~~~~ELOMASSUT HEINÄKUUSSA~~~~

Torstaita!

Kävin tossa aamusta jo neuvolassa. Painoa 1kg tullut kahdessa viikossa. Paineet ok, hemppa 118 (vähän laskenut mut ei pahasti vielä). Sf mitta 31 ja vauvan sykkeet n.145. Sit niistä viime viikon lääkärissä otetuista tulehdusnäytteistä löytyi streptokokki-bakteeri. Onkos muilla vastaavaa löytynyt/ ollut aiemmissa raskauksissa? Lääkärin mielestä ei kannata aloittaa antibioottia enää ennen synnytystä ellei olo huonone tästä vielä enempää. Sitten synnytyksen yhteydessä aloitetaan se antibiootti lääkitys. Tuo tulehdushan
ilmeisesti voi aiheuttaa ennen aikaista synnytystä, olenko väärässä? Ainakin supistuksia se lisää kiitettävästi..

Muuten vointi on sitä samaa kuin viime aikoina. Jatkuvaa menkkajomotusta ja huonoa oloa. Suurin osa päivästä menee ihan sumussa, järkyttävä väsymys ja pöpperöisyys päällä koko ajan. |O Mulla myös janottaa huomattavasti normaalia enemmän, kylmä vesi tai vichy helpottaa myös ällöön oloon mukavasti. Ruokaa ei juurikaan tee mieli, jotain lämmintä väkisin yritettävä syödäpäivittäin. Vatsantoiminta vaan vilkastunut entisestään, isolla hädällä saa käydä useita kertoja päivässä. Onko muilla?

Synttärionnittelut NEITIPERHOLLE!! :flower:

Nyt pitää lähteä syöttämään tyttö ja sitten päästäänkin jo tän päivän ihanimpaan puuhaan, eli päikkäreille.. :LOL:
Päivän jatkoja kaikille!

:heart: haaveilija ja poju 34+3
 
Heippa hei, jo kolmas kirjotus tällä viikolla - minähän alan oppia :LOL:

Pitikin mennä hehkuttaan hyvää oloa, heti siitä sitte rankaistiin... Kesäflunssa iski päälle täälläkin ja olo on nyt mitä keljuin. Juomaa ja lepoa vaan... Ei vaan pysty koko aikaa vaakatasossa olemaan niin istunpa sitten täs koneen ääressä... Vesi, ja nyt flunssaisena lämmin viinimarjamehu, ovat aivan ykkösvaihtoehtoja täällä! Öisin saattaa kieli olla kitalakeen jämähtänyt kiinni jos ei ole vähään aikaan juonut mitään.

Eilen nlassa (rv 35+1) kaikki hyvin. Turvotukset +/- eli hieman on ollut muttei koko aikaa. RR 124/70, pissa puhdas, painoa +850 g/vko eli hieman liikaa :ashamed: voi toki osittain johtua turvotuksistakin... Sf-mitta 35 cm eli keskikäyrän yläpuolella mennään jo! Vaavin syke ja liikkeet ok ja rt-veikkaus edelleenkin. Tosin sen jälkeen on möyrinyt siihen malliin, etten tiedä kyllä varmaksi sanoa missä asennossa on =)

Mein Vaavi on kiltti kun sanon, että voi miten painat äitin keuhkoihin, niin pian jo tuntuu helpommalta siellä päässä; mutta sitte taas alapäässä on kova paine :D Sanonkin Vaaville, että ei taida olla avuksi miten päin hän siellä itseään kääntää kun alkaa olla niin ahdas hänen yksiönsä :) (höpötteleekö muut vauvalle kaikenlaista päivän mittaan, vai olenko ainoa höperö?)

Närästys: saako ottaa Samarinia närästykseen? Jouduin mansikoiden syömisen jälkeen ottamaan täs yhtenä iltana ja sitte vasta jälkeenpäin mietin, että onkohan se suola hyväksi vauvalle??

Scala: kiitos tiedosta, että makuupussi meni ilman harsojakin nuhruiseksi... Pitäisiköhän siitä tosiaankin ilmotella Reimalle...

Hemuli80: täällä myös väsymystä ilmassa. Vaikka nukun 9 tunnin unoset lähes aina (miinus 1-3 vessareissulle heräämistä) niin olen aivan väsynyt koko päivän. Klo 22 viimeistään tekee mieli olla jo peiton alla.

Kauratyynyistä: Ainakin Tyksin kauratyynyt näyttivät olevan kovin pieniä, eikä niitä ollut nyt ainakaan paikanpäällä montaakaan; joten jos sellaisen omistaa niin kannattanee ottaa mukaan.

Ecculle taasen voimahalitus :hug:

Synnytystapa-arviosta: kannattakohan mun lähteä sinne ihan omin päin? Siis onko niin kivulias ja/tai inhottava toimenpide etten voi ajaa autolla ~50 km takaisin???

Ennun tavoin minuakin kiinnostaa tietää minkäkokoiset vauvan kotiutumisvaatteet olette pakanneet?? Muutamat olivat jo antaneetkin kommenttia omalta osaltaan, mitenkäs te muut olette toimineet? Etenkin ne joilla on ollu yli 4-kiloinen vastasyntynyt? Mulla kun on vahva veikkaus, että vauveli on ainakin hieman isokokoisempi...

melluli: kyllä vaan täälläkin yksi vaappuva ankka-valas :D Mahdan olla melko näky vaappuessani paikasta toiseen... Mitä se sitten onkaan tulevina viikkoina - max 7 vkoa enää kuitenkaan :)

Voi kun mullekin jo ilmaantuisi jotain ennakoivia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä... Mutta ei vaan mitään. Nännejä aristaa ajoittain, mutta mitään niistä ei erity. Ja supisteluja tulee vaan jos oikein olen rasittanut itseäni, eivätkä nekään kivuliaita... Voi olla, että kun muutama viikko tästä edetään niin toivon etten olis moista valitellutkaan :LOL:

Onnittelut neitiperholle! Ja etukäteisonnittelut Lilli-85:lle :) :flower: molemmille

Nyt lepäileen välillä :snotty:
 
neitiperho Synttäri Onnittelut ja kiva kun pääsette reissuun!!!

Täällä oli tänään neuvola. Oli sijainen ,joka on sama kuin tytön neuvolatäti. Eikä edes ultra ollut paikalla ,jotta olisi vauvaa katottu. Vähän tylsää sen puolesta.
eli rv 34+1
rr 120/64
paino +510 (edelleen sama tahti jatkuu)
pissa puhdas (vältyin vieläkin sokerirasitukselta, jes)
sf 31.5 cm
liikkeet ++
sykkeet 130-140
Synnytyksestä puhuttiin vähän tai siitä miten lähdetään. Kehoitti ambulanssin soittamaan ,jos vedet menee tai supparit alkaa 5 min välein, koska esikko syntyi niin nopsaan (2h15min). Niistä mun limoista :ashamed: juttelin ,niin tuumasi ,että voi hyvinkin olla limatulppaa, mutta ei sen tulo vielä mitää merkkaa välttämättä. Tästä eteenpäin onkin käynnit viikon välein, mikä on ihan hyvä juttu. Niin vauva on laskeutunut alas lantioon ,mutta pää liikkuu vielä ihan vähän. Elikkä kaiken kaikkiaan hyvästi asiat.

Sain juuri pinnasängyn kotiin. Kiva alkaa sitä laittaan. Mut eka pitää tehdä ruoka...
-Poni ja Manteli 34+1
 
Neitiperho oikein paljon onnea synttäreiden johdosta :flower: :wave: teille on varmasti tulossa ihana Tallinnan reissu :)

Tuosta tupakanpoltosta vielä, yksi yö näin semmosta unta että olin polttanut ja aamullahan iski sitten paniikki että en kai oikeasti ole..oli se sen verran todenmukaista. Mutta tosiaan itselläkin tekee pahaa nähdä raskaana olevan vetelevän sauhuja, on se kuitenkin sellasta myrkkyä. Toivotaan että pystyn jatkamaan tätä lakkoa vauvan tulon jälkeen, ei varmaan muuten tee tiukkaa, paitsi ehkä silloin jos lähtee yöelämään, mutta todennäköisesti ei sitäkään tule harrasteltua. Kaikki kaverit kun ovat eri paikkakunnalla ja täältä en pahemmin ketään tunne :ashamed:

kerkesin jo unohtaa kuka kysyi siitä ylävatsan kipuilusta ja vessaan juoksemisesta (raskausdementia iskenyt), mutta itsellä tuota oli jokin aika sitten. Enää ei maha ole kuralla mutta tuota kipuilua esiintyy aina välillä. Ajattelinkin että voisiko olla merkki raskausmyrkytyksestä, mutta kun verenpaine on suhteellisen hyvä ollut ja pissa puhdas joten myrkytyksestä tuskin on kyse. Maanantaina on viimeinkin se lääkäriaika, joten pitää siellä kysyä mistä tuo kipu mahtaa johtua.

Meidänkin olisi tarkoitus lähteä 1.8 reissuun Ouluun ja täältä sinne on matkaa n. 230 km. Olen kahdenvaiheilla uskallanko lähteä, sitä kun ei tiedä vaikka alkaisin synnyttämään puolivälissä matkaa, keskellä ei mitään, ja sehän olisi tietysti pahin painajainen. Kolme viikkoahan siitä olisi vielä laskettuunaikaan ja kun nyt ollut vähän parempi olo eikä ole kauheasti supistellut, mutta siihenkin voi äkkiä tulla muutos. Mies olisi niin kovasti lähdössä kun hänen lempibändinsä konsertti on siellä ja tottakai haluaisin mukaan..Konsertti on silloin 1.8 illalla, hotellissa olisimme yötä ja seuraavana päivänä lähdettäisiin ajelemaan takaisin. Mitä mieltä olette, kannattaako lähteä? Tietysti riippuu aika pitkälti siitä mitä se lääkäri sanoo :whistle:

Täytyypä alkaa surffailemaan nettikaupoissa taas vaihteeksi. Ellokselta tilasin mielestäni erittäin halvalla verhot ja nyt kun avasin paketin siellä olikin vain yksi kappale, ei siis ihmekään että oli niin halpa..olisi pitänyt lukea tarkemmin ennenkuin tilasin, blondi mikä blondi :LOL:

Triinu ja beebis 34+0 :heart:
 
Onnittelut vauvansa saaneille Elomassuille :heart: Ja myös synttärisankareille. Me ollaan oltu nettipimennossa viikko, enkä ole päässyt kirjoittelemaan, mutta nytpä taas pääsen!

Kauheasti olette jutelleet, mistäs sitä alkaisi kommentoimaan... vauvaa varten meillä ei ole kaikki vieläkään valmista. Kuluneella viikolla ollaan saatu kotia tosin raivattua, nyt on makkuuhuoneessa tilaa pojun sängylle ja vauvan ensisängylle, jotka laitetaan nyt viikonlopun aikana kuntoon. Sairaalakassia myös ajattelin pakkailla huomenissa, sinne täytyy käydä tarvikkeita ostelemassa. Sitten vauvan kotiintulokassin ajattelin laittaa kuntoon. Vaatteet ovat pestynä laatikoissa. Tutit on vielä ostamatta, rintapumpun hankin sit jos on tarvis(vanha meni rikki kun mies laittoi astianpesukoneeseen).

Kahvinjuonnista juttelitte. Alkuraskaudessa en juonut ollenkaan, juuri tuon Poninkin mainitseman tutkimuksen takia, joka sillon julkaistiin... olen aika tarkka muutenkin syömisistä raskausaikana ollut, eli ei mitään kiellettyjä mulle:) Keskiraskaudessa aloin taas juoda kahviakin, tosin ei ole tapana juoda normaalistikaan kuin kaksi kuppia päivässä, aamulla ja iltapäivällä, ja siinäkin on puolet maitoa:)

Joku jutteli turvotuksen seuraamisesta nlassa... mun oma terkkari aina tarkastaa nilkat, mutta jos on ollut sijainen tai opiskelija, niin on laittanut vaan viivan. Mulla ei ole turvotusta pahemmin ollut, nyt olen ottanut pois sormukset varulta. Mustakaan ei välttämättä ulkopuolinen edes turvotusta huomaa, nilkkoihin tulee sellaisia pehmeitä kohtia, joista sen näkee heti jos on tullakseen, ja siksi on hyvä että terkkarikin katsoo nilkoista.

Jollain muullakin on ollut vatsa löysällä? Mulla on nyt ollut jo pari viikkoa varsinkin illalla ja yöllä! Ei ole kyllä kivaa yhtään sekään. Ällöä...

Jaksamisia kaikille, joilla parisuhteessakin on vaikeaa. Mulla on tosi kärsivällinen mies, itse olen aika hankala tapaus, temperamenttinen ja hyvin ailahtelevainen luonne... meillä kyllä on mennyt ihan hyvin, kai me sitten jotenkin täydennetään toisiamme, kun ollaan vähän erilaisia. Mä olen myöskin tunteellisempi, mies on opetettu lapsuudenkodissa siihen että tunteet täytyy pitää piilossa ja riidellä ei ainakaan saa eikä itkeä. Mä en voi tuollaista "kasvatustapaa" ymmärtää, koska mun mielestä koti on paikka, jossa jokaisen täytyy saada olla oma itsensä, ja kodin ulkopuolella voi sitten miettiä käytöstapojakin. Nyt kun meillä on yhteinen koti ja lapsi, niin olen huomannut että mieskin on paljon enemmän "avautunut" ja on rennompi, ehkä on sitten onnellisempi nyt(minä ainaskin olen)
:heart:

Mua vaan vähän harmittaa tuo suhde appivanhempiin... siis meillä on kyllä ihan kohteliaan viileät, mutta ihan ok välit, mutta mua harmittaa että lapset joutuu sellaiseen ilmapiiriin, jota itse en lapsilleni halua. Kuitenkin ovat lasten isovanhempia ja haluaisin että voisivat olla läheisiä, mutta en tykkää vaan heidän elintavoistaan yhtään! On tosi hankala tilanne ja paha mieli tulee joka kerta kun siellä käy :(

Tästä raskausajasta mulla on paljon parempi kokemus jäänyt kuin ekasta. Se johtuu varmaan siitä, että kun odotin esikoista, niin oli liian kiire koko ajan, tein silloin 12-tuntista päivää ja väsymys oli ihan kamalaa... nyt on ollut aivan ihanaa kun on saanut olla lapsosen kanssa kotona. Tosin kun nämä raskaudet on tulleet näinkin lyhyellä aikavälillä, niin nyt tuntuu siltä että ei jaksa vähään aikaan enää:) Puhuttiin että meidän lapsiluku ehkä jää tähän kahteen. Ainaskin haluan olla normaalitilassakin välillä, en koko ajan raskaana:)

Täytyy muuten vielä vähän kertoilla omasta olosta... kaksi päivää on nyt supistellut aika lupaavastikin, siis tuntuu samalta kuin oikeat, mutta ovat vielä hyvin lieviä(sanotaan menkkakipujen tasolla). Luulisin että ihan laskettuun aikaan asti ei meidän tarvitse odotella, mutta kukapa tietää... mulla on kauan odotettu synnytystapa-arvio huomenna:)!

Vib 35+6
 
Neuvolasta kotiuduttu joku aika sitten. Ei siellä mitään erikoisempaa ollut:
RR 116/75
pissi ok
Painonmuutos +900g/vko |O :ashamed:

Lääkäri kattoo iltapäivällä kaikki muut jutut.
Mua ihmetyttää toi painonnousu, koska mä en todellakaan syö mitenkää erikoisen paljon, päinvastoin, on ollu sellasia päiviä etten oo syöny lämmintä ruokaa ollenkaa. Mulla ollu jo jonku aikaa, ettei ruoka maistu välillä ollenkaa, väkipakolla pitää nieleskellä. :x

Neuvolakäynnit ois nyt jatkossa sit viikon välein, mut ens viikko ollaan siellä mökillä, niin seuraava käynti on puolentoista viikon kuluttua. Eikä terkka mitenkää noteerannu tota painon nousua. Sano, että mökille vaan ihan rauhassa, kun kaikki ok. Ellei tänään sitte lääkäri löydä jotain.

Vauvan kotiutumisvaatteista, mä laitoin 50cm kaikki vaatteet. Esikko oli syntyessää 3570g ja 52cm ja meni pari viikkoseks asti 50cm vaatteisiin. Ja luulen että täältä nytkin tulee joku samankokonen kaveri. =)

Soma, mä en tosta Samarinista tiedä saako käyttää raskausaikana. Rennietä saa ainakin, ja sitä mä joudun monta kertaa päivässä ottamaan närästykseen.

neitiperho, hyvä kun sait lentoluvan. Oiskohan lentokoneel lentäminen sen takia kielletty, varsinki pitkät matkat, että voi helposti tulla tulppia? Ei muuta kun Tallinnaan nautiskelemaan. :wave:

Ainii, mä puhuin neuvolassa tosta lonkkasärystä yöaikaan. Oli sitä mieltä, että kohtu painaa tosiaan jotain hermoa ja että todennäkösesti vaiva häviää vasta synnytyksen jälkeen. Nice! :/ Mut onneks tuli vasta näin loppuvaiheessa, ettei tarvinu puolesta välistä kärsiä tosta vaivasta.

haavelija -08, mulla kanssa toi suolentoiminta vähän liiankin ahkeraa. Saa todella käydä monta kertaa päivässä asioilla... :whistle:
Mä elättelen toiveita tolla siitä, että luonto hoitaa vatsantyhjennyksen ennen h-hetkeä. :D
Ku eiks monilla vatsa tyhjene oikein huolella ennen ku synnytys käynnistyy?

Olikohan muuta, ei muistu nyt mielee. Mä palailen myöhemmin lääkäri reissun jälkee.
 
Neitiperholle synttärionnittelut ja ihana juttu, että pääsette reissuun! Ihanalta kuulostaa teidän reissu.
Mekin vietetään miehen kans ens maanantaina ekaa hääpäivää. :heart: Mies sai vielä vapaata töistä sen päivän, niin saadaan nautiskella koko päivä kahestaan!! Ja sunnuntaina lähtee mun lapset isänsä luokse loman viettoon pariks viikkoo, niin tiedossa on ihanan rentouttavia päiviä..

Kahvinjuonnista: Oon ollu aina kauhee kahvikissa, mutta alkuraskaudesta en voinu juoda ollenkaan pahoinvoinnin takia. Nyt sitten menee 2 - 3 isoa mukillista päivässä. Mulla kans närästys tällä hetkellä suurin ongelma tässä odotuksessa, niin senkin takia yritän hillitä vähän. Mutta kokonaan ilman en osais olla!

Makuupussista: Onko ne nukkaantuneet makuupussit olleet vanhasta vai uudesta pakkauksesta? Mulla on se vanha pakkaus, enkä oo vielä saanu aikaseks pestä sieltä muuta kun vaatteet.. Tietää sitten mihin varautua....

Voi kun on taas kurja keli, kylmää ja vettä sataa. :( Pitää lähteekin käymään kirjastossa ja kastelemassa äitin kukat. Siinäpä sitä onkin hommaa tälle päivälle..... ;)

Vimppa ja neiti 33+5
 
Onnea neitiperho!

Pitäis lähtee yhelle kirpparille kun joku mainosti täällä että tänään tuomassa hyviä vauvanvaatteita (pojan) mutta empä oo vielä aikaiseksi saanut lähteä. Laitoin pyykkikoneenkin päälle ja nyt pitää oottaa että se pesee loppuun. Eilen tosin kävin jo siellä ja löysin muutaman hyvän vaatteen joten ei nyt niin välttis oo lähteä mutta kivahan se on löytää jotain "uutta" vauvalle.

Mä oon kans alkanut miettiä sitä sukupuolta, meille ei oo tosin veikattu mitään mutta itellä ollut kokoajan jotenkin tosi vahva poikaolo ja kaupassakin eksyn aina poikien vaatehyllylle. Edellisissä raskauksissa en oo ostanut vauvalle valmiiksi mitään tietyn väristä vaan neutraaleja ja nyt huomaan että on aika poikamaisia vaatteita tarttunut matkaan. Mitäs sitten jos se onkin tyttö?! On tytölle vaatteita kyllä tuolla vaikka millä mitalla mutta miten siihen sitte suhtautuu?! Tottakai kumpi vaan on tervetullut mutta meneekö hetki mietties että se olikin tyttö... Poika olis ihan kiva tyttöjen jälkeen. Isäntäkin oottaa vahvistusta joukkueeseensa kun jää aivan alakynteen täällä akkavallalla.

Tuosta mahakivusta mikä on ylämahassa niin se johtunee närästyksestä. Eli aina ei tartte nousta tulen kurkkuun vaan närästys oireita on ylämahakipu, kipu toisessa olkapäässä ja mulla kipu tuntuu joskus lapaluiden välissä ihan sairaan kipeänä. Mun vanhemmilla molemmilla pahat närästykset ja taitaa olla oikein refluksitauti ja molemmat kittaa gavisconia pullotolkulla.

Kahvia keitin tänä aamuna mutta sian just ja just yhen kupin juotua ja nyt alkoi taas tehä mieli. Jaksais vaan laittaa kahvin pulloon niin ei tarvi keitellä uutta. Meillä ei muuten mies juo juuri ollenkaan kahvia. Ainoastaan jos on vieraita tai ollaan ite kylässä. Kotona juo kaakaota vaan. Tai ihan joskus teetä.

Eilen illalla maha oli kipeä ja nippaili alamahaa mut onneksi kuuma suihku helpotti kipua. Saa nähä kuinka sitä taas ravataan loppuaikana suihkussa pitkin yötä kun kuopukselta kun supisteli niin kävin varmaan viis kertaa yössä kuumas suihkus ja välissä saunassakin. Mun pitäis käydä ostaas se isompi kauratyynykin kun omistan vaan tuollaisen messuilta ostetun pipityynyn jolla kokoa reilu kymmenen kertaa viis senttiä! Tämä pipi kohta onkin nyt vähän isompi! :LOL: Vaikka ihan tehokas se pienikin on.
 
niin... taas iski dementia äsken...

Makuupussista piti ainakin vielä kommentoida. Mulla ei mennyt miksikään pesussa se. Tämän vuoden äitiyspakkauksen sain. En muista enää minkä kanssa pesin sen mutta luulen että lakanoiden sun muiden ja saattoi harsojakin olla seassa. Meillä tosin kaikki muut harsot paitsi nuo uudet pesty jo satoja kertoja joten niistä ei ainakaan irtoa mitään.
 
Tuore masukuva profiilissa rv 36 tasan!!

Pastilla: Kyselit miten ollaan valmistaneet pieniä lapsia tulevaan. Meillä nuorin on nyt 2,5 vuotias. Kovasti ollaan selitetty jo aikoja sitten, että äitin masussa asuu vauva ja se tulee sieltä pois jonkun ajan päästä. Oon sitten kysyny neidiltä, että tuleeko se sitten isin kanssa kattomaan mua ja vauvaa sairaalaan ja lupasi tulla, sekä sanoi pitävänsä vauvaa sylissä. Saas nähdä miten se todellisuudessa vauvan tulon ottaa. Kovin ainakin tuntuu ymmärtävän sen, että masussa on vauva ja siihen ei saa yhtään potkia eikä töniä. Isommat onkin jo poika 6-v ja tyttö 5-v. Kummatkin jo hyvin tajuaa mistä on kyse.

Kyselit myös miten mennyt joilla on jo useampi kuin 1 lapsi. Meillä siis kolme lasta ja neljäs tulollaan. Oikein hyvin oon kotosalla pärjännyt lasten kanssa ja yksi siihen lisää tuskin tuntuu missään!! Se menee jo rutiinilla jonon jatkoksi!!! Toki välillä on ollut raskasta, kun vanhimmat koko ajan tappelee yms, että hermot palaa usein.

Triinu: Ei synnytyksessä yleensä paljoa menetä verta. Mä oon tainnu kaikkien aikana menettää verta sellaiset 300-500 ml. Sitä en kyllä osaa sanoa, että mistä tuo verenmenetys sitten mahtaa johtua. Viisaammat jos kertoisitte!!

Saako kukaan omalta paikkakunnalta vaipparahaa tai muuta vastaavaa rahaa?? Täällä saa ensimmäisellä kotikäynnillä lapun joka toimitetaan haluttuun kauppaan ja sillä saa ostaa vain ja ainoastaan vaippoja. Sitten tammikuun alussa jaetaan kaikille 2008 vuonna syntyneille vauvoille joku ihmeen pirttilahja. Siitä ei oo kyl hajua, että mihin sen saa käyttää vai saako mihin itte haluaa.

Oonkohan mä ainut jolla täällä ei ole närästystä ollenkaan?? Kahdessa ensimmäisessä raskaudessa oli ihan mieletöntä närästystä, kolmannessa vain hyvin vähän ja tässä neljännessä ei oo ollu sitten yhtään mitään, ihanaa :D Vaivoja riittää yllin kyllin ilman närästystäkin!!

irtosora: Mulla joskus yöllä (onneksi aika harvoin) tulee maha tosi kovaa kipeäksi. Sitten meen vessaan ja tulee isompi asia. Sen jälkeen helpottaa mahakipu. Vetelää ei ole ainakaan toistaiseksi tullut. Mulla kun tuo kakkosasian toimittaminen on edelleen vaikeaa vaikka otan joka helkutin päivä Levolacia.

Mulla ei muuten tule ollenkaan viimeistä neuvolalääkäriä. Sen takia, kun 16.päivä on se painoarvio/synnytystapa-arvio ja siinä lääkäri tutkii joka röörit :LOL: Voi kun aika menis jo nopeesti. Odotan jo tuota sairaalakäyntiä, että mitä vauvan painosta sanotaan.

Omaan napaan ei mitään kummempaa. Aamulla siivosin pitkästä aikaa ihan itse!! Yleensä kotipalvelu on siivonnut kerran viikossa, mutta nyt piti ite tarttua imuriin ja moppiin, kun sisko tulee vauvansa ja koiransa kans meille huomenna koko viikonlopuksi!! Ihanaa.

Tatjana80 ja tyttö 36 tasan (H-hetkeen näillä näkymin 4 viikkoa)
 
Sone
Siis minulla on oikeesti tylsää....


Pituutesi 1.72m
Paino ennen raskautta 65kg
Laskettu BMI ennen raskautta 21.97
Laskettu BMI tarkoittaa että olit normalipainoinen pituutesi verrattuna ennen raskautta
Raskausviikko 34vk
Ottaen huomioon pituutesi ja painosi ennen raskautta, tässä vaiheessa raskautta kohtuullinen painonnousu on: 74.18 kg -- 77.73 kg

Viimeks oli 76 mittarissa |O
 
kuukaidet vaan kiiruhtaa eteenpäin mieletöntä vauhtia. En ole ehtiny käydä sivuilla varmaan puoleentoista kuukauteen. Aloitin kesäloman 25.6. ja siitä sitten suoraan äippälomalle. Loman alku oli niin hulinata kun touhuttiin äitini 50-vuotissynttäreitä. Nyt sit ekan kerran on aikaa kunnolla istahtaa koneelle kuulumisia laittamaan. Jotenki on sellainen olo, että on kauhiat täpinät että koko ajan pitää tehdä jotain tai mennä jonnekin, vielä kun voi. ja sitten jos sattuu pysähtymään niin tulee totaalinen väsy (johtunee hemoglobiiniarvosta 98)

Muita vaivoja mulla ei oikeastaan ole ollut kuin toi alhainen hemppa joka nyt on alkanut näkyä väsymisenä. Kävellä en pysty pitkiä matkoja ku 15 minuutin kävely tuottaa ankaran pissahädän ja mahaakin alkaa kivistää. mutta pyörällä onneksi pääsee hitaasti mutta varmasti paikasta toiseen. Raskauden alusta on painoa kertynyt 13,3 kg ja odottelen kauhulla että koska menee 75kg raja rikki... Olen nimittäin mennyt vannomaan, että sen isommaksi en rupea!

Tässä tein listaa vielä hankkimatta olevista tavaroista... aika paljon pitää viel tuttavia/kirppareita/liikkeitä käydä läpi, että kaikki tarvittava on valmiina Möykyn putkahdettua maailmaan. Mut se jo helpottaa, kun tietää mitä tahtoo. Tässä vaan odotellaan tulevia lomarahoja, jotta pääsee shoppailemaan.

Tässäpä kuulumisia tällä kertaa. Yritän nyt alkaa lueskelemaan, mitä teille kuuluu... kun tätä aikaa lomalaisella kerran on.
 
Pituuteni 158,5 cm
Paino ennen raskautta 56 kg
BMI ennen raskautta 22 (normaalipainoinen)
Raskausviikko 36
Kohtuullinen painonnousu tässä vaiheessa raskautta on: 65.91 kg-69.82 kg

Viimeksi (rv 34+4) paino oli 77.3 kg :ashamed:
 
triinu muistaakseni mulla on mennyt verta vajaa litra synnytyksessä. Kaippa se suurin osa tulee sieltä jostain kohdun seinämistä ja istukasta, vähän niinkuin menkkojen aikaan. Sitten repeämät sun muut on erikseen jos niitä tulee ja niistä verta. Mutta tuo veren tulo on ihan luonnollista. Eikä se tunnu missään tai hb:ssä jos paljon menee, mulla se synnytyspäivä/yö ja vähän seuraavaakin on mennyt sängyssä mutta äkkiä siitä sitten toipuu ja pian olis jo valmis lähteen kotiin.

Mulla oli tuon laskurin mukaan tullut kilo ehkä enemmän kuin suositus oli. Saisin painaa joku alle 63kg mutta nyt ollaan jo hieman yli. Esikoiselta tuli tuplasti tän verran painoa joten ei huolta. Silloin siis lähtöpaino oli joku 45-47 ja synnärille mentäes painoa noin 75kg!! :ashamed:
 
Taivaannasta mä oottelen kans vähän rahaa niin pääsee osteleen loppuja ja jotain mukavaa,,, täs kuussa tulee normaaliin verrattuna hiumasti enemmän rahaa mutta eka eräkin tulee vasta ens viikolla joten siihen asti pitää olla ja elää hillitysti.
 
Heipat

Synttärisankareille onnittelut :flower:

Inhottaa neuvolassa justiin tuo painontarkkailu joka sadan gramman tarkkuudella, tuttava justiin synnytti englannissa ja siellä ei kuulemma punnittu kertaakaan koko raskauden aikana. Näkeehän sen nyt päällepäin jos kamalasti rupeaa turpoilemaan.

Tuohon kahvinjuonti asiaan niin mulla jäi alkuraskaudessa koko kahvi pahoinvoinnin takia, mutta sen jälkeen olen pari kupillista päivässä juonut, kuten ennenkin. Tupakkakin jäi plussattua, jospa jäisi pysyvästi..

Mullakin muuten nukkaantui se makuupussi pesukoneessa vaikka ei mitään harsoja ollutkaan samassa koneessa. Kai niissä vaan on sitten joku vika.

Ihmettelin joku aika sitten kun jotkut sanoi että lonkka puutuu yöllä että miten sekin voi muka puutua, mutta nyt on tullut tutuksi tuokin vaiva, kyllä se lonkka näköjään voi puutua :LOL: vaikka kummalta kuulostaakin.

Mulla on nuo kotiutusvaatteet 56 cm ja nyt rupesin miettimään pitäisköhän sittenkin laittaa vähän pienemmät, jotenkin on niin hankala mieltää miten pikkuisia ne vauvat sitten synnyttyään ovatkaan.

Meidän pitäisi vielä löytää vaunuihin sellainen metallinen kissaverkko. Meillä on yhdistelmät pehmeällä kopalla ja nyt näin tuossa uudessa kaksplussassa siellä mainossivulla sellaisen Hepe-unisuojan joka kävisi niihin vaunuihin, mutta netissä ja kaupassa olen löytänyt vain noita mitkä käy vaunuihin joissa on kova koppa. Se nyt ei niin kiireinen ole että ehtii etsiä myöhemminkin, aluksi istun varmaan terassilla vaunujen vieressä vesipyssyn kanssa vahtimassa ettei naapurin kissa tule lähelle. Vaikka en ole sitä koskaan vielä meidän terassillä nähnyt niin en viitsi ottaa sitä riskiä että joku päivä köllöttää vaunuissa..

Ai niin siitä närästyksestä, mun mielestä Samariinia ei suositeltu raskauden aikana, Rennietä voi kyllä käyttää.

Ruuanlaittoon pitää kohta lähteä
Hyviä vointeja kaikille

 
Tuli tuossa mieleen kun lueskelin että joillain makuupussi on menny nukkasen näköseks, että ootteko noudattanu ohjelämpötilaa..eikse ollu 40astetta niinkuin toppavaatteissaki ym? Tämä "välähdys" siitä kun luin että makuupussin kans on ollu koneessa harsoja, ja niitähän saa pestä 60-90asteessa.

Tänään ollu oikea touhupäivä :LOL: Oon ommellu, pessy pyykkiä (toinen koneellinen menossa), tyhjentäny ja täyttäny tiskikoneen, vieny roskat ja tehny ruuan valmiiksi :D Paljon tullu hommattua, normaalisti laiskottelen vaan tietokoneen ääressä.... :whistle:

Heh, piti käydä katsoo tuo Sonen linkki.:)
Pituutesi 161cm
Painosi ennen raskautta 49kg
BMI ennen raskautta 18,9 : Laskettu BMI tarkoittaa että olit normalipainoinen pituutesi verrattuna ennen raskautta
Rv 36
Ottaen huomioon pituutesi ja painosi ennen raskautta, tässä vaiheessa raskautta kohtuullinen painonnousu on: 58.91 kg -- 62.82 kg

Aika hyvin, jotain 60-61kg painan tällä hetkellä!:) Piti testata mitä tuo sanoo painosta rv40, niin "Ottaen huomioon pituutesi ja painosi ennen raskautta, tässä vaiheessa raskautta kohtuullinen painonnousu on: 60.36 kg -- 64.91 kg" :D Saa nähä pitääkö paikkasa :LOL:
 
Hellurei!!

Juomisesta, janottaa koko ajan.. mihinkään en uskalla lähtee ilman vesipulloo..iskee pakokauhu jos en saa vettä heti :D , ja tuskanhiki otsalla koko ajan, ja jos en saa raitista ulkoilmaa ni alkaa happi loppuu.. että semmosta täällä ja ollu jo pidemmän aikaa!!

Kahvista, oon vähentäny.. alkuvaiheessa ei maistunu ollenkaan, ja nyt maistuu aamukahvi, puol- koko kuppi ja joskus päivällä.. jos vieraita tai ite kylässä ni sit menee kans kuppi..eli n. 2-3 kuppii/pv

Makuupussi, miulla ainakaan nukkaantunu.. pesin 40 ja toppavaatteitten kanssa. pesen aina ohjeitten mukaan. ja harsot pesin lakanoitten kanssa 60 asteessa.

vauvan sänky, meillä on sellanen soikeen mallinen korisänky ja ostin siihen tikkikangasta niiku petarin tilalle, ja tänään rupesin laittaa sänkyy valmiix..ni vitsi et palo käpy.. se petarikangas on ihan liian iso ja en saa laitettuu sitä hyvi siihen sänkyy.. ku haluisin sen kireelle, mut huonosti menee.. plah.. pitää häiritä taas ompelija ystävääni ja pyytää tehä sit kaksi soikean mallista petaria.. ku alux aattelin et ei tarvi alkaa leikkelee sitä kangasta..

kotiin tulo vaatteet, laitoin vauvalle n. 50cm potkuhousut ja 50cm body ja varuix Äpakkauksen 60cm body. sit viel sukat, hattu ja collaripuku mukaan, ni eiköhän noilla vaavi pärjää kotiin!! Ja siis mie ootan omasta mielestäni 4kilosta vauvaa, ehkä isompaakin.. esikolla oli nuo saman kokoset vaatteet ku tuli kotiin ja paino 4060g ja 51cm. Eka alkuun hälle mahtu 50cm vaatteet, mutta ei nuo 60cm hirveen liian isoja ollu!!

Synntäri onnittelut Neitiperholle :flower:

nyt taidan lähtee laittaa pyykkii kuivamaan, ja sit poitsun kaa johonki..

Meillä mies lähtee vklopux kaverille kylään, sanoin et nyt menee jos haluu johonki mennä rellestää ennen elokuun puolta väliä, koska tuskin tää tänä vkloppuna vielä syntyy!! sit saa oottaa varpajaisia :D

Mie meinasin kanssa viettää varpajaiset sitte joskus syksyllä tai jotain..esikoltakin on varpajaiset vielä viettämättä!!! :D

nyt poistun..

äiti lpr 36+2
 
Aurinkoista päivää kaikille! :wave:

Monta päivää on menny tässä miehen sisarusten kanssa kaikenlaista touhutessa (ovat meillä yötä), niin ei oo palio ehtiny nettiin.. tekstiä oli tullu niin monta sivua etten jaksanu ees kaikkea lukea, mut kirjottelen kuitenki jotain kuulumisiani...

Kävin tänä aamuna taas verikokeissa, otettiin ne maksa- ja sappihapot, ku seuraavat sitä mahdollista hepatoosin uusimista. Huomenna ois sitten tulokset tiedossa, saas nähä mitä näyttävät.. onneksi ei ainakaa pahempaa kutinaa oo ilmenny, joten sinänsä oon aika luottavaisin mielin.. :) Verikokeitten jälkeen käytiin miehen ja pojan kanssa vähän ruokaostoksissa ja Toy´s Rus:ssissa (miten lie kirjoitetaankaa?) ostamassa kummipojalle synttärilahja sekä meiän pojalle muovinen auto-hiekkalaatikko. On muuten varmasti tuo kauppa jokaisen lapsen unelma.. valtavasti oli valikoimaa... :)

Tänään sain jopa ensimmäisen koneellisen vauvanvaatetta pyörimään.. Helepolla pääsee vaatteitten suhteen jos poika syntyy, niin vaatteet ois aikalailla valmiina isolta veljeltä perittynä.. mut sitte jos tyttö tulee, ni se on lähettävä suoraa laitokselta vaatekauppaan ja ostettava kasa vaaleanpunaisia hepeniä.. ainaki melekeen... :D Noh, sen näkkee sitte että kumpi sieltä putkahtaa... :)

Tuon painolaskurin mukaan mulla on tullu painoa just sopivasti.. vaikka itestä kyllä tuntuu että sitä on tullu liikaa... :kieh: Nyt oonki koittanu syyä noihin makeanhimoihin hedelmiä ja muuta terveellistä, ettei ainakaa lihomisesta tulis painoa enää... kiva sitte synnytyksen jäläkeen alakaa makkaroita sulattelemaan masusta.. ja peppuki on vissiin kasvanu ku sinne on näkkyy tullu kivasti raskausarpia.. :kieh: Nooh.....

Hyviä vointeja kaikille sekä voimahali kaikille sitä tarvitseville!!!! :hug:

Annilia & Nuppu 35+3
 
Moikka kaikille!

Olen ollut melkein pari vkoa poissa koneen ääreltä, lomareissulla ym. kiireitä ollut, nyt ehdin pitkästä aikaa rauhassa lukea teidän muiden juttuja, joita oli tullutkin hurjasti tänä aikana.

Käytiin tän vkon alussa ultrassa, vauvalla kaikki hyvin, hieman normaalin painon alakäyrällä menee, on nyt 1854 g. MUlla edelleen suht pieni masu, joten tuskin ainakaan paljoa yli 3 kg vaavia tulee. Itekin olin syntyessä vain 2810 g, joten kai vauvan pieni paino johtuu siitäkin. Naureskelin lääkärille, että pitääkö tässä alkaa syömään vielä enemmän, vaikka nyt jo syön paljon omasta mielestäni, kun nälkä on parin tunnin välein, mutta lääkäri sanoi, ettei kannata, ei se vaikuta vauvan painon, kunhan en dietille ala, se olis huono asia, minkä maalaisjärjelläkin ymmärtää.

Lääkäri teki sisätutkimuksen ja mun paikat on alkanu jo pehmeneen, mutta kiinni onnex kuitenkin, kanavaa jäljellä 1 cm. Rennosti käski ottaa ja juoda paljon, jotta vauva pysyis sisällä mahdollisimman pitkään. Ja painoakin hänelle sais kyllä tulla vielä reippaasti. Alkoi tosissaan mietityttämään, että mitä jos vauva tuleekin maailmaan jo muutaman vkon päästä, eikä meillä vielä kaikkea tavaroita hankittuna, vaatteitakin olen vasta alkanut katsomaan läpi ja pesemään. Nyt täytyy alkaa tosissaan laittamaan asioita kuntoon vauvan tuloa varten, kun tähän asti olen aatellut, että kyllä ne ehtii.

Monet tutut ovat kyllä lohduttaneet mua kuulleensa, että muillakin ihmisillä on alkanu paikat pehmeneen ja kanava lyheneen varhaisessa vaiheessa ja silti vauva mennyt täys- tai jopa yliaikaiseksi. Täytyy vaan luottaa siihen, että kun otan nyt iisisti muutaman vkon, se auttaa asiaa. Onnex vaavi liikkuu päivittäin, joten tiedän sillä olevan kaikki hyvin.

Tuolla sairaalakäynnilä otettiin myös sydänkäyrä, joka oli ok, mutta siinä näkyi, että 10 min. sisään mulla tuli 5 suppareita, joista en ite tiennyt mitään, tosi pelottavaa, kun en tunne niitä!! Tuntuu, että masu on muutenkin niin pinkee, hoikka kun olen, niin ehkä sekin vaikuttaa, etten tunne. Lääkäri sanoi, että ilmeisesti harjoitussuppareita ovat ja ihan varmasti sitten tunnistan ne oikeat, kun kipeää alkaa ottamaan. Lääkärin mielestä mitään välikontrollia ei tarvita, vaikka mun paikat olikin alkanut jo valmistautuun synnytykseen, synnytystapa-arvio sit vajaan kuukauden päästä. Itteä hieman hirvittää, kun ei ole mitään välikontrollia, että jos sit kuukauden päästä oonki jo esim. auki ja valmis synnyttään, mutta jospa kunnon lepo auttais, ettei vauva tuu ennen aikojaan.

Onko kenelläkään muulla kokemusta, että kanava olis lyhentynyt jo noin paljon? Muistan jostain kuulleeni tai lukeneeni, että ekax paikat pehmenee ja aukeaa ja sit vasta kanava alkaa lyhentyyn, muta mulla jostain kumman syystä kanava lyhentynyt jo, onko kenellekään tietoa/kokemusta, miksi näin? Huolestuttaa vaan niin paljon tuo asia!!

Muuten voin ihan hyvin. Alaselkäkivuistakaan en oo joutunut kärsiin vkoon, nukuttua oon saanu paremmin kuin muutama vkoa sit, tosin vessareissu pitää yöllä tehdä, mutta saan unta heti uudestaan, toisinkuin pari vkoa sit, valvoin parikin tuntia vessareissun jälkeen ennenkuin uni tuli taas. Janon tunnen on kyllä kova, kuten moni muukin täällä ilmaissut. Vatsa toimii normaalisti.

Sipe81 33+5
 
Kävin kanssa tossa laskurilla huvin vuoksi, antoi 70.4-74 Ja painoa tullut sen 10 kg, eli nyt jotain 70 kilon luokkaa..Mutta viime raskauidesta olikin sitten tähän mennessä tullut paaaljon enemmämn:D
Kertokaa tyhmälle miksi ilokaasun anto lopetetaan?
Nyt on hoitopöytä ja sänky kasassa ja oon siivonnut ja järkännyt koko aamun..Ja nyt jumiuduin tähän koneelle..enkä muista mitä piti kommentoida..tää on niin tätä :/ Huomenna neuvola, palailen siispä astialle =)
f ja p 36+4
 
Ai niin, ainaskin se kahvijuttu piti kommentoida..Minä juon kupin aamulla ja toisen iltapäivällä. Kupin saatan illalla ottaa jos ollaan kylässä tms. mutta se on ehdoton raja mulla..Vaikka väliin menis enempikin :p
 

Yhteistyössä