¤¤¤ELOMASSUT KESÄKUUSSA¤¤¤

Huomenta!

Alkohan ne huonosti nukut yöt täälläkin. Ja just alkuviikosta pääsin hehkuttamaan täällä, kuinka hyvin saan nukuttua... :whistle:
Nyt kaks yötä heränny tunnin välein. Mihinkää ei koske, mutta menee aina oma aikansa että löytää uuden asennon ja saa unen päästä kiinni. Ja sit ku nään viel joka yö jotenki synnytyksee liittyviä unia, ni ei helpota olotilaa ollenkaa yöaikaa.
Mä haluun jo niin eroo tästä masusta. Mä ottaisin vaikka ne kaikki maholliset kivut ja luomu synnytyksenki, jos vaan pääsisin jo tositoimiin.
Miks tän ajan pitää nyt alkaa matelee?! :kieh: :kieh:

Mä oon ihan tööt nyt...ajatus ei luista ja sormet ei meinaa naputella mitää tekstiä.

Jos menis jotain syömää.

pesukoneiden alla on useimmiten jalakset joita pyörittämällä voi säätää pesukoneen juuri epätasaisilla pinnoilla olemaan suorassa (ettei lingotessa hypi) tai jos ei ole säädettäviä jalaksia tai jalakset liian lyhyet kannattaa laittaa matalemmalle puolelle jokin muu koroke niin että kone on tasapainossa

Pikainen kysymys. Kuinka painava äitiyspakkaus on ja kuinka hankala kantaa? Jaksaako sen itse kantaa n 800 metrin matkan? Tekisi mieli hakea paketti postista, mutta en saa ketään kantoavuksi (ja autoa ei ole ja parkkipaikkoja vielä vähemmän). Taitaa olla liian painava kannettavaksi tässä tilassa, mutta ajattelinpa silti kysäistä, jos sen kuitenkin pikkuhiljaa köpöttelemällä saisi raahattua kotiin? :D

neitiperho
En nyt kyllä muista paljon se paketti paino, mutta hyvin pystyin kantamaan ainakin ite sen autoon postilta. No matkaa oli vaan joku 100m mut silti. Ei se musta hirveemmin siis painanut. Mutta mielipiteitä taas voi olla monia.

Huomenta kaikille ja hyvää ja toivottavasti aurinkoista juhannusta!

Meillä sitä vietetään kotosalla, mies se vaan painaa töitä. Nuo satamat kun ei hiljene edes juhannukseksi.

Eilen kontrollissa äitiyspolilla ja kaikki ok. Vauvan painoarvio 2040g (rv 33+5), eli pieni pirpana olisi sieltä tulossa, noin 3kg syntyessään. Ja tärkein uutinen oli se, että siellä ollaan käännytty pää alaspäin. Kilpirauhaslääkityksen kanssa on vähän säätämistä. Yksi tabletti liian vähän ja kaksi liikaa. Mies se jaksaa aina siitä huomauttaa, varsinkin silloin jos pinna palaa, "onkos iltalääkkeet otettu?" :LOL: Liikatoiminta kun aiheuttaa ylikierroksilla käymistä.

Marikki A Ostitteko sellaiset cangaroo rattaat citykopalla? Meille hommattiin sellaiset ja vaikuttavat tosi näppäriltä.
Neitiperho Kyllä ne taitaa niitä leviämisestä johtuvia kipuja olla. Lonkkien väsymiseen kylkiasennossa auttaa, kun laittaa tyynyn polvien väliin.
Ultrista Niistä oli ajat sitten jotain juttua. Eli Helsingistä olen ja meillä on np-ja rakenneultra, sekä neuvolalääkärillä on ultra, eli siellä ultrataan kolme kertaa raskauden aikana. Lisäksi sitten äitiyspolin ultrat, jos joutuu siellä vielä erikseen käymään. Mua on tähän mennessä ultrattu n. 10 kertaa. Huipennus on sitten varmaan ensi viikolla kun pääsen vielä 4d-ultraan toisen kerran. Katsotaan se napanuoran paikka, että meneekö tällä kertaa kaulan ympäri.

TK-75 Tervehdys pitkästä aikaa. Kyllä me olemme laittaneet vauvalle tavaraa ja tarviketta valmiiksi. Ei sellaisella innolla kuin aikaisemmissa raskauksissa, mutta kuitenkin. Ajateltiin miehen kanssa, että tämä lapsi on ihan yhtä odotettu kuin aikaisemmatkin, ja muille lapsille haluamme näyttää, että äiti ja isäkin uskoo, että kaikki voi mennä myös hyvin.

Mulle luvattiin käynnistys jo heti silloin alkuraskaudessa, eli sain siltä osin helpotuksen jo aikaisessa vaiheessa. Kahden viikon kuluttua on vielä käynti äitiyspolilla, jolloin katsotaan kohdunsuun tilanne, päätetään käynnistyspäivä- ja tapa.

Miten mun raskauteen on suhtauduttu? Jaa-a, ei kai oikein mitenkään, koska hyvin harva siitä edes tietää vauvan tulosta, siis sellainen joka tietää kohtukuolemasta. Meidät on vauvan kuoleman jälkeen jätetty kyllä aika tehokkaasti rauhaan, ei juurikaan ole kyläilykutsuja tullut tai muitakaan yhteydenottoja. Ainoastaan yksi sukulainen tietää, ei edes meidän vanhemmat, pari läheisempää työkaveria sekä mun muutama ystävä.

Et ole yhtään huonompi äiti kuin kukaan muukaan. Kohtukuolema on vain sen verran vaikea asia, että ei uskalleta kohdata sen kokenutta. Huomasin sen, että sitä itse joutuu lohduttajan rooliin, jos asiasta jollekin mainitsee, helpompi olla hiljaa.

Poni06 Minä en henk.koht. uskaltaisi ottaa käyttöön homeessa olleita vaunuja. Itse olen altistunut homeelle ja nykyäänkin reagoin sellaisissa paikoissa, joissa hometta on. Hengitysvaikeuksia ja silmätulehduksia, jos päivänkin ajan töissä homeessa olevalla autolla. Muutamat on työsuojeluvaltuutettu laittanut ajokieltoon, ja jotka on "korjauksen" jälkeen tulleet takaisin, kuten myös oireet. Toivotaan, että äitisi saa homeet pestyä pois.

Scala rv 33+6

Minusta se äitiyspakkauksen paino on ihan kiitettävä, en lähtis kantamaan, mutta ehkä pyörän avustuksella sen saattas saada kotiin, jos pakko pakko -tilanne on. Ja sehän se yleensä on. :D

Tänään ajattelin siivota tytön vaatekaapin pienistä vaatteista ja alkaa tekemään hissukseen tilaa vauvanki vaatteille... Varmaan joudun käyttämään koko päivän operaatioon, pitäis nyt vielä malttaa levätä ja välttää jaloillaan oloa. :/ Tympii tämä lepäily...

Tiitu ja Eppu 30+2

Muistaakseni se äitiyspakkaus painaa reilut 8kg. Siinä on ympärillä sellaiset teräväreunaiset muovinauhat. Itse sen jaksoin kyllä kantaa, mutta olenkin sellainen amatsooni. Jos meinaa sen itse kantaa, niin kannattaa ottaa jotain pehmustetta siihen nauhan ympärille, muuten voi olla kädet verillä.

neitiperho
Kiitos scala. Lonkkien väsymistä mulla nyt muutenkin ollut jo pidempään että sitä en niin miettinytkään. Ja tyyny jalkojen välissä olen nukkunut jo pitkään. Ainoa siis oli tuo alaselän polton tunne ja nivuskipu, jotka nyt vaivaa uutena. Tai nivusissakin kipua nyt kolmatta päivää. Mutta eipä nykyään taida ollakaan enää päivää jolloin ei joku juttu vaivaisi =)

Pakkaus tosiaan painaa pikkuisen päälle 8kg. Normaalikunnossa sen kyllä kantaisi, mutta jos tulee supistuksia raskaampaa nostaessa kuten mulla, niin kannattaisi tosiaan ehkä ottaa pyörä (jos sellainen on, tietysti :) ja laittaa tarakalle "lepäämään" ja taluttaa kotiin. Vähän hankalaa, mutta onnistunee?

Kiva kuulla, että pakkaus on kuitenkin "kohentunut", en ole laisinkaan aiemmin asiaa seurannut, joten minulla ei ollut mitään mielikuvaa aiemmista pakkauksista.

Saako homeen todellakin pois? Itse olen kuullut, että ei lähde edes pesemällä, mutta tämä ei ollut ammattilaisen kommentti, vaan kaverin suusta kuultua, eli todenperäisyyttä en sitten tiedä. Toivotaan että saatte vaunut kuntoon!

Scala, voi jummi, meillä ei ole edes neuvolalääkärillä (Helsingissä myös) ultraa, eli ihan kahden ultran voimin eteenpäin. Me tosin käytiin myös 4D:ssä ja kerran ultrattiin työterveyslääkärillä. Synnytystapa-arviossa ilmeisesti ultrataan, jos sellaiseen on tarvetta, eikös? Täällä taitaa lapsukainen majailla perätilassa, ja sellainen siis taitaa olla edessä.

Huomenta!

Neitiperho, miulla myös ollu nyt pari päivää hirvee kipu tuolla nivusissa, aina ku lähtee kävelemään, ni ihan ku ois p**skat housussa :kieh: .. Ja yhdistän sen siihen et varmaan alkaa se vaavin pää painaa jo siellä.. vaikka ei oo laskeutunu vielä, ni kai se alkaa jo painaa.. ja sit jos kävelen ilman tukivyötä, ni maha painaa kauheesti.. Mut onko ne selkäkivut koko ajan vai tuleeko jaksoissa? ettei vaan oo supistuksiin liittyvää?? Kaverilla ainakin tuntu supistukset vaan selässä..

Mein poitsulla piti olla tänään vipo päiväkotipäivä ennen kesälomaa, mut aamu oli niin hirveetä taistelua ja itkua täynnä, et kysyin haluisko olla jo tänää kotona, ni ilme kirkastu hetkessä, tais jo lomat painaa hälläkin =) , eilinenkin oli hirveetä taistoa täynnä! Mut jos nyt helpottas, ku ollaan ihanat 6 vk kotona.. voiaa ehkä hyppii seinille tossa heinäkuun lopussa.. tulis vaan hyvät ilmat, ni ei tartteis tylsistyy tääl sisällä!!

Homeesta, mein vaunut jäi joskuspitemmäx ajax auton takaboksiin talvella, ja niihin tuli home pilkkuja, ja ne kyllä lähti pesussa pois..

Tänään pitäs nyt sit noitten vaatteitten lisäksi pestä noita vaunu kankaita ja kaukalon kankaat.. ne on ihan likasia.. vaunut hiekassa ja kaukalo ollu varastossa 3,5v. ni se kans tosi likane.. Meinattii pojan kans pestä ne käsinee yhessä, jotain tekemistä hällekin ni ei ihan tylsisty..

Mut voinko laittaa ammeeseen pesuainetta ja pessä ne siinä??? siis oon ehkä yli hysteerinen, mut jääkö siihe pesuainejäämiä.. kun se on kuitenkin vauvan pesu amme sitten.. :D

nyt taidan lähtee taikoo jotain ruokaa!!

Äiti lpr 33+2

neitiperho
ÄitiIpr aamusta kesti polton tunne jonku puolisen tuntia ja sitten yllättäen helpotti kun meni sänkyyn lepäilemään. Myöhemmin alko sitten taas. Ja jos kävelen niin se helpottaa, mutta istuallaan ja samassa asennossa ollessa ne tuntuu ilkeenä koko ajan. Ei siis mun mielestä oikein mitään säännöllisyyttä.
Aloin tässä huvikseni selaamaan ekoja masukuvia...hyvin sitä on muuttunut tässä kuukausien aikana :D

rv 9+2

tänään rv 32+1

Ihania masuja teillä kaikilla, jotka kuvianne ootte laittanu :)
Eilen oli neuvola ja siellä kaikki ok.
Painoa tullu vaan 100g/vko :eek: ihmettelin kyllä kovasti..
RR 121/78
sf 31 cm
Sydämen syke 145
Liikkeet ++
Raivotarjonta
Nyt siis viikkoja tasan 30. Nopeesti on aika kyllä menny, 10 viikkoa laskettuunpäivään jälellä :heart:
Viime viikolla kävinkin äitipolilla kun mulla tuli ruskeeta vuotoa, mut kaikki oli kunnossa ja sieltä löydettiin kysta ja se oli sit puhennu. Vauvan painoarvio oli sillon 1360g. Sain eilisellä neuvolakäynnillä epikriisin tosta äitipolin keikasta ja siinä oli merkitty et kohdunkaulan pituus oli 2,5cm. Se on siis lyhentynyt 0,5cm viime lääkäristä, mut ei terkka siitä mitään sanonu. Onko teillä kokemusta et rupeeko se jo tässä vaiheessa lyhenemään, vai onko meijän lääkärin käsikopelolla tehty arvio vaan heittäny..

Mekin käytiin viime viikolla kiertelemässä lastentarvikeliikkeitä ja tarjouksia kyselemässä. Kivan hintasia noi kaikki tarvikkeet on. Autoon tulevista turvalaitteista en kyllä suostu tinkimään, siis en nyt kalleinta aio ostaa, mutta sellasen kuitenkin mikä pärjäs hyvin autoliiton testeissä :)

Onko teistä kuinka moni aikonu käyttää kestovaippoja? Mä oon ajatellu et jos rupeis siihen touhuun, harmi vaan et en ole löytäny kirppiksiltä ym. ku yhet kestovaipat, muuten oon saanu ostaa uutena. Huutonetistä oon välillä kyttäilly, mut aika vähän on paketteja tarjolla, en jaksa millään ruveta yksitäisiä vaippoja huutamaan..

Nempu ja pikkunen

Mulla oli kans tänään tuskainen kävelylenkki, painoi lantiota ja koski vatsaan ja selkään, mutta ei supistusten yhteydessä vaan yhtäjaksoisesti. Oli vaikea kävellä kotiin asti. Harmitus jos tuo toistuu, kun mä en oikein kestä jos en pääse lenkille... Helpotti kyllä kun pääsin kotiin. Pahoinvointiakin on taas aamusella vähän ollut, mutta ei onneksi yöllä, vaan nukuin ihan hyvin.

Tänään käytiin pojan kanssa yksivuotisneuvolassa, pikkumies on nyt 81cm pitkä ja painaa 12,5kg. Huomenna on sitten virallinen synttäripäivä:) Eilen illalla kun mentiin nukkumaan, niin huomattiin että vuosi sitten mä olin synnärillä! Kamalaa, miten aika menee. Vasta vuosi kulunut ja nyt jo nukutaan täysiä öitä.. tosin ei kauaa:) Tai heräilen itse, mutta siis lapsi ei enää herätä. Kyllä se vauva-aika on lyhyt.

Nyt on aika toivotella kaikille elomassuille hyvää juhannusta :heart:
Vib 32+6

Nenpulle vielä; me kestoillaan pojun kanssa ja tietty kakkosenkin... meitä on muistaakseni elomassuissa enemmänkin:) Oletko käynyt Kestovaippainfon tai Babyidean kirppiksillä kattomassa? Sinne voi myös laittaa oman ostoilmoituksenkin, ja siellä on usein ehkä hieman "turvallisempaa" kaupankäynti verrattuna huutikseen just kestovaippatavaran suhteen:)

mä voisin kyllä ihan mielellään jakaantua ihan ajoissa, joku tais kirjotellakin myös että on kyllästyny raskaana oloon, täällä toinen myös! Ei sillä että vauvaa vastaan olisi tietenkään mitään ja ihana asia silleen tottakai kun tämäkään ei mikään itestään selvyys ollut, mutta tämä pallona olo...

mikähän mulla on kun kävelen ja liikun jonkun verran, niin mulla alkaa kirvelemään ja polttelemaan ja tuntuu kun joku nyhtäis tuolla alapäässä, siis ihan kauhee tunne, niitä tulee aina muutaman kerran ja sit loppuvat kuin seinään..

meille tulee varmaan ensvkon aikana turvakaukalo, tilasin hobbyhallista (tai äitini tilas synttärilahjaks) joku brio se oli ja siinä oli semmonen isofix kiinnitys, vaunut tulee varmaan enskuussa ja samoin pinnasänky käytettynä siskolta..

maanantaina olisi neuvola ja 8.7 ois synnytystapa arvio.. menis vaan tämä aika nopeesti..

nyt en muista äkkiseltään että mihin piti kommentoida. Hyvää ja rattoisaa juhannusta kaikille! mä varmaan katon telkkua ja yritän olla herkuttelematta, mies kun on töissä.. :(

t. Hosso ja Iida 33+2 :heart:

neitiperho
Pakko vielä TAAAAAAS kommentoida. Vähän mulla tylsää tänää...

Hirveesti heinäkuisissa syntynyt/syntymässä tuplia :eek: Nyt vasta senkin tajusin, hidas kun oon.

Kestiksiä meinaan yrittää ainakin käyttää myös itse tulokkaan kanssa. Saas nähdä kuinka mamman käy kun ihan sekasin vieläkin niiden kanssa. Vaippoja oon hommannu täältä kaksplussan myydään palstaa seuraamalla ja kerran taisin ostaa muutaman kans huuto.netin kautta. Ihan kivasti niitä on kyllä löytyny.

Meillä tuntuu alkaneen isäntä vähän kyllästyny mun jatkuvaan valitukseen. Oon vaan siis niiiiiiin tukka täys tätä odotusta. Välillä tuntuu et iltasin voisin vaan itkeä kun en jaksa enää. Sitten sitä taas vaan jotenkin jaksaa. Kaikki vaan tuntuu niin vaikeelta.....

No mut kuitenkin nyt mä meen...TAAAAAAS :LOL:

Varoitus piiitkä romaani tulossa :ashamed:

Olette jutelleet miehen tulosta synnytykseen mukaan. No jos hän sais päättää niin jättäis varmaan väliin kun ei tykkää sairaaloista yhtään. Ei mun ole tarvinnut häntä mitenkään pakottaa suostumaan mukaan tuloon, mutta kyllä sen huomaa ettei asia olis hänen mielestään niin itsestäänselvyys... Haluaa olla kyllä mun tukena, mutta jännittää tilannetta aika lailla. No jännitänhän minäkin yhtä lailla ja luotan mieheeni kaikkein eniten, joten en vois ajatellakaan (ainakaan näin esikoisen kanssa) ketään muuta tuekseni ja turvakseni. Ja sekin, että jos jotain ikävää sattuisikin niin haluan asian jakaa heti mieheni kanssa.

Tuostapa aasinsiltana: TK-75 ja Scala: :hug: on kovin vaikea pukea sanoiksi mitään järkevää kun on vaikea ymmärtääkin miltä teistä tuntuu. Scala kuitenkin kirjoitti kivasti, että lapsi on ihan yhtä odotettu kuin aikaisemmatkin, ja haluavat uskoa että kaikki voi mennä myös hyvin.
Mä pelkään, että meidän vauvallekin tapahtuu jotain; meillä on takana yks kohdunulkoinen raskaus (ei millään lailla verrattavissa teidän kokemuksiinne) ja vaikka nyt on kaikki mennyt hyvin tähän saakka ja on valmisteltu ja hankittu jo kotona jo lähes kaikki mahdollinen, niin kyllä skeptisyys silti jäytää takaraivossa, että jos kuitenkin tämäkin vauva otetaan meiltä vielä pois. Täytyy kuitenkin iloita jokaisesta päivästä ja hetkestä ja luottaa siihen, että ei yhden ihmisen kohdalle voida kaataa kaikkea huonoa onnea. Nämä ovat tällaisissa ketjuissa erittäin vaikeita asioita käsitellä, kun kaikki tietysti toivovat asioiden menevän hyvin. Toivottavasti olette saaneet muissa ketjuissa ja läheisiltänne parempaa tukea!

Sitten toisiin kommentteihin sekalaisessa järjestyksessä:

Tervetuloa kiinea, nemppu ja TiituKoo!

Mulle todettiin just viikonloppuna (vanhempi mies), että olenko ihan varma, että masussa on vaan yksi tulokas :LOL: ...että valaskerhossa edelleen ja vahvasti. Tarvii katsoa josko saisin jossain vaiheessa kuvan tännekin... Teillä muilla on kyllä niin söpöjä massukoita, että tiedä kehtaanko näyttää omaa löllykkääni. Nea85: mulla on ihan samanlainen pontso olo kuin sullakin makkarani kanssa!

Vaatemääristä: meillä taitaa olla kovin vähän vaatteita vielä..? Bodeja 3 kpl 56 cm, 5 kpl 60-62 cm; pöksyt 2x 50 cm ja toiseen kuuluvat "college" (napitettava) 50 cm; puolipotkareita yhdet 50 cm ja 3 60 cm. Potkuhousuja on kuudet 60 cm ja koko potkupukuja vain yksi 62 cm, muut isompia. Yks t-paita 60 cm, samettihaalarit 56 cm, lämpösemmät "fleecepuvut" 56 cm ja 62 cm ja yöasuja lyhythihaisia ja -lahkeisia 2 x 56 cm + pitkähihaisia ja -lahkeisia 1x 56 cm... Pienempiä pipoja on kertynyt 7 kpl (kuuluvat 56-62 cm vaatteiden mukaan) ja sukkia/töppösiä viidet sekä kahdet tumput, jotka jo isompia... Vaikuttaa kovin pieneltä määrältä mitä on vertaillut teidän määriinne, etenkin äitilpr:lla tuntuu olevan paljon vaatteita... Nuo kaikki on sellasia unisex-värisiä ja olen ajatellut, että sitten kun näkee kumpi tämä tulokkaamme on, ja minkä verran hän saa lahjaksi vaatteita niin sitten vasta hommattaisiin lisää. Luuletteko, että pärjätään noilla alkuun? On meillä siis isompiakin vaatteita jo varastossa, mutten niitä nyt tähän listaa kun kiinnostaa nuo ensimmäisten viikkojen ja kuukausien määrät...

Sitteriä meillä ei toistaiseksi ole, eikä välttämättä tulekaan. Olisin saanu ostaa kaverilta sellasen tosi makeen sitterin, jossa olis ollu musiikit ja kaikki, mutta en vaan osannu ajatella sitä meillä. Sitte oltais saatu kavereilta ihan basic-sitteri, mutten huolinu sitäkään (oli niin tummansininen, että jos Vaavi onkin tyttö niin en olis tykännyt) :ashamed: Olen ajatellu hommata kantoliinan sekä pitää vauvaa lattialla viltin päällä, ja sitte kaukalo saa meilläkin toimia istuimena esim. kyläillessä ja sitten kun ruokailu on muutakin kuin imettämistä... Eri asia sitten miten Vaavi viihtyy näiden suunnitelmieni kanssa :LOL:

Kantoliinoista joku oli kysellyt. Laitan tähän kaveriltani saamaa infoa: jo ihan vastasyntynyttä voi kantaa... Sitominen ei ole vaikeeta, jos selviää vaipanvaihdosta niin saa liinankin päälleen. Vaihtoehtoja on oikeastaan a)kantopussi b)rengasliina c)trikoinen pitkä liina tai d)kudottu pitkä liina. A ja B tulee vain toisen olkapään yli, joten selkävaivaselle parempia on C ja D. Kudottua on hiukan vaikeampi oppia käyttämään, koska se joustaa vähemmän joten trikoinen olis varmaan paras. Pienen kanssa trikoinen pitkä liina on muutenkin hyvä, koska se muotoutuu helposti ja antaa anteeks pienet sidontavirheet. Niitä löytyy käytettynä monenlaisia ja monessa hintaluokassa. Kannattaa laittaa paljon painoa mieluisalle värille, koska mälsän värinen liina jää kaappiin... Käytettynä liinaa voi katsastaa vaikka www.babyidea.fi ->kirppari ja kaikki liinat maan ja taivaan väliltä myös kuvineen löytyy www.kantoliinakanava.fi

Heitsu kirjoitti neuvolassa sanottaneen, että voi ihan rohkeesti painaa ja kokeilla miten päin vauva on. Mä en uskalla millään painella niin kovin kuin terkkarit nlassa, mulla on kuitenkin sellainen olo, että Vaavi olis nyt jotenkin poikittain :eek: En kyllä millään lailla tästä menee takuuseeen. Tosin välillä tuntuu kyllä kovastikin siltä, että virtsarakkoon joku painaa kovin, mutta tiedä sitten onko se pää vai jalka vai mikä...

Ultra-asiosta: meillä kunta tarjoaa kolme ultraa, luulin että vaan kaksi mutta synnytystapa-arviossa ultrataan vielä. Meneehän noista polimaksu jokaisesta, mutta muuta ei maksa. Niskapoimu-ultra oli yksityisellä ja kaksi muuta aluesairaalan äitipolilla. Tuo viimeinen ultra tilataan ens nlakäynnillä raskausviikolle 36.

Kaneliomenalle myös voimahalitus äitinsä "hössötyksen" kanssa :) - en minäkään sais kurotella ylähyllyiltä mitään, enkä etenkään kiipeillä keittiöjakkaralle. Enkä olla köyryssä asennossa kasvimaalla. Ja tätini sanoin en saa pestä ikkunoita, "ettei vauvalla mene napanuora kaulan ympärille" jne jne... Hyväähän he tarkoittavat mutta mutta... Appivanhemmat ottavat sitten hieman lunkimmin, anoppi toteaa että rauhallisesti ja oman voinnin mukaan ottaa, ja appiukko muistuttaa välillä, että anoppi oli kaksosten synnytystä edeltävänä päivänä vielä heinähommissa :whistle: (kaksoset syntyikin sitten kuukausi etukäteen ;) )

Pyöräilystä: pieniä matkoja vielä pyöräilen, mutta etenkin alamäet hirvittää ja pyörän päältä pois tulo sekä sinne kiipeäminen ei enää kaikistellen tunnu hyvältä. Ajoittain myös pyöräilyn jälkeen tuntuu nivusissa kipua :/

Mulla oli viimeinen työpäivä 27+,3 sen jälkeen jäin saikkarille selkäkipujen vuoksi vajaa 2 vkoa ennen kesäloman alkua. Äitiysloma mulla alkaa 8.7. Tsemppiä tosiaankin heille, jotka vielä jaksavat töissä pakertaa!

Kiitos Hemuli80 tuttimateriaali-valaistuksista! - Olen pähkännytkin kovasti ja kysellyt kavereilta, että millaisia kannattaa hommata alkuun - silikonisia vai luonnonkumisia (ja onko niitä vielä muitakin?). Ainu/marimekko -pulloihin kai passaa eri valmistajienkin tutit? Kun silläkin kai eroa minkä muotoisesta vauva tykkää imeä? Entäs tuttitutit? Pari eri valmistajien niitäkin? Miten kauan ne vastasyntyneelle tarkoitetut tutit menevät? Kannattaako ennemmin ostaa ikäsuosituksen mukaan esim. 0-5 kk tutteja?

Lauren-78 kyseli matkasta synnärille. Meiltä tulee hieman vajaat 60 km, eli pitäis osata sitte ennustaa kun alkaa jotain tuntumaan joko kannattaa lähteä... Kun ei haluais kovin montaa kertaa tuota matkaa edestakaisin ajaa etenkään näillä bensanhinnoilla :kieh:

Lisäksi kyselit noista pikku tarvikehankinnosta - mä olen kans tehnyt pitkän listan mitä pitää vielä hommata kun tosiaankin isompiin kauppoihin (sekä siis lastentarvikeliikkeisiin) tuo 60 km myös.

Juhannus: aattona mennään miehen veljen luokse grillaamaan, mutta yöksi tullaan kotiin (siellä on porukkaa muutenkin jo ~15 jakamassa 2h+k ja on luvattu vielä sadetta). Lauantaina tarjotaan sapuskaa mun vanhemmille kiitokseksi punaisen heran = juustokeitto (pohjanmaalainen perinneherkku) tekemisestä meillekin. Ja sunnuntaina käydään kummmitytön synttärikahveilla. Eli melkoisen rauhallisen oloinen juhannus tulossa :)

kiinea kyseli nukkumisesta: kyllä sitä lähes tulkoon aina havahtuu siihen kun vaihtaa asentoa kyljeltä toiselle. Ja ainakin kun on valveilla ja kääntää kylkeä niin kyllä siinä menee hetki puhistessa ja vääntyessä... Lonkat puutuu myös kovasti ja ajoittain kädetkin :/ Ja vähänkin kun on valoisampaa (eli jos ei sada) niin unesta tulee tosi katkonaista. Ostin sellaisen uniläpyskän silmille, joka sentään auttaa jonkin verran, painaa vaan alkuun inhottavasti ne kuminauhat, mutta onneksi siihen tottuu pian ja uni tulee. Sitte on ilkee olo kun säikähtää jotain ja pomppaa vauhdilla ylös (itsekin ihmettelen miten onnistun siinä tällä koolla). Nukun kaikenkaikkiaan kuitenkin tosi pitkiä unia, vaikka ovatkin ajoittain katkonaisia. 9-11 tunnin unia tulee vedeltyä ja hirvittääkin, että miten sitä ollenkaan sitte selviää pienen yösyöttöjen yms kanssa... No täällä on moni sanonut, että hyvistä unista kun on elvistellyt niin kohta jo alkanut huonommin nukkua :/

Nukkumisjärjestelyistä: meillä Vaavin sänky tulee aluksi meidän huoneeseen (pohdin kyllä omaankin huoneeseen laittamista, mutta KAIKKI ovat olleet sitä mieltä, että EI missään nimessä ;) ) ja katsotaan sitten missä vaiheessa siirretään omaan huoneeseensa. Ei varmastikaan ennen ensi vuotta ainakaan, riippuu tietysti yösyötöistä ja vauvan luonteesta ja miten mies saa nukuttua. Sen näkee sitten... Vauveli laitetaan alkuun ä-pakkauslaatikkoon (tekeekö kaikki siihen hienot reunuskankaat?) ja se nostetaan pinnikseen.

Hurjaa ja toisaalta mahtavaakin Tiina80! Tietysti olisi parempi, että vauva vielä muutaman viikon kasvaisi masussasi, mutta pärjää varmasti jo hyvin vaikka nyt syntyisikin. Kohta vauvoja alkaa tulemaan meidänkin ketjulaisille :) :) :) Miehelle sanoinkin eilen, että todennäköisemmin 5-10 vkoa niin Vaavi on täällä meidän kanssamme tuhisemassa =)

Hauskoja noi teijän synnytysunet. Mä olen nähnyt vasta 3 kertaa (?) unia synnytykseen liittyen ja niissäkin on vauva jo ollut sylissä tms. Kaksi kertaa tullut poika ja nyt viimeisimmässä tyttö. Molemmat ovat yhtä tervetulleita :heart:

nempu: mä väitän ettei mun hermo taida kestää kestovaippailua, mutta toisaalta tekisi mieli koittaa... Kantoliinoja suosiva kaveri on niistä kovin innostunut, tulee ens vkolla käymään niin katsotaan saako päätäni vielä käännettyä...

Bella-Lumialle :flower: onnea uuteen kotiin ja tervetuloa Varsinais-Suomeen (muistinhan oikein?) Samoin Ecculle :flower: onnea uuteen kotiin! (olenkohan jo toivottanut?)

Tsemppihalitukset kipuilijoille, närästelijöille, huonosti nukkuville, diabetes-diagnoosin saaneille ja kaikille sitä tarvitseville :hug:

Jaahas nyt kauppareissulle ja sitten pitäis jaksaa jonkinasteista siivousta alkaa tekemään...
Anteeksi tosi pitkä romaani ja rentoa juhannusta kaikille!

Soma & Vaavi 32+2

Onks teidän vauvoilla useinkin hikka? Meidän poitsulla tuntuu olevan hikka melkeinpä päivittäin ja vieläpä usein jopa 2-3 kertaakin päivässä :eek: Onkohan toi ihan normaalia....? Luin jostain odottajan sivuilta, että hikka johtuu sikiön hengitys- ja nielemisharjoituksista ja että se on vaan hyväksi näiden kehityksen kannalta, mutta onks normaalia että sitä hikkaa on noinkin usein?

On usein hikka, meidänkin vauvelilla... usein illalla ja aamulla ja jossain vaiheessa päivälläkin. Esikoisella oli myös usein, ja se jatkui myös vatsan ulkopuolella:) Viimeksi kun ultrattiin viikko sitten, niin vauvan hikka oli juuri loppunut ja ultrassa näkyi että vauva teki hengitysharjoituksia, eli niihin varmastikin liittyy:)

Meilläkin on usein hikka masussa. Sama homma oli myös esikoisella ja helposti tulee hikka vielä nytkin. :) Just viime viikolla esikoinen kokeili massua, ku hikka alko ja ihmetteli kovasti miten Epulla voi olla masussa hikka. :D

Heips taas kaikille! :)
Lueskeltua on tullut, mutta kirjoitettua ei saa, laiskuus taitanut iskeä ja lisäksi olen ollut kovin flunssainen. Toivottavasti helpottaa pian!

Viikot vierii ja vauva edelleen masussa, vaikka tosiaan mulla jo silloin rv 28 todettiin kohdunkaulan pehmentyneen ja lyhentyneen. Joku täällä kyselikin puolen sentin lyhentymisestä...Ensisynnyttäjällä käsitykseni mukaan saisi alkaa vasta nyt tai vähän myöhemmin pikkuhiljaa pehmenemään, tosin joillakinhan se on kova vielä laskettuna aikanakin :D Mun supistukset on pysyneet aisoissa, jos maltan levätä. Heti suuremmat kävelyt, kantamiset tms. aiheuttavat napakoita supisteluja, osa ihan kipeitäkin.
Kauppareissutkin välillä hankalia..

Olo alkaa olla tukala ja inhottava: hengästyy tosi helposti ja maha on tiellä. Sf-mitta oli neuvolassa 32+0 28, eli valaskerhossa ei kuitenkaan täällä olla. :) Hiukan keskikäyrän alapuolella kuten vauvan painokin, joka oli 31+0 kontrollissa n. 1600 g. Toivottavasti toiveeni toteutuu, eli siis vauva syntyisi rv 37-38 eikä olisi kovin iso :D

Kestovaipoista joku kyseli.. Tänne on hommattuna valmiiksi iso kasa erilaisia! Tarkoitus kestoilla vauvan kanssa muutoin paitsi öisin. Oon ihan hurahtanut noihin :) Kestovaippainfoa kannattaa selailla, sieltä saa vastauksen joka kysymykseen kyllä! :)

Heräättekö te muut yöllä vauvan liikkeisiin muuten?
Mie nimittäin en, tuntuu, että tuo vauva joko nukkuu öisin tai liikkuu tosi hiljalleen! Aamulla tunnen enemmänkin liikkeitä ja nukkumaan mennessä myös, mutta yöllä en kyllä! Pissahätäkin riivaa 2-3 kertaa yössä :/ Mutta silti vauva on rauhallisesti.

Puuh, huomenna olisi juhannus...Kotona ollaan ja hyvin syödään!
Oikein hyvää juhannusta kaikille :heart:

Heräsin tänä aamuna puoli 6, kun pikkunen oiko itteänsä ja terävät "kantapäät" meinas tulla taas kyljestä läpi :kieh: :D Toi yleensä tapahtuu iltaisin ja kestää pari tuntia, niin että joutuu painaan oikein vastaan, mutta harvemmin meillä aamujumppaa on. Mutta siis tänä aamuna oli :heart: Toisaalta tää maha on ihana ja kaikkea, mutta alkaa tosiaan tuntumaan että tyyppi tuolta oikeasti kuoriutuu kohta :snotty: Käytiin palauttaan terv.keskukseen pojan kanssa tukivyö, (käytin pari kertaa ja apua ei ollut ja selkäsäryt lähti venyttelemällä niin en sitä lainaa jatkanut) sen jälkeen puistoon ja olin aivan rikki kun sain poitsun päikkäreille. Sattu sinne ja tänne ja oli vaan jotenkin ihan voimaton olo :|
Pampulakin hikkaa yleensä kerran päivässä, se on ihana tuntusta :heart:
Tiistaina oli neuvola. Kaikki ok
Viikot sillon 33+2
hemppa 133, raudan voi kohta tiputtaa kokonaan pois. Nyt otan 1-2 krt/vk
Pissa puhdas
Paineet 112/75
painoa tullut +513/vk.Kokonaisuudessa n.8 kg. Eli alarajoilla kulkee, mutta ihan ok.
Sf mitta 30 cm
Liikkeet ++ ja syke 140-147.
Raivotarjonta (ei tila, niinkuin joskus kirjoitin :LOL: )
Lääkäri 3.7.
Maanantaina pitäs mennä viikoksi töihin ja si alkas äloma..Taidanpa mennä suoraan hakeen saikkua..:D
Varmaan lähden niitä heinäkuisia vahtaan että kuin moni on jo poksahtanut =)

fosfori ja pampula 33+4

Täällähän komeita masuja on :D Olkaa onnellisia joilla on pieni masu. Mulla ainakin on välillä tuskaa tän jättimasun kanssa. Tänäänkin pankkinainen kysyi, että "sä et varmaan taida olla juhannuksena enää kotona". Sanoin, että kyllä sinne elokuulle olis tarkotus vielä kotona olla. Ilme oli erittäin hämmästynyt. Tuumas vielä, että hän ajatteli, että ihan justiinsa synnytän :LOL:

kiinea: Mielestäni mikään kysymys ei ole tyhmä, oli sitten kysyjänä ensisynnyttäjä tai useamman synnyttänyt!! Sitä varten me täällä ollaan, että saadaan jaella tietojamme keskenämme ja auttaa toisiamme ongelmatilanteissa =) Minä en myöskään pese uuden turvakaukalon kankaita. Vauvalle ostetut/saadut uudet tai käytetyt vaatteet kyllä sitten pesen.

Kävin eilen lääkärissä yöllisistä supistuksista. Ulompi kohdunsuu oli sormelle auki (normaalia uudelleen synnyttäneelle) ja sisempi kiinni. Kohdunsuu oli kiinteä/pehmeä ja kanavaa jäljellä 2 cm. Lääkäri vain pyysi olemaan nyt rauhallisesti ja kaikki raskas pitää jättää tekemättä. Hyvään aikaan mä sen kotipalvelun akan hommasin kotiin siivoilemaan!!!

melluli: :wave: Täällä myös vauvalla hikkaa monta kertaa päivässä. Ei se aina kauheen kivalta itestä tunnu, mutta vauvalle se on vain hyvästä. Että ihan normaalia on!!

pieniananas: Minäkään en öisin herää vauvan liikkeisiin. Sillon se potkuttelee ihan mahdottomasti, kun laitan maata, mutta nukahdan jossain vaiheessa sitten enkä enää huomaa liikkeitä. Yöllä käyn pissalla 2 kertaa ja sillon takaisin maata mennessäni vauva pitää hetken seuraa ja hiljenee.

Uskallanko vielä lähteä Ähtärin eläinpuistoon 2 tai 3 viikonloppu heinäkuun alussa?? Laskettu aikani oli siis 7.8. Mietin vain, että jaksanko sitten kävellä sitä kierrosta sielä, kun en muutenkaan ole kävellyt ja pitempään kävellessä on tullut mahaan kipeetä. Olis vaan mukavaa, kun lapset pääsisivät kesällä johonkin reissuun. En muutakaan paikkaan tässä lähimaastossa tiedä. Asutaan siis Teuvalla. Vinkkejä otetaan vastaan!

Huomenna meille tulee yöksi mun serkku (miespuolinen), joka on mua kolme vuotta nuorempi. Siinä se juhannus sitten menee ihan kivasti. Sunnuntaina sitten tulee kylään mun tätini ja serkkuni odottavan tyttöystävänsä kanssa. Että mukavaa on tiedossa!!

Mä taidan mennä salaatintekopuuhiin ja huilaamaan sen jälkeen. Mutta hyvä JUHANNUKSET kaikille jos en enää ehdi täälä käymään :flower:

Tatjana80 ja tyttö 32+6

Meitin vauva kanssa hikkailee usein. Hikka on hyväksi, kehittää keuhkoja.
Esikoinen oli kanssa masussa kova hikkailemaan ja syntymänkin jälkeen. =)

Kestovaipoista, mä meinasin eka et alan siihen hommaan, mutta laiskuus valtas ja kerttiksiä oon ostanu valmiiks.

Me mennäänkin jo tänään juhannuksen viettoon, kun huomiseksi luvannu niin huonoa ilmaa, ni parempi mennä tänää grillailee vaunulle. Ettei vaan jää herkulliset lihavartaat käristelemättä. :p :D

Isäntä tuli jo ennen yhtä kotiin töistä, vaikka puol neljään normaalisti työpäivä. Nyt se tuolla bodailee, taidan mennä laittaa kimpsuja kasaan niin päästään lähtemään.

Hyvää juhannusta kaikille!! Ja muistakaa tehdä taikoja! :wave: ;)

Yhteistyössä