***ELOMASSUT 2008***syyskuussa

Heipati

Mullakin vielä puolet suunnilleen raskauskiloista (yht. tuli noin 16) jäljellä. Noin 5 (vaan!) jäi laitokselle ja sen jälkeen muutaman päivän ajan tippui kilon päivässä ja siihen tyssäsi, ja nyt ois vielä noin 8 kiloa sitten lähtöpainoon. Kyllä on tullut herkuteltuakin, mutta välillä kun tuntuu ettei oikein ehdi kunnon ruokaa syödä niin tulee vähän pullaa ja keksejä tungettua suuhun että jaksaa.. mutta täytyy tässä ryhdistäytyä ja jättää nuo herkut vaikka vaan viikonlopulle.

Tuttia meillä ei juurikaan syödä, muutaman kerran olen saanut tungettua suuhun kun meinaa sormia mielummin imeskellä, mutta muuten sylkee kaaressa pois :LOL:

Nukkumaanmenokin on iltaisin välillä tuollaista väsytystaistelua. Päivällä kyllä nukahtaa mihin milloinkin, mutta joskus illalla ei vaan anna unelle periksi vaikka selvästi on ihan kuutamolla jo =) Nyt on kyllä onneksi muutama ihan hyvä yö takana, itsekin olen ehtinyt ennen vauvaa herätä pirteänä.

Vaipoista meillä käytetään noita pampers 3-6 kilon vaippoja, iskä osti niitä jo heti alkuun vahingossa, mutta hyvin ovat pitäneet vaikka vähän reilulta tuntuikin silloin aluksi.
Välillä olen muutaman kestovaipan käyttänyt, mutta enimmäkseen noilla kertiksillä mennään.

Itse olen jaksanut myös ihan hyvin. Tarvitsen kyllä aika paljon unta itsekin ja pitäisi malttaa nukkua päivälläkin toisinaan kun vauvakin nukkuu. Illalla sitten isi vahtii syöttöjen välillä ja käyn yläkerrassa nukkumassa reilun tunnin unet, vauvan vieressä kun en aina kunnolla saa unta kun kuuntelen jokaista puhinaa ja ähinää sieltä sängystä =)

kohta taitaa pikkuisella olla taas ruoka-aika
miranth ja pikku-ukko 3vk ja 2 pvä
 
mä olin siivoomassa ja nyt yhen äkin huomasin et kummatki pojat nukkuu, olin kyl nyt ettimäs yhtä ruokaohjetta tässä kunnes huomasin tämän ihmeen! eli siis äkkiä pitää rustata ja lähtee laittaa rätti heiluun ennenku jompikumpi herää! :)

mulla on lähteny n.7-8 kg siitä mitä oli ennenkun tulin raskaaksi (koko raskausaikana tuli vaan pari kg ylim.kun alussa putos paino), nyt ois TOIVEENA (todellakin toiveena, en uskalla luvata mitään kun oon niin himskatin huono painon pudottaja, ja todellakin, joka päivä menee minkäkii näköstä herkkua! :ashamed: )niin ni toiveena ois saada semmoset 10-14kg poikkeen niin oisin mitoissa jotka oli ENNEN esikoista.. mutta katotaan jääkö vaan haaveeks.. mutta pakko yrittää ettei nouse paino sinne missä oli ennen raskautta kun on nuo kilot lähteny poikkeen! Ja todellakii masu näyttää siltä että kolmas ois jo tulossa! mutta...... synnytyksestä on vajaa 3vko niin kaitpa se on vielä normaalia...... (uskottelen kovasti itselleni näin!) :LOL:

vaipoista: meillä oli alkuun noita liberon 2, mut nyt on tullu pari krtaa läpi niin ollaan koestettu pampersin midiä, vaik on vähä isohkot (3-9kg) mut eipä oo tullu lävitte kertaakaan! vaikka oli yhden yönki kokonaan kun en jaksanu vaihtaa ( :ashamed: ) niin eipä ollu tullu läpi! eli meillä on nyt noita liberoita vieläkii mutta taitaa jäädä käyttämättä kun alkavat jotenki pieneltäki tuntua jo..

itteä väsyttää, muuten kaikki on hyvin ollu mut tosiaan univelkaa alkaa olla niin paljon et voisin nytteki mennä nukkuun mut pitää yrittää kerran viikkoon edes saada siivottua tää kämppä!sitte voiki vlopun poikien kans vaan olla, mies joutuu meneen vlopuks töihin,mut onneks toi esikoisen kummi on tulos su päiväks käymään! :)
mutta nyt rätti heilumaan!!! :D -JOS sais niitä kilojakii karistettua samalla...
 
niinhän siinä sitten kävi että mun molemmat miehet sai tämän saman flunssan. Vauva nukkui aika katkonaisesti viime yön kun oli nenä niin tukossa ja hengitys rohisi. Olen laittanut keittosuolatippoja ja koitin tuolla nenä-fridalla imeä limaa pois ja kyllä sitä aikalailla on tullutkin. Olin kahdenvaiheilla viedäkö poikaa päivystykseen, mutta ajattelin sitten kuitenkin katsoa tämän päivän että miten tilanne kehittyy, kun tuskinpa ne siellä päivystyksessä sen kummempia ohjeita anna kuin mistä olen jo tietoinen..kuumetta pojalla ei kuitenkaan ole ja ei kummemmin ole itkeskellytkään. olenko ihan huono äiti kun en vauvaa lääkäriin vienyt? :ashamed:
 
Hellurei!

Tytsy nukku äsken kunnon unet, kerranki. Oltiin ensin ulkona vaunujen kanssa tunnin verran, sit sisälle tullessa avasin vaan haalarin vetoketjun ja en tiiä nukkuko sen ansiosta vielä reilun tunnin sisällä meijän sängyssä. Jokuhan eilen mainitsi tosta, että oli vauvalle laittanut vanupuvun päikkäreiden ajaks ja oli tehonnu. =)

Esikko lähtee tänää mun äitille viikonlopuks. Ja miehellä huomenna työpaikan sauna-ilta. Tai alkaa jo päivällä yhen aikaa. Mikähän sauna-ilta se semmonen on?! :D Tyttöjen kesken on siis huominen päivä. =)

Tilasin eilen ton bb:n 24/7 nettitv:n. Mä oon ihan koukussa tohon hömppää. :D :whistle:

Nyt pakkailee poitsun kamoja.

Hyvät viikonloput kaikille!! :wave:

HooÄs ja Aliisa 1kk4vrk
 
Neuvola kuulumisia, poju nyt 6 viikkoinen:

paino 5080g (3470g)
pituus 57,6cm (50cm)
pipo 37cm (40,3cm)
suluissa siis syntymämittoja.

Eipä tarvii stressata tuleeko maitoa tarpeeksi, kun poju kasvaa tuota vauhtia!! Ihan siis rintamaidolla pärjätään.
Tosin tuota oikeata puolta pitää ruveta aktivoimaan, kun poju käntää päätään aina vaan vasemmalle puolelle ja kellahtaa aina vasemmalle kyljelle. Kontrolliaika lääkärille on kuukauden kuluttua, jos hän ei silloinkaan vielä viihdy oikealla kyljellä tai katsele oikealle puolelle.

Et ole triinu huono äiti vaikka et vienyt lääkäriin vauvaa! Se on ihan tosi, että jos ei ole lämpöä niin ne käskee vain imemään limaa pois ja käyttämään niitä tippoja sekä kohottamaan sängyn päätyä ylöspäin. Sitten tietysti eri asia jos lämpö nousee.
 
juu, näin on sen lääkärissä käynnin kans.. meillähän tuli nuha melkein heti ja vieläkin nenu tuhisee välistä, mutta kun ei oo lämpöä eikä muuten oo vaikuttanu kipeeltä niin kotona ollaan oltu..

uskomatonta, nää nukkuu vielki, kävivät tosin välillä hereillä mutta unta vetävät pollaan edelleen! :) ajattelevat et nyt on pakko antaa jo mamman siivota!! :LOL:
 
Onnittelut Taivaannastalle tyttösestä :flower: Nyt on tainneet kaikki "elokuiset" syntyä...

Triinu et todellakaan ole huono äiti, kun et vie lasta tuossa tilanteessa lääkäriin :hug: Yleensä siellä sanotaan vaan että niin kauan on asiat hyvin, kun vauva ei tule veltoksi tai apaattiseksi tai muuten muuta kauheasti käyttäytymistään; ei syö kunnolla, ei nuku kunnolla itkeskelee koko ajan tms.

Emeelia tais kysellä äitien voinnista. Tosi hyvin oon jaksanut ja etenkin, kun Elmerillä on ollut suht tasainen rytmi koko ajan, niin pystyy ennakoimaan juttuja vielä aika hyvin. Meillä herätään ekan kerran kuuden maissa, syödään ja vaihdetaan vaipat ja mennään ekoille unille kymmenen maissa. Sitten heräillään puolenpäivän aikoihin ja seuraavat 3-4 tunnin unet otetaan pihalla. Sit poika herää joskus neljän-viiden aikoihin ja siitä valvoo yhteentoista - tosin ottaa kahdet puolen tunnin nokoset siinä kuuden ja kahdeksan aikoihin. Yhdeksän pintaan tehdään iltapesut ja yöllä herätään syömään kolmen tai neljän aikoihin ja sit taas sama rumba alusta :D Poju on vielä suht tarkka tässä vaiheessa noista aikatauluista. Tänä aamuna kun venyi ekat päikkärit tunnilla eteenpäin niin oli sellainen riemu päällä, että hyvä kun rauhoittui sen verran, että sai unen silmään...

Mulle iski ihan tajuton flunssa eilen. Pyörrytti koko päivän ja kurkku oli kuin raspi... Onneksi miehellä on vapaat tänään ja huomenna, joten saa lepäillä oloa paremmaksi.

Viikonloppuja kaikille toivottelevat, kaneliomena ja Elmeri
 
neitiperho
Haaveilija kuvailit rintaraivareista juuri kuin omasta suustani. Meillä siis täysin samanlaista. Eilen illalla/yöllä siirryttiin pois makuuhuoneesta syömästä, kun neiti piti niin hirveää meteliä syödessä, ettei mies saanut nukutuksi. Heijasin sitten ja kävelin koko syönnin ajan ja ähinä väheni selkeästi. Eli sitä mieltä olen, että maha vaan vaivaa syönnin aikana. Ja ilmaakin menee tuplasti enemmän syönnin aikana kun äheltää. Päivisin myös samaa ähellystä on, mutta ei aina. Varasin neidille uuden käsittelyajan vyöhyketerapeutille ensi maanantaille. Tällä kertaa mies saa viedä. En suostu enää kattomaan sitä huutoa mikä on niiiiin sydäntä raastavaa.

Äiti Ipr vaikka kilot mulla aika hyvin lähteneet (raskausaikana +18kg, nyt 2kg niistä jäljellä), maha edelleen tuntuu roikkuvan tossa edessä eikä merkkiäkään että katoaisi. Haluisin älyttömästi mennä jumppaan, mutta viittis heti mennä kunnolla ähkimään vaan alottaa pikkuhiljaa. Ma aamuisin olisin hyvä sellainen ryhmä...mutta mies tuolloin yleensä töissä :/ Mene nyt sitten, mihin lapsen sitten laitan.

Triinu samoilla linjoilla muiden kanssa. Ei se tee sinusta huonoa äitiä, että lapsen kanssa pärjäät ilman lääkäriä. Järjen käyttöhän aina noissa tilanteissa sallittua. Jos et pärjäisi niin toki silloin apua myös hakisit.

Täällä myös jaksettua todella hyvin. Synnytys jo harmaana jossakin, poissa mielestä. Jälkivuotoa...no joka toinen päivä sitä on ja sitten taas ei :/ Aina tuntuu, että aamusin väsyttää, mutta silti hyvin kun herää niin pirteänä päivä menee. Välillä vaikeita on ehkä se, että osa kotihommista jää tekemättä. Se sitten harmittaa itteä, mutta oon yrittäny antaa itelleni luvan, että toisinaan kämppä on läävä ja siivoan sitten kun aikaa siihen. Ihana kuulla kuinka hienosti monet muut myös jaksaneet. Enemmänkin voisi nimittäin olla väsyneitä äitejä. Vaikka lapsemme niiiiiin ihania niin kyllä ne myös voimia imevät meistä. Joten jokaiselle jaksavalle ja vähemmän jaksavalle, hatun nostot!!!! Ollaan hyviä äitejä joka ikinen!!
 
Mulla oli alussa ihan tajuton väsymys ja jonkin asteinen masennus (todella lievä), en olis jaksanut mitään ja pari kertaa mietin mihin oon oikein ryhtyny. Vauva ei oikeestaan valvottanu, mutta olin silti väsyny |O . Nyt oon jo pari viikkoo ollu elämäni voimissa, Masa nukkuu mielettömän hyvin yöt. Eilenkin nukahti noin 22.30 ja heräsi syömään 04.45. Ehkä hieman itteeni otti päähän kun oli kello soimassa 05.45, että jos masa olis tunnin vielä nukkunu, ni ei olis tarvinnu välissä herätä ja jatkaa tunti unia. Mutta täytyy sanoa, että olin ihan yllättynyt kun se noinkin pitkän pätkän nukku :) . Yleensä herää viimeistään neljältä syömään. Nyt jaksaa jo hiukan siivoillakin.

Eilen illalla oli taas aivan kauheeta huutoo pari tuntia ennen nukahtamista :( . Cuplaton alotettiin eilen ja rela tippojakin vielä kokeilin. Cuplatonista se huuto ei johdu kun huusi samalla lailla jo edellisenäkin iltana. Mahavaivaa se kylläkin on, oikein kuulee kuinka siellä on sitä ilmaa. Ajattelin lopettaa testinä ne relatipat ja käyttää pelkkää cuplatonia. Tekee ihan kauheen pahaa itelläkin kun toisella on kurjaa :(

Meillä syödään tuttia ihan tosi hyvin, on ihan alusta asti syöty. Masa on kyllä alusta asti oll pullovauva, kun oman lääkitykseni takia en voi imettää. Välillä olen kyllä kaivannu sitä että vois imettää, mutta eipä sille mitään voi.

Onneksi mies on vapaalla viikonlopun :) , voidaan tehdäkin jotain yhdessä. Se on tehny tosi pitkiä päiviä nyt koko viikon :( , mä en tykkää kun se tulee kotiin just sillain et mennään melkein nukkuun jo. Meillä tulee nyt viiminen päivä vuosi täyteen seurustelua, täytys jotain kivaa keksiä ihan kaksin. Ajattelin jos sitten saatas noi pojat yökylään ni voisin tehdä romanttisen kynttiläillallisen ja sitten loppuilta jääkin salaisuudeksi tai jokainen voi sen mielikuvitella ;)

Nyt taitaa olla taas aika lopetella, hyvää vointia kaikille meille maailman parhaille äideille :) :wave:

salah ja masa 1 kk ja 3 vrk
 
Noista vauvan syöttöongelmista, että ku syöttäessä kitisee ja ähisee ja itkee ja saattaa pukliakin, mutta silti vaikuttais niiku nälkäiseltä; meillä oli ihan sama juttu! Kysyin neuvolassakin siitä. Syötöt oli kauheeta itkua mutta silti vauva vaan hamusi rintaa. Vauva pukli myös aikas paljonkin.

Se johtui vaan siitä, että vauvalla on kova imemisen tarve. Hamuamisen helposti tulkitsi näläksi ja kun sitten annoin rintaa, vauva tietysti imi (koska kova imemisen tarve) vaikkei ollut nälkäinen. Vauva oli koko ajan niin kylläinen ja täys, että siksi itki ku maha kipee ja puklaili ku ylimääräiset tuli ulos. Eli tuttia vaan jos on tuollaisia oireita! Meillä on auttanu.
 
Voi että kun taas nauratti kovin!! Laitan teilleki piristyksex miun saaman sähköpostin :D

Lapsen suusta aina kuulee..!!

> > ;">Samin 3-vuotis synttäreille oli tehty muumimamma-täytekakku. Kun
> > pikkusiskon, joka on kananmuna-allergikko, synttärit lähestyivät,
> > mietti äiti ääneen, että mitähän sitä Satulle keksisi? Siihen Sami
> > sanoi: 'Tehdään munaton muumipappa!' Eikä käsittänyt, mikä siinä
> meitä
> > oikein nauratti...
> > ***********************************************************
> > Olin juuri puhdistanut hiusharjastani melkoisen kasan hiuksia ja
> > heitin ne vessan pönttöön. Silloin noin kolmevuotias Heidi-tyttäreni
> > tuli käymään vessassa, kurkisti pönttöön ja nähdessään hiustukon
> sanoi
> > järkyttyneenä: 'Voi sentään äiti, sun pimppisi on pudonnut
> pönttöön!'
> > ***********************************************************
> > Samuli oli paikallisessa pikkuteatterissa katsomassa Peppi
> Pitkätossu
> > esitystä. Näyttämölle oli rakennettu laudoista talo, joka oli
> tietysti
> > Huvikumpu. Kun näytelmä loppui, Samuli sanoi kovalla äänellä
> > äidilleen:
> > Oli sillä Pepillä se hevonenkin mukana, minä näin kun se kurkisti
> > sieltä paskahuussin ikkunasta.
> > ***********************************************************
> > 6-vuotias Jaakko ajeli pienellä mönkijällään yrityksen pihassa
> > olevissa kurakuopissa, jolloin isä useasti torui 'Tule nyt heti
> sieltä
> > vesilätäköistä pois tai kastelet pian asiakkaatkin'. Viimein poika
> > kyllästyi torumisiin ja vastasi 'Ole sinä vaan siellä hiljaa tai
> äiti
> > pistää sut taas ensi yönä sohvalle nukkumaan'.
> > ***********************************************************
> > Terveyskeskuksen odotushuoneessa oli kaksi lasta ja punkkari. Lapset
> > leikkivät aikansa keskenään, kunnes toisella välähti: 'Nyt minä
> > tiedän, miksi tuo peikko on täällä! No, tietysti siksi, ettei sillä
> > ole häntää!'
> > ***********************************************************
> > Asta 5v. ei jaksanut intensiivisesti seurata, kun pientä
> pikkuserkkua
> > kastettiin. Ãiti kuiskasi, että kuuntele nyt tarkkaan, että tiedät
> > mitä vauva saa nimeksi. Asta yritti kuunnella ja alkoi näyttää
> > hämilliseltä Lopulta Asta kirkkaalla äänellä kysyi:' Ei kai vaan
> sille
> > annettu nimeksi Jeesus Kristus...'
> > *******************************************************
> > Olimme saunassa lasten kanssa ja pukuhuoneessa 3-vuotias Anu
> itsekseen
> > höpisi että 'isi on poika, isillä on pippeli, velikin on poika,
> > veljellä pippeli, Anu on tyttö...' Hetken aikaa hän tuntui pohtivan
> > tarkasti mikä hänellä on. Vastaus tuli pian: 'Anu on tyttö, Anulla
> on
> > vain peese.'
> > *******************************************************
> > Matkustaessani junalla koirani kanssa, monet ihmiset tulivat
> > jututtamaan meitä. Niin myös eräs pikku-neiti, joka oli isänsä
> kanssa
> > matkalla. Tyttö kyseli koirastani kaikenlaista; nimeä, ikää jne.
> > Sitten tyttö kysyi suureen ääneen mistä minä tiesin, etta koira on
> > poika. Junavaunu hiljeni ja kaikki ikään kuin odottivat vastaustani.
> > Hieman punastellen kerroin, mistä asian huomasi. Tyttö kurkkasi
> koiran
> > mahan alle ja vähätellen totesi: 'Voi kuinka on pieni pippeli! Mun
> > isillä on paljo isompi, näytä isi!!' Siinä sitä punasteltiin
> > porukalla...
> > *********************************************************
> > Ovikello soi ja 2-vuotias Tapio meni avaamaan ulko-ovea. Ulkona oli
> jo
> > pimeää, sillä oli talvi-ilta. Oven takana seisoi tummapintainen
> > mieshenkilö, jolla päässään valkoinen pipo ja valkoinen takki. Mies
> > myi julisteita ja kysyi onko isä tai äiti kotona Tapio tuli a ika
> > järkyttyneen näköisenä sisälle ja meni äidin luo: 'Siellä ovella on
> > vain takki ja pipo...'
> > **********************************************************
> > Minna 8 v. laittoi hiuksiani ja kehui kampauksen tehtyään: 'Olet
> aivan
> > ihanan näköinen, ihan kuin prinsessa. Ei tarvi kuin kruunu vain
> päähän
> > ja ajatella, ei tarvi laittaa ollenkaan meikkejä kun sinulla on niin
> > keltaiset hampaat'.
> > **********************************************************
> > Olin kolmevuotiaan tyttäreni kanssa eräänä syksynä metsässä
> > samoilemassa. Tyttäreni kysyi, miksi emme kerää koskaan sieniä.
> > Vastasin, että äiti ei tunne kuin kärpässienen, joten ei voida
> kerätä
> > niitä syötäväksi. Tytär tokaisi siihen, että eihän se haittaa kun
> > meillä ei muut syö sieniä kuin isä. Muutaman päivän päästä menimme
> > neuvolaan ja neuvolatäti näytti kirjasta sienen kuvaa ja kysyi
> > tyttäreltäni mikä se on. Siihen tyttö vastasi että kärpässieni ja
> äiti
> > kerää niitä isille ruuaksi.
> > **********************************************************
> > Olimme autoajelulla. Poliisi pysäytti ja pyysi puhaltamaan.
> > Puhallettuani poliisi totesi, että kaikki on OK. Siihen tyttäreni
> > takapenkiltä: 'Niin kyllä nyt, mutta tulepas illalla kotiin
> puhalluttamaan!'
 
Jälkivuodosta: onko muilla tällaista ongelmaa, että vuoto haisee tosi pahalle? On haissut lähes alusta saakka, sectiosta nyt 11 vrk aikaa. Muuttunut koko ajan enempi rusehtavaksi ja niukkunut vähän. Alapesuja oon tehny useita päivässä, mutta ei apua siitäkään. Aloin vaan miettimään, että voiko olla oire jostain kohtu- tms. tulehduksesta... kohtu ei kyllä ole erityisemmin mitenkään arka painellessa, eikä kuumettakaan ole...onko tuo ällöttävä haju siis ihan normaalia vai pitäisikö olla huolissaan? Osaako joku auttaa?

Eo + Jyry 1 vk+4 pv
 
Heippa,

pikaseen taas koneella ennen kun lapset heräilevät..

Ihan alkuun kun Salah kirjoitteli vauvansa masuvaivoista, tuli mieleeni yksi asia. Onko teillä millaiset pullot käytössä pojalla? Pulloja kannattaa kokeilla erilaisia just sen takia kun toisista menee ilmaa masuun herkemmin kuin toisista. Aventin pulloista olen ainakin kuullut paljon positiivista juttua just sen takia kun ei mene ilmaa masuun samalla lailla kuin esim Ainun pulloista. Kokeilkaa ihmeessä vaihtaa pulloa ellette ole jo sitä kokeilleet!
Cuplaton on varmasti oikein hyvä lääke teidän pojan ilmavaivoihin, ihan hetihän sen vaikutuskaan ei näy, joten jatka vaan antamista ennen jokaista ruokailu kertaa! Tsemppiä!

Olin jo eilen illalla ihan rikki noiden meidän pojan syömis-ongelmien kanssa. Siis ihmettelin sitä mikä ihme se on kun vasen rinta ei kelpaa ei sitten täytenä eikä tyhjempänäkään! Makuultaan onnistuu vallan mainiosti imetys oikeasta rinnasta, mutta vasemman kohdalla alkaa tuo jatkuva rimpuilu, otteen irroitus ja hamuaminen. Onneksi tajusin kokeilla toisenlaista asentoa makuultaan imetyksessä. Laitoin pojan makaamaan "väärinpäin" eli jalat mun tyynyä kohti ja pää mun jalkoja päin. Olisi siis samalla kyljellä kuin oikeeta rintaa syödessä ja muutenkin pään asento oli jotenkin parempi tossa toisessa asennossa. No ihme ja kumma poju veteli koko rinnan tyhjäksi ilman ainuttakaan raivaria! Liekö kyse sitten ollut huonosta asennosta vauvalla vai mistä, mutta tuolla keinolla olen nyt saanut vauvan syömään rauhallisesti myös tuosta vasemmasta rinnasta. Mielikuvitus siis vain rajana sopivia imetysasentoja kokeillessa.. :LOL:

Jaahas nyt huudellaan jo äitiä tuolta makkarista, mentävä siis on! Kommentoimaan en nyt enää ehdi, myöhemmin palaan taas paremmalla ajalla!

:heart: haaveilija ja poju 1kk
 
elo-onni08: Mulla oli kans ihan kauheen hajuista jälkivuotoa, väriltään vaaleanpunertavaa ja ruskehtavaa. Kävin pesulla myös aamuin illoin ja joskus siinä välissäkin, mutta ei auttanut. Se haju loppui vasta kolmen viikon jälkeen, kun vuoto alkoi niukkeneen oikein kunnolla ja muuttumaan enimmäkseen valkkariksi. Mutta käy ihmeessä lääkärissä, jos arveluttaa että vois olla jotain tulehdusta.
 
neitiperho
Tuohon jälkivuotoon...en voi tosiaan sanoa et hajutonta se täälläkään olisi. Tai olisi koskaan ollutkaan. Mutta ei mitään vaivoja myöskään ole. Joten mitä sitten siihen sanoisi ohjeeseen "jos alkaa haisemaan, yhteys lääkäriin". Mä ainakin meinasin et odotan siis ensi viikkoon jolloin vihdoin jälkitarkastus.
 
Kyllä mullakin jälkivuoto haisi aika inhalle, mutta en usko että olisi ollut mitään, sillä tuo vuoto on nyt oikeastaan loppunut, ei ole pariin päivään vuotanut mitään.

Meillä on tänään ollut parempi päivä, eilisen huutamisen jälkeen tänään on oltu paljon paremmalla tuulella ja nukkuminenkin on onnistunut. Eilen illalla tosin annoin pariin otteeseen cuplatonia, ehkä siitä on ollut apua.
Aamulla mentiin mun vanhempien luo, kun mulla oli pari työhommaa siellä ja jätkä vetäisikin siellä 6 tunnin tirsat sopivasti, välillä vähän känisi vaunuissa, mutta ei kuitenkaan herännyt.

Vaipoista. Meillä on ollut tällä hetkellä käytössä Pampersin 3-6kg ja nyt seuraavaksi on Liberon vastaava malli. Noita newborneja en käyttänyt kuin ne mitä tuli näytteinä laitokselta ja äitiyspakkausesta. Kun nuo Liberot olen käyttänyt niin ajattelin sitten siirtyä 3 kokoon. Ylivuotoja on muutamia kertoja tullut, mutta ihan hyvin nuo ovat pitäneet. Pari kertaa on joutunut vaihtamaan vaatekerran, mutta ne ovatkin olleet sellaisia kertoja, että äänestäkin on voinut päätellä, että yli tulee, sillä tänäänkin tuli oikein kunnon pörinällä, joten arvasin, että varmaan vaippakin fuskaa. :LOL:
 
Jes! Kossi nukahti, tällä kertaa siihen meni vain tunti. Miten ne osaakin jo noin pienestä alkaa taistelee unta vastaan. Hyviä nukutusvinkkejä otetaan vastaan.
Nyt on useampana iltana saatu nukkumaan, kun on ensin syötetty pullolla ns. taju pois. Äsken söi 240 ml ja sen jälkeen alkoi kitisemään mahaansa, laitoin mahallaan omaan sänkyynsä ja siellä sitten röyhtäili ja nukahti. Isänsä syliin tai rinnan päälle kossi nukahtaa aina ongelmitta syönnin jälkeen mutta eipä nukahda mulle. Onneksi huomenna mies on jo kotona ja saa hoitaa taas tämän nukutuksen. Toivottavasti ensi yö menisi samoin kuin muutamat edelliset eli syöttö noin klo 4:00 ja seuraava noin klo 8:00

Vaipoista: Meillä siirryttiin viikolla Pampersin 3 kokoon, kun 2 koko puristi jo reisistä.

Poika oppi viikko sitten nauramaan ja yösyötöillä saa katsella pitkin seiniä, ettei katseet kohtaa. Toinen yrittää tosissaan saada katsekontaktia, jotta saisi esitella uutta taitoaan. Eipä siinä oikein itsell pokka pidä ja siitä poika sitten virkkuu aivan liikaa.

Meillä on ollut Cuplattomat käytössä useita viikkoja ja niistä saatiin apu melkein jo samana päivänä, kun käyttö aloitettiin. Rela-tippoja annettiin myös mutta ne eivät sopineet, huuto vain paheni. Jekovit D-vitamiinitkaan eivät pojalle sopineet, niistä tuli kamala huuto ja puklaili, nyt käytössä Deetipat hyvällä menestyksellä.

Mutta nyt nukkumaan, jos sattuu että herätys tulee piankin

Lauren-78 ja poika 7 vko
 
Helou!

Pikaseen kuulumisia täältäkin. Käytiin toissapäivänä neuvolassa ja poika (2kk) kasvanu ihan kivasti:
Paino 4360g (syntymäpaino 2880g)
Pituus 57cm (48cm)
Pää 40cm (34cm)

Pituutta on tullut huimasti ja aluksi valittivatkin neuvolassa, ku paino oli alakanttiin, mutta sitte ku vaihtu neuvolatäti, niin se vaan sano, että ku poika kasvaa noin huimasti pituutta, niin eihän paino välttämättä pysy perässä. Meillä siis pitkä ja hoikka poika.

Rintamaidolla ollaan menty tähän saakka, mutta nyt on annettu lisämaitoa (Nannia), ku ei tuo rintamaito aina riitä poistamaan nälkää. Vai onko mulla lie vähentyny maito tisuista...?

Omasta painosta: Kokonaisuudessaan tuli raskauden aikana kiloja 14kg. Laitokselle jäi vain 4kg :/ Sitten kotona tippuikin vielä neljä lisää ihan helposti, mutta nyt tullu pari kiloa jo takaisin, ku tuo karkki maistuu niin hyvältä... :ashamed: Eli 8 kiloa vielä, niin pääsis raskautta edeltäneeseen painoon. Mutta epäilen silti, ettei entiset housut mahdu silloinkaan jalkaan, ku tuntuu tuo alavatsa olevan ikuisesti tuollainen pömppö. Katoaakohan se enää ikinä? Ja se on vielä ihan ärsyttävän tunnoton, ku sektiossa katkeaa kai nuo pintahermot.

Että tällaista. Miehen kanssa yritän olla kärsivällinen. Se kuitenkin yrittää parhaansa lapsen hoidossa, vaikkei tavat aina minua miellytäkään. Ja asiathan vois olla huonomminkin! Mies ei onneksi kulje ryyppäämässä ja meidän poika onneksi terve ja kiltti!

Aurinkoista mieltä meille kaikille!

Kiia ja Teemu 2kk 3pv
 
moikka!
pitkästä aikaa tänne kirjoitan!
äitien jaksamisesta itse olen jaksanut ihan hyvin, mutta on tuo ukkokultakin tosi suureksi avuksi.hoitaa vauvaa siinä missä minäkin.
hymyjä tulee neidiltä jo päivittäin. =) eilen viihtyi ensimmäisen kerran vähän pidempään citterissä,kun kävin ostamassa tenava-aitasta sellaisen soivan/välkkyvän lelukaareen. oli tyttö suu korvissa citterissä :D
massuvaivoista meidän tytöllä myös jonkun verran ja cuplaton on käytössä.en kyllä tiiä onko siitä oikein mitään hyötyä.. tekee pahaa kun toinen ähisee ja vänkää,mutta ei saa kuin pieruja aikaiseksi ja itkee kipeää massua..kuumemittarilla olen pari kertaa joutunut avittamaan kakan tuloa ja sitten sitä on tullutkin!
vauvan syöntimäärästä neiti on täysimetyksellä,mutta tuo ukko syöttää aina toisen yösyötön vapaapäivinään,niin oon pumppaillut,niin kerta-annoksena neidin nälkätilanteesta riippuen menee 40-200ml.
suloisen näköistä kun nuo kaksi tuossa sohvalla makoilee,tyttö isänsä kainalossa :heart:

muilla koiria? meidän koiraneiti on nyt jumalattoman huomionkipeeksi tullut.ja nyt yrittää saada huomiota sekä hyvällä,että pahalla. on järsinyt muutamat sukat,tonkii roskiksia..tuo koko ajan leluaan kun vauvalle puhuu ja juttelee.vauvaa kohti on kuitenkin ihana.pitäisi päästä koko ajan nuolemaan.mutta toi huomionhaku tosi rasittavaa!muiden koirilla samanlaisia oireita? ollaan kyllä yritetty muistaa antaa koiralle ihan yhtä paljon huomiota kuin ennen vauvan syntymääkin..
nyt meen tuohon sohvalle kolmanneksi..keräämään voimia..ajattelin tänään yrittää siivota tuon vaatehuoneen..ja se on aika mieletön urakka :ashamed: :D

vointeja!

ajatar&vekara 5vkoa&4vrk
 
ajatar: Meillä on 5 koiraa ja ei nuo nyt mitenkään kauhean huomionkipeitä ole, paitsi tuo yksi, mutta se on ollut sitä jo 7 vuotta eli koko elämänsä. Vanhin koirista ei vauvaa edes huomaa, vaikka vierekkäin välillä sängyllä makaavatkin ja nuo alakertalaiset kyllä välillä nuuskivat, mutta ei noillekaan vauva mikään kummoinen juttu ole.
Ainoa mikä on, niin tuo huomionkipein koira ei kestä vauvan itkua tai en oikein osaa sanoa, mitä se ajattelee, mutta kun tyyppi alkaa parkua, niin koira menee viereen ja alkaa komentamaan.

Toppapuvuista: Mites te muut, oletteko hankkineet talveksi jonkun toppapuvun vai käytättekö pakkauksen pukua, joka on niin kamalan iso. Itse olen nyt kahden vaiheilla mitä tekisi.
 
ajatar meillä on kans tyttökoira, ensin meillä oli esikoinen sitten tuli toi koira ja nyt tää kuopus. eli on tottunut lapsiin ja tietää et pitää osata käyttäytyä, mutta kyyllähän tuo tulee aina välistä huomioo hakemaan, jos istutaan esim.sohvalla niin pistää pään polvelle ja tuijottaa suoraan silmiin! :LOL: -kyllä ne nekin osaavat! alkuun ehken enemmän oli sitä huomion hakua varsinkin isännältä kun se sen perään enemmän on.. mutta on laantunut nyt.. mutta mikä ärsyttävintä on sille tullu takas niin toi kakkavaippojen tonkiminen roskiksista ja niitten syöminen!! :kieh:
 

Yhteistyössä