Morjes kaikille pitkästä aikaa!
Eipä ole tullut näille sivuille eksyttyä viime aikoina, sen verran puuhakasta arkea on muka eletty. Kyllä päivän saa hyvin kulumaan kolmean alle 4v:n kanssa vaikka vauva onkin ns. helppo vauva (tai ainakin helpompi kuin veljensä aikoinaan).
Hyvin arki sujuu. Mies oli 3,5viikkoa kotona (isyysloma+kesäloman rippeet) ja oli aivan ihana. Hoiti isompia poikia ja kotia. Ihan näin hyvin ei mennyt esikoisen aikaan, joten ymmärrän hyvin teitä, joita oma mies ärsyttää. "Totuus" arjen pyörityksestä valkenikin vasta miehen palattua töihin. Olihan se melkoista räpellystä; esikko on kerhossa 2x vkossa, perhekerhoillaan 1x vkossa, siihen päälle kaikki muut menot ja vieraat. Ekan viikon jälkeen jo ajattelin, että taivas, mihkäs sitä on oikein ryhtynyt... Nyt sujuu jo paremmin
Omaa aikaa olen yrittänyt järjestää aina päivällä laittamalla kaikki kolme poikaa nukkumaan samaan aikaan. Välillä onnistuu, välillä ei. Iltaisin on aina päivästä jääneitä kotitöitä (kuka meille oikein kantaa pyykkiä niin paljon?), joten yhteistä aikaa miehen kanssa on tosi vähän. Ja kun koko päivän on ihan kiinni lapsissa, on ihana istua yksin sohvan nurkassa ja katsoa telkusta tyhjänpäiväisiä ohjelmia
Rutiineja peräänkuulutan ja korostan, niitä ilman ei arki suju useampilapsisessa perheessä. Kellonajoilla ei ole niinkään merkitystä vaan sillä, että tietyt asiat toistuvat tietyssä järjestyksessä. Tylsää aikuiselle, mutta turvallista lapselle.
Vauva on siis ns. helppo vauva tai sitten mä en jaksa enää stressata mistään. Nukkuu yöllä 3-4h putkeen, sitten syö loppuyön 2-3h välein tai 1-2h välein. Päivisin nukkuu 1-2 pitkät päikkärit ja pikkutirsoja päälle. (esikko tissitteli 1h välein 4kk!!!, keskimmäinen söi jo harvemmin, vain 2h välein...) Yleensä vauva viihtyy hetken sitterissä tai paremmin liinassa (!!!), että saan pyykit, tiskit tai ruuat laitettua. Seuraa kaipaa kyllä kovin, mielellään seurailee ja "keskustelee". Tuskastuu vaan lattialla tai sitterissä kun muut häviävät hetkeksikin näköpiiristä. Lampaantaljalla köllöttelee mieluiten. Kaikki jumppalelut on yhä kaapissä ja taitavat sinne jäädäkin; ne kun taitavat kiinnostaa enemmän noita vanhempia lapsia. Ja tuota vauvarompetta (sitteri, turvakaukalo, pehmeä&kova vaunukoppa ym.) pyörii jaloissa yllin kyllin. Täysimetyksellä yhä mennään ja mennään kyllä pitkään. Imetin esikkoa kaikkiaan 1v3kk ja keskimmäistä 1v1kk, eli siihen asti kun olin jälleen raskaana :heart: Kiinteitä aloittelen varmaan jo 4kk iässä, sen verran iso vauva on (vajaa 4viikkoisena 5,3kg ja 58,5cm).
Ristiäisiä on jo juhlittu; Lauri tuli etunimeksi. Pidettiin ne lähisuvun ja kummien kesken läheisellä srk-kodilla; sen verran paljon oli pikkulapsivieraita. Itse tuli väsättyä kaikki leipomukset. Oli ihana saada "omaa aikaa" leipomiseen, kun mies vahti lapsia :heart: Hyvin meni itse juhlakin. Poika nukkui kastamisen ajan ja jaksoi hyvin seurustella ja kulkea sylistä syliin. Isommat lapset olivat mielissään, kun oli paljon vieraita; saivat itsekin paljon lahjojakin.
Ensi viikolla on lääkärineuvola. On kiva nähdä kuinka poika on kasvanut. Jotkin 60cm vaatteet on jo pienet. Samoin harsot alkavat jäädä "pieniksi", sen verran paljon poika pissaa. Täytyy pian siirtyä taskuvaippoihin. Pääasiassa kuitenkin 62cm -vaatteet käytössä, parit 68cm potkarit myös. Seuraavalla viikolla oma jälkitarkastus. On vähän haikea olo, kun sitten ei enää pääse "omaan neuvolaan". Paitsi tietty seur. raskaudessa
Neljäs lapsi on kuitenkin toiveissa. Jälkitarkastuksen jälkeen onkin sitten tarkoitus aloittaa kuntoilu tehokkaammin. Mulla kun on riskinä hankkia kiloja juuri imetysaikana, esikoisesta jäi synnytyksen jälkeen 5kg ja imetysajasta 10kg, huhhuh. Niitä en ole ehtinyt tässä lapsien välissä tiputella...
Kampaajalle tekisi jo kovasti mieli, samoin shoppailemaan. Siis ilman vauvaa. Vauvan kanssa on paljon jo menty, mutta vielä en ole jättänyt vauvaa hoitoon. Odottelen sitä kunnon selkeän rytmin löytymistä.
Jaahas, tissikello kutsuu. Voimia kaikille!
Bonus ja Lauri 6viikkoa