ELOMASSUJEN Elokuu 2007

ONNITTELUT TAAS VAUVAN SAANEILLE!! :heart:

Kävin neuvolassa ja sain toivoa ettei tässä enää kovin pitkään tarvis kärvistellä. Th kattoi että kohdunsuu oli kahdelle sormelle reilusti auki ja kanava hävinnyt. Yllättäen tilanne edistynyt kun ei noita supistuksia kovin paljon ole ollut, ainakaan siis kovin kipeitä.. Eilen alkoi liitoskivut joita mulla ei ole koskaan aikasemmin ollut. Nyt hyvä kun käveleen pääsee... Mutta se on sen merkki että vauva on laskeutunut vaan entistä alemmas. Ja nyt neuvolan jälkeen on kyllä supistellutkin ihan kivasti. No voihan tässä silti mennä aikaa..

Jaksamista kaikille, erityisesti teille joilla laskettu aika jo ohitettu!!
Lillielli rv39+
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tea84:
Niitähän oli taas tullut vaikka kuinka monta... Mutta ei tänne vaan kuulu!!! Tarmoooooooooooooooooooo!!!! Äitillä alkas olla kärsivällisyys lopussa!!! :headwall: Taas yöllä muka supisteli ihan kipakasti jonku aikaa ja heti ku nousin kellottaan ni.......... ei mitään-loppu ku seinään!!! Hitollako ne sais kestään ja voimistuun!! Minä en jaksa enää lyllertää tämän lämpöpatterin kanssa!! Ja haluan päästä haistelemaan ihanaa vauvan tuoksua!!
Juuri samanlainen olo täällä! Ja mies aina aamulla kyselee, että joko tuntuu siltä. Taitaa olla vielä kärsimättömämpi.

Neuvola täti joka viimeksi arveli ettei enää tällä viikolla nähdä, kysyi vain tällä kertaa että haluanko seuraavan ajan maanantaille vai tiistaille. Muuten käynti oli varsin pikainen kun mikään ei tuntunut olevan hullusti ja Johanneksekin arvioitiin vain kasvaneen (nyt 3,8kg). Kohdunsuuntilannetta ei tarkistettu mitenkään. Sen teki lääkäri viimeksi 4 viikkoa sitten.

Eilisestä alkaen on tuntunut kävellessä pistävää kipua emättimessä/kohdunsuulla. Onkos muilla ollut vastaavaa? Mahtaisikohan se ennustaa kehitystä?

Onnea taas uusille vauvan saaneille! :flower: Olette aina mukava muistutus, että kyllä se joskus tulee..

manaatti 40+1
 
zamppa
Täällä myös mies jo kärsimätön ja niin kyllä minäkin. Vuorotellen suurinpiirtein huudellaan että "ulostaudupas nyt jo".
Hetki sitten tehtiin lyhyt kävelylenkki ja käytiin sitten ostamassa muutama imetyspaitakin valmiiksi.
Neuvolassakin piti käydä aamulla mittauttamassa paineet, kun oli hiukka koholla lähtöpaineisiin verrattuna alkuviikolla. Mutta eipä nyt mitään hätää pitäisi olla kun korkeimmillaan ollut alapaine 79 ja sanoi että 90 saakka raskausaikana saattaapi mennä mutta kun mulla ollut lähtövaiheessa jotain 50 luokkaa niin sen takia hiukka huolestunut noususta. Ensi maanantaina sitten kunnon neuvolakäynti kun nyt oli vain pikavisiitti.... voi kun ei enää ma tarvitsisi mennä vaan sitä olisi viimeistään silloin puskemassa vauvaa

zamppa 40+1

ja onnittelut taas uusille vauvansa saaneille.... tääkin äippä haluaa!!
 
SUURET ONNENTOIVOTUKSET JÄLLEEN VAUVAUTUNEILLE :flower:
Ihana lukea vauvauutisia joka päivä!

Täällä vielä kokonaisena. Tänään oli neuvola ja paino oli jälleen pudonnut. Lähes kilo kadonnut mutta epäilinkin sitä kun kengät meni tänään sujahtamalla jalkaan eli turvotus on laskenut. Sf-mitta menee käyrän mukaan, joten vauva kuulemma kasvaa normaalisti. Maanantaina seuraava käynti olis. Yliaikakontrollin (= käynnistys ) th varasi äippäpolille 29.8. Toivottavasti ei tartte sinne saakka odotella... :p

Jaksamisia!! :heart:

Aurora ja masu 39+4
 
villikissa
Syntyihän se meidän vauva vihdoinkin!

Rv 41+5 noin kello 1 yöllä tuli ensimmäinen supistus, joka otti heti jalat alta. Puoli tuntia oltiin ktona ja sitten menoksi. Sairaalassa olin heti 6 cm auki. Naapurisalissa oli hätäsektio, joten kaikki olivat siellä kiinni. Synnytys eteni niin vaudilla, että en saanut mitään lääkettä, ilokaasustakaan ei ollut mitään apua. Hetkessä paikat oli auki ja ei kun ponnistamaan. Osaston puolelta soittelivat kätilön avuksi. Kipeää teki, mutta 02:46 meillä oli tyttö maailmassa. Pituutta 52 cm ja painoa 4216g, päänympärys 36 cm.

Tänään päästiin kotiin ja kaikki on sujunut hyvin.

Villikissa ja sisko-vauva (=> esikoisen mielestä vauvalle ei tarvitse muuta nimeä antaakkaan...)
 
zamppa
Tuli tuossa mieleen, että mites nykyään on noiden epiduraalien kanssa jos on tatuointi? Mulla on alaselässä hyvin pieni n.1*1cm tatuointi mutta voiko olla esteenä epiduraalin saannille? En ole muistanut kysyä asiasta neuvolasta mutta ei kai noin pieni mitään tee...
 
Täällä vielä.Menin aamulla sairaalaan kontrolliin ja oli tosi kiva lääkärikin vastassa.Sanoi jo ennen kuin aloitti tutkimusta tekemään että jos kohdunsuun tilanne vaikuttaa kypsältä,puhkastaan kalvot.
No kuinkas kävi:koko kohdunkaula jäljellä ja auki hädintuskin yhdelle sormelle eli täysin epäkypsä tilanne! Tähän en ollut ollenkaan varautunut..Olin ajatellut et mitä todennäköisemmin palailen kyllä kotia,mutta sen takia että lääkäri ei halua käynnistää(sitä luonnollista käynnistymistähän itekin toivosin tosi paljon)kun näyttää siltä et vauva sieltä pian tulis ihan issekseenkin. Mutta kilin kikkelit,koko kioski niin kiinni kuin voi olla. Kyllä masentaa,ei voi muuta sanoa. Viikon päästä torstaina uusi yritys,eivät siis mielellään päästä yliaikaiseksi kun nuo mun sokerit on niin korkeat,vaikka vauvan paino yllättäen näyttikin nyt vain noin 3,6kg.
No,odotellaan sit,eipä tässä muuta voi ja suurin osahan täällä näyttää jo yliajalla porskuttelevan joten ei mun pitäis vielä herpaantua. Anteex jatkuva valitus ja onnea taas kaikille jotka tästä olotilasta on jo päässeet
 
Onnittelut uusille jakautuneille!!

Viime yönä ekaa kertaa kunnon supistuksia noin tunnin välein, mut aamulla ei enää mitään. Nyt olen leiponut ja puuhastellut kaikkea ja ei taaskaan supistuksia.

Kipuilua alapäässä on täälläkin ja oikein kovasti välillä. Ihan kuin jokin piikki porautuisi reisi/lonkka/häpyluuhun. Tuntuu ehkä istuessa eniten tai noustessa.

Zamppa: kysyin niistä bikineistä ja kyllä niitä voi käyttää. Synnytys on kuulemma sen verran riisuva kokemus, että varmaan vaan jää käyttämättä :)

Hei haloo, joku nainen kävi kyykkypissalla meidän pensaissa suoraan meidän ikkunaa vastapäätä. No nyt se kaatui housut kintuissa jalkakäytävälle. Taitaa olla hieman kännissä ja nythän on torstai klo 16.22. Sairasta!!

t.Soippa ja Pinku 40+3
 
:flower: :heart: Johan oli taas uusia vauveleita tullut maailmaan.:) :heart:

Täällä myös kärsitään alapää-kipuilusta. Mut ei haittaa, kun oletan sen vauhdittavan tilannetta. :D

Kävin TAAS! tänään neuvolassa. Proteiinit plussalla, joten piti käydä viemässä aamupissasta näyte. Ja plussallahan ne on. Nyt täytyy ite alkaa seurailee/mittailee niitä kotona. (siis mitata ite pissasta sellasilla tikuilla.) Ja myös verenpainetta pitää alkaa ite mittailee. Alapaine kohoaa uhkaavaa vauhtia, ja se ei th:n mukaan tiedä hyvää. Turvotuskaan ei meinaakkaan laskea. Eli sairaalaan yhteys ellei proteiinit häviä pissasta ja alapaine laske. Jollain muullakin oli alapaineen kanssa ongelmia... Entäs virtsa? Ja onko täällä muita kellä tällaisesta kokemuksia? Oon jotenkin aivan hermoja ja alko pelottaa ajtus et ois jotain myrkytystä... saatika et joutuis sairaalaan tarkkailuun :/ :eek: :( Th sanoi, että pitäisi yrittää levätä, jos se auttais. Mut läkäri sanoi äpolilla viikko sitte, et reippaasti saa touhuta kaikkea, jotta se hieman jouduttais synnytyksen alkamista. Ketä nyt sitten uskomaan??? Pelottaaaaaaaaaa!!!! :ashamed:

Jaksuja kaikille masujen kans ja ihanaa vauvantuoksuista arkea teille kaikille nyyttinsä jo saaneille!!

Mä painun soffalle kirjan pariin....

Maypo ja valtsu 37+6
 
Voi ei.... :'( Itku tuli. Pitikin alkaa oikein miettimään tätä tilannetta... Kunpa vaan osais ottaa rennosti. Nytpä tää päivä menee tietty rääkyessä iltaan asti... oi voi. :ashamed: Mutta minkäs tunteilleen mahtaa....

Sori taasen mun kauheat valitusviestit!!! :ashamed: :whistle: :wave:
 
Just tuli Tinnipinniltä viesti et sektiossa oli tänään syntyny tyttö, 2885g ja 49cm. :flower:

ihana kuulla et kaikki on ilmeisesti menny hyvin mut pakko myöntää et kieltämättä vähä kateellisuuski nosti päätään ku tahtois nii kovasti sen omanki nyytin jo syliin ;) hih mut on kyllä kieltämättä kannustavaa kuulla näitä vauvauutisia aina,ku kertoo siitä et kyllä niitä vauvoja syntyyki eikä jää vaa jumimaa mahaan :LOL:

Maypo, miulla on juu ton alapaineen kans ongelmia. Virtsa on tietääkseni kyllä aina ollu OK,eikä pahemmi turvotustakaa oo havaittavis. Mietin vaa et ku miulla on oikiastaa kesäkuusta asti ollu alapaine yli 90, sellasta 92-93 ja jopa 94 nii mikskähän toho ei oo neuvolas puututtu?! Yläpaine on kyllä ollu hyvis lukemis mut silti... kummallista et nyt ihan yhtäkkiä sit aletaa jotenki tarkemmi tarkkailla sitä vaikka se on koko kesän ollu kohola. Omalta äitiltä on aikanaa käynnistytty miun synnytys just sen takia et verenpaineet ollu kohola.

-ilona rv 40+3 eikä loppua näy...
 
Kyselit tatuoinnista. Mulla on alaselässä n.10 cm levee ja 4 cm korkee tatska ja ei kuulemma estä epiduraalia koska ei ole siinä kohdassa johon se pistetään. Kuulemma riippuu lääkäristä, että pistääkö tatskan läpi jos se just sattuu olemaan pistoskohdassa. Mulle on terkka näyttäny sen kohdan ja se oli aika korkeella. Olo huojeni kyllä itellä koska haluan sen epiduraalin kun sen aika on ;)
 
zamppa
Maypo, mulla aamuisella neuvolakäynnillä tarkasti myös pissan juuri tuon alapaineen takia ja oli jotain häikkää sen kanssa mutta totesi myös samaan että saattaa johtua vain siitä että oli aika paljon valkovuotoa samassa. Ei aikaisemmin ole ollut mitään ongelmia näytteiden kanssa ja alapainekin on alkanut nyt vasta viimisen viikon aikana nousta mun arvojen mukaan korkeiksi. Turvotusta on tullut enemmän myös menneen viikon aikana, kun tuntuu että kaikki kengät kiristää ja sormuksenkin joutui tänään laittamaan kaulaan ettei jää sormeen ihan jumiin. Mutta ei neuvolassa mitään sanonut mistään mahdollisista myrkytyksistä...
Tellervo, vähän ajattelinkin että kun noin pieni tatska on niin tuskin ongelmia ja hyvä tietää ettei selän tatuoinnit ole este epiduraalille kun itsekin sen tosiaan olen ottamassa (jos vain ehtii).
 
eli miten ne menikään se liike lasku homma? esikoisen odotus ajalta muistan että 10liikettä/tunti ja jos ei tuu niin pitää toinen tunti ootella...
Meinaa tämä mamma olla tosi huolissaan. Kaveri ollu todella hiljanen koko eilisen päivän ja kun laskin liikkeitä niin sain juuri sen 10-15/tunti ja kaikki oli vain sellaisia hiljaisia liikahduksia!! Ja tänään on vaikea saada kaveria 'hereille' eli liikahtaa vain aina silloin kun vähän tönin häntä.. riittääkö se?
 
Onnea taas hurjasti kaikille vauvan saanneille! :flower:

Täällä kolmatta päivää supistelee. Välillä tulee 3 min välein, mutta sitten alkavat harventua. Ja tänään on osa ollut niin napakoita, että luulisi jotain tapahtuvan. Alkaa olo olla aika puhki ja ennestään kipeät munuaiset(?) huutaa hallelujaa.

Eilen illalla supistuksista ja iskiaskivusta huolimatta hampaat irvessä kävelin monen kilsan lenkin koiruuksien kanssa, muttei sekään saanut tarpeeksi kovia suppareita aikaiseksi. :headwall: Mutta jospa se tästä...
-Capri ja Tiitiäinen 39 tasan-
 
zamppa
Liivia, mulle ainakin joskus sanottiin tuosta liikelaskusta että mikäli ei tule sitä 10/h niin laskee uudelleen vaikka parin tunnin kuluttua, josko oiskin vain päikkäreillä. Jos edelleenkään ei tule 10 niin soittoa äippäpolille. Liikkeiden kuulemma tulisi olla selvästi tunnistettavia esim pepun työntämistä tai potkasu.
 
Liikkeistä vielä; Mie soittelin joskus vk 32 KOKSin äippäpolille, kun liikkeitä ei tuntunut moneen tuntiin ja tosi kovasti tökkimällä sain vain muutaman liikkeen aikaiseksi. Sieltä silloin vain todettiin, että jos kuitenkin liikkuu, niin menet vaikka huomenna neuvolaan sydänääniä kuuntelemaan. Ja juomaan sokerimehua, josko se vilkastuttaisi vauvaa!

No sen jälkeen on ollut neuvolan lähetteellä kaksi ultraa (sf-mitta ei kasvanut) ja vauvalla näyttäisi olevan kaikki ok. Nyt taas näin loppuakohden liikkeitä tuntuu välillä toooosi harvoin, muttei siis välttämättä mitään kauheeta tarkoita.
 
LIIVIA>Mulla on tossa tuo liikelaskentakaavake edessä ja síinä sanotaan näin:On havaittu että kullakin sikiöllä on oma yksilöllinen liikkumistapansa.Normaalisti sikiö liikkuu 3-50 kertaa tunnissa,jotkut yli 100 kertaa.Lisäksi sikiöillä on mitattu 20-40 min lepovaiheita,jotka voivat olla pidempiäkin.Äidin liikkuminen vähentää hieman vauvan omia liikkeitä ja toisaalta äidin on vaikea havaita liikkeitä huomion suuntautuessa muihin askareisiin.Tämän takia liiketarkkailu suoritetaan levossa,mihin aikaan päivästä tahansa,vaikka vilkkainta liikkumisaikaa ovat iltayön tunnit.

Jos tunnet vähemmän kuin 10 liikettä,laske toinen tunti heti perään.(Tämä siis maatessasi jommalla kummalla kyljelläsi.)Jos liikkeitä tuntuu vähemmän kuin 10 tunnissa edelleen tai jos liikkeet ovat yksinomaan vaisuja,mene sikiön sydänääänikontrolliin synnytysvastaanotolle. Muista että hikkaliikkeitä ei lasketa mukaan.

Sain kyseisen kaavakkeen juuri tällä viikolla neuvolasta joten pitäisi olla paikkansa pitävää tietoa.

Eleonor ja typy 39 rv
 
Tänään on ollut hyvä päivä. Yö oli sen verran viileämpi etten herännyt kuin vessareissuille ja poikakin nukkui äitiä armahtaen jopa puoli kahdeksaan. Häpyliitosta ei ole vihlonut kuin isommissa liikkeissä ja jaloista on turvotusta hävinnyt. Äitiyspäivärahan tulon kunniaksi kävin aamupäivällä shoppailemassa ja iltapäivällä vein pojan uimaan serkkuni sekä hänen poikansa kanssa. Ulkona ei ole kuin 25 astetta ja mukava pilvipouta, eli juuri sillai että hellemekossa voi olla muttei ole kuuma. Jääkaappi on täytetty, sekä auton tankki, ja pyykit pesty. Tästähän voisi vaikka lähteä synnyttämään kun nyt olisi varmasti vielä lapsenvahtikin pojalle. Ainahan sitä saa unelmoida :LOL: .

77mm ja Minimi 39+6
...eiköhän tässä vielä huomenna neuvolaan joudu menemään...
 
maypo : Minä äsken sulle jo pitkät pätkät kirjoittelin mut ne hävis ku tuhka tuuleen... :headwall: Mutta, otetaan uusiks, ainaki osa.. Mulla oli esikoista odottaessani muutaman kerran loppuajasta pissa plussalla ja alapaine koholla. Kävin pari ylimääräistä reissua neuvolassa sen takia kun nehän voi olla merkki mahdollisesta alkavasta raskausmyrkytyksestä. Kohdallani tilanne vaan men ohi ja kaikki oli hyvin rv 42 käynnistykseen asti.
Pissan voi olla muuten plussalla senkin takia jos pissaa joutuu väkisen "tikistämään" tai jos valkovuotoa on runsaasti tai jos alapesun on tehny huonosti -sanoi meidän terkkari. Elä siis murehdi siellä vielä turhia :hug:

nirzu
: Elä pelkää! Minä ainakin oon täällä varmaan vielä syyskuun puolessa välissäkin yhtenä kappaleena... =)

( . ) Kaikki edelleen hyvin.. Eikä supistuksen supistusta! Kävely vaan alkaa olla hidasta, varsinkin kun pihalla yrittää pysyä ton meidän 1,5v ukkelin perässä, niin välillä tuntuu etten millään pysty lyllertämään niin lujaa et mukana pysyisin :kieh:
Sain tänään laitettua lopultakin vaaville sängyn valmiiksi ja loput pienet neutraalinväriset vaatteet pyykkiin :heart: Nyt siis olisin valmis vaikka synnyttämään :LOL: (turha toivo vaan....)

Marsu81 38+1
 

Yhteistyössä