Elovauvat 2014 <3 *tammikuussa*

Kateellisena täällä lueskelen kun osalla on pahoinvointi jo vähentynyt. Täällä ei ole vielä mitään toiveita. Välillä iskee ihan epätoivo kun ajattelee tulevia viikkoja. Esikoisesta tätä herkkua kesti jonnekin viikoille 16+. No, toivottavasti loppuu edes silloin ettei ihan synnytykseen asti kestä...

Minä ostin myös sitä bepanthenin raskausarpivoidetta vaikken siihen oikein uskokaan. Jos nyt edes kosteuttaisi. Ensimmäisestä repesi koko vatsanahka syville railoille joten eipä kai sen enää niin väliäkään. Sen verran täytyy kritisoida tuota kyseistä voidetta että siinä on ihan hirveän voimakas tuoksu. Olin hieman yllättynyt. Muutenkin voin niin huonosti voimakkaista hajusteista saati nyt raskaana ollessa.

Omasta tilanteestamme: Miehen kanssa olemme olleet yhdessä 6,5 vuotta. Esikoinen on siis kohta 5 v. Olemme molemmat vakitöissä. Minä esimiesasemassa eräässä terveyspalveluja tuottavassa yrityksessä ja mies ihan duunari. Muutimme työni perässä kolmisen vuotta sitten vieraalle paikkakunnalle. Nyt on alkanut vähän koti-ikävä vaivaamaan ja villeissä unelmissa suunnittelenkin meidän muuttavan takaisin kotikonnuille äitiyslomani aikana.

Asumme omakotitalossa aivan keskustan kupeessa. Neliöjä löytyy noin 150 joten sen puolesta täällä kyllä on tilaa toisellekin lapselle. Joitain huonejärjestelyjä kyllä joudumme tekemään sillä meillehän ei pitänyt tulla enempää lapsia ja sitä ei siis otettu remonttia tehdessä huomioon. Yksi auto meiltä löytyy. Toista ei olla tarvittu koska itse kuljen työmatkat jalan. Tulevia lastenvaunuja ei myöskään autohankinnassa ole otettu huomioon, joten pienet kärryt on hakusessa ettei mene auto vaihtoon. Vinkkejä vaunuista siis otetaan vastaan ;).

-tiiti- 12+3
 
Kaisa-Tuulikki, mä vähän oon ihmetelly että miten ne oireet voi nyt jo helpottua..? Vaan en valita jos kaikki on hyvin =) Eilen mulla kyllä nipisteli rintoja ja repi alavatsaa aivastellessa.. Täytyy sanoa että odottaminen on todellakin ODOTTAMISTA :headwall: Mä oon koittanu stetareilla kuunnella alavatsaa josko sieltä JOTAIN kuuluisi, mutta ei niillä kyllä vielä kuule kun oman suolen lorinan =D

Taas tuntuu että ultraan on ikuisuus. Onneksi on alkamassa työputki vähillä vapailla..


Niin ja siis Amuniina & mukula 9+1 (!!!!! on se vaan aina ihanaa kun saavuttaa viikon lisää :))
 
Viimeksi muokattu:
Imetys, ah niin kansaa jakavaa - sekin! Teet niin tai näin, niin aina on eriäviä mielipiteitä!

Itse imetin viimeksi 10,5kk. Alkuun maidonnousu oli jotain ihan järkyttävää. Isoista tisseistä tuli vielä isommat keilapallot, joita pakotti ja sattui. Maitoa suihkusi, vaikka vaan olkkarissa istui. Käytin maidonkerääjiä ja luovutin maitoa TYKSiinkin, kun sitä todella herui yli omien tarpeiden. Pakastinkin useita litroja. Kätevintä oli pakastaa pieniin minigrip-pusseihin. (vink) Kun maidon tuotanto tasaantui, oli ihan ok. Mutta ei se minusta mitenkään erityisen ihanaa ollut. Välillä tuntui rasitteelta, kun piti olla saatavilla tarvittaessa. Joskus mies joutui soittamaan harrastuksesta kotiin, kun mikään muu ei auttanut kuin tissi.

Imetys oli aluksi myös erittäin kivuliasta, kuin neuloja olisi tökitty nänneihin. Onneksi sitä kipua ei jatkunut kuin ehkä 2 viikkoa.

Jouduin käyttämään myös rintakumeja KOKO imetyksen ajan. Nännini ovat sisäänpäin kääntyneet, eikä vauva saanut niistä mitenkään otetta, vaikka kuinka harjoiteltiin.

Lämpimästi suosittelen kuitenkin, että yrittäkää ja yrittäkää imettämistä. Se ei ole helppoa alkuun, mutta kyllä se sitten ehkä palkitsee. Pitkän pennin siinä säästi ja oli se kyllä helpompaa, kuin korvikkeiden ja tuttipullojen kanssa pelailu. Rintamaitoa kannattaa vauvalle antaa myös tuttipullosta, että oppii siitäkin syömään. Jokainen tehköön kuitenkin niin kuin itse parhaaksi kokee. Ei ole oikeaa tai väärää tapaa. Imetysohjeusta ja -tukea on ehkä tarjolla, mutta jotenkin itse en siihen ainakaan osannut tarttua... Oli alkuvaiheessa niin paljon muutakin ihmeteltävää.

Mulla on huomenna nt-ultra ja labrat. Saas nähdä maistuuko uni ensi yönä vai jännittääkö...
 
Heipparallaa,

kun viime viikon hyvät uutiset kruunautuivat postissa tulleella kirjellä, että pienen osalta kaikki on hyvin tällä hetkellä, uskallauduin tänne mukaan keskustelemaan.

Eli todellakin viime viikolla oli nt-ultra, jossa kaikki hyvin. Tämä oli todella helpottava uutinen, sillä aivan ongelmaton ei viime syksy ole ollut. Ennen tuota ultraa ehti jo käymään vaikka minkälaisia skenaarioita ja pelkotiloja lävitse...

Laskettu aika meillä varhentui 30.7, mutta niin se taitaa olla että tuo helposti saattaa venyä elokuulle.

Itse olen 32-vuotias esikoisen odottaja. Oliko facebook ryhmään vielä mahdollista päästä mukaan?

Inuska 13+4
 
Inuska, pistä Madeialle täällä yksityisviestiä, hän antaa enemmän ohjeita :)

Onpas täällä kyllä taas viikonloppuna hiljaista! Ei oo mitään päivitettävääkään ollut. Ehkä ihan kiva näinkin välillä ;)

) . ( Mäkin kokeilin ummetukseen tänään kahvia, ja kappas, auttoi melkein välittömästi :D Pitää varmaan ottaa ihan tavaksi juoda kupponen kahvia päivässä, jos vaikka maha toimisi silleen useammin ku kerran-kaks viikossa…
Kylläpäs aika tuntuu nyt menevän hiiiiiitaaaaastiiiiii…

Pinsuli ja himpula 13+2 <3
 
Täällä myös neuvolassa sovitaan kaikki ajat, joten onneksi voi paljon vaikuttaa siihen milloin ne ovat. Edellisellä kerralla ei tarvinnyt niin paljoa miettiä, kun pääasiassa yksin kävin, mutta nyt pitää ottaa huomioon miehen työajat, koska hänen pitää tulla mukaan huolehtimaan tytöstä. Nt-ultran jälkeen sitten varataan aika samalla sinne rakenneultraan, kun ollaan siellä paikan päällä. Meillä kun kaikki ultra-tutkimukset ovat keskitetty keskusneuvolaan ja muualla ei niitä tehdä, jos ei ole sitten selviä jotain mitä pitäisi tarkemmin tutkia OYS:ssa.

Tuon nt-ultran ajankohdasta, kun täällä oli puhetta, niin minulla se on vasta rv.13+2. Katsoin sitten tuosta lapusta minkä sain neuvolasta, niin sen voi tehdä 10+0-13+6 välisenä aikana. Olisin ehkä saanut sen ajan jo viikkoa aikaisemmin, mutta tuntui, että siellä oli vaikea saada sopivaa aikaa, niin se meni noin pitkälle. Nyt kyllä toivon, että olisin saanut siltä aikaisemmalta viikolta sen ajan, mutta ei auta kuin jaksaa odottaa.

Olen miettinyt tuon uuden voiteen hankkimista, jos se vähän auttaisi noihin arpiin tai ainakin estäisi, ettei lisää tulisi. Nyt kyllä mietityttää se haju, mutta toisaalta olen kuullut, että Bio-oil:kin haisee aika vahvalle. Pitää vielä hetki miettiä ennen kuin menen ostamaan sen purkin. Ei kait noita raskausarpia vielä tuu. :)

Olen myös alkanut harkitsemaan niiden maitohappobakteerien ostamista. Olen joskus aikoinaan niitä koittanut syödä, mutta silloin tuntui, että sain vain vatsavaivoja, mutta voisihan sitä uudestaan kokeilla. Meillähän neiti syö Relatrops-tippoja, josta saa sitä d-vitamiinia, enkä ole kyllä huomannut, että olisi ollut koskaan pahoja vatsavaivoja. Pidin myös siitä noissa tipoissa, että sitä voi avattunakin säilyttää huoneenlämmössä, ei ole pelkoa, että unohtuisi kyläilyn päätteeksi sinne jääkaappiin. Ja muistaa paremmin antaakin, kun on valmiiksi pöydällä.

Peppi1981 10+6
 
Täällä olo ollut pari päivää vieläkin kamalampi,ja vaaka näytti jo -8,5kg.. :(

Esikoista imetin 1- vuotiaaksi ja täysimetyksellä mentiin 5,5kk, vaikka kumien kanssa jouduinkin imettämään. Katsotaan miten tämän toisen kanssa käy :)

H keiju 11+4
 
Imetyksestä piti tulla sanomaan vielä että meikäläinen oli koko 11kk suihkutissi. :headwall: aina ennen tissin esille ottoa piti viritellä harso rinnan alle paidan suojaksi ja silti yleensä aina onnistuin kastella myös paitani. Maitoa siis suihkusi varmaan ainakin metrin päähän (jos ei pidemmällekin!) varsinkin sillon kun vauva hetkeksi laski rinnasta irti. Kateellisena olen katsonut siskon imetystä, kun hän voi antaa vauvan rauhassa haaveilla syönnin välillä, eikä tarvi pyyhkiä vauvan naamaa kuivaksi maidosta koko aikaa.. :D
 
H keijulle piti tulla huutelemaan, tsemppiä! Itelläkin oli noilla viikoilla pahin olo! Oksennus lensi koko päivän ja mahanesteitä pönttöön. Toi on ihan hirveen kamalaa, ja just toi laihtuminen kun painonhan pitäis nousta :(

Bebancare, siinä on muuten voimakas tuoksu, mutta musta se on aivan ihana ja raikas. Mutta tosiaan jos on herkkä tuoksuille niin ei välttämättä paras voide.

Omanapa
Tiistaina olis neuvola ja lääkäri. Hirveesti odotan, kun pääsee varmaan kuuntelemaan sydänääniä. Toivottavasti kaikki siis pikkuisella hyvin ja sydän pomppailis vahvasti!
 
Viimeksi muokattu:
Moi, vieläkö kehtaa ilmoittautua mukaan?
Elokuun odottajien ilmoittautuu Siok. Laskettu aika on 28.8 ja Kätilöopisto paikkana. Ensimmäinen lapsi tulossa ja ikää äidillä 26. Naimisiin mentiin viime kesänä ja vakityöpaikat molemmilla. Asutaan kerrostalokolmiossa, pieni tämä asunto on tai sitten tavaraa kertyy aivan liikaa ;)

Hirvittävän onnellisia olemme raskaudesta, mutta kyllä tuntuu siltä että alkuaika on ollut aivan p*rseestä! Yrjö tai jäätävä väsymys vaivaa jatkuvasti. Jotenkin tuntuu, että jos joku tulee sanomaan odotuksen tulisi olla parasta tai ihanaa, niin vastaus voisi olla nyrkinisku. Olenko aivan yksin ajatuksieni kanssa ja paraneeko tämä olo...?

Neuvolassa käytiin alkuviikosta ja sieltä tuli lippulappuja mukaan. Jotenkin käynti tuntui hieman turhalta, asiat olivat melko samoja mitä netistäkin jo lukisi. Varsinkin kun ensi kerrasta alkaen on jo eri neuvolantäti. Seuraava kerta on 20.3. Sitä ennen pitäisi käydä verikokeessa ja sokerirasituksessa. Isälläni oli 2diabetes, joten suositeltiin vahvasti käydä kahdesti sokerirasituksessa. Pahaan oloon neuvot oli, että pitää olla pois töistä jos ei jaksa. Samaan hengenvetoon kerrottiin, että lääkäriin on lähes mahdoton päästä ja työterveydestä ei tiedä miten suhtautuu raskauspahoinvointiin :confused: Onneksi saa olla omalla ilmoituksella 3 päivää...

Kättärillä synnyttävät: koska olette saaneet ultra-ajan postissa? Neuvolassa sanottiin että kutsu ultraan saattaa olla myös Naisteklinikalle tai Jorviin. Aikoja vaihdetaan kuulemma hyvin nihkeästi, joten olisi hyvä saada ajoissa kalenteri sovitettua... Ja tietenkin odotetaan todella kovin löytyykö ultrassa ketään, vielä ei ole uskaltanut kertoa raskaudesta.

Mutta nyt vuodatus riittää :) Tämä tuntuu ihan tytöltä, en jotenkin osaa ajatella poikaa. Mies taas taitaa toivoa salaa poikaa!

Siok_ 9+3
 
Tsemppiä kaikille jotka pahoinvoinnista kärsii, toivotaan että olot siitä pian helpttuisi! :heart:

Ja tervetuloa siok_! :flower:

Mä sain eilen sydänäänet dopplerilla kuuluu! Tippa tuli linssiin ja niin suuri helpotus että siel ollaa edelleen elossa. :heart: siellä se sydän jumpsutti sellasta kyytii että! Eilen siis 9+1. Nyt sit voi niitä kuunnella ainaku rupee pelottaa että joku on vialla. :) Tänäänkin kuuntelin kolme kertaa niitä ja saipa toi tuleva isäkin ne kuulla, veti herran kyl ihan sanattomaks. :D
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
verppu Ihanaa! :) Tuo doppleri on ollu kyllä ihan pelastus mulle tässä raskaudessa! Oisin saanut jo monen monta kertaa hermoromahuksen ellei olisi tuollaista laitetta, jolla tarpeen tullen varmistaa pikkuisen elossa oleminen. Ja täytyy myöntää et joka päivä olen kuunnellut aamuin illoin. Muuten en selviäisi päivästä. Ja jokaikinen kerta se jumpsutus kuulostaa aivan ihanalta ja en meinaa uskoa korviani et siellä todellakin ollaan vielä matkassa mukana! :heart:
 
Eilen söin kourallisen karamelleja ennen iltavuoroon menoa ja pahoinvointi mikä siitä iski oli ihan hirveä!! Illalla söin töissä vispipuuroa ja sekin laukaisi pahoinvoinnin, ihanaa :) Nyt mä taas uskon että veitikalla on kaikki hyvin :heart:

Pähkään tässä hurjasti laittaisinko tilaukseen sellasen kotidopplerin vaikka aiemmin muka päätin etten sellasta tarvitse...
 
Fiinaliina kiitos tsempeistä, ja ihanaa, että sinulla olo helpottanut :)

Täällä ei eilen illalla ja nyt aamullakaan oikeen vesikään pysy sisällä :S
Saa nähä joutuuko taas tippaan lähtemään,ajattelin kuitenkin kattoa sen Ultran ensin, kun on iltapäivästä..

H keiju 11+5
 
Tsemppiä hirveesti edelleen pahoinvoinnista kärsiville, etenkin H keijulle. Toivottavasti pian jo loppuisi!

Ihanaa verppu, että sait äänet kuulumaan! Se on kyllä ihana tunne, ja toi doppler on kyllä korvaamaton apu tällaiselle stressaajalle ;) Pari kertaa viikossa sillä tulee kuunneltua.

Tervetuloa siok_ ! :flower:

Mä kävin viikonloppuna ostamassa ensimmäiset mammavaatteeni tässä raskaudessa :heart: Kesää ajatellen ostin H&Mltä valkoisen t-paidan, jossa oli rinnuksessa jotain kuvioo, ja sit sellaisen ihanan mukavan ja kevyen mammakesämekon. Toivottavasti tulee lämmin kesä niin saa käyttää sitä ;) Oon muutenkin ymmärtänyt, että kesällä on mukavinta pitää mekkoja, jos odottaa viimeisimmillään. Ehkä niitä pitäis haalia vähän lisää :)

) . ( Iskias-kivut on yllättäen alkaneet jo nyt vaivata! :eek: Siis aina silloin tällöin, esimerkiksi tänä aamuna. Tosi outoa, kun esikoisesta ne ilmestyi muistaakseni jossain 20 viikon jälkeen vasta. Mutta silloin ne oli kyllä sitä luokkaa, ettei pystynyt montaakaan askelta kävelemään kun sattui niin paljon. Eikä siihen kipuun auttanut mikään :( Tukivyötä en tosin koittanut, se voisi olla ehkä toimiva.

Imetysliivejä pitäis myös haalia lisää, mutta taidan jättää sen loppuraskauden puolelle. Kun ei taas tiedä miten noi rinnat kasvaa :D

Pinsuli ja himpula 13+3 <3

Päivitetty :)
 
Siok_ Meillä kanssa synnytyssairaalana Kättäri. Sain itse ultra-ajat vasta 2 viikkoa ennen annettua aikaan. Ehdin jo soitella perään, mutta meillä taisi sotkea noi vuoden vaihteen pyhäpäivät.... Tosin taitaa olla täällä pks-seudulla muutenkin noi synnärikuviot olla hieman sekavat. Ensimmäisessä kirjeessä oli paikkana Naistenkliniikka, mutta sitten tuli parin päivän päästä toinen kirje, jossa ilmoitettiin paikaksi Kättäri : /

Kunhan vaan itse pysyy mukana minne on menossa :)

Inuska 13+5
 
H Keiju. Mullakaan ei aamuisin koskaan mikään pysyny sisällä. Söin pilttejä ja banaania ihan vaan sen takia, että oksentaminen olis helpompaa eikä maistuis vaan sille hirveelle mahanesteelle. Mä sain yleensä illalla sängyssä ennen nukkumaan menoa tankattua sen verran, että sain suolatasapainoa paremmaksi ja nesteitä pysymään sisällä. Kun yönaikana en yleensä oksentanu (paitsi jos yöllä oli pakko nousta vessaan niin silloin alkoi yleensä se yrjöputkikin). HYI. Millanen sun eka raskaus oli? Mä oon hirveesti miettiny, että kestäisinkö mä enää toista näin vaikeeta alkuraskautta.

Mitenköhän muuten Sani_ (?), joka kärksi kanssa kovasta pahoinvoinnista, niin voi? Ei oo tullu kertoilemaan kuulumisiaan..

Pinsuli, mäkin odotan, että saa sit kesällä pitää ihania mekkoja vaan päällä, jotka venyy eikä kiristä ja purista mistään =)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille elokuisille. Ja hei, kohta on helmikuu. Ja sitten enää puoli vuotta laskettuun aikaan!!! Kääkk!!
 
Ootteko te muuten miettineet, että missä vaiheessa laitatte kaiken ns. valmiiksi vauvalle. Meilläkun on edessä vielä tuo vauvanhuoneen remontti niin mietittiin miehen kanssa, et pitäisköhän jo tossa kesäkuussa laittaa huone ja ostaa tavarat valmiiks, jos käviskin niin että lapsi syntyiskin etuajassa.
 
Fiinaliina yleensähän sitä vissiin suositellaan, että kaikki olis kotona valmiina just paria kuukautta ennen laskettua aikaa, juurikin tuon takia jos syntyykin etuajassa. Sairaalakassikin suositellaan olevan pakattuna kuukautta ennen laskettua aikaa :)
 
Minun vuoroni sitten...
Veristä vuotoa tullut eilis aamusta ja nyt odottelen tk lääkärille pääsyä, että saan lähetteen sairaalaan... Tästä tulee piiiiitkä päivä.... :(

Jotenkin olen kuitenkin positiivisin mielin, koska edellisessä raskaudessa oli myös vuotoa (itseasiassa heräsin yksi yö verilammikosta), mutta sillon oli viikot 14+ ja nyt on vaan 12+2. No, viisaampana päivitän myöhemmin...

Mirka J.
 
Oi Mirka, pidetään täällä peukkuja että kaikki on vuodosta huolimatta hyvin!

Fiinaliina, meillä on myös edessä vauvan huoneen remppa. Ajatuksissa on ollut että kesän alussa saatais se laitettua. Ehkä se pitää asettaa ihan tavotteeksi..

Mä nyt tilasin itselleni dopplerin.. :D Mä oon aika toiveissani että saisin ne äänet sitte kuuluviin kun aika moni on jo näillä viikoilla näkynyt ne bongaavan :) Nyt siis jo 9+2!
 
Amuniina, sama meillä remontti pitää kyllä saada jo hyvissa ajoin ennen kesää valmiiksi, että kaikki remonttihajut ja pölyt ehtii kunnolla lähteä ennen vauvan syntymää. Onko teillä jo jokin remppasuunnitelma, millainen huoneesta tulee?

Olis muuten kiva kuulla, mitä teillä muilla on vauvan/lastenhuoneissa. Meillä tulee kuitenkin pinnis ihan makkariin aluksi, mutta mietin että mitäs muita huonekaluja se vauva tarvii.

Pinsuli
Kakskuukautta muuten on varmaan aika passeli. =)
 
Toivottavasti Mirka Jllä vaan väärä hälytys!

Kovasti voimia teille jotka kärsitte noin rankasta pahoinvoinnista! Mulla nyt ollut pari päivää ilman huono oloa, jes!

Mullahan mammaloma alkaa jo toukokuussa, että meillä tarvii hyvissä ajoim laittaa paikat kuntoon. Varmaan siinä vaiheessa kun kuullaan kumpia on tulossa niin aletaan laittaa huonetta kuntoon. Meillä siis vain huonekalurumbaa tiedossa kun rakennusvaiheessa jo maalattiin tuo tuleva lastenhuone sukupuolineutraalisti lasta ajatellen.

Kohta töihin.

Mmaria ja pienet 12 + 5
 

Yhteistyössä