ELOVAUVAT 2007 VOL. 4

Maanantaina oltiin maitoaltistuksessa ja tiistaina käytiin näyttämässä reaktio sairaalassa olihan se maitoallergiaa. Ensi kesänä sit testataan uudestaan onko vielä allergiaa.

Tänään käytiin sairaalla näyttämässä liika peukaloa. Röntgeniin tulee vielä aika ja leikkaus näillä näkymillä syyskuussa. ( Apuva kun äiti jännittää leikkaus päivää )
Laitoin profiili kuvan kädestä/peukalosta.

Olin ottanut hoitovapaata syyskuun loppuun mutta jatkankin vielä joten palaan töihin 3.8.09
 
Heips!

On pitänyt jo monena päivänä soittaa tk:hon ja kysyä mitä vois tehdä, mut aina on tullut jotain muuta ja asia on jäänyt... Nyt ajattelinkin teidustella asiasta teiltä...

Meidän neidolla (10,5 kk) on todettu siis maitoallergia ja olin itse huono olemaan maidottomana, joten pikku hiljaa lopettelin imetystä niin, että muutaman kuukauden aikana lisäsin pikkuhiljaa imetyksen asemesta pullon antamista ja viimeiset 3 vkoa sai vain hieman rintaa ns. unimyssynä + pullon ja sitten siirryttiin kokonaan pulloon (juo siis apteekin erityiskorviketta). Vieroitus rinnasta sujunut ilman huutoja tms.

MUTTA KUN MUN KROPPA TS. RINNAT EI NÄYTÄ YMMÄRTÄVÄN ETTÄ ENÄÄ EI RUOKAILIJA NÄILLÄ APAJILLA KÄY! Tosi kipeät rinnat vähän niinkuin silloin sairaalassa kun maito nousi. Tosi muhkuraiset, pakkaantuneet ja kosketusarat. Suihkussa käyn kaksi kertaa päivässä hieman helpottamassa tuskaa ja painelen samalla hieman rintoja tyhjäksi. Tämä toimenpide helpottaa tuskaa n. 2-3 tuntia kunnes taas rinnat ovat TOSI kipeät...

ONKO JOLLAIN VASTAAVASTA KOKEMUSTA, mikä auttoi?!? Pelkään että pian on rintatulehdus ellei jo ole!

Hyviä vointeja kaikille Eloäideille ja -vauvoille ts. pian jo taaperoille!! :heart:
 
Aino78 : Mulla oli sama juttu kun lopetin imetyksen. Mullakin rinnat olivat muhkuraiset, pakkaantuneet ja kipeät. Yritin lypsää mahdollisimman harvoin, jotta rinnoille menisi viesti että imetys on nyt loppu. Sama pelko kävi mielessä että josko vielä saa iloksi rintatulehduksen. Viime hädässä lypsin. Onneksi mulla meni vain pari viikkoa kun maidon tulo väheni niin ettei rinnat enää olleet kipeät. Maitoa heruu edelleenkin tietyissä tilanteissa mutta ei haitaksi asti. Tämän parempia neuvoja en osaa antaa, ikävä kyllä! Toivottavasti tilanne helpottaa pian! Meidänkin tyttösellä on maitoallergia. Mikä korvike teillä menee? Meillä käytössä Nutrisoija, joka käynyt loistavasti kun tyttö vihdoin alkoi sitä juomaan.

Olemme huomenna lähdössä viihteelle miehen ja kavereiden kanssa. Pian tuleekin kaksi vuotta kun olen ottanut enemmän kuin yhden siiderin! Innolla odotan huomista iltaa! :p Sunnuntaiaamua en kyllä odota yhtään. :x

Hauskaa viikonloppua kaikille!
 
Aino78: Mulla aikoinaan oli sama juttu,suihkus lypsin pahimpia pois, mut kyl kerran päiväs lähes muutaman viikon jouduin pumppaamaan lähes tyhjäksi rinnat,et olo helpotti muutama viikko taisi tuskaista olla sit yks kaks loppui maidon tulo,eipä minullakaan tämän parempia neuvoja:Meillä muuten kanssa maitoallergia yms.Tuntuu olevan aika yleistä nykyään
Edie: Nauti täydestä sydämestä huomisesta!
 
Vähän kuulumisia:Emmi kävelee taaperokärryn kanssa, taputtaa innokkaasti käsiä, yrittää sanoa äiti, mutta on pikemminkin äitih. Maanantaina täyttää 11 kk, kohta jo vuoden, kylläpäs aika rientää =)
Just ostettiin pyöränistuin ja kypärä, pitääkin mennä katteemaan maisemia huomenna, jospa tyttö tykkäisi
 
Aino78 mulla myös toinen rinta on muhkurainen, arka ja turvoksissa. viikon olen nyt ollut antamatta rintaa. vielä olen yrittänyt olla rintaa tyhjentämättä, mutta kyllä väliin on kipeä. en myöskään osaa parempaa neuvoa antaa, kuin että aika parantaa. normaalisti kai on muutama viikko, että maidon tulo loppuu tai ainakin vähenee merkittävästi. rintatulehdukseen ja kipuun voi kokeilla ainakin ibuprofeinia (esim. burana, ibumax), viimeistään silloin jos nousee kuume. rintoja kai voi tyhjennellä, jos on liian tuskaista, mutta jatkuva lypsäminen pitää maidontuotantoa yllä.

edielle burana auttaa myös itseaiheutettuun päänsärkyyn. railakasta lauantaita =)

meillä isommat on mummin ja ukin hoteissa viikon. iskä on naapurin isännän kanssa naapurin saunassa parantamassa maailmaa ja itse meinasin lähteä rentoutumaan omaan saunaan. sain anopilta ihanaa kuorintavoidetta ja suklaista jalkakylpysuolaa. ajattelin kokeilla niitä. huomenna pääsenkin taas "teroituttamaan" kynteni ja laittamaan kulmat kuosiin. eläköön elämän turhamaisuudet!
 
niin ja sahei milloin teillä on hääpäivä?

nanna1980 meidän poikanen ainakin tykkää pyöräilystä ja tänään nauroi aivan sikana, kun äiti työnsi juoksien rattaita ison mustan ripottelevan pilven alla, kun yritin keretä kotiin kastumatta.
 
Kiitos Edie, Sahei ja Mirjamic myötäelämisestä kipeiden rintojeni kanssa. Kait se vaan on niin, että aika parantaa.

Edie: Meillä menossa Nutramigen erityiskorvike, Mielettömän pahan makuista, mutta tyttö juo sitä alun vaikeuksien jälkeen nyk. tosi hyvin. Nutrisoijasta on resepti olemassa ja siirrytään siihen seuraavaksi... jos siis soija ylipäänsä sopii.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Heipähei!

Nellan uusimmat mitat ovat 11,3 kg ja 79 cm. PY 48,4 cm. Hyvin kasvaa, joskis vajaassa kahdessa kuukaudessa painoa tullut vain 700 g. Toisaalta likka liikkuu niin paljon ja hampaiden tulon takia ei ruoka maistu missään muodossa. Niin, ja tytöllä on seitsemän hammasta näkyvissä.

Onnea tulevaan juhlaan, Sahei!

Ei muuta tällä kertaa, Kirvash ja Nella (10 kk)
 
Mirjamic:ensi lauantaina häähumua ilmas...vaik taitaa alkaa olemaan no nyt :LOL:
Kirvash: kaunis kiitos
Tänään illaksi töihin on kyllä kivaa vaihtelua,teen sillointällöin viikonloppuja lapset isukin kanssa kotona ensi viikko onkin aikas rumbaa,kulmien laittoa hääpuvun hakua ja vielä ke keskimmäinen poika pitäisi operoida(korvat putkittaa ja kitarisat poistaa) on hyvä et ohjelmaa niin lauantaikin tulee nopeammin =) hauskaa viikonloppua kaikille
 
sahei lähellä on jo rouviintuminen =) ite mulla ei ole mitään ongelmaa olla rouva, mutta jotenkin on vaikea sulattaa sitä, että minua kutsutaan tädiksi. olen oikeasti täti kolmelle ihanalla naperolle, mutta en muille! onko muilla samaa "ongelmaa", vai olenko ainoa tätä sorttia?

tissitilanne mulla on edelleen sama. oikea rinta aristaa, mutta on vielä siedettävä. vasen alkaa jo pikkuhiljaa luovuttaa.

lauri on alkanut seistä pikku hetkiä ilman tukea. etenee edelleen konttaamalla tai tuen kanssa kävellen. ymmärtää selvästi pikku käskyjä ja on alkanut hokea annaanna. jotain uutta taas tälle kuukaudelle.

meinasinsiirtää laurin omaan huoneeseen (=veljen kanssa sama), mutta joku vielä jarruttaa, enkä saa asiaa tehtyä. katotaan vielä hetki, jos vaikka oppisi aamuisin nukkumaan hiukka pisempään, ettei sitten herätä veljeä joka kesken unien heränneenä on kuin p.erseeseen ammuttu karhu. uhmaa riittää ihan riittävästi ilman väsymystäkin.

huominen vierähtää ulkomailla, lähdetään haaparannan ikeaan ja sen lähiliikkeisiin.
 
mirjamic: mulla vähän sama tuon tätihomman kanssa, en koe olevani mitenkään täti-ikäinen, vaikka onhan tuota ikää jo kuitenkin 27 vuotta :D.

Iisan kuulumisia tiivistetysti:
*kävelee tukea vasten (taaperokärry on oikea hitti) ja etusormista kiinni pitäen
*muutaman sekuntin saattaa seisoa ilman tukea
*juttelee kovasti ja osoittaa esineitä ja asioita. Sanavarastosta löytyy äittä, isi (tai oikeammin pelkkää suhinaa "sisisissii" kun näkee isin :D), mummu, ambu (lamppu ja etusormi ojolla kattoa kohti)
*osaa matkia eläimiä kun kysyy esim, että mien koira sanoo (koira, kissa, heppa, lehmä). Matkii myös koiran haukkumista aina kun lenkillä sellainen tulee vastaan
*kysyttäessä osaa osoittaa oman navan, nenän ja joskus korvan ja tissin
*10kk neuvolassa mitat 8.8kg ja 76.5cm. Hoikka ja pitkä tyttö! :heart:
*eteneminen tapahtuu yhä ryömimällä. vähän väliä käy kontallaan ja saattaa muutaman konttausaskeleen ottaa, mutta pitemmät etapit hoituu aina ryömimällä.
*kahdeksan hammasta

Miten ja mitä teidän muiden elokuiset syö? Meillä ruokailu on ollut nyt viimeaikoina aika huonoa, vaikka aiemmin ruoka onkin hyvin maistunut. Kovasti täytyisi olla touhua ja viihdykettä että neiti malttaisi keskittyä syömään. Joko teillä muilla elokuiset syövät samaa ruokaa kuin muukin perhe, vai vieläkö ollaan soselinjalla? Iisa tykkää sormiruuasta, mutta sitten soseet joissa on klönttejä saa yökkärefleksin käyntiin. Siis pieni ei tajua pureskella soseen mukana tulevia sattumia :/ . Pitäis varmaan alkaa antamaan vaan enemmän sormiruokana tuota tavallista ruokaa, kun taitaa soseet olla neidin mielestä vähän "so last season" ;)

inom ja Ihanainen Iisa reilu 11kk
 
inom late syö ihan samaa ruokaa kuin muukin perehe. ite haluaisi kovasti syödä, mutta lusikka osuu vielä huonosti oikeaan osoitteeseen. nyt on ruoka ruvennut maistumaan, pari kuukautta sitten oli vielä pieni show pystyssä, kun piti olla monen sortin lelua pöytä pullollaan. nyt riittää kun saa käteen omanlusikan ja sillä sosia lautasella olevaa muonaa.
 
inom: Meillä myös Minea rupesi ennen yökkimään noista 8kk ruuista missä on kökköjä. Sitten kokeilin spagettia ja jauhelihakastiketta ja sitä meni heti ekalla kerralla koko purkki ilman yökkimistä. Nyt Minea syö muitakin 8kk ruokia, muussaan kyllä muissa ruuissa haarukalla kökköjä vähän pienemmiksi. Kokeileppa menisikö teilläkin tuo spagetti...

Meillä Minea liikkuu konttaamalla tai kävelee kärryn kanssa tai tukia pitkin. Muutaman sekunnin pysyy itse seisomassa. Kiipeilee koko ajan joka paikkaan ja haluaa tyhjentää kaikki laatikot. Nyt on tajunnut että tavaroita voi myös laittaa takaisin laatikkoon.. Yksiin päikkäreihin on siirrytty muutama viikko sitten. Pottailua harjoitellaan kovasti, mutta vielä ei ole saatu pottaan mitään tulemaan. Hampaita on yksi.

Nyt siirryn sohvan nurkkaan leffan pariin.. Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!!

jonna ja Minea huomenna 11kk :heart:
 
Moi. Oonki ekaa kertaa täällä kirjoittamassa, oon välillä lueskellu teidän juttuja. Meillä tyttö täyttää elokuun lopulla vuoden ja on tosi pieni ja pyöreä. 10 kk neuvolassa oli 67 cm ja 7690g. Vieläki menee 70-senttiset ihan mukavasti päälle. Oon saanu nauttia pikkuvauvasta aika kauan :) Nyt viikon sisällä on oppinut ryömimään (tosin ei käytä touhuun jalkojaan lainkaan) ja nousi perjantaina seisomaankin. Wuhuu!!!! Hampaita on neljä. Neiti on sanonut "äiti" ja "tishi" jo pari kk, nyt osaa jo sanoa myös isi ja paljon yritystä sanoa muutakin. Syö tosi huonosti, paitsi tissiä, josta ei oo ikinä kieltäytynyt. Meillä saa kans yrittää vaikka mitä temppuja mutta parhaiten ruokaa saa menemään, kun antaa käteen jotain, jota voi itse syödä, sormiruokaa siis, tai esim. kurkkuviipaleen, porkkanan, kokonaisen keitetyn perunan (!)...

Hyvää alkavaa viikkoa minunkin puolestani B)
 
Milo syö jo jotakuinkin samaa ruokaa kuin muu perhe, eikä palat haittaa vaan pikemminkin nauttii kun kunnolla saa ruokaa mupeltaa. Maitona on myös jo tavallinen (vähälaktoosinen kun on ollaan koko muu perhe laktoosi-intolerantteja) maito. Lusikoida yrittää itse nyt jonkin verran, mutta sotku on hirveä.

Viime päivinä Milo on oppinut seisoskelemaan jo vähäsen ilman tukea, ja kerran jopa nousi tänään ilman tukea seisomaan.

77mm ja Milo paria päivää vaille 11 kk
 
Moikka

tervetuloa muija elokuisiin!
Ensviikollahan tässä jo tulee uudet elokuiset tänne puolelle.
Meilläkin on alettu syömään samaa ruokaa muiden kanssa. Jos on mausteisempaa, niin otan ennen maustamista erilleen Nikolakselle. Jos siis muu perhe haluaa jotain tulisempaa tms. Palat ei haittaa ja meilläkin tuntuu niistä jopa tykkäävän, tai siis pureskelusta ( nyt 7 hammasta ) Omin sormin tykkää myös syödä, mutta kovempien niinkuin kurkun kanssa olen ollut vähän varovaisempi vielä kun helposti humpsahtaa suuhun liian iso pala. Nektariini ja tomaatti on hyviä ja kurkun sisäosa. Juo myös itse.
Nikolas on nyt ihan muutamassa viikossa oppinut seisomaan ilman tukea ( nousee itse kyykkyasennosta ) ja ottaa jo muutaman askeleen kohti syliä tai jotain muuta tukea. Hassua että kaikki tämä tuli näin nopsaan, kun hän vasta 9kk alkoi ryömimään. Sanojakin tulee, mutta hokee niitä muutenkin kuin asian yhteydessä, joten en ihan ole varma onko tietoinen merkityksistä.
Meillä alkaa sitten myös parinviikon päästä hoito; jännittää.....
Yhdet päikkärit otetaan ja aamuisin nukkuu 8-9, joten itsekin saa nukkua kyllä ruhtinaallisesti.
Siirrytäänkös muuten tuonne taaperopuolelle vaikka syyskuun alusta, vai jo elokuun?
 
muijalletervetuloa myös minunkin puolesta!

taaperoiksi voidaan siirtyä vaikka jo elokuun alusta, kun tänne puolen tosiaan on jo toiset elokuiset pukkaamassa =) ei kai ole väliä kuka sinne aloituksen tekee, ilmoittaa sitten vaikka täällä, että uusi pino löytyy jatkossa taaperoiden puolelta.

lauri sai tänään taaperokärryn ja on ihan onnesta sekaisin!
 
Hei pitkästä aikaa! Muijalle tervetulotoivotukset! Kaisa kasvaa lujaa ja vauhti kiihtyy. Seisoo tukea vasten vähän joka paikas ja konttaa vinhaa vauhtia pitkin huushollia. Hampaita yhdeksän ja luultavasti taas uusi tulos, kun on lämpöä ollut ja ärtyisyyttä. Ei vieläkään huoli mitään kaupan 8kk mössöistä. Mutta itse syö kaikenlaista purtavaa, jota eteen laittaa. Karjalanpiirakat suosikkeja, pulla menee ja vesimeloni. Saa laktoositonta maitoa, kun ite juon samaa. Mummon tekemää muusia olisi mennyt vaikka kuinka paljon, taisi olla tosi herkkua. Voita taisi olla rutkasti. No se ei noin hoikalla haitaksi ole. Raskaus sujuu hyvin, tosin oksetus saisi jo loppua. Kaisalle pitää vissiin järkätä isot synttärit, kun niin moni jo sanonut tulevansa. Muutenhan vieraat kivoja, mutta kun en ole niin innokas siivooja ja leipoja. Ehkä anoppi tulee tässä avuksi. Ja ainahan kaupasta herkkuja saa. Ihanaahan se on kun Kaisa täyttää vuoden! Iso tyttö sitten jo! Huokaus!
 
Iltoja kaikille ihana sateinen päivä takana kävin laittamaan kulmat ja ripset lauantaita varten,lapset edelleen räkäsiä mut sitähän jo jatkunut puol vuotta et alan minäkin jo tottumaan =) huomen keskimmäisen leikkaus jos saataisin yksi edes oireettomaksi, ja hellettäkin luvattu loppuviikoksi ihanaa. Viikon päästä reissuun perheen voimin matkan aikana tulee 1-v täyteen eli juhlimme palattuamme suvun kesken juuri ennen koulujen alkua.Eipä tänne ihmeempiä elämästä nautitaan aina kun voidaan ja voimia löytyy :wave:
 
Tultiin tänään koko perheen Ruotsin -reissulta! Yksi yö oltiin hotellissa. Oskar ja 7v. isosiskonsa nauttivat hurjasti niin laivallaolosta (Siljalla on lapsille kaikkea kivaa mm. muumit, akrobaatteja jne) kuin Ruotsissa olossa. Käytiin Gröna Lundin huvipuistossa ja toisena päivänä käppäiltiin vanhassa kaupungissa sekä käytiin Kuninkaanlinnassa. Oskar nukkui reissulla yöt paremmin kuin ikinä! Yhtenäkin yönä heräsi vasta neljältä tissittelemään. =) Normaalisti meillä kun vieläkin syödään tissiä pitkin yötä.

Pitkään täälläkin jo kävelty taaperokärryllä sekä seisty ilman tukea, muttei vielä askelia ota. Sanoja on äiti, hauva, kakka ja mitähän muuta..pätkii. Vielä vähän pöllähtänyt olo reissusta. Vaikka ajoissa käytiin aina nukkumaan, niin jotenkin sitä on voimat pois.

Sormiruuat on meillä kaikkein mieluisinta! Varsinkin tumma leipä, omena ja porkkana. Tänään laivalla löytyi uusi herkku, nimittäin vesimelooni. Kauheat raivarit tuli, kun käänsin meloonin kuoriosan Oskarin käteen. Ja tietty esim. puuro maistuu paljon paremmalta jos saa itse syödä. Sillon vaan tuppaa suurinosa olemaan muualla kuin suussa. Ihanaa tämä opettelu. :p Ruuasta johtuen syödään koko perhe samoja ruokia tai sitten Oskar syö purkkeja. Lisäillään omiin annoksiin lisää maustetta. Lillukka-marinadi broileria en Oskarille syötä. Välillä on tosi huonosti maustamattomia saatavilla, varsinkin pienistä kaupoista. Vaikka hampaita on vasta 2kpl, niin palat ei haittaa mitään.

Aurinkoisia päiviä kaikille! Täällä alkaa huomenna hulinat, kun Meripäivät pyörähtää käyntiin. Minä tietty nautiskelen niistä vesilinjalla massu-asukin kanssa. Ja miehelläkin loppuu loma tällä erää huomenna.

-Capri ja Oskar 10kk-
 
Onnea Mirolle ja Marisalle

Piti tulla kertomaan, että täällä on nyt sitten lähdetty kävelemään :heart: ja vauva-aika taitaa olla lopullisesti taaksejäänyttä aikaa....muutaman metrin menee ja sitten pyllähtää, mutta ihan oikeasti ja itse lähtee kävelemään maasta nousten. Nopeesti tuo sitten tulikin....
Öihin vaikuttaa siten, että levotonta on nyt ollut pari yötä |O

Hyvää viikonloppua!
 
Lara83
Oikein paljon onnea yksi vuotiaalle Mirolle!

Mekin on jo suunniteltu 1v kutsuja, kesäaikaan on hieman vaikea pitää kun monet on lomilla mutta parin viikon päästä pidetään ne :heart:
 

Yhteistyössä