2 kk lääkärineuvola oli ja meni:
paino: 6310 g
pituus: 59,5 cm
pipo: 39 cm
Neuvolakorttiin lyhyt lääkärin kommentti: Pulska tyttö, ehkä vatsavaivoja päivällä (kun en saa nukkumaan päivällä yhtään tai vaan torkkuu), rela-tipat. Eli kaikki kunnossa ja hyvin kasvaa pelkällä tissimaidolla.
Aukku: Mulla on 6-v. poika, 5-v. tyttö, pian 3-v. tyttö ja 2 kk ikäinen vauva. Meillä arki pyörii jotakuinkin näin: Aamulla herätään kaikki noin klo 8.00. Katellaan hetken lastenohjelmia telkkarista ja mennään aamupalalle. Vauva sen aikaa tuijottelee sitterissä sen mitä siinä nyt viihtyy. Vauvalle aamutoimet ja syöttö. Sen jälkeen puetaan ulkovaatteet kaikille ja mennään vaunulenkille. Vauva jää ulos nukkumaan noin 2-3 tunniksi. Syötän sen ja vauva siitä eteenpäin iltaan asti valvoo, torkkuu sylissä, kitisee, huutaa, syö tissiä ja mikään ei ole hyvä. Jossain välissä ehdin jopa laittaa pyykki- ja tiskikoneet päälle ja pyykkien kuivamaan laittaminen onkin taas asia erikseen. Pyykkiä pesen kerralla jotain 2-3 koneellista, riippuu miten sitä on kertynyt. Iltaruuan tekemisessä on omat juttunsa takkuavan vauvan kanssa. Eli lyhyesti: joo, meillä on samat rutiinit joka ikinen päivä ja suurinpiirtein samaan kellonaikaankin. Näin on ollut jo monta vuotta, niin miksi sitä muuttamaan, kun se kerran toimii. Että
isot hurraamiset monilapsisen perheen äidille!! Ite tiedän, että arjen pyörittäminen ei todellakaan ole mitään helppoa eikä usein mitään herkkuakaan...
rouses: Kyselit sammaksesta. Mulle neuvolatäti sanoi, että siitä tietää varmaksi mikä on sammasta kielessä, kun kieltä rapaa esim. pumpulipuikolla ja siihen ei tartu mitään, niin on sammasta. Jos ravattaessa pikkasen kieltä siihen tarttuu jotain, niin se on sitten taas pelkkää äidin-/korvikemaitoa!! Eli sammas ei lähde varovasti rapaamalla ja kieli on paksun valkoisen kerroksen peittämä. Hoito-ohjeeksi saatiin puolukkaa muutaman kerran päivässä. Meillä myös sammas ollut ongelmana ja oon huomannut, että puolukkaa pitäis laittaa melkein joka ikinen päivä tauotta, muuten sammas tulee heti uudestaan. Neuvolatäti sanoi myös, että justiin rintaruokituilla vauvoilla tuo sammas on varsinainen riesa :headwall:
Mahallaan viihtymisestä kyseltiin. Meidän neiti ei montaa sekunttia mahallaan viihdy, kun jo alkaa armoton huuto. Aika heikosti Camilla päätään nostelee vatsalla ollessaan, mutta jonkun verran sitä kuitenkin jaksaa hetkittäin kannatella.
Oma vointi on suht hyvä. Joskus kaipaan sitä omaa aikaa ja aikaa ilman lapsia, mutta hankala tästä on ottaa ja lähteä minnekään yksin!! Mutta oon ollut kotiäitinä jo vuodesta 2002 asti, kun esikoinen syntyi ja ihan kivasti tähänkin rooliin oon jo tottunut... Toki ne ystävät on vähissä, niitä kun ei mulla oo jostain syystä kuin pari hassua ja se varsinainen SYDÄNYSTÄVÄ puuttuu. Joskus on haikeeta, kun ei ole kenelle sais purkaa tuntojaan, parisuhdeongelmia, lapsen uhmasta yms., mutta minkäs teet, tyytyminen siihen mitä on.
Pitäis vissiin mennä kaivamaan jääkaappia, että mitä sieltä löytyis. Iltapalan syönti menee aina niin myöhälle, kun lapset laitetaan ensin nukkumaan ja samaan aikaa imetän vaavia, kun vanhemmat lapsoset on iltapalalla. Näin pääsee koko lapsikatras samaan aikaa unten maille, heh!!!
Moniko teistä aikoo mennä vauvauintiin?? Kyselin tänään siitä ja aloittaa voi, kun lapsi on kolmen kuukauden ikäinen ja painaa vähintään 5 kiloa. Meillä neiti olis painon mukaan valmis, mutta iän puolesta ei. Ajattelin sitä ehkä kokeilla, kun neiti tulee kuukauden päästä kolmen kuukauden. Oon esikoisen aikana ollut vauvauinnissa ja oli se muistaakseni ihan mukavaa hommaa.... Siitä on jo kyl aikaa 6 vuotta, että on tainnu jutut muuttua!!! Mutta kokemuksia otetaan vastaan :wave:
Hyvää yötä mammat ja vauvat! Meikä lähtee sinne jääkaapille
Tatjana80 ja Camilla 2 kk tasan