Elovauvat 2014 <3 *huhtikuussa*

Täällä ollaan ! =)

Olen ollut vaitonainen tosiaan. on mennyt aika nopsaan ja välillä mieli maassa kaiken sairastelun jälkeen..tai no , en oo juuri tervettä päivää nähny tän raskauden aikana. Mutta KIITOS ettette ole poistanu mua vielä. nippanappa ;)

RV 23 menossa ja rakenneutrassa käyty; poikalupauksen antoi lääkäri sitten! kiva nähdä pysyykö se myös kun meillä ois vielä kolmaskin ultra toukokuussa! kivaa että saa vielä nähdä onko kaikki hyvin.

Työssäkäynti on meikäläisellä jo liian raskasta. Ei kerta kaikkiaan jaksa eikä huvita! tulee käveltyä koko päivä eikä taukoja ehdi juuri pitää, aivan tuskaa.
mahaa supisteleekin jo potkuja tuntuu! kyllä siellä onkin vilkasta elämää!

Koitan nyt jatkossa kattella tätä useammin ja kirjotellakin jotain. luulin että siirryitte kaikki sinne faceen... ;)
 
  • Tykkää
Reactions: Mabirris ja Pinsuli
Sairaslomalta huomenta! Viikon se lääkäri kirjoitti saikkua. Tekeepä hurjan hyvää vähän hengähtää. Selkäkivut loppui ja supistellut on vaan kerran koko kolmen päivän aikana, mutta mä pahaa pelkään että toi iskiasvaiva tuli nyt jäädäkseen sinne elokuulle, kun se muistuttaa olemassaolostaan nyt koko ajan. Täytyy vaan koittaa liikkua niin paljon kuin ehtii ja jaksaa jotta tuo pysyisi edes mahdollisimman lievänä mahdollisimman pitkään.

Hei kuinka korkealla teillä on jo kohtu? Mä tunnen kohdun yläreunan niinkin korkealla kuin kämmenenleveyden verran navan yläpuolella!? Aika hurjasti on kasvanut.

Elovaavi, onnea sullekin pojasta :)

Mä näin sellasta unta että me oltiin miehen kans rakenneultrassa ja koitettiin olla näkemättä vauvan sukupuolta, sitten me ei nähty koko vauvaa kun aina kun me katsottiin, oli se vauva muka siirtynyt niin ettei sitä nähnyt :)

Amuniina & mukula 20+1 :heart: (hurjaa olla jo sillä jälkimmäisellä puoliskolla!!!!)
 
Noniin ja ketjua putsailtu! :) Odottajamäärä tippui 142 -> 85!

Onnea Elovaavi poikalupauksesta! Kyllähän meitä aika paljon täällä vielä pyörii ;)

Tässähän pitää pikkuhiljaa pistää vaatteet päälle ja suunnistaa kohti neuvolaa. Täytyy ottaa esikoinen mukaan kun hänelle ei ole hoitajaa. Toivottavasti onnistuu...

Mun kohtu tuntuu omaan käteen ehkä pari senttiä navan yläpuolella. Multa otetaan tänään varmaan sf-mitta niin ilmoitan senkin kyl tänne :)
 
Sushen Ponnistusvinkki laitetaan talteen, kiitos siitä! :)

Oma jatkuva pahoinvointi oli kyllä aivan järkyttävää alussa, että kaikki sympatiat H Keijulle jos näin pitkään on mennyt. Huh. Pääasia että alkaa helpottaa! :)

Ja Mammuttisi, jee, liikkeitä! :)

Meikäläiselle iski nyt sitten flunssa, mutta onneksi olo ei ole ihan hirvittävän huono. Mutta kyllähän tämä tekee entistä väsyneemmäksi. Kuumaa juotavaa tulee juotua kyllä niin että tulee jo korvista ulos.

Tänään oli neuvola. :) Neuvolan täti on onneksi tosi mukava! Verenpaineet oli normaalit, viimeksi oli vähän korkeahkot, mitä hieman jännitin. Painostakaan ei sanottu yhtään mitään, onneksi. Ei niitä alkuraskauden kiloja kuitenkaan poiskaan saa tässä vaiheessa. Sf-mitta oli 19.5 cm, kohtu toiselta puolelta hieman korkeammalla, mikä kuulemma normaalia. Sykkeet hyvät n.143, ja pieni kapinaksi monotti anturia. :p

Sukupuolesta kysyin neuvolassakin ja mulle sanottiin että jos ultraaja on uskaltanut edes arvata että tyttö voisi olla, niin ehkä 1 tapaus vuodessa hänellä on tullut vastaan että olisikin ollutkin poika. Että ehkä sitä vähän enemmän taidan alkaa ajatella vaaleanpunaisten lasien läpi tätä sätkivää pakettia mahassa. Mulle voi siis Pinsuli laittaa tyttölupauksen. :) (Aika ihanaa :))

Hobla 22+4
 
Minäkin nyt kävin neuvolassa :) Alan nyt varmaan tekemään samaa kuin viime raskaudessa (toivon, että muutkin tekisivät näin! :)), eli merkitsen viestiin taulukkomaisesti noi neuvolakäynnin arvot, ja sulkeisiin laitan edellisen kerran. Edellinen neuvola oli tasan kuukausi sitten.

Paino 52,3kg (49,3kg) Noussut tähän mennessä yhteensä 5kg.
HB 104 (116)
HH 105/56 (115/57)
Sf 20cm (-)
:heart: 143 (150)
Pissa oli ilmeisesti puhdas kun siitä ei sanottu mitään.

Mulla on ylimääräinen lääkärineuvolakäynti 6.5., koska multa jäi yks välistä, kun edellisellä paikkakunnalla ei pidetty siinä kohtaa lääkärikäyntiä. Siellä sitten sovitaan pelkopolille aika :)

Jihaa nyt on raskaustodistus kourassa ja pääsen täyttelemään lomakkeita!

Hobla, onnea tyttölupauksesta! <3 Päivitän sen tietoihisi :)

Pinsuli ja himpula 23+4 <3
 
Viimeksi muokattu:
Joku kyseli täällä joskus maidosta, onko alkanut jo tulla. Mulle on parina yönä tullut yökkäriin nännien kohdille maitoa muutama tippa. Näin kävi esikoisen odotusaikanakin. Ja varmaan hyvissä ajoin saan ottaa taas yöliivit käyttöön liivinsuojineen...

Ja liikkeitäkin on alkanut tuntua! Jes! Itseasiassa heti pe-la yönä, kun siitä pe valittelin, ettei vieläkään, niin herra antoi merkkejä itsestään. Ei mitään pientä kuplintaa tai kutitusta, vaan kunnon muljahduksia. ihan erilaisilta ne tuntuu nyt kun istukka on edessä kuin mitä viimeksi oli, kun istukka oli takana.

sushen 21+1

PS. Meni tuo äitiyspakkausmietintä uusiksi poikalupausken myötä... se on aika söpö ja poikamainen pakkaus, ja siellä on paljon kaikkiea kivaa ja tarpeellista. Seuraavaan neuvolaan eli reilu viikko aikaa päättää, otetaanko se vai raha.
 
Rakenneultra takana. Pikkuinen vastasi juuri tämän päivän kokoa ja rakenteet olivat kunnossa, joten hyvin oli kasvanut. Erittäin vilkas kaveri taas, yritti ensin käsillä piilotella kasvojaan ja sitten yritti työntää päänsä sellaiseen paikkaan, ettei lääkäri meinannut saada kuvaa siitä. Tarpeeksi etsittyä, hän sai kuvan kuitenkin jossa pikkuinen imeskelee peukaloa ja toisen, jossa raapii päätään. :)

Niin ja sukupuoli on selvästi näkyvissä ja poika on tulossa. Pikkuisen oli nieleskelemistä, koska jossain mielen sopukoissa toivon toista tyttöä, vaikka toisaalta arvelinkin pikkuisen liikkeistä, että hän saattaa olla poika. Sen verran erilailla on liikkunut kuin esikoinen, joten sukupuoli ei ollut niin suuri yllätys. Istukka oli takana, joten senkin takia on liikkeet tuntuneet aikaisemmin kuin esikoisella. Vähän istukka oli vielä alhaalla, mutta onneksi se ei tainnut haitata, koska lääkäri sanonut sen enempää.

Ainoa erityisesti ihmetty aiheutti lääkäri puheet sydämmestä. Hän tutki tietty tarkkaan sen ja yhdessä vaiheessa sanoi, että vaikka nyt ei näy mitään, niin siellä voi olla pieni reikä. Jota sitten voidaan tutkia ultralla syntymän jälkeen. Mutta sitten toisen kerran katsottuaan, niin sanoi, että kaikki näyttäisi olevan kunnossa. Ottaa tuosta sitten selvää.

Oli puhetta, että rv. 38 voisin käydä uudestaan siellä lääkärin vastaanotolla, jolloin tarkistettaisiin pikkuisen koko ja se, että hän mahtuu syntymään. Hän oli varmaan lukenut jostain minun tiedoista esikoisen syntymästä, koska kysyi kaikenlaista siitä ja ehdotti tosiaan tuota käyntiä. Tietty esikoinen syntyi käsi poskella, joten sen vaikeutti tuota syntymistä, mutta tietty otan mahdollisuuden tuommoiseen käyntiin, kun kerta sitä tarjottiin.

Peppi1981 ja Vilperi 21+0
 
Voi pojat :) kylläpäs niitä poikalupauksia tipahtelee! Piti oikein käydä taas äitiyspakkausta katselemassa kelan sivuilla! Vaikka meille on hatara tyttölupaus annettu niin kyllä taidan pakkauksen puoleen kääntyä! Saapahan sitten uuden peiton ja makuupussinkin, edellinen setti on 7 vuoden takaa ja kahdella lapsella ollut. Kelan sivuilla luki että pakkaus vaihtuu maaliskuussa. Miten pitkälle mahtaa vanhaa pakkausta riittää jne, taitaa olla ikuisuus aihe tämäkin :)

Mulla paukahti tänään siitepölyallergia oikeen taas toden teolla! Lääkkeet tietty osaksi vanhentuneita : / pitänee poiketa apteekissa pikapuoliin!

Ja neuvolasta saatu tänään kelan lappu, joten sen suhteen voisi alkaa hoitelemaan niitä asioita jos nyt taas muistaakaan mitä kaikkea pitää muistaa :)

Muuten neuvolakäynti meni odotetusti. Paino noussut 1,6kg koko raskauden aikana. Sydänäänet tikutti 155 ja sf mitta 21cm. Tai eipä nää numerot taida kiinnostaa kuin itseä :)

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

SR 22+3 (tai sinne päin)
 
Ja taas uusi viikko alkanut, ihanaa alkanutta viikkoa siis :) Pääsiäinen lähestyy, muistakaa varata karkkia pikku-virpojille sunnuntaiksi :)

Mä tein vähän listaa, että mitä kaikkea sille vauvalle pitäis olla ennen syntymää. Mä rakastan listoja ja on ihana sit yliviivata kohdat, kun hankinta on suoritettu ;) Hih.

Vaatteiden kanssa on ollu vähän miettimistä, että ostaakko hellevaatteita vai syysvaatteita, jos syntyis ennen la. niin vois syntyä just pahimpien helteiden aikaan ja jos taas menee yli niin vasta elokuun puolessa välissä, kun voi olla jo vähän kylmenpääkin.

Elovaavi, kiva kuulla ja ja onnea poikalupauksesta :)

Amuniina, hyvä että saat levätä :) En muista miten monta senttiä, mutta navan yläpuolelle ulottuu kohtu, neuvolakortissa se tarkemmin olis, mut en jaksa hakea :D. Ja SF-mitta oli viime neuvolassa 19cm eli keskikäyrillä.

Sushen, ei sun tartte mun mielestä sitä neuvolaan miettiä otatko rahana vai pakkauksena. Saat sieltä vaan sen todistuksen minkä avuin voit sit lähettää kelalle hakemuksen... Eli viel on aikaa miettiä :)
Se on tosiaan poikamainen pakkaus, oon samaa mieltä. Me otettiin kuitenkin pakkauksena, vaikka tyttö tulossa - kun on esikoinen ja ei voi tietää jääkö viimeiseksi niin haluan sen pakkauksen kuitenkin saada :)
 
Viimeksi muokattu:
Miten te tunnette sen kohdun missä kohtaa menee reuna? Mulla ei ole mitään käsitystä. Ei ole vielä mittailtukaan. Varmaan ensi viikolla sitten neuvolassa :)

Mua jännittää toi kelan juttu. En tiedä yhtään mitä papereita lähetetään mihin ja milloin. Kai ne neuvolassa osaa sitten neuvoa?

Mä ahdistun noista teidän olemattomista painonnousuista! Mulla on noussut paino aivan järkyttävästi vaikka en edelleenkään ahmi mitenkään paljon, ihan normaaliruokailuilla menen. Ja mielestäni en edes ole mitenkään valtava. Missä se paino oikein on?

Mä en edelleenkään uskalla ihan luottaa siihen tyttöepäilykseen kun lääkäri veti sen takaisin heti. Ilmeisesti ei sitten nähnyt haaroissa mitään, ei poikaan eikä tyttöön viittaavaa ja asentokin oli huonohko. Pianhan se seuraavassa ultrassa sitten ehkäpä vahvistuu. Hiukan pyörin kyllä sukissa täällä kun en tiedä.
 
Fiinaliina, pistäisin melkein pääni pantiksi, että elokuussa et tarvii vielä syysvaatteita! Suosittelen siis että investoit niihin hellevaatteisiin, niin mää ainakin aion tehdä. Syksyhän alkaa vasta syyskuusta ;) Korjaan nyt vielä tähänkin, että puhuin siis äidin vaatteista, en missään tapauksessa vauvan vaatteista!

Sooky, kyllä ne neuvolassa kertoo mitä täytät ja minne täytät :) Ei niitä kuitenkaan voi ennen sitä raskaustodistusta täyttää, sitten kun saat sen neuvolasta, niin sen jälkeen täytellään niitä lomakkeita. Raskaustodistuksen saa kun raskaus on kestänyt 154 päivää, mulla se täyttyi maaliskuun loppupuolella. Mutta siis ei sun tarvii sitä todistustakaan mistään pyytää tai mitään, se annetaan sulle automaattisesti todennäköisesti sun seuraavalla neuvolakäynnillä.
 
Viimeksi muokattu:
Vauvalle en kyllä mitään hellevaatteita enää elokuulle osta. Tämä todennäköisesti syntyy elokuun alussa, ellei jopa heinäkuun puolella... Vaikka elokuulla olisikin kovat helteet, niin kyllä mä vastasyntyneelle puen pitkähihaisen bodyn ja potkarit. :)
Oma vaatetus on sit toissijainen juttu. Eiköhän jotkut hameet ja topit, ja mekot päälle sovi, vaikka mahanröllykkää jäljellä olisikin. Hirveesti tekis mieli ostaa jotkut mageet treenivaatteet motivaatiovaatteiksi syksyksi. ;) Alkaa semmonen treenikausi, heti ku oon synnytyksestä toipunut, että oon niin tikissä kesällä 2015! :D

Painoa on nyt tullu pari kiloo alle kuukaudessa! Yhteensä 5kg. Jospa jäisi kuitenkin alle sen mitä edellisessä raskaudessa, 17kg...

Mun maha ihan hytkyy ja pomppii kun Väinö jumppaa! Ihanaa <3 Mulla kans kohdunreuna tuntuu pari senttiä navan yläpuolella. Hyvin näkee kohdun "rajat", kun makaa selällään ja vetää vatsaa sisään. Pallo vaan jää pullottamaan. :D

Mun pitää nyt tosissaan muistaa juoda vettä päivän aikana. Toissa iltana supisteli levossa ollessa noin 10min välein. :/ Lepoa ja nestettä.. Kaks viikkoo seuraavaan neuvolalääkärin tarkastukseen.

Pink ja Väinö 21+1
 
Fiinaliina: En mä sitä tarkoittanutkaan, että neuvola ois kiinnostunut, otanko pakkauksen vai rahan. Mutta kun saan ne kela-paperit, niin niihin täytyy asia merkitä. Kyllä mä taidan pakkaukseen kallistua... Siellä on ihana makuupussi, vanuhaalari ja toppahaalari. Ne on kyllä esikoiseltakin vielä hyvässä kunnossa, mutta saavatpahan sitten vaikka muistoksi omansa. :)

Siitä pakkauksesta viimeksi eniten käyttöön tulivat juuri nuo toppavaatteet, villahaalari, makuupussi, pyyhe, kylpymittari, ruokalappu, purulelu, muutamat vaatteet ja petivaatteet. Valtaosa sisävaatteista jäi käyttämättä. Ensikertalaisena ottaisin pakkauksen sen kummemmin miettimättä - siellä on tosi paljon tarpeellista unisex-tavaraa!
Ja vastasyntyneiden vaatteista: oli elokuussa millainen keli tahansa, niin kyllä nää vastasyntyneet pitää pukea pitkähihaisiin ja pitkälahkeisiin vaatteisiin. Ääreisverenkierto on vielä niin huono ja iho voi palaa tosi helposti. Ohutta kerrosta vaan ja jalkaa ehkä ennemmin puolipotkarit kuin kokopotkari. Mitään froteeta tai velouria en pukis hellekelillä. Ja viileämmällä voi sitten laittaa ohuen college- tai fleecehaalarin pihalla päälle. Tai joku peitto. Ja ohut lakki päähän.
 
SookyS älä suotta ahdistu. On sitä painoa täälläkin tullut! Itseasiassa taitaa olla jo 6 kg kertynyt siitä mitä oli ennen raskautta. Neuvolassakin asiasta kysyin mutta sanoi että ei syytä huoleen. Itseasiassa painan nyt saman verran kun silloin kun lähdin esikoista synnyttämään :D. Toki lähtöpainokin oli ihan eri tällä kertaa. Uskoisin että aikalailla samalla vauhdilla painoa kertyy kuin mitä esikoisestakin. Mutta kyllä se paino tippuu synnytyksen jälkeen. Parhaimmillaan lähti 1,5 kg viikossa, joten ei syytä huoleen!

Itse tunnen kohdun yläosan oikeestaan siinä mihin kova osa vatsassa loppuu ja läski alkaa ;). Eli juurikin pari senttiä navan yläpuolella.

Äitiyspakkauksesta vielä: itse valitsin pakkauksen. Juurikin tänään laitoin nuo kela-paperit menemään. Netissä onnistui yllättävän helposti!

-tiiti- 22+6
 
Viimeksi muokattu:
Huh heijaa! Terveisiä rakenneultrasta! :) Kaikki oli oikein mallikkaasti. Rakenteista ei löytynyt vikaa, lapsivettä oli normaalisti ja istukan virtaukset loistavat. Lääkäri oikein erikseen mainitsi nuo virtaukset, koska mullahan oli esikoisesta vakava raskausmyrkytys. Sanoi, että saman toistuminen nyt näyttää hyvin epätodennäköiseltä. Huh, miten helpotti kuulla tuo. Se raskausmyrkytys kun oli aivan hirvittävää! Painoarvio pikkuisella oli 408g. Ja tittididii.....poikaolo alusta lähtien piti kutinsa, sillä poikahan siellä olla öllötti. Mies oli mukana ja on nyt aivan onnensa kukkuloilla! :D Lääkäri mainitsi muuten useaan otteeseen ultratessaan, että ompas vilkas vauveli. Poika nimittäin jumppasi menemään koko ajan ja tekipä tuo yhden kuperkeikankin! Nyt on niiiiiiin hyvä fiilis, oon ihan pyörällä päästäni. :heart:

MiNalo ja natiainen 22+0 POKS! :heart:
 
Vauvan liikkeistä masussa:
Onko teillä, joilla lapsia on jo entuudestaan ollut selvä yhteys sen välillä, jos vauva on ollut masussa vilkas niin on ollut myös aktiivinen syntymän jälkeen ja jos taas rauhallisempi tapaus masussa, niin myös syntymän jälkeen jatkunut sama rauhallisuus?

Minalo, onnea terveestä poikalupauksesta =)

Tiiti, mäkin tein kaikki kelan hakemukset netissä ja oli kylä helppoa ja nopeaa =)

Mitenköhän kauan siinä menee, että pakkaus on postissa? Olis jo kiva päästä hipelöimään ;)

Sushen, samoihin oon mäkin pakkauksessa mieltynyt, varsinkin se toppahaalari tekstillä on aika kiva :) Ja hyvän kokoinenkin vielä ensi talvea ajatellen =)

Pink, ohhoh, ompas siellä supistellut paljon. Koita ottaa rauhaksiin =)

Vauvanvaatteista
Hei kiitos avusta! Mä oon itse ihan käsi ton vauvan pukemisen kanssa. Tai siis nimenomaan vastasyntyneen pukemisen kanssa (sitkun on jo vähän isompi niin sen jo näkee mikä on liikaa ja mikä liian vähän).
Niinhän se varmaan on kun tuolta lämpimästä masun sopukoista tänne ulkomaailmaan tulee, niin se verenkierto on niin heikkoa, että pitää pukea kuitenkin hyvin, vaikka ilma lämmin olisikin ja se aurinko!!
 
Niin ja siinä menee noin kaks viikkoo että äitiyspaketti tulee :) Voi että kun olis itsekin viitsinyt tilata sen paketin, kun se hypistely on niin ihanaa... <3 Mutta raha on meille parempi, ja onhan mulla se vuoden 2011 paketti tuolla melkein tuplana hypisteltävänä :D
 
Moikka!

Tänään oli kelaneuvola. Mulla oli proteiinit hiukan koholla pissassa, mutta ei ollut edes ensimmäisellä plussalla. Huomenna labraan toimittamaan kunnon näyte. Mutta tuskin raskausmyrkytystä on, kun verenpaineet on hyvät ja ei ole muitakaan oireita. No torstaina se sitten selviää. Paino oli nyt 400g vähemmän kun viimeks ja kun verrataan ensimmäiseen neuvolaan, niin siihen erona on -1.8kg ;) Mulla tää on hyvä asia kun on tota massaa hiukan liikaa. Syömiseen mun pitää ainostaan verensokereiden takia puuttua edelleen kun aamuarvot on hiukan koholla, mutta toistaiseksi mennään ilman insuliinia. Ja SF-mitta oli 24, joka vastaa kuulemma yhdestä noin viikkoja 27-29.

Lauantaina ostettiin pinnikset ja lipastot, yks lipasto olisi vielä kokoamatta. On ne söpöjä <3 Pitäisi vaan yhdestä sohvasta ja tv-tasosta päästä eroon, jotta pääsis sisustaa lastenhuoneen. Olen noi kelapaperit täytelly tänään, mutta täytyy mieheltä parista kohtaa kysyä vielä jahka hän töistä tulee. On tehnyt nyt tosi pitkiä päiviä monta päivää..

Mmaria 22+6
 
Me haettiin ikeasta edullisesti valkoiset Sandvik pinnikset ja lipastot on nelilaatikolliset valkoiset Malmin mallia :) Yritän pitää lastenhuoneessa aika vaalean ilmeen huonekalujen suhteen, yhdellä seinällä on lasikuitutapetti joka on kirkkaan vihreäksi maalattu. Muut seinät ovat valkoiset, kuten myös katto, lattia on tumma eläväkuvioinen laminaatti. Sitä sitten piristetään jotenkin jahka päästään eteenpäin sen huoneen kanssa. Varmaan sitten vasta enemmän sisustan sitä kun saadaan tietää toisenkin sukupuoli, että onko pelkkää rinsessaa vai molempia ;)
 

Yhteistyössä