Elovauvat 2014 <3 *kesäkuussa*

Ounou Fiinaliina. Toivotaan että pieni tajuaisi vielä kääntyä itsestään! Oliko puhetta mistään kääntöyrityksistä jos ei itse käänny? Eikä sitä sektiotakaan kannata murehtia jos siihen päädytään. Toisethan sen suorastaan haluavat ;). Tuo nettikirjoittelu sektiosta ja sen hirrrrrveistä riskeistä vaan on ehkä vähän lähtenyt käsistä...

Ei kai tuo streptokokki itsestään ilman antibiootteja pois lähde, vai olenko ymmärtänyt väärin? Sen olen tajunnut ettei sitä ennen synnytystä kannata lääkitä pois kun todennäköisesti ehtii tuleen uudelleen. Miten muuten se itse suoritettava testi toimii? Viimeksi multa otettiin lääkärikäynnin yhteydessä.

Pitihän mun ihan sellaistakin kysyä että oletteko kukaan miettinyt vauvalle pinnasängyn päälle laitettavaa hoitotasoa? Mistä olette ostaneet ja mitä maksaneet? Ja jos kokemuksia tälläisestä järjestelystä löytyy niin kertokaa ihmeessä!
 
Viimeksi muokattu:
Juurikin tänään olen katsellut noita isyys-/sisaruspakkaus juttuja ja ainakin Tikkunekku -verkkokaupassa näytti olevan isi-juttuja Tikkunekku - Isyyspakkaus . Lahjakorttitekstit sain myös kirjoitettua isälle ja isoveljelle äsken. Eli meidän pakkaukseen tulee todennäköisesti:

- Lahjakortteja isille ja isoveljelle (Isille: Isin vapaailta -kortti, Hierontakortti, Vapaudu yöheräämisistä-kortti ym. Esikoiselle: Leffailta äidin kanssa -kortti, Isin ja isoveljen vapaapäiväkortti, Isoveljen vapari -kortti eli yökyläily ym.)
- Pikkuveli -tutti
- Vauvalle ja isoveljelle pojan suosikkijoukkueen body ja t-paita.
- "Isoveli"-juomapullo isoveljelle ja "pikkuveli" nokkamuki tai tuttipullo vauvalle
- Isoveljelle puuhakirja, Martin tarinatalli DVD, limpparipullo tai lasten kuohujuoma, karkkia
- Isille jotain juomaa, sikareita, karkkia.
- Ehkä joku "Tähtää ylemmäs isi" -ruokalappu tms.

Mitään ei siis vielä ole ostettu :D

Minullakin on imetysliiviongelma. Viime imetyksen rintsikat on nyt sopivat tai jopa vähän pienehköt :O Pitäisi käydä katselemassa saako tästä kaupungista ylipäänsä mitään oikeassa koossa vai pitääkö tilata. Ja uskaltaako nyt vielä ostaa mitään kun ei tiedä varmuudella oikeaa kokoa. Ei kuitenkaan ihan halvalla saa kunnollisia imetysliivejä niin ei viitsisi tuhlata mutta pakko kai se on jotain päälle mahtua siinä vaiheessa kun se maito nousee.
 
Isyyspakkausta kokoaville vinkkinä tikkunekku nettikauppa, siellä oli kivasti noita "isä" juttuja..

Sairaalakassiin lisä ehdotuksia
-korvatulpat;)
-pikkareita(verkkopikkarit ei järin kivat,mitä sairaalasta saa ja siteet pysyy niissä huonosti paikallaan)
-imetysliivit
-ihovoide
-sukkia
-melkeenpä oma tyyny(sairaalan tyynyt päällystetty muovilla jotka on tuskaisen kuumia nukkua ja natisee korvaan häiritsevästi, eikös juuri synnyttäneet saa olla vaativia prinsessoja ;) )

pikku-uikku ja kyytiläinen 29+2
 
Moikka!

Nyt olis tän päivänen kuva masupinossa. Huono kuvanlaatu ja huonot liivit päällä kuvassa :D Mutta siellä se nyt on ;)

Täällä ainakin neuvolatäti tekee kotikäyntejä. Toi meidän täti on vaan lomalla heinäkuun, jolloin mä synnytän. Inhottavaa kun tulee sitten täysin vieras ihminen käymään ja mä en todellakaan lähden kahden pienen kanssa neuvolaan 30km päähän.. Muutenkin meidän neuvolatäti puhui, että meille kaksosperheille yrittää tehdä kaikki ensimmäisen 3kk käynnit kotikäynteinä, aika kivasti ajateltu :)

Mmaria 31+0
 
Streptokokki viljelyhän on voimassa vaan sen 2vko eli jos se otetaan jo aikaisilla viikoilla niin se täytyy ottaa vielä uudestaan ennen synnytystä. Ja jos on riskiä ennenaikaiseen synnytykseen (kuten mulla) niin sitä ei mielellään kauheen aikaisin testata, koska se viljely voi aiheuttaa supisteluita.
Täällä toi strepto testataan siis ihan labrassa ja sit synnytyksessä otetaan vielä toi pikatesti.
Pikatesti on ihan uusi juttu, eikä vielä käytössä kaikkialla. Lähes kaikki näytteet otetaan normaalisti bakteerinkuljetustikulla emättimestä (EI kohdunsuulta) ja sen jälkeen viljellään. Usein ne, joilta on jostain syystä jäänyt näyte ottamatta, saavat antibioottiprofylaksian varmuuden vuoksi, koska lyhyellä varoitusajalla sitä ei ehdi todeta viljelyllä ja joka paikassa ei tosiaan sitä pikatestiä vielä ole. Näytteen ottaminen itsessään ei aiheuta supistuksia, mutta toki ylimääräisiltä alapään ronkkimisilta aina pidättäydytään jos ennenaikaisen synnytyksen vaara on olemassa. Näyte otetaan pyörittelemällä pumpulitikkua emättimessä ja/tai peräaukon suulla. Ja tosiaan viljelytulos on luotettava vain sen pari viikkoa ja otetaan ihan loppuraskaudessa. Näytteen ottaminen sinänsä on helppoa ja siksi joissain paikoissa se näköjään ohjeistetaan ottamaan kotona, täällä otetaan vimpan lääkärikäynnin yhteydessä. Eli noin karkeasti sanottuna pyöritellään topsin näköistä tikkua "siellä" ja laitetaan valmiiseen putkeen ja kiikutetaan labraan. :D

Streptokokki ohjeistus on melko uusi, muutama vuosi sitten (esim. 2009 kuten joku muisteli) se ei ole vielä ollut käytäntönä, eikä sitä ole järjestelmällisesti seulottu. :)

Täällä tehdään kotikäynti 2 kertaa, myös kesällä. Viikon iässä käy äitiysneuvolan terkkari ja kahden viikon iässä lastenneuvola. Mä urakoin niitä täällä viime kesänä, kun pari muuta terveysasemaa oli kiinni, taisin 6 viikon aikana tehdä lähemmäs 30 vauvakäyntiä :D Nyt saa joku muu tulla vuorostaan meille!

Kaisa-Tuulikki 27+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Isyyspakkaus oli ilmeisen mieleinen ylläri :D Mullekin tuli hurjan hyvä mieli kun mies tykkäs siitä niin paljon :)

Mmaria sunkin massu on aivan mahtava!

Liiviongelma vaivaa täälläkin.. Kuppikoko on kasvanut jo kolmella ja ympärysmitta on ennallaan. Plääh. Kaupoissa ei kertakaikkiaan ole mulle sopivia kokoja enää. Enkä halua laittaa erikoisliikkeen liiveihin tuhottomasti rahaa kun tuo koko voi muuttua vielä moneen kertaan. Ja että mä pelkään millaset noista tulee kun maito nousee!! Hyi kauhea, en halua edes ajatella.

Ja nämä helteet :headwall:

Amuniina & mukula 28+4 :heart:
 
Lisäsin Fiinaliinan pyynnöstä ehdotuksia sairaalakassiin tuonne etusivulle! Voin lisäillä sinne tavaraa sitä mukaan jos jollain tulee jotain mieleen. Ehdottomasti ei tarvi tai edes kannata tuota kaikkea raahata mukanaan :D

Amuniina, mullakin esikoisen aikana kuppikoko nousi B/C:stä E:hen, mutta ympärysmitta pysyi samana D: Ja tosiaan ne imettämisen pari ensimmäistä kuukautta noi tissit oli kyllä aika "Dolly Partonit" niinku sanotaan! Mutta siitä ne sitten tasoittui :) Tässä ollaan kyllä seuraavan vuoden ajan itse kukin ihan hukassa liivien kanssa...
Mietiskelin muuten just tässä sitä kuinka paljon se maidonnousu sattuu. Se on tosi inhottavaa. Ja ainut mikä helpottaa edes vähän (kuulemma kaalinlehdet helpottaa myös!) on se, että ne tyhjentää. Mut onneks sitä pahinta kipua oli ainakin mulla vaan pari kolme päivää synnytyksen jälkeen :)

Joo noi korvatulpat on erittäin hyvä lisä sairaalakassiin! Sitä ei ikinä tiedä millanen/millaset huonetoverit sattuu kohdalle... :D Imetysliivejä en laittanut edes listalle kun mun ainoat sopivat liivit on imetysliivit, ne on mulla siis automaattisesti päällä.

Ei vitsi pitäiskö nyt kuitenkin duunata tuolla isismiehelle semmonen isäpakkaus? Esikoisesta en tehnyt, niin olis varmaan aika yllätys nyt ;) Tosin rahatilanne on ihan kamala nyt kesällä kun mies on opiskelija eikä saanut kesätöitä... :s

Kaisa-Tuulikki, taidat olla terveydenhoitaja ammatiltasi? Sinnepäin minäkin oon pyrkimässä, kunhan ensin joskus hamaassa tulevaisuudessa valmistun nykyisistä opinnoistani :D

Pinsuli ja Himpula 32+0 *poks* !! :heart:

ps. Mäkin laitoin uuden masukuvan ketjuun, ehkä se kuitenkin kasvaaaa :)
 
Viimeksi muokattu:
Imetysliiveistä
Mä en oo vielä edes ehtiny ajatella koko tissiasiaa... Tosin mun rinnat on kasvaneet aika maltillisesti, enkä aijo välttämättä imettää kauaa, jos ollenkaan, niin en oo jaksanu ajatella :D Ehkä mä käyn kipasees jotkut kappahlin edukkaat liivit.

Meillä oli eilen synnytysvalmennus. Se oli täysin turha! Lähdettiin miehen kanssa aikasemmin pois koska mua alkoi lähinnä ahdistamaan siellä. Mut näin mä vähän veikkasin jo etukäteen, et mahtaako olla mitään järkeä edes mennä.
 
Fiinaliina: mulla oli esikoinen kanssa väärinpäin yli 30 viikoille, en tarkkaan muista. Mutta ymmärsi kääntyä. Käsittääkseni tosi monella käy niin. Joten vielä ei kannata murehtia.

Sairaalakassiin kannattaa ehdottomasti pakata imetysliivit tai jopa kahdet ja liivinsuojia. Niitä ei ole kumpiakaan sairaalassa. Mulla nousi maito viimeksi kolmantena päivänä ja sitten se todellakin nousi ja suihkusi. Ja ilman liivejä ollessa nyt jo tissit vuotaa tosi paljon.
Mä suosin öisin toppimallisia imetysliivejä, eivät purista liikaa mistään. Ja ne on kyllä käteviä alkuvaiheessa päivälläkin, kun on enemmän tisseillä kasvuvaraa. Se maidonnousu on melko hurjaa ja tekee tissit todellakin isoiksi ja pinkeäksi ja jopa ihan aroiksi, kun ovat niin täynnä.
Jos aikoo imettää, niin suosittelen lämpimästi muutamia kunnollisia imetysliivejä. Jo kahdella liiviparilla pärjää: toiset käytössä, toiset pesussa. Eri nettikaupoista löytyy paljon erilaisia ja eri hintaisia ja erikokoisia. Mutta kovin paljoa etukäteen ei kannata useampia hamstrata, kun tissien koko vielä muuttuu. Ja menipä mulla ennen ekaa raskautta käytössä olleet kaikki liivit vaihtoon sitten sen jälkeen, kun lopetin imettämisen. Tissit olivat kokoa pienemmät, kunnes taas tulin raskaaksi... Eli yhtä liivihankintaa tämä elämä tästä eteenpäin on ;)

Ja siihen imetykseenkin kannattaa valmistautua henkisesti: se ei ole välttämättä helppoa ekoina viikkoina kummallekaan - ei äidille, eikä vauvalle. Itse jouduin käyttämään rintakumia koko imetysajan, kun nännini ovat sisäänpäin kääntyneet, eikä vauva saanut myöhemminkään otetta rinnasta ilman kumia. Halusin kuitenkin imettää ja sitkeästi sitä jatkoin 11kk. Myös ekat kaksi viikkoa imetys teki sikakipeetä: kuin nuppineuloja ois tökitty nännistä sisään. Itkua vääntäen imetin, vaikka sattui ihan sairaasti. Ja aluksi oli myös jälkisupistuksia aina imettäessä. Kroppa kyllä tottuu ja kivut helpottavat ja taidot karttuvat äidillä ja vauvalla, eli älkää helposti luovuttako!

Ja muistakaa tärkeä vinkki synnytykseen: Ponnistakaa vasta, kun ette voi olla ponnistamatta! Se tunne tulee kyllä. Ja vaikka olisi sen täydet 10cm auki, ei tunnetta välttämättä heti tule. Nimim. 50min turhaan ponnistanut ja erittäin väsynyt sen jälkeen.

Mulla oli yllätys baby showerit huhtikuussa. Se oli ihan mahtava päivä. Mulle piti vain pari kaveria tulla kylään lapsineen, mutta olivatkin haalineet kasaan lähes kaikki parhaat ystävät. Sain maistella eri vauvasoseita ja tunnistaa niitä, tunnistaa ystäviäni heidän vauvakuvistaan ja sain lahjaksi mm. raskaushierontalahjakortin, jonne olen menossa parin viikon päästä. :)

Hyviä vointeja hellekeleille, mammat!

sushen 29+4
 
Neuvolassa viimeks terkkakin kyseli, että joko on vauvaa varten kaikki valmiina. Mutta eipä mulla oo oikeen mitään laitettavaa... Vaatetta on ihan kivasti ja ne on just muutama kuukaus sitten jäänyt edelliseltä käytöstä niin oli vielä ihan vastapestyn tuoksuisia :)
Uusi tulokas saa nukkua vaunukopassa ekat kuukaudet, kun sitten mietitään miten huonekaluja sijoitellaan. Meillä kun on täällä makuuhuoneessa jo yksi pinnasänky ja toiselle ei oikeen oo tilaa...

Mmaria onpa mahalla kokoa... Ei varmaan toivoa enää itse leikata varpaankynsiä ;)

Pinsuli sulla on mun mielestä ollu jo pitkän aikaa hyvän kokonen maha, ainakin noissa kuvissa näyttää siltä =)

Fiinaliina ohhoh, ootpas timmissä kunnossa. Saako muuten kysyä miksi et ajatellut imettää kauan jos ollenkaan?
 
Viimeksi muokattu:
Tuo ponnistamisentarve on jännä. Mulla taas kävi niin päin, että ihan järkyttävä ponnistustarve tuli 8cm kohdalla mut en tietysti saanut ponnistaa. 10cm päästyä ponnistustarve hävisi, mutta ponnistin kuitenkin supistusten mukana. Oli perseestä ja kesti kauan :(

Mirka, isommalta se maha näyttää livenä :) Mutta makoillessa se leviää ja katoaa jonnekin. En tajua miten, kun kohdun ympärillä on vaan vatsanpeitteet :D Saa nähä mitä sf-mitta sanoo maanantaina, nythän se menee alakäyrällä muka.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla puolestaan jäi rinnat imetyksen jälkeen koon isommiksi kuin mitä olivat ennen ensimmäistä raskautta. Ja nyt siis jo siinä koossa kuin viimeeksi imetyksen aikana :headwall:

Ja tuo henkinen valmistautuminen imetykseen on kyllä varmasti suurimmalle osalle tarpeen. Ei ollut helppoa minullakaan se alku kun vauva ei saanut otetta ja lopulta onneksi rintakumeilla onnistui. Muutama viikko taisteltiin niiden kanssa ja kun lopulta onnistui ilman niin sattui niin hemmetisti. Mutta sekin meni onneksi ohi ihan muutamassa päivässä kun vaan sitkeästi jatkoi ja tunki hirveät määrät lansinohia joka välissä. Siinä on kyllä sellainen aine, että lisään kyllä ehdottomasti omaan sairaalakassilistaani! Tietääkö joku muuten saako sitä ihan tavallisesta kaupasta vai onko apteekkituote?


mariet ja pieni 31+6 :)
 
Pinsuli, joo olen. Vakkaripaikkaa mulla ei vielä ole, sinkoilen paikasta toiseen. :D Välillä olen ollut äitiysneuvolassa, lastenneuvolassa, päivystyksessä, osastolla ja nyt työterveydessä. Katsotaan minne sitten taas äippäloman jälkeen, työstä ei onneksi ole puutetta! :)
 
Mariet, meille neuvolassa sanottiin että ihan tavallisesta kaupasta saa sitä voidetta.

Joo kyllä toi maha omat haasteensa jo asettaa. Ainakin viime viikolla onnistuin leikata varpaankynnet, onneksdne kasvaa niin hitaasti mulla ettei tarvi olla joka viikko leikkaamassa. Bikinirajojen siivoaminen onkin ihan oma hommansa :D kun ei sinne näe! :D säärienkin ajo hieman hankalaa, sisäpuolelta varsinkin...

Onko vinkkejä miten tosta jalkojdn turvotuksesta pääsee tai millä helpottaa? Juon paljon vettä, yritän olla jalat koholla ja mies hieroo iltasin. Tänään otin kylmän kylvynkin jaloille. Ananasta en voi syödä kun oksensin sen alkuraskaudessa joten se ällöttää. Mansikoita sain äidiltä, jos ne vähän poistais nesteitä. Ja yritän jumpata noita jalkoja usein :)

Mmaria
 
Kaisa-Tuulikki, no eipä ainakaan käy tylsäksi kun paikka vaihtelee! :D Vaikka olishan se vakkaripaikkakin tietysti varmaan ihan kiva ja turvallinen.

Imetyksestä. Joo. Mä olin ennen esikoisen syntymää varautunut siihen, etten hirveesti imettäisi. Mua tavallaan ahdisti se ajatus kuinka kiinni siinä hommassa oltaisiin. Mulla imetys lähti kuitenkin heti käyntiin ja maitoa tuli tosi hyvin (sopivasti suihkuavat tissit ;)), ja mulla on isot nännit joista on helppo saada ote. Imetys oli mulle välillä enemmänkin henkisesti raskasta, mut täysimetin (muutamia pullokertoja lukuunottamatta kun en ollut paikalla) 4,5kk. Sillon musta alkoi tuntua, ettei mun oma maito enää riitä, joten alettiin sosekokeilut. Loppujen lopuksi imetin kiinteiden kanssa 10,5kk asti, eli siihen päivään kun plussasin. Imetys olikin paljon paljon ihanampaa kuin oletin, ja nyt toiveena olis täysimetys sinne 6kk asti :) En malta odottaa! MUTTA. Imetys on kuitenkin jokaisen henkilökohtainen päätös ja sekä imettävät että pulloruokkivat ovat aivan yhtä hyviä äitejä. Mun ystäväni otti jopa viimeisessä raskaudessaan maidonnousun estolääkkeitä, kun edellisten lapsien kanssa imetys ei ollut onnistunut kunnolla ja se oli muutenkin hänestä epämiellyttävää ja tympeää. Näin me ollaan erilaisia :)
 
Viimeksi muokattu:
Meillä on nyt taas astetta enemmän tarvikkeita hommattu kun eilen kauppareissulla ostin pienelle vaippoja valmiiksi. Oli kahden Pampers-paketin ostajalle Lentsikat-elokuva kaupan päälle, niin pakkohan se oli hyödyntää kun kuitenkin on vaipat ostettava ja esikoinen erittäin mielissään kun sai tuon dvd:n :) Samalla reissulla ostin sitten itselleni siteitä ja vauvalle paketin tutteja. Vielä olisi jotain pikkujuttuja hankkimatta mutta ihan kiva kun pikkuhiljaa saa niitä nyt jo ostella :)

Viime yönä koski yhdessä vaiheessa kovasti ylävatsaan ja tuli jo mieleen että täällä on ollut puhetta sen liittymisestä raskausmyrkytykseen. Onneksi meni kuitenkin ohi melko nopeasti. Pitäisi kyllä nyt mittailla niitä paineita kotona. Viime neuvolasta jo melkein kaksi viikkoa enkä ole kertaakaan vielä saanut aikaiseksi mitata. Toinen ikävä vaiva yöllä tai oikeastaan aamun puolella jo oli ihan karsea suonenveto jalassa. On ollut useamman kerran tässä muutaman viikon sisällä mutta nyt oli kyllä tosi voimakas eikä meinannut loppua millään.

mariet ja pieni 32+0 POKS :)
 
Mä oon lukinnut itseni täksi päiväksi kotiin vahtimaan uunissa valmistuvaa hirvenpaistia. Saan siis hyvällä omallatunnolla olla sisällä ja antaa helteen paahtaa ulkona aivan rauhassa :)

Mmaria toivottavasti löydät jonkun helpotuksen jalkojen turvotukseen. Mulla ei vielä ole sellaista vaivaa ollut. Oot sä aika sissi kun vielä saat hoidettua jalkoja! Mä leikkasin kynsiä muistaakseni toissaviikolla ja olin tukehtua siihen tukalaan oloon, säärien epilointi oli jo vähän helpompaa kun ei tarvi niin alas kurotella :)

Närästystäkin ollut vain pari kertaa ja siitä mä oon kyllä onnellinen.

Mä en oo vieläkään saanut äitiyspakkausta ja voi että tää odottaminen kyllästyttää..

Mä haluan imettää sinne puolivuotiaaksi ja mulla yks iso syy siihen on se, että mä vihaan sitä pullojen pesemistä ja keittämistä ja varsinkin niitä yöllisiä pullonhakureissuja... Tissin kanssa pääsee siinä asiassa helpolla, vaikka sitten onkin tiukasti kiinni vauvassa noin muuten. Mutta voihan se olla niinkin että mieli muuttuu vielä tässäkin asiassa että eipä tässä mitään kannata kiveen kirjoittaa :)

Jännä tunne iskee aina välillä kun toisaalta on kauhea vauvakuume ja odotus että saa oman nyytin syliin ja välillä on jo valmiiksi ikävä noita vatsassa tuntuvia potkuja ja möyrintöjä :'( Mä kyllä koitan nauttia noista potkuista nyt niin paljon kuin voin. Joka aamu ja joka ilta mä hetken vaan oon ja silittelen ja tunnustelen vauvaa vatsan läpi ja koitan painaa mieleen miltä se tuntuu :heart:

Amuniina & mukula 28+5 :heart:
 
Mullakin oli eilen alkuyöstä aivan järkyttävät ylävatsakivut! Olin melkein soittamassa jo ambulanssin itelleni kun missään asennossa ei ollut hyvä ja tuntui kuin joku puukko olisi pistänyt tuosta rintalastan alta selkään asti. Puristava kipu ei ollut, joten en aatellut sen johtuvan raskausmyrkytyksestä. Kävin päässä läpi jo kaikki mahdolliset elinten puhkeamiset, sappikivet, mahahaavat, sisäiset verenvuodot yms. mutta lopulta totesin sen olevan närästystä. Tosi, tosi, tosi kovaa närärstystä. Hetken päästä alkoikin röyhtäyttää ja siitä ne olot sitten pikkuhiljaa helpotti. En olisi ikinä uskonut, että närästys voi sattua niin paljon D: Ainut asento missä pystyin olemaan ilman kipuja, oli kyljellään melkein istuma-asennossa sohvan nurkassa kaks tyynyä mun vatsaa ja kylkeä tukemassa. Siinä olinkin sitten tunnin :D

Mää en oo ees vielä miettinyt noita pikkutavaroita... Eilen sain laitettua kaikki 50-56cm vaatteet paikoilleen (niitä on muuten ihan naurettava määrä...:LOL:) Tuttipulloja ja tutteja meiltä vielä löytyy, samoin kaikki nää ammeet ja hiusharjat, sinkkivoiteet, talkit ynnä muut. Niitä ihan pikkusia vaippoja pistäis ostaa. Harsojakin on ihan naurettava määrä :D Ja liivinsuojuksia tarviin kans.

Toi bikinirajan siistinä pitäminen on kyllä ihan mahdotonta :D Vähän silleen mututuntumalla pitää mennä, mutta kyllä sitä välillä vielä tulee tehtyä. Jalat ajelen ehkä kerran viikossa jos jaksan, se on tosi raastavaa hommaa.

Pinsuli ja Himpula 32+1 <3
 
Sushen
Mulla vauva on kuulemma niin laskeutunut jo tonne lantioon, että terkkari vähän varotteli, ettei enää mahtuisi kovin hyvin kääntymään, kun oon niin kaponen muutoinkin. Muistatko yhtään millä viikoilla vauva sulla kääntyi ja missä asennossa oli sitä ennen? Ja tunsitko sä itse sen kun vauva kääntyi?

Mirka J. Kiitos kehuista. Imetyksessä tiedostan sen, että se rintamaito olis vauvalle kyllä parasta ravintoa, mutta meidän elämäntilanteeseen sopii paremmin jos imetän vaan ihan hetkisen tai en ollenkaan. Mä en pysty kokonaan töitäni jättämään joten miehen täytyy voida osallistua myös syöttämiseen.

Mmaria, koitat syödä mahdollisimman kevyesti ja juoda paljon. Äläkä syö hirveesti enää illalla ainakaan mitään suolaista. Ananas tosiaan olis aika hyvä, mutta ymmärrän täysin jos ei mieli tee ;)

Amuniina
eiks teidän koti paistu jos pidät siellä uunia päällä näillä helteillä ;)

Millaset kotiintulovaatteet ootte itellenne aatellu pistää sairaalakassiin?
 
imettämisestä en siis missään nimessä ketään lähde tuomitsemaan oli sitten tissillä tai pullolla kasvanut vauva. Omakohtaisesti tiedän että se ei aina mene kuin strömsösä ja olen kokenut ahdistavaksi sen kun jotkut oikein jankkaavat että kyllä se on helppoa ja parasta lapselle jne. Ei se kaikilla vaan onnistu ja piste! Ja mun mielestä on Fiinaliina ihanaa että sun mies osallistuu, meillä kun on juurikin niin ettei mies edes ehdi pitää isyyslomaa...:(
Mulla maito nousee toooosi hitaasti ja ite sen tiedostan, mutta kun koitin sitä tokan lapsen kohdalla selittää kun ihmettelivät miks ei vauvan paino nouse tarpeeksi nopoeesti niin mua ei kuunneltu ja sit mun piti pientä kuskata jos jonkin näköisiin verikokeisiin ym. Ja painohan lähti luonnollisesti nousuun kun maitoa alkoi tulla ;) Juurikin tästä syystä en ajatellut osastolla pitkää aikaa viettää, ellei ole ihan pakko. Oman kodin rauha, sauna ja muutama olut (siis ykköstä) niin eiköhän se siitä lähde :)

Mmaria voikukka on diureetti eli nesteenpoistaja ja netistä löytyy mm. ohje voikukkamunakkaaseen. Se ei tietenkään ole kasvina kaikkien mieleen...

Mua ei kyllä nää helteet haittaa vaikka en oo yhtään kesäihminen. Oon vielä jaksanu hoitaa hepat laitumella ja käydä koirien kanssa pikku lenkeillä. Toki näillä helteillä ei koirien kanssa voi hurjan pitkästi kävellä. Öisin vaivaa lonkkien puuttuminen ja vaikka kuopus on alkanut nukkumaan nyt yöt niin kyllä mun pitää vessaan herätä. Noh, eläkkeellä on sit aikaa nukkua ;)

Mirka J.&Elma 30+6
 
Imettämisestä on täällä puhuttu. Näin esikoista odottaessa ei oikein tiedä mitä odottaa. Toivon, että se onnistuu ja saan sen kokea, mutta toisaalta on ihanaa, jos mieskin osallistuu syöttämiseen. Jotenkin itse ajattelen, että en ainakaan haluaisi olla ehdoton siinä, että vauva ei saisi pullosta syödä. Ja jos maitoa vaan riittää, niin omaakin maitoa voi antaa sitten pullosta, jotta mies voi syöttää. Saahan nähdä miten käy! :)

Mahtavaa nämä sairaalakassi listat! Olisin ihan hukassa muuten. Imetysliivejä en ole vielä hankkinutkaan ja ajattelinkin, että tuossa heinäkuun puolella voisi ainakin yhdet käydä hakemassa sinne sairaalakassiin. Toistaiseksi omista valikoimista on löytynyt sopivia liivejä. Ei ole tissit vielä niin suuriksi kasvaneet :) Aiemmat painonheilahdukset, vaikkakin melko pienet sellaiset, on vaikuttaneet, että tuntuu olevan aika erikokoisia liivejä omasta takaa.. Kiitos siis kokeneemmille vinkeistä!

Baby showereista en tiedä. Ainakaan ei ole ollut puhetta, että sellaisia minulle kukaan olisi järjestämässä. Itse vähän olen vihjannut, että en välttämättä sellaisia kaipaile ainakaan ihan perinteisessä mielessä, joten voi olla, että jää nyt välistä. Ihanaahan on, kun ystävät kokoontuu yhteen jne., mutta jotenkin ahdistaa ne pelit ja leikit sitten kuitenkin. Nyt kun meillä on muuttokin tulossa, niin ainakaan meillä kotona ne ei enää oikein voikaan olla.

Minulla ei ole vielä tullut kummempaa turvotusta eikä helteetkään ole vaikeuttanut oloa. Hyvä näin :) Vähän on nyt ollut enemmän kolotuksia lonkissa ja jalkojen puutumista ym., mutta ei todellakaan mitään pahoja toistaiseksi.

Pinsuli Paljonko on naurettavan paljon 50-56cm vaatteita? :) Jotenkin tässä typeränä mietin, että kuinka paljon pitäisi olla vaatteita hankittuna etukäteen... ei mitään tietoa. Uskon, että meiltä puuttuu vielä vaikka kuinka ja paljon vaatteita! Ja kun innokkaana olen ostellut niitä 62-68cm vaatteita, niin varsinkin näitä ihan pieniä on todella vähän tällä hetkellä (muutamia sentään olen saanut hankittua). Muutenkin mietin, että enimmäkseen olen ostanut bodyja ja sen lisäksi on muutamat housut, mutta siis pitäisikö olla jotain muitakin vaatteita? :D Siis äitiyspakkauksen vaatteiden lisäksi. Että sitä voi kuitenkin olla näistä asioista aivan pihalla, vaikka olen aina ajatellut, että ei kai se niin vaikeaa voi olla. No onneksi kauppoja on auki sitten syntymän jälkeenkin :D Noista pientavaroista mun pitäisi varmaan jo alkaa tekemään jotain listaa teidän vinkeistä, kun menee ihan ohi sinkkivoiteet ym. :)

Kysyn nyt tarvikkeisiin liittyen arvon raadilta, että eikös sellainen pehmustettu hoitoalusta ole kuitenkin ihan järkiostos? Jos siis hoitopöytä on vähän niin ja näin. Ajateltiin kuitenkin se hoitopöytä ostaa, kun se mahtuu meidän uuteen kylppäriin niin hyvin, niin siihenhän tarvitsen tällaisen alustan, vai mitä? :D

Minkälaisia laukkuja käytätte hoitolaukkuina? Olen tässä yrittänyt miettiä, että minkä hankkisin. Omat laukkuni on sen verran pieniä, että nykyisistä ei mikään oikein passaa siihen tarkoitukseen. Kaikki laukut nimikkeellä hoitolaukku on mielestäni melko rumia... olen nyt katsonut sitten ihan normilaukkuja, mutta niissähän on se ongelma, että ei ole paljonkaan mitään taskuja välttämättä. No sitten ajattelin hankkia laukkuun sellaisen sisälaukun, ikäänkuin organizerin, mutta aloin jo miettiä, että olenko jo ihan toope tämänkin asian kanssa :D

Näin se vaan h-hetken lähestyessä alkaa mietityttämään, että olenkohan valmistautunut edes jokseenkin riittävästi uuteen tilanteeseen. Muutto ja remontti tuovat tietenkin osansa lisäjännitystä tilanteeseen. Heinäkuun puolen välin tienoilla pääsen vasta pesemään vauvan vaatteitakin! Että nyt saa kyllä juniori pysytellä masussa vielä vähintään sen aikaa, että saadaan hänen vaatteet pestyä.

Tällaiset asiat mielessä tuntuu, että onko enää edes järkeä olla töissä. Vaikea on sielläkään keskittyä arkiseen aherrukseen.. No onneksi on viikonloppu!

Ihanaa viikonloppua elomammat! Toivottavasti ilmat suosii, eikä helteestä kärsiville ole aivan liian tukalaa.

Elythia ja juniori 30 + 3
 
Elythia, no siis minulle naurettava määrä löytyy näitä pikkuvaatteita :D Varmasti jonkun mielestä niitä on liian vähän tai just sopivasti! Nää on niin yksilöllisiä. Mutta siis eilen just laskin, että löytyy
4 yöpukua (terällisiä, eli "sukan" kanssa)
2 lyhythihaista kietaisubodya
7 pitkähihaista kietaisubodya
2 pitkähihaista kietaisupaitaa
1 lyhytlahkeinen ja -hihainen kesähaalari, siis semmonen söpö röyhelöinen :D
5 pitkähihaista bodya
5 lyhythihaista bodya
8 potkuhousut (terälliset)
3 housut, "legginsit"
1 shortsit
6 potkuhaalarit, niitä hihattomia
5 myssyä
3 sukkahousut

ja noitten lisäksi sitten tietty vielä villasukkaa, velourhaalaria ynnä muuta tämmöstä päällysvaatetta. Oon saanut lahjoituksena esikoiselle lähes kaiken, vaan muutama on itse ostama :D Onpahan valinnanvaraa!

Mulla tuli taas se järkky ylävatsakipu tänään, eikä apteekista ostettu Gaviscon auttanut. Olisin halunnu Rennietä mutta farmaseutti oli sitä mieltä, että Gaviscon on parempaa. Pyh. Onneks se kipu meni ohi. Itkukin pääsi kun sattui niin kovaa, kyllä närästys voi tehdä kipeetä D:
 
Kääk! Äitiyspakkauksen lisäksi mulla onkin vasta 2 pitkähihaista kietaisubodya koossa 56cm. Noita 62cm vaatteita onkin jo enemmän sitten. Harmi, kun äitiyspakkauksen vaatteissa ei ole kokolappuja. Täytyy ehkä kuitenkin vielä jotain nyt sitten hankkia :D Kiitos Pinsuli :)
 
Elythia
Mäkin oon vähän ulalla noista hoitolaukuista ja ''hoitolaukuista''. Haluisin semmosen erillisen hoitolaukun, mikä olis aina vähän ku pakattu vauvaa varten kun lähetään kotoa. Noi noku hoitolaukut on tosiaan rumia ja sit tavallisista laukuista puuttuu esim. se hoitoalusta joka olis varmasti kätevä reissussa. Jos sä löydät jostain jotain nättejä hoitolaukkuja niin vinkit otetaan vastaan!

Ja toi hoitoalusta hoitopöydän päälle on kyllä varmasti hyvä ostos!

Mulla noita pienimpiä vaatteita 50-56 cm on kyl jonkin verran. Meidän neitiä on arveltu 2900-3200g painoiseksi syntyessään, ja hoikka neiti tulossa niin uskon, että pienet koot menee suht pitkään ja helpottaa arkea kun on vaihtovaatteita. Meidän perheessä kaikki vauvat on ollu pikkusia syntyessään ja pienille vaatteille on ollut käyttöä. Se riippuu jos tuleekin yli 4kg vauva niin sit tietty ne pienimmät koot menee pieneks tosi äkkiä.

Äitiyspakkauksen vaatteet on kyllä ihan hervottoman isoja, niille on tuskin lähiaikoina meille mitään käyttöä. Ja muutoinkin se malli oli tosi leveän oloista. Name itillä on tosi kivan mallisia vauvan vaatteita, kun eivät ole niin kauheen levei.

Imettämisestä
Joo niinhän sitä sanotaan, et lasillinen sidukkaa saa maidon juoksemaan ;)
Ja se voi olla haastavaa jos aikoo antaa sekä pullosta, että tissistä samaan aikaan, kun imutapa on niin eri, että pulloruokintaan oppiessa, vauva ei enää välttämättä osaa imeä tissistä.
 
Joo hoitoalusta kanttii hankkia!

Meidän esikoinen oli syntyessään 50cm / 3590g ja vielä poika, mutta käytti osittain 56cm vaatteita vielä 3kk iässä! 50cm käytti yli kuukauden. Eli keskiarvoinen syntymäpainokaan ei aina välttämättä kerro siitä kuin kauan pienimmät koot menee. Mua oikein nauratti kun yhdessä vauvaoppaassa sanottiin, että 50cm vaatteet käyvät pieneksi VIIKOSSA! Mutta nää on tosiaan aivan vauvakohtaisia, yksilöitähän ne kaikki on :) On vaikea varautua etukäteen, kun ei koskaan tiedä.

Vuoden 2011 äitiyspakkauksen vaatteet oli ainakin isolta osin Tutan, ja sen merkkiset on aina hirveen leveitä ja lyhyitä. Kun taas sitten esim. H&M, Lindex ja KappAhl tekee vähän kapeampia ja pidempiä.

Mullon nyt hoitolaukkuna käytössä vaan se helkkarin ruma vihreä Liberolaukku. Se on pieni ja surkea, mutta menee tällä hetkellä. Joku parempi pitäis varmaan munkin hankkia.

Niin ja meidän poika osasi hienosti syödä sekä tissistä että pullosta, mutta tokihan se on varmaan kiinni siitäkin kuin hyvin se itse imetys sujuu. Että jos se on jo yksistään vaivalloista, niin vauva varmaan helpommin takertuu sitten siihen pulloon...
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä