¤¤ ELOMASSUT 2008 ¤¤ part.2

Moikka taas! Rauhoittavaa kuulla, että muillakin on ollut reilusti valkkaria. Olen jo muutaman kerran paniikissa rynnännyt vessaan luullen, että kuukautiset alkaa, kun tuntuu ihan, että jotain tippuu. Ihan vaaleana on vuoto pysynyt, joten yritän vähän rauhoittua (aika vaikeaa se kyllä on ;) ) .

Mitäs tietoja tänne pitäisi kertoa? Kyseessä on ensimmäinen lapsi (ja raskaus), ja sen takia kaikki onkin niin ihmeellistä ja outoa. Sain lasketuksi ajaksi jonkin laskurin mukaan 19.8. Jokin taulukko näytti 20.8., mutta se ei varmaankaan ota karkausvuotta huomioon. Eli nyt minulla on omien laskujeni mukaan viikkoja 5+1.

Pienen etsinnän jälkeen löysin alueeni terveyskeskuksen (ei ole tullut käytyä siellä aiemmin) ja ehkä huomenna soittelenkin sinne. Jos saisi vaikka neuvola-ajan varattua. Toivottavasti ei mene hirmu pitkälle tammikuuhun..
 
Täälläkin jo tasan 6 viikkoja tänään. Ja oikeastaan ekan kerran oli huono olo aamulla! Oksentanut en, mutta yökötti, suu oli kuiva, väsytti ja vähän huimasikin. Ihan tuntui, kuin olisi ryypännyt edellisenä iltana, olosta päätellen :D

Marikki A, täälläkin sitä valkovuotoa on aika lailla :/ Välillä oikein hulahtaa ja pitää juosta vessaan katsomaan, että mitä sieltä tuli.. Onneksi ei ole mitään vereen viittaavaakaan tullut nyt sitten edellisten kuukautisten, toivottavasti olisi hyvä merkki! Myös alavatsakipuilua on tänään hiukan ollut, sellaista kuukautiskipumaista, muttei yhtä kovaa. Toivon mukaan vain kasvukipuja..

Rinnat mulla ei ole nyt pariin päivään olleet läheskään yhtä arat, kuin viime viikolla. Onko kellään konkarilla kokemusta, onko normaalia? Että se turvotus vähenee tms :/

Tässä taas huomaa sen, miten eri asia on olla itse raskaana kuin hoitaa neuvolassa äitejä terkkarina. Omaa kehoaan tarkkailee niin paljon, eikä asiakkaat jokaisesta pienestä nippaisusta/niiden vaihtelusta kerro, varsinkin kun alussa nähdään vain kerran kuukaudessa.. Kollegat varmaan nauraisivat, kun tietäisivät, miten suuri epätietoisuus aina valtaa mielen :/
 
Ciao! :)
Voi että oli lähellä tänään tämän salaisuuden paljastuminen, äiti ja miesystävänsä oli vat meillä ja poika alkoi puhua että vanha sänkynsä lahjoitetaan meidän vauvalle... :whistle: Tottakai nuo innostuivat ja kysyivät että koskas on sellainen tulossa!? :D Sain onneksi ihan pokkana jutun läpi niin että ei mitään aavistusta muka, poika kun on kauan suunnitellut jo antavansa vanhan sänkynsä sitten joskus vauvalle. :heart:
Ja ei siis olla pojallekaan kerrottu, miten sattuikin!
Nyt ne sitten varmaan kyttäävät mua jatkossa. :D

Neuvola-ajan sain 7.1. ja siis laskettu aika muuttui päivällä, eli 3.8. olis La. :)
Sain vastauksia mieltä askarruttaneisiin kysymyksiin ja töitäkin saa tehdä entiseen tapaan, siis nostoja ja muita, mut tietysti oman voinnin ja olon mukaan.
Että sellaista tänne, selkää vähän särkee ja mahakin tuntuu pingottuneelta, tissejä nipistelee ja etova olo on, että ihanaa olla raskaana. :D :heart:
 
Moikka moi!
odotan ensimmäistä vauvaa ja nämä kaikki jutut ovat mulle aivan uusia. Näitä on kiva lukea. Jatkakaa :)
Tuosta varhaisultrasta. Oletteko käyneet yksityisellä? Ja mitä sellainen kustantaa, eikös se ole omakustanteinen?

Kuullaan taas!
 
Moimoi :heart:

Ensiksi, Perämaan emännälle tuplasti onnea; todella ihana uutinen. =) Ollaan itsekin mietitty kaksoisraskauden mahdollisuutta, kun suvussa on kaksosia melko paljon. Ja juuri meidän kohdalle se "sattuisi", jos uskotaan siihen, että hyppää sukupolven ylitse. Mutta saas nähdä. Oireiden perusteella voisi kuvitella, että kaksoset olisi tulossa, mutta kyllähän näitä oireita varmasti tulee, vaikka masussa olisi yksikin pieni.

Mulla on siis mahaa nipistellyt aikalailla, ja lonkkia sekä nivusia vihlonut. Mutta sehän kuuluu asiaan normaalistikin, että tulee noita "venymiskipuja" vai mitä ovat nimeltään..

Tänään oli siis eka neuvola, eipä siellä juuri muuta tehty kuin höpöteltiin. Vastailin kaikenmaailman kysymyksiin, huh että niitä riitti. Lääkärinajan sain tammikuun puolen välin tienoille, ja siitä vk päästä on ultra.

Jäi vähän epäselväksi, mitä sillä seuraavalla lääkärin käynnillä tapahtuu? Se tulee olemaan minulla siis rv 10. Siis kuunteleeko sydämen sykkeen ym? Voi kun olisi tehnyt mieli jo tänään päästä kuuntelemaan niitä, mutta eipä se vielä kuulu tähän neuvolakäyntiin.

Täällä meillä on jatkunut pienoinen ällötysolomuoto, mutta se on pysynyt samassa kuosissa missä ennenkin. Maha on ollut edelleen kipeä ja sitä nipistelee päivittäin ja se on TOSI TOSI turvoksissa.. huuuhh... ja tosiaan, joku täällä jo mainitsikin, että ei pysty enää vetämään vatsaa sisäänpäin, muuten koskee, niin sama täällä! :/ Vatsa on tosi pinkeänä ja iso, näihin viikkoihin verrattuna!!

Jees, mutta taidanpa lähteä tästä iltapesuille, että jaksaa taas aamulla töihin |O

Masuille ja niiden pienille tarrasukkia,

toivottelevat oda-sofia & pikkunen 7+1 :xmas: :heart:
 
Äippä27 meillä onkin lähes samat lasketut ajat. =) muutama päivä eroa. Samaan paikkaan ollaan synnyttämäänkin menossa. Toivottavasti kaikki menee hyvin, että päästään sinne asti. Ja kyllähän me päästään! :xmas:
 
Heippa

Minäkin taidan kantaa kasvavan mahani tähän kekoon =)
Nyt olisi viikkoja laskureiden mukaan 6+2, eli la 11.8. Ensimmäistä yhteistä odotellaan, miehellä on jo ennestään poika.

Pieniä oireita on ollut ihan alusta lähtien, aluksi oli vain väsymystä ja poskien kuumotusta. Huonoa oloakin oli lähinnä iltaisin, mutta nyt viikonlopusta lähtien sitä on 24/7 ja vessanpöntön kanssa ollaan tehty lähempää tuttavuutta jo monesti :/
Vähän yllätti että näin alussa tuli näin voimakkaasti huono olo. Töissä on kyllä vähän inhottava nyt olla kun koko ajan oksettaa ja on nälkä mutta oikein mitään ei saa syötyä. Tekisi mieli vaan lepäillä kotona.
Nyt on ruvennu mahakin turpoamaan, töissä pitää istua housun nappi auki.. mitenhän sekin turpoaa vaikka mitään ei saa syötyä?

Tuota töissä kertomista olen myös miettinyt, meillä on tulossa vähän 'järjestelyitä' töissä että esimies varmaan ihan lähiaikoina vaihtuu ja varmaan myös yt neuvotteluita.. joten jos sellainen tilanne tulee täytyy varmaan kertoa, mutta toivon että ei nyt ihan vielä tarvitsisi. Paitsi jos tämän pahan olon vuoksi jään joku päivä kotiin niin omalle esimiehelle (joka on nainen :) varmaan kerron, uskon että hän suhtautuu ihan positiivisesti kuitenkin.

Ekan neuvolan varasin maanantaina, se olisi 7.1. silloin olisi rv 9. Sieltä sain jo nipun papereita täyteltäväksi, jos sitten joulunpyhinä paneutuisi niihin.

Ihan mielenkiintoista muiden kokemuksista lukea, varsinkin kun täällä on jo monia joilla on lapsia jo ennestään :) on tämä vaan niin ihmeellistä aikaa. Mutta päivä kerrallaan mennään.

Mukavaa joulunalusaikaa kaikille!
 
oireista...
te jotka tätä olette jo aiemminkin tehneet, (joku muukin kyseli rintojen arkuudesta) kuinka paljon oireet vaihtelee? Kun mulla on suurin turvotus hävinnyt ja rintojen arkuus myös. Yökötys oloa tulee silti pienesti ja ihan järkkyjä mielialavaihteluita, olen muun muassa huutanut ja haukkunut ja itkeä pillittänyt esimiehelle jo kahdesti 3: päivän sisällä... kypsää...

Auttakee. Hermostuttaa, kun turvotus vähenee. Voihan se olla normaalia, voihan?

M+ Taimi 6+0
 
henksi: mie sais varattua ajan varhaisultraan 3.1. eli oon sillon vissiin 7-8 viikolla. maksaa noin 60e ja on omakustanteinen. sieltä saa kuulemma kuvanki jo mukaan niin ihan mielellään maksan sen hinnan jos saan nähdä vauvan jo niin aikaseen.
mariainen: mullakaan ei ole oikeen mitään oireita. tissit on välillä tosi kipeet, välillä ei. pahaa oloa ei oo ollenkaan ja mahaakin sattuu vaan harvoin.. :(
 
Taas mun alamahaa vasemmalta vihloo enemmän. Alkaa jo oikeasti huolettaan :/ . Pitäisi varmaan soittaa jo lääkäriin. Muutenkin on just niin stressaavaan ,kun rakennamme taloa ja sen johdosta olen koko päivän sekä illan riidellyt kaikkien kanssa. Tekisi mieli karjaista niille ,että olkaa hiljaa ,olen raskaana ,eikä nyt jaksa kuullella paapotusta siitä ,kun ostamani panelit ja listat on vääränpituisia yms. Lisäksi tuo esikko on edelleen kuumeessa ja sekin huolettaa :| . Anteeksi kamala valitus , mutta on niin ikävä olla surullinen ja huolissaan ,kun pitäisi olla maailman onnellisin :) .

nea85 ja muut esikkoa odottavat. Olkaa huoleti ,vaikka oireet on vähäisiä, vaihtelevat tai puuttuvat kokonaan. Mäkin ihmettelin esikkoa odottaessa ,kun ei ollut kertaakaan pahaa oloa ja oireet oli todella vähäisiä. Ainut minkä muistan oli kamala nälkä ja väsy ,mutta nekin vasta rv 9-12 välissä.
 
Poni06: voi...ymmärrän sua... :hug: Voimia sulle! Ja sehän vihlominen kuuluu asiaan!! :heart:

Mulla ekaa kertaa masu turvoksissa JO aamulla...ja jännä mutta mulla ei oo oikeestaan ollenkaan aamulla pahaa oloa (hieman toki ettei ihan pääse nauttimaan :LOL: ) mutta alkaa vasta päivällä ja kestää iltaan /alkuyöhön asti.
Ja tänä aamuna, ihan sairaan arat tissit..koko ajan vaan pahenee, ei voi tosiaan edes halia ukon kanssa (se on isorintaisten ongelma :LOL: )
Väsymys on jotain ihan järkkyä..koko ajan väsyttää...
Mulla eilinen työpäivä kesti puol yheksään ja kyllä tuntuikin... |O ....

Tänään tulee kaveri käymään 4vk ikäisen poikansa kanssa..ihunaa... :heart: :heart:

Mutta hyvää torstaipäivän jatkoa teille ihanaiset ja voikaa paksusti :D :heart: :heart:

:heart: :lla AE ja säteinen 7+0
 
Tänne onkin taas paljon uusia odottelijoita tullut, tervetuloa vaan minunkin puolesta. :)
Onnea tuplista perämaan emännälle!
En ole viikkoon kirjotellut kun on niin karsee olo, kun vihdoinkin se pahoinvointi löysi minutkin ja pukkas vielä karsee flunssa tähän samaan syssyyn, niin olo on kyl ku krapulaisella koko ajan. Ja pitäs vielä tuon yx-vuotiaan kanssa jaksaa temmeltää päivät..huh hu kun ei oikeesti jaksais kun maata sängys.
Eka neuvola on mulla 7.1 ja eilen tuli neuvolasta nivaska papereita, joita pitää täytellä.
Toivon niin, että jouluna maittais ruuat tästä olosta huolimatta, kun sitä aina niin odottaa pääsevänsä kunnolla syömään herkkuja..nam!
Mutta eihän siihen ole aikaa kun 4 päivää...eli tuskin pahoinvointi ainakaan hellittää, mutta flunssa ees..
Mutta nyt on pakko mennä sänkyyn hetkex..
Hyviä vointeja kaikille!

Milba rv 6+3....eikä oo montaa viikkoa enää jäljellä! ;)
 
huomenta :wave:
eli siitä varhaisultrasta, se oli mulle ilmainen, kun se tehtiin tk:ssa. aika jännä et monilla paikkakunnilla varhaisultra maksaa 60 e :eek:
Paha olo hieman helpottanut, kuhan ei päästä nälän puolelle. Iltaisin paleltaa ihan älyttömästi, ei muissa raskauksissa ole ees paleltanut, nyt tärisen kuin haavan lehti peiton alla :whistle:
kaupassa ajattelin tänään käyä tekemässä jouluruoka ostokset, isommat siis. maitoahan pitää hakea.ei tarvii sitte vkoloppuna mennä sinne ruuhkaan. ja pitää ohje porkkanakaukulle jostain kaivaa, kun niin tekee mieli :p
Ja varasin aamulla meille tammikuussa matkan katinkultaan 3 vrk:ksi. ihanaa :heart:
mut nyt kauppaan :wave:

Tervetuloa uudet mukaan ja vauvaliimaa mukaan :wave:
 
Uskaltaskohan sitä liittyä mukaan...? :) Neljä kertaa oon mammaksi-testeillä saanu haamuplussan, viimeksi tänä aamuna. Oli jo aika tumma haamu... :) Pakkohan se on pikkuhiljaa uskoa ;)
La olis sitten laskurilla laskettuna 24.8.. Mulla on ennestään yksi lapsi ...
Tarrasukkia kaikille!!!! :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:
 
Tervetuloa uusille mukaan ja tarrasukkia paljon mukaan pitkälle masumatkalle pienokaisille! :heart:

Silmätulehdus senkun jatkuu, ei tuo mieto voide taida auttaa? :headwall: Huomenna olisi töihin meno kun sloma loppuu, ei kauhian kiva ole mennä turvonneen nestepussisilmän kanssa sinne! :headwall: Onneksi varhaisultra jo 14:00, niin saan lähteä pois jo 13:30. Minulla tämä "kestokrapulainen" olo on aamuvarhaisesta iltaa, sitten myöh illalla ei ole ja yölläkään ei, onneksi! Hajut tekee tänään erityisen pahaa! Hedelmät ovat kyllä hyviä, nami,nami! :p

Pitäis käydä tänään muutama joululahjakin vielä ostamassa. Ei varmaan niin ole ruuhkaa nyt pvllä, jo kävisin! :heart:

Niin ja vatsatuntemuksista, minullakin melkein koko ajan tuntuu jotain, ilm kohdunmuutosjuttuja ja kun 3 sektiota takana, sekin varmaan vaikuttaa asiaan, ei satu kuitenkaan! :heart:

Huomenna sitten eka kerran näemme Tiuhti-Viuhtimme :heart: tai Tiuhdin :heart: ja Viuhdin! :heart:

Huomiseen! :D :heart: :wave:

Rva pikkumyy ja Tiuhti-Viuhti :heart:


 
Soitin äsken neuvolaan ja kyselin onko tällä paikkakunnalla mahollisuus päästä varhaisultraan...siis ihan parin viikon päästä, viimeksi kävin 6+2 oyssissa ultrassa, mut täällä se ei oo mahollista... varattiin sitten tammikuulle neuvola-aika ja ultraan aika 28.1!!! Ei malta oottaa!!! :):):)
 
En osaa sanoa, miten se tulee automaattisesti aina mukaan, mutta minä teen niin, että menen sinne meille tulee vauva juttuun ja sieltä kopion ja liitän jutun loppuun :heart:

Joku varmaan osaa neuvoa, että tulisi aina?

Onnea sinulle vielä odotukseen! :heart:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mariainen:
oireista...
te jotka tätä olette jo aiemminkin tehneet, (joku muukin kyseli rintojen arkuudesta) kuinka paljon oireet vaihtelee? Kun mulla on suurin turvotus hävinnyt ja rintojen arkuus myös. Yökötys oloa tulee silti pienesti ja ihan järkkyjä mielialavaihteluita, olen muun muassa huutanut ja haukkunut ja itkeä pillittänyt esimiehelle jo kahdesti 3: päivän sisällä... kypsää...

Auttakee. Hermostuttaa, kun turvotus vähenee. Voihan se olla normaalia, voihan?

M+ Taimi 6+0
Ihan normaalia taitaa olla, mua turvotti pari ekaa viikkoa ja nyt on 7+4 ja alavatsa vaan on kova, mut turvotusta ei pahemmin. :)
Tissit on kyllä olleet kipeät ja arat jo ennen plussaa ja sama jatkuu, mut muistelisin että niin oli pojastakin.
 
kysymys, voiko muuten lipeäkalaa syödä, siis kun tekee ihan törkeesti mieli....
en kyllä normaalisti o sitä syöny, joskus penskana varmaan viimeeks, mut nyt oon jo parina yönä uneksinu lipeäkalasta ja sitä on pakko saada....mutta voiko sitä syödä turvallisesti? kuivattua ja sit kypsennettyähän se on, ei kai siinä mitään oo....

kovasti on kipuja ollu tänään selässä ja mahassa, saa nähdä mitä tulee eteen.. olo on et lorahtaa ihan just, mut ei oo mitään vielä ainankaan tullu... vielä pitää oottaa sitä ultraakin reilu viikko...
 
hei vaan,

täällähän on mukavan aktiivista porukkaa, kivaa! Itsekin yritän päivittäin ehtiä vähintään lukemaan kuulumisianne ja kommentoimaankin niin usein kuin mahdollista.
"Kiva" kuulla että muillakin vatsaa turvottaa, itsellä kun viikkoja vasta 5+2 niin ei vielä mitään hirmu pahaa turvousta mutta aivan varmasti jo viikon taikka kahden päästä melkoin pömppis löytyy täältäkin. Pitkän ja hoikan vartalon huonopuoli onkin juuri se että vähäinenkin turvotus näkyy heti.

JUUSTOISTA: fetaakin saa syödä, kunhan on kotimaista(esim. Valion). Itselläni ainakin oli ekassa raskadessa kova himo fetasalaattiin, feta kun on niin ihanan suolaista ja just siks se vie ällön olon hyvin pois.

Jotkut miettivät onko kaikki hyvin jos oireet vähenee..Itse ainakin muistelen ekan raskauden ajalta kuinka yhtenä päivänä saattoi tosiaan olla huomattavasti enemmän ei-raskaana olo kuin toisena. Ilmeisesti olotilojen ja oireiden vaihtelu on ihan normaalia, joten huoli pois.

Mun suuri vaiva on vatsankivut. Kivut ei niinkään ole vihlontaa vaan menkkamaista jomotusta. Välillä ihan sellaiset menkoista tutut krampit pysäyttää päivän muut touhut. Toinen vaiva onkin päänsärky. Onkos muilla ollut PÄÄNSÄRKYÄ? Monen kuvailema krapulaolo tarkoittaa mun kohdalla sitten just tota armotonta takomista otsassa ja ohimoilla. Muistelin tossa kuinka viime kerralla päänsärkyä oli vasta vähän myöhemmillä viikoilla. No kaipa nääkin vaihtelee niin kovasti tapauskohtaisesti.
Suolakurkut on mun intohimoni. Viimeksi alkuraskaudessa en juuri muuta syönytkään kuin ruisleipää ja suolakurkkuja. Söin niitä niin paljon ettei mieli ole sen jälkeen niitä tehnyt ennen kuin nyt. Aamun ja päivän aikan oon jo useamman suolakurkkuleivän ehtinyt syömään. :LOL:

Nyt pitää jatkaa kotihommien tekoa,muuten menee koko päivä koneella.
Voikaa hyvin!

:heart: haaveilija-08 ja kyytiläinen 5+2
 
Heippa!

Tänään on ollu kyllä inhottavin raskauspäivä tähän saakka.. Onneksi on vapaapäivä, ja yöllä joulujuhlan jälkeen alkaa myös joululoma. Koko päivän oon öllöttäny kotona, oikeastaan maannut sängyssä lukemassa kirjaa, ja välillä syönyt. Varmaan pitää taas lähteäkin makuulle, olo pahenee..

Niin, ja eilen kerroin Kirpusta parhaalle ystävälleni, ja tänään siskolleni, jolla on kaksi tytärtä. Joku joka ymmärtää ;) Pyllähti aika hyvin, tuli niin yllätyksenä hänelle. :D

Upp3 ja Kirppu 6+1
 
No niin nyt on lääkärissä käyty ,mutta ei vielä mitään selvyyttä kipuihin. Nuori lääkäri tutki asiallisesti vatsan ja teki sisätutkimuksenkin. Kipu paikantuu vasemman munatorven kohtaa tai vähän sen yläpuolelle. Labrassa otettiin verinäytteet, tulehdusarvot ja raskaushormonitaso sekä pissanäyte. Huomenna minulla on puhelinaika noista kokeista ja tuo nuori lääkäri konsuitoi vanhempia kolleegoitaan asiasta mm. voiko jo ultrata. Vielä pitää jännätä. Alkaa vaan olee melko poikki ,kun yöt on niin huonoja tuo kipuilun takia ja lisäksi tuo meitin rinsessa on edelleen kipeä. Nyt pitää vaan kovasti toivoa ,että pikkuinen on oikeassa paikassa kasvamassa.

Onko kellään kokemusta kohdun ulkopuolisesta raskaudesta???

-Poni ja Manteli 5+1
 
poni06:lle, minulla oli joskus vuonna yks ja kaks kohdunulkoinen, ja kivut olivat aaltomaisia alkuun ja minulla sillon oikeella puolella. lopulta alkoi vuotamaan niukasti ja siinä vaiheessa kivut olivat jo sitä luokkaa että jalat meni hetkittäin alta... ja päivystyksessä meinasivat ensin et oliskin umppari ja laittovat kirranpolille mut sieltä passittivat gynelle... sillä kertaa vielä löytyi kohdusta ruskuaispussi ja muutenki kaikki näytti olevan ok, laittovat kotiin ja koko seuraavan viikon vuosin välillä enemmän ja välillä vähemmän, kunnes kivut yltyivät vieden tajun jollon mieheni kiikutti kiirusti minut sairaalaan ja siinä vaiheessa oli jo torvi revennyt ja leikatiin kiireellisenä heti, verta oli vatsaontelossa jo pari litraa ja olo tosi heikko, mutta kolme viikkoa leikkauksesta olin takas töissä...viikot tais olla sillon 7+3 tai sinnepäin..hirveä kokemus, ei voi muuta sanoa... etenki kun leikkauksen jälkeen joutui toipumaan vastasyntyneitten kans samalle osastolle....otti voimille..
Toivottavasti sinulla kaikki olisi hyvin ja masukki oikeassa paikassa!

Minulla mahakipu hellittänyt täs päivän mittaan ja ehkä sitä töihin kykenee menemään, tai pakko kuiteskin vaikkei pystyis..yrittäjän arkea..
 

Yhteistyössä