¤¤¤ELOMASSUT MAALISKUUSSA¤¤¤

noniin oli sitten neuvola ja sykkeitten mukaan meille oliski tulossa tyttö! olivat 150 ja täti meinasi että tyttösykkeet olisivat. nyt kyllä jännittää kovasti ku mulla on koko ajan ollu niin vahva poikaolo mut vielä pitäs 3 pitkää viikkoa oottaa että pääsee rakenteeseen! pentele ku antoivat niin myöhäsen ajan, ei meinaa malttaa oottaa. sit se kuitenki on siellä niin koivet solmussa ettei näe mitään:D noh, eihän sillä nyt tietenkään oo mitään väliä kumpi sieltä tulee kunhan tulee ajallaan mut ollaan molemmat niin malttamattomia et jos vaan näkyy niin kyllä halutaan tietää:) verenpaineet, sokerit ja hemppa oli kaikki vallan mainiosti, painoa oli nyt tullu melkeen kilo viikossa mut eipä se täti siitä huolestunu ku ei sillon edellisellä kerralla ollut tullu paljon mitään. seuraavalla kerralla pitää alkaa sit tekeen sitä sokeriseurantaa.

mie nyt vaan mietin tuota sukupuoliasiaa:D jänskättää ihan hirveesti kun jotenkin kun sais sen sukupuolen tietää niin konkretisoituis tämä vauva niin paljon. eilen tuli kylläkin semmosta monotusta että isikin tunsi mahan päältä! on se niin villin tuntusta kyllä.

no mutta pitääpä alkaa valmistella miehen synttäreitä, täyttää tänään 23 ja on omasta mielestään tietysti vanha mies:D se on niin hauska ku se suomeksi sanoo aina et "olen vanha pieru" :LOL:

hyvää viikonloppua mammoille ja masukeille!

salamanteri + steve(liina??) 19+0
 
jennika1983: aion kans käyttää kestoja, olen molemmilla lapsilla olen käyttänyt. Nyt yksvuotiaalla kuopuksella melkein ihan koko ajan. Mä itseasiassa ompelen yhteen yritykseen vaippoja :) . Minusta kestojen käyttö on hyvin vaivatonta. Toivottavasti miehesi myös lämpiää kestoista ja kestoihin, ellei :) niin voit toki tehä niin, että kun hän vaihtaa vaipan, antaa hänen käyttää kertakäyttöistä.
Mun mies on kyllä hyvin positiivinen kestojen käytön suhteen ja hänestä tuntuu hienolta kuin teen niitä muillekin. Vielä jos esim. "lataa" taskuvaipat valmiiksi, hänenkin on niitä kätevä käyttää...
 
Mua ei sinänsä synnytys jännitä, mutta se helkutin KIPU pelottaa ihan mielettömästi. -02 syntyneen pojan synnytys kesti reilut 11 tuntia (3635 g), -03 syntyneen tytön synnytys 7 tuntia (3860 g) ja -05 syntyneen tytön synnytys kesti 2 h 43 min ja ponnistusvaihe 2 min (3645 g). Molempien tyttöjen synnytys meni aika samalla lailla. Molemmille jouduttiin antamaan happea ja molemmilla oli napanuora kerran kaulan ympäri. -05 syntyneellä myös sydänäänet romahti heti synnyttyään (liian äkkiä tuli maailmaan, kun 2 minuutis) ja niitä seurattiin puoli tuntia. Muuten mulla ainakin on synnytyksistä jäänyt mukava olo, mutta ne kivut ei ole mitään hauskoja :'(

Onko muilla tullut jo ummetus kuvaan? Mä oon nyt viidettä päivää ottanu Levolacia ja silti on niin hemmetin kovalla, että vessassa hurahtaa 30-45 minuuttia ihan tuosta nuon vaan tuskaillessa :kieh: Helpottaakohan tämä koskaan....

Mulla maha on semmonen jännä jalkapallo :LOL: Se on jotenkin pudonnut ALAS, heh. Liekö tarkoittaa poikamasua.... Noh, se selvinnee toivottavasti 26.päivä rakenneultrassa!!

Juu, ja oikein paljon onnea kaikille tytön saaville :wave: Toivottavasti muutama poikakin tulis mukaan ettei jää ihan tyttövoittoiseksi :D

Ja uusille elomassuille: oikein paljon tervetuloa mukaan :hug:

Vauvan liikkeet oon täälä voimistuneet päivä päivältä. Tunnen nyt jo kunnon potkujakin eikä vain pientä töytäisyä aina. Joskus oikein pelästyn, kun yht´äkkiä vaavi päättää potkaista ja kunnolla :heart:

Olin eilen lääkärissä taas tästä mun pian kuukauden kestäneestä flunssasta ja tukkoisuudesta. Tällä kertaa diagnoosiksi tuli poskiontelotulehdus, johon sain viikon lääkekuurin sekä hiiva löytyi :ashamed: Testit ei näyttäny hiivaa, mutta oireita olis siihen viitaten, joten sain puikkoja. Huoh, on tämä niin raskasta, kun pitää sairastaa niin kovin. Sain myös tuohon nenän tukkoisuuteen reseptillä sellaista kuin Nasonex-sumutetta. On kortisonipohjaista ja käy myös allergianuhaan. Saa nähdä onko mitään apua....

Mulla ei oo mitään tietoa synnytysvalmennuksesta, mutta enpä siihen aikoisi mennäkään. Olen siinä käynyt ensimmäistä odottaessani ja koen sen neljättä odottaessani aivan turhaksi. Mulla kun tuota tietoa raskaudesa, vauvan hoidosta yms. löytyy ihan riittävästi. Ensisynnyttäjille suosittelen kyllä lämpimästi synnytysvalmennusta!!

Jahas, meen antaan lapsille välipalaa. 2-vuotias tuos vieres jo riehuu lusikan kans ja hokee mulle, että TUU :LOL:

Tatjana80 ja rv tasan 19
 
Neuvola- ja lääkärikuulumisia....

Minulla siis ollut kipeitä supistuksia ja pääsin pitkän vaatimuksen jälkeen lääkäriin. Kohdunsuu oli ok ja ei mitään mutoksia. Kuulemma joillakin on tällaisia supistuksia ja joillakin ei, jeejee... Töihin vain vaikka pää hajoaisi oletan...

Neuvolatäti valitti painosta kun on nyt rv 18 ja kiloja tullut 4,5, eli painoa siis 59,5kg. Eli oikein iloisia uutisia sieltäkin.... Kuinka teillä muilla on tullut painoa? Onko toi oikeasti hälyttävä määrä?

Pepppi ja Ö rv 18+2
 
Peppi: Mulle oli tullut rv 15+6 mennessä yhteensä jo 4,8 kiloa lisää. Ei neuvolatäti mulle siitä ainakaan valittanut. Sanoi, että yleensä alussa paino saattaa kovastikin nousta ja siitä kyllä sitten tasaantuu. Mun mielestä sulla ei oo mitään hätää ton painon suhteen! Mun lähtöpaino ennen raskautta oli 56 kg ja nyt painan 60,8 kg. Ite en ainakaan ota stressiä omasta painonnoususta! Varaudun taas 18 kilon ylipainoon :LOL: Ikäviä tuollaiset neuvolatädit.
 
Kirjotin eilen kauheen pitkän tarinan ja sit taas kuinka ollakkaan onnistuin sen hävittämään :headwall: sit meni hermot enkä jaksanu alottaa alusta.

Muakaan ei toi synnytys pahemmin pelota, mitä nyt se kipu, jos ei kerkee lääkettä saamaan....
Mut sitä rupesin kans miettimään, et mihin ihmeeseen me toi tyttö saadaan ku aika koittaa. kaikki sukulaiset asuu nimittäin 250 km päässä, ni tuskin kerkee sinne lähtee ajelemaan :D
mut jospa sekin asia järjestyis jotenki.

Omaa napaa: Mä oon ollu kauheen väsyny, etenki aamupäivisin. aamulla ku herään ni oon suht virkee, mut sit ku on syöty ni väsähtää ihan täysin eikä jaksa muuta ku maata sohvalla. Ulos lähteminenki on hirveen työn takana ja monesti sit en jaksakkaan lähtee, ku menee nii myöhäksi. :ashamed:
Sit parina yönä on vetäny suonella pohkeesta ihan järkky kovaa, hyvä et ei itku pääsee, ku käy niin kipeetä.Kävin lukemassa tuolta odotuskalenterista,et se on aika yleistä näillä viikoilla,onko muilla vastaavaa?
Eilen sain ihan hirveet raivarit, päivällä, tyttö oli nukkumassa. Olin ollu koko päivän aika kiree ja sit rupes vastustelee kaikki asiat mm. en löytäny neulaa ja lankaa, et oisin alkanu verhoja lyhentämään.Voi luoja mikä raivari siitä seuras, yksinäni sit raivosin täällä,tosi noloo :ashamed:
Liikkeet on ruvennu tuntuu tosi selvästi ja niitä kuuluu vähän väliä, vaikuttaa melko vilkkaalta tapaukselta =)

Oiskohan siinä tullu riittävästi omaa napaa. :|

Katham: nii raivostuttavia tommoset pomot joille on vaan oma etu tärkee. Piä vaan puolesi!

Mut nyt kuuluu tyttö heräilevän, joten täytyy mennä..... :wave:

Piua ja tipu 20
 
Meillekin olisi vauvan sykkeiden mukaan tulossa tyttö, tähän mennessä on aina ollut syke minimissään 155. Mutta enpä liiemmin tuohon luottaisi :) Tyttöolokin on kova. Mutta on tämä niin kova riehumaan, yhtä kova kuin isoveikkansa että en yhtään ihmettele vaikka sieltä poika tulisi :) Mielenkiinnolla odottelen ensi viikon ultraa!

Pepppi, minulle oli viime neuvolassa eli rv 18+6 tullut yhteensä 4,3 kg lisää eikä kätilö siihen sanonut mitään. Se riippuu varmaan aika paljon äidin lähtöpainosta miten nuo tädit painonnousuun puuttuvat. Minä kun olin alipainoinen raskauden alussa niin kätilö sanoi heti että hän ei painonnousuun puutu kovin helposti, se 18 kg saa ainakin tulla ihan mielellään.

Hyvää viikonloppua!

Lilli ja Tiitti 19+2
 
Heipsula!

Ihanaa, tentin jälkeen saa hetken pyöriä koneella, kun poika nukkuu kerrankin reippaat päikkärit..

Kurjia saikkuasioita työnantajan kanssa, itse en niistä mitään tiedä kun opiskelijana elelen. Mutta taistelutahtoa vaan, pitäkää päänne ja oikeuksistanne kiinni!

Synnytyksestä..kun aloin odottamaan, niin tuli oikein kylmät väreet kun tajusi, että taas se olisi edessä...mutta nyt kun odotus on edennyt ja vauvaakin alkanut enemmän ajattelemaan, niin synnytys ei tunnu enää lainkaan pahalta. Aurinkoenergiaa lukee siis samaa kirjaa kuin minäkin, itse en tosin ole vielä kivunlievitysasioita ajatellut. Viime synnytys kesti aika tasan vuorokauden (sitä ennen n. vuorokausi "kevyempää" supistelua) ja ponnistusvaihe 20 min. Että nopeampi toimitus olisi toiveissa..Synnytystä enemmän tuntuu kurjalta ajatella niitä paria ensimmäistä viikkoa; kun alakerta on aivan söösinä, imetyksen aloittaminen (viimeksi maito nousi todella hitaasti), hormonisekoilut, osastolla oleminen ym..mutta kyllä se pikku nuppunen auttaa jaksamaan :heart:

Meillä on kestot käytössä ja niillä mennään. Mun omatunto ei antaisi myöten käyttää kertakäyttöisiä. Moni ei ole samaa mieltä eikä pidä mielipiteestäni, mutta ajattelen kyllä, että ei ilmastonmuutoksesta ym. johtuen se ole ihan täysin henkilökohtainen valinta, mitä vaippoja käyttää. Tai on, mutta voi tehdä vastuullisia tai vastuuttomia valintoja. Itse yritän käyttämällä kestoja ja tekemällä muita kestäviä valintoja kantaa vastuuta ympäristöstä ja lasten ja lastenlasten tulevaisuudesta...Siksi en oikein ymmärrä, kun sanotaan sen olevan jokaisen henkilökohtainen asia rasittaako ympäristöä vai ei. Ehkä joskus kun ei paremmin tiedetty, niin ajateltiin sellaisia etuoikeuksia olemassa olevan. Mutta se siitä. Kannustan kuitenkin miettimään ja kokeilemaan.

Painosta..Pepppi; ei kannata todellakaan miettiä asiaa..sun paino on aika ihanteellisella tasolla ja mistään täysin holtittomasta noususta ei todellakaan ole kyse. Muutenkin kannattaa jutella neuvolassa, että haluaako painonseurantaa aivan pilkulleen ja käyrien kanssa vai sovitaanko, että antaa mennä "omalla painollaan". Liian moni joutuu ahdistumaan painonseurannasta..Mulla on nyt tullut aika tasan 4kg, viimeksi tässä kohtaa yli 6kg..Hitto se vauvan odotus on muutakin, kun mittailua.

Juu, lapsonen heräilee :)
Hyvää viikonloppua kaikille, mukavia oloja!

Pastilla & NeitiMuikku 20+0
 
Perjantaita täältäkin!!

Synnytys valmennuksesta: esikoltakaan en käyny muutaku synnärillä tutustumassa miehen kanssa, nytki haluun sinne tutustumaan, mut en muuta koe tarviivan!!

Noi sykkeet on kivoja, mutta ei niihinkään aina oo luottamista.. kaverin lapsilla on ollu samat sykkeet ja ovat tyttö ja poika. mein pojalla oli 140-145 ja jotku sanoo toiki on tytön syke?? tiiä sitte.. nyt on ollu 150.. ensi viikolla toiv. selviää!!!

Liikkeet on joo ruvennu tuntuu useemmin ja selkeemmin. eilen eka kertaa tuli vähän kovempi potku :heart: . Ihanaa kyllä. nyt ainakin on sellanen olo et ois vilkkaampi ku poitsu oli masussa, mut katotaa vähän eteenpäin vielä!!

Painosta.. miulle tullu jo se n. 10kg :whistle: ..eikä se terkka nyt niin hirveesti torunu..sano vaan et tuleehan sitä jos herkuttelee.. en vaan pysty olla ilman herkkuja!! ja oon kyllä ylipainonen ennen raskauttakin ollu..et ei kyl tartteis tulla..mut se tulee..

ihanaa, kohta vien pojan hoitoon ja sit lähen vuokraa leffaa (ja ehkä pari karkkii.. :D ) ja oon ihan yksin koko illan!!!! mies lähti just sinne reissuu!! ennen inhosin olla yksin, mutta kummasti lapsen saamisen jälkeen sitä ihan omaakin aikaa on oppinu arvostamaan!!

eipä vissii kummempia!

6pv ultraan!!!

äiti lpr 19+3
 
Me ollaan myös kestoilijoita. Kerhon puolella on niille varattu ihan oma keskusteluosio, missä on jaettu vinkkejä ja kerrottu käytöstä. Joku tuolla kommentoi, että kestot oli liian kalliita, ni itse kun ompelin, tuli vaipan hinnaksi jotain 3,5-4?, ja KOKO vaippaiän vaippoihin (kolmen eri kokoset) meni yhteensä rahaa alle 300?! Onhan se toki kerralla iso raha, kun kävin tyyliin satasella ostaa kankaita, mutta kyllä ne kertikset vaan tulee moninkerroin kalliimmiks... onhan ne kertikset toki helpompia ja esim. me käytettiin yöllä niitä, ettei tarvinnu kesken yötä vaihtaa vaippaa (tottakai, jos oli kakat), molemmissa on puolensa, eikä ikinä saa olla liian mustavalkoinen ajattelumalli.

Tuosta alaselän hieronnasta, ja nimenomaan voimakkaasta sellaisesta. Keväällä 2005 kun esikoiseni syntyi ja kävimme synnytys- ja perhevalmennuksissa, niin siellä nimenomaan opetettiin, miten mies voi hieronnalla lieventää vaimon supistuskipuja ja selkäsärkyjä. Alaselkää hierotaan siinä TODELLA lujaa, siinä joutuu itse pitämään kunnolla kiinni, että tasapaino pysyy ja alkuun omakin mies arasteli käyttää niin paljon voimaa. Mutta vau, miten ihanan olon se hieronta teki!!! Ja se oikeesti auttoi myös synnytyssupistuksiin! Mä nyt yritän tehä muutenki asioita mahdollisimman luomusti, ni tykkään tällasista luonnon omista menetelmistä... muuten oon kyllä kuullut tota samaa, ettei raskaana ollessa sais käydä hierojalla ja etenki kaikki ei-normaalit hieronnat on niitä vältettäviä juttuja. Tosin nää ohjeet tuntuu muuttuvan niin nopeaan, tässä kolmen vuoden aikana on jo ruokasuositukset muuttuneet aika paljon ja sit kun vielä nyt ite ollaan pois Suomesta ja kuulee toisen maan suosituksia, ni hohhoijaa. Välillä parempi unohtaa kaikki ne ja elää maalaisjärjen mukaan.

Postissa sain jonku 10-sivuisen kyselylomakkeen omasta terveydestä ennen raskautta ja sen aikana. Ihan kiva, kun kaikki jutut on på norsk eikä tollasta sanastoa löydy ihan tavis-sanakirjasta... kyllähän niistä suurimman osan osaan vastata, aika paljon on tullut totakin sanastoa jo opittua, mut pakko sinne on väliin kirjoittaa, etten ymmärrä kysymystä. Jotain suurta tutkimusta tekevät, tuli omat kyselylaput sekä mulle että miehelle ja jotain veri- ja pissakokeitakin ois tulossa, jos lähtee täysillä mukaan. Ite taidan tyytyä vaan ton lomakkeen täyttöön, ei me kuitenkaan olla täällä enää vauvan syntymän aikaan tai sen jälkeen tekee niitä kokeita loppuun asti.

Äsken kun oltiin lenkillä miehen kanssa, tuntui taas ihanan paljon vauvelin liikkeitä. Just olin miehelle sanonut, miten en oo pariin päivään mitään tuntenut (johon kyllä mies sanoi, et sanoithan sä eilenkin ruoan jälkeen, et vauva heräs (sama juttu oli esikoisella, aina tuli potkuja kun söi lämmintä ruokaa), mut eihän sitä nyt hyvänen aika kaikkea voi ite muistaa...)

t.Hemuli 16+6

 
Ainiin kestoista vielä.. mie en kyllä oo yhtään innostunu siihe.. että ihan normi vaipoilla mennään niinku esikollakin!! pottailu alotettiin kans joskus n. 8kk ikäsenä!! tosin ihan kuivax oppi "vasta" viime kesänä eli 3v. myö otetaan osaa ympäristö juttuihin muulla tavalla, enkä koe olevani huono ihminen sen takia että haluun käyttää tavis vaippoja..

Ja ihan kuulla et muillaki on noitten mielialojen kanssa "ongelmia". miulla heittää ihan ylös ja alas.. ollu viimenen viikko varsinkin ihan hurjaa.. välillä itkettää ja sit taas naurattaa.. ja raivarit on tuttuja ja ihan tyhmistä jutuista.. mut kaipa ne menee ohi..

ja närästys on myös miun ystävä, korventanu taas parina päivänä, enkä osaa vielä ennekoidan mistä se tulee, ku se tulee millo mistäki ja sit ei välttämättä oo pariin päivään mitään ja sitte taas tulee.. Mutta ilkeempänä juttuja piän tota unettomuutta.. saa nähä saanko ens yönä nukuttuu miten ku on tyhjä kämppä..toivottavasti saisin hyvin nukuttuu!!!

nyt ei vissiin ollu muuta!!
 
Kiirrettä muka pukkaa :LOL: eikä jouda koneelle!! kamalaa..

Sykkeistä oli jotain? meillä molemmilla tytöillä ollut alle 140. tällä oli viimeksi 150, liekö sit poika?

Synnytyksessä pelottaa ainoastaa, et ehdin sairaalaan! pitkä ei ole matka, mut ku kaikki tapahtuu parissa minuutissa, niin ei välttämättä tajua lähtee ajoissa :/ viimeksi menin näytille varalta ja tyttö syntyi melkein vastaanottoon! just ehtivät kärrätä minut sängyllä saliin ja toinen repi housut jalasta ja silloin pitikin jo koppi ottaa.. että kiirre on! lähden heti ku pikkusen nipistää :LOL: kunnon kipeitä supistuksia tuli vasta ku oikeesti oli tosi kyseessä. eipä onneksi tarvi kärvistellä kipujen kans.

Huomennä töihin :headwall: eipä vois vähempää kiinnostaa |O

Triine 16+5
 
neitiperho
Plääh, kyllä taas on tylsää. Mies sitten lähti äsken "peliä katsomaan", suomennos, poikien kanssa baariin. TAAS. Alkuun olin niin tyytyväinen että mies juuri missään ei käynyt ja välillä tuupinkin sitä, että menis välillä kavereitaan moikkaamaan. Nyt siis tilanne muuttunut. Iltamat alkaneet lisääntymään joka viikonloppuun, tosi kiva. Heitin sitten vaan miehelle, että mitähän mä sitten tekisin tänää..kehtasi tokaista, että mulla vara sanoa mitään koska olen huomenna menossa siskon luo viettämään iltaa jonne tulee muitakin likkoja....hmm...se olikin varmaan sama asia kuin, että mies itse kömpii yöllä tuhannen humalassa ja alkaa sössöttämään, kuinka ei saa olla äkänen ja haisee kuin raato. Sitten saa taas sitä aamulla katella kuinka valittaa pääkipua ja voi voi kun rahaa taas meni...

haistakoon koko ukko siis taas ison p****...
Joo tää alko nyt sitten avautumaan täällä. Anteeksi kaikille siis tästä.
Ottaa vaan taas päähän kun tietää, et koko viikonlopun taas oma fiilis ihan p***tä.
 
Iltaa!

Synnytyksistä on ollu puhetta. Esikko käynnistettiin raskausmyrkytyksen takia rv 39+6. Mua ei pelota ollenkaan synnytys nytte. Johtunee ehkä siitä, että esikon synnytyksessä sain niin hyvät kivunlievityslääkkeet, et suurin osa kivuista meni ihan sivusuun. Ponnistus vaiheessakaan en tuntenu edes supistuksia saatika sit mitää muutakaa, kiitos spinaalipuudutuksen. Kaikenkaikkiaan synnytys kesti 4h25min, siitä ponnistusvaihe oli 20min.
Mut muistan kyllä kuinka sitä avautumisen alkuvaiheessa kiros, että äkkiä jotain droppia tai ei tuu mitää. Ja siinä vaiheessa ei voinu vielä mitää saada, paitsi aqua rakkuloita ja ne oli ihan täyttä tuskaa!! En suosittele kellekkään. Onhan tietysti joitain kelle ne sopii, mut mulle ne oli jotain ihan hirveetä! :'(
Hope so kaikki menis nyt sitte vähintääkin yhtä kivttomasti... :whistle: :D

Kävin muuten eilen ostaa Henkasta ja Maukasta pienen pieniä tyttövauvan vaatteita. :whistel:
Isäntäki hypisteli niitä illalla hymyssä suin ja on muutenki onnensa kukkuloilla. Muistuttanu ton keskiviikkosen 4d:n jälkee montaa kertaa, et: "mähän sanoin, et laitoin nyt tyttövauvan sinne." :LOL:

Ei kait muuta, hyvää perjantai illan jatkoa masut ja mammat!! :wave:


 
Heips kaikille..
Tänään olis vielä 2 pitkää viikkoa siihen 4d-ja rakenneultraan! Kuinkahan malttaa odottaa..

Hei, ettehän ota liian vakavasti noita tyttö- ja poikasykkeitä ;) Noista ei oikeasti voi päätellä yhtään mitään tai ovat sattumaa, nimittäin vauvan syke vaihtelee senkin mukaan, mitä hän juuri sillä hetkellä tekee..:) Jos liikehtii, niin syke korkeampi, kuin jos nukkuisi tai olisi paikallaan. Mulle ainakin on kaikki terkkarit sanoneet ja koulussa opetettu, että nuo on vaan niitä vanhan kansan uskomuksia, joilla ei oo mitään perää. Tokihan huumorilla saa uskoa mihin haluaa, mutta jotkut pitää noita lähes faktoinakin :> Meillä on neuvolassa ollut 155 tienoilla, kotona sitten monesti n. 125 kun on laskettu ton kotidopplerin avulla.

Mie en vieläkään tiedä, onko nuo liukuvat jännät tuntemukset liikkeitä vai ei.. Ainoa vaan, että ne tulee selkeesti selvimmin ruokailujen jälkeen, eli voihan se olla suolistokin tai joku..

HooÄS, miltä se vauva näytti 4d:ssä? :) Oliko se jo miten vauvan näköinen vai semmoinen tosi laiha? Jänskättää kovasti oma 4d, joka siis 20+3 viikolla on...
 
Aukku Olenkin hankkinut lähinnä niitä "helppokäyttöisempiä" malleja kun en itsekään ole niiden kanssa mikään expertti... :ashamed: Ja tosiaan olisi ihan hyvä ladata miehelle nuo taskut valmiiksi kun eihän sen lapionakit edes mahdu tuommoisen pienen taskuvaipan sisään täytteitä tunkemaan ilman että koko vaippa repeää ja sillä menee hermo :D Noissa kun jossain TSI-vaipoissa on mullekkin aika pikkuset täyttöaukot... Vaikka ei se kyllä kammoksunut kun näytin miten sitä täytettä tungetaan =)

Synnytyksestä... Mua ei synnytys kammoksuta, pojun synnytys kun oli kuin suoraan oppikirjoista, ensisynnytykseksi aika nopea kyllä (kesto yht. n. 5t). Ainoa "outous" oli se että synnytys lähti käyntiin vain n. 2-3h limatulpan irtoamisesta... Pojalle ja tytölle (ellei ole silloin äidillään) on jo mummi varattuna hoitajaksi. Hänellä on semmoinen työ että voi suht lyhyellä varoitusajalla lähteä kunhan ensin on saanut jonkun sijaisen "hälytysvalmiuteen". Hän tulee meille kun H-hetki tulee. Ovat nuo lapset jo sen verran isoja (5v ja 9v.) että pärjäävät kyllä sen kolme varttia keskenäänkin kun mummilla kestää tänne ajaa, varsinkin kun tietävät että joku on tulossa ja tytöllä on oma kännykkäkin joten hänelle voi soittaa ja hän voi soittaa... Siis jos tulee niin kiire ettei voida kotona odotella sitä kolmea varttia, sitä kun ei tiedä etukäteen. Tyttö jos ei silloin meillä ole niin silloin on miehen jäätävä pojan kanssa odottelemaan ja mun mentävä edeltä jos siltä näyttää. Aika näyttää miten ne yksityiskohdat sitten menee. =)

Eipä tässä tällä kertaa muuta =)

terv. Jennika1983


 
pieniananas mul on profiilissa kasvokuva vauvasta 4d:llä otettuna. Kyl se musta jo aika pyöreeltä näytti, eikä ollu siis sellanen "luukasa". =) tokihan se tuosta saa vielä sen ihanan vauvapyöreyden kun kasvattaa rasvakerrosta.
 
Heissan!!

Synnytyksestä: Jännittää kamalasti. Toivottavasti en saa hirmukätilöitä, ku TYKSistä on sellaista tarinaa täälläkin kerrottu... Eikä osaa mitään vaatiakaan, ku ekaa kertaa tässä tilanteessa. Synnytysvalmennuksistakaan en ole kuullut mitään.

Omaan napaan ei suurempaa. Kaveri muljuaa silloin tällöin kovastikin. Ei ole vielä tuntunut vatsan päältä silloin, ku mieskin olis ollu tunnustelemassa. Itse luulen jo ne vatsan päältä tunteneeni. :/ Vatsa tuntuu joskus tosi pinkeältä. Mistä lie mahtaa johtua. Joskus Kaveri taitaa olla vain yhdellä puolen, kuten vasemmalla, ku iso möykky siellä puolen ja kauhea paineen tunne. :| Ei kyllä tunnu kivalta...

Mutta nyt siis varmaan parin viikon hiljaiseloa täältä suunnalta. Lähdetään lomalle lappiin ja tullaan takaisin loppukuusta, ku rakenneultra 28. pv!!! Kyllä sitä on odotettukin! :D

Vointeja ja voimia kaikille! :hug:


Kiia ja Kaveri 19+3 :heart:
 
en tiiä saiko mun viestistä nyt väärän kuvan mut itsehän en henkilökohtaisesti usko noihin sykejuttuihin yhtään sen enempää ku siihen et onko linea negraa tai kuinka pitkä se on jos on, jännä oli vaan et terkka oli niin silleen et juu-u, kyllä se tytöltä vaikuttaa. eikai nekään nyt sais noin ehdottomia olla. mut on muuten tosi ihana täti joten se siitä. mie oon siltiki ihan varma et se on poika, semmosia ääniä kuulu sieltä mahasta et oli kunnon jumppatuokio menossa joten ei ihme et 150 oli syke muutenki. no jospa se 3 viikon päästä selviäis, sais tietää et onko ne äidinvaistot oikeassa:)
 
tervetuloa uudet!

tatjana: mulla on ollut ummetusta kokoajan.. :kieh:

tässä pari päivää sitten tuntui semmoset 2 pehmeätä ihanku potkuja (selviä) en kyllä ihan varma mutta nyt olen sitten ottanut niitä liikkeitä ihan tarkalleen huomioon ja aina ne tuntuu suurinpiirtein samassa kohden, eli voiskohan ne olla niitä vauvelin liikkeitä...??!?

ärsyttää ku mies lähti keskustaan jt vanhaa kaveriaan moikkaamaan, soitti yllättäen olevansa käymäs jossai baaris niin sitte pyys käymään miestä siellä, toki autolla hän sinne lähti ettei ois oikein vara kännätä siel jos mielii sil takas ajaa, saahan hän mennä mutta silti suututti! Noh, raskauden aikana on kyllä taas pinna lyhentynyt ihan hirmuisesti! mutta esikoista vaan tunnun entistä enemmän välistä lellivän... lellikkihän se on muutenkin ollut, on varmaan tosi mustis kun toinen syntyy!

tuosta koira-asiasta! kuka siitä puhuikaan (Lilli?? sori jos heitin ihan väärin) meil on koira ja mua hävettää ihan hirveesti jos se hyppää vaik tuos etupihal naapurin puolel tekeen tassun jälkiä! (asutaan myös rivarissa) sil on joku ihme uhma nyt! aina ku me ei olla kotona niin se on nyt täl viikol alkanu järsii kengän pohjallisia, kännyn laturia, johtoja ym!! sit mä aloin miettii et onkohan se tajunnu et on tulos toinen lapsi meille, esikoisen kans se on tosi hyvin, varoo sitä ja antaa sen tehä sille mitä tahtoo mut kyl siitä huomaa et sen pitää aina se omakin huomio saada ja se osaa sen ottaa.. toisaalta se on niin sulonen ja onhan se rakas mutta välistä sen oikut rasittaa..

huh, jospa tästä menis telkun ääreen... iltoja teille hyvät mammat!!
 
Mä olen tyytyväinen kun en tiedä sukupuolta, on sitten ihana hetki kun näkee, kumpi tulee! On jo ennestään molempia sortteja joten eis inänsä merkitystä.

Kestoilusta...Hieno lukea, kun moni käyttää niitä. Tosin on se jokaisen oma asia, eikä sellasten kannatakaan kestoilla kun ei ole siitä kiinnostunut. Mutta monella, jotka eivät kestoile on aivan vääriä käsityksiä kestovaipoista. Esim. jotkut sanovat ettei kestä sitä hajua. Totuus on kuitenkin meillä ainakin se, että kertakäyttövaipparoskis haisee paljon kamalemmalle!
 
Hemuli80 kertoi alaselän hieronnasta synnytyksessä. Se oli tosiaan minullakin avautumisvaiheessa ainut helpotus kipuihin, ennen kuin epiduraalin sain. Aiemmin olin saanut joitain peräpuikkoja kaksin kappalein, särkyä helpottamaan. Mutta yhtä tyhjän kanssa. Lämmin suihku kokeiltiin myös mutta siellä tilanne vaan paheni. Sitten mies meni lämmittämään sellaisen riisipussin ja sillä survoi alaselkääni kovalla voimalla. Ah, mikä helpotus :)

Mekin yritämme monella mahdollisella tavalla muuten suojella ympäristöä, vaikka kertiksiä käytetäänkin. Se panos saa nyt toistaiseksi riittää.

Pitkiä hermoja koiran kanssa rouses :) Ei minuakaan sellainen haittaa jos vahingossa koira karkaa ja pääsee toisten pihoille, luultavasti omistaja tulee pian karkulaisen hakemaan :)
Mutta sellainen saa paineet kasvamaan kun koiran annetaan juosta missä sattuu tuntikausia, ja tahallaan se päästetään menemään.
Tänään ei onneksi hauvelia ole näkynyt!

Illanjatkoja! Ja voimia miesten kanssa :)
 
Huomenta rakkaat sisaret!!! TÄÄLTÄ OMA AJAN PARISTA JA NUKKUMISEEN VARATUSTA LAUANTAI AAMUSTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mie heräsin sitten jo 5 jälkee pöyrimää ja n. 6.20 luovutin ja nyt on jo keittiö siivottu ja pyykit koneessa, nyt aamupala breikki ja pitää sit varmaan imuroida ja pestä vessa. Että tänne on iskeny joku raskaushulluus kyllä nyt!! Potkikaa miut hereille jos joku kerta vielä haaveilen nukkumisesta, ei näköjään onnistu. Luovutan siis ja tyydyn osaani, eipähä ala ärsyttää enempää!!

Nou miehet on kyllä välillä sellasia pyllyreikiä, että ihan kiva ku ei oo aina kotona, meillä tosin menny ihan hyvin vähän aikaa, johtuukohan siitä et mies ollu iltavuoros ja mie jo nukkumas ku se tulee kotii :LOL: . nythän se tosin on siellää reissussa, mutta parempi näin, eipähän tuu herättää miuta jos sattuu kotiutumaa ennen viittä millon MIE VIELÄ NUKUN!! Miun mies on ollu kyllä aina kova menemään, mutta nii oon miekii.. meil on nii helppoo, ku oon perheyrityksessä töissä, ja iltasin ei enää tee mieli mennä vanhemmille kyläilee, ni ne ottaa poikaa sit aika usein(n. kerran kk) viikonloppusin yökylään, ainut millon ne kerkee näkee sitä! ja ainut lapsenlapsi ku on ni aina on hälle aikaa!!

Mutta hei nyt on aamupala syöty, imuri kutsuu!!

Äiti lpr 19+4
 
Kestovaipoista, tuli just äsken ostettua muutama ihan pikkuruinen vastasyntyneen vaippa... Ne ovat aivan älyttömän söpöjä!! Sellaisia ihan pikkuisia ja pehmoisia, vaikea kuvitella että oikeasti sopivat meidän pienelle ihmisenalulle :heart: Tuli ostettua muutama ihanainen veluuripintainen piskuinen vaippa, siinä kyllä sydämessä tuntui kun piteli sitä käsissään ja ajatteli tulevaa käyttäjää. Ai niin, ja olihan niitä vihreitä ja vaaleanpunaisia maastokuosisia, mustia pääkalloja valkoisella pohjalla ja liekkejä goottihenkisille, mutta itse päädyin hempeisiin hopeasydämiin valkoisella pohjalla ja vaaleanpunaisiin nalleihin =) (tyttöolo.... :heart: ) Mummo oli ihan otettu kun sai pidellä ja tunnustella pientä ihanaista vaippaa, totesi että hänen on ehdottomasti saatava se muistoksi lapsenlapsensa vauvaiästä. Taisi miehelläkin silmä vähän kostua, kun esittelin ostoksiani, tuleva pikkuinen muuttui heti paljon konkreettisemmaksi kun sai pidellä pientä kämmenenkokoista vaippaa isoissa käsissään. Ei kait nuo kestovaipat oikeastaan muista vauvanvaatteista eroa? Ovat aivan yhtä hellyyttäviä ja kauniita, mutta niitä täytyy vain vaihtaa useammin kuin muita vaatteita.

...täytynee varmaan kaivaa taas ne esiin laatikosta... :heart:
 

Yhteistyössä