¤¤ ELOMASSUT 2008 ¤¤ part.2

Onnea perämaan emäntä, tuplista! Vautsi vau :)

Ihana kuulla myös muiden ultrakokemuksista, että kaikki on ollut hyvin :heart:

Kovan väsymyksen kourissa minäkin edelleen, en siksi ole kirjoitellut usein. Ja kova nälkä jatkuu, muuten olo ihan ok. Tarkka pitää olla ruoka-aikojen kanssa, parin tunnin välein nimittäin tulee tosi kova nälkä. Jos en saa ruokaa milloin pitää, olo huononee ihan hetkessä. Kaikki kauppareissut sun muut pitää suunnitella niin että ehdin kotiin syömään tai sitten otan evästä mukaan :)

Eikun syömään taas...

Lilli ja Tiitti 6+6

 
perämaan emäntä ONNEA :heart:

Varasin ajan varhaisultraan ,mutta se on vasta 2.1. Ei auta kuin sinne asti odottaa. Nyt illan myötä vasemman puolen vihlonta vähän hellitti ,mutta taas kun rauhassa istun kipuilu lisääntyy :/ . Onneksi flunssa helpottaa jo ,vaikka tytölle nousi kuume. Voi olla resuinen yö tulossa.

Mä taidan paljastua tämän raskauden kanssa tosi pian. Masu pömpöttää jo niin kovasti. Sisään ei sitä voi vetää ,kun se alkaa sattua. Mun kaikki tämän hetken vaatteet on melko istuvia ja olen olut ihan lautamasu jo pitkään.
 
hei poikkesin lukemaan teän listaa kun epäilin jo hetken olevani raskaana, no huomenna tuo selviää kun soitan terveyskeskukseen. jotenkin tuntuu pahalta omat tiedot asiasta mitä teen kun tai jos olen raskaana,kun täällä on joillakin se tilanne että raskaaksi ei tullakaan niin vaan. Toivotan teille kaikille jarrusukkia ja eläkää ihan tavallisesti puoleen väliin raskautta ainakin, käykää lenkillä ja ulkoilkaa ja nauttikaa elämästä. niin onnelliselle 77 sitä piti kirjoittaa että imetystukisivuilta saat oikeaa tietoa. käy tutustumassa. jos sinä syöt terveellisesti ja riittävästi ja juot riittävästi niin kyllä sitä maitoa riittää imetettävälle ja ravintoa sinulta riittää vielä maha-asukkaallekin. joten älä nyt heti imetystä lopeta. voithan imettää vaikka sinne asti kun toinen syntyy. ja jatkaa sitten molempien imetystä?
Hyvää ja rauhallista joulua teille kaikille ja enkeleitä elämään!
 
Perämaan emäntä: Wautsi Wau!!! TuplaOnnittelut! :heart: :heart:

Nyt kyllä alkaa pelottaan, mulle nimittäin sano eilen neuvolantäti että tää mun alamasu ja alaselkä "särky" johtuu todennäköisesti virtsatieinfektiosta...mutta mutta nyt sun kertoman mukaan o´óu...mun isä nimittäin on kaksonen ja sen kaksoissiskolla on kaksoset. ja mulla ekassa raskaudessa ihan alussa oli kaks, muttei toinen jaksanut pitä kiinni...ja kuulemma keskenmenneessäkin oli kaksi...joten...uu... :heart: :heart:

kyllä uä päivää odotellaan jännityksellä... :heart:

Tervetuloa kaikille uusille :hug: ja onnea :heart: :heart: :heart: :heart: :heart:

:heart: :lla
6+6
 
huomenta :wave:
aurinkoenergia ainahan se mahdollisuus on et yhen sijasta siel on kaksi :heart: mun isä on kaksonen ja en luulin et se pomppaa tavallaan mun ylite mun tyttärelle mut mitenkä kävikään, koskaan ei voi tietää.

Mies edelleenkin shokissa :whistle: menee vissiin vähän kauemmin et tottuu :D
mut nyt viimeiset joululahjat ostamaan :wave:
 
Olipas Perämaan emännällä uutisia, onnea!

Hirveän paljon ehditte kirjoittelemaan tänne, minä olen käynyt välillä lueskelemassa, mutta taitaa olla ketjun eka viesti, jonka ennätän kirjoittaa. Väsymystä täälläkin aika paljon, ei onneksi kovaa pahoinvointia, mutta sellaista kuvotusta ja närästystä -ja koko ajan nälkä ja jano!

Neuvola-ajan sain vasta tuonne ensi vuoden alkupäiviin, joten senkin vuoksi yritetään olla suu supussa asiasta suvun kesken. Joku ystävä tietää, mutta ei moni. Haluan tosiaan saada jonkinlaisen varmistuksen, ennen kuin tästä laajemmin kerrotaan. Sitten on vielä sellainen juttu, että äitini on vakavasti sairas, enkä tosiaan tiedä, mitä hän uutisesta tulee ajattelemaan...
 

Jospa minäkin uskailtaisin tänne kirjoittaa. Kaikki on vielä niin alussa ja jännittää, että miten tässä käy, mutta kiva päästä jakamaan kokemuksia. Laskeskelin, että minulla olisi nyt viikkoja 5+1. Pillerit jätin pois syyskuussa, ja kierto on senkin jälkeen ollut tasan neljä viikkoa. Ensimmäisen plussan sain viime perjantaina, toisen eilen. Minulla ei ole ollut mitään järisyttävän suuria raskausoireita. Jotenkin odotin jatkuvaa pahoinvointia ja äärimmäistä väsymystä, mutta minulla on vain rinnat hieman arat, alavatsaa nipistelee vähän ja valkovuotoa on ollut runsaasti (jopa niin runsaasti, että olen miettinyt pitäisikö käydä lääkärin tarkastuksessa, jos kuitenkin on jotain vikaa..).

Missä vaiheessa olette varailleet ensimmäisen ajan neuvolaan? Pitäisikö käydä jo nyt valittamassa lääkärillä tuosta valkovuodosta, kun ensimmäiseen neuvolaan on vielä niin pitkä aika? Vuoto ei ole kyllä mitenkään haisevaa tai kokkareista, runsasta vain.

Kyllä tämä on tosi jännittävää. Mieskin myönsi, että myös häntä jännittää ;)
 
perämaan emännälle erittäin paljon onnea kaksosraskauden johdosta :hug: On se varmasti jännää, kun masussa kasvaa kaksi vauvan alkua, mahtavaa :D

Marikki A kyseli koska ollaan varattu ensimmäinen neuvola-aika. Kyllä mä soitin jo heti neuvolaan, kun raskaustesti näytti plussaa (sillon viikkoja vasta 4). Iloisesti ottivat mut vastaan ja kyseli puhelimessa nimen sun muut esitiedot.

Onko muilla vielä kuinka seksihaluttomuutta? Mua ei siis kertakaikkiaan huvita tuola makuuhuoneessa touhata sitten yhtään :ashamed: Ukko saa pettyä aina kerta toisensa jälkeen :'( Mulla vain on aamusta iltaan ihan sairaalloinen ällötyksen olo ja iltaa kohti tulee kauhea väsy. Ei siinä todellakaan tule mieleen seksin harrastamiset :kieh: Noh, ehkä se muutaman viikon päästä tasottuu, kun pahoinvointi loppuu......

Mä en siis ole menossa varhaisultraan, mutta sain ajan ihan terveyskeskuslääkärille joka on tehnyt ultria siellä paljon. Huomenna olis sinne aika kello 12. Jännittää, että osaako se lääkäri kattoa ultrassa, että onko masussa kaikki hyvin? Tuleehan tässä se sadan euron säästö ainakin!!

Nyt mulla on viikot 6+6 ja pahoinvointi senkun pahenee :$ Saas vain nähdä miten jouluna käy, kun ollaan menossa miehen siskon luo jouluruualle. Moniko jo näkee masusta, että odotan tai sitten tulee puklu haistellessa kaikkia jouluruokia :LOL: Se jääköön nähtäväksi!
 
Vieno ja varovainen hyvänhuomenen toivotus minulta. Jos sallitte, liityn joukkoonne odottamaan. Laskurin mukaan laskettuaika olisi 15.8.2008 mutta varmaankin ultrassa siirtyy vähän pidemmälle kun on pitkä kierto.

Ennestään mulla on 2,5v ja 7kk tytöt eli kolmas kerta toden sanoo!
 
Moikka moi...
Eilen oli olo mitä kamalin..yrjö kiers kurkussa...koko illan...ruoka ei meinaa maistua vieläkään.Ja olo on krapulainen...Väsyttäs ihan kauheesti ja hommia ois.Eilen tuli eka oikeen kunnon tunne myllerryskin...hui...oliko ne noi voimakkaita aikasemmissaki...Pakoa kahtoessa kun se äijä sitä nuutunutta lastaan yritti hoitoon saada ja dialyysiin...mutta kieltäyty...sielllä kun se jossain kyyhötti tyttönsä kanssa...ja itki...ja meni ja antautu tyttönsä takia...ja ku se tyttö pääs sitten hoitoon ja äiti vapaalle.Sitten menin isännän luo kyhjäämään ja tää jotain sitten tiuskas...ni jo otti koville tuossa herkässä tunnetilassa tippalinssissä...jo oli tekemistä että kasassa pysyin... :attn: =)
huh huh..tuntupas hurjalle... :D Saas nähä kuinka nuo mielialat rupee laukkaamaan... :D Tietääpähän että miksi... :D :heart: :heart:
tänään ollu viel ihan suht hyvä olo...kahtotaa mitä ilta tuo tullessaan...

PerämaanEmännälle TUBLA ONNITTELUT :D :flower: :flower: :heart: :heart: Vähän hienoo...saatiin meijä pinoon ainakin yks kakkostenodottaja...Mukava seurata "vierestä" :D

Mytyn vkot...jotain 6 kieppeillä...hitsi ku tietäs tarkemmin... :/
 
Onnea Perämaan emäntä! Ihania uutisia! Mulla on ystävällä pienet kaksoset, jotka on samanikäiset kun mun poika =)

Me oltiin tänään pojan kanssa neuvolassa, en millään meinannut jaksaa lähteä. Poika oli iloisella päällä ja juttelikin neuvolantädille, yleensä on vaan hiljaa ihmetellyt ja katsellut. Hienosti oli kaikki pojulla.

Oho! Mies tuli kotiin kesken päivän! Ihanaa. Mulla on edelleen paha olo, mutta sain nukuttua viime yönä melko hyvin, poika heräs vain kaks kertaa syömään.
 
Päivää kaikille.:)
Hirveä, kuinka kova nälkä mulla onkaa ollu nyt joka päivä, jatkuvasti saa olla syömässä vaikka normaalisti saatan jättää joitain aterioita väliinki. Jos tää paino tästä vähän nousiski, oon kieppunu alipainon tienoilla melko kauan jo (pituus 161cm, paino 48-49, painoindeksi 18-19).

Itselläni olisi hirveä hinku kertoa kahdelle siskolleni tästä Kirpusta, mutta mies ei lupaa. Ois kiva kertoa, kun toisella siskollani on myös lapsia (tytöt 4,5v ja 1,5v) ja jutella muutenkin tämän paikkakunnan "neuvolatavoista".. Mutta ei. Eka neuvola-aika vasta 15.1., niin ainaki sinne asti pitää odotella kertomista, ellei perhe huomaa aiemmin.

Onneksi mies pääsee tammikuussa armeijasta, niin on joku kaverina hoitamassa kotia ja lemmikkejä, itse tunnen oloni niin vetämättömäksi ja väsyneeksi kokoajan. Ja vielä keväällä olisi yo-kirjoitukset edessä. :eek: Ensimmäinen huolenaiheeni saadessani selville raskauteni oli se, millaisen yo-puvun minä nyt voin teettää. Silloin toukokuun lopulla taitaa olla jo aika iso masu, joten taikoja se ompelija saa tehdä.:D

Joulunalus terveisin Upp3 ja Kirppu 6+0
 
Hei,

ihania ultrakuulumisia monella ollut. Onnittelut! :flower:

Itse sain ajan neuvolaan vasta 21.1 ja lääkärille ultraan samalle viikolle 24.1. Toisaalta tekis mieli käydä yksityisellä aiemmin ultrassa, mutta taidan kuitenkin malttaa mieleni, ainakin vielä toistaiseksi. ;) Onneksi joulu ja uusivuosi tässä välissä saavat ajan kulumaan edes hiukkasen nopeammin, ettei ihan koko ajan mieti tätä raskausasiaa ja sitä onko kaikki varmasti kunnossa.
Oireista päätellen kaikki on kunnossa, huimausta, vatsan jomotusta/nippailua, väsymystä, palelua/hikoilua, ällö oloa, NÄLKÄÄ yms yms löytyy, joten uskoisi kaiken olevan mallillaan. Vessassa saa ravata normaalia useammin, myös isommalla hädällä, tämä oli tuttua myös ekassa raskaudessani. Niin ja hajut, herranen aika kuinka ihmisen hajuaisti voikaan toimia näin hyvin. Haistan tyyliin mitä naapurin mummo tänään ruuakseen laittaa.. :LOL:

Perämaan emäntä olikin saanut tuplasti ilonaihetta, onnea vaan hurjan paljon! Kyllä se miehesikin siitä shokistaan toivuttuaan alkaa innostua kaksosista aivan varmasti. :)

Nyt painun taas vaihteeksi syömään. Saan syödä rauhassa ennen kuin tyttö heräilee päiväuniltaan.
Päivän jatkoja ja hyviä vointeja kaikille!

:heart: haaveilija-08 ja kyytiläinen 5+1
 
Perämään emäntä :hug: :heart: Onnea tuplasti! Olin kanssa siinä uskossa että hyppää yhden sukupolven yli :D
Mulla on niiin vetämätön olo. En jaksais ollenkaan tätä joulun järkkäämistä |O Siivous tekemättä piparit leipomatta ja kaikki :( Voi kun sais vaan olla..Nyt kaduttaa että kutsuin porukat aatoksi.
Marikkiilmoile tarkempia tietoja niin pääset omaan lokeroon :D
Ja eikös tuo reilu valkkari kuulu alkuraskauteen, itelläkin oli ja kans luulin että joku tulehdus siellä myllää. Nyt on jo rauhottunut, mutta reilua vieläkin :headwall:

f ja pampula 7+3
 
Onneksi muillakin aivan "vetämätön" olo! :heart: Minulla varmaan osasyynä myös tämä silmätulehdus ja sen aiheuttama lämpöily, nukuin 12 h:n yöunet ja juuri heräsin tunnin päikkäreiltä. Ei ole kivaa viettää aikaa kotona, kun työssäni saan olla paljon ulkona! :heart: No eiköhän tämä jo huomenna vähän helpota. Onko muut kuulleet, että joku sairastanut silmätulehdusta näin alkuraskauden aikaan? Minulla on ollut varmaan 15v sitten, ihmettelen mistä tämä hyökkäsi ja nyt täällä suunassa tuota noroa liikkeellä ja meillä tietty vanhukset sen töissä saavat ja me´hoitajat sen kautta heiltä, en kyllä halua sitä! :(

Ruoka sentään tuloillaan ja mieskin saapuu pian kotia, on edes juttukaveri :D

No eiköhän tämä tästä taas iloksi muutu! :D :heart:

terveisin Rva pikkumyy ja tiuhti-Viuhtimme :heart: 6+2


 
Terveisiä joululahjaostoksilta! Oltiin tänään poikien kanssa shoppailemassa viimeisiä lahjoja. Ihan pakko oli poiketa vauvojen osastolle hypistelemään kaikkia ihanuuksia. Ja vähän tsekata mammavaatteita. Mulla on kyllä niitä iso laatikko jo odottamassa. Ja vauvanvaatteitakin kertynyt jo kamalasti edellisiltä. Mutta se on vaan niin kivaa. Melkein jo haistaa vauvan ihanan tuoksun!

Menisi vaan nämä viikot vähän nopeammin. Kovasti odotan, että 12 vkoa tulee täyteen. Mulla on ollut keskenmeno aiemmin rv9, ja se kummittelee ikävästi taustalla. Etenkin kun sen keskenmenneen vauvan LA oli myös elokuussa v. 06. Kyllähän siitä yli jo on päässyt, mutta muistuu vaan kummasti aina välillä mieleen.

Vointi täällä hyvä, vähän liiankin hyvä. Ekasta lapsesta mulla ei ollut mitään alkuraskauden oireita, tokasta kyllä ykäilin. Jospa tää vauveli onkin yhtä helppo tapaus kuin esikoinen. Mahaa vähän juimii ja aamulla hiukan yököttää.

Mulla kanssa neuvola vasta tammikuun lopulla ja np-ultra vasta rv 13, eli helmikuun puolivälissä. Jospa sitä raaskisi törsätä varhaisultraan?

Niin, ja sulle Onnellinen 77:: Mulle sanottiin kanssa fertiloskopiassa 12/03, etten ikinä voi saada lapsia "luomuna". Mulla on molemmat munatorvet tukkeutuneet ja kiharaiset. No, olin kuitenkin 5/04 raskaana ja nyt mulla on kaksi poikaa ja kolmatta odotan. Elämä on ihmeellistä!

Tinttis ja "Hertta" 5+4
 
Olen täällä taustaillut, samoissa mennään kuin mm. Rva Pikkumyy =)

Ihanaa lukea teidän positiivisia ajatuksia ja vauvahehkutuksia!! =) :hug: :heart:
..mä täällä vaan pelkään huomista ultraa; jos syke ei näykään, jos onkin keskeytynyt km tai kaikki ei muutoin ole kunnossa.. :ashamed:
Kyllä tuo aiempi km vaan vielä paina.. *toruu itseään*

Etova olo alkoi rv 6 alettua, tissit edelleen kipeät ja alaselkää jomottelee tasaisesti pitkin päivää..


:heart: pv ja mytty 6+2
 
Hei vaan tähänkin päivään. Flunssaa täällä edelleen podetaan. Vasemman puolen masu nippailut tuntuu edelleen ,mutta ei niin kovasti. Muuten viettelen edelleen ihanan oireetonta alkuraskautta. Eipä ollut esikoltakaan mitään muuta oiretta kuin väsy. Ruokahalu on kyllä suuri. Koko ajan on nälkä. Pitää haalia kaikkie terveellisiä välipaloja ,että ei pääsisi paino oikein nousemaan. Raskauajan diabetes todettiin jo esikkoa odottaessa niin nyt pitäisi makeaa välttää, kun se muuten niin helposti uusii. Nyt menne ruuan laittoon ,kun illaksi menen töihin taasen.

-Poni ja Manteli 5+0
 
noniin viimeiset joululahja ostokset tehty, huh huh. kyllähän piti abc:lla käyä pihvit syödä 11 aikaan no nyt on sitte jo uudelleen kauhee nälkä :whistle:
pojalle kävin ostamassa uuden istuimen lastentarvike liikkeestä niin pitihän sitä kaksosten rattaita käyä hypistelemässä :D on vaan uutena aika kalliita :whistle:
Pahoinvointiin vinkki, kävin ite ostamassa lidlistä sitä kivennäisvettä, ai et on hyvää mikäli huono olo meinaa iskeä. :wave:
Täällä on jo mietitty miten taloudellisesti tästä selviää, auto käy pieneksi ja niin käy myös talokin. no ehkä asioilla on tapana järjestyä :)
mut nyt syömään :p
 
Sylintäydeltä onnitteluja Perämaan emännälle tuplatulokkaista :heart:

Tervetuloa uusille odottajille ja masuille :wave:

MarikkiA: Toi valkkarin runsastuminen on yksi raskausoireista, ei kannata huolestua. Mullakin lisääntyi ihan silmissä entiseen verrattuna. Välillä sen valahtamisen oikein tuntee =)
Mä soittelin ekan neuvola-ajan eilen, kun rv7 alkoi. Meillä pikkuinen saatu alkuun hedelmöityshoidolla, joten halusin käydä klinikalla ultrassa ekaksi varmistamassa, että kaikki on okei. Hiukan sen suhteen olin tossa neuvola-asiassa "liian myöhään" liikkeellä, kun aikoja ei hirmuisesti ollut enää jaossa, joten aikataulusovitteluksi meni oikein kunnolla.

Mulla ei enää hirmuinen nälkä vaivaa, vaan pikemminkin ruokaa saa tunkea alas puoliväkisin tai alkaa heikottaa kunnolla. Tutulta tuntui toi sana krapulaolo :D
Lueskelin, että Lilli suunnittelee kauppareissut samalla kaavalla kuin minä.. Pitää aina katsoa parin tunnin välein joku ruoka-/kahvipaikka ja tänäänkin oli jouluostoksilla rasiallinen rypäleitä ja trippimehu autossa mukana :LOL: Onneksi tällä reissulla löytyi kaikki loput lahjat ja saa rauhassa keskittyä leipomiseen sun muuhun laittamiseen.

Joulua odotellessa :xmas:
kaneliomena ja Elmeri 7+1
 
heippa! vieläkö sopii joukkoon? elokuussa ois kolmannen lapsen la (9.8) ja synnäri ois MKS. Kyllä on jotenkin niin epätodellinen olo kun ei pahoinvointia laisinkaan, vatsa vaan kipuilee ajoittain, mutta toivotaan vaan että hyvällä tavalla eikä huonolla tavalla... kovasti pikkuista odotellaan =)
 
Heipä hei kaikille :wave:
huh, juuri tulimme KYS:istä reumalääkärin vastaanotolta jossa piikitettiin kortisonilla vasemman puoleinen ranne.. :( lääkäritäti sano että heillä on tapana reumaa sairastaville äideille aloittaa jonkinmoinen tarkkailu ja koska on aikasempia keskenmenoja yht. 3kpl niin muutenkin "seuranta"ois tarpeen, joten kirjoitti kiireellisenä lähetteen äitipolille, koska kotipaikkakunnallani ei sellaista seurantamahdollisuutta kai ole.. mut positiivista, sitten sain lähetteen jonnekin tutkimuksiin jossa katotaan mun "jotain verihyytymis yms"juttuja ja lääkitykseksi primasan joka parantaa verenkiertoa mm.istukan.. mut käynti muuten oli tosi ihana, ja jotenkin jäi hyvä mieli kun lääkäri tokas vielä mun lähtiessä että "ei mitään huolta että nyt ainakin olet tarkassa syynissä" ..
mutta nyt menen levolle. =)
t. Hosso 6+6
 

Yhteistyössä