Heipähei taas!
Olen käynyt päivittäin piipahtamassa lukemassa teidän viestejä mutta en viitsi alkaa kirjoittelemaan töissä, varsinkin kuin nämä mun viestit aina venyy ja venyy.
Maidosta: Me aloitettiin maidon juonti niin että lisättiin korvikkeen joukkoon maitoa. Sitten alettiin tekemään iltapuuro maitoon korvikkeen sijaan. Ruoan mukana sai juoda maitoa. Tätä nykyä tavallista maitoa menee n. ½ litraa päivässä ja korviketta max. 2 dl iltajuomana. Niin, ja tuossa 8-9 kk tienoilla aloitettiin. Taisi olla 8 kk kun sai ensikerran piimää ja raejuustoa.
Tuttipullottelusta: Jätettiin unipullot pois kun Nella aloitti päivähoidon, ainoastaan yöunipullo jäi ja sillä sitten tankkaakin hyvin. Ei ollut ongelmia noissa päiväunipulloissa, vaikka joikin aina useamman desin kerralla. Vähän tulee huutelua mutta sitten nukahtaa pian.
Nokkamuki (Nuby - Fisher Price) vietiin päiväkotiin, sillä pk:n oma nokkis ei ole venttiilillä ja Nella tykkää viskellä mukia ympäriinsä ja hakata pöytään niin että juomat lentää. Nyt on sitten sellainen muki hoidossa että ei haittaa.
Tutit: Nella ei ole syönyt tuttia enää kuukausiin. Silloin vastasyntyneenä maistui, oli parin kuukauden tauko ja kolmikuisena maistui taas. Tuossa puolivuotiaana tutista tuli lelu ja se ei enää suuhun päätynyt.
Hampaat: Kahdeksan hammasta on ja poskista tuloillaan, kuolaa on kamalasti. Olen yrittänyt (varsinkin iltaisin) pestä hampaita neukkatädiltä saamallani harjalla (Jordanin ensiharja) mutta Nella on aika vastahankainen. Nyt kun poskarit tulee, niin ajattelin käydä apteekista ostamassa R.O.C -merkkistä hammastahnaa, 0-3-vuotiaille. Taisi olla mansikan tai appelsiinin makuista. Täytyy vain opettaa tyttö sylkemään ensin.
Syöminen on nykyään loistavaa, kyllä ne vaan kummasti tarhassa saavat lapsen energiat nolliin
. Hoidossa menee kuulemma aamulla kolme desiä puuroa ja juomat päälle. Lounaalla samat 3 dl ruokaa ja leipä lisänä, välipalalla reilu annos mitä ikinä sitten onkaan tarjolla. Kotona 16-17 syödään iltaruokaa, sitä menee iso 12 kk:n purkin verran ja 2 dl jogurtti päälle. Myöhemmin toisilta päikkäreilta herätessä maistuu n. 2,5 dl puuroa ja nukkumaan mentäessä 2 dl korviketta. Jättimääriä mielestäni, mutta todella hyvä näin. Olin jo huolestunut yhdessä vaiheessa kun ei maistunut mikään ruoka.
Taaperokärryllä mennä huristellaan, köllitään lattialla ison tyynyn päällä ja tehdään niin paljon kaikkea kiellettyä. Naureskellaan ja kikatellaan. Ei edelleenkään sanota sanoja, yritys on kyllä kova.
Huomenna Nella on 11 kk vanha, joten vasta kuukauden kuluttua meillä juhlitaan synttäreitä. Ajattelin kummit ja iso(iso)vanhemmat kutsua edeltävänä viikonloppuna kylään, kun Nellan varsinainen syntymäpäivä osuu maanantaille tänä vuonna. Onhan siinäkin jo, yhteensä yhdeksän vierasta plus me.
Tein tänään äidilleni synttärikakun (täytti 52 vuotta), kokeilin ensikertaa marsipaanikuorrutusta ja vadelmamoussea kakun väliin ja tuli kyllä loistavaa. Ajattelin Nellan synttäreille sitten kyhätä samantyylisen, joskin suklaakoristelun korvaan elintarvikeväreillä tekemääni Nalle Puhin kuvaan. Tai ainakin tarkoitus olisi.
Helsingin Työväenopistolle houkuttaisi mennä harrastaman jotain, ilmoittautuminen alkaa ensi maanantaina, eikä ole mitään tietoa että mitä alkaisi tekemään. Siinä oli todella edullinen muskari 1-2-vuotialle lapsille ja vanhemmille, taisi olla 12h / 24 euroa jos muistan oikein. Ongelmana ainakin mulle osoittautui se että lähellä olevat muskarit järjestettiin aamupäivällä, ainoa illalla oleva muskari on toisella puolella Helsinkiä ja meillä ei ole autoa. En näe mitään järkeä lähteä Nellan kanssa tarha/työpäivän jälkeen matkustamaan tunnin päähän ollakseni 45 min muskarissa ja toinen tunti takaisin kotiin. Siinä olisi väsynyttä äitiä ja lasta tiedossa. Siispä mietin että itse aloittaisin jonkun harrastuksen. Lähinnä kädentaidot tai kielet mielessä, viittomakielen kertauskurssi voisi olla kova.
Töissä päivät menee, illalla Nellan kanssa touhutessa ja viikonloput tehden milloin mitäkin. Mun elämä on mitä parhammillaan :heart:
Niin, ja kyllä mä sen toisen lapsen tahtoisin, ollaan miehen kanssa puhuttu ihan vakavasti asiasta. Vielä on tosi hyvässä harkinnassa. Mutta jo paljon lähempänä toteutusta.
Kirvash ja Nella 11 kk (miinus yksi päivä )