***ELOMASSUT 2008***syyskuussa

Viime yö oli ensimmäinen yö, kun kossi valvoi sitten ihan koko yön :/ Ei vain nukahtanut, halusi vain seurustella. Ei nukahtanut tissille, ei pullolle, ei syliin, ei sitten niin millään. Jos laittoi sänkyyn niin kätinä ja huuto alkoi, sylissä sitten hymyili oikeinkin leveästi. Aamulla oli neuvola ja neuvoivat pitämään kossin tämän päivän hereillä, helpommin sanottu kuin tehty. Nyt tietysti nukkuu kuin enkeli.

Hyvin jatkaa poika kasvuaan, painoa oli 5850 gr ja pituutta 57,8 cm. Ikää tuli perjantaina 6 vkoa mittariin, ei siis enää mikään ihan pikku-poika.

elo-onni08: Meidän poika syntyi perjantaina 1.8. ja henkilötunnus tuli seuraavan viikon keskiviikkona eli olikos se nyt 6.8. Tuli siis todella nopeasti.

Maistraatti lähettää henkilötunnuksen vauvan äidille (jos siis avioton lapsi) ja äidin kunnan lastenvalvojalle. Lastenvalvoja ottaa yhteyttä muutaman viikon kuluttua kun on tiedoksi saanut vauvasta tai lapsen äiti/isä ottaa itse yhteyttä. Me otettiin itse yhteyttä lastenvalvojaan ja haastattelu tehtiin puhelimitse, kävimme sitten paikanpäällä vain paperit allekirjoittamassa.

Lauren-78
 
odotus puolelle oli tullut marikoolta viestiä kopioin sen tuohon alle kun oli vauvan syntymä ilmoitus oli sinne tullu jotain muutakin


Hei kaikille!

Yritän pikaisesti päivittää tiedot.. Eli vihdoinkin meillekin syntyi vauva ! 8.9.08 klo 8.58. 7.9 aamulla klo 7 meni lapsivedet ja siitä sitten alkoivat supistukset. Synnytys oli tosi pitkä ja vaikea, siitä myöhemmin lisää (ilman traumoja ei selvitty). Vauvalla oli alkuun hengityksen kanssa komplikaatioita ja tehovalvonnassa vietti elämänsä ensimmäiset päivät. Tyttö saikäytti vanhempansa perusteellisesti!
Mutta nyt ollaan oltu kotona viikonloppu ja tyttö on maailman kaunein ja ihanin!

Täytyy myöhemmin yrittää ennättää lukea teidän muitten kuulumisia!

Marikoo ja Papuliini 7 vrk

ai niin.. painoa 3850g ja pituus 54cm!

 
1kk neuvolakäynti takana, Eetu kasvanu tosi hyvin :) Painoa on tällä hetkellä 3980g (syntyessään 2880g) ja pituutta 51,5cm (47cm), pipo 37cm (34,5cm) :D Eli hyvin jätkä kasvaa korvikkeella, pulauttelusta huolimatta!!

Oltiin kaks yötä vloppuna mun porukoitten luona..:) Meillä pojalla päällään sisällä pitkähihainen body ja puolipotkarit tai villikset plus sukat. Ulos lähtiessä lisäks tumput, kypärälakki, nauhalakki sekä lämmin ulkopuku (just passeli nyt syksyksi). Yöllä joko pitkä- tai lyhythihainen body+puolpotkarit/villikset tai joskus sellane haalariasu ja lyhythihainen body...

Meillä mies hoitaa vauvaa ihan samallai kuin minäki, eli syöttää, vaihtaa vaipat, seurustelee, valvoo yöllä jne... Hän on "nykyaikainen" ja inhoaa vanhanajan käsityksiä "miesten ja naisten töistä", minun onnekseni ;) Elikkä hän myös siivoaa, kokkaa ja tiskaa ja kaikkea mahollista.:) Ihanaihana mies :heart:

Eetu nukkuu keittiössä turvakaukalossa ja kuuntelee radiota.... :LOL: Äippä saa istua tietokoneella :whistle: :whistle:

Upp3 ja Eetu 4vk 3vrk
 
Hyvää alkanutta viikkoa kaikille!

Yritin lukea tänne tulleita juttuja, mutta en muista yhtään mihin kaikkiin piti kommentoida... Sama pää kesät talvet. Vaatetus meilläkin sama kuin melkeinpä kaikilla muillakin. Sisällä pitkähihainen body, housut ja sukat. Uloslähtiessä lisäksi lakki, tumput ja haalari. Vaunuissa vielä makuupussi.

Meillä käydään useimmiten suihkussa vauvan kanssa. On niin paljon nopeampaa kuin kylpeminen ja vauva tykkää siitäkin kovasti. Suihkutellaan aika usein, koska poika puklailee paljon ja haisee sen mukaisesti :D Joskus pesen iltapesun yhteydessä koko jätkän tuossa khh:n ison altaan hanan alla - kun vielä toistaiseksi mahtuu niin tekemään. Ja pelkällä vedellä on toistaiseksi mennyt. Olen kyllä ostanut jo odottamaan Natusanin top to toe:ta. Sitä olen aiemminkin käyttänyt ja tykännyt.

Meillä edelleen yöt kolmen tunnin syöttöväleillä ja muutenkin ihan kivalla rytmillä silloin kun ollaan tässä kotosalla normaalisti. Sitten kun on jotain normaalista poikkeavaa ohjelmassa tuppaa päivärytmi menemään ihan sekaisin. Ja se syö äitiä... :kieh:

Kuten eilen kun oli ristiäiset. Poika ei tykännyt yhtään olla juhlien keskipisteenä ja kämisi koko ajan. No homma saatiin kuitenkin hoidettua, ja näin pojasta tuli Hannes Herman. Yritän päivittää profiiliin tuoreen kuvan.

Säihke ja Hannes 1 kk 3 pvää
 
Heippa pitkästä aikaa!

Eipä ole vauvan syntymän jälkeen montaa kertaa ehtinyt koneelle. Miten ihmeessä te muut ehditte päivittäin?

Meillä alkaa pikkuhiljaa löytyä rytmit arkeen. Aamupäivät menee tankaten (herätään n.8-9 aikaan), sitten pitkät päikkärit, 3-4t, ilta taas tankataan ja yöllä toiset pitkät unet jopa 3-5t, muuten nukutaan pätkiä, syödään ja seurustellaan. Yllättävän paljon neiti jaksaa jo seurustella - ja myöskin vaatii sitä, häntä ei niin vaan laiteta koppaan tai lattialle, vaan täytyy pitää seuraa. Kantoliinassa tykkää myös olla, itellä vaan kesti hetki muistella, että miten ihmeessä liina sidottiin...

Imetys sujuu hyvin, vähän olen jo laittanut maitoa pakkaseen. Tuttipulloakin tuli kokeiltua, kun lähdin esikoisen ja koiran kanssa ulos, olin juuri syöttänyt neidin, mutta tyyliin kun ulko-ovi meni kiinni, oli neiti alkanut huutaa... onneks oli osa maidosta vielä jäähtymässä jääkaapissa, mies oli päässyt ruokkimaan neitiä ekaa kertaa. Hyvin oli maito maistunut myös pullosta - hyvä tietää tulevaisuutta varten, pääsee itsekin harrastamaan :).

Rinnanpäiden rasvaamisesta ootte puhuneet, sairaalasta antoivat matkaan sitä Laso... mitä nyt olikaan, mutta kaikkein parasta ja halvinta rasvaa on rintamaito! Meillä neiti yleensä puklaa maidot suoraan rinnalle - hoituu rasvaukset samalla :D .

Ristiäiset meillä on lokakuun puolessa välissä, vaari kastaa. Ite tehdään kaikki tarjoilut, varmaan aika norjalaiseen tyyliin, kun siellä neiti kuitenkin sai alkunsa ja oltiin yli puolet raskausajasta siellä. Vieraiden määrä on vielä mietinnässä ja toisia kummeja ei olla vielä kysytty. Musiikki/laulut pitäis myös miettiä: oisko jollain esim. nettisivuja, mistä löytäis kivojen laulujen sanoja ja nuotteja? Vai täytyykö mennä kirjakauppaan?

Joku oli huolissaan vähäisestä kasvusta, meillä oli neuvola 9 päivän ikäisenä. Syntymäpainoon on tullut vajaa 100g lisää, kotiinlähtöpainoon n.300g, pituutta ei yhtään. Tosin oli sijainen th:na, sanoi itse, että ehkä hän ei suoristanut vauvaa kunnolla ja yleensä kasvavat joko pituutta tai painoa. En jaksa itse stressata, niin kauan kun neiti nukkuu ja syö hyvin, jaksaa seurustella ja vaipat tulee noin nopeaan täyteen... Parin tunnein välein suunnilleen vaihdetaan vaippa ja joka kerralla on imukerros jo ihan märkä ja melkein joka kerralla myös vähän kakkaa... (meillä siis kestoillaan)

Vauvakuumeesta ootte myös puhuneet, mulla olis jo uuden vauvan kuume... koko tää raskaus meni niin helposti, synnytys oli helppo, vauva on helppo... mieskin haluaa lisää lapsia, puhui jo isomman auton ostosta, et "viimestään 2v päästä, kun kolmas lapsi tulee", mut ei me olla vielä tarkemmin suunniteltu, koska annettais kolmoselle lupa tulla. Nautitaan nyt kaikessa rauhassa näistä nykyisistä lapsista, en mä ehkä kuitenkaan haluais kahta vaippaikästä samaan aikaan... näillä kahdella on 3,5v ikäeroa, tuntuu oikein sopivalta.

Nyt on mentävä syömään. Harvinaisen rauhallinen ruokahetki meille, kun molemmat lapset nukahti samaan aikaan!!!

Hemuli ja pikkuneiti 12 päivää
 
Ihania kuvia ootte laitelleet :heart:

Neuvolakuulumisia: painoa 4520g (eli +300g viimekertaiseen), pituutta nyt 56,2 cm ja pään ympärys 40. Poika seuraa tarkasti katseellaan, hymyilee ja jokeltelee.

Yhtenä päivänä huomasin, että hoitopöydällä ollessaan Elmeri vääntää itseään vaippaa vaihdettaessa koko ajan oikealle. Samoin pää oli suuntautuneena oikeaan ja koko poika näytti olevan ihan bumerangin muotoinen - keskilinjaan piti korjata vartaloa koko ajan. Tuo pään suunta nyt on hänellä mieluiten oikealle myös sängyssä selällään maatessa, että sylissä köllötellessä. Huolissani siitä lääkärille mainitsin ja hän katsoikin, että oikean kyljen lihakset on pikkuisen supistuneet, kun kaveri venyttää koko ajan itseään vaan toiseen suuntaan. Saatiin ohjeiksi laittaa kaikki mielenkiintoinen vasemmalle hoitopöydällä ja kanto-ohjeita joilla saadaan tuota toista kylkeä puolestaan venymään. Käskettiin vielä vaihtamaan nukkumakylkeäkin kallon muodon takia, ettei tuu liikaa toispuoleiseksi. Ja niin kun tässä on jo aikaisemminkin koittanut tasapuolisesti molemmille puolille nukuttaa ja kantaa eri asennoissa :headwall: :( Toivottavasti jumpat ja venyttelyt auttaa...

Itse en oo vielä aloittanut mitään varsinaista lihastreeniä - lenkillä vaan käyn. Ongelmana on tää hillitön makeanhimo :eek: Vaikka melkein kaikki raskauskilot on jo hävinneet, niin tällä menolla painan kohta enemmän kuin viimeisilläni... Oon huomannut, että musta on tullut tosi laiska tekeen itselleni mitään välipaloja tai aamupaloja. Monesti oon syönyt aamupalan kahdentoista aikaan, kun ei oo aiemmin ehtinyt... Sitten kiireessä ja väsyneenä sitä tulee tartuttua kaikkeen, mikä on helpoiten saatavilla ja tulee nopeasti. Pitää varmaan alkaa tekeen itselleen eväät aikaisemmin valmiiksi, että on jotain napattavana vaikka ohimennen.

Häippäsen tästä selitteleen muualle :D Nähdään!

kaneliomena ja Elmeri
 
Lauren-78 kertoi, ettei hänestä kotiäitiä tule, niin voin sanoa ettei minustakaan. Viihdyn kyllä pojan kanssa, mutta ei minusta mitään pullantuoksuista äitiä tule. Nyt jo teen "töitä" parina päivänä viikossa, tosin pieni voi olla siellä mun mukana, sillä käyn tekemässä hommia vanhempieni luona ja siellä kyllä vaunujen heijjaajia löytyy.

Meillä on jätkä alkanut saada kauheita raivareita kun pitäisi käydä nukkumaan. ihan selvästi pientä väsyttää, mutta ei millään haluaisi antaa unelle periksi ja jos yritän saada tuttia suuhun niin huuto on vielä suurempi. Tutti kyllä kelpaa, mutta ei ihan aina. Mutta sitten kun nukahtaa, niin sitten nukkuu sen kolme tuntia putkeen.

Tuosta isyydenvahvistamisesta, niin minäkin olin kuullut kaikenlaisia juttuja miten kauheaa se on, mutta 10 minuuttia meillä siellä meni ja ei oikeastaan muuta kuin allekirjoitettiin paperit. Isyys siis vahvistettiin ja samalla tehtiin yhteishuoltajuuspaperit.

shihtzu + pikkumies 3vko 1vrk
 
Nyt minä kirjoittelen meidänkin kuulumisia, oli mikä oli, en oo ehtiny pitkilleen kunnolla tänne (siis ehkä 2:n wiikkoon :LOL: ja tawan wee ei taas näköjään toimi..esikoinen siis taas käyny)

meillä on mennyt ihan hywin, mulla ei oo hirweesti waan maitoo tullu.. joten ollaan jouduttu lisämaitoa antamaan kun tuo poikanen syö ihan mielettömästi! tai ainakin siltä tuntuu! iltayöt nukkuu hywin mut sitte se heräily ja ininä alkaa aamuyöstä siihen asti kun kunnolla herätään! Hassulta tuntuu kun joidenkin wauwelit on jo yli kk:n ikäisiä ja meillä wasta reilut 2wko, tuntuu et ois jo kauemmin..

jälkiwuodosta kyselisin..kun on ollut joskus puhetta mutta nostan TAAS esiin..oon kuullu et se ois loppuwaiheessa rusehtawaa ja niin oli esikonkin jälkeen mutta että nyt on wälistä rusehtawaa mut wähä wälistä ihanku ois oranssistakin.. onko kellään muulla? toiseks mulla tuli wiime wiikolla ihan ihme juttuja tuolta alapäästä pari krt, soittelin eilen niistä neuwolan tädillekin mutta sanoi waan että seurailla jos ei ole watsakipuja eikä wuoto haise..no, jospa siitä ei mitään seurais.. *huoh*.. (on waan niin mieltä stressaawaa kun tulee tuommoista).

neitiperho :hug: woimia miehes kanssa!

Meillä mies lähti isyysloman jäljiltä eilen töihin, wielä ois wiikko et pitää jossain waiheessa sitten. ei meilläkään mies hirweemmin kotitöihin osallistunut..olenkin ajatellut että pitikin sitten ihan loman lomana melkeistään! mut en mä wiitti syytellä, teki kuitenkin ruokaa ja laitto ihan annokset lautasille ja tarjoili, jota muuten ei oo aiemmin tehny! :p oli wauwan kanssa (niinku oli eilenki töiden jälkeen kun käwin kaupassa, eikä anna wielä wiedä kauppaan wauwaa, ennemmin jää itte sen kans kotia), waihtelee waippoja ja waatteita ja syöttää pullosta.. et sillei antaa wähä wapaammat kädet mulleki kotona touhuamiseen. wälistä kyllä on tahtonu ite sit wäsyä wähä kun wälistä joitaki öitä kun ei hirweesti oo tullu nukuttua, osasyynä warmaan on tuo himskatin nuhakin joka tuli pienoiselle. sillo ei oo aina oikein jaksanu miehen juttuja kuunnella, mut muuten on onneks menny ainaski wiel hywin!

Isyyden todistamisasiasta, meille tuli eilen kirje kotiin et on warattu aika sille päiwälle siihen aikaan.. wiimeks tuli kirje jossa piti soittaa itte se aika. mut ne laittaa kirjettä sieltä jos ei itte ehdi ottaa sinne ensin yhteyttä! (tai ainakin näin on kahdella eripaikkakunnalla käynyt)

Huh jokohan tää mun kirjoittelu riittäis! :eek: pitäis alkaa siiwota, kahwikin on taas alkanut maistua ja eilen jopa koski päähän kun en aamukahwia juonut ja sitte herkes kun joi kupin ja ihanuutta että alkaa wessahommatkin luonnistumaan normisti synnytyksen jälkeen!! :LOL: (elämän pieniä arjen asioita joita taasen osaa arwostaa! :D )

ainiin, meillä ristiäiset ens kuun alussa! :heart:
 
Sotu myö saatiin paperista kopiot jo sairaalassa, vauvan sotu siis.. että nopsaa toimintaa!!

Isyys tunnustus, kirje tuli kotiin ja ite piti varata aika. Siellä täti sitten kyseli vähän että onko mies ainut mahollinen isä miun puolelta ja uskooko isä sen :eek: ja plaa plaa.. esikolta en muista tollasia kysymyksiä, ja hiukka loukkaavaa miusta se oli, koska ollaan tosiaan oltu yhessä 8.5v. asuttu yhessä melkeen koko aika ja meillä tää on toinen lapsi, eikä kummallakaan lapsia muitten kanssa.. mutta eipä olla naimisissa, anteeksi siitä yhteiskunnalle :kieh:

Meillä pari yötä mennä ihanastai, ja alku yöllä on pisin nukkuma aika ollu nyt 4-5h!!!! ja sit n. 3h ja syömään. eli kaksi syöttöä riittäny, sit neiti saattaa herätä 7 aikaan, tai jatkaa unia syömisen jälkeen.

Hernekeitto, mies teki eilen hernaria, ja mie olin ihan varma et tulee huuto yö neitille, mutta ei mitään, muutamia pieruja väänsi alkuyöstä, mutta ei muuta!!! Ja kahviakin oon juonu ja ei näytä noi pierut pahenevan *kop kop*. Eli ihanaa ku saa alkaa syyä normaalisti!! Herkut maistuu miullekkin ihan liikaa.. varsinkin ku yritti vähän hillitä tos raskauden aikana, ni nyt se kostautuu.. onnex imetys kuluttaa, mutta rajansa silläkin kai.. :D Mutta kunhan tää flunssa on selätetty, ni sit mie alotan kunnolla herkut pois, ja reippaana lenkille!!!

Urheilu, en miekä oo tehny muuta ku kävelly vaan, en kyllä vielä koe että tuo perse ois ihan kokonaan palautunu :kieh: , kiitos repeämien taas jälleen kerran :kieh: .. enkä mie minnekkään salille tai jumpalle pääsiskään, vaikka haluisinkin ehkä.. mies vuorotyössä, ja muutenkin miusta on sitten kiva viettää perheen kanssa aikaa ku on mieski kotona, ni en tykkää lähtee mihinkään.. mielummin käyään sitten porukalla ulkoilemassa tai jotain!!

Menkoista / täysimetys miulla oli eilen sellasta pientä menkka juilintaa masussa ja enemmän vuotoa, että oisko ollu sitten jo jotain pientä sinne suuntaan, tosin se vuoto ei kyllä ollu ihan verta, vaan sellasta vaaleenpaa, mutta punasempaa ku vähään aikaan on ollu :kieh: ihanat jutut.. mutta mistä noista tietää.. en usko että 4vk jälkeen synnytyksestä enää mitään komplikaatioitakaan voi tulla.. Kai?? ja siis täysimetyksellä mennään.

Pumppaan tehokkaasti maitoo pakkaseen, siinä toivossa et pääsisin joskus viihteelle :D . mie sjo vähän lupaili, et kai hän näitten kanssa pärjäis täällä jos mie lähtisin joskus!!!!!! Mutta en oo varma lähtisinkö.. mie en tykkää tulla huppelissa kotiin jos mies on selvipäi ja lapset kotona..

Että tälläsiä mietteitä tänään!!

Tulipa tarina!!

Äiti lpr ja nöppöskä 4vk 2pv
 
siis joo, oon äiti lpr sun kans wähä samoilla linjoilla ton isyysasian kanssa.. meillä myös toinen lapsi ja kummatkin yhteisiä niin itse kyllä wähä koen kans tuon loukkaawana et pitää tommosia kysellä..ja asutaan yhdessä ja ollaan awoliitossa, mutta kun EI olla AWIOliitossa niin hirweet kyselyt ja tulee semmonen olo et oisin olewinaan pettäny et nyt pitää sitten kysellä onko se warmasti saman miehen!
 
niin ja muistan kun ekan kerran käwin ultrassa kun tämä kakkonen oli tuloillaan niin täti kysyi että onko näillä sama isä!!!!! :kieh: sitte ku tokasin et no warmasti on niin sit alko selittään et kun nuorilla ne tahtoo useasti waihtua! ja toisaalta, jos ois ollukin niin mitä se sille ois kuulunu.. ittehän siis olin sillo wiel 21. mutta että tämmönen ajatus ponkas jostain tuolta mieleen..
 
Kiitos Tiina80 että olit siirtänyt tiedot tänne, menin vanhasta tottumuksesta odottajien puolelle.. :)
Huomasin tuossa pikaisesti selatessa kirjoituksia, että onnistuttiin elo-onni 08 sitten synnyttämään samana päivänä naistenklinikalla. eikös meillä ollu sama la myös ? onnittelut pojasta! :flower:
meidän papu se nukkuu taas pitkään. ihanaa jos rytmi olisi tämä, että yöt nukutaan klo 23 alkaen ja yksi yösyöttö 04-05 aikoihin ja sitten aamulla nukutaan taas pitkään. ollaan vanhemmat iltakukkujia, joten se pisin valveillaoloaika ja kitinäaika olisi illasta aina mukavin, kun itsekin on virkeimmillään.
syömisistä sen verran, että tissillä viihdyttäis jopa 4 tuntia, mutta välistä pakko antaa nania, jotta pahin nälkä tyyntyy. oma maito ei vielä riitä. pitäisi pumpata ahkerammin, mutta tuntuu ettei aikaa vuorokaudessa ole niin paljon. kyllähän tämä työstä menee, 24/7. mutta onpa ihanaa kun vauva on vihdoin syntynyt! :heart:

ja omasta painosta sen verran, että sairaalasta lähtiessä paino oli jopa kilon enemmän kuin sinne mentäessä!!! ilmeisesti synnytyksen rankkuus ja sen yhteydessä nesteytykset, sai mut turpoamaan aivan hillittömästi. nyt onneksi viikkoa myöhemmin 8 kg on pudonnut ja 16 kg olisi vielä edessä .no hätä!
jakselemisia kaikille!

voisiko HooÄs päivittää mun tiedot synnyttäneiden listaan? kiitos!
 
huomenet!
mullakin on ollu tuota menkkajuilintaa parina yönä, mut vuotoa ei oo ollu normaalia enempää. oikeestaan vuotoa ei tuu välttämättä enää ees joka päivä.. :) kohtapa nuo menkat varmaan tuleeki ku en oo imettäny nyt ööö pariin viikkoon...

Kävi muute yks kaveri kylässä sunnuntaina nii hän kertoi että hänen äiti ei oo imettäny ketään lapsistaan kauan, ja sitten kun on lopettanut imetyksen ja maitoa onkin jäänyt rintoihin nii on tullu paha rintatulehdus. Mulla nyt alkoi mietityttää et onkohan mulla joitai tippasia maitoa viel tisseissä ku välillä saattaa liiveissä olla maitoa hippasen tai sit tippua muutama tippa jos kauan heilun ilman rintsikoita..:D niin kannattaiskohan mulla kokeilla pumpata nuo rinnat tyhjiks ettei tulis tulehdusta?!?! joinai iltoina ja aamuina on ollu tissit vähän kipeät ja arat mutta sit se on menny hetimmiten ohi..

Kävin eilen salilla miehen kanssa, oli kiva vähä treenata.:) vaikka tein 3 eri lihasryhmän liikkeet nii silti olin puolessa tunnissa valmis ja sain ootella miestä lähes puoli tuntia sit viel..:D johtunee siitä että mulla vähemmän sarjoja kuin miehellä.... tuntuu nii turhauttavalta aloittaa pikku painoilla vaikka jaksais isommillaki mut eipä sitä kehtaa heti alkaa rehkimään ku synnytyksestä ei kuitenkaa oo ku 4,5viikkoa.. vaikka tunnen olevani jo hyvin palautunut synnytyksestä. En uskaltanu vatsalihasliikkeitä tehä ku en oo varma että oliko ne syvät vatsalihakset mitä SAA treenata vai?! ja millaisilla liikkeillä sit treenaan niitä sallittuja vatsoja. Kertokaa tietävät?!?!? Onko ne sallitut liikkeet vatsarutistuksia ja vinoja v.lihasliikkeitä??!? Ei oo mahollista saaha iha livenä apua keltää nii pitää koittaa täältä ammentaa tietoa niiku yleensä ;)

Upp3 ja Eetu 4vk 4vrk
 
Heippa!

Väsyttää, yöt heräillään edellen 2 kertaa syömään ja aamuyöt on levottomia. Sitten pitää edelleen lähettää tuo esikoinen eskariin aamulla joten nukkumiset jää multa jokatapauksessa siihen vaikka vauva sitten nukahtaisikin. Ja tiskivuori on niin valtava ettei keittiöön mahdu ellen tiskaa ja vaatteet loppuu jos en pese ja kissat temmeltää ja kattoremppa päällä ym ym ym. Ajattelin miehelle varovasti jossain vaiheessa ehdottaa että jos vaikka ensi viikolla vapaalla ollessaan voisi yhden yösyötön hoitaa joku yö niin saisin vähän univelkoja kuitattua, mutta suunnittelee kai menevänsä mökille kun isyyden tunnustustakin sen takia siirsi... Pakko kai vaan jaksaa sitten. Kaupassakin pitäis käydä kun kaapissa ei ole enää mitään syötävää.

Kai tää tästä... joskus sitten.

Poika kasvaa hyvin ja syö hyvin. Oikein suloinen ja ihana poika hän on vaikka äitiä väsyttääkin :heart: Pitäisi saada hankittua sellainen vauvakirja johon voisi kirjoitella juttua hänen kehityksestään. Kun vaan sais aikaseksi mennä ostamaan...

Nyt ei irtoa enempää, päässä ei ole kuin tyhjyyttä just nyt...

Onnea vielä vauvautuneille! :flower:

terv. Jennika1983 ja poika 3vko 1vrk
 
äiti lpr mulla sama juttu; oon lypsänyt maitoo pakkaseen minkä kerkeen (en oikein korvikkeita halua käyttää ku omaakin maitoa on vaikka kuinka), että joskus pääsis tääkin mamma vähä ulostautumaan. Vaikka ihan jumppaan/salille... Ois kiva pitkästä aikaa päästä myös viettään vaikka tyttöjen iltaa ystävien kans. Muuten tulee ihan höperöks, jos 24/7 pelkkää vauvan hoitoa. Tässä 5 viikon aikana oon kerran päässyt tunniksi yksin kauppaan ja pankkiasioille, muuten oon vaan ollut vauvan kanssa. Ja täytyy sanoo, että vaikka lastani rakastan enemmän kuin mitään ja tykkään hänen kanssaan aikaa viettää, kaipaan kuitenkin ees JOSKUS myös oma-aikaa. Niinku varmasti jokainen äiti.

Seksistä meillä on puuhat on taas aloitettu. Hyvältä tuntui pitkästä aikaa. Mieskin sanoi, että mä tunnun ihan entiseltäni ja hän kun oli pelännyt, että synnytyksestäö oisin jäänyt jotenkin "löysäksi" :D
Ja täytyy myöntää, että vähän sitä seksiä oon harrastanut myös pikkukakkonen mielessä... Eli saa tulla jos on tullakseen.
 
Ei tänne koneelle näytä kerkeävän enää ollenkaan :headwall: Ei edes sähköposteja lukemaan/kirjottamaan, saatikka tälle puolelle. Laskujen maksukin hoituu erittäin pikaiseen tahtiin. Meillä siis lapset poika 6 v, tyttö 5 v, tyttö 2,8 v ja tyttövauva 4 vko 1 pvä. Voitte vain kuvitella kuinka kiirettä mulla pitää!! Aamulla viimeistään klo 8 pitää herätä itse, kun esikoinen pitää valmistella esikoulua varten (aamuapalat sun muut), 2,8-veelle pitäis ehtiä vaippa ja vaatteet vaihtaa ja myös laittaa aamupala. Samoihin aikoihin sitten jo vauva huutelee ja yhtä aikaa pitäis sitäkin hoitaa. Onneksi toi 5-vuotias lähtee miehen mukana joka aamu ja se vie sen perhepäivähoitoon. Päivisin mulla on kotona vain kaksi nuorinta, mutta ei siltä ehdi mihinkään. Pyykit seisoo, tiskit seisoo ja kaikki muukin. Ja välillä vauva takkuaa päivät eikä suostu nukkumaan, niin ei siinä oo itelle muihin hommiin edes aikaakaan.

Ehkäisy: Mulla ei ole harmainta aavistusta minkä ehkäisyn nyt ottaisin. Jälkitarkastus olis 9.10. ja siihen mennes pitäis tietää... Minipillereitä en syö enää ikinä (viimeks söin imetysaikana). Koskaan ei tiennyt millon kuukautiset tuli ja melkein sai rätti housuissa varooksi kulkea. Kuukautiset tuli vaihtelevasti, jopa yli 72 päivää oli välissä. Tavalliset pillerit ei tunnu sopivan migreenin kans ollenkaan yhteen. Välipäivinä on pää sairaan lujaa kipeä ja oon muutenkin pillereillä ihan kauhea ihminen!! Ei tartte paljon mitään sanoa, kun jo räjähdän. Kuparikierukka oli ennen tätä uutta vauvaa enkä tykännyt siitäkään. Melkein vuoden kärsin joka päiväisistä välivuodoista ja kyllästyneenä otatin sen pois ja annettiin vauvalle lupa tulla, se tärppäskin sitten heti ekalla kertaa :LOL: Hormoonikierukkaa en halua, sain tarpeekseni yhdestä kierukasta jo. Että kortsulinjalla vissiin ja melkein 10 saa laittaa päällekkäin ettei vain hajoa :LOL:

Meillä nukutetaan vauvaa vuorotellen molemmilla kyljillä, juuri sen pään muotoutumisen vuoksi. Ei olis kivaa jos nukuttais vain toisella kyljellä ja pää olis toispuoleinen! Mahallaan ei tykkää sitten yhtään olla ja selällään en uskalla nukuttaa, kun joskus puklaa (aika harvoin) ja sitten kakoo kauheesti, että pitää äkkiä nostaa sängystä ylös.

Vauvakuumeesta: Meidän 6-henkisessä perheessä ei todellakaan podeta vauvakuumetta, tuskin ikinä. Miehen mielestä lapsiluku on täynnä (sen kans yhteisiä 2 nuorinta ja 2 vanhinta mun edellisestä liitosta). Kuitenkin mä EHKÄ joskus vuosien päästä voisin harkita vielä YHDEN tekemistä....

Vauvan pukeminen: Sisällä on päällä pitkähihainen body tai pitkähihainen paita, potkuhousut tai puolipotkuhousut ja sukat. Joskus alla on myös lyhythihainen body. Pihalle laitan noiden lisäksi sukkahousut, villasukat lapaset, lakki ja äitiyspakkauksen ns. kevyttoppahaalari (vanupuku). Vaunuissa on vielä makuupussi ja kylmiä ilmoja varten laitetaan vielä fleecepeitto päälle. Vauva on aina ollut sopivan lämpöinen niskasta, ei hikinen. Ja vaunuissa nukkuu välillä jopa 3 tuntiakin, mikä on ihme!!

Vauvalla ei erikseen ole päivä- ja yövaatteita. Samoilla nukutaan mitkä on päivälläkin päällä. Jos joskus jaksan vaivautua, niin saatan yöksi laittaa vetoketjullisen haalarin, mutta aika harvoin.

Kylpy: Meillä neiti kylpee 2 kertaa viikossa ja kylpyveteen lorautan apteekista ostamaa Acon-merkkistä kylpyöljyä. Siitä tulee vauvan iho ihanan pehmeän tuntuiseksi :heart: Muuten ei ole tarvinnut käyttää mitään rasvoja eikä talkkia. Joskus harvoin on pylly hivenen punoittanut, niin oon lorauttanut talkkia ja sillä hyvä. Rasvojahan ei kai suositella käytettäväksi muutenkaan vauvoilla jos ei ole pakko...

Rotavirusrokote: Se on sen verran arvokas juttu, että me ei tulla sitä ottamaan ollenkaan. Ja neuvolatäti sanoi, että se ei suojaa muita "ruikkutauteja" kuin vain tuolta rotavirukselta. Onko siitä loppujen lopuksi sitten mitään hyötyä. Ei ole muutkaan lapset sitä saaneet ja mitään ei oo kenelläkään ollut. Tietty normaalia ripulitautia on esiintynyt kerran, pari/lapsi. Rahareikiä löytyy kyllä muutenkin!!

Kotityöt: Mies käy töissä klo 8-16.30 ja on kotona 17 jälkeen. Mä teen siis kotona kaikki hommat, pyykit, tiskit, lapset, ulkoilu yms. Iltaisin mies vain kattoo lapsia sen aikaa, että mä pääsen esim. suihkuun. Muuten pääasiassa lasten hoito ja muutkin jää mun kontolleni. Joskus se ahdistaa, mutta oon tähän jo tottunut.... Toki mies antaa huomiota enemmän tolle 2,8-vuotiaalle, kun mun aikani ei sille päivisin tahdo riittää.

Tais tulla kunnon romaani :LOL: No enpä ole täälä hetkeen ollutkaan!!! Nyt kuuluu huutoa sängystä, nukkui vauva peräti oikein parisen tuntia, juuri ja juuri. Ei se auta kun taas mennä.

Aijoo, meillä mennään siis täysimetyksellä ja muuta neiti ei siis saa kuin tissiä. Tuttiakaan ei syö, mutta joskus hätätapaukses sen suostuu hetkeksi ottamaan, että mä saan edes syödä rauhassa. Sylissä ei sillon rauhoitu, jos kerran nälkä on. Se on sitten vaan tissi oltava!! Oonpa monesti joutunu tyttöä imettämään, kun itte syön ruokaa. Että kaikilla ruokailu on yhtä aikaa, heh.

Tatjana80 ja neiti 4 viikkoa 1 pvä
 
Heippa tännekin! Ja onnea syyskuussa vauvan saaneille :flower: :heart:

Kuukautisista ollut puhetta. Mulla alkoi 1,5 kk synnytyksen jälkeen ekat, vaikka imetän.
Tosin annetaan myös lisämaitoa, kun siihen oppi jo laitoksella. Tulee helpommin masu täyteen =)
Annan myös Cuplatonta ja Reladropsia, kun tuntui olevan niin paljon vatsavaivoja.
Maidoistakin kokeiltiin Tutteli, Nan ja Semper, mutta kaikista tuli muutamien päivien päästä vatsavaivoja. Nyt meillä käytössä Tutteli Plus Omneo-jauhe, jonka pitäisi olla vatsaystävällisin ja vähiten ilmavaivoja aiheuttavaa. Se on tuntunut ihan hyvältä. Tosin huomaan, että omia syömisiä pitää katsoa, koska joku ruoka-aine, mauste tms saattaa aiheuttaa vauvalle ilmavaivoja ja kovempaa vatsaa.

Ristiäiset meillä on ensi lauantaina, nimi on valmiina, mutta sen kertoo muille vasta pappi =)

Seksiä ei meillä ole vielä kokeiltu, kun mulla oli paikat niin kipeänä. Vielä jälkitarkastuksessa teki häijyä, kun lääkäri kokeili paikkoja :(
Just ajattelin, että viikonloppuna olisi voinut kokeilla, mutta tulikin menkat...

D-vitamiinia en tytölle anna, kun muutenkin ollut vatsavaivoja. On meillä Jekovitit valmiina, mutta aion antaa, kun siirrytään kiinteisiin ruokiin, ehkä 5+6 kk:n iässä vasta.

Kylvetyksestä, meillä kylvetetään neiti kerran viikossa. Muuten riittää peppupesu ja vanulapulla pyyhkiminen. Kylpyveteen laitetaan noin joka toinen kerta vauvaöljyä.

Neiti nukkuu hyvin, pari kertaa yössä herää tissille. Yöllä en ole noussut lisämaitoa laittamaan, kun on pärjätty tissillä. Aamulla (neidin aamu 9.30-10.30) onkin sitten parempi saada maitopullo nopeasti valmiiksi :D

Yksin en ole käynyt kuin kerran kaupassa ja kerran hain miehen nuoremman pojan päiväkodista, ilman että vauva oli mukana (oli kaveri vahtimassa). En tosin kaipaakaan sitä, että saisin yksin mennä. Minusta on niin ihanaa olla vauvan kanssa. Voisi äidille tulla suru puseroon, jos tyttö jäisi jollekin hoitoon, osaisinko edes nauttia omasta ajasta. Tietty jos olisi miehen kanssa, niin voisi olla eri juttu kun "vieraan" kanssa.

Meillä neiti muuten kääntää päätä äidin äänen suuntaan =) Ja on oikea hymytyttö, hymyilee usein ja niin kauniisti :heart:

Mikkka + neiti pikku-Raksu 8 vkoa
 
Kun pakastatte rintamaitoa, niin laitatteko sen pulloihin vai pusseihin vai miten?

Tänään käytiin eka kertaa vaunuissa ulkona. Piti odottaa että tyttö saa sen 3 kiloa painoa ennen kuin alettiin vaunuilemaan. Laitoin tytölle oikein lämpimästi päälle, lisäksi tuhdin Eisbärchen makuupussin sisään ja vielä jalkopäähän lämmitin kauratyynyn. Nukkui koko lenkin hyvin ja koirakin osasi kävellä vaunujen vierellä oikein hienosti.
:D

Tyytyväinen äiti ja tyttö 2 vkoa 2 päivää
 
Minä kyllä kerkeän koneelle ,joko näin päivällä ,jos molemmat tytöt nukkuu samaan aikaan tai yöllä :) . No lapsosia onkin vain kaksi. Mulle koneella istuminen on monesti se oma aika ,jota muuten niin harvoin on. Eilen sain tytöt yöunille vasta klo 24 jälkeen ,joten silloin painuin heti itsekin petiin. Meillä tytöt samalla rytmillä vanhempien kanssa eli aika myöhään mennään nukkumaan. Esikoinen ,vaikka on vasta 2v, niin pärjää 8-9 h yöunillä. Vauva nukkuu yöllä n.10 h ja herää 2-3xsyömään. Vauvalla ei ole vielä päivissä mitään selkeää rytmiä. Tuntuu ,että välillä nukkuu koko ajan tai välillä valvoo koko ajan ja ottaa vaan pikku tirsoja.

Meillä Jekovit-tipat menee jo täydellä annoksella eikä mitää merkittävää oireilua ole tullut. Pikku masuvaivoja joskus on ,mutta pikku kantelulla menevät ohi.

Tänään ajattelin kiivetä hevosen selkään eka kertaa. Saa nähä onnistuuko. Eniten huolettaa mahtuuko rats.housut jalkaa :) .

Meillä mies loppuviikon isyyslomalla viimein...ärsyttää, kun on täällä vaan sekoittamassa meidän päivärutiineja ja sotkee. No tänä aamuna heräs esikon kanssa ylös ,että mä sain vauvan kanssa nukkua pidempään, että jotein hyötyä...
-Poni ja vauva reilu 5 vko:a

:)
 
MariKoo:
Kiitos ja onnea myös teille pikku nyytistä! Oltiin joo yhtä aikaa Naistenklinikalla ja sama laskettu aikakin oli meillä! Lisäksi, kun aiemmin oli puhetta, että meillä molemmilla tullut +24 kg painoa, myös mulla on äskeisen punnauksen perusteella tippunu samaa tahtia ku sulla eli 8kg nyt..sairaalasta kotiuduttuani oli pudonnu 6kg ja nyt siis 2 lisää.. sais kyllä tippua loputkin joutuin. Aika paljon yhtäläisyyksiä meillä!
Teidän tyttö syntyi siis 8.9.aamulla, meidän poika klo 15.17. Mentiin sisään synnärille sunnuntaina 7.9. klo 13.49. Avautumisvaihe oli tooooosi pitkä ja kivulias. En saanut siinä yön aikana nukuttua kuin pikku pätkän, epiduraalista huolimatta. Vuorossa ollut hoitaja oli onneksi niin kiva, että järkkäsi miehelle sängyn yöksi mun sängyn viereen. Että hän edes sai vähän nukuttua.. Epiduraali laitettiin puolilta öin ja sitä lisäiltiin VIELÄ 6 KERTAA seuraavaan iltapäivään mennessä! Kivut olivat helvetilliset, aina olin ajatellut että varmasti avautuminen sattuu, mutta ikänä en olisi osannu kuvitella moista tuskaa, ja ennen kaikkea se, että tuskan pituus oli maksimaalinen...eli vuorokauden siinä hengittelin ilokaasua vähän väliä, vaikka kipua se ei vienytkään tietty, pään vaan pehmensi :attn: .
Sitten viimein kun olin sen 9cm auki, ylilääkäri kävi katsomassa tilanteen ja tuumasi: "Olen pahoillani. Vauvan pää on kääntynyt lakitarjontaan. Joudutaan tekemään kiireellinen sektio".
Tuossa vaiheessa olin aivan turhautunut ja tuskissani. Alatiesynnytys olisi ollut se, mitä halusin, mutta toki tuolle tilanteelle ei kukaan voinut mitään. Vauva oli päättäny kääntää päätään. Mut kuskattiin leikkaussaliin välittömästi, mies kävi vaihtamassa vaatteet ja sitten jouduttiin vielä hetki odottamaan leikkaavaa lääkäriä. Sain epiduraalin 8. kerran (!), sanoin siinä ettei oo edellisetkään lisäyskerrat vieneet kipuja pois kun vähän vaan lieventäneet. Sitten pistivät jotain morfiinia (?) ja pian huomasin, että varpaanpäätkin olivat puutuneet. Sectio meni onneksi nopeasti ja kivuttomasti, ainoastaan ompeluvaiheessa tunsin epämiellyttävää nykimistä. Purskahdin itkuun kun vauva kapaloinnin jälkeen nostettiin mun rinnan päälle, silti en voi sanoa, että kaikki kivut olisivat unohtuneet. Vei muutaman päivän, ennen kuin alkoi olla vähän tasapainoisempi mieli tuon synnytyksen kulun takia. Olin osastolla 51 neljä yötä, perjantaina päästiin kotiin pienen kanssa =) .
Täytyy sanoa, että mulle sattui ainoastaan ihania hoitajia koko ajalle, sitä johtuen mulla jäikin Naistenklinikasta tosi hyvä kuva, vaikka synnytys olikin tosi pitkä ja tuskainen. Ja vauva on niiiin suloinen ja rakas, mies on isyyslomalla tämän viikon, mukavasti on apua toisesta, siivoaa, laittaa ruokaa ja kanniskelee vauvaakin välillä. Yöt menee vauvan kans ihan hyvin, n. 2-4 tunnin pätkissä. Päivät on sitten hajanaisempia, vaikea saada vauvaa nukkumaan itsekseen tuonne kehtoonsa, mutta toki jos hänet viereen ottaa omaan sänkyyn, nukkuu kuin unelma... Onko muilla vaikeuksia saada vauva unten maille omaan nukkumapaikkaansa?

Eo + "Jyry" 1vk+1pv

Meillä on nämä ekat yöt nukuttu hyvi
 
Tervehdys!

onnistuipa tämä mamma saamaan jostain kunnon flunssan..voi jestas miten sitä voi olla poikki. vauvan kanssa kaikki muuten hyvin, mutta nyt on alkanut rimpuilemaan ja itkemään kun imetän, sylkee välillä nännin pois suusta ja sitten kuitenkin alkaa heti hamuilemaan uudestaan..mikä lie pientä vaivaa, johtuukohan tästä mun flunssasta? onneksi mies on tämän viikon vielä lomalla, joten toivottavasti tokenen tästä ennenkuin hän lähtee töihin.

Onko muille neuvolassa kerrottu miten annetaan ns."koliikkihierontaa"? Casperilla ei hirveästi masuvaivoja ole ollut, mutta kokeilin tuota hierontaa ja kovasti näytti tykkäävän.

parisuhdeongelmaisille hirveästi jaksamisia :hug: meillä ei sinänsä ole riitoja ollut, mutta olen huomannut että mua on alkanut hirveästi ärsyttämään miehessä sellaiset piirteet/tavat mihin en aikaisemmin pahemmin ole kiinnittänyt huomiota: esimerkiksi kiroilee ihan liikaa ja tästä olen nyt mäkättänyt joka päivä..ei varmaan itse edes tajua kiroilevansa niin paljon ja sitten tahallaan ärsyttää kun tietää että vedän pultit, saa ilmeisesti jotain mielihyvää siitä kun huomaa miten mulla alkaa keittää yli :kieh:

petipuuhia ei täällä olla vielä harrastettu kun tuo ukkoni on tuollanen pihtari, joten eipä tuota ehkäisyäkään pahemmin ole tarvinnut miettiä..todennäköisesti jatkan e-pillereitä, ne ovat kuitenkin ihan passelit olleet.

jaahas tissitakiainen kutsuu --->

Triinu ja Casper 3vk 2päivää
 
Meillä on uskomattoman paljon yhtäläisyyksiä elo-onni 08!
Me mentiin myös naistenklinikalle sunnuntaina iltapäivästä ja synnytys oli tosi pitkä ja kivulias. Koko ilta ja yö epiduraalin avulla ja mies nukkui vieressä.
Meillä synnytys päätyi imukuppiulosauttoon ja vauva ei lähteny kunnolla hengittämään. Vauva vietti valvonnassa ekat päivät, hengitys kyllä korjaantui parissa tunnissa, mutta halusivat seurata vointia pidempään. Vas. solisluu murtui ja keuhkopussissa oli reikä. Onneksi tuo kaikki korjaantuu ja papu on kuin kuka tahansa vauva tällä hetkellä. Naistenklinikan henkilökunta on kyllä uskomatonta ja varsinkin synnärin puolella on aivan mielettömän ammattitaitoista väkeä. Vaikka oli tosi vaikea synnytys ja meinasi olla dramatiikkaa liiankin kanssa, hoitivat kaiken niin hienosti kuin pystyivät.

Tuosta nukkumisesta vielä.. Ei suostu kehdossa nukkumaan meilläkään, vaan vieressä nukkuu yöt ja siinä nukkuukin oikein hyvin. En ole raaskinut kovasti sitä kehtoa nyt enää yrittääkään. ei saanu reppana elämänsä ekoina päivinä olla äidin lähellä juuri ollenkaan.
 

Yhteistyössä