Elovauvat 2007 vol2.

heipparallaa täältäkin!

en ole aikoihin jaksanut vääntäytyä koneelle. kiva kuulla, että tapaaminen onnistuu, vaikken itse mukaan pääsekkään. sovitaan seuraava sitten vähän pohjoisemmaksi =)

laurilla on keuhkoputkentulehdus. raukka on ollut kipeänä torstaista asti. tänään oli eka kuumeeton päivä, antibiootit tekee tehtäväänsä. olikin pariviikkoa jo mukavaa, kun pärjäsi kaksilla päikkäreillä ja yölläkin heräsi ekan kerran vasta viiden maissa. nyt on kaikki ihan sekaisin, mutta toivottavasti palautuu pian taas ennalleen.

nlassa 5kk mitat oli 7800g ja 65,6 cm.

uusille tervetuloa!

kirvash muistelin muutama päivä sitten eloa vuosi taaksepäin. eka nla vasta edessä ja jännistystä stressiä ja huolta oli ihan riittävästi. =) nyt on jo iso käärö sängyssä ja ähisee siihen malliin, että alkaa olla aika mennä.

öitä!
 
Heippa!

Täällä poika kasvaa ja kehittyy hyvää vauhtia. Soseet ja puuro on aloitettu ja hyvin maistuu. :)

Onko kenenkään vauva vielä syöttötuolissa? Meillä pikkuinen niin kovasti puskee itseään ylös, että neuvolassa sanottiin meidän pian voivan jo kokeilla syöttötuolia. Itsellä siihen ei ole vielä mitään hirveää halua istuttaa poikaa, kyllä sen sitten ehtii! :)

Töihin paluusta: Kuinka moni joutuu (mielestäni joutuu..) menemään töihin takaisin heti vanhempainloman jälkeen? Meillä ei talous kestä, joten pakko mennä. Harmittaa ihan HIRVEÄSTI. Mutta ei sillä kodinhoidontuella tms. toimeen tule.. siis kun tulot muutenkin olemattomat perheessä tällä hetkellä.

Äidit! Oletteko päässeet hyvin entisiin mittoihin? Itse olen suunnilleen, pientä "kiinteytystä" vielä lähinnä vatsaan.

Itse en oikein usko siihen, että isommat vauvat ovat jotenkin "kömpelömpiä". Tuttavani vauva oli melkoisen painava, mutta oppi silti esim. kävelemään jo 8kk:n iässä ja kääntyili jo todella aikaisin. Kun sitten taas toisen tuttavani vauva on hyvinkin siro ja pikkuinen, ja hän on jo reilun vuoden eikä vielä kävele. Ei näitä pikkuisia oikein voi vertailla keskenään hirveästi, jokainen kun näyttää kehittyvän niin omassa tahdissaan. :)

VAUVAKUUME! Onko muuten kukaan meistä tullut uudelleen raskaaksi?? Meidän vauvat on kyllä vielä aika pieniä, mutta mahdollistahan se jo hyvinkin olisi, että elokuisissa07 olisi jo uudelleen raskaana olevia.. :) Itsellä meinaa vauvakuume kyllä iskeä pahasti päälle..! Mutta jos nyt vielä hetken odottelisi..

Niin ja sellainen kysymys vielä vaunuista, ne joilla on yhdistelmät ja siinä pehmeä kantokoppa, oletteko jo vaihtaneet sen pelkäksi lämpöpussiksi? Eli siis ottaneet ratasosan käyttöön? Tuntuu välillä että olen niin totaalisen pihalla kaikesta tällaisesta..... :headwall:

Hyvää talven jatkoa kaikille!! =)

T:Elokuun aurinko ja poika reilu 5kk!
 
Pilkettä:Eiköhän me Veeran kanssa perille löydetä =)

Onko muuten moni jo aloittanut lihan maistelun? Minä ajattelin ensi viikolla aloittaa kun Minea täyttää 5kk. Puurot sitten vähän myöhemmin.

Meillä kovasti yritetään jo eteenpäin,mutta vielä ei oikein kunnolla onnistu.Kauhea raivoaminen alkaa aina ryömimis harjoitusten yhteydessä =) Jos siitä saa lisää voimaa... :LOL:

Nyt kuuluu kutsu parvekkeelta joten :wave:
 
Jonna82: Nähdään vaan siinä ja mennään yhdessä sitten kahvilaan. Meillä on mustat vaunut!

Pilkettä: Kyllä me luultavasti löydetään, soitetaan sulle jos ollaan hukassa.

elokuun aurinko: Tuolla kerhopuolellekin jo kirjoitin, että mun täytyy mennä töihin elokuussa, kun mies vielä opiskelee niin ei meidän rahat riitä.. Harmittaa kyllä! Ei onneksi tuu poitsulle pitkiä päiviä hoidossa, kun mullakin osa-aikainen työ ja miehellä koulua lyhyitä päiviä. Mutta jos sais toisen vauvan aikaseksi jossain vaiheessa niin sais sitten taas Ukkokin olla kotona.. Vauvakuumetta meinaa olla täälläkin..

Neuvolassa käyty ja mitat 6735 g ja 67,4 cm. Eli pitkä ja laiha, painokäyrä huiteli ihan liian alhaalla. Sain luvan antaa jo kolme ruokaa päivässä, kun poitsun suuhun uppoaa kyllä. Jospa se siitä lähtee nousuun, ei kyllä ollu lääkäri yhtään huolissaan. Muuten oli kaikki hyvin, lääkärikin mainitsi, että on tuo Ukko aikamoinen vauhtiveikko! :LOL: Mitenhän sen perässä pysyy kun alkaa kävelemään..

Veera ja Ukko 4kk+1vko
 
Syöttötuolista:Me kokeiltiin just eilen kun istuu niin hienosti hauskaahan se oli ja syöminen onnistui huomattavasti paremmin kun sitteris kun vetää itsensä siinä istumaan ja kaarena meinaa tulla etu kautta yli,eli sitteri jouduttiin laittaa pois käytöstä

Töihin paluusta:Näillä näkymin olen kotona niin kauan ku Jasmiina 3v,jos vaan "viihdyn",olis kiva aloittaa työt kun saanut kaikkien lasten sairaudet/lääkitykset kuntoon ja vielä ku esikoinen menee eskariin syksyllä...viikonloppuja ilmeisesti alan tekemään jo keväällä,näin lapsille ei muutosta vain minulle kun jäävät isin kans kotiin =)

Itse olen päässyt kuntoon tainnut tämä valvominen teettää et paino vielä vähemmän kuin ennen raskautta :LOL: on nyt ollut ihanaa kun rauhassa päässyt jumpalle ja salille ei kiire tuoda tissiä kotiin ja tämä mamma hurahtanut pilatekseen.
Meidän kuulumisia sen verran eli likalle aloitellaan nyt astma lääkkeitä oireilun vuoksi ja nyt ryömiessä alkanut hengitys "pihisee",josta seurannut yskä ja totaalinen väsymys,mut ei nukahda eli ei mene ihan putkeen lasten kanssa mutta kaiken kanssa oppii elämään eiköhän meidänkin elämä ala taasen tasoittumaan (veljillä myös astma vanhemmalla lisäksi lisämunuaisten toiminta häiriö ja astma oireilee koko ajan)mut nyt ulkoileen etten taas tähän jämähdä :wave:
sahei ja jasmiina 5.5kk
 
PrimelTervetuloa joukkoomme mahtavaan!!!! =)

Kirvash Kiitos tsempistä! Se oli tosiaan tarpeen! :heart:

Me saatiin sit tänää Miinan verikokeiden tulokset ja ne olivat ihan ok.!! Eli siis ei ole kilpirauhasen vajaatoimintaa. Huh!! =) Kyllä pitikin taas säikähtää. Meidän neiti nyt sattuu vaan olemaan hidaskasvuinen kuten äitinsäkin! :D
Se verikokeiden ottaminen oli aivan kamalaa. Miina oli niiiiin raasu. :( Mua vielä katto oikee silleen anovasti ja apua huutavasti, et älä äiti anna ton tätin pistää mua enää! Ja krokotiilin kyyneleet valui pitkin poskia. Noh, onneks se on ollutta.:)

Siitä teidän tapaamisesta...Joku oli ehdottanut et ottaisitte siellä sit kuvia ja laittaisitte kerhon puolelle. Se ois tosi ihana juttu, jos sen voisitte tehdä! Itse ainakin kattelisin mielelläni edes kuvia tapaamisesta, ku en sinne millään pääse vaikka kuinka haluaisin.

Meillä Miina on alkanut syömään jo aivan hurjia ruoka-annoksia. Sellainen asettilautasellinen ruokaa( mitä milloinkin..bataattia,porkkanaa,maissia,perunaa...) ja vielä jotain hedelmta- tai marjapilttiä puoli purkkia. En voi ymmärtää miten noin pieni neiti mahduttaa itseensä tollasen määrän ruokaa. Plus vielä tissittelyt päälle!! Ja huom, ruokaa menee jo kahdesti päivässä. :D Tissilttelyt ei oo onneks vähentynyt yhtään kiinteiden myötä. Hyvä niin.

5kk neuvola mitat; tasan 5kg ja 60cm. :D Eli koosta päätellen ei uskois et meidän akka ois suursyömäri. :LOL: :heart:
Nyt käydään viikkoittain mittauksessa. Tehoseuranta, et miten kasvu kehittyy.

Teiltäki vielä kysyisin kokemuksia kantorepuista... kertokaa kaikki.:)

Ja joku kyseli töihin palaamisesta. No, mullahan jäi koulu vielä hiukan kesken. N. vajaa puoli vuotta. Ja mun on pakko jatkaa syksyllä. Millään en haluais, mut onpahan sit käyty sekin. Sit varmasti palaan takaisin kotiäidin rooliin.:)

Syöttötuolista; meillä ei ole vielä hankittuna koko tuolia! Täytynee tässä jollonkin moinen hommata. vielä se ei meillä kylläkään ole ajankohtaista.. Miina kyllä kovasti jo punkaa ylös, istumaan. Mutta ei meininkiäkään vielä että edes hetkeä pysyis omin avuin pystyssä..tai edes nojaten.tarvii siis vielä kiinnipitäjää..

Mullaki tuli yks päivä sellanen pieni vauvakuume, mut sit aatteli et jos nyt toinen ihan perään, ni oisin kyllä aikasta poikki.... Eli meille ei ainakaan vielä oo tulossa. Toivottavasti joskus kuitenkin!! Mut jos nyt sattuis tulee, ni tervetullut tietysti olisi. :heart:

Ulkona on kamala ilma. Vettä sataa ihan kuin kesällä. :$ Toivottavasti ens talvena ei oo tällasta, et sais neidin kans touhuilla ulkona.. =)

Nyt meen kyl pyörähtää tuolla kerhon puolella. :wave:

Maypo ja Miina
 
Lara83
pikaisesti. Liivia hyväksyy jäseneksi, mutta ei siellä ole ollut vähään aikaan jäsenyyttä hakevia. Olethan sahei hakenut elokuiset-07 kerhon jäsenyyttä, siellä kun muistaakseni on useampi elokuun ryhmä. :)

Laita uusi hakemus, Liivia on suhteellisen aktiivisesti siellä kerhon puolella, joten pääset varmasti pian jäseneksi. Salasanana on siis elo

=)
 
Täällä ois uusi elokoinen liittymässä seuraanne jos sopii? Odotus aikana muutaman kerran seurailin teidän juttuja mutta en saanut koskaan aikaiseksi kirjoitella.Eli olen 29v ja lapset poika 04 ja neiti 4.5kk. niin ja mieskin löytyy.
Kiinteitä ollaan nyt maistettu kahtena päivä ja muuten mennään vielä tissillä.
Meillä neiti on sirppana ja paino on lasku suuntainen mutta ei vasta kun -10käyrällä eli sen takia pikkuhiljaa aloitetaan soseet.
Alku viikosta oltiin neuvolassa ja painoa oli vajaa 6600g ja 66cm pitkä.

Soseista sen verran että kauanko itse tehty sose säilyy jääkaapissa.Entä pakasteessa?Tuntuu että mulla on aivot pehmentyneet ja muisti pätkii eli ei mitään muistikuvaa esikoisen ajalta tosta ruokailusta.
=)
 
Kosteusvaurioremontti valmis! Jee!! Jos siitä jotain positiivista pitää hakea, niin saatiinpahan olohuoneeseen uusi katto.

Vaunuista:
Meillä on koko ajan ollut rattaat käytössä ja niissä pehmeä (kovapohjainen tosin) kantokassi. Samat rattaat välillä käytössä vielä esikoisellakin joten näin on ollut meillä helpompi.

Syöttötuoli: Kerran kokeilin kun kyläpaikassa ei ollut sitteriä jossa syöttää, eikä kyllä onnistu istuminen vielä. Meillä on kyllä jo haussa Stokken tripp trapp (käytettynä, kun on uutena niin kallis), kun se on esikoisellakin (nyt 2,5 v) ollut tosi hyvä ja on hänelläkin käytössä vielä varmasti vuosia.

Oma kroppa: Painoa on 5 kg vähemmän kuin ennen raskautta, mutta lihaksetkin on hukassa ja mahassa aika komea "nahkainen vyölaukku" :LOL: .

Töihin paluu: Jos talous kestää, niin olen kotona kunnes Milo täyttää 3 v. Tämä on kuitenkin näillä näkymin meidän viimeinen lapsi, joten haluan viettää aikaa nyt lasten kanssa. Olen pomolle jo ilmoittanut olevani kotona ainakin syyskuuhun -09. Muutettiin juuri pienempään asuntoon ja suunnitellaan uutta taloprojektia, joten nyt pienemmällä asuntolainalla pärjätäänkin taloudellisesti minun kotona ollessani. Uuden talon rakentamisen aloittaminen riippuu ihan kaupungin tonttitilanteesta, joten se ratkaisee aika paljon minun kotona oloni pituuden, mutta ei me tässä nyt ainakaan ennen tosiaan tuota 09/09 mitään taloa pystyyn saada.

Ruokailuista: Milo syö aivan älyttömiä määriä. Puuroa menee hedelmäsoseella yli desi aamuin illoin ja saman verran sosetta kahdesti päivässä. Lisäksi saa tietty rintamaitoa monta kertaa päivässä ja tankkaapa "äidin iloksi" vielä kolmesti yölläkin. Poika kyllä olikin silloin 3 kk jo 7,5 kg, eli ei ihme että ruoka maistuu kun linjat täytyy säilyttää. Saas nähdä millaiset mitat poika saa ensi viikolla neuvolassa.

Soseiden säilyvyys: En tiedä faktaa, mutta itse olen ajatellut että jääkaapissa pari päivää ja pakkasessa ainakin pari kuukautta, niin kuin muutkin ruoat.

77mm ja Milo viikkoa vaille 5 kk
 
Uusille vaan tervetuloa joukkoon! Kyllähän tänne mahtuu.

Soseista: mäkin oon pitäny 2 vrk jääkaapissa ja vielä en oo pakkaseen asti niitä tehnyt edes. Mites muut, annatteko valmiita soseita vai teettekö itse? Kun me ollaan annettu maissia purkista ja mulla on siitäkin jo huono omatunto, että annan valmista.. En tiiä, mistä tämä on tullu, että kaikki pitäs tehä ite. Luulen kuitenkin, että kun nyt kotosalla ollaan, niin yritän mahollisimman paljon keitellä ite soseita, mielestäni noita "valmisruokia" ehtii tässä elämässä syömään liikaakin.. Mitäs te ootte mieltä?

Omasta syömisestä: Teettekö päivän aikan itellekin kunnon ruokaa? Kun mä en oo mikään hyvä ruoanlaittaja, ja joka päivä on kauhee tuskailu että mitäköhän sitä söis. Ja kun mulla on nälkä jo yhentoista aikaan vaikka oisin syöny kunnon aamupalan.. Ja mies ei sitten enää tarvi ruokaa kun koulusta tulee, joten mun aina pakko jotakin keksiä itelle. Kertokaa mulle jotain helppoja juttuja! On tullu jo liikaa syötyä makaroonilaatikkoa yms.
 
Kyllä mä vaan annan purkista soseita. Bataatin keitin, soseutin ja pakastin. Muuten mies osti n. 20 purkkia soseita ja laitoin jääpalamuotteihin ja pakkaseen josta sitten ne irroitin ja laitoin pakastepusseihin. Joku jossain jo sanoikin että ne on käteviä, voi helposti miksailla ja sopivia annoksia ainakin noin aloitteluun. Minä aloittelen taas hiljalleen soseita, syödään illassa peruna-porkkana- ja maissisosekuutiot sekoitettuna. Menee Nellalle paljon paremmin maissin kanssa tuo pe-posose. Jännä juttu kun pe-povelli on neidin herkkua mutta soseeseen pitää saada maissia jatkoksi. No, eipä tuo haittane. Hedelmäsoseista maistuu oikeastaan vain luumu.

Omasta syömisestä sen verran että itse en päivisin juurikaan syö. Mies syö töissä ja kun illalla tulee niin sitten syön minäkin. Joskus ehkä otan leivän tai kaksi näin päivällä jos on niin kova nälkä. Muuten tulee vaan juotua pepsiä ja kahvia. Ei kovin terveellistä, tiedän. Olen tippunut lähtöpainosta -8 kg, mutta mitenhän tuo nyt pitäisi laskea, raskauden alussa laihduin viitisen kiloa oksentelun ja syömättömyyden takia kunnes neljännellä kuulla paino alkoi nousta ja kuudennen kuun alussa pahoinvointi hellitti. Raskauden aikana painoin vähemmän kun lähtöpainoni pitkän aikaa... Punttiksella kävin keskiviikkona, otan siitä tavan keskiviikoiksi. Päätin jo raskauden loppuviikkoina että vuoden alusta aloitan kuntoilun, pakko saada polvea kuntoutettua ennen leikkausta, niin voisi ehkä toipuakin nopeammin. Plus tuo nahkainen seepravyölaukku olisi mukava saada pois. Vuosiin en ole näin vähää painanut. On mulla silti kokoa :D.

Ja tervetuloa uusille!

Kirvash & Nella 4kk 2pvä
 
Soseista: Mä oon antanu valmiita soseita. Peruna-porkkana on meillä suosikki. Pari kertaa oon ite keittäny perunaa, porkkanaa ja maissia ja soseuttanu ne, ja kyllä sekin tytölle kelpasi. =) Jotenkin vaan paljon helpompaa noitten valmiitten ruokien kanssa.
Oma syöminen on ollut vähän heikkoa..Päivällä leipää ja kahvia ja joskus illalla kun mies tulee töistä niin tehdään jotain "kunnon" ruokaa. Tänään miehellä on työpaikan pippalot niin ajattelin herkutella ja tehdä tortilloja illalla :p Munkin piti ensin lähteä tänään viihteelle, mutta en raaski tyttöä viedä vielä yöksi hoitoon. Mun sisko ois sen ottanu ja tiedän että hoitais hyvin, mutta en vaan jotenki raaski viedä.. Täytyy lähteä ite sitten kun mies on kotona tytön kanssa.
Nyt on pakko alkaa imuroimaan että kerkeen ennenkun Minea herää..
 
Minä aloitin esikoiselle soseet kaupan purkeilla ja aattelin että kun osaa jo kunnolla syödä niin alan tekeen ite.Mutta siinä vaiheessa ei äipän omat soseet enään maistunutkaan kunnolla,piti sekoittaa joukkoon purkki ruokaa.
Vuosikkaana oppi syömään sit samoja ruokia meijän kanssa.
Nyt neitille olen alkanut tekeen ite just sen takia että ei kävis kuin esikoisen kanssa.
Eihän niissä purkeissa mitään vikaa ole mutta meille esikoiselle ei riittänyt purkillinen vaan niitä piti saada kaks kerralla niin alkoi tulla ruualle hintaa.
Varsinkin liha ruualle.

Omasta syöminen: mulla tulee syötyä yleensä aamupala,kaks lämmintä ruokaa ja iltapala.Teen yleensä päivälliseksi isonman satsin että jää mulle ja pojalle seuraavaksi päiväksi lounaaksi.
Mulla urheileminen on henkireikä jota tulee harrastettua paljon joten täytyy muistaa myös syödä.
Niin ja oon aivan älytön herkuttelija,joka päivä jotain makeaa.En tiiä johtuuko hormooneista vaikko tapa mutta joka päivä :kieh:
Onko muilla samaa vikaa????

Töihin paluu:Meillä varmaan hyödynnetään isäkuukausi joten menen käymään töissä jonkun aikaa toukokuussa ja jatkan hoitovapaalla sen jälkeen.
Haluaisin olla kotona siihen asti kun neiti 2v,mutta en tiiä kestääkös talous.
Aikaisintaa meen tammikuussa 09.Viimeksi kun palasin töihin tein jonkun aikaa 6h päivää ja nyt aattelin tehdä samoin.

Nyt täytynee alkaa siivoon kun neiti nukkuu,ei vaan jaksais....
 
zamppa
Soseista, joulun jälkeen aloitettiin peruna-porkkanalla ja hyvin on uponnut. Eilen sitten vaihdettiin kasviksiin. Maissia on kokeiltu niin purkista kuin vellinäkin ja kauheat huudot maissin jälkeen, että taitaa aiheuttaa pikkuneidille vatsavaivoja niin nyt sitten vältellään maissia. Hedelmäsosetta ollaan kokeiltu mutta ei oikein tykännyt. Ja valmista safkaa meillä syödään, en jaksa alkaa väsäilemään.
Miten muilla onko lapset alkanut nirsoilemaan syömisen kanssa? Meillä ei venla oikein suostu syömään maitoa kunnolla ja sosettakin menee vaihtelevasti. On nyt ollut oikeastaan viimeisen viikon välillä tuo syöminen tahtojen taistoa. Viimeisimmässä neuvolassa painoa oli tullut vain 500g lisää kuukaudessa kun ennen samassa ajassa tuli kilon verran. Reilun viikon päästä taas neuvola ja tytön syömisiä katsellen pelkään että painoa ei tule ollenkaan.

Omista syömisistä, syön vähän miten sattuu ja sitten illalla syödään yhdessä miehen kanssa kun töistä tulee. Yleensä tulee päivällä syötyä leipää tai hedelmiä mutta nyt just menossa valmispasta, kun aamulla oltiin jumpassa ja äsken oltiin kävelyllä niin hiukka nälkä on.

töihin paluusta, näillä näkymin jatkan hoitovapaalla elokuulle asti ja sen jälkeen sitten aloitan opiskelut (jos paikan saan) tai palaan töihin.
 
Soseista: Oon pääasiassa ostanut kaupasta, kun ei oo jaksanut keitellä. Bataattia oon itse soseuttanut ja tänään ois tarkoitus porkkanaa keittää. :ashamed:

Omista mitoista: Paino on samassa kuin ennen raskautta. Oon aina ollut tosi hoikka ja raskauden jälkeen on maha ollut vähän pömppis iltaisin, mikä kyllä häiritsee. Pitäis tehdä vastalihasliikkeitä :/

Vaunut/rattaat: Me siirryttiin rattaisiin, kun niissä voi välillä olla vähän istuvammassa asennossa ja lisäks vaunukoppa alkoi olla aika ahdas.

Töihin paluu: Tämän vuoden loppuun oon kotosalla.

Ootteko jo ostaneet turvaistuimia? Toi kaukalo alkaa selvästi olla liian pieni, niin pitäis ostaa. Onko teillä suosituksia, mikä ois hyvä?

Mä oon aivan katki. Poika herättelee noin tunnin välein. Tarvitsee tissiä, syliä tai kävelemistä (ja usein näitä kaikkia kolmea |O ) nukahtaakseen uudelleen. Tänään hain kirjastosta Pantelyn unikirjan. Tuntuu loputtomalta tieltä saada poika nukkumaan vielä joskus. Itkin tänään, kun luin kirjaa, kun pelottaa edessä oleva pitkä tie ja oma jaksaminen :( . Onko teillä kokemuksia unikoulusta?
 
Vastaanpa vain pikaiseen Tikille unikoulusta.

Me pidettiin esikoiselle unikoulu n. 7 kuukauden iässä, kun hän heräsi 1-1,5 tunnin välein vaatimaan tissiä. Ensin lopetettiin yötissittelyt kokonaan, kun poika söi kuitenkin jo mukavasti kiinteitä ja iltapuuroakin reippaasti. Tähän projektiin otettiin avuksi vaunut sisälle ja nukutettiin poikaa niissä, että saatiin hyssytettyä poika aina takaisin uneen. Sitten kun oli päästy yösyömisistä, toteutettiin varsinainen unikoulu MLL:n unikouluohjeiden mukaan, jotka saatiin neuvolasta. Kannattaa kysyä neuvolasta tai tilata suoraan MLL:sta. Ohjeet löytyvät myös täältä: http://jkk.mll.fi/hoivaan_ja_kasvatan/uni/uni_tassu.php
Uskomatonta mutta totta, meidän poika alkoi parissa yössä nukkumaan katkeamattomia yöunia 20.30-7.00 omassa huoneessaan! Eli ainakin meillä unikoulu toimi todella hyvin, vaikka pelkäsin aloittaa sitä ja ajattelin, että edessä on kauheat huudot.

Tämä kuopuskin heräilee öisin vielä 2-4 kertaa syömään, mutta nyt en ole niin rikki, kun tiedän, että jos asiaan ei tule muutosta parissa kuukaudessa, voimme pitää taas unikoulua ja koko perheen yöunet paranee.
Tiedän, että unikoulusta ollaan montaa mieltä, mutta mun vakaa mielipide on, että jos vanhemmat ovat väsyneitä, se kannattaa ehdottomasti toteuttaa. Ja uskon olevan myös lapselle hyväksi, että hänet opetetaan nukkumaan hyviä yöunia. Jatkuva heräily ja yösyömiset ovat vaan totuttu tapa, eikä toiset vauvat osaa lopettaa niitä, vaikka eivät enää yöllä ruokaa tarvitsisikaan. Meidän pitää vanhempina opettaa lapsillemme monia asioita, miksei siis myös nukkumista!

Tsemppiä sulle Tiki ja koitahan jaksaa! :hug: Kyllä teidänkin perheessä vielä joskus nukutaan paremmin! :)
 
Kirvash: Huomasin että mainitsit juovasi paljon Pepsiä ja kahvia. Muistan sinun myös kirjoittaneen Nellan mahavaivoista. Voisikohan näillä olla yhteyttä? Olen joskus kuullut että voisi aiheuttaa mahavaivoja. Itsekin olen kahvin suurkuluttaja, ja raskauden aikana oli ihan tuskaa yrittää tyytyä pariin kuppiin päivässä.

Soseista: Minä teen itse ja annan myös valmispurkkeja. Milo tykkää onneksi enemmän äidin tekemistä =) . Kaikki on kyllä maistunut mitä suuhun on laitettu.

Turvaistuin meillä ostettiin jo viime viikolla, Gracon Cosmic. Sen saa kallistettua niin paljon että asento on jota kuinkin sama kuin kaukalossa. Kaukaloa kyllä käytetään vielä. Istuimeen vaihdetaan sitten kun täällä etelärannikolla tulee pakkasta ja joutuu ottamaan toppapuvun käyttöön. Ohuessa puvussa Milo vielä mahtuu hyvin kaukaloon mutta jo joulukuussa pakkasilla toppapuvussa oli aika ahdasta. Esikoinen siirrettiin silloin 2 v sitten jo tässä iässä istuimeen samasta syystä.
 
Olen ennenkin maininnut että teidän vauvaelämä kuulostaa ihan kuin otteelta meidän elämästä esikoisen kanssa. Jos sinulla on mahdollisuus, niin tee niin kuin minä, anna vauva jollekin hoitoon yhdeksi yöksi ja lepää. Tiedän ettei kaikilla onnistu, mutta meillä kun siihen oli mahdollisuus niin yhden yön unet auttoivat kummasti. En osaa kertoa mikä teillä parhaiten auttaisi öihin, mutta meillä esikoinen alkoi nukkua kun söi kiinteitä kunnolla 4-5 ateriaa päivässä, eli siinä puolen vuoden paikkeilla. Juuri eilen totesin miehelle kuinka paljon parempi nukkuja Milo on kuin esikoinen aikanaan samassa iässä ja onneksi ne vaikeimmat ajat koettiin esikoisen kanssa eikä nyt kun lapsia on kaksi hoidettavana. Voimia sinulle :hug: .
 
Pikaiseen muutamaa asiaa kommentoin.. elikkäs töihinpaluusta ensin: meillä on kans harteillamme asuntolaina, mulla mimimi äp-raha ja meis työtön ja en todellakaan aio pitää kiirettä töihin! Haluun itse hoitaa lapseni kun ovat vielä niin pieniä.. Olin töissä päiväkodissa hoitamassa alle 3v lapsia ennen ensimmäistä äitiyslomaani ja sillon totesin että voin luopua monesta asiasta (eli rahasta) kun vaan saan hoitaa lapseni kotona itse :heart:

Vauvakuumeesta: sitä kyllä löytyy vaikka muille jakaa :LOL: sanoin jo sairaalasta lähdettyä että tapaamme vielä ja niin olisi kyllä edelleen tarkoitus :)

turvaistuimesta Meillä on esikoisella Gragon cosmic ja voin kyllä suositella lämpimästi. Esikoinen oli 7kk kun hänet siihen laitoimme ja huomasimme heti miten paljon helpompi lapsella oli siinä matkustaa! Ja uskokaa vaan, siinä on ainakin parempi nukkua! pää ei pääse roikkumaan niin kuin kaukalossa, vaikka ei sitä uhan heti uskoisikaan.. Niin ja toinen istuin meillä ostettiin viime kesänä valmiiksi ja se on Gragon duoflex ja se on ollut esikoisella nyt kakkosautossamme istuimena ja se siirtyy hänen penkikseen nyt kevään aikana kun vauva saa sen "paremman" (=kalliimman) penkin, koska siinä on se säätöpöyrä..

Niin ja sen verran meidän ukkelin kuulumisia että edelleen yöt nukutaan :) Kokoa veijarilla oli 4kk iässä 7900g ja 67cm ja edelleen pelkällä rintamidolla mennään :D
 
77mm: Nyt kun tarkemmin ajattelee niin olisivathan ne masuvaivat silloin pienenpänä voineet noistakin johtua. En tosin ole Nellaa imettänyt kolmeen kuukauteen, kun silloin rintatulehduksen johdosta toisesta rinnasta loppui maito ja toisesta pikkuhiljaa hiipui vaikka yritinkin aktiivisesti.

Joo, Pepsiä mulla menee aivan liikaa, n. 3litraa/vrk. Ja se on paljon. Tosi vaikeaa vaan lopettaa (haha) kun siihen on niin tottunut. Kahvia menee myös useampi mukillinen päivässä. Niin, ja se pirullinen tupakka... Nyt olen kyllä hiukan vähentänyt, ei tee enää niin usein mieli savukkeelle. Ensin vaihdoin punaisesta vihreään ja nyt on tupakkamäärä puolittunut kuukauden takaisesta. Ja ennen kuin kukaan sanoo mitään, kyllä, odotan n. viisi minuuttia ennen kuin menen vauvan luo kun tulen tupakalta, sillä hengitykseni mukana tulee savua ylös muutaman minuutin ajan. Ja yleensä otan vielä jonkun kurkkupastillin tms. kun menen Nekun luo. On kyllä pakko lopettaa, tyttö kun tuosta kasvaa niin tulee kamala huoli kun kummatkin vanhemmat polttaa, ja haju on kamala. Muistan kyllä kun kärsin pahoinvoinneista ja mies kävi röökillä. Huusin ja kiljuin että j*malauta lopeta se tupakanpoltto... Mutta niin itsekin repsahdin jälleen. Olinhan mä siinä hyvän tovin polttamatta. Puolustelua tämäkin on, mutta on hankalaa lopetus, se on enemmänkin tapa, olen kahdeksan vuotiaasta polttanut, enemmän tai vähemmän. Eli neljätoista vuotta, ihan kohta viisitoista. Hiljaa hyvä tulee. Nellaa en kyllä tupakansavulle altista, toisin kun vanhempani, he polttivat sisällä, joskus jopa ikkunat kiinni. Yök niitä seiniä ja kangasmateriaalien hajua... Yh. No, en voi vanhempianikaan syyttää aloittamisestani. Onneksi viisitoista vuotias veljeni ei polta. Ei tarvitse siitä olla huolissaan. Vaikka on niitä muitakin huonoja ja jopa vaarallisempiakin tapoja kuin tupakointi.

Vauvakuume jyllää täälläkin kovana. Mutta ei vielä. Parin vuoden päästä. Pakko odottaa... Vaikka ei se helppoa ole. En mä kyllä jaksaisikaan heti perään sitä tajutonta monen kuukauden oksentelua. HEI!!!! Miten teillä joilla useampi lapsi, onko teillä esikoisen odotusaikana ollut pahoinvointia ja miten toisessa/seuraavissa raskauksissa? Kun olen kuullut että raskauspahoinvointi olisi sellainen että se harvemmin helpottaa tulevissa raskauksissa, ettei jopa pahenisi? Olisi mukava kuulla kokemuksia tuosta asiasta.

Hyvää viikonloppua kaikille!

Kirvash ja Nella :wave:
 
Lara83
Tervetuloa uusille eloäideille :)

Töihinmenosta: minulla on opinnot vielä kesken, joten tarkoituksena on että mieheni käyttää isäkuukauden ja kesälomat putkeen. Ja minä menen kesätöihin (jotta saan työkokemusta omalta alalta), elo-syyskuun vaihteessa jään taas sitten kotiin kun mies menee töihin. En kyllä raaskisi jättää lasta, mutta hyvä hänen on olla kun oman isänsä kanssa saa olla :heart:
Tarkoituksena on laittaa tyttö 2 vuoden ikäisenä osa-aikaiseen hoitoon. Ja sitten 3 vuotiaana kaikiksi arkipäiviksi. Minulla on kuitenkin vielä matkaa maisteriksi, eikä koulussa ole läsnäolopakkoa, joten tämä järjestely sopii meille parhaiten.

Pepo-sosetta on syöty nyt reilu viikko, ja itse olen tehnyt. Ostin kyllä bonan valmista sitä varten että voin antaa sitä sitten jos mennään jonnekin. Hedelmä tai marjasoseita ei olla vielä maistettu, ne tullaan varmaan suurimmaksi osaksi näin aluksi syömään purkista.
Vihannessoseet valmistan höyrystyskattilassa, helppoa ja halpaa =)
 
Soseista vielä: Mä teen lähes kaikki soseet itse, joka päivä perunaa ja siihen lisäksi porkkanaa, parsakaalia, kukkakaalia, hernettä, kesäkurpitsaa tms. Olen tehnyt soseita pakastimeen (perunaa en pakasta) jääpalamuotteihin, joten sieltä on helppo napata perunan joukkoon sopivat maut =) Kaupan soseista tulee meillä mun mielestä vatsavaivoja - ja kun itsekin syön kotiruokaa niin haluan tarjota sitä myös lapselle :D
Oletteko muuten huomanneet, että kaupan soseet jää vaatteisiin kovemmin kiinni kuin kotitekoiset? Meillä syötiin reissussa purkkiruokaa ja 3 bodyä meni heti ekassa käytössä pilalle kun peruna-porkkana ei lähde millään tahranpoistoaineella :/
 
77mm: Oliko teillä 4kk neuvola? Meillä ei ollut. Seuraava on 5kk neuvola. Mielelläni olisin mitat käynyt tarkistamassa, kun täysimetyksellä vielä mennää ja Oskar aika iso poika (3kk oli 7180g & 63,7cm).

Syöttötuoli: Vielä en ole istuttanut, vaikka sitterissä poitsu punkaa itsensä istuma-asentoon. Selinmakuultakin nostelee yläkroppaa aika hyvin. Meinasin odotella kuitenkin lähemmän puolta vuotta ennenkuin syöttötuolissa rupean istuttelemaan.

Oma kroppa: Pari päivää sitten kävin vaa´alla ja näytti 52,8kg. Raskautuessa painoin 53kg. Mut normaalisti mun paino vaihtelee 47-53kg välillä.. En vain jostain syystä raskaudu, jollei painoa ole tuon 53kg luokkaa.

Töihin paluu: Jos talous kestää, niin olen kotona kunnes Oskar täyttää kolme vuotta. Haudattiin talonrakennus ajatukset ja tyydytään remppaamaan tätä wanhaa hirsitaloa (ollaan tässä reilu vuosi asuttu ). Tilaa ei kauhesti ole, mutta sopu sijaa antaa! Ja mie olen aivan rakastunut tähän talonruppanaan! :heart:

Ruokailuista: Tosiaan täysimetyksellä vielä mennään. Pottua, tissimaidolla höystettynä, olen yrittänyt tarjota pari kertaa, mutta herra oikein yökkäilee. Eilen maisteltiin sitten vähän bataattia ja se näytti uppoavan suht kivasti. Katsotaan miten tänään käy.

-Capri ja Oskar 4,5kk-
 

Yhteistyössä