Varoitus piiitkä romaani tulossa :ashamed:
Olette jutelleet
miehen tulosta synnytykseen mukaan. No jos hän sais päättää niin jättäis varmaan väliin kun ei tykkää sairaaloista yhtään. Ei mun ole tarvinnut häntä mitenkään pakottaa suostumaan mukaan tuloon, mutta kyllä sen huomaa ettei asia olis hänen mielestään niin itsestäänselvyys... Haluaa olla kyllä mun tukena, mutta jännittää tilannetta aika lailla. No jännitänhän minäkin yhtä lailla ja luotan mieheeni kaikkein eniten, joten en vois ajatellakaan (ainakaan näin esikoisen kanssa) ketään muuta tuekseni ja turvakseni. Ja sekin, että jos jotain ikävää sattuisikin niin haluan asian jakaa heti mieheni kanssa.
Tuostapa aasinsiltana:
TK-75 ja Scala: :hug: on kovin vaikea pukea sanoiksi mitään järkevää kun on vaikea ymmärtääkin miltä teistä tuntuu. Scala kuitenkin kirjoitti kivasti, että lapsi on ihan yhtä odotettu kuin aikaisemmatkin, ja haluavat uskoa että kaikki voi mennä myös hyvin.
Mä pelkään, että meidän vauvallekin tapahtuu jotain; meillä on takana yks kohdunulkoinen raskaus (ei millään lailla verrattavissa teidän kokemuksiinne) ja vaikka nyt on kaikki mennyt hyvin tähän saakka ja on valmisteltu ja hankittu jo kotona jo lähes kaikki mahdollinen, niin kyllä skeptisyys silti jäytää takaraivossa, että jos kuitenkin tämäkin vauva otetaan meiltä vielä pois. Täytyy kuitenkin iloita jokaisesta päivästä ja hetkestä ja luottaa siihen, että ei yhden ihmisen kohdalle voida kaataa kaikkea huonoa onnea. Nämä ovat tällaisissa ketjuissa erittäin vaikeita asioita käsitellä, kun kaikki tietysti toivovat asioiden menevän hyvin. Toivottavasti olette saaneet muissa ketjuissa ja läheisiltänne parempaa tukea!
Sitten toisiin kommentteihin sekalaisessa järjestyksessä:
Tervetuloa kiinea, nemppu ja TiituKoo!
Mulle todettiin just viikonloppuna (vanhempi mies), että olenko ihan varma, että masussa on vaan yksi tulokas
...että valaskerhossa edelleen ja vahvasti. Tarvii katsoa josko saisin jossain vaiheessa kuvan tännekin...
Teillä muilla on kyllä niin söpöjä massukoita, että tiedä kehtaanko näyttää omaa löllykkääni.
Nea85: mulla on ihan samanlainen pontso olo kuin sullakin makkarani kanssa!
Vaatemääristä: meillä taitaa olla kovin vähän vaatteita vielä..? Bodeja 3 kpl 56 cm, 5 kpl 60-62 cm; pöksyt 2x 50 cm ja toiseen kuuluvat "college" (napitettava) 50 cm; puolipotkareita yhdet 50 cm ja 3 60 cm. Potkuhousuja on kuudet 60 cm ja koko potkupukuja vain yksi 62 cm, muut isompia. Yks t-paita 60 cm, samettihaalarit 56 cm, lämpösemmät "fleecepuvut" 56 cm ja 62 cm ja yöasuja lyhythihaisia ja -lahkeisia 2 x 56 cm + pitkähihaisia ja -lahkeisia 1x 56 cm... Pienempiä pipoja on kertynyt 7 kpl (kuuluvat 56-62 cm vaatteiden mukaan) ja sukkia/töppösiä viidet sekä kahdet tumput, jotka jo isompia... Vaikuttaa kovin pieneltä määrältä mitä on vertaillut teidän määriinne, etenkin
äitilpr:lla tuntuu olevan paljon vaatteita... Nuo kaikki on sellasia unisex-värisiä ja olen ajatellut, että sitten kun näkee kumpi tämä tulokkaamme on, ja minkä verran hän saa lahjaksi vaatteita niin sitten vasta hommattaisiin lisää.
Luuletteko, että pärjätään noilla alkuun? On meillä siis isompiakin vaatteita jo varastossa, mutten niitä nyt tähän listaa kun kiinnostaa nuo ensimmäisten viikkojen ja kuukausien määrät...
Sitteriä meillä ei toistaiseksi ole, eikä välttämättä tulekaan. Olisin saanu ostaa kaverilta sellasen tosi makeen sitterin, jossa olis ollu musiikit ja kaikki, mutta en vaan osannu ajatella sitä meillä. Sitte oltais saatu kavereilta ihan basic-sitteri, mutten huolinu sitäkään (oli niin tummansininen, että jos Vaavi onkin tyttö niin en olis tykännyt) :ashamed: Olen ajatellu hommata kantoliinan sekä pitää vauvaa lattialla viltin päällä, ja sitte kaukalo saa meilläkin toimia istuimena esim. kyläillessä ja sitten kun ruokailu on muutakin kuin imettämistä... Eri asia sitten miten Vaavi viihtyy näiden suunnitelmieni kanssa
Kantoliinoista joku oli kysellyt. Laitan tähän kaveriltani saamaa infoa: jo ihan vastasyntynyttä voi kantaa... Sitominen ei ole vaikeeta, jos selviää vaipanvaihdosta niin saa liinankin päälleen. Vaihtoehtoja on oikeastaan a)kantopussi b)rengasliina c)trikoinen pitkä liina tai d)kudottu pitkä liina. A ja B tulee vain toisen olkapään yli, joten selkävaivaselle parempia on C ja D. Kudottua on hiukan vaikeampi oppia käyttämään, koska se joustaa vähemmän joten trikoinen olis varmaan paras. Pienen kanssa trikoinen pitkä liina on muutenkin hyvä, koska se muotoutuu helposti ja antaa anteeks pienet sidontavirheet. Niitä löytyy käytettynä monenlaisia ja monessa hintaluokassa. Kannattaa laittaa paljon painoa mieluisalle värille, koska mälsän värinen liina jää kaappiin... Käytettynä liinaa voi katsastaa vaikka www.babyidea.fi ->kirppari ja kaikki liinat maan ja taivaan väliltä myös kuvineen löytyy www.kantoliinakanava.fi
Heitsu kirjoitti neuvolassa sanottaneen, että voi ihan rohkeesti painaa ja kokeilla miten päin vauva on. Mä en uskalla millään painella niin kovin kuin terkkarit nlassa, mulla on kuitenkin sellainen olo, että Vaavi olis nyt jotenkin poikittain
En kyllä millään lailla tästä menee takuuseeen. Tosin välillä tuntuu kyllä kovastikin siltä, että virtsarakkoon joku painaa kovin, mutta tiedä sitten onko se pää vai jalka vai mikä...
Ultra-asiosta: meillä kunta tarjoaa kolme ultraa, luulin että vaan kaksi mutta synnytystapa-arviossa ultrataan vielä. Meneehän noista polimaksu jokaisesta, mutta muuta ei maksa. Niskapoimu-ultra oli yksityisellä ja kaksi muuta aluesairaalan äitipolilla. Tuo viimeinen ultra tilataan ens nlakäynnillä raskausviikolle 36.
Kaneliomenalle myös voimahalitus äitinsä "hössötyksen" kanssa
- en minäkään sais kurotella ylähyllyiltä mitään, enkä etenkään kiipeillä keittiöjakkaralle. Enkä olla köyryssä asennossa kasvimaalla. Ja tätini sanoin en saa pestä ikkunoita, "ettei vauvalla mene napanuora kaulan ympärille" jne jne... Hyväähän he tarkoittavat mutta mutta... Appivanhemmat ottavat sitten hieman lunkimmin, anoppi toteaa että rauhallisesti ja oman voinnin mukaan ottaa, ja appiukko muistuttaa välillä, että anoppi oli kaksosten synnytystä edeltävänä päivänä vielä heinähommissa
(kaksoset syntyikin sitten kuukausi etukäteen
)
Pyöräilystä: pieniä matkoja vielä pyöräilen, mutta etenkin alamäet hirvittää ja pyörän päältä pois tulo sekä sinne kiipeäminen ei enää kaikistellen tunnu hyvältä. Ajoittain myös pyöräilyn jälkeen tuntuu nivusissa kipua :/
Mulla oli
viimeinen työpäivä 27+,3 sen jälkeen jäin saikkarille selkäkipujen vuoksi vajaa 2 vkoa ennen kesäloman alkua. Äitiysloma mulla alkaa 8.7.
Tsemppiä tosiaankin heille, jotka vielä jaksavat töissä pakertaa!
Kiitos
Hemuli80 tuttimateriaali-valaistuksista! - Olen pähkännytkin kovasti ja kysellyt kavereilta, että millaisia kannattaa hommata alkuun - silikonisia vai luonnonkumisia (ja onko niitä vielä muitakin?).
Ainu/marimekko -pulloihin kai passaa eri valmistajienkin tutit? Kun silläkin kai eroa minkä muotoisesta vauva tykkää imeä? Entäs tuttitutit? Pari eri valmistajien niitäkin? Miten kauan ne vastasyntyneelle tarkoitetut tutit menevät? Kannattaako ennemmin ostaa ikäsuosituksen mukaan esim. 0-5 kk tutteja?
Lauren-78 kyseli matkasta synnärille. Meiltä tulee hieman vajaat 60 km, eli pitäis osata sitte ennustaa kun alkaa jotain tuntumaan joko kannattaa lähteä... Kun ei haluais kovin montaa kertaa tuota matkaa edestakaisin ajaa etenkään näillä bensanhinnoilla :kieh:
Lisäksi kyselit noista pikku tarvikehankinnosta - mä olen kans tehnyt pitkän listan mitä pitää vielä hommata kun tosiaankin isompiin kauppoihin (sekä siis lastentarvikeliikkeisiin) tuo 60 km myös.
Juhannus: aattona mennään miehen veljen luokse grillaamaan, mutta yöksi tullaan kotiin (siellä on porukkaa muutenkin jo ~15 jakamassa 2h+k ja on luvattu vielä sadetta). Lauantaina tarjotaan sapuskaa mun vanhemmille kiitokseksi punaisen heran = juustokeitto (pohjanmaalainen perinneherkku) tekemisestä meillekin. Ja sunnuntaina käydään kummmitytön synttärikahveilla. Eli melkoisen rauhallisen oloinen juhannus tulossa
kiinea kyseli nukkumisesta: kyllä sitä lähes tulkoon aina havahtuu siihen kun vaihtaa asentoa kyljeltä toiselle. Ja ainakin kun on valveilla ja kääntää kylkeä niin kyllä siinä menee hetki puhistessa ja vääntyessä... Lonkat puutuu myös kovasti ja ajoittain kädetkin :/ Ja vähänkin kun on valoisampaa (eli jos ei sada) niin unesta tulee tosi katkonaista. Ostin sellaisen uniläpyskän silmille, joka sentään auttaa jonkin verran, painaa vaan alkuun inhottavasti ne kuminauhat, mutta onneksi siihen tottuu pian ja uni tulee. Sitte on ilkee olo kun säikähtää jotain ja pomppaa vauhdilla ylös (itsekin ihmettelen miten onnistun siinä tällä koolla). Nukun kaikenkaikkiaan kuitenkin tosi pitkiä unia, vaikka ovatkin ajoittain katkonaisia. 9-11 tunnin unia tulee vedeltyä ja hirvittääkin, että miten sitä ollenkaan sitte selviää pienen yösyöttöjen yms kanssa... No täällä on moni sanonut, että hyvistä unista kun on elvistellyt niin kohta jo alkanut huonommin nukkua :/
Nukkumisjärjestelyistä: meillä Vaavin sänky tulee aluksi meidän huoneeseen (pohdin kyllä omaankin huoneeseen laittamista, mutta KAIKKI ovat olleet sitä mieltä, että EI missään nimessä
) ja katsotaan sitten missä vaiheessa siirretään omaan huoneeseensa. Ei varmastikaan ennen ensi vuotta ainakaan, riippuu tietysti yösyötöistä ja vauvan luonteesta ja miten mies saa nukuttua. Sen näkee sitten... Vauveli laitetaan alkuun
ä-pakkauslaatikkoon (tekeekö kaikki siihen hienot reunuskankaat?) ja se nostetaan pinnikseen.
Hurjaa ja toisaalta mahtavaakin
Tiina80! Tietysti olisi parempi, että vauva vielä muutaman viikon kasvaisi masussasi, mutta pärjää varmasti jo hyvin vaikka nyt syntyisikin. Kohta vauvoja alkaa tulemaan meidänkin ketjulaisille
Miehelle sanoinkin eilen, että todennäköisemmin 5-10 vkoa niin Vaavi on täällä meidän kanssamme tuhisemassa =)
Hauskoja noi teijän
synnytysunet. Mä olen nähnyt vasta 3 kertaa (?) unia synnytykseen liittyen ja niissäkin on vauva jo ollut sylissä tms. Kaksi kertaa tullut poika ja nyt viimeisimmässä tyttö. Molemmat ovat yhtä tervetulleita :heart:
nempu: mä väitän ettei mun hermo taida kestää kestovaippailua, mutta toisaalta tekisi mieli koittaa... Kantoliinoja suosiva kaveri on niistä kovin innostunut, tulee ens vkolla käymään niin katsotaan saako päätäni vielä käännettyä...
Bella-Lumialle :flower: onnea uuteen kotiin ja tervetuloa Varsinais-Suomeen (muistinhan oikein?) Samoin
Ecculle :flower: onnea uuteen kotiin! (olenkohan jo toivottanut?)
Tsemppihalitukset kipuilijoille, närästelijöille, huonosti nukkuville, diabetes-diagnoosin saaneille ja kaikille sitä tarvitseville :hug:
Jaahas nyt kauppareissulle ja sitten pitäis jaksaa jonkinasteista siivousta alkaa tekemään...
Anteeksi tosi pitkä romaani ja
rentoa juhannusta kaikille!
Soma & Vaavi 32+2