<<<ELOMASSUT>>> lokakuussa

Pitkästä aikaa kirjoittelen. Käyn melkein joka päivä lukemassa jutut, mutta en tiedä miksi en jaksa kirjoittaa mitään. Kivoja nimiä saaneet teidän pikkuiset.

Meidän tytsykin tulee sitten 16pvä jo 3kk :eek: Mihin tää aika on oikeesti mennyt. Huomenna on neuvola ja innolla odotan kuinka paljon on kuukaudessa tullut painoa ja pituutta. Ollaan siis n. kk sitten oltu viimeksi neuvolassa. Olen minäkin joutunut jo laittamaan joitakin 50cm vaatteita pois korjuun:) Ihme kun ne H&M:n bodyt (jotka oli sellaises 7kpl:n paketis) on vielä hyviä. Olen luullut, että henkkamaukalla on pienempää sorttia nuo vaatteet.

Tuttipullon tuteista kyselisin, että millaisia erilaisia päitä niitä oikeen on. Ajattelin koklata tytölle jotain toista, jos se paremmin kävisi. Tyttö ei meinaa syö pullosta oikein lainkaan. Nyt meillä on noita Ainun pulloja ja tutteja. Mutta mikä se tutti oli josta tulee vain imemällä? Mä olen ihan pihalla näiden tuttien kanssa.

Nyt tytsy kähjää...

Bella-Lumia ja Linnea melkein 3kk
 
Kommentoin tänne Deetipoista, kun joku kyseli... Valmistusta ei lopeteta, mutta ovat tukkuliikkeeltä loppu ja apteekista riippuen mulle on kerrottu että tippoja tulisi lokakuun puolivälin tienoilla / joskus marraskuussa / ehkä myöhemminkin. Itse metsästin tippoja lähes ympäri Suomea (paikkunnilta, joilla asuu tuttuja :)) ja onneksi onnistuin löytämään pari pulloa. Toivottavasti riittää siksi aikaa että apteekeista alkaa taas saamaan.
 
pikaisesti tännekkin kuulumiset eli 2kk neuvolassa käyty poitsu kasvanut TODELLA hyvin painoo oli 6390g ja pituutta 59cm ja pipo 40cm, poitsu sai eilen sitten ihka ekan lääkekuurinkin kun sillä on kummassakin korvassa ärhäkkä tulehdus lauantaina ostin sille 50mg suppoja kun en tiennyt painoa ihmettelin vaan ku ei tuo kuume ottanut laskeakseen niin tänäänpä se selviskin että sille saa olla jo 100mg suppoja niinpä sille laitoin tollasen isomman supon niin jopas poitsu rauhoittui kun ei nuitten korvien takia oo kunnolla voinut nukkua niin nyt sitten sai unenkin ja toivottavasti saa nyt nukuttua.
joku muukin oli erehtynyt syömään parsaa ja kukkakaalia meillä kans poika sai niistä vatsavaivoja samoten kiellettyjen listalla on laku, salmiakki, purkka ja maustekeksit ja kakut.
mut nyt täytyy mennä, moido!
 
Ristiäisviikonloppu onnellisesti ohi! Tyttönen sai nimekseen Hilda-Lyydia Eleonoora.
Tyttö ei itkenyt ollenkaan:) Vieraat mahtuivat hyvin meidän pikkuiseen olkkariin ja pappi puhui kauniisti, muistutti isoveljeäkin lelujen jakamisesta ja muusta:) Elohopea esikoinen sai uuden traktorin, jota tutki sohvalla istuen ja virsiä kuunnellen.

Hyvin ristiäiset menivät paitsi se anoppi ei osannut käyttäytyä ollenkaan kuten pelkäsinkin. Onneksi mä en huomannut juhlan tohinassa kaikkia sen tempauksia, koska keskityin muihin vieraisiin enemmän, mutta siskoni kertoi myöhemmin ja sitten kyllä vähän pisti kiehuttamaan :( Anoppi oli töninyt siskoani, tiuskinut ja komennellu tyyliin "tee sitä tee tätä". Jos olisin tuon tiennyt, olisin kyllä sanonut anopille että tämä on meidän koti, meidän lapsemme juhlat, sinä olet täällä vieraana etkä puutu emännän tehtäviin, et komentele ketään etkä mene myöskään itse keittiöön hyörimään, vaan koetat kunnioittaa toisten juhlatapoja. Mun sisko oli myöskin vieraana eikä anopilla mitään oikeutta häneltä mennä vaatimaan palvelua. Mun mielestä jos jotain ylimääräistä kaipaa, saa kysyä emännältä tai isännältä! Ihme akka kun ei mitään käytöstapoja ole. Naama oli myös väärinpäin koko juhlan ajan, haukkui vuorollaan ortodoksit, Kimi Räikkösen ja muutamia muitakin julkisuuden henkilöitä. Onneksi sitä ei oikein kukaan jaksanut kuunnella:) Sitten kun appiukko kehui tekemääni kakkua, niin anoppi vaan tuhahti höh. Mua surettaa kun oli niin ihana päivä, pieni prinsessa oli loistavalla tuulella eikä itkenyt vaan onnellisena kiersi sylistä syliin:) Nyt mun siskokin on loukkaantunut anopille. Harmittaa kovasti. Tekisi melkein mieli katkaista välit koko mammaan, en todellakaan halua mun lapsille tuollaista esikuvaa.

No niin, taas tämä menivalitukseksi, vaikkei ollut tarkoitus. Anteeksi.

Joku kyseli kasvot menosuuntaan liinailusta? Kantoliinakanavahan suosittaa, että buddha-asennossa voi kantaa alkaen 3-4kk. Mä en oikeastaan koskaan ole sitä käyttänyt paitsi joskus kotosalla, lapset on viihtyneet ihan hyvin naama muhunkin päin, ja poika isompana sitten lonkalla, josta näkee ihan yhtä hyvin, mutta voi tarvittaessa myös piiloutua äidin kainaloon:)

Tällä viikolla mun pitäisi päättää, mistä vaiposta luovutaan, hinnoitella ne... menevät sitten lauantaina kirpparille. Saadaan epäsopivat pois ja kaappeihin tilaa!

Aika menee todellakinhirveetää vauhtia!en mää pysty kirjottaa kun hilda möyrii sylissä kuin ankerias:)
 
Maa ei sii ole meitä niellyt, mutta en ole jaksanut pitkään aikaan edes konetta avata..paitsi maksaa laskut. Méllä nukutaan kyllä hyvin, mutta ollut kaikkea hässäkkää ja pojalla pirullinen korvatulehdus joka ei ota parantuakseen :( Eli varmaan putkitukseen tie vie.
Neidillä oli tossa kuukauden päivät kakkalako, kakka tuli kerta viikkoon ja lääkäriinkin jo ehdittiin ihmettelemään. Levolackia ja kuumemittaria :D Lopetettiin sitten Levolac ja Cuplaton samoihin aikoihin ja sitten alkoi mahakin toimia! Ei nyt joka päivä, mutta paljon useammin :) Tänään käytiin 2 kk neuvolassa ja kiloja ja pituutta oli taas tullut hyvin. 5090g ja 55,4cm, pipa oli 38. Pirpana vieläkin, mutta mun silmissä jo iso tyttö. Ja jäntevä kun mikä :D Hymyjäkin tulee jo .
Tää oli tämmönen pikakuittaus, pakko alaa seukkaan tytön kanssa kun se tossa potkiskelee :heart: Tuun lukeen teidän juttuja un tuo isäntäväki saapuu. On sillon enempi aikaa :D

fosfori ja tyttö V 2 kk
 
Heippa!

Sisilylle kiitos deetippa tiedosta! Taidamme sitten antaa pojun olla tuon aikaa ilman d-vitamiinia kun en viitsi häntä huudattaa noilla jekoviteilla. Voiko siitä olla haittaa että on kuukauden päivät ilman tippoja?

Myös me olimme tänään 2kk neuvolassa, kovasti oli poju taas kasvanut, painoa on jo tasan 6kg ja pituutta 61,7cm ja pipo on 41,6cm.
Sitä pulauttelua jäädään nyt seuraamaan ja sitten varoiksi lääkärille jos vielä jatkuu pitkään, että voidaan sulkea mahaportin ahtauman ja refluksin mahdollisuus pois ja äiti saa mielenrauhan =)

Viihtyykö teidän muiden vauvat hyvin mahallaan ja jaksaako kannatella siellä jo hyvin päätään?
Meillä ei viihdytä kun max. 2 min mahallaan ja sitten on ääni jo kova, jos häntä ei ole käännetty "oikein päin" :D

Saatiin tänään neuvolassa ensimmäinen annos sitä Rotarix rokotetta, että saas nähdä tuleeko jotakin sivuvaikutuksia...

Ruusulainen ja poju hieman reipas 2kk
 
neitiperho
Onko muuten kukaan mammoista huomannut...kun lapsi sylissä niin tulee tietysti aika usein heijattua sitä edes takaisin. Mutta entäs vaikka lapsi ei sylissä niin edelleen vaan heijaat, tosin itseäsi :LOL: Huomasin vaan äsken kun tässä luin teidän juttuja, heijaan edes takaisin penkillä. Alko ihan naurattamaan. Tää äippä taitaa käydä moottorilla
 
Täällä myös hyssyttävä mamma :) . Todella vaikea istua rauhassa ,jos vauva inisee toisen sylissä. Nytkin tosiaa hytkytyttää ,vaikka molemman typykät nukkuu.

Muutaman minsan meidänkin vauva viihtyy mahallaan. Selällään köllöttelee jo hetken yksinkin leluja katsellen. Olipa tänäänkin kiva hetki ,kun esikoinen nukkui ja vauva katseli tyytyväisenä leluja ja minä pystyin syömään rauhassa. Elämän pieniä iloja taas :) .

vib Ikävää tuollainen anoppi. Tuo ristiäispäivä on itselle jotenkin niin tärkeä ettei haluaisi minkään pilaavan sitä ihanaa juhlaa. Mua ristiäisissä jäi vaivaaman mun miehen veli puolisoineen ,jotka oli kummeina. Niin he kävivät olemassa paikalla vain kasteen ajan ja pikaiseen kaffittelivat. Sit häipyivät ilman ,että minullekaan mitää sanoivat. Harmitti jälkikäteen ,että tuli edes heitä kummeiksi pyydettyä.

Vaateista.. Olen myös huomannut ,että H&M:n vaatteet kasvaa lapsen mukana. Varsinkin bodyt ovat oli venyviä ja laadukkaita.

Bella-Lumia Aventin pullot on hyviä. Meillä molemmat tytöt huolineet sen hyvin minun ollessa töissä.

Nyt herättään esikkoa ettei nuku liian pitkään..
 
Heipat kaikille :)

Täällä alkaa paikka paikoin elämä hymyileen :) . Jotenkin tuntuu paljon paremmalta henkisesti, vaikka en kerinnytkään vielä psykologin luo. Tekee hyvää kun saa puhua omista huolista siskon, miehen ja parhaan ystävän kanssa. Eilen illalla meinas pahat ajatukset saada vallan, mutta hengittelin syvään, hoin itselleni hetken että elämä on ihanaa ja suljin hetkeksi korvat vauvan huudolta. Autto kyllä. Eli taidan alkaa nyt nauttiin, ainakin kovasti yritän :)

Masa nukku koko eilisen päivän, heräs sitten 19.30, valvo 21.30 asti ja nukahti yöunille. 03 alko vaatia ruokaa, mutta ajattelin laittaa vaan tutin kyllä rauhottu ja jatko unia 05 asti. Sillon olikin sitten elämää suurempi nälkä :) , siitä nukku vielä 7.30 asti ja sitten herättiin. Ihana yö, jotenkin tuntu etten stressaa enää niitäkään :) .
Nyt jätkä onkin sitten taas nukkunu eka reilu kahden tunnin unet ja valvo tunnin ja taas on nukkunu jo kolme tuntia partsilla.

Paitsi että nyt taitaa heräillä täytyy mennä hakeen toinen syömään :heart:

salah ja masa
 
Pääsin vielä hetkeksi kirjotteleen, kun esikko halus syöttää masan :heart: . Se on kyllä tosi iso apu. Hirveesti haluaa auttaa.

Ristiäiset on nyt sitten sunnuntaina (19.10). Huomenna lähdetään poikien kanssa hakeen turusta mun vanhempia. Ne tulee saksasta suomeen ristiäisten vuoksi. Ihanaa :heart: , tällä hetkellä on aivan ihanaa saada äiti mun kanssa tänne valmisteleen ristiäisia ja muutenkin, henkiseksi tueksi :heart: :heart: .

Joo, mutta en mä kai nyt enempää kirjottele, meen katsoon miten syötöt onnistuu :)

salah ja masa (16.päivä 2 kk)
 
2 kk lääkärineuvola oli ja meni:
paino: 6310 g
pituus: 59,5 cm
pipo: 39 cm
Neuvolakorttiin lyhyt lääkärin kommentti: Pulska tyttö, ehkä vatsavaivoja päivällä (kun en saa nukkumaan päivällä yhtään tai vaan torkkuu), rela-tipat. Eli kaikki kunnossa ja hyvin kasvaa pelkällä tissimaidolla.

Aukku: Mulla on 6-v. poika, 5-v. tyttö, pian 3-v. tyttö ja 2 kk ikäinen vauva. Meillä arki pyörii jotakuinkin näin: Aamulla herätään kaikki noin klo 8.00. Katellaan hetken lastenohjelmia telkkarista ja mennään aamupalalle. Vauva sen aikaa tuijottelee sitterissä sen mitä siinä nyt viihtyy. Vauvalle aamutoimet ja syöttö. Sen jälkeen puetaan ulkovaatteet kaikille ja mennään vaunulenkille. Vauva jää ulos nukkumaan noin 2-3 tunniksi. Syötän sen ja vauva siitä eteenpäin iltaan asti valvoo, torkkuu sylissä, kitisee, huutaa, syö tissiä ja mikään ei ole hyvä. Jossain välissä ehdin jopa laittaa pyykki- ja tiskikoneet päälle ja pyykkien kuivamaan laittaminen onkin taas asia erikseen. Pyykkiä pesen kerralla jotain 2-3 koneellista, riippuu miten sitä on kertynyt. Iltaruuan tekemisessä on omat juttunsa takkuavan vauvan kanssa. Eli lyhyesti: joo, meillä on samat rutiinit joka ikinen päivä ja suurinpiirtein samaan kellonaikaankin. Näin on ollut jo monta vuotta, niin miksi sitä muuttamaan, kun se kerran toimii. Että isot hurraamiset monilapsisen perheen äidille!! Ite tiedän, että arjen pyörittäminen ei todellakaan ole mitään helppoa eikä usein mitään herkkuakaan...

rouses: Kyselit sammaksesta. Mulle neuvolatäti sanoi, että siitä tietää varmaksi mikä on sammasta kielessä, kun kieltä rapaa esim. pumpulipuikolla ja siihen ei tartu mitään, niin on sammasta. Jos ravattaessa pikkasen kieltä siihen tarttuu jotain, niin se on sitten taas pelkkää äidin-/korvikemaitoa!! Eli sammas ei lähde varovasti rapaamalla ja kieli on paksun valkoisen kerroksen peittämä. Hoito-ohjeeksi saatiin puolukkaa muutaman kerran päivässä. Meillä myös sammas ollut ongelmana ja oon huomannut, että puolukkaa pitäis laittaa melkein joka ikinen päivä tauotta, muuten sammas tulee heti uudestaan. Neuvolatäti sanoi myös, että justiin rintaruokituilla vauvoilla tuo sammas on varsinainen riesa :headwall:

Mahallaan viihtymisestä kyseltiin. Meidän neiti ei montaa sekunttia mahallaan viihdy, kun jo alkaa armoton huuto. Aika heikosti Camilla päätään nostelee vatsalla ollessaan, mutta jonkun verran sitä kuitenkin jaksaa hetkittäin kannatella.

Oma vointi on suht hyvä. Joskus kaipaan sitä omaa aikaa ja aikaa ilman lapsia, mutta hankala tästä on ottaa ja lähteä minnekään yksin!! Mutta oon ollut kotiäitinä jo vuodesta 2002 asti, kun esikoinen syntyi ja ihan kivasti tähänkin rooliin oon jo tottunut... Toki ne ystävät on vähissä, niitä kun ei mulla oo jostain syystä kuin pari hassua ja se varsinainen SYDÄNYSTÄVÄ puuttuu. Joskus on haikeeta, kun ei ole kenelle sais purkaa tuntojaan, parisuhdeongelmia, lapsen uhmasta yms., mutta minkäs teet, tyytyminen siihen mitä on.

Pitäis vissiin mennä kaivamaan jääkaappia, että mitä sieltä löytyis. Iltapalan syönti menee aina niin myöhälle, kun lapset laitetaan ensin nukkumaan ja samaan aikaa imetän vaavia, kun vanhemmat lapsoset on iltapalalla. Näin pääsee koko lapsikatras samaan aikaa unten maille, heh!!!

Moniko teistä aikoo mennä vauvauintiin?? Kyselin tänään siitä ja aloittaa voi, kun lapsi on kolmen kuukauden ikäinen ja painaa vähintään 5 kiloa. Meillä neiti olis painon mukaan valmis, mutta iän puolesta ei. Ajattelin sitä ehkä kokeilla, kun neiti tulee kuukauden päästä kolmen kuukauden. Oon esikoisen aikana ollut vauvauinnissa ja oli se muistaakseni ihan mukavaa hommaa.... Siitä on jo kyl aikaa 6 vuotta, että on tainnu jutut muuttua!!! Mutta kokemuksia otetaan vastaan :wave:

Hyvää yötä mammat ja vauvat! Meikä lähtee sinne jääkaapille :LOL:

Tatjana80 ja Camilla 2 kk tasan
 
Moi!
En ole käynyt reiluun kuukauteen lukemassa teidän juttuja, kun ei ole ehtinyt tai pystynyt keskittyyn koneen ääreen niin pitkäksi aikaan että sais luettua jutut. Nyt pääsin(ainakin hetkeksi aikaan) istumaan kunnolla koneen ääreen ja kirjoittamaan omat kuulumiset.

Luin pikaisesti muutamilta sivuilta että muutamilla on ollut hankaluuksia oppia olemaan äiti, ihan sanan todellisessa merkityksessä. Eli kuinka täyspäiväistä tää on kaikilta osin..mullakin on samanlaisia ongelmia, että ei tahdo oikein ymmärtää tätä äitiyttä. Vaikka olenkin ylpeä ja onnellinen pojasta, mutta tulee ajoittain näitä ajatuksia että mä en haluakaan tätä...varsinkin silloin kun poika itkee pitkän aikaa eikä tahdo rueta nukkumaan. Tästä puhuminen muille(kuin miehelle) on hankalaa ja häpeän tätä tunnetta :ashamed: , koska kaikki ovat sanoneet että mä olen niin äiti-tyyppiä ja pidän lapsista ja halunnut tätä, niin se on vaikeaa:snotty:.
Mutta kiva kuulla että on joku muukin jolle tämä on hankalaa ja opettelua. :)
Puhuin tästä neuvolassa ja hän kertoi että jos tuntuu vaikealta eikä jaksa hoitaa lasta niin pyytää apua...no täytyy varmaan ensin keksiä hoitoapua lähimmäisiltä ennen kun alkaa hoitoapua tarvitseen neuvolasta.

niin ja meidän pojan nimeksi tuli Aleksi Toivo Juhani. Ristiäiset oli pari viikkoa sitten, ja kyllä oli stressaava niidenkin järjestäminen. Stressi purkautuikin sitten sairasteluna. Ensin tuli rintatulehdus( kolmas :kieh: :| ), sitten nielu/suutulehdus ja viimeisenä vielä silmätulehdus. Että sillä viikolla sain juosta lääkärissä ihan urakalla, kun vielä oli jälkitarkastuskäynti siinä välissä.

Minä syötän Aleksille tissuttelun jälkeen aina pullosta korviketta/pumpattua maitoa, jotta saa riittävästi ja saadaan nukkua pari tuntia sen jälkeen. Tai no tää rytmi oikeastaan jäi päälle kun meillä oli alussa ongelmana liian vähäinen ruokailu, josta seurauksena pojalle ilmeni keltaisuutta ja valohoito. Mutta olen kokenut tän helpommaksi kuin se että syödään vähän väliä...enkä ole ottanut korvikkeen annosta mitään huonoa omaatuntoa...parempi näin että molemmat voivat hyvin kuin että hermo menee sitten siitäkin kun jatkuvasti syödään.

Mies on pitkällä työkeikalla, menee varmaan kolme-neljä päivää reissulla ja me ollaan nyt pojan kaa kahdestaan...saa nähdä miten pärjään..miehenikin on hieman huolissaan minusta ja miten pärjään,kun tietää nää ongelmat. Ja mulla tahtoo jäädä oma syönti hieman vähemmälle, jos joutuu vauvan kaa seurusteleen yhdeksänkin tuntia yhtä perään, niin että poika ei nuku kuin vartin pätkiä silloin tällöin. Nyt hommattiin jääkaappiin pikaisesti lämmitettäviä ruokia, jotta saan syötyä. Ja kyllähän sitä syö, kunhan vaan poika nukkuu.

Nyt alkaa heräileen, taitaa syöttöhetki olla käsillä....
Toivottavasti saatte selvää tästä ajatusten sekamelskasta...
T.Hansu ja Aleksi(9vk)
 
Iltaa!

Kiva juttu, esikoisella vissiin vesirokko. :/ Iltapäivällä yht'äkkiä ilmesty punasia pilkkuja naamaan 9kpl. Muualle niitä ei oo ilmestyny, eikä kuumettakaan ole, ainakaan vielä. Kysyin tuolta Mitäs nyt puolelta onko joidenki lapset sairastanu vesirokon niin, että kuume tullut vasta myöhemmässä vaiheessa, niin muutamalle käynyt niin. Kun yleensä tauti alkaa kuumeella.
Ois voinu vähän myöhemmin saada ton, ni Aliisakin olis samalla rytinällä sen sairastanut. Nyt kun vauvalla on vielä suoja sitä vastaan.

Meille on aika mukava rytmi jo muodostunut (kiitos vaunujen raahaamisen parvekkeelle): Aamulla herää 7-8 aikaan, valvoo pari tuntia, nukkuu 3h, herää ja valvoo taas pari tuntia. Sit taas parin kolmen tunnin unet ja alku illasta ottaa viel lyhyet 15min-30min nokoset ja nukahtaa yheksältä. Yöllä herää kolmen neljän ja kuuden aikaa syömään.
Että hyvin saa tää mamma nukuttua kyllä. =)

Meillä alkaa tisuttelut hiipumaa, saa rintaa yöllä, aamulla päivällä kerran ja illalla. Mut mä oon ihan tyytyväinen, että tänkin aikaa oon saanu nauttia tuosta. Ja toivottavasti vielä hetken aikaa rintaa riittää edes öiksi, niin ei tarvis lämmitellä pulloja. =)

Nyt pitää lopettaa, ku isäntä koittaa saada tytsyä nukkumaa ja tää naputtelu kuulemma häiritsee. :D

ÖITÄ!!! :wave:
 
Huomenta!

Ei ne näpyt esikolla ollutkaan mitään rokkoa. Olivat yön aikana hävinny kokonaan. =)
Hyvä vaan, heillä on perjantaina päiväkodissa valokuvaus, ni ois ollu kurjaa jos toinen ei ois päässy sinne tai pahimmassa tapauksessa olis ihme näppylöillä kuvassa. :D
Esikko siis kaks päivää viikossa päiväkodissa.

Viime yö meni ennätys loistavasti; Aliisa nukahti illalla puol kymmenen jälkee ja heräs ekan kerran 04.40! :eek: Söi, kävi takas nukkuu ja heräs puol kasilta lopullisesti. Tollasia öitä lisää kiitos. =)

Nyt neiti vetelee unta ulkona ja meinattiin alkaa leipomaan pojun kanssa jotain.

Lähtee kaivamaan jauhopusseja esiin. :wave:

HooÄs ja Aliisa huomena 2kk
 
Huomenia

Kauniita nimiä taas vauvat saaneet =)
Meidän pojasta tuli Teemu, käytiin eilen maistraattiin ilmoittamassa nimi ja juhlitaan sitten loppuvuodesta. Menee varmaan jonkin aikaa totutella että osaa lasta nimellä kutsua..

Tuota vauvauintia ollaan mietitty, mutta ne kun ainakin täällä on tosi aikaisin aamulla ja me ollaan kyllä hitaita aamuisin, muutenkin niin suosittua että ihme jos ylipäänsä pääsee mukaan. Vauva kyllä selvästi nauttii vedestä, nytkin aina kun kylvystä ottaa pois niin tulee itku, vaikka ekan kerran kun kotona kylvetettiin tuli kamala huuto =)
Minua on aina mietityttänyt se että kun vauvauintiin mennään, mihin se vauva laitetaan siksi aikaa etta saa itselle uikkarit päälle ja pesut tehtyä?

Mahallaan ei täälläkään vielä kovin pitkään viihdytä, hetken aikaa ihmettelee 'mitäs nyt tapahtui kun maailma näyttää ihan erilaiselta' ja sitten pitää jo kiepauttaa takaisin oikein päin.

D-vitamiinkin on tainnut ruveta maistumaan, enää ei yhtään irvistele sille =)

Nyt taitaa heräillä aamupäiväunilta -> Mukavaa viikonjatkoa kaikille :wave:
 
Tatjana80 kiitos sulle sammaksen hoidosta, tulin tulokseen ettei sitä ole koska walkeaa oli ainoastaan kielellä ja sekin on häipynyt pois, eli ilm. maitoa oli, mutta, huomasin että nänneissä oli semmoset "rahkat" ja soitin siitä nlaan ja sieltä sanottiin että se wois olla sitä sammasta.. :eek:
 
Meillä sujuu arki aivan kivasti, päivät kuluu todella nopeasti... Sunnuntaina oli ristiäiset ja poika oli kilttinä, kuten muutenkin. :)

Kantoliinassa meillä ollaan aika useasti päivän aikana. Se on kyllä korvaamaton, varsinkin ku tekee kotihommia tai käy kaupassa. Nyt pitää jatkaa taas neidin kanssa leikkiä, Bratzit on sitten kivoja. :D

Tiitu ja Rasmus

Oliko siitä yhteisön katoamisesta muuten jotain tietoa? On menny multa ihan ohi...
 
morjens!

kylläpäs alkoi tämäkin viikko niin vallan mainiosti poitsulla on kuume ja korvatulehdus ja flunssa ja ite yöllä heräsin siihen kun toinen tissi on aivan sairaan kipeenä eli itellä taitaa olla rintatulehdus JIPPII!!
täytyy koittaa sinnitellä huomiseen nuitten tissien kaa ku on se jälkitarkastus niin jospa se kirjoittas lääkekuurin jos näyttää ettei ohi mene.
onneksi poitsu kumminkin on nuo yöt nukkunut ihan hyvin, päivät se on nyt oikeestaan vaan huutanut ja kätissyt saaps nähä auttaako tuo lääkekuuri kun meijän pojilla on ollut aina vähän hankaluuksia löytää oikee lääke.
maha poitsulla on ainakin mennyt sekasi kun aina kun kuumetta mittään niin lentää oikeen paineella vetisetpaskat.
meilläkin on deevitamiinit katkolla ton lääkekuurin takia ja rela tippoja suositteli apteekissa mutta en viitinyt ottaa kun meillä tuo edellinen sai niitä ja se huusi mahaansa ekan viikon niitten takia ja tuo lääkekuuri kerkee loppua ennen kun reloista ois hyötyä.
meilläkin isäntä sit suutahti eilen kun ei päässyt varaston kattoa tekeen, pyysin sitä jäämään sisälle kaveriksi kun kotihommat oli tekemättä ja itellä rupes oleen pinna tiukilla kun poitsu huus koko ajan ja ei ollut koko päivänä kunnolla nukkunut ja kolome muuta pyöri ja leikki koko ajan mun jalakoissa, niin meillä oli ukon kaa sit aika olematonta tuo kommunikointi eilen saaps nähä millä tuulella se töistä koteutuu.
täällä kans yks hyssyttelijä ja meillä on isäntäkin samaa sorttia vaunut ja koppa heluu vaikka siellä ei ketään oiskaan
:LOL: :LOL:
täytyy varmaan mennä laittaan kuivuriin uus satsi vaatetta, pyykiä taas enemmän kun tarpeeksi kun ei eilen oo koneet laulanut.

:wave:
 
Tervehdys kaikille!

Meillä vauva-arki tuntuu lutviutuvan verrattain hyvin. Vauva nukkuu huomattavasti paremmin kuin esikoinen niin yöllä kuin päivälläkin. Toivottavasti sama meno jatkuu.. :D
Aamupäivällä tyttö nukkuu kun lähdemme esikon kanssa puistoon noin 10 maissa ja heräilee kun palaillaan puistosta. Iltapäivällä nukkuu vaihdellen, mutta mielestäni tosi paljon. Iltasella hän alkaa syömään useammin ja tankkailemaan yötä varten ja nukahtaa yöunille noin 23 aikaan. Sitten hän syö kerran kaksi yön aikana ja nukahtaa aina välittömästi syönnin jälkeen, yleensä tissille. Vauva nukkuu kantokopassaan yöt joka halpottaa kun mennään illalla alhaalta ylös ja aamulla tyttö nukkuu usein kun me esikon kanssa heräillään niin kannan tytsyn taas kopassaan alas ja hän voi edelleen jatkaa unia. Koppa on samalla sänkyä pienempi paikka ja silloin ehkä turvallisemman tuntuinen.

Äidin silmäpusseja kasvattelee pikemminkin tuo meidän esikko, joka on aina nukkunut huonosti ja taas tuntuu alkaneen entistä huonompien unien kausi.

Miten teillä muilla vanhemmat lapset ovat suhtautuneet vauvan tuloon? Meillä esikoinen on nyt 1v 9kk. Hän kyllä halailee tyttöä ja suukottelee kovasti, mutta on alkanut saamaan todella kovia raivareita. Olenkin nyt miettinyt kuinka niihin tulisi suhtautua, kun raivarit ovat varmasti osittain tuota kuuluisaa uhmaa, mutta taitaa tuo poloinen oireilla myös vauvan tuloa ja huomion jakamista. Olen yrittänyt aina mahdollisuuksien mukaan antaa hänelle omaa aikaa, niin että vauva ei ole lainkaan sylissä tai edes lähettyvillä, vaan olen ainoastaa häntä varten, mutta meillä tuntuu kuitenkin asustelevan saman katon alla "vakituinen mököttäjä" raivoisa sellainen. Esikolla tuntuu olevan myös aina kiukun tullen tarve heittää tavaroita joka tuntuu minusta tosi ärsyttävältä. Tavarat alkaa lennellä usein silloin kun syötän tyttöä ja silloin tuntuu, että on tosi hankalaa puuttua pojan touhuihin, ja helposti tulee korotettua ääntä joka ei edes auta yhtään
:headwall:



Mirath Kävin esikon kanssa vauvauinnissa ja se oli tosi mukavaa, suosittelen. Kyselit siitä miten saa itselle uikkarit päälle. Se riippuu ihan siitä millaiset puitteet vauvauintipaikassa on, me käytiin sellaisessa kuntoutuskeskuksessa, eli ei ollut uimahalli, niin siellä oli ihan älyttömän helppoa. Miesten ja naiseten pukkareiden ja suihkujen välissä oli välikkö jossa oli hoitopöytiä ja minä vaihdoin pojalle uikkarit sillä välillä kun mies kävi suihkussa ja hän tuli sitten ottamaan pojan ja meni altaaseen ja minä lähdin vaihtamaan itse uikkarit ja pesulle. Olen myös kuullut, että lapsen voi laskea esim auton kaukaloon pesun ajaksi ja joissakin paikoissa on suihkutilassa jumppa-alustoja joille vauvan voi laskea. Eli siellä pärjää ihan itsekseenkin vauvan kanssa jos on tarvis.

Liikunnasta on ollut puhe. Haluaisin käydä vaunulenkeillä, mutta esikoinen ei jaksa istua vaunuissa kovin pitkää matkaa, joten lenkit ovat jääneet. Jälkitarkastus on tällä viikolla ja sen jälkeen haluaisin lähteä jumppaan, mutta aika tuntuu olevan niin kortilla, että en tiedä missä välissä ehtisi.

Onko muilla tällä hetkellä minkälainen suhde ruokaan? Mulla on nyt varsinainen riippuvuus ihan kaikkeen, ruokaa voisin syödä ihan kuinka paljon vaan ja etenkin kaikki makea on kaukuttanut mut ihan täysin. Kaiken lisäksi olen sitä sorttia, että raskausaikojen kilot pyrkivät jäämään, eli nyt pitäis pystyä kieltäytymään kaikesta ylimääräsestä, mutta kun olen niin heikko luonne.

Tytteli heräs joten pitää mennä..

Aatos ja tytteli n. 6vko
 
Meillä oli tänään 2 kk neuvola, painoa 6970 gr, pituus 60,1 cm. Paino menee yläkäyrillä. Meillä oli pari viikkoa sitten jokin tiheän imun kausi ja juttelin siitä neuvolassa. Koska kasvu on noin hyvää ja syö paljon antoivat luvan aloitella hiljalleen maissivelli tms. Tuli jotenkin sellainen olo, että nyt ei sitten enää ole vauvaa, kun jo muutakin voi antaa kuin maitoa.

Meille varattiin torstaille aika lääkärille, koska Danielin niskat ovat terveydenhoitajan mukaan liian jäntevät. Pää ei ns. retkahtele eteenpäin. Leuka kyllä taipuu rintaan, mutta ei sitä sinnepäin taivuta vaan aina ylös- tai taaksepäin. Olen sen kyllä itsekin huomannut, mutta en ole siihen kiinnittänyt huomiota sen kummemmin. Lääkäri laittaa sitten kuulemma lähetteen fysioterapeutille. Toivottavasti kyse on pelkästään niskajänteen venymättömyydestä, joka korjataan oikeilla venytysliikkeillä :/ Noh, torstaina on sitten lääkäri ja sen jälkeen tiedetään enemmän.

Lauren-78 ja Daniel 2,5 kk
 
Heippa!

Hurjaa tosiaan, että täällä rupeaa vähitellen vauvat saamaan muutakin ravintoa kun maitoa! Vastahan nämä pienokaiset syntyi...Aika menee kyllä ihan siivillä!

Meillä oli tosiaan se neuvola eilen ja poju sai sen ensimmäisen annoksen rotarixiä. Neuvolatäti sanoi, että se saattaa aiheuttaa pientä itkuisuutta ja levottomuutta, mutta meillä se toimi kyllä aivan päinvastoin. Poju nukahti illalla klo 21 ja heräsi syömään vasta klo 6 ja jatkoi siitä unia vielä 8 asti. Minä voisin kanssa ottaa lisää tällaisia öitä!!

Mitä olette ajatelleet tehdä/antaa isälle isänpäivälahjaksi, etenkin sellaisissa perheissä, joissa vietetään ensimmäistä isänpäivää?
Olin ajatellut painaa pojun jalanjäljen kankaalle ja tehdä siitä taulun, mutta saimmekin ristiäislahjaksi sellaiset kehykset mihin toiselle puolelle voi painaa lapsen jalanjäljen, joten se idea meni siinä...

Ruusulainen ja poju 10 vko

 
Hehehhehehhhehh, mä repeen täällä kuollakseni. Laitoin tänää meijän suljetusta msn yhteisöstä taas kyselyä ja äsken oli mailiin tullu vastaus.
Lukekaa ja naurakaa:

Kiitos MSN Groups:iin lähettämästäsi viestistä.

Olen Jay ja ymmärsin että et pysty käyttämään yhteisöä Elokuu 2008. Pahoittelen tästä aiheutuneita hankaluuksia.

Olemme todenneet yhteisösi "Elokuu 2008" rikkovan MSN:n käytösohjeita, sillä yhteisö sisältää alastomia kuvia.

Sinun olisi pitänyt saada ennakkoilmoitus toimista, joilla voit palauttaa yhteisön ohjeiden mukaisiksi ja siten avata sen jälleen käyttäjille. Jos olet kiinnostunut sisällön muokkaamisesta, ota meihin yhteyttä 90 päivän kuluessa, jotta saat Ryhmän käyttöoikeuden takaisin.

Saat lisätietoja käytösohjeesta napsauttamalla minkä tahansa Yhteisöt -sivun yläosassa Ohje-painiketta ja etsimällä käytösohjeet hakutyökalulla.


Kiitos siitä, että olet käyttänyt MSN Groups:ia. Jos sinulla on lisää kysyttävää, älä epäröi ottaa yhteyttä uudestaan.

Ystävällisin terveisin,

Jay
MSN Groups -asiakastuki


Tarkottanee noilla alastomilla kuvilla vauvojen. Eikai sinne kukaan meistä äideistä itsestään sellasia oo laittanu. :LOL:
Laitoin takasin viestiä, että emme jatkossa enää lisää sinne nakukuvia. :D

 
Täällä on ollut niin rauhaisa ilta ,kun esikoinen nukahti jo klo 21. Ei ole varmaan ikinä nukahtanut noin aikaisin. Tämä johtu kyllä siitä ,että ei suositunut nukahtamaan päiväunille ollenkaan. Saa nähdä jaksaako nukkua aamuun asti. Toivottavasti, kun itse olen niin väsy. Monemmat tytöt nukkui niin huonosti viime yönä. Vuorotellen kukkuivat ,joten en itse kovinkaan montaa tuntia nukkunut. Vauva ei nuku vielä ,mutta toivottavasti pian. Vauva ollut tänään taas illallakin tyytyväisempi ,kun maidon määrä on noussut taas tarpeita vastaavaksi. Parina iltana ollut maito vähän vähänä, mutta tiheällä imuttelulla olen saannut maidon vuotannon taas nousuun :) . Joku tuossa päivittelikin tyhjän tuntoisia tisuja. Näitä päiviä on ja maidon määrän saa lisättyä ,kun imettää ja pumppaa ja niin pitkään kuin mahdollista välttää lisämaitoa. Ei tietenkään vauvan kustannuksella. Mutta jos pullosta joutuu antamaan niin silloin kannattaa pumpata vaikkei tisuista mitää tulisikaan ,kun imetys ja pumppaus saa sitä herumista aikaiseksi. Tietenkin pitää syödä ja juoda riittävästi sekä välttää stressiä jne ;) .

Lauren-78 Jännä juttu tuo vellin aloitus "lupa". Itse olen ainakin ymmärtänyt ,että jos maidolla hyvin kasvaa niin kiinteisiin ja velleihin ei ole kiirettä. Koko ajanhan kiinteiden ja vellien aloitusikäsuosituksia nostetaan ja tälläiset suosituksehan perustuu aina tutkittuun tietoon. Itse olen ainakin nyt ajatellut aloittaa vellit ja kiinteät vasta 6 kk:n iässä ,jos rintamaito riittää tähän malliin. Esikolle aloitin kiitetät 5 kk:n iässä ,kun neuvolasta jo lähes kehoitettiin antamaan ,vaikka kasvu oli tasaista.

aatos08 Meillä esikoinen 2v1kk. Hän on ollut koko ajan kovin ihastunut pikkusiskoonsa. Uhmaa on ,mutta sitä oli jo samassa määrin ennen vauvan syntymää. Uhman muoto vaihtelee ,välillä pukeminen on ikävää, nukkuminen lähes joka päivä, pottailu oli ennen ,nyt taas sujuu, tavarat lentää joskus. Uusi ikävä juttu on sylkeminen ,joka onneksi jo lantumaan päin. Jaksuja kaikille uhmakkaiden vanhemmille :) .

Nyt vauvakin nukahti. Ihanaaa..nukkuun. Hyvää yötä!!!
-Poni ja vauva 2kk
 

Yhteistyössä