~~~ELOMASSUT HELMIKUUSSA 08~~~

multaki kysyttiin eka neuvolakäynnilla vesirokosta ja sit se täti oli ihan ihmeissään ku kysy miehestä myös ja sanoin et se ei oo sairastanu mut se ei myöskään voi saaha sitä kun on immuuni. täti vaan meinas et on se varmaan sen sairastanu mut niin pienenä ettei muista mut sanoin sille et anoppiki on kertonu et sillon ku miehen pikkusisko sai vesirokon se oli käskeny miehen halia siskoa ja juua samasta lasista et sais sen eikä mitään vaikutusta. siellä oli lääkäri tuumannu et jaa ei tämä poika sitä vissiin tuu ikinä saamaan. täytyy sanoa et kuulosta munki mielestä aika uskomattomalta mut niin se vain on!
 
Mulla on taas pissatulehdus,jo kolmas :'( ja viides lääkekuuri pitäis vissiin alottaa,onkohan tästä jo kohta haittaa vauvalle kun joutuu niin usein syömään noit lääkkeitä? Ja lääköri ei oo ees tutkinu mua,vois tutkii ni tietäs vähän mistä nää johtuu ja voiks olla muutakin..
 
Satakunnan keskussairaala. Ainakin näillä näkymin...

Joo, en tosiaan sitten tuosta papasta tiedä :) Mulla otettiin papa raskauden alussa, en tosin tiennyt olevani silloin vielä raskaana :) Mitään poikkeavaa ei ainakaan silloin ollut.

Tuosta vatsan painelusta, mulla paineltiin silloin ensimmäisen ultran jälkeen vatsaa ja mistä tahansa se lääkäri painoikin, se sattui ja joistan kohtia sattui todella paljon että oikein naama vääntyi... Onko se siis jutenkin vaarallista? :eek:
 
Heips.
Tosta papa-kokeesta. Mulle sanottiin eilen, että se otetaan sen vuoksi että jos myöhemmin raskausaikana tulee jotain tulehduksia niin on lähtökohdat selvillä, siis et onko papassa mitään vikaa. Tjtn se selitti, *hyvä muistinen*!:) Onneksi itselläni ei käynyt kipeää testin ottaminen ja kohdun tunnustelu.. Labratäti oli kylläkin tällä kertaa melko kova kourainen verinäytteen otossa, käsivarsi kipeänä ja mustelmalla, kiva kun sattui oikeasta kädestä ottamaan näytteen ja tänään oli äikän essee preli, neljä sivua kirjottelin sit kipeällä kädellä.:D

Toivottavasti ei itteeni tulis uudelleen flunssa, mieheni sairastui siihe toistamiseen..:( Töihin se sinnikkäästi paineli kun ei ollut kuumetta, toivottavasti ei nousiskaan..

Päivänjatkoja,
Upp3 ja Montti tasan 14
 
tuskin siitä mahanpainelusta haittaa on, totta niitten pitää tässä vaiheessa tunnustella kunnolla kun ei vielä kovin iso kohtu ole. ja veikkaan että sisäpuolelta mulla kävi kipeämpää sen hiivan takia ja sit ulkopuolelta siksi kun mulla on koko raskauden ajan ollu jotenki "selluliitit" kipeät, tuntuu et ihan mistä ihoa puristaa niin on jotenki hellä. tuli silti jotenki semmonen olo et ois kai se vähän vähemmälläki sen tuntenu, kyllä naama väänty mullaki. kai mie oon vaan niin herkkis:)
 
niin joo ja mulla tuntuu et kokoajan ois flunssaa pukkaamassa mut ei sit tuu kuitenkaan. en tiiä onko vastustuskyky jotenki parempi ettei se pääse päälle tai sit se on jotaki muuta. ärsyttää ku on koko ajan nokka tukossa ja limaa kurkussa mut ei sit mitään muuta. jaaha jokohan sitä ois valittanu tarpeeksi tänään ;)
 
Tuosta papan otosta ollaan niin montaa mieltä. Meillä ei otettu. Th tuumasi ,että kun kolme vuotta sitten on otettu niin ei tarvi ottaa. Täällä muutenkin otetaan papa n. 5 vuoden välein. Säästöjä varmaan.

Olen myös huomannut ,että melko ronskisti nuo lääkärit välillä tutkii. Kaipa ne tietävät mitä tekevät, mutta ikävän tuntoista. Onneksi ei montaa lääkärin neuvolaa raskauden aikana ole. Mieluummin käy oman kokeneen th:n luona kuin lääkärin ,joka meilläkin tk:ssa melko vähän mammoja hoitaa.

Nyt pikku päikyille ja sitten hierojalle. Ihanaa!
-Poni ja Manteli 12+6
 
Vähän neuvolakuulumisia: Paino oli noussu 2 kiloa ja 400 g. Ohhoh.. Vp.117/68. pissa puhas ja sydänäänet +150 :saint: :heart: ..Ärsyttää,ku taas oli eri täti siellä,ihan mukavia ollu tähän asti, mut ois kiva,ku ois aina sama terkka.

Katham: Mulla ei tota mahakipua oo oikeestaan ollenkaan,ripulia aina sillon tällön.Varsinki jos syö pajlo herkkuja tai mausteista tai rasvasta ruokaa,kaikki hyvä on kiellettyä :D Ja alkoholista mun maha ei kaikistellen tykkää.Kahvin juonnin lopetin sillon,ku tää sairaus todettiin ja tupakan polton pari vuotta sitte uutena vuotena ja siitä kaks viikkoa ni tulin raskaaksi,joten se oli sit tuplaten helpompaa :whistle: .

Ajatar ja Nupu84: :wave: Tervetuloa

Tatjana: Mulla tuli tänään neuvolan jälkeen vasemalle puolelle Ihan suhteellisen kova mahakipu,mut se meni sit ohi,ku lepäsin vähä aikaa,liekkö ollut sit supistus vai mikä.

Mulla otettiin papa neuvolalääkärissä. Sit ne tulokset tuli kotiin ja heitin ne roskiin,ku aattelin,et en niitä tarvii,ku kaikki oli ok. Sit ne kysy neuvolasta niitä,ihmetteli kyllä itekki et miks ne kotiin tuli. no eihän mulla niitä ollu eikä kuulemma näy koneellakaan, aika outoa ku yleensä kaikki näkyy siellä niitten koneella.no pitäs kuulemma joku luokka tietää niistä tuloksista,varmaan mä muistan muuta ku et kaikki oli ok. sano vaan et no ne ne pitäs hommata jostain,vaikee se on tyhjästä nyhjästä.mäki yllensä säilyttelen joka lippusen ja lappusen ja sit jos oikeesti joku asia pitäs olla tallessa ni mä heitän sen roskiin :headwall: . No, pakkohan ne tulokset on jossain oltava tallessa....luulisi.

Tytön kans oli taas ihan mahotonta siellä neuvolassa,heti,ku sen sylistään laski ni se paineli jossain ihan toisella käytävällä,Sit ku se ei ees osaa vierastaa ketään ni se pitää käyä jokaisen luona. Neuvolan tädin huoneestaki se tutki tyyliin joka laatikon ja nippelin ja nappelin ja mitään se ei uskonu. Jännä miten siitä on tullu niin vilkas,vaikka me ollaan miehen kans molemmat rauhallisia ja ei mitään kauheen puhelijaita varsinkaan vieraassa seurassa. :D

Mut eiköhän tota juttua tullu tarpeeksi, toivottavasti,joku jakso lukea.
 
Meillä sitten taas ei meinannut päästä millään, vaikka kerroin että edellisestä oli jo yli kolme vuotta. Täti vaan sanoi että ei tarvitse ottaa papaa jos ei kerta ole kipuja. Sain sitten sen kannalta, että vatsa oli kipeä... Se kivun tuottaja olikin ihan jotain muuta mitä osasin kuvitellakkaan. ja se selvisi sitten jo parin päivän päästä sairaalassa, kun oli pakko mennä kyselemään mistä kivut vois johtua :)

On kyllä aika erilaista toimintaa paikoitellen :D

Kiitos piua :)
 
vesirokosta: Itse sairastettu vesirokko raskausaikana ei ole äidille vaarallista, mutta voi olla sitä sikiölle. Kyseessä kuitenkin aika ärhäkkä virustauti. Onneksi sille tulee immuuniksi sairastamalla / rokottamalla, joten voipi olla sittem huoleti vaikka vesirokkoisten kanssa joutuisi tekemisiin raskausaikana (nimim. kokemuksen syvä rintaääni :LOL: )

Papasta: sitä ei yleensä oteta raskausaikana, koska kokeen ottamiseen liittyy minimaalinen km:n riski. Kuitenkin, jos ed. papasta on vuosia, otetaan uusi papa herkästi, mutta kohdunkaulan sisältä ei oteta solunäytettä, muualta emättimen pohjalta kyllä. Näin muistelen joskus oppimaani ;) Mieluummin kuitenkin uusi näyte, kuin yhtään epäilyä mahd. muutoksista, tulehduksista ym.

Huomenna vihdoin ultraan, olen jo ihan tulisilla hiilillä! Ja tänään kuulin perhekerhossa toiselta äiteeltä, joka käy samassa neuvolassa kuin minä, että oli päässyt rakenneultraankin. Täytyykin heti monkua, kun neuvolaan seuraavan kerran menen; tosin vasta viikkojen päästä...

Täälläkin kaksi minä-itse-tapausta. Isomman mielestä on niiin kiva tapella ja jängätä äitinsä kanssa ihan kaikesta (itse auliisti myöntää) ja pienempikin osaa jo heittäytyä lattialle raivoamaan selälleen (1v2kk!!!). Pienempi saa kaameat hepulit, jos ei itse saa tehtyä jotain mitä haluaisi, esim. vedettyä tumppuja käteensä. Kyllä se on hankalaa tuo kasvaminen!
 
Jopas on taas tekstiä tullut, kiva! Tervetuloa uudet! :flower:
Multa otettiin kans toi papa-koe neuvolalääkärillä jollain 10 viikolla suunnilleen. Edellinen papa oli otettu tasan kaks vuotta sitten esikon raskausaikana, suunnilleen samoilla viikoilla. Vaihtelee ilmeisesti paikkakunnittain melkoisesti käytännöt kuinka tiheesti kokeita otetaan ja otetaanko ollenkaan raskausaikana..
Poni06:lla taitaa olla aika saman ikäinen esikoinen kuin meilläkin. Muksuille tulee meillä ikäeroa tasan 2 vuotta. Onko sun esikoinen myös elokuussa -06 synytynyt? Kova minä itte-ikä täälläkin menossa, ihan hirveitä taisteluita käydään päivittäin asiasta kuin asiasta!

Joku kirjoitti jatkuvasta flunssan tunteesta joka ei tule kuitenkaan kunnolla päälle. Mulla ihan samaa, aamuisin varsinkin nenä ihan tukossa ja kurkku karhee. Näin ollu ainakin kuukauden päivät ja muistankin jostain kuulleeni että tukkoisuus ja flunssan oireet saattaa myös jouhtua ihan vaan raskaudesta, limakalvoturvotusta tjtn..

Vatsakipuja mullakin edelleen silloin tällöin. Yöllä varsinkin jos nopeesti kääntää kylkeä niin vihlaisee rajustikin. Muistelen että esikoisen aikana mulla muuttui kivut jossain vaiheessa silleen että kipu tuntu just liikkuessa, meni sitten ohi ihan yhtäkkiä itsekseen.
Väsymys alkaa ehkä hieman helpottaa, toki iltaisin on aina väsy jo kympin aikaan ja silloin täysin valmis unten maille. En muistakaan koska viimeksi olisin valvonut yhteentoista, en tän raskauden aikana varmaan kertaakaan.. :LOL:
Ei hitsi nyt on kyllä pakko lähteä ruuanlaittoon. Tyttö nukkuu vaunuissa ulkona ja kohta varmaan jo alkaa heräilemään eikä ruoka ole lähelläkään valmista. :ashamed: Hopi hopi hommiin siis..

Hyviä vointeja!

:heart: haaveilija ja kyytiläinen 13+1
 
terveydenhoitajan juttusilla kävin minäkin tänään ja kaikki on kunnossa. Hemoglobiinikin on noussut sitten viime kerran, kiitos rautatablettien, tosin ei se vieläkään mitään huippua ole 121, joten noita tabletteja pitää jatkossakin syödä. Meillä on sukuvikana matala hemoglobiini, sillä siskollani oli toissa syksynä pahimmillaan hemoglobiini 70, eikä sillä ollut mitään vaivoja edes sen vuoksi.

Verenpainekin erittäin hyvä 120/89 ja vauvan sydämen syke +158.

Mulla toi paino laskee vieläkin kuin lehmän häntä, sillä paino on laskenut 300 gramman viikkovauhdilla, mutta se ei onneksi haittaa, kun hieman on tuota ylimääräistä ollutkin ja mulla ei suurempia mielitekoja ainakaan vielä ole. Suklaata, joka on aina ollut mun suurinta herkkua, ei tee mieli juuri laisinkaan ja muutenkin tulee syötyä normaalia vähemmän ja terveellisemminkin, mutta kyllä tää paino tästä vielä nousee.

Terveydenhoitaja ei meinannut kunnolla mun kohtua löytää, kun sitä yritti tutkia, kun mulla on kuulemma niin tiukat vatsalihakset, kiitos töiden, joten voin isännälle hyvillä mielin sanoa, että mun mahamakkaroiden alla on kunnon vatsalihakset :D

Mulla on noita kipuja ollut myös oikealla puolella, etenkin liikkuessa ja terveydenhoitaja ei osannut sanoa mistä ne voisivat johtua, mutta sanoi, että ei ne mitään kummempaa luultavasti ole, kun ei ole mitään muuta. Toisaalta on hieman inhottavaa, kun mun työ on kokoaikaista liikkumista ja polkupyörällä ajoa, niin vähän väliä nippasee oikealta alhaalta ja se kipu välillä säteilee häpyluun kohtaankin. Näin paikallaan ollessa ei tunnu taas yhtään mitään.

Multakin taitaa se synnytyssairaala sieltä puuttua, joten senkin voi sinne lisätä elikkä KOKS.

shih tzu + pikku apina 14+1
 
Papasta, minultakin luultavasti otetaan papa torstain lääkärineuvolassa. Vuoden välein minulta otetaan, mutta unohdin ihan täysin viime syksynä käydä sen otattamassa. Kätilö tosin sanoi viimeeksi että juttele sitten lekurin kanssa mitä mieltä hän papan otosta on.

Voi vitsi että nauran noita äiti lpr:n juttuja :LOL: Ehkä palstan hauskin kirjoittaja :)

Ja tänään sitten soitin neuvolaan ihan paineissa tuosta torstain lääkärineuvolasta että apua,apua mitä minä tuon pojan kanssa teen kun joudun sen mukaan ottamaan. Olipa käynyt niin iloisesti että minun jälkeeni on joku perunut oman lääkäriaikansa, joten kätilö sanoi vahtivansa poikaa sen aikaa. Sitten täytyy vaan poika saada jäämään vieraan ihmisen kanssa toiseen huoneeseen :saint: Eiköhän se onnistu tuon neuvolan laajan leluvalikoiman ansiosta :) Siellä kyllä on ihmeen paljon leluja...

Lilli ja Tiitti 14+6
 
siis jos tulee noita tulehuksii koko ajan, niin on olemassa esto lääkitys että ei tulisi koko ajan, mein mummilla :LOL: ainakin on!! mutta voin taas olla väärässä, mutta kysy ihmeessä voiko siulle tollasta antaa, ja tietty ku oot raskaana, ni voiko olla mahdollista!!
 
Lääkärineuvolasta, ei se tuntunut missään vaikka papa-kokeenkin ottivat. Varovaisesti ja nopeasti lääkäri (nainen) tunnusteli kohdun kokoa ja totesi sen vastaavan viikkoja. Papan ottamista tuskin huomasi. Minulta ainakin tuo papa otettiin ihan puisella lastalla, eli sipaistiin sitä limakalvon pintaa. Alkuraskaudessa papan voi vielä ottaa, mutta esim. imetys lääkärin mukaan voi aiheuttaa vääristymää....

Turussa otetaan papa 5v välein.
 
Omasta navasta.... kuvotus on vielä kaverini tasasin välein, joskus jo "ihan normaali" olo, toisinaan saa melkein mennä halaileen pönttöä. Esikoisella tämä loppui joskus viikolla 16, pian oollaan siellä :)

Välillä tuntuu kuin olisi pientä liikettä tuolla masussa, muljahdusta.... tai sitten vain kuvittelen B)

Tervetuloa uudet! :flower: :flower: :flower:

Pepppi ja Örkki 13+5
 
Heipparallaa! Mulla otettiin kans papakoe joskus viikoilla 9-10 muistaakseni, ei ollu otettu moneen vuoteen niin siks, ja samalla otettiin jotain valkovuotonäytteitä.. Mä pistin mielenkiinnolla sille Ennustaja Ellille postia, ja sieltä tuli tällänen vastaus: Sinulle syntyy poika 21.7.2008, tyttö 25.4.2010, tyttö 19.4.2015 ja poika 1.2.2017. Kylläpäs sen mukaan mulle tuleekin noita lapsia :) Poikaa veikkailen kyl itekkin nyt tulevaks :) maha alkaa turpoon, huom. turpoon :D varsinkin iltasin on pieni ilmapallo.. Farkut puristaa.. Hyvä merkki se vaan on :heart: Tässä tarvis alkaa uusiin olohuoneen järjestystä ja heittään turhia tavaroita pois.. Onko teillä muilla muuten eläimiä? Meillä on kolme kisua.. Kaks pentua ja yks aikuinen.. Ai että mä oon hätää kärsimässä niitten kanssa kun ne riehuu niin armottomasti, sotkee ja vaikka mitä :D Saas nähä kuin käy sit ku vaavi tulee, et joudutaanko luopuun kissoista, en kyl millään haluis, mutta pakko jos pakko :headwall:

Olo on ihan ok ollu, kunhan ei päästä nälkää liian pitkälle :) Eilen käytiin ostamassa sormukset ja saadaan ne huomenna :heart:

katham ja vaavi 15+2
 
meillä on yksi koira ja yksi kissa.ei siitä kissasta haittaa ole,mutta tuo koira on vähän vallaton epeli.. no yritetään koulutella. :/
multa ei oo otettu papakoetta (tai on se joskus kauan sitten gynellä)
onko muut muuten vaihtamassa asuntoa raskauden aikana??on tosi stressaavaa odotella, että milloin pääsee uuteen vuokra-asuntoon ja toisaalta kun haluis mahdolllisimman nopeesti päästä muuttaamaan, kun ei tuo masukaan ole vielä niin iso ja jaksaisi nyt tässä vaiheessa muuttohässäkät varmasti paremmin!:)
mutta pitääpi odotella!!
olin muuten tuossa muutama päivä sitten kaverin mukana baarissa. oli kyllä outoa olla selvinpäin!! itse en vielä masun kasvamista ole kauheasti huomannut, mutta pari tuttua tuli kysymään, että oletko raskaana, kuulemma masusta huomasi..tai sitten se vaikutti epäilyihin myös, että lasissa oli vain limpparia ;)
 
Ptikästä aikaa taas kirjoittelen...

Multa otettiin papa kun viimeks otettu n 3 vuotta sitten. Lekuri vannoi, ettei siihen liity minkäänlaista km-riskiä, verta kyl voi tulla. Mul ei tullut, mut jumaliste se sattui!

ajatar Me emme varsinaisesti asu miehen kanssa yhdessä, joten automaattisesti tässä olis tarkoitus muuttaa isompaan ja YHTEISEEN asuntoon (vuokralle). Mutta ei tunnu löytyvän sopivaa, tai jos löytyisi, niin se viedään nenän edestä! Ja kun yhdelle toimistolle soitin,että miksi laittaa nettiin ilmoitus vapautuvista asunnoista, joihin olen jonossa ja kun kerran mukamas raskaana olevana menisin jonon ohi, jonon hännil muiden samas tilantees olevien kanssa, niin täti tähän että "laskettu aika on vasta elokuussa, tässähän on vielä vaikka kuinka aikaa!" Mikä kommentti! Vatsa pystyssäkö sitä aletaan sitten muuttaa :headwall: .

Mulla on 2 kissaa, käyttäytyvät kuin ilkikuriset kakarat välillä :LOL: . Varsinkin tämä nuorempi kolli, sillä on vaikka mitä pakkomielteitä ja temppuja. Eilen kun toin vaunut sisälle jotka saimme, niin kas kummaa että löydän tämän hunsvotin nukkumasta vaunuissa.

Vointeja kaikille :wave:
 

Yhteistyössä