Elovauvat 2014 <3 *kesäkuussa*

Kääk! Äitiyspakkauksen lisäksi mulla onkin vasta 2 pitkähihaista kietaisubodya koossa 56cm. Noita 62cm vaatteita onkin jo enemmän sitten. Harmi, kun äitiyspakkauksen vaatteissa ei ole kokolappuja. Täytyy ehkä kuitenkin vielä jotain nyt sitten hankkia :D Kiitos Pinsuli :)
Onhan äitiyspakkauksen vaatteissa koot, siellä sisällä lapussa. :D

Mulla on ollut ihan hoitolaukku, mutta esim Marimekon klassiset olkalaukut ovat hyviä, hihnakin on sen verran leveä ja tukeva, että saa hyvin vaunujen aisaan. Nykyään on kyllä ihan törkeän hyvän näköisiäkin hoitolaukkuja, toki niistä saa sitten vähän maksaa... Mä en ole ikinä kuskannut älyttömästi kamaa mukana (varsinkaan kun ei ole tarvinnut pulloja), vaihtovaatteet, varatutti, liivinsuojat, kosteuspyyhkeitä ja muutama vaippa on riittänyt hyvin. Se hoitoalusta on ihan kätsä, mutta kyllä joku pieni peitto ajaa ihan saman asian.

Pehmeä hoitoalusta pöydän päälle ehdottomasti. Siinä on ne pienet laidatkin niin ei pääse vauva niin herkästi pyörähtelemään, vaikka ei pientä saa koskaan hoitopöydälle jättääkään valvomatta. Se on yks kaunis kerta kun se siitä pyörähtää alas, vaikka luulee, ettei vielä minnekään pääse liikkumaan.

Itselle otan mukaan sairaalasta kotiutumiseen jotain mukavaa ja rentoa. Maha ei parissa päivässä vielä lähellekään entisiin mittoihin kutistu ja isohkoa sidettä tod. näk. joutuu käyttämään, niin tiukat housut on ehdoton nou nou. Ja vielä erityisesti jos sattuu tulla sektio, silloin pitää olla housut, jotka ei paina haavan kohtaan. Varmaan mennään leggarit + tunika meinigillä ja varalle villatakki jos on viileää.

Mä aion pengastaa ens viikolla kaikki pikkuvaatteet, kun ollaan esikoisen kanssa viikko kotona toipumassa nielurisaleikkauksesta. Mä luulen, että meilläkin vaatteiden määrä menee sinne naurettava osastolle. :D

imetin esikoista 13 kuukautta ja vuoden ikään pyrin kakkosenkin kanssa. Mä tykkäsin, että oli vaivatonta. 5 kk iässä alkoi saada muutakin sapuskaa, niin ei tarvinnut tissin olla enää koko aikaa paikalla. Satunnaisesti sai pullosta mutta ei heti alkuun. Jos osittaisimetyksen haluaa onnistuvan, niin imetys kannattaa kyllä vakiinnuttaa ensin, muuten vauva alkaa hylkiä tissiä kun pullosta saa helpommin. Eli eka kuukausi kannattaa ainakin yrittää mennä tissillä ja pulloa vaan ihan satunnaisesti. Jos ei imetyksen onnistumisella ole itselle väliä niin voi antaa pulloa alusta asti.

Kaisa-Tuulikki 28+1
 
Niin ne äitiyspakkauksen vaatteiden kokolaput on monesti siellä sivusaumassa! Eikä siinä tavallisella paikalla niskassa :D ---- Mää palasin jo osastolla melkein lähtöpainooni (tais olla loppuvaiheessa pikkusen turvotusta kun painoa tuli kuitenkin 16 kg!!), ja vatsalle jäi vaan pieni pömppö, joka sekin katosi parissa päivässä. Mutta mun lantio ja peppu leveni lopullisesti, joten housukoko muuttui :D Eli ehkä joku mekkokin voisi olla hyvä vaihtoehto kotiutumisvaatteeksi, se ei ainakaan paina mahdollista sektiohaavaa tai herkkää vatsaa :) ja sit jos on viileempää niin siihen joku neulehomma päälle.
 
Joo ne äippäpakkauksen koot on tosiaan siellä sivusaumassa, mut ne on kyllä joku arpakoneella sinne iskeny. Ei mitään todenmukaisuutta :D

Kotiintulovaatteista
Sitä mä just miettisin, että ei varmaan mitään farkkuja kande mukaan ottaa. Ehkä just mekko ja sukkislinjalla tulee lähdettyä sit kotiin.

Täytyy nyt kysellä niiltä joille on sektio tehty, että miten siittä toipuu ja millanen se haava/haavanhoito on. Vähän jännittää jos siihen joutuis ja pahimmat helteet just sit heinäkuussa. Eikös suunniteltu sektio tehdä viikkoa ennen la?

Oi vitsit mä pelkään, jos paino putoo hirveesti siellä sairaalassa jo, kun istukat, lapsivedet ja vauva on ulkona. Mä oon varmaan ihan luuranko. Kamalaa. :$ Toivottavasti ei enää mitään loppuraskauden oksentamisia tulis.
 
Minä ajattelin kotiutua samoissa vaatteissa millä lähdenkin synnyttämään. Maha ei todellakaan katoa muutamassa päivässä ja sektioarpi on kipeä kotiutuessa. Eli varmaankin äitiyslegginssit-tunika linjalla mennään. Jos muuten sektio on kyseessä niin kannattaa kiinnittää huomiota myös alushousuihin, ettei se kuminauha paina suoraan sitä arpea. Tokihan sieltä voi kotiutua ne verkkomallisetkin jalassa jos haluaa ;).

Itse en ole ostanut vielå yhtään vauvanvaatetta enkä varmaa ostakaan. Esikoiselta on vielä muutama pieni jemmassa ja siskon vauvalta saan pieneksi jääneitä. Ihan pienimmät vaatteet ei meillä mahtunut muutamaa viikkoa kauempaa. Tosin käytin silloin kestivaippoja joten ne vaativat vähän enemmän sitä leveyttä. Tuskin on kaikista pienimmille tälläkään kertaa kauhean kauaa käyttöä.

On tässä tullut autolla ajeltua parina päivänä vähän enemmän ja siitä kyllä tulee kipuilua jalkoihin. Illalla jouduin oikein ottamaan särkylääkkeen että sain nukuttua. Ja nyt meinaa vasemmasta pohkeesta vetää suonta. Onneksi ei normaalisti tarvitse paljon autolla ajella vaan pääsee pyörällä joka paikkaan :).

-tiiti-
 
Fiinaliinalle vielä siitä sektiosta: Suunniteltu tosiaan tehdään yleensä rv 39. Toipuminen on kai aika yksilöllistä mutta itselläni on kyllä ihan hyvät kokemukset. Sairaalasta kotiutuessa minulla oli vielä tikit mutta terkka poisti ne parin päivän päästä kotikäynnillä. Haavaa on hyvä suihkutella muutaman kerran päivässä mutta muuten se saakin olla ihan rauhassa. Joskus iso ylipaino ja roikkuvat vatsamakkarat saattaa hidastaa haavan paranemista mutta sulla sitä huolta ei taida olla ;).

Särkylääkettä burana 600 +panadol 1000 vaan säännöllisesti nauttien toipuminen menee kokemukseni mukaan aikas hienosti. Vähän kannattaa tietysti miettiä miten päin esim. sängystä nousee ylös ettei haava-alue joudu rasitukselle. Samoin yskiessä kannattaa haavaa vähän tukea.
 
Fiinaliina: Tarkistin vanhasta neuvolakortista tuon kääntymisen: RV 30+1 vauva oli vielä perätilassa, mutta 31+3 raivotarjonnassa. En millään muista huomasinko itse kääntymisen... Mulla vauva oli silloin tosi ylhäällä loppuun asti, vielä 6pv ennen syntymää neuvolassa sanottiin, että ei hetkeen synny, ei ole laskeutunut. Mutta pidän sulle peukkuja, että kääntyis vielä! Sanottiinko neuvolassa, että kääntämistä yritetään?
Sektiohaavasta kannattaa pitää hyvää huolta, ainakin kesähelteillä, ettei vain pääse tulehtumaan.

Maidonnoususta piti vielä sellainen sanoa, että jos on ongelmia nousun suhteen, niin vauva vaan koko ajan rinnalla, niin hormoonit saavat maidon nousemaan. Mä ajattelin esikoisen kanssa, etten opeta häntä missään nimessä sylissä/rinnalla olijaksi, vaan saa heti sairaalassa opetella olemaan vauvakopassaan. Mutta tällainen ajattelutapa ei todellakaan auta maidonnousussa. Onneksi maito kuitenkin nousi lopulta erittäinkin hyvin.

Kun imetys sujuu, niin suosittelen opettamaan myös vauvan syömään pullosta. Omaa maitoa voi pumpata pakastimeen, ettei tarvitse korvikkeita käyttää, jos ei niitä halua käyttää. Ja jos maitoa oikein suihkuaa, niin maidonkerääjällä saa kätevästi pumppaamatta maitoa pakkaseen. Minigrip-pussit ovat erittäin käteviä pakastamiseen. Mua alkoi muutaman kuukauden jälkeen ahdistamaan, kun oli niin sidottu vauvaani tissieni kanssa. Opetimme vauvan myös pullosta syömään, jolloin mä pääsin aina joskus poistumaan vauvan luota pariksi tunniksi, esim. kampaajalle. Oma aika on todella tärkeetä jaksamisen kannalta. Sitä ei etukäteen tajunnutkaan esikoisen kanssa, miten sidottu sitä vauvaan onkaan.

Mulla on seuraava neuvola 16.6. Täytyy siellä vaatimalla vaatia, että saisin viimeisen lääkäriajan ajoissa. Täällä viimeinen lääkärikäynti (ns. synnytystapa-arvio + kohdunkaulan tilanteen tsekkaus) on RV 35-36. Mulle on tehty 2v sitten sähkösilmukkahoito PAPA-muutosten takia ja se on vähän lyhentänyt kohdunkaulaa tai arpeuttanut sitä. Riski ennenaikaiseen synnytykseen on siis olemassa, vaikkakin pieni riski. Neuvolatäti oli viimeksi hyvinkin vastahakoinen, ettei lääkäriä aikaisteta. Mutta nyt aion sen vaatia. Sitten vaikka valehtelen, että on ollut kipeitä, napakoita supistuksia, jos en aikaa meinaa muuten saada aikaistettua... Ois kiva tietää, että näyttääkö tilanne nyt oikeasti siltä, että voi tulla etukäteen.

Harkkasupistuksia mulla on kymmeniä - satoja päivässä. Ihan jatkuvalla syötöllä melkein. Ei mitenkään kipeitä, mutta tuntee, kun kohtu supistuu/kiristyy.

Ensi yö olisi viimeinen työyö. Sitten alkaa pelkät aamu- ja iltavuorot. Töitä ois vielä yht. 4 viikkoa. Hurjan vähän!

sushen 29+6
 
Tiiti, mites muuten tossa sektiossa noiden kipulääkkeiden ja imetyksen kanssa toimitaan. Voiko sillon imettää kun syö kipulääkkeitä? Millanen arpi sulla on jäänyt siittä sektiosta? Mites pystyitkö sä sairaalassaoloaikana hoitamaan vauvaa, vai miten kipeä sä olit sillon heti leikkauksen jälkeen?

Sushen
Mulla on nyt 32+2 (?) viikot menossa ja lääkäri meinas että 35 viikolle mennessä yleensä vauvat on kääntyny. Mulla tosiaan toi vauva on ihan tuonne lantioon jo laskeutunut, joten veikkas että ei lähdetä kääntämään jos vielä sillon 35-36 vkolla on perätilassa vaan varataan aika sektioon.
Hui kun sulla(kin) on paljon noita suppareita, mutta hyvä jos eivät ole vielä kipeitä!
 
En ees tiennyt että vauva voi kiinnittyä perätilassakin, kuulostaa hassulta! Mutta varmasti sekin on mahdollista. --- Himpula hengailee tosi alhaalla, painaa mun lonkkaluita ja potkii joka suuntaan. Välillä sentään tuntuu kylkiluissakin :D --- Harkkasuppareita tulee täälläkin päivässä kymmeniä, ovat kivuttomia onneks :) ---- Fiinaliina sulla on tänään 32+1! Vaikka eipä noilla päivillä hirveesti merkitystä oo :D Ja et sää nyt normaalipainostasi pienemmäksi kuihdu, ei sitä kannata pelätä! Tietty sun paino laski aluks hurjasti, mutta en nyt kuitenkaan usko että luurangoksi muutut :) Ja isoin painonnousu tulee tässä lopussa yleensä.
 
Fiinaliina: Ihan normaalisti voi imettää noiden särkylääkeidenkin kanssa. Ensin kyllä pyrin tuosta buranasta eroon mutta ei mitään puhetta ollut missään vaiheessa että niistä haittaa olisi. Itseasiassa varmaan tuon hyvän kipulääkityksen ansiota oli sekin etten joutunut kärsimään jälkisupistuksista eikä maidon nousu sattunut. Sen suhteen meni siis vaivattomasti. :)

Vauvan hoidin ihan itse alusta asti. Siihen se pötkylä kainaloon heitettiin eikä oikein vaihtoehtoja ollut :D. Vaipat hoitajat kävi vaihtamassa kai jossain vaiheessa ja mies oli apuna kun en ensimmäisenä päivänä saanut nousta ylös. Sain vauvan kuitenkin keikautettua itse tissiltä toiselle ja eihän se siinä vaiheessa muuta vaatinutkaan.

Seuraavana päivänä sai sitten nousta ylös ja käydä suihkussa. Se olikin luksusta siinä vaiheessa kun edelliskerrasta alkoikin oleen aikaa ja kaikissa eritteissä oli pyörinyt siinä välissä :D.
 
Pinsuli
Ei ole kiinnittynyt vaan laskeutunut ihan alhaalle, niin että reisimitta oli lähes mahdoton mitata viimeks ultrassa kun ei meinannut edes saada näkyviin.
Mä en koskaan muista noita plussan perässä tulevia päiviä oikein :ashamed:


Tiiti
Oi ihana, että pystyit hoitamaan vauvan heti. Se olis mullekin tärkeetä jos siihen sektioon joutuis. Miten sä kävit vessassa?
 
Fiinaliina: Katetri laitetaan ennen sektiota ja se otetaan pois sit kun pääsee liikkuun vessaan. Isompaa hätää siinä ei varmasti ehdikään tulla. Sen verran nuo tropit ja vuodelepo hidastavat suolen toimintaa. Uskoisin että suunnitellun sektion yhteydessä saa myös sen peräruiskeen, mutta en ole oikein löytänyt faktatietoa tästä.

Eiköhän muuten se vauva perätilassakin sinne lantioon kiinnity samanlailla. Silloin vaan on tarjoutuva osa vähän erilainen. Mutta sehän tapahtuu sit vasta vähän ennen synnytystä. Kaisa-Tuulikki saa korjata jos meni pieleen ;).
 
Tiiti
Okei ja auts. Mua inhottaa hirveesti just kaikki nää peräruiske ja katetrointihommelit. yyyhhh... Saisitko sä nyt tän vauvan kohdalla valita vapaasti sektion ja alapääsynnytyksen välillä?

Pinsuli
Tunnen mä lonkkaluissakin, mut eniten mä tunnen vauvan painavan ihan tonne alas ja kävellessä varsinki painetta ihan tuolla emättimessä.
Eikös sullakin vauvan sanottu majailevan aika alhaalla?
 
Fiinaliina; Mulla ollut vauva risti-istunnassa jämäkästi,eli väärinpäin vielä 33 vk;lla ja aikaa oli kääntyä tuonne vk;lle 35 tai muuten oltas yritetty kääntää.
Mutta vauva kääntyi ihan ite ja en huomannut sitä.
Toivotaan että sinullakin pieni sieltä kääntyisi!

Nytkään en tiedä oikein miten päin vauva on kun välillä tuntuu että pissa lorahtaa kun vauva potkasee ja välillä tuntuu ihan masun yläosassa potkut. Viime neuvola ollut huhtikuussa,jolloin tarjontaa ei ees vielä katsottu,ens vk;lla on äit.nla saa nähdä mitä terv.hoit. vauvan tarjonnasta sanoo.

Huh,helteet syö kyllä voimia, olo tuntuu raskaalta ja hengästyneeltä..

pikku-uikku ja kyytiläinen 29+5
 
Fiinaliina: En saanut päättää. Pelkopolin kautta olen käynyt sitä sektiota ruikuttamassa. Viimeksi kun ensin yritin synnyttää 2 vuorokautta alateitse ja lopulta vielä toivuin sektiosta. Nyt riittäisi kyllä ihan vain toinen kärsimys noista kahdesta.

Paskaa hommaa se synnyttäminen on jokatapauksessa ja samat peräruiskeet ja katetroinnit on mahdolisia ihan alatiesynnytyksenkin yhteydessä. Mut ainakin ensimmäisen kerran katetroitiin synnytyssalissa kun epiduraalin jälkeen en pystynyt pissaamaan ja synnytys ei edistynyt. Tämä oli siis joskus 36 tunnin kohdalla eikä sektiosta vielä tietoakaan.

Mut älä huoli, nopsaa ne ällöttävyydet unohtuu kun saa sen vauvan sieltä kainaloon :).
 
Se kiinnittyminenkin on aika yksilöllistä. Toisilla vauva majailee "lähtökuopissa" pitkäänkin ennen synnytystä ja toisilla vasta kun synnytys on jo käynnissä. Montakohan kertaa mä kerkisin kuulla, että "ihan on täällä alhaalla, eikä pää pääse enää liikkumaan, ei varmaan ole pitkä synnytykseen"? Alettiin hokea ehkä 37 viikolla ja esikoinen syntyi 41+5 :D

Katetrointi ei muuten tunnu juuri miltään, ja se on hoitohenkilökunnallekin rutiinia, joten sitä ei kannata pelätä tai häpeillä tms. Mutkin katetroitiin, kun en supistuskivuilta pystynyt käymään vessassa, tai siis en tuntenut vessahätää, enkä pystynyt pissaamaan.

Sektiosta toipuminenkin on kauheen yksilöllistä, ihan niinkun alatiesynnytyksestäkin. Toiset on heti liikkeellä, ja toisilla on 2-3 päivää todella hankalaa maksimikipulääkityksestä huolimatta. Kivuista huolimatta kannattaa vaikka hampaat irvessä yrittää liikkeelle mahdollisimman äkkiä, se nopeuttaa toipumista. Moni sanoi synnyttäneiden osastolla, että pahinta sektion jälkeen on suolistoon kerääntyvän kaasun tuoma kipu ja sen poistumiseen just auttaa liikkuminen. Haavan kanssa pärjää kyllä kesälläkin, ahkeraa suihkuttelua vaan kotona. Kipeähän se haava voi jonkin aikaa olla mutta reilusti vaan kipulääkettä, sen kanssa ei kannata ihan aluksi säästellä. Pikku hiljaa sitten alkaa vähentää. Burana ja Panadol on imetyksen aikana ihan ok, vaikka buranaa ei raskausaikana suositellakaan. Sen verran vähemmän sitä kuitenkaan maidon kautta kulkeutuu vauvaan, jos vertaa raskausaikaan, jolloin äidin ja sikiön verenkierto on osittain yhteinen.

Omaa napaa: Aku on majaillut taas oikein päin viimeisen pari päivää, toivottavasti alkaisi pysyä näin. Kauheen ylhäällä se vielä on ja odottelen kovasti, että vähän laskeutuisi, jotta olis helpompi olla ja hengittää. Vietettiin päivä mökillä ja vaikka olikin ihanaa, kyllä sielläkin taas huomasi olevansa kankea ja kaikki tekeminen on enempi vähempi hankalaa.

Kaisa-Tuulikki 28+2
 
Fiinaliina, ei mulle oo danottu että vauva on alhaalla, oon vaan itse päätellyt niin näitten liikkeiden perusteella :) ---- Mut katetroitiin synnytyksessä kaks kertaa ja ihan oikeesti, synnytystilanteessa mikään ei tunnu juuri miltään. Peräruisketta pelkäsin kauheasti ärtyvän suolen ja pukamien takia, mut siitäki selvis. Isoissa sairaaloissa se tehdään vissiin sairaalaan saapuessa automaattisesti. Ainaki taysissä :)
 
Heipä hei! Tänne kirjoittelu on todella jäänyt vaikka olen lukemassa käynytkin... Tuo facebookin ihmeellinen maailma vaan vetänyt enempi puoleensa!

Mutta mutta, täällä vointi on hyvä, vaikkakin olen jo kerran käynyt synnärillä tarkistuksessa kipeiden supistusten ja paineen tunteen takia, kaikki kuitenkin oli hyvin, paikat kiinni ja vauva kunnossa ja painoarvioksi tuolloin saatiin 1415g rv 28+4 ? poika kylläkin on perätilassa peppu kiinnittymässä, mikä tuon paineen aiheuttaa.

Juhannuksen jälkeen taas tarkistetaan pojan asento ja jos edelleen tulossa peppu edellä, niin laitetaan lähete TYKSiin.

Harkkasuppareita täällä tulee päivittäin, eikä lepääminen tuon reilu 2v tytön kanssa ole niin yksinkertaista, mutta päivä kerrallaan kuljetaan :)

Tipsula ja toukkaboy 30+1 ?
 
Mukava kuulla sustakin tipsula! Meiltäkin löytyy 1v5kk poika, eikä se lepääminen tosiaan aina onnistu :D --- (.) Tänään muutaman tunnin päästä neuvola. Taidan jo valmistautua siihen, ettei sf-mitta oo taaskaan noussut juuri yhtään. Tällä kertaa voin ainaki sanoo, että liikkeitä tuntuu kylkiluiss, eli jos mittaus lopetetaan taas navan yläpuolelle niin johan on outoa.
 
Te olette olleet niin ahkerina kirjoittajina täällä viikonloppuna :)

Minua ei ole katetroitu eikä annettu peräruisketta eli ainakaan Kätilöopistolla ei ole rutiiniotimenpide. Mutta kuten monet jo sanoi, niin niissä kivuissa ja siinä tilanteessa mikään ei tunnu niin ahdistavalta kuin etukäteen kuvittelisi. Se on vaan niin poikkeustilanne että kaikki menee ja on "normaalia". Eli ei kannata etukäteen jännittää :)

Aika jännä, että täällä alkaa jo vauvat laskeutumaan ja kiinnittymäänkin. Minulla ei muistaakseni viime raskaudessa edes laskeutunut kovin aikaisin. Olisikohan kertaakaan neuvolassa sanottu että on laskeutunut saati sitten kiinnittynyt. Mutta kyllä se sieltä silti syntyi ihan ajallaan eli tällä kertaa en taas tuosta asiasta saa stressiä aikaiseksi. Ainakaan vielä ei tunnu mitenkään tukalalta vaikka korkealla varmaan ollaankin kun potkut tuntuu kylkiluissa.

Viikonloppuna tuli taas touhuttua ihan liikaa ja pyöräiltyä pitkä lenkki ja nyt nivuset onkin taas kipeinä. Jospa ne taas tässä viikon aikana vetreytyisi niin pääsee taas ensi viikonloppuna aiheuttamaan uudet kivut :D

Itseni meinasin kotiuttaa sairaalasta jossain lökövaatteissa. Se on jännä, miten vauvalle miettii kaapista mukaan ne kaikkein söpöimmät vaatteet ja itselle jotain mukavaa :D Riippuu kyllä niin paljon säästäkin että missä vaatteissa sieltä kotiin tulee. Jos on sopivat vaatteet ollut päällä mennessä niin sitten vaikka niissä samoissa.

Hoitolaukkuna meillä toimi viimeeksi joku ihan tavallinen laukku. Siinä oli tosin niin vähän taskuja, että kaikki oli aina vaan ihan sekaisin siellä ja sai penkoa jos jotain pientä tavaraa halusi. Nyt tilasin ihan oikean hoitolaukun ja näyttää kyllä kätevältä. Ei sillä ulkonäöllä minulle nyt niin paljon merkitystä ole kunhan on käytännöllinen. Ihaniahan ne on jotkut sellaiset ihan käsilaukun näköiset, mutta niin kalliita, etten raaski ostaa. Lisäksi minusta on kätevää että mieskin voi käyttää sitä samaa laukkua. Eli sanoisin siis että ihan mikä vaan laukku kyllä sopii hommaan kunhan on muutamia erillisiä taskuja ja saa kätevästi jotenkin kiinni vaunuihin joko aisaan tai muuten. Sellaisen taiteltavan hoitoalustanhan voi osaa ihan erillisenä tai käyttää mitä tahansa pyyhettä tai harsoa siihen tarkoitukseen.

mariet ja pieni 32+3
 
Pitkästä aikaa...

Maidon noususta ollut jonkin verran puhetta ja jos jotakin yhtään lohduttaa, niin minulla se asia ainakin on helpottanut viimeisimpien lapsien kohdalla, jos oikein muistan niin pahinta se kipu oli juurikin ekan (ja tokan) lapsen synnyttyä. Yksi lapsista on ollut vielä 34 viikolla perätilassa ja kun sain lähetteen äitipolille tarkistettavaksi asian suhteen, niin silloin vauva olikin sitten jo kääntynyt pää alaspäin ja tämä oli siis viikolla 36. Kun tässä raskaudessa kävin viimeksi lääkärillä 2 viikkoa sitten niin perätilassa oli tämäkin lapsi, tämä siis todettu ultrassa, viikon päästä seuraava aika, toivottavasti silloin olisi jo kääntynyt...
 
Toinen kesälomaviikko käynnistyi täällä ja täytyypä sanoa että tähän lomailuun voisi kyllä ihan tottua ;). Kamala ajatella että ensi viikolla ja seuraavalla pitäisi vielä töihin mennä. Onneksi on juhannus välissä vähän katkaisemassa...

Täällä on ihanan seesteistä ja vaivatonta odottelua menossa. Ihan jo haikeudella mietin että reilu puolentoista kuukauden päästä tämä kaikki on ohi. Täytyy nyt vain yrittää ottaa kaikki ilo irti viimeisistä viikoista!

Vauvan nimen keksiminen tuottaa päänvaivaa. Varsinkin jos tulokas on poika! Tuntuu että kaikki kivat nimet on jo käytössä lähipiirissä ja muutenkin nuo pojan nimet ovat niin outoja... Tietysti jos tulokas on tyttö niin tämäkin ongelma ratkeaa :D.

Kävin muuten laittamassa mahakuvan tuonne kuvaketjuun. Mahtavia masuja siellä jo onkin! Ja ihanat kaksosmahatkin :).

-tiiti- 31+5
 
Hiljaiselosta herätty täällä!!

Tää aloittikin kesäloman tänään, enkä kyllä jää töitä kaipailemaan! Selkää polttelee aina silloin tällöin, muutoin menee hyvin.

Mulla on kaikki vauvaa koskevat hankinnat edelleen tekemättä, enkä yhteen kuukauteen vielä meinaakkaan pistää tikkua ristiin. Mä en jaksa sellasta säätämistä montaa kk aikaisemmin. Vaatteiden pesut ja pinniksen laitto sekä vaunujen ja kaukalon ostossa ei mee paria päivää kauemmin! No ehkä kun kolmatta odottaa niin tietää jo mitä tuleman pitää eikä tarvi hötkyillä joka asiasta!

Jonkun näppärän hoitolaukun puolesta minäkin liputan! Marimekon olkalaukun tyylinen oli mulla kovassa käytössä.

Täällä kesäkuu menee pitkälti mökkeillessä ja jos sit heinäkuun puolivälissä vähentäis liikehdintää, että olis synnäri kohtuu lähellä tarvittaessa :) Parit sukujuhlat pitäis juhlia vielä heinäkuun lopulla, yhdessä koossa luultavammin!

Mukavaa viikkoa kaikille!!
 
Neuvolasta taas kerran kotiuduttu. Seuraava käynti onkin vasta kuukauden päästä 8.7.! Se on sitten lääkärineuvolakäynti. Tässä taas näitä arvoja :) Edelliset sulkeissa RV 30+4.

Paino 55.8kg (54.9kg)
Turvotus +/-
RR 122/62 (110/64)
B-Hb 107 (98)
Sf 30 (24)
Tarjonta: RT (RT)
:heart: 130-150 (150)

Toi sf-mitta. Mitä helkkaria! KUUSI SENTTIÄ KAHDESSA VIIKOSSA? Mulla oli taas vaihteeksi uus terkka, ja hän tiesi, että jokaisen mitan on ottanut eri terkka, joten yhdessä sitten vähän ihmeteltiin ja pohdittiin. Himpula oli tosi pinnassa ja liikkeessä kokoajan, niinkuin hän suurimman osan päivästä on. Mulla oli nyt neuvola-aika aamun sijasta päivällä, se varmasti vaikuttaa ihan hirveästi. Mutta se on aivan varmaa, että mitta on kasvanut, vaikkei noin paljon oikeasti olisikaan. :) Oli kyllä tosi kiva käynti ja tosi kiva terveydenhoitaja, pitkästä aikaa jäi oikein hyvä fiilis!

suklaarusina
, kyllähän mäkin odotan toista lasta ja tiedän hyvin mitä hankkia ja kauan vauvan vaatteiden pesussa menee. Silti ne hommat on hoidettuna, että kaikki on kunnossa jos vauva tuleekin etuajassa! Eihän siinä hötkyilystä ole kyse vaan valmistautumisesta :) Tietysti jokainen tekee miten ja milloin haluaa.

Pinsuli ja Himpula 32+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Mammuttikos se oli joka just valmistui jostain koulusta. Unohtui ihan onnitella eli onnea! Minkäs alan ammattilainen susta tuli?

Tipsula kiva kuulla sinustkin!

Omista Kotiutumisvaatteista
Mäkin haluan mukavat, mutta ehdottomasti puhtaat. En haluu lähtee sairaalasta samoissa mihin oon synnytystuskissani menny. En tie miks, mut puhtaat vaatteet on ihan ehdoton! :D

Tiiti, ompas kummallista että et ''pääse'' sektioon kun se kerran on sulle jo tehty.

Ihana kuulla, että teillä joillain on vauvat kääntyny vielä myöhäisilläkin viikoilla! Pidetään peukkuja, että tääkin tytteli vielä kääntyis.

Suklaarusina
Musta tää suunnittelu, ja ''hötkyily'' on osa tätä odotuksen ihanuutta! Valmistautuminen ja pesänrakennus on ihanaa ja varmasti oon ihan samanlainen mikäli joskus vielä perheenlisäystä saadaan.

Pinsuli
No ohhoh, olipas sulla tosiaan SF-mitta kasvanu! Mutta hyvä juttu, siellä se himpula kasvaa :heart: Ja ompas sulla pitkä aika seuraavaan neuvolaan!

Fiinis ja vauva 32+3(?)
 

Yhteistyössä