennetun äitiysloman. Hyvin on mennyt.

Fee ja Masu 33+3 =)
 
Harvemmin tulee tänne puolelle kirjoiteltua. Lueskelin noita uusimpia viestejä ja moni on maininnut pesänpuunaus ja -rakennushommista. Mulla vähän sama homma, tekis mieli putsata joka paikka kotona, mut sit ei voimat riitäkään kaikkeen :/ Eilen oli kovin outo olo mahassa, vauva painoi tosi alhaalla ja piti ravata vessassa monta kertaa. Joku muukin tällaisesta tunteesta kirjoitti ja on miettinyt et nytkö tästä joutuu synnytyshommiin. Mies sit illalla tarkisti kohdunsuun tilanteen ja siel ei oo vielä mittään tapahtunut eli voin olla ihan rauhassa ;)

kassu: Mietit, et voiko sperma aiheuttaa supisteluja. Mulle on selitetty silleen, et kun kohtu on valmis ja siellä ne reseptorit alkaa ottaa vastaan prostaglandiineja (joita spermassa on) niin sit se voi aiheuttaa supistuksia. Yleensä vasta rv 34 jälkeen. Esikoisen loppuraskaudessa meillä tämä piti paikkansa...
emmasofia: :flower: Parempia vointeja sinulle :hug:
pietu-: Jalustallinen turvakaukalo on meillä todettu käytössä tosi hyväksi!
tuleva mami: Napa on kääntynyt ulospäin jo viikkoja sitten. Napalävistyskorunkin jouduin poistamaan. Esikoisen odotuksessa vasta 2 viikkoa ennen synnytystä otin sen pois.
 
Lapsen koosta ja liitoskivuista kyselisin, jos täällä jollain olisi tietoa asiasta tai vastaavia kokemuksia.

Mulla on ollut koko raskausajan kohdun sf mitta aivan käyrän ylärajoilla, viimmeksi se oli tosain hieman tasoittunut. Painoa on tullut yhteensä vähän reilu 10kg -pakko tosin myöntään että osa 'mahasta' on tullut peppuun ja reisiin :ashamed: Lapsiveden määrä arvioitiin normaaliksi ja lapsesta itsestään ei ole kertaakaan annettu mitään kokoarvioita. Kuitenkin neuvolatäti totesi, että pikkuinen tuskin mahtuu siellä enää kääntymään.. (viimeinen neuvolassa käynti siis rv 31+2) Muistelen että kassu täällä kertoi oman pikkuisensa kääntyneen itsestään hyvinkin myöhään? Onko meille siis tulossa jättivauva vai mistä moinen johtuu, jos kerran kohtu on suuri ja lapsivettäkin sopivasti? Äidin suklaanhimolla tuskin on vaikutusta asiaan? Mutta kenties pituudella (159cm)?

Lisäksi mietin liitoskipuja ja supistuksia. Eka supitus tuli huhtikuunlopussa ja kesäkuun kesälokman alkuun asti niitä oli melko säännöllisesti, mutta nyt loma niitä ei ole ollut juuri ollenkaan. Minkäänlaisia liitoskipuja en myöskään ole huomannut. Miten ensisynnyttäjä mahtaa niitä tunnistaa mikäli niitä tulee? Ja olisiko supistuksia ja liitoskipuja jo hyvä olla tässä vaiheesassa, kuten monella tuntuu jo olevan.

Huh. tulipa siinä paljon kysymyksiä :ashamed:

Tuleva mami kyseli navasta, mulla se pulahti esille jo jokunen hetki sitten.

Olen tehnyt tässä ekoja vauvajuttuja pesemällä ja tarkastamalla vanhempien varastoista omia ja veljeni&serkkujeni vanhoja vaatteita. Melkoisen hauskoja kuvioita löytyy 70-luvun lopulta 80-luvun alkuun ;)

ja ihaillen olen lukenut teidän muiden puuhasteluja remonttien, asunnon hankintojen ja lasten kanssa! Itse tulee nukuttua n. 12h ja tehokkuus on muutenkin varsin kyseenalaista.
 

Yhteistyössä