Elovauvat 2014 <3 *joulukuussa*

Kiitoksia aada ja reirei :) Itsekin nyt ajattelen virkeämpänä, että eihän se parin päivän heitto voi olla kamalan vakavaa. Inhottavaa kun välillä antaa mielensä vaan heittäytyä kamaliin ajatuksiin :/

Etusivu on päivitetty!

).( Täälläkin on nyt huomattu rinnoissa muutosta. Ovat selvästi täyteläisemmät, vaikka edelleen roikut, koska imetys... :D Vähän tuntuvat raskailta, mutta eivät vieläkään varsinaisesti särje. Turvotus on täälläkin ihan järkyttävää vaikkei ole varsinaisesti mitään turvottavaa syönyt. Mutta kaikista inhottavin oire mulla on edelleen toi ummetus! Se tuntuu vaan pahenevan koko ajan... :/

Voikohan ihan perus Vi-sibliniä käyttää näin raskauden aikana? Onko muut käyttäny?
 
zpp
CAM00526 - Aijaa.com

Kattokaas nyt tekin näitä mun viivojani, kun oon himotestaaja. Tänään siis vasta dpo14 ja dpo10 asti testannut oon, eikö toi rivistö nyt näytäkin jo ihan suht hyvältä? Että voi alkaa uskomaan jo, että tämä tosissaan on sitä itseään :'D

Dpo12 sain myös digtestiin "raskaana 1-2" ja tarkoitus ois viikonlopun jälkeen vielä digillä varmistella että lähtee siinäkin viikot nousuun... :)

Keskenmenoa kun pelkään (tämä raskaus siis lähti km jälkeen alkuun ilman yksiäkään menkkoja edes välissä, huoli on suuri) ja viimeksi sain vaan haaleita viivoja jotka ei missään vaiheessa ainakaan lähteneet vahvistumaan, haalenivat ennemmin, niin sitä syystä nyt tälläinen himotestaus päällä. Mutta tänään siis Zpp & pikku jo 4+0! :D
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa uusille :wave:

zpp
Hieno rivistö :) Ihana kun on muitakin kovia testaajia :D Minä tein yhteensä seitsemän testiä.

Pinsuli
Minäkin olen kuullut, että varhaisultrassa voi tulla helposti niitä heittoja suuntaan jos toiseen. Onnea siis oikein hyvistä ultrakuulumisista :flower: Minä olen myös tätä stressaajaväkeä. Ultran jälkeen aloin googlettamaan alkion sykenopeutta ja mietin, olikohan sillä meidän pienelle tarpeeksi nopea syke vai liian hidas ja nyt se tarkoittaa että hiipuu pois. Ja kun maha on ollut välillä sekaisin niin listeriahan minulla varmasti on ja kohta menee kesken. Aina on olevinaan joku vika tai ongelma ja mikään ei ainakaan voi mennä hyvin kun miten on mahdollista onnistua kahdesti ilman ongelmia. Tosi typerää siis, mutta minkäs sille mahtaa kun luonne on sellainen :headwall:

mariet ja pieni 8+0 :heart:
 
Päivähoidosta
Minä olen ymmärtänyt, että täällä meillä päin ei ole mikään itsestäänselvyys, että lapsi kerhoon pääsee, joten mielummin pidän tuon olemassaolevan päiväkotipaikan ja vähennetään vain hoitoaikoja. Siellä on tutut kaveritkin ja meidän pojalla on ollut tässä jo yksi päiväkodinvaihdos ja kaksi kertaa ryhmän vaihto tässä päiväkodissa, joten en haluaisi enää lisää ylimääräisiä muutoksia. En kyllä yhtään tiedä, missä rajoissa ne hoitoajat pitää valita mutta se selviää sitten myöhemmin. Enkä vuoropäiväkodistakaan tiedä. Luulisin, että jos ne paikat ovat tiukilla, niin sellaista paikkaa ei voi pitää ilman vuorohoidon tarvetta.
 
Heips!

Mä oon täällä aika hiljaa sivusta vaan lueskellut teidän juttuja, ei vaan oo jostain syystä jaksanut kirjoitella, väsynyttä meininkiä siis täällä :D

Oksennusta ei kertaakaan ole vielä tullut, mutta muutamana aamuna heikko olo on kyllä ollut :) ja väsymys, oi väsymys.. :D kun herään ja menen sohvalle niin helposti tunnin päästä olen taas hetken untenmailla :D

Kahvikaan ei maistu samalailla kun ennen o_O päivä ei lähde käyntiin ilman kahvia ja sitä kului enne muutenkin reilusti, mutta nyt kupillisen sijaan maistuu vain muutama huikka ja sitten tulee stoppi :p

Holmotin & 6+1 <3
 
Kaksiosaisesta kohdusta ei tietääkseni pitäisi olla raskaudelle haittaa jos alkio vaan kiinnittynyt jommalle kummalle puolelle selkeästi, ja yleensä näin on. Kaverillani juuri toinen tulossa ja myös kaksiosainen kohtu.

Olen langennut ostamaan jo äitiysvaatteita ( käytettynä sentäs..) ja kertonut ainakin 10 tyypille joista työkavereita muutama. Työ sellaista, että vähän niinkuin kärähdys käy lienee kuitenkin joululomien jälkeen kun osaa hommia en saa enää raskaana tehdä.
Ei siis mahdollisuutta pitää edes salassa.
No eipähän sitten tarvitse yksin surra.
 
Mariet, sen verran voin lohduttaa sua, että raskaana olevilla vatsan sekaisuus ei ole listerian oire ;) Tästäkin viime raskaudessa miljoonia kertoja lukenut. Nimenomaan ei-raskaana olevilla se esiintyy vatsan löysyytenä ja oksenteluna. Listeriatartunnan oireet raskaana on niin epämääräiset, ettei niitä kannata kalastella.
 
Tervetuloa uusille! :heart:

ISO :hug: surun kohdanneille.

Ihania ultra kuulumisia ja ajatella jo kahdet kaksoset ryhmässä. Ties kuinka monta niitä vielä tuleekaan! :D

Glögi ja pipari
Niissähän on inkivääriä joka on kiellettyjen ainesosien listalla. Tosin niitä varmaan sais vetää ihan hulluna että sais ison määrän inkivääriä.

Onpa tänne taas tullut tekstiä. Yhden päivän kun on poissa ni tekstiä tulee ihan mahdottomasti. :D Mä olin eilen viettämässä tyttäjen iltaa ja oli kyllä todella mukavaa, vaikka olin todella väsynyt ( taas, yllätys, yllätys). Jouduin kohteliaasti kieltäytymään punaviinistä mutta onneksi mun kaverit tietää että mä en muutenkaan punasta jois. :rolleyes: haiseekin päänsärylle. Täällä odotellaan maanantaita, tänään selvis et mieskin pääsee mukaan. Sai sovittua töissä asiat. JEE! :heart:

Ihanaa viikonloppua!

Daisy ja Spora
 
Olisin varannut ajan varhaisultraan, mutten saanut aikaa haluamalleni - eka vapaa aika ois ollu samoihin aikoihin ku neuvolan eka ulta, joten odotamme näillä näkymin sinne saakka :) Väsyttää, kuvottaa, ukko sano että tissit on kasvanu (ja siltä ne tuntuukin) :D Ensi viikolla tehdään vielä testi, jotta nähdään onko viiva viikossa vahvistunut :)

Tinttu ja ötökkä 4+3
 
Minulla nyt vasta 5+3 tai 5+4, miten lie sitten. Mutta ed. raskaudessa taisin ostaa vaunut viikolla 6, joten eipä pikku paketti äitiysvaatteita ole sen rinnalla mitään. :) minä en jaksa stressata, jos nyt ei natsaa niin parin kuukauden päästä sitten.
 
Huomenta!

Uskaltaudun joukkoonne liittymään. Lyhyesti, 27v, 2 lasta aijemmasta suhteesta 6 ja 4 vuotiaat ja nyt avopuolisoni kanssa 1. rv abaaut 5 viikolla mennään. Hormoonikierukka on ollut ja poisto oli 15.11 ja positiivinen raskaustesti 14.12.
olen ollut ihan ällikällä päähänlyöty, miten näin nopeasti mukaan pikkuinen tarrasi :)

Tissit ovat olleen turvonneet ja arat, pahoinvointia oli, mutta nyt helpottanu( heti pelottaa että onko kaikki hyvin) maha tuntuu raskaalta.
Neuvola on meillä 20.1, jaksais vaaan odottaa, näkis että kaikki on hyvin, silloin on jo asukki jo aika iso nii näkyy sitte kunnolla :)
 
Heippa!

Uusi tällä palstalla, tammikuussa 25 vuotta täyttävä, viime elokuussa naimisiin mennyt nainen. Eilen tein ensimmäisen haamuplussan, jota epäilin vahvasti viivanpaikaksi. Tänään sitten selkeästi vahvempi viiva ja glearbluen teksi "gravid raskaana 1-2". netin LA-laskurin mukaan LA olisi 29.elokuuta. Huh, jännittää ihan hirveästi eikä oikein osaa vielä iloitakkaan tästä asiasta. Erityisesti ihmetyttää se, ettei oireita juurikaan ole. Ainoat oireet joita on kun oikein miettiin, niin:

-tissit EI tullu kipeäksi kuten yleensä aina menkkoja ennen
-Ei tullut sitä isoa kipeää hormonifinniä, kuten yleensä aina ennen menkkoja
-vatsassa nippailee
-makea ei maistu

Odotin jotain räjähdysmäistä oireilua, kun oma vauvakuume on kuitenkin jo pitkään ollut mielessä. Tullut siis pyörittyä näillä palstoilla tutkimassa ihmisten oireita. Meillä siis kuitenkin ensimmäinen yrityskierto, tai tjottailukierto pikemminkin. Mies raotti ovea vauva-asialle kolmisen viikkoa sitten. Tuntuu niin uskomattomalta, ettei tosikaan, varsinkin kun itselle on valotettu myös PCO:n mahdollisuutta epäsäännöllisten menkkojen takia....sen diagnoosin saapi varmaan heittää romukoppaan! Mutta huh, pitäisi osata nauttia tästä! Toivottavasti saan liittyä mukaan, vertaistukea tarvitaan :)
 
Päivitetty :) Tervetuloa ellul ja mimosalaha! :flower:

Johtuukohan lähenevästä joulusta, että täällä on niin hiljaista? Meillä joulunvietto alkaa vasta huomenna, kun lähdetään mun äitini luokse pohjoiseen. Meillä täällä kotona ei ole ainuttakaan joulukoristetta (ei olla ostettu yhtään, kun ei olla yhtään joulua kotona vietetty), niin joulufiiliskin on aivan nollilla, ellei jopa miinuksen puolella kun luntakaan ei ole.

zpp, erittäin hieno rivi tummenevia viivoja! ;)

esteri76, kyllähän niitä vauvantarvikkeita ja äitiysvaatteita saa hankkia ihan niin aikaisin kun haluaa! Mielestäni on kadehdittavaa että osaat olla raskaudestasi noin luottavainen! Hyvä asenne :) Mullakin käväisi äitiyspaita ensimmäistä kertaa päällä eilen, mutta vain sen aikaa että sain vietyä roskat pihalle. Jotenkin tuntui niin hassulta pistää sellainen päälle, kun ei tarvetta vielä ole. Collareilla on pärjännyt hyvin tuolla jalkaosastolla :)

).( Tänä aamuna oli kovin laiha olo, niin kuin aamuisin yleensäkin. Se on niin järkyttävän näköistä kun edellisen illan turvotus on hävinnyt ja näytän niin pieneltä! Mutta normaaliahan kai se on. Aamuisinkin toi alavatsa on kuitenkin pinkeämpi kuin yleensä, niin yritän olla huolestumatta. Nyt noi rinnat tosiaan meinaa alkaa täälläkin oireileen, mistä olen hyvin iloinen! :)

Tuli muuten yks hassu juttu mieleen, mä oon aina inhonnut bbq-kastikkeen hajua (mun mies rakastaa bbq-kastiketta yli kaiken ja laittais sitä kaikkeen mahdolliseen jos antaisin luvan ;)), mutta eilen ihmettelin mistä hyvä tuoksu tuli, ja erittäin huvittuneena huomasin että olinkin tykästynyt bbq-kastikkeen hajuun, jota mies oli juuri laittanut ruokansa päälle :D ! En olisi oikeasti uskonut, että edes raskaus voi muuttaa sitä, mutta nähtävästi! Hehe.

Pinsuli ja himpula 8+2 <3
 
Oho! Jotain on näköjään multa menny ohi, vaikka tuntuu että vuosien yksinäisen kuumeilun anti on ollu kyllä se, että tietää melkosesti raskaana olemisesta, raskaaksi tulemisesta jne. En kuitenkaan tiennyt tuota kieltoa vakuumipakatusta kalasta, noo täytyy jättää sitten anopin kalat syömättä, mitenhän sen saa tehtyä niin, ettei ala anoppi ihmetellä. Mielellään en nimittäin hänelle asiaa kertoisi, ihana ihminen, mutta ihan toivoton juorukello :D Nyt joululaulujen kuunteluun ja keittämään aamun juhlakaffet :)
 
Meillä myös alkaa joulunvietto huomenna, kun lähdetään mummolaan ajelemaan. Miehellä on vielä tänään töitä ja kovasti pyöritän pyykkiä että saan illalla pakattua kaikkien tavarat. Eilen oli aika etova olo ja väsy koko päivän, mutta onneksi iltapäivällä alkoi helpottaa. Illalla jaksoin paketoida melkein kaikki lahjat...

Reirei: Meillä taas alkaa ne päiväunet olla ongelma, sillä normaalien päiväunien jälkeen poika sitten kukkuu sinne 21.30 saakka tai jopa myöhempään. Eli ajattelin hoitopäiväksi 8-13, jotta ehtii saada aamiaisen ja levätä lounaan päälle, mutta ei välttämättä tarttes ainakaan pitkään nukkua. Mutta sitä tosiaan vielä mietitään.

Pinsuli: Ihana kuulla että jollakin toisella on samaa, eli aamulla ihan normaali vatsa, ja illalla ihan pallo. Oikein ahdistaa illasta lähteä mihinkään ihmisten ilmoille (joulujuhlat yms.) kun saa koko ajan pelätä että joku puolituttu tulee kyselemään. Jotenkin nolottaa että on niin turvonnut vatsa vaikka viikkoja niin vähän eikä vatsan kasvu siis tosiaan siitä alkion tai kohdun kasvusta johdu :ashamed: Mulla tuntuu vähäsen auttavan, jos ei istu koko päivää (töissä) vaan yrittää nousta mahdollisimman usein ylös ja kävellä työmatkoilla ja jopa iltakävelyllä. Se on vaan työpäivinä niin vaikeeta vähentää sitä istumista, kun ei mitään töitä voi tehdä oikein muuten kuin koneen äärellä :( Onneksi töihin vasta 2.1.!

Inkivääristä: No enpä ole tuollaiseen törmännyt, varmaan saa aika paljon vetää että olisi vaarallista... En siis todellakaan ole jättämässä glögiä ja pipareita!

Ummetuksesta: Joo, tuttua on. Ja välillä vatsa taas liiankin vikkelällä. Neuvolassa suositteli Levolacia jos on ummetusta.

Vi-siblinistä löysin tällaisen ohjeen:

Raskaus ja imetys

Näitä lääkevalmisteita voi käyttää raskauden ja imetyksen aikana vain, jos ruokavalion muutoksella ei saavuteta haluttua vaikutusta
Katso yleisohjeet raskauden ja imetyksen aikaisesta lääkkeenkäytöstä pakkausselosteesta.

VI-SIBLIN 610 mg/g rakeet 250 g tai 500 g - Yliopiston verkkoapteekki

Kivaa viikonloppua!

Mussukka ja pikkumussukka 6+6
 
Jos varovaisesti jo ilmoittaudun mukaan.. Vielä en kyl kuumeiljoista uskaltanu irrottautua. :D Tänään aamulla testattu haalea plussa. tokasta pillerittömästä kierrosta tärppäsi. :O

Ikää mulla on 23v ja mies on 26v. Naimisissa on oltu neljä vuotta ja kaksi ihanaa tyttöstä (06/08 ja 04/10) on saatu aikaiseksi. Mies on haaveillut kolmannesta jo kuopuksen syntymän jälkeen, mut nyt vasta sai mut mukaan. Tää jää luultavasti nyt meidän viimeiseksi. La olis luultavimmin 28.8.2014!

tän aamun fiilis: IIIIIIIIK! :D

mammuttisi 4+2
 
Inkivääristä: Tein juuri n. 1,5kg piparitaikinan, johon tuli n. 6g inkivääriä. Aika vähän siis.

Itse olen ehkä turhankin rennosti ottanut ruokasuositukset, enhän ole mitään ohjeita vielä neuvolastakaan saanut, joten en voi tietää.. Heh. Ei sillä, nuo vakuumikalat ei ole mun suosikkeja muutenkaan ja niissä listoissa ei ollut yhtään sellaista, mitä söisin normaalisti hulluja määriä. Saas nähdä miten käy. Olen muutenkin kyllä melko tarkka ja toisaalta tietoinen elintarvikehygieniasta. Ja olen älyttömän huono tarkkailemaan tai rajoittamaan syömisiäni muutenkin.

Täällä ei suuria oireita vieläkään. Tuntuu, että väsymyskään ei enää ole niin kovaa. Saahan nähdä mitä tuleman pitää. Jännittää jo nuo tulevat juhlapäivät, että miten peittely onnistuu. Ymmärrän mimisalahia, minulla samanlainen anoppi.. :D

Tervetuloa kaikille uusille!
Hyvää joulun aikaa kaikille myös, voikaa hyvin!

Elythia ja ? 6+3
 
Mää olin niin olonen kun neuvolassa annettiin lupa syyä graavilohta kun kysyin että jos tiedän sen olevan tuoretta ja ei vakuumisa olutta ! Jes ! Tämähän on jokaisen päätettävissä mutta kyllä
Minä pikkuisen maistan :p piparit ja glögit myös
 
Ainiin eikö teille muille muuten lähetetty neuvolasta materiaalia ja täytettäviä kyselylomakkeita heti kun soititte sinne ja varasitte aikaa? Mulle lähetettiin heti paikalla
- Tervetuloa äitiysneuvolan asiakkaaksi, jossa oli oman terkan tiedot, varattu aika, tietoa seulonnoista, neuvolatoiminnasta, raskauden toteamisesta, tarkastuksista raskauden aikana, äitiysavustuksesta ja vanhempainrahoista...
- Tiedotelehtinen "Raskauden ja imetyksen aikainen ravitsemus.
- Esite kaikille lasta odottaville vanhemmille.

Näiden lisäksi
- ruokailutottumuskyselyt sekä äidille että isälle
- perustietolomake, johon kirjattiin lähisuvun sairauksista lähtien kaikenlaista
- kyselyt alkoholin ja huumeiden käytöstä sekä äidille että isälle.

Nämä piti olla täytettynä ensimmäisellä neuvolakerralla.

Nyt sitten neuvolasta sai mukaan
- vielä toisen ravitsemukseen liittyvän oppaan "Ruokaa kahdelle, äidille ja lapselle, raskaus- ja imetysajan ravitsemus",
- Vau.fi: Vauvan odotus -kirjasen (jonka olen saanut molemmista edellisistäkin),
- ja vielä kirjasen "Raskaana, raskaus, synnytys ja uusi perhe" kirjoittaja Ulla Rode ym.

Mun mielestä hyvä käytäntö, koska monesti juuri siinä alussa tulee monia kysymyksiä mieleen ja jos neuvola on vasta joskun monen viikon päästä, ni onpahan ainakin sitten materiaalia mistä etsiä luotettavia vastauksia.

Mammuttisi: Onneksi olkoon! Kiva bongata tuttu tuolta kuumeilijoiden keskustelusta :)
 
Viimeksi muokattu:
kiitos. :) on tää vaan jännää. kuopus on vasta 3.5v ja silti olo on niinkuin olis ekaa kertaa pappia kyydissä. :D

Tänään bongasin pari mahdollista raskausoiretta. Mulla on pari päivää huulet kuivanu ihan hirveästi. rasvauksen jälkeen menee 10min, niin on taas ihan kuivat huulet. normisti laitan rasvaa joku max 5krt päivässä. ja toinen juttu.. mulla tippuu hiukset päästä! ja tietty vähän alavatsan vihlontaa, mut ei muuta. Vielä. :D

mulla synnärinä PKKS. kaks ekaa on syntynyt Savonlinnassa ja täällä en oo sairaalalla käyny kun joskus lapsena, joten vähän jännää sekin kun ei yhtään tiedä mihin siellä mennään. No pitää varmaan pyytää joku tutustumiskäynti. Mut ehkä en stressaa sitä vielä. :D

mie taidan soitella neuvolaan vasta ens vuoden puolella. :)
 

Yhteistyössä