~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Sone
Neuvolassa kävin tänään..

Turvotusta on tullut vähän. Paino samassa (hurraa). Vauva tosi alhaalla ja liikkeet on vähentynyt. Terkka oli sitä mieltä et tulee ennen laskettua (voi kun tuliskin), mutta mistäs sitä tietää. Ensiviikolla on ultra, siellä sitten tarkemmin.

Mielialat vaihtelee, välillä on ihanaa olla raskaana loppumetreillä, välillä raivostutta ja pelottaa ja masentaa jne.
Hitto minuu pelottaa että synnytys alkaa yöllä! Päivät vähenee ja pelot lisääntyy!!!! Tänään tuli ihan yhtäkkiä sellanen olo etten halua miestäkään synnytykseen, vaikka koko ajan olen ollut sitä mieltä että tottakai tulee. Ihan kun alkasin kääntyy sisäänpäin mitä lähemmäs synnytys tulee. Esikoisesta oli niin helppoa mennä synnyttämään, ei mitään jännitystä tai pelkoa. Nyt AHDISTAA!!! Olispa tää jo nopeesti pois alta!!

Näin unta että ostin kaksi albiino hiirtä lemmikiksi, ja sitten kaduin heti päätöstä koska meillä ei ole kotona niille ruokaa ja niistä on vaiva.. Ihme unia.. Herätessä olin tosi tyytyväinen ettei niitä hiiriä meillä ollut!

Pitäs alkaa vissii mansikoita siivoomaan ja pakastamaan, sitten karjalanpiirakoita leipomaan jos jaksaa alkaa väkertää...
rv35
 
eccu :hug: määkin oon ollut niin harmissani sun puolesta. joku päivä ehkä saat siitä ajatuksen tyngästä kunnolla kiinni, että no, nyt sit on näin, mutta elämä jatkuu, vaikkakin erilaisena mitä aiemmin kuvitteli. sinun pieni vauva tarvitsee juur sinua ja tulee olemaan mahtava tyyppi, jota myöhemmin katsellessa toivon mukaan saat voimauttavia ajatuksia ja osaat ajatella, että kyllä sinä vaan olet itse upea nainen, kun tästäkin selvisit. sillä sitähän sinä oot :)

aen pienelle pääpotilaalle toivon pikaista paranemista! onneksi tekin selvisitte melko pienellä! eiköhän se nuor sankari sieltä pian taas kirmaa uusiin seikkailuihin, toivottavasti vähän varovaisemmin ku ennen...

aukku kirjoititpas asiaa tosta sf-mitasta, eli siitä, miten äidin kropan muu muoto vaikuttaa tähänkin asiaan. en ollut ajatellutkaan.
lääkärihän viime viikolla sanoi, kun valitin hengenahdistuksesta ja hengästymisestä, että tällaisella tumpilla (ei kuitenkaan käyttänyt tuota sanaa :D ) vauva painaa enemmän keuhkoja ym. kuin kropaltaan pitemmillä tulevilla äideillä. heillä vauva solahtaa kivemmin tuonne keskivartaloon, jos voi tällasta ilmasua nyt käyttää :LOL:

tiitu vain lääkäri on tutkinut kohdunsuuta, ei hoitaja.

lauren täällähän kirjotellaan vallan muotovalioseurassa :D tosiaan, hauskat kuvailut olit saanut!

fosfori mäkin aloitin juur uuden marklundin :whistle:

jaaha, nyt on lounas jyrsitty, sitte dekkarin kanssa sängylle "lukemaan". katotaan, ehdinkö sivuakaa etiäpäin, kun nukkumatti jo tulee...
 
Aamusta asti pudonnut vettä ihan kaatamalla. Hyvällä ilmalla olisi aika paljon mukavampaa kun saisi potkaista vaan itsensä ja lapset päiväksi pihalle.

eccu, jaksamista sinulle :hug:

Perjantaina olisi sitten käynti äitiyspolilla perätilaraskauden vuoksi. Eipä tuo tyyppi mihinkään ole kääntynyt, pää pullottaa edelleen tuossa navan vasemmalla puolella.

Minullakin täällä h&m:n tänään tullut kuvasto pöydällä auki. Kovasti himottaisi ainakin esikoiselle tilata kouluvaatteita. Kivoja farkkuja, neuletakkeja ja tunikoita olisi vaikka muille jakaa. Sitten kun tilaan jotain, niin tytär kuitenkin toteaa, etten mä tollaista päälleni laita :kieh: Ja kuitenkaan ei jaksa yhtään lähteä kanssani vaatekaupoille. Itsellekin olisi kiva tilata jotain, mutta eipä nyt juuri ole tarvetta. Syksyllä työasiat jää varmaan muutamiin päiviin, joten eiköhän niistä vanhalla vaatevarastolla selviä :D

Sain viimein äitiyspäivärahapäätöksenkin, ja onnistuihan se viimeisen 6 kk:n tulojen mukaisesti. Eiköhän sillä rahalla sitten pärjäillä, ja tässä tulee vielä kolme kuukautta palkkaa ennen noita rahoja.

Säihke + pikkupossu
 
SK06: Onnittelut pikkuneidista! :flower:
Salah ja Eccu: voimia hankaliin tilanteisiinne!! :hug: Toivottavasti asiat selkiintyvat pian.

Olen onneksi paassyt pois "tehoseurannasta" eli kayn nyt vain kerran viikossa otattamassa sydanaanikayraa ja tarkistuttamassa lapsiveden maaran ja painoarvion ultrassa. Viime kontrollissa kaikki oli normaalisti mutta oma laakari ei kerta kaikkiaan luovuta, kerran viikossa pitaa kayda. Ei se mitaan, ihan mielellani kayn tarkastuksissa... Huomenna olisi taas se paiva.

Nyt vasta olen alkanut ajatella, etta olisi ihan kiva jo kohta synnyttaa. Tahan asti on tuntunut etta on "helpompaa" kun vauva on masussa sisalla :) Nyt kun aletaan hipoa taysiaikaisuutta, sita uskaltaa toivoa etta synnyttaisi ennen LA:ta. En yhtaan osaa arvata, miten talla kertaa kay. Esikoinen syntyi 5 paivaa ennen LA:ta, kakkonen viikko sen jalkeen ja kolmonen 10 paivaa ennen. Toivoisin nytkin etta pikkuinen syntyisi vaikka tuossa viikkoa-paria ennen LA:ta. Kunhan ei menisi yli!
Vihdoinkin sain laitettua vauvalle vaatteet valmiiksi kaappiin, ostettua vaippoja, rasvoja, tutteja ym tarvikkeita seka itselle parit imetysliivit. Vauvan vuode on viela petaamatta, sen ehtii viela.

Jaksamisia kaikille masujen kanssa!

T. Helmi71 36+5
 
Eccu Paljon haleja !! Kannattaa kysyä neuvolasta pääsisitkö jonnekkin jutteleen asiasta. Raskauden aikainen masennus voi jouhua myös hormooneista ja tähän on myös lääkkeitä joita raskausaikanakin voi käyttää. Tarvitset nyt paljon tukea kaikilta tahoilta. Muista ,että me täällä olemme myös tukenasi ja tänne voi aina kirjoittaa kaikista asioista. :hug:

Jyffe ja ae myös teille jaksuja pikku potilaiden kanssa!!

Joku kyseli tuosta kohdunsuun tsekkauksesta. Meillä tarvittaessa th kattoo myös ,jos lääkäri ei ole paikalla. Jos on jo paikat alkaneet kypsyä, niin sitä ei vaan ihan sen takia kannata mennä kattomaan ,että kiinostaa tietää issä mennää ,koska kaikki ronkkiminen saattaa vaukuttaa tilanteeseen. Mulla ei ainakaa enää katota ,kun viikkoja jo riittävästä kasassa ,mutta toivotaan vielä vauvan pysyvän matkassa. Sama oli esikoltakin ja silloin jälkeenpäin ihmettelin ,miksi tilannetta ei tarkisteltu. Varmaan silloin paikat alkoivat aueta ,kun noin tunnin supparien jälkeen oli 6 cm auki ja siitä meni 30 min niin kokonaan auki. Uskon ,että jotain pohjatyötä oli tapahtunut jo aiemmin.

Pitaisi jaksaa alkaa vähän siivoilemaan hissukseen. Eipä oikein huvita.
-Poni ja Manteli 35+5
 
Täällä yksi joka on todella kypsä!! Niin raivostuttava olo vaihteeksi! Yö meni pipariksi jalkojen puutumisen ja särkemisen takia ja nyt en saanut edes unen päästä kiinni kun huilasin, jalkoja nykii ja repii ja alapää on ihmeen tuntuinen, hiivan alkua kenties ja maha on jännä taas, vähän kipeä mutta ei supistele kunnolla! :kieh: :headwall: Hermot menee tälläseen!

Mies lähti onneksi lasten kans kauppaan joten ees hetken hiljasuus. Pyykkikone kohta pyörinyt ja lisää mentävä laittaan että saa vaatteet aamuksi äitipolille.. huomaa taas että on ollu reissussa ja pariin päivään ei oo konetta pyörittänyt.

Siskon pitäis tulla illalla yöksi kun on huomenna lapsenlikkana mun sairaalareissuni ajan. Toivon niin paljon että olis ees jotain alapääs tapahtunut..

Sone mä oon innolla oottanut synnytystä mutta nyt on alkanut mietityttään että kuinka sitä jaksaa sen avautumisvaiheen kivun jos on yhtäpitkäveteistä kuin kuopukselta. Ennenkuin saa tujumpia lääkkeitä ja etenee hitaasti ja silti kivut on kauheat. Sitten kun saliin päästään niin varmaan jo menee mutta sinne pääsy kesti mulla viimeeksi tuskasen kauan. Aquarakkulat annettiin tutkimushuoneessa ja prenalla sain kuumaa kaurapussia joista ei ollut kovinkaan paljoa niihin kipuihin apua.

Nyt meen vaihtaan tuon pyykkikoneen sisällön ja märät kuivumaan! Jospa muilla olis hieman parempi fiilis!
 
täällä kans yks tympääntyny kun lupailtu jo pitkään että kun 38 tulee täyteen voidaan käynnistää kun selkä on niin huonossa kunnossa no tänään 38+2 oli äitipoli aika ja oli ollut puhetta aikaisemmin että voitais silloin käynnistää niin mitä vielä lääkäri oli just tullu lomalta ja oli sitä mieltä että ei kun vielä viikko niin tuumasin että en pärjää sinne asti ehotteli voimakkaampia särkylääkkeitä mutta migreenin vuoksi en voi niitä ottaa no tuumas sitten vain että ei voi mitään no aikamme siinä keskusteltiin niin antoi uuden ajan torstaille että katsotaan sitten uudestaan mitä tehdään että jos ehkä käynnistettäis ei edes laittanut käynnistettävien listalle jos sattuu tilaa jäämään niin sitten voitais käynnistää katsoivat samalla tämän päivän ja alku viikon listoja niin oli ihan tyhjää eli käynnistyksen ois voinu tehdä ja oisin päässy kohta hoidattaan selkää johonkin mutta lääkäri toivoo että jos vaikka käynnistyis itsestään ettei vaan tarvis käynnistää voi että ottaa päähän tuommoinen mielivalta mutta minkäs teet muuta kuin syöt särkylääkkeitä kiroat ja yrität liikkua vauva painoi tänään 3300g paikat auki n.1.5 cm ja kanavaa 2-3 cm nyt saunaan jos auttais etes vähän
 
Kiia08 onnea pikku prissin johdosta!!!! :flower:

Voi kiik ihan oikeesti :eek: .. ja vähänkö oon kade teille ketä ootte jo päässy synnyttää!! :kieh:

tänään taas olo on niin kypsä, niiku näköjään monella muullakin.. mahaa koskee tohon ylös oikeelle..ihan vaan jotain v**tun venymiskipua :kieh: ja nyt alko jännittää et jos tuo kipu jatkuu, ni voinko ponnistaa synnytyksessä :eek: , koska jos yskäsee tai jotain sellasta missä vatsalihakset (mitä ne on..??) jännittyy ni tekee kipeetä.. plah.. kai sitä tosipaikan tullen pystyy tehä mitä vaan.. toivotaan..

sit käytii pelaa jalkapalloo poitsun kaa tänää, ni halus et hän ja iskä on maalilla ja äiti potkii.. no pitihän siinä kipittää/lyllertää pallon perässä, ni sain aikasix jonku tosi inhottavan kylkipistoksen, mikä kesti pitkään.. nyt jo onnex menny ohi!

Ja tilasin torstaix kampaaja ajan!!! sillon ois sit hyvä päivä synnyttää, ku hiuksetki on laitettu :D

nyt sohvalle!!

ja voimia ecculle, tosi inhottava tilanne.. tänne voi purkaa paskoja fiiliksiä!!!

äiti lpr 37+6
 
Onnea Kiia08 !!!

Ja voimia tarvitsijoille :hug:

Täällä myöskin luetaan "varastoon". Tänään yöpöydällä odottaa Himoshoppaaja ja vauva. Ystäväni suositteli ja sanoi, ettei varmasti ole sen lukemisen jälkeen tunnetta, että olis kaikki tarpeellinen jo hankittuna :D

Vielä vihlonnasta. Kai se on vaan sitä, että vauva kauvautuu alaspäin, kun mun sf-mitta oli laskenut kahden viikon takaisesta 34:stä 31cm:n! Oli kyllä eri mittaajakin, kun oma terkka on lomalla, mutta uskoisin, että on ihan mahdollista, vai? Tuo vihlonta tuntui vaan aika hassulta, kun mua ei pahemmin supistele, välillä vähän, mutta vihloo tosi kipeestikin.

Akupisteistä: joko uskallatte käyttää niitä "ei saa käyttää raskausaikana" -pisteita??

Story 36+6
 
neitiperho
täällä kaupan 8kk vanha masu, joka toisinaan saattaa vähän painaa ja muljua edessä, mut muuten ihan kiva. Lisänä erityisesti: pienentää mahalaukun tilavuutta kivasti, mutta saattaa aiheuttaa turvotusta.
Annetaan hyvään kotiin tai pientä korvausta vastaan noin kuukaudeksi. Yhteydenotot yksityisesti

Terveisin kyllästynyt :D

Niin ja tietysti katkera onnittelu pienestä prinssistä Kiia06 :flower: :D
 
Onnea Kiia08 ! :flower: :heart: Montakos on jo vauvautuneita? Neljä vai viis??

äiti lpr
Mä kans ihan kateellisena luen teijän vauvauutisia!! katotaan vaan niin huomenna äitipolilla sanovat että ei mitään merkkiäkään vielä mistään synnytyksen lähenemisestä--- Mrr!

Just kävin suihkus ja pian pitäs selvitä nukkuun että on aamulla jokseenkin hereillä siellä äitipolilla kasilta.
 
onnea kiia! :flower: :flower: :flower:

(.) eilenhän oli tosi kiva päivä ja sitä ennen oli kiva yö, niin miksi nyt ei ollut kiva yö??? kysyn vaan? olin hereillä melkein koko ajan, kun vatsa painoi&elämöi ja joogattiin taas niin valtavasti. nyte oon ihan töööööt ja voin kertoa, ettei ruokakaan maistu. dekkarin kanssa sänkyyn saman tien takasin...

irtis ja 36+6
 
huomenta kaikille!
Kiialle suuren suuret onnittelut pikku-prinssistä!!!! :heart: :heart: Ihanaa kun näitä vauvauutisia alkaa tipahtelemaan, ei ikinä tiiä onko joku lähteny punkeamaan vauvaa ulos pikku yksiöstään..=) Viis taitaa olla nyt syntyny yhteensä :) Oliko se niin että meijän pinossa ei oo yhtään kaksosten odottajaa?! Kaikki tais mennä tuonne heinäkuulle, vai mitenkä?:)

Täällä on alkanu hikoiluttaa ja kuumottaa aamuöisin ja erityisesti aamuisin (klo 8 on näköjään vakio!! ) aivan järettömästi, ei voi mitenkää päin nukkua ku on niin kuuma!! Sit kun nousee avaamaan ikkunaa ja juomaan vettä niin katoaa kaikki unen rippeet :kieh:

Äsken koitin sängyssä kuullostella vauvan liikkeitä, mut ei kuulunu oikeen muuta kuin pari pyllyn töytäisyä, sit nousin syömään niin johan se heräsi ja villiintyi!!:) Ylihuomenna ois neuvola, saa nähä kuin paljon on painoa tullu ku ei olla katottu moneen viikkoon.. samoin hemppa on mielenkiintonen tietää, onko pysyny siel 120 paikkeilla vai lähteny laskee...

Hohhoi, tylsää, mitähä sitä tekis. Äiti haki eilen ompelukoneen niin en pääse vaippapuuhiinkaan..:D Jos lukis koko päivän jotai vuoden 2002 kaksplus lehtiä,sain yheltä tutulta pinon niitä... :whistle:

Upp3 ja Mötky tasan 37 elikkä täysaikasia ollaan! :heart:
 
neitiperho
Kääk..

mulla olisi tänään viimeinen lekuri. Täytyy varmaan yrittää sillekin kaupata masua. Lähinnä mikä mun takaraivossa nyt raksuttaa niin on mun kätilön sanaset viime viikon neuvola käynnin yhteydessä. Täti nimittäin totesi, että eihän se lääkäri muuta kuin tosiaan arvioi että muksu pääsee syntymään, eli jos sen nyrkki mahtuu niin kyllä lapsen pääkin. Miehen kanssa molemmat tiputettiin siihen paikkaan leukamme. Eli onko niin että mä tosiaan joudun tänää johonkin nyrkin testaukseen...

Sorry taas ihanat sanavalintani...tuli vaan mieleen :whistle: Eikä muuten sitten naurata yhtään.

 
Huomenta!

Onnea vauvautuneille :flower:
Ja :hug: :hug: tarvitseville!

Jännät paikat täällä ollu. Torstaista asti touhusin koko ajan jotain, perjantaina kasattiin leikkimökkiä, la käveltiin useempi kilometri ja sit su maalattiin mökkiä ja siivoillu oon. Tuntemuksia tasan nolla, kunnes yöllä seksin yhteydessä tunsin, että nyt valuu jotain ja alko supisteleen. Tunnin odottelin ja ihmettelin, supistuksia tuli. Sit soitin synnärille ja pyys tuleen sinne. Siä sit oltiin aamuun asti, kuus tuntia supisteli enemmän ja vähemmän, mutta viiden jälkeen aamulla loppuvat kun seinään :headwall: Sit aamulla ysin aikaan lähetti mut kotiin. Otti kyllä päähän todella paljon. Eilinen päivä menikin sit nukkuessa ja illalla viä miehen kans siivottiin ja saunottiin. Yön nukuinki sit kun tukki, tietenkin.
No neuvolassa kävin kans eilen:

VK: 37
HB: 119, noussu jee!!
RR: 138/79
SF: 34cm, kolme senttiä kasvua kahdessa viikossa
Paino: +750g, yht liikaa :headwall:
Pissa puhdas
Liikkeet ja sydänäänet ++
Ja RT

Neuvolantäti tokas heti mut nähdessään, että oon tiputtanu mahaa alaspäin, ei siltä kyllä tunnu, ihan mielettömät närästykset iltasin. Meinaa oksennus tulla, renniee menee illan ja yön aikana reilusta. Niin ja su-ma yönä tullut neste ei ollut lapsvettä, vaan epäilivät sairaalassa ja neuvolassa, että vetistä limatulppaa ois ollu.

Mä en nyt taas yhtään muista, että mitä ootte kirjotellu...

Niin siitä tapaamisesta, mä oon valmis sitten joskus tuleen Tampereelle, sinne ei oo pitkä matka meiltä.

Niin ja luin, että autoharrastajia löytyy, meillä mies hurahtanu vaneihin, niitä löytyy onneks enää yksi pihasta. Toinen mikä pitää miehen pois kotoo, on Harrikka+ tallilta löytyy projekteja.

Nyt vähän pyykinlaittoo :wave:

Emeelia 37+1
 

Neitiperho:
Mä olen ihán ymmälläni tosta "nyrkkitestistä".. En ole koskaan kuullutkaan sellaisesta, eikä ole kukaan monista synnyttäneistä ystävänistäkään kuullut moisesta. Kuulstaa jotenkin tosi uskomattomalta että lääkäri nyrkkinsä sinne väkisin laittaisi, eihän tuollainen kivun aiheutus "turhaan" ole mistään kotoisin..

Kyllähän ulkosynnyttimet venyy, ja jos ei veny niin sitä varten on episiotomia. Eihän lääkäri voi sitä kättään sinne kohdun suulle asti viedä, saati sitten sinne lantioon mikä yleensä on liian kapea.
Minun ystäviltä on kuvattu lantio, jos on epäilty ettei mahdu ulos tulemaan, loppuvaiheessa yksi röntgenkuva ei paljoa hallaa tee lapselle, jos ollenkaan..

Minä en tuohon "nyrkkitestiin" edes suostuisi, kärsin sen kivun sitten kun sen aika on, enkä yhtään aiemmin taikka sitten kahta kertaa..Edes lääkärin määräyksestä.


Sitten muihin asioihin:

Huomenna äippäpoliaika, esikko menee mummulaan siksi aikaa ja jos jotain radikaalia meinaavat siellä päättä, saa tytär jäädä sinne yökyläilemään niin pitkäksi aikaan kun on tarvis. Viimeksi lääkärillä käydessä kaikki pikat kiinni ja kiinteitä, kaulaakin jäljellä kaikki 3 cm.

Polilla siis tarkistellaan lapsivedenmäärää ja asukin kuntoa kun sf-mitta ei ollut kasvanut niin pitkiin aikoihin kuin ihan pikkuisen. Jospa sitten saisi jotain painoarviotakin, kun lääkäri ei siitä mitään maininnut.

Hirveästi haluttaisi jo synnyttämään, eilen varsinkin kun käytiin kellarista penkomassa esikon vauva-ajan vaatteet, nin niitä hypistellessä tuli oiken suuri halu saada vauva jo syliin.

Kiialle paljon onnea pojan syntymästä! :flower:

Jaahas, täytyy jotakin tekemistä keksiä, kun ulkona sataa niin ei pääse tuo tyttö ulos ja kaikki paikat on siivottu sisällä... Isäntä on kovalla kurilla kieltänyt mua imuroimasta tai moppaamasta, joten se hoiti nekin hommat eilen pois alta.

Auto alle ja suunaksi vaikka joku kirppari :p
 

Yhteistyössä