Elovauvat 2014 <3 *huhtikuussa*

Kiitos taas Pinsuli :)
Kyllä munkin mielestä voisi sitä karsintaa suorittaa niistä jotka eivät täällä käy. Takasinhan pääsee aina :)

Mulla se kohdunkaula katsottiin ultralla ja käsin. Ultralla ilmeisesti edelleen kaksosten takia, se voi kuulemma ilman kivuiliaita supistuksiakin kypsyä, varsinkin kaksosia odottaessa. Ja meillehän on tulossa epäidenttiset kaksoset. Ns. riskittömin kaksosraskaus kun kummallakin on kaikki omaa, istukat yms.

Kävin eilen lääkärissä hakemassa sairaslomaa, jos saisin levättyä nyt kunnolla kun olen kauhean väsynyt ollut. Lepään tän viikon.

Siirrettiin tuo mun neuvola jonka piti olla tänään, jotta mies pääsee mukaan. Eli uusi aika olisi 8.4.

Mekin suunnataan viikonloppunam ikeaan lipasto ja pinnisostoksille. Tarvisi netistä hinnat syynnätä kun anoppi haluaa pinnikset maksaa :)

Mmaria 22+0
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
No niin ja päivitetty! Tervetuloa SookyS, ihanaa että tulit tänne juttelemaan meidän kans :) Antaisitko vielä ikää ja tieto siitä, monesko lapsi on tulossa niin saadaan toi sun rivi kuntoon?

Pink, korjattu on :) Tais jäädä huomaamatta kun siinä oli jo se "poikaolo"..! Ups :ashamed: Ja hyvä ettet vielä ainakaan joutunut vuodelepoon, ihan hyvä pituushan toi tuntuis olevan näille viikoille!

Supermum
, mun käsittääkseni synnytyssairaalan saa valita ihan ite, mut taitaa kuitenkin pääasiassa mennä sairaanhoitopiirin mukaan. Minä esimerkiksi tamperelaisena kuulun Pirkanmaan sairaanhoitopiiriin, eli synnytän Taysissä. Äläkä pelkää sitä rakenneultraa, hyvin se menee! :)

siok_, kiva kuulla sustakin taas! :) Tosi tuttua tuo raskauden "tuntuminen". Olo on kauheen raskas, vaikka kantaa vasta sellaista puolikiloista möykkyä tuolla sisällä :D Kumartelut ja ponnistelut ynnä muu tuntuu aika ikävältä ja rasittaa paljon nopeammin. Tosi kiva ajatella, että tää on vasta alkua...!

verppu, onnea täältäkin yhteiseloon miehen kanssa :) <3

beata_barbara, kiitos tiedosta ja kaikkea hyvää raskauteesi! :)

Vaunuista, me tosiaan hankitaan noi Britaxin B-agile double sisarusrattaat. Esikoisen ja Himpulan ikäeroksi tulee noin 1v 7kk, niin sisarusrattaita tarvii helpostikin vielä jonkun aikaa. Ollaan myös ostettu samaan syssyyn Britaxin baby-safe plus SHR II -turvakaukalo, missä on adapterit, että sen saa kiinni noihin vaunuihin :) Ja sen saa myös isofixillä autoon!

Mulla on kans tosiaan tullut toi jaksamattomuus ja pahoinvointi vähän takaisin. Lisäksi itken about kaikelle, joten taitaa olla joku hormoonipiikki tässä puolenvälin tienoilla :D

(.) Ens maanantaina on ns. "kelaneuvola", eli saan raskaustodistuksen. Sitten saa lähetettyä noi paperit kelaan ja kohta tilille rapsahtaa äitiysavustus. Jee! :) Jos jaksaisin vaikka tällä viikolla käydä etsiskelemässä niitä vaunuja...

Pistän hei myöhemmin tänne sitä listaa niistä nimimerkeistä, joita täällä ei ole näkynyt juuri lainkaan, ja siitä annan sitten vaikka loppuviikon aikaa kirjoittaa viestiä jos ei halua pois listalta. Ja tosiaan listalle pääsee aina takaisin, jos siltä tuntuu! :)

Pinsuli ja Himpula 22+6 <3
 
Pinsuli Oon ihan just 31 :D eli sen voi jo laittaa iäksi. Ja lapsi on kai sitten ensimmäinen. Me menetettiin edellinen kesken raskauden, joten kai tää ekaksi luetaan virallisesti vaikka mun sydämessä se enkelipoika on meidän eka.

Monski
Mä suorastaan masennuin sun painomurheista. Täällä on kohtalotoveri, ja masennuin siksi että mä en edes syö koko ajan. Turvottaa niin kamalasti syömisen jälkeen, että aika vähän tulee syötyä. Mutta paino, se vaan nousee! Luulisin, että on tullut enemmän ku sulla. Jätin taktisesti itseni punnitsematta raskauden alussa, joten eka punnitus oli vasta RV8 neuvolassa :D Virallisesti siis ei ole noussut niin paljon, mutta siinä alussa tuli ja paljon. Pahoinvoinnin takia.
 
RA-ultrassa kaikki hyvin,tännekin POIKAlupaus.
Poju oli neljä päivää isompi mittojen perusteella, mutta LA ei muutettu. Liikkeet ja potkut vauvalla vahvoja,toisinaan tuntuu ja näkyy vatsan päällekin.

Vointi ihan hyvä,täälläkin mieliala heilahtelua ja itkun saa aikaiseksi etenkin synnytykseen liittyvät ohjelmat. Väsymystä edelleen,liekö nämä ilmatkin syynä,harmaata ja ankeaa..oon enemmän kesä-syksy ihminen:)

Pari kertaa vaunu-seisomalauta lenkillä ruvennut kai supisteleen masu alaosasta kipee ja emätin tuntunut kipeeltä..nyt oon rauhallisemmin liikkunut..

Mulla kans ahistaa painon tulo, nyt sitä kertynyt n.6kg,varmaan vielä se 10 kiloa tulee lisää ;)

Hyvää vointia kaikille mammoille ja masu möyrijöille :) !

pikku-uikku ja kyytiläinen 20+2
 
  • Tykkää
Reactions: Peppi1981
Hellurei! :)

Nyt on täälläkin alkanut tuntua kipua selässä, jos vähänkin kauemmin seisoo. Tuntuu kun tulisi paineen tunnetta yläselkään ja tuntuu ikävältä. Sama jos vaikka täyttää astianpesukonetta niin alamahaa tulee ilkeä paineen tunne.
Meillä rakenneultrassa sanottiin istukan paikan olevan edessä, joten siksi niitä liikkeitä ei juurikaan ole tuntunut. Mutta pientä muljahtelua on. Pikkainen myös tuntuu pomppivan virtsarakon päällä, jolloin kiire vessaan tulee kuin nappia painamalla!! :)
Tänään myös käytiin ostamassa emmaljungan edge duo vaunut ja besafen turvakaukalo. Piti myös eilisen tyttölupauksen myötä käydä ostaa vähän vaatetta! :)
 
SookyS, varmasti sydämessäsi enkelipoika on aina myös teidän lapsi <3 Mutta virallisestihan se esikoinen tosiaan katotaan elävänä syntyneiden mukaan, vaikka se vähän surullista onkin :(

pikku-uikku, onnea poikalupauksesta! <3
 
Ehtiikö vielä mukaan? :)
Olen välillä aina löytänyt itseni täältä lueskelemasta juttuja ja liittyisin mielelläni mukaan keskusteluun.

Esitietoina siis kyseessä ensimmäinen raskaus ja ikää juuri tullut 30 vuotta, avomies kotona. Kuulun myös TAYSissa synnyttävien runsaaseen joukkoon. :D LA 7.8.

Kärsin alkuun voimakkaasta pahoinvoinnista ja sain hankittua heti kärkeen hyvin raskauskiloja syömällä kaikkea lähinnä sokeripitoista ja kylmää. Tämä vähän harmittaa puntaria katsoessani kun lukema voisi olla nelisen kiloa vähemmän, mutta mitäpä tuosta loppujen lopulta. :) Nyt painon nousu ei haittaa, sillä kuuluu asiaan. Yhteensä kiloja tullut n.6-7kg. Maha on omasta mielestä jo tiellä ja hirvittää miten se onkaan tiellä sitten kun se oikeasti on jo iso. :D

NT-ultra ja RU takana eikä poikkeavaa niissä huomattu. Rakenneultra jännitti kyllä paljon, mutta onneksi se jännitys oli turhaa ja kaikki näytti olevan ok. Sukupuolesta ultraaja heitti vain arvauksen kysyttyäni sitä lopuksi, joten vähän jäi hontelo olo sen suhteen. Tytöksi meidän sinttiä arvasi. Ei siellä kyllä yhtään mitään omaan tai miehenkään silmäänkään näkynyt haaravälissä. Onko muilla ollut tyttöjen suhteen ultraaja epävarma? Vai onkohan tämä vaan tädin tapa jos heppi ei kuvassa selvästi heilu. Selitti että kivekset ei välttämättä vielä ole laskeutuneet ja että varmasti sukupuolen saa selville vasta joskus reilu 30 viikoilla. Ammattitaitoa en hänellä kuitenkaan epäile, mutta sivuhuomautuksena ettei ole tuntunut leppoisalta kummallakaan kerralla käydessäni. Ehkä olen sattunut vaan huonona hetkenä paikalle...
En siis ole yhtään uskaltanut ajatella enempää onko tyyppi tyttö vai poika.

Joku kirjoitteli kärsivänsä tissien ja nännien kutinasta. Sama tuska Rahikaisella. Neuvolasta sain ohjeen laittaa Bepanthenia, mikä on kyllä helpottanut selvästi, muttei täysin poistanut oiretta. Olen kyllä kova ottamaan kuumia suihkuja, mikä varmasti kuivattaa ihoa ja aiheuttaa kutinaa.

Kaveri tuntuu olevan varsin aktiivinen masussa ja isoja potkuja näkyy jo katsojallekin. Istukka on takaseinässä, missä varmaan syy aikaisin ja hyvin tuntuneisiin potkuihin.

Hobla (vaihtelevin työnimin) 21+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Kiitos Pinsulille taas uudesta pinosta. Pitää yrittää itsekin nyt vähän aktivoitua enemmän kirjoittelemaan. Lueskellu olen kyllä päivittäin.

Eilen jo kirjoittelin huolistani tuon pikkuisen kohdalla, eikä ne huolet ole kyllä paljoa hävinneet. Tuntuu, että todella vähän parina päivänä ollut liikettä, vaikka kuinka olen yrittänyt tökkiä tuonne mahaan ja olla ihan paikoillaan, jotta tunnistaisin varmasti liikkeet. Tänään sain ihan tosissan painella ja tökkiä, että ehkä sain parit kunnon potkut. En tiedä onko se istukka taas edessä ja se vähän hillitsee potkuja vai onko pieni vain muuten rauhottunut. Olikohan viime vai edellisellä viikolla, kun nukutin esikoista, kunnon mylläykset mahassa. Ihan yllätyin, koska potkut tuntuivat silloin ekan kerran kunnolla käteenkin. Sen takia olen ollut vähän huolissani, koska en liikettä ei niin paljoa ole ollut. Muutenkin tuntuu, että rinnatkaan eivät näytä enää niin paljon siltä kuin aikaisemmin. Välillä on ollut todella turvoksissa ja ihan selvästi näyttänyt raskaana olevan rinnoilta, mutta nyt jotenkin turvotus on laskenut. Toivon tosissaan, että nämä ovat niitä hormoonien tasottumisesta johtuvia juttuja.

Itselläni on myös hirveä hinku syödä herkkuja. Kaapissa on kyllä karkkia ja suklaata vaikka muille jakaa, mutta olen yrittänyt pitää itseni kurissa ja syödä niitä mahdollisimman vähän. Toissa päivänä ja tänään söin kyllä Brunbergin suukon välipalalla, mutta eilen tyydyin vain yhteen pieneen palaan tummaasuklaata. Olen ihan kateellinen heille, jotka uskaltavat syödä herkkuja ja sipsejä niin paljon kuin vain tuntuu, koska itse tunnen heti huonoa omatuntoa, jos syön noita vähänkin. Viikonloppuna söin sipsiä ja heti tuntuu, että paino vain nousi. Pelottaa jo valmiiksi seuraava neuvola, joka on kyllä vasta pääsiäisen jälkeen, kun paino on varmasti noussut taas liikaa, koska en ole päässyt esikoisen flunssan ja oman laskuuden takia ulos. Olen pyrkinyt siihen, että käyn vain maanantaisin puntarilla, jotta paino ei liikaa kuitenkaan pyörisi mielessä. Laihduttamaan tässä kuitenkaan ei pysty alkamaan.

Peppi1981 ja Vilperi 20+2
 
HUOMHUOMHOXHOX!!

Kaikki pinoon ilmottautuneet! Jos oma nimenne löytyy listasta, ja haluatte vielä pysyä pinossa, laittakaa tämän viikon loppuun mennessä edes jokin pieni viesti tähän ketjuun! Tuo pino (ja tämä lista) on aivan järkyttävän suuret verrattuna keskustelijamäärään, joten haluaisin vähän karsia pinoa. Tarkoitus ei ole olla ilkeä tai heittää huvikseen porukkaa pois, vaan yksinkertaisesti pitää homma siistinä. Takaisin pinoon pääsee aina! :)

Princessa
sani_
Elovauva
pimpula88
nappula92
puunjakuorenvälimuoto
*Enkeli*
minit
aada78
Petunia82
mari93
MiiMii_4
satumaa
*Tiuhti*
mirvax
Holmotin
Riduli
Juniori
Kukkamekko
Lumihiutale1985
Hupu07
hanspu
kenguruu
Milla87
Laara85
Mia*
Mama for Three
Marisah
hennukkaa
Tsiuh
hippis
Mäkki
Lumineiti
Hanipöö85
Miramanna
raitahousu
Manssu
Tinttu85
raskasko?
Linduuu
neitinurmo
Milli86
zpp
Ebba90
Milla3
millamaria14
SingingMom
Ekaakertaaäidiksi
Llinndda
HelmiPöllö
Hehei
karkiton
mustikka10
Ynii
damys
ellul
TuikQ
Katikaish


Nimimerkkejä on paljon, ja olen hyvin pahoillani, jos olen vahingossa liittänyt tähän nimimerkin, joka keskusteleekin välillä. Varsinkin noita vuosilukuloppuisia on tosi paljon, enkä voi millään muistaa ketkä kaikki puhuu ja ketkä ei... Kiitos tuhannesti! <3
 
Hobla Missä kävitte rakennultrassa? Keskusneuvolassa? Me oltiin TAYSissa edellisen vauvan syndrooman takia. Meillä oli vallan ylilääkäri (näin käsitin) ultraamassa. Hän oli epävarma sukupuolesta. Sanoi, että älä hanki mitään vaaleanpunaista vaan katsotaan ensi kerralla uusiksi. Puhui kanssa kivesten laskeutumisesta ja siitä, että se noilla viikoilla keskimäärin 3mm pippeli voi olla piilossa. Hän ei siis puhunut mitään myöskään tytön merkeistä. Joten epäselväksi jäi. Mutta pari mekkoa olen hankkinut kun vierastan vähän tyttöajatusta tuon menetetyn pojan jälkeen. Koitan tässä totutella :D

Saas nähdä meneekö ne palautukseen vielä :D

Mulla syyhyää rinnat, rasvaan ja öljyän eikä iho ole tosiaankaan kuiva, se vaan kutiaa muuten vaan. Samaten iltaisin tuntuu koko kroppa kutiavan ja on kauheat levottomat jalat, vääntelehdin tossa sohvalla ees taas.

Ja edelleen kaikille painon kanssa tuskasteleville. Mä en oikeasti edes näytä kauhean lihoneelta, mutta painan todella paljon viikkoihin nähden. Ei kukaan oo mitään sanonut tai kauhistellut neuvolassa tai sairaalassa. Kai mulla on jotain nestettä. Sormuksetkin menee käteen ja aika monet omat vanhat vaatteetkin. En tiedä mikä mussa nyt oikein painaa. En ainakaan syö mitään älyttömyyksiä ja ulkoilen päivittäin.
 
Miten näitä sukupuolia nyt jää näin epäselviksi...

Mua itseä suoraan sanottuna harmittaa, että päätettiin sitten kysyä. Koska nyt tavallaan jäi vähän vaivaamaan. Ajattelin, että kyllähän se siinä varmaksi selviää ja sitten voi alkaa jo vähän hankkimaan kaikkea kivaa vauvalle. Mulle on traumojen jälkeen hyvää terapiaa päästä vähän ostamaan jotain pientä ja neulomaan vaikka nuttua.

Aika monella tullut vähän epämääräinen vastaus tuohon tyttöpoika asiaan. Tai no, monella ja monella mutta kuitenkin.

Kiva nähdä täällä muitakin TAYSiin suuntaavia, mulla kun ei ole lainkaan odotuskavereita niin mukava vaihtaa täällä kuulumisia. Ties vaikka oltais synnyttämässä samaan aikaan! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
SookyS tyttölupaukset annetaan usein pienellä varauksella, koska se pojan pippeli on niin pieni ja kivekset ei välttämättä ole laskeutunut, jolloin se ''tyttölupaus'' voi vielä muuttua. Mutta poikalupaukset osataan antaa varmasti jos se ulkoke siellä nähdään - se kun sieltä ei enää niin vaan poistu. Heh ;).

Pikku-uikku, onnea poikalupauksesta :heart:
 
Tervehdys taas täältäkin suunnalta! Oltiin muutama päivä keski-euroopassa lomailemassa ja nyt taas paluu arkeen. Saisi täälläkin kelin vähän lämmetä.Talvitakkikaan kun ei enää mahdu kiinni.

Mulla on huomenna neuvola. Vähän kyllä jännittää paljonko se paino on noussut. Olo kyllä alkaa olemaan kuin norsulla. Esikoinen 5v näki eläintarhassa virtahevon ja epäili että sekin odottaa vauvaa. Niinpä, lapsen suusta se totuus kuuluu... ;)

Joko teillä muilla tulee maitoa? Itse huomasin eilen että hanat ovat taas auenneet. Ihmetyttää kyllä kun näin aikaisin mutta toisaalta niinpä se taisi viimeksikin alkaa näillä viikoilla. Niin ja tissit kutiaa myös täällä ja paljon!

-tiiti- 21+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Peppi1984;
-Mä kävin viime raskaudessani hammaslääkärissä ja puudutettiin Ubisten-puudutteella.Tuolloin Teratologiseen palveluun otin yhteyttä ja sanoivat että voi hyvin käyttää tuota puudutetta,samaa ham.lääkärissä tuumattiin ja sanottiin että on sikiölle haitallisempaa jos esim. tulehtuu hampaistossa jotain jos ei uskalla raskauden aikana hoitaa reikiä yms.kuntoon.
-Täällä kanssa hermoillaan vauvan liikkeiden kanssa,välillä ei kuulu mitään ja joutuu ihan rauhottuun kuulosteleen että onko pieni vielä hengissä.. Jotain makeaa suuhun ja sitten löhöasentoon ja massua silitteleen/tökkiin.Toisinaan rymytään sitten senkin eestä,mutta vaikuttaa -ainakin mulla- kuinka kiireinen on ollut.
-Mulla kyllä kaikki imeytyy mitä suuhun pistää..suklaan syönti on sukuvika ;) mutta yhtälailla sipsit maistuu.,pari suklaa-laku mutakakkua uppos nassuun - hyvillä mielin,ainakin syönti hetkellä :D

Meillä ultrissa pojat näyttäneet että poikia ollaan,kuvatkin todisteeksi saatu,mutta tyttö oli polvet supussa ja nenä pystyssä, arvasin sitten tytöksi vaikka ei sitä varmaksi luvattu..

Kaikille hirmuisesti onnea pienistä tytöistä ja pojista ja saahan vauvan sukupuoli yllätyskin olla!

pikku-uikku ja kyytiläinen
 
Viimeksi muokattu:
SookyS mulla ei oo mitenkään kommentoitu kohdunkaulan pituutta erikseen, nyt rakenneultrassakin lääkäri vain näytti sen lääkäriopiskelijalle ja itse kuvasta näin mitan. Eli varmaan kun ei kommentoi niin tilanne on hyvä, näin järkeilisin:)
Meilläkin ultrauksen teki lääkäri, mutta keskusäitiysneuvolassa.
Me voidaan hyvinkin osua synnyttään yhtäaikaa, lähekkäin on lasketutkin ajat, vaikka kai se on vähän niin että niitä ei voi paljoa vertailla, elokuu tarpeeks tarkka aika:)

Peppi mullakin vaihtelee liikkeitten tunteminen paljon ja mullakin istukka etuseinämässä.
Iltaisin ja aamuisin tuntuu varmimmin, kun makoilee selällään. Joskus hellästi tuuppaisen sivusta:) Mutta päivisin tuntuu vain satunnaisesti joskus jotain.

luna 20+2
 
Fiinaliina Onneks mä en oo vielä ihan hirveesti revennyt shoppaamaan :D Olishan se kurjaa alkaa myymään parin kuukauden päästä mekkoja veks :)

Ehkä se on Luna parempi sun kannalta ettei olla samaan aikaan synnärillä :D Oon nimittäin TODELLA hermona synnytyksestä jo nyt. Varmaan menee kaikilla muhun hermot siellä sitten :D
 
SookyS, mulla on yhdelle tuttavalle käynyt niin, että laitoksella tyttölupaus muuttunutkin vastasyntyneeksi pojaksi :D hih. Ja parilla muulla RU:n jälkeen, jossain ylimääräisessä ultrassa tyttölupaus vaihtunutkin poikalupaukseksi. Olishan se hassua, kun niin kävis, mutta mä oon ainakin niin kauan siinä uskossa, että tyttö meille on tulossa, kunnes toisin todistetaan. Sisustuksessa ei aiota käyttää tyttövärejä vaan asunnon muuhun ilmeeseen sopivia, mutta vaatteet onkin sit kaikki tyttöhepeneitä :) Et kyl kaikki menis uusiks sen osilta jos yhtäkkiä sanottaiskin, et poika tulis :D

Ootko muuten ilmoittautunut pelkopolille, kun/jos siellä on jo nyt hermoiluita synnytyksen suhteen? Mä olen ajatellut, että vaikka mulla ei vielä suuremmin pelkoja synnytykseen liittyen olekaan, niin haluaisin kyllä käsitellä asiaa, jonkin vertaistukiryhmän kanssa.
 
SookyS ja Luna, te puhutte keskusäitiysneuvolasta, mä kun luulin ettei sitä oo enää :eek: Kävin esikoisen aikana np-ultrassa keskusäitiysneuvolassa siinä Hämeenpuiston kiepeillä, mut nyt mulle sanottiin ettei se ole toiminnassa enää ja mut laitettiin Hatanpäälle Sarvikseen äitiysultraan. Vai onko se nykyään se keskusäitiysneuvola? :D Mä saatan hyvinkin olla teidän kaa samaan aikaan synnärillä, mun laskettu aika on 31.7., mut yli todennäköisesti menee ;)

Mä ainakin ilmottaudun maanantaina pelkopolille neuvolassa. Esikoisen synnytystä en jännittänyt tai pelännyt kun en tiennyt mitä sieltä on tulossa, mutta nyt kun tiedän, niin oon aivan kauhuissani. Enää ei voi ajatella, ettei se niin kamalaa voi olla. Ja muutenkin se synnytys venähti yli vuorokauden mittaiseksi (siis että olin synnytyssalissa vuorokauden ennen pojan syntymää), ja siihen liittyi kaikkia vauvan sydänäänien laskemisia ja vihreetä lapsivettä ja tulehdusarvojen kohoamista ja ties mitä imukuppeja kävi siellä huoneessa ja hrrr. Kauhistus :(
 
Pinsuli ja SookyS mun ymmärtääkseni se on keskusäitiysneuvola nykyisin, se hatanpään. Viime keväänä/kesänä ultrat oli joo siä hämeenpuiston lähellä.
Mäkin mietin pelkopolia, on niin surullinen kokemus vain muistoissa, että pelkään että synnytyksessä tulee joku paniikkitila jos se laukaisee muistoja. Toisaalta tiedän miten erilainen se tilanne on, kun lopputulos on onnellinen. Mutta onneksi pelkoihin saa tukea, hyvin varmasti kaikki menee!:) En oikein vielä ole synnytykseen asti miettinyt mutta kyllä se aina välillä mielessä käy:)
 
Pinsuli ja Luna googlasin ton keskusäitiysneuvolan. Se on nykyään uudelta nimeltään hienosti Tampereen kaupungin Äitiysultra :)

Mä en tiennyt, että pelkopolille voi vaan ilmoittautua. Pitääks ensin mennä psykologille vai miten? Mua pelottaa tosi paljon, ton istukankin takia. Oon muutenkin herkkä lääkkeiden suhteen. En halua mistään hinnasta ottaa lääkkeitä, jotka pistää sekaisin tai saa voimaan huonosti. Hermostun aina sairaalassa ja mulla on sieltä 4b osastolta aika traumaattiset muistot :'( Joten kai mä pääsen vihreillä valoilla kaikille pelko-osastoille mitä maailmasta löytyy.

Pelkään että kuume nousee taas ja oon aivan sairas ja horkassa ja itken siellä sit kauhuissani.

No joo, en mä tota koko ajan mieti. Enkä halua ketään pelotella :) Mun kaverit on pullauttaneet lapsensa ulos sellaisessa 20min - 1 tunti aikataulussa :D Et ympärillä on ainakin tosi hyviä kokemuksia :)
 
Synnytyksessä mua jännittää ainoastaan se, että kerkeenkö sairaalaan. :D Mulla kun paikat kypsyy ilman niitä kipeitä supistuksia, niin sit loppurutistus menee nopeesti. No kesällä se ei oo ihan niin kauheeta jos joutuukin vaikka autossa synnyttää... ;) Meiltä on 40km sairaalalle. Sen tiiän että jos mulla menee vedet, niin pakko lähtee ambulanssilla. Molemmissa synnytyksissä vesienmenosta on alkanu ne kipeet supistukset ja siitä 1-2 tuntia niin tytöt on ollu ulkona.

Muuten odotan synnytystä innolla! Vaikka se tekee kipeetä, niin silti se on niin mahtavaa. :) Eka synnytys meni melkein luomuna, ainoastaan ilokaasua sain. Toisessa otin spinaalin ja oli varmaan maailman helpoin synnytys! Ponnistin hymy huulilla 7 minuuttia. :) Sanoinkin että voisin synnyttää vaikka heti uudestaan. No melko heti sinne nyt pääsenkin, kun ikäeroa tulee 1v7kk. <3
Toivon, että tästäkin jää yhtä positiiviset muistot, koska ollaan puhuttu jo neljännestä muksusta! :D

Pink ja Väinö 20+3
 
Pinsuli, hyvä idea vähän tiivistää rivejä ja samalla varmaan vähän aktivoituu taustailijatkin :)

Hobla, tervetuloa vaan!

Tuo kutina on kyllä kiusallista. Mahtava kun töissä tai anoppilassa molempia nännejä kutisee eikä auta muu kuin raapiminen...

Mies tunsi eilen ekaa kertaa mukulan potkut ja sen ilme oli korvaamaton :heart:

Mmaria, toivottavasti saat latailtua akkuja :)

Töissä alkaa kyllä olla tukalaa.. Ei pysty enää nojaileen potilassänkyihin hoitotilanteissa niin selkä on aivan uskomattoman kovilla. Eilen kun pääsin ekaa kertaa istumaan mun selän oikein lävisti sellanen kipuaalto ja tuntu etten mä pääse enää ylös. Hyi. Täytyy varmaan alkaa aneleen siirtoa kevyempiin töihin mikäli se mitenkään on mahdollista. Mä oikeesti luulin että tää homma menis hankalaksi vasta paaaaaljon myöhemmin :)

Ihanaa kevätpäivää kaikille paksukaisille :D

Amuniina & mukula 19+4 :heart:
 
SookyS, kyllä sinne pelkopolille pääsee ihan kuka vaan, ketä synnytys pelottaa. Ei tarvi edes olla mitään traumaattisia kokemuksia, kyllähän joillain ensi kertaa raskaanaolevillakin on synnytyspelkoja! Yleisimpiä ne kuitenkin vissiin on sitten seuraavan lapsen kohdalla, tai just traumaattisen kokemuksen jälkeen. Sanot vaan seuraavalla neuvolakäynnillä, että tahtoisit käydä juttelemassa pelkopolilla, niin helppoa sen pitäis olla! :) Niin ja voit muuten laittaa synnytykselle toiveeksi, ettet halua, että sulle tuputetaan lääkkeitä. Silloin kätilö ei myöskään tee sitä, vaan voit itse pyytää jos haluat. Mä pistin siihen toivelistaan (siis siihen esitietolomakkeessa olevaan, joka tehdään netissä), etten halua että tällä kertaa mulle tyrkytettäis koko ajan sitä helkkarin epiduraalia! Otin sen sitten lopulta viimeksi, mutta se auttoi vain vähän aikaa ja lopulta synnyttäminen oli vaikeeta kun en tuntenut mitään. Yritäppä siinä sitten ponnistaa kun et tiedä minne ponnistaa :D Ja lisäksi se tärisytti mua ihan järkyttävän paljon! Vapisin ku hullu, ihme etten tippunut siitä sängystä.

Pink, aivan ihanalta kuulostaa toi sun edellinen synnytys! Mäkin ajattelin, että jos jotain isompaa puudutusta on tälläkin kertaa otettava, yritän tuota spinaalia :)

Mulla on hammas tai joku kipeä. Shit. Ensin luulin, että se on tuo ylänurkkaan puhkeava viisaudenhammas, mut sit aloin pelkäämään jo mulla onkin TAAS joku iso reikä tuolla jossain hampaassa. Ja sitten aattelin että ehkä mulla on ientulehdus, kun koko tuo puoli suusta tuntuu olevan kipeä. Jokatapauksessa 400mg panadol ei auta, ja oon tosi kärttyinen tuon kivun takia. En viitsisi hammaslääkäriin soittaa, kun en oo varma miten nää hommat toimii raskausaikana. Ja jos se onkin toi viisaudenhammas (mulla on ollut välillä tällasia samanlaisia kipuja noiden kolmen muunkin puhkeavan viisaudenhampaan kohdalla), niin sitten menisin turhaan, koska eihän sille voi mitään tehdä. Uuugh.

Pinsuli ja himpula 23+0 *poks* !! :heart:
 
SookyS, kävin siellä Sarviksella ultrassa molemmilla kerroilla. Kiitos kaikille vastauksista sukupuolen suhteen, näin mäkin sen järkeilin mitä puhuitte. Tyttölupaus annetaan aina tässä vaiheessa jonkinlaisella varauksella. Toivottavasti ei kuitenkaan tule syytä kontrolliultraan, muuten sukupuoli jäänee yllätykseksi. En tosiaan uskalla ostaa mitään söpöjä vaatteitakaan vielä. Vaikka ei se niin kamalaa musta ehkä oliskaan vaikka oliskin "vääränväriset" vaatteet, mutta ehkä söpöt mekot ehkä kuitenkin vähän huonommin istuu pojalle jne. ;)

Mullekaan ei oo puhuttu missään vaiheessa kohdunkaulan pituudesta, tosin vain kerran lääkäri on ottanut mut vastaan. Sekin oli joskus viikolla 14 tms.

Koska mulla ensimmäinen synnytys edessä, en osaa vielä pelätä. Tottakai se vähän jännittää, mutta ei sellaista varsinaista pelkoa ainakaan vielä ole. Toivottavasti voin mennä tilanteeseen samalla ajatuksella. Jos synnytys sitten traumatisoi mut, niin sitten murehditaan vasta sitten kun näin tapahtuu. Etukäteen stressaaminen (kun en tiedä mitä voi olla edessä...) ei mun tilanteessa varmaan auttaisi asiaa. Onneksi kuitenkin on pelkopoleja mihin voi ilmoittautua halutessaan. Toivottavasti niistä saa myös riittävästi apua.

Amuniina Joo, raapiminen auttaa, mutta eipä sekään kivalta nännissä tunnu... :D Mulla kyllä se rasvasempi Bepanthen auttaa selvästi onneksi. Muuten oon käyttänyt raskausarpien estoon Weledan öljyä. Mietin kyllä jos sen loputtua ostaisin jotain tarkoituksen mukaista rasvaa. Onko kellään suositella hyvää rasvaa raskausarpiin, mikä nyt ei ehkä olisi hintahaarukan kalleinta?

SookyS Mustakin tuntuu etten näytä erityisen lihonneelta, ei turvotuksia ole jne. Mutta epäilin että josko nyt iso maha aiheuttaisi optisen illuusion mikä saisi esim. reidet näyttämään pienemmältä mitä ne ilman isoa mahaa olisikaan... :p
Oon kyllä sellanen herkuttelija että joka päivä jotain pientä herkkua varmasti tulee syötyä... :p Mutta määrällisesti en usko että syön hirveästi enempää kuin normaalisti, kun sietää nälkääkin jo alkuraskauteen verrattuna paljon paremmin.

Tiiti85 Maitoa ei vielä ainakaan selvästi tule, mutta mahtaakohan kutina liittyä siihen jotenkin. Saapa nähdä milloin maitoa alkaa tulla...

Onko kukaan tehnyt mitään vertailua niistä vauvavakuutuksista? Löysin vaan netistä jotain vanhoja vertailuja, mutta jos joku on ehtinyt pääpiirteet selvittää niin suosituksia/vertailuja olisi kiva lukea.

Hobla 22+0
 

Yhteistyössä