Elokuussa 2010 synnyttävät

  • Viestiketjun aloittaja Sartsa83
  • Ensimmäinen viesti
Sikiön sydämessä nähtävä nk. golfpallo on sydämen läppiä liikuttavissa lihaksissa oleva kalkkeutuma. Pääsääntöisesti löydös on aivan harmiton ja merkityksetön. Se kuuluu kuitenkin ns. pieniin ultraääni-markkereihin, jotka pienellä riskillä liittyvät esim kromosomipoikkeavuuksiin. Nykyään esim. HUS:n alueella edellytetään löytyvän kaksi erilaista markkeria ennen kuin ohjataan jatkotutkimuksiin. Toisaalta golfpallolöydös voi viitata myös sydänvikaan, joka yleensä on löydettävissä ultraäänitutkimuksella. Jos kaikki muut löydökset ultraäänellä ovat kunnossa (sikiön kasvu, asento, rakenteet jne.), on erittäin epätodennäköistä, että mitään suurempaa ongelmaa sikiöllä olisi.

Suuressa osassa sairaaloista, esim. HUS:n alueella, on seulaultraäänitutkimuksille laadittu nk. pienet ultraäänimerkit, joiden perusteella jatkotutkimuksiin voidaan lähettää. Kaksi tällaista merkkiä katsotaan merkittäviksi ja perheen niin halutessa indikaatioksi kromosomitutkimukselle. Yksi tällainen on nk. golfpallo sydämessä eli kalkkitäplä, joka näkyy kirkastumana ultraäänitutkimuksessa. 5 mm tai suuremmat plexus choreoideuksen kystat (nesterakkula verisuonipunoksessa) ovat myös tällainen markkeri. Molemmat häviävät yleensä raskauden edetessä. Ne voivat liittyä useampaankin eri kromosomipoikkeavuuteen tai esim. sydänvikaan (golfpallo).



Otteita Vernerin kehitysvamma-alan verkkopalvelusta www.verneri.net

Pienet ultraäänimerkit (soft markers)

Laajentunut takasarvi
Choroid plexus -kysta
Niskapoimu
Runsaskaikuinen suolisto
Kaikutiivis piste sydämessä
Toisen napavaltimon puuttuminen
Laajentunut munuaisallas
Laaja näkymätön cisterna magna Dandy-Walker, enkefaloseele/spina bifi da

Ja vielä tämmöstä :)

http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39503&name=DLFE-6503.pdf
 
Sartsa83
minni Voi sua pientä. :hug: Elä tommosia mieti! Siltä neuvolatädiltä voi kysyä IHAN mitä vain mieleen juolahtaa. :hug: Ymmärrän mitä tarkoitat, mutta sä olet raskaana, ei se neuvolatäti ja hän on siellä aina ihan vain sua varten kun sinne menet. Joten nyt keräät rohkeutes ja kyselet. :hug:

Mua ei jotenkaan tunnu toi tukivyö auttavan. Kyl se vähä tukee, mut silti sattu selkään jumpallakin liikkeet.. jotkut, ei kaikki.. mut ihmekös tuo, masu alkaa olee jo aika iso ja se painaa.

Oiii! Ihanaa, et miehesi pääs kans tuntumaan potkut!!! :heart: Aww.. jalkahoito ois kyl niin ihana. Hih, mä kans pelkään sitä että mua kutittaa kun kutisen aika paljon jaloista. :D

Swing fit: Koko kehoa vetreyttävä tunti hyväntuulisen musiikin tahdittamana. Siellä siis heijaillaan ees sun taas, millon venytetään kylkeä, milloin tehään isoo ympyrää käsillä. Tosi semmosen "heiluva" tunti. :) Mut siellä on paljon semmosia liikkeitä et tällä mahalla oli ihan turha olettaa taipuvansa niihin. :D ..Seuraavaks meen pitkästä aikaa kokeileen xyclingia eli pyöräilyä. :)
 
Kiitos Piltti valaisusta! :) Nyt oon taas vähän fiksumpi ;)

Nyt on neuvolassa käyty ja tässäpä vähän kuulumisia :)
Paino +480g/vko
Verenpaine 124/78
Pissa puhdas
Hb 128 (vähänkö hyvin noussu noitten rautojen avulla? :) )
Sf-mitta 18
Syke + (150 :heart: )
Liikkeet ++

Oon niin onnellinen, ettette voi käsittää :) Oon nyt antanu itelleni luvan uskaltaa iloita Ministä ihan oikeasti, ja luottaa siihen, että elokuussa me saadaan elävä vauva! :) :heart:
Sydänääniä kun kuunneltiin, niin ei meinannu aluksi tulla mitään kun Mini potki ihan hullun lailla :D :D Neuvolatätikin naureskeli, että taitaa tulla energinen tapaus :D
Puhuttiin neuvolassa myös mun kesälomasta ja neuvolantäti antoi aika selvästi ymmärtää, että sen mielestä mulla ei oo enää loman jälkeen töihin asiaa :D Mutta sittenhän sen näkee ;)
Oon nyt pessy kaikki Minin vaatteet mitä meillä on, ne on niin söpöjä tuolla narulla roikkumassa :)

Sori kun mulla on näin itsekeskeinen kirjotus, muttakun te kaikki ootte painuneet jonnekin maan alle! Vai kenties ulos nauttimaan keväästä? :)

Minni ja Mini 22+3 :heart:
 
Sartsa83
Täällä ollaan.. ainakin mä joka päivä! :wave:

Onnea neuvolakuulumisista. :hug: :heart: Ihanaa että sä uskallat viimein iloita ministä. :heart: :hug: Hih, meijän pähkinä on samanlainen.. aina potkimassa neuvolatädin kuuntelulaitetta. :LOL:

ON: Mulla on niin ahditunu olo, ettei tätä pysty ees käsittään... onneks huomenna se lääkäri...

25+1 :heart: :heart: :heart:
 
minni234 Oi, ihana ku uskallat nyt nauttia pikkusesta :heart: Se on niin ihaninta :heart:

Sartsa Hyvä ku pääset lääkärille purkaan tunteita :hug: Minäki purin tässä taannoin koulun terkkarille kaikista asioista mitkä vaivannu teini-iästä asti ja itkuhan se tuli ja suuri kivi putosi sydämmeltä. Se on ihana ku pääsee ammattilaiselle jutteleen.. Toivotaan että sulla helpottais oloa :heart:

Kävin tänään Taitaja-messuilla ja kyllä hirvitti liikkua siellä ihmismassassa tämän mahan kans :/ Varsinkin ku suurin osa ihmisistä idiootteja teinejä jotka ei välitä muista vaan pyörii ja tönii niinku päättömät kanat.. Ja olihan se ihana ku pikkunen alko potkiin mua pissarakkoon eikä viittiny vessaan mennä ku oli kauhia jono ja se ihmismäärä.. huh.. Onneks selvis hengissä..

Rakkauspakkaus 23+5 :heart:
 
Sartsa83
Rinsessapa Taidan tietää jo syyn mikä helpottaisi mun oloa.. jos saisin voimavaroja sanoa eräälle rakkaalle ihmiselle suoraan, miten hän käyttäytyy mua kohtaan ja miten hän saa jatkuvalla syötöllä mulle ahdistuksen aikaan.. nyt vielä 10 kertaa suurempana kun on raskaana, mulle tulis helpottuneempi olo eikä tarvitsis pelätä ja miettiä mitähän se seuraavaksi keksii mun pään menoksi. Mä puhun aamulla lääkärissä tuosta ja kun nään iltapäivällä tämän ihmisen, koitan saada sanottua asiat suoraan. Jos en, oon kirjottanu valmiiks sähköpostiin kirjeen, jonka sitten lähetän hänelle.

Nuo messut on muuten aika jäätäviä paikkoja nyt raskaana. Pissittää koko ajan + sitten toinen potkii vielä rakkoa ja sitten se miten ihmiset siellä tönii eikä osaa mennä mihinkään suuntaan järkevästi. Saa pelätä mahansa puolesta.

Tää yks rakas täällä masussa on punkenu takapuoltansa tänään mun masusta läpi.. :LOL: :heart: se on ihan mieletöntä seurattavaa! :LOL:
 
Sartsa tosi,tosi hyvä että se neuvola on jo huomena! Ei olleskaan hyvä olla huonon olon kanssa yksin! Olin muute kanssa ehottamassa, että kirjota kirje sille sun tutulle! Oon ite nimittäin kirjottanu kirjeen omalle miehelle kyllä vaan, mutta siitä oli oikeesti hyötyä! Jos alat puhumaan kasvotusten jotakin vaikeasta asiasta, niin toinen tulee niin helposti puolustavalle kannalle ja tyrmää heti, ennenkun on ehtinyt edes sanoa sanottavaansa loppuun. Kirjottamisessa on sekin hyvä puoli, että on aikaa miettiä kaikkia sanoja mitä laittaa, ettei kuulosta itse ilkeältä, kun tuskin tarkoitus on.. Toivon niin todella, että saisit itselles henkisestikin hyvän olon! :hug: Toivottavasti kaikki menee parempaan suuntaan! :) :heart:

Rinsessapa uskon, että pelotti kovasti liikkua isossa ihmismassassa! Onneksi se on nyt ohi ja pääsitte pienen kanssa hengissä kotiin ;) Ja toi pissattaminen on vielä pahempaa! Ihan tekee pahaa aatellakin, että ei vaan pääse pissalle etenkin nyt raskaana ollessa kun pissattaa kahtakauheemmin ja jos toinen monottelee masussa koko ajan!

Mini on potkinu tänään oikeesti koko päivän! :D Luulis, että toinen tahtois nukkuakin joskus, mutta ei näköjään :D

Minni ja Mini 22+3 :heart:
 
sartsalle :hug: :hug: ....kerro neuvolassa tuntojas! :heart:

Täällä masussa ollu hiljaisempaa :/ ...

Huomena sitte pitääki käyä tekeen töissä keikkapäivän....11tuntia...kyllä lonkat ja selkä huutaa hoosiannaa sen jälkee :D Mutta rahaa ei oo koskaan liikaa :ashamed:

Täällä seuraava lääkäri-neuvola toukokuun puolessa välissä :D ...kyllä tää aika lentää :eek:

vauvis ja poju 23+3
 
Sartsa83
minni Niin siis mulla on raskausajan lääkäri tänään, johon neuvolantäti varas mulle kaksaikaa perä jälkeen että ehditään tekeen perus tutkimukset ja jutteleen kunnolla. Mies sanoo että mun vaan pitäs antaa sen ihmisen olla, että olkoot mitä on, mutta kun musta tuntuu että tälle asialle pitäs tehdä joku päätös. Mä en pysty tosta noin vaan antaa asioitten olla. Ehkä siks kun oon nainen, ehkä siks kun oon raskaana, mutta ei vaan pysty. Joko sanoa hänelle suoraa miltä musta tuntuu, vaikka hänellä itelläänkin on henkisesti todella rankkaa tai sitten lähetän sähköpostikirjeen. Oon sen jo kirjottanut ja parilta ystävältä saatujen neuvojen avulla saanu muokattua sen sellaiseksi että asiat ois kitetytetty ja tulisivat ulos niin ettei sen pitäisi loukata ylen paljoa.. tiedän hänen silti siitä suuttuvan, mutta en mahda sitten sille mitään jos menetän hänet joksikin aikaa elämästäni. Mun on kuitenkin otettava nyt vakavasti oma tilani ja ajatella ennen kaikki sisälläni kasvavaa pientä ihmistä. Jos mä jatkuvasti stressaan tai panikoin, tää voi syntyä vaikka kuinka ennen aikasesti. Ja sitä mä en halua. Mä haluan että poika pääsee oikeisiin mittoihin ja on täysin valmis tulemaan tähän maailmaan omana hetkenään. Siks tässä on tehtävä radikaaleja siirtoja.

Ja siks tää päivä pelottaa mua ihan tautisesti. Meen eka kympin jälkeen lääkäriin, sitten koululle kirjottaan keskeytyspaperit ja sitten iltapäivällä puol 2-2 haen tämän ihmisen kyytiini jostain päin keskustaa ja mennään hänen luokseen. Jos hän ei itse ala taas puhumaan jostain turhanpäiväsestä joka satuttaa mua turhaan, en mä ala sitten hänelle avautumaankaan mistään, mutta heti jos hän alottaa taas jostain mikä hänelle ei oikeastaan kuuluisi, mun on sanottava jotain tai sitten lähetän sen kirjeen myöhemmin.

minni ja vauvahaaveita kiitos. :heart: :hug: Kyl mä ainakin tänään puhun lääkärille. Se on varma. Puhuminen auttaa mua aina. :heart:

Sartsa ja äitin rakas pieni herra pähkinä 25+2 :heart: :heart: :heart:
 
Sartsa83
Omaa napaa heti alkuun: Saatiin kuin saatiinkiin selvitettyä välit tämän läheisen ihmisen kanssa. Sain sanottua miltä musta tuntuu ja hän sai selvennettyä mitä hän niillä räyhäämisillään on tarkoittanut. Ja mitä hän yleensä tarkoittaa jos puhuu jostain asiasta kärkkäästi ja kummatkin tajuttiin, että se kun ollaan tutustuttu vasta aikuisiällä (siis meidän tausta on semmoinen että molemmat ollaan tiedetty toisemme olemassa olo, mutta ympäristösyistä ei olla saatu tutustua toisiimme nuorempana), vaikuttaa nyt suuresti siihen miten me tässä toisemme ymmärretään. Mut tän päivänen keskustelu oli NIIN valaiseva, että nyt tässä varmasti alkaa uusi ajanjakso meidän kahden suhteessa ja ymmärryksessä toistemme sanomisiin ja tekemisiin. Nyt on NIIN huojentunu ja hyvä olo!!! :heart: :heart: :heart:

Lääkäri oli kans aivan mahtava. Hän sai mut tajuamaan, että mä saan paljon selvitettyä asioita omassa päässäni ja saan sitten puhuessani hyvin tukea järkeilevältä mieheltäni ja tunteellisilta kavereiltani. :) Ja kehui että mulla on muutenkin mun tunteet hyvin hallussa, vaikkakin välillä raskauden johdosta hormonimyräköitä ilmeneekin, joka sitten aiheuttaa mulle niitä ahdistavia tunteita etten pääse ajatuksistani ulos. Mutta sanoi niiden tottakai kuuluvan tähän eikä mun tarvitse niitä säikähtää. Ne menevät sitten ohitse kun saan tämän pienen ihmisen itsestäni ulos. :) Mutta hän sai mulle niin luottavan olon omien tunteiden käsittelyssä ja yleisestikin asioiden suhtautumiseen, että olin jo pelkästään lääkärikäynnin jälkeen tosi varmalla pohjalla. Sitten vielä tämän yhden ihmsien kanssa oli tosiaan niin antosat keskustelut.. ja koulussakin kun kävin, niin se oli vaan pari sanaa ja mulle lähetetään todistukset ja muut paperit kotiin ja asiasta ilmoitetaan työvoimatoimistolle, joka tiedottaa sitten liittoa, joka maksaa mulle tukia.

Että niin vaan sitä kuulkaa asiat selvenee, omalla painollaan. Kiitos lääkärin ja tämän erään, joka oli sillä tuulella tänään että saatiin asiat selviksi ilman että niistä tarvitsi tehdä sen suurempaa numeroa. :heart:

titityy Jeeee! Saatte viimein vaunut! :) Kiva kuulla! :)

marakatti Kiitos. :hug: :heart:

Me mennään vapuks tohon miehen isälle saunoon ja grillaileen ja hengaileen.. mies meinaa vetää lärvätsalot, mutta jos mua alkaa kyrpii se touhu niin sit meitsi tulee kotiin. :) Et ei mua häiritse toi tilanne. :)

Tässä ois kiva villapuvusta jonka äidin ystävä kuto meitin pikku-ukolle. :) :heart: Sukat on vähä erisävyä kun lanka loppu kesken ja sit ei ollu enää saatavilla oikeaa vaikka piti olla ja hänelle myytiin sitten väärää oikeaa. :D Mut minuu tuo ei haittaa. :) Ja housut olet osittain piilottanu takin alle kun olivat niin pitkät, että ois kuvaan mahduttamisen kanssa ollu vähä onkelmia. ;)



Sartsa ja äitin rakas pieni herra pähkinä 25+2 :heart: :heart: :heart:
 
Jee! Äitiyspakkaus tuli tänään, on kyllä nopeeta toimintaa ku toissapäivänä tuli lappu että parin viikon sisällä tulee pakkaus, ja nyt se jo tulikin :)

Sain onneksi sen viime vuoden pakkauksen, miusta siinä oli kivemman värisiä ne vaatteet, ei yhtään sellasta mitä en vois vauvan päälle pistää. =)
 
Sartsa Hyvä et asiat selkis :) Toivotaan et asiat menis jatkossakin vaan parempaan suuntaan :hug:

Miehelle tuli sitten ihana auton remppalasku 190e :kieh: Jääpä sitten vuokra osaksi maksamatta.. Ihanaa.. Ihan sama.. Mennään kyllä silti illalliselle juhlistaan 2-vuotis päivää <3

Tänään meil oli lasten kans vappu pirskeet päiväkodissa ja poika tais tykätä melusta ku kauheesti potkinu mahassa tänään x) Tai sitte sitä otti vaan päähän..
Mies oli ihana eilen ku sohvalla istuttiin ni se tokas että "Musta on ihan helvetin ihanaa että sää ootat mulle lasta!" :D Olihan se ihan ihanasti sanottu xD <3
Ja sitte se on alkanu jutteleen pikkuselle iltasin. Yks ilta se komensi poikaa että ei saa potkia äitiä ni toine lopetti heti :D Hyvä että nyt jo tottelee :p

Moni sanoo et pitäis nauttia tästä olosta (ku pieni mahassa) että kohta sitä toivoo että se ois siellä sitte ku se syntyy ja välillä ottaa aivoon. Mutta kyllä tätä on niin kauan jo odotettu (ku lapsettomuushoitoihinkin asti joutunu) että saan kyllä toivoa että pieni olis jo sylissä! Ei malttas oottaa enää yhtään! Mutta tietenki nautin raskaudestakin ;) Ei vaan aina oikein sellaset ihmiset voi ymmärtää tätä olotilaa ja odotuksen tunnetta jotka luomusti tullu raskaaksi ilman apuja.. Varsinkaan sellaset jotka tullu odottamatta raskaaks.
En tiiä ymmärsikö tuosta mitään mutta piti vähän purkautua x)

Meidän Rakkautemme, lottovoittomme, 8 ihmeemme Rakkauspakkaus 24+0 :heart: :heart: :heart:
 
Sartsa83
Alkuperäinen kirjoittaja Rinsessapa:
Moni sanoo et pitäis nauttia tästä olosta (ku pieni mahassa) että kohta sitä toivoo että se ois siellä sitte ku se syntyy ja välillä ottaa aivoon. Mutta kyllä tätä on niin kauan jo odotettu (ku lapsettomuushoitoihinkin asti joutunu) että saan kyllä toivoa että pieni olis jo sylissä! Ei malttas oottaa enää yhtään! Mutta tietenki nautin raskaudestakin ;) Ei vaan aina oikein sellaset ihmiset voi ymmärtää tätä olotilaa ja odotuksen tunnetta jotka luomusti tullu raskaaksi ilman apuja.. Varsinkaan sellaset jotka tullu odottamatta raskaaks.
En tiiä ymmärsikö tuosta mitään mutta piti vähän purkautua x)
Kiitos kiitos. :hug: :heart: Juu, toivotaan että tää jatkuu tällain. :) Nyt on muutenkin tosi hyvät fiilikset kaikin puolin kaiken suhteen.. joten todella toivon että tää jatkuu!!!

Ihana tuo sun miehes. :LOL: Heheheheh.. tyypillinen miehekäs, mutta sydämestä sanottu kommentti. :) Ja juu, varmasti on jätkä tykänny metelistä. Meillä ainakin jätkä tykkää. :) Ja mun äiti sano että mitä enemmän raskaana ollessa liikkuu melusissa paikoissa, sen paremmin lapsi nukkuu näissä melusissa paikoissa ja tottuu ääniin. :) Niin mäkin vetelin hirsiä JÄÄKIEKKO-OTTELUSSA synnyttyäni kun äiti kävi isän kanssa peleissä raskaana ollessa ja paljon mun synnyttyäkin. :)

Mä oon niin samaa mieltä tosta mitä sä kirjotit. Ajattelen IHAN samoin, kun itekin joutunu lapsettomuushoitoihin saakka. Varmasti ne jotka on halunneet raskautta, arvostaa sitä, mutta esimerkiksi mun yksi kaveri, jolle annettiin lapsettomuustuomio, mutta n. 10 vuoden jälkeen sitten raskautui kännissä juhannuksena miehelleen, valittaa aina kun on raskaana. Nyt siis odottaa kolmatta lastaan ja sanoo aina mulle että "niin se sun elämäs päättyy kun saatte ton ensimmäisen.. et pääse enää mihinkään ja sun elämäs on pelkkää kotona olemista". Kyllä mä olen sitä mieltä että jokainen päättää siitä mimmosta elämää se on lapsen syntymänkin jälkeen. Jos sen ottaa niin vaikeasti, se on myös vaikeaa, mutta jos osaa asennoitua siihen että lapsen kanssa ei ole helppoa, mutta ottaa sen asenteen, että haluaa ja aikoo pärjätä, niin taatusti pärjää. Ja eräs ystäväpariskunta harrastaa ja liikkuu yhtä paljon kun ennen lapsiakin ja heillä niitä on nyt kaksi. Ei se elämä ole heidän kohdallaan loppunut. Tämä toinen ystäväni tuntuu vain ottavan jotenkin raskaasti kaikki asiat.

Itse tunnen eläväni elämäni parasta aikaa kun oon nyt raskaana. Tieto siitä että saan viimein kaivatun oman pienoisen, tekee mut niin super onnelliseks. Ja jos hän sattuu olemaan ns. "vaikea" lapsi.. on koliikkia ja muuta ja hän valvottaa, niin sitten se on niin. Ei se kuitenkaan ikuisuuksia kestä. Olen varautunut ja asennoitunut kaikkeen. Jos hän sattuukin olemaan helppo lapsi, niin mikäs sen ihanampaa. :)

Juu.. purkausta kerrakseen. :p Ja siis en usko että tällä palstalla on ketään joka ei olisi täydestä sydämestään onnellinen raskaudestaan.

Sartsa ja äitin rakas pieni herra pähkinä, jota äiti ja isi yritti kuukautta vajaa 2vuotta ja saimme sinut alulle 2. inseminaatiohoidolla. :heart: :heart: :heart:

(25+4)

ps. onnea poksumisesta Rinsessapa :heart:
 
Sartsa tosi hyvä, että sait selvitettyy noi kaikki asiat! :heart: Nyt lupaat, että et stressaa enää mistään raskausaikana! Unohdat kaiken muun vielä neljäks kuukaudeksi :)
Ja aivan ihana toi villapuku! Tosi söpö! :heart:

Titityy ompa teille tullut nyt vaikka mitä tähän samaan rysään, vaunut ja äp ;) :) Kiva, että sait vanhan kun sitä toivoitkin :)

Rinsessapa mä taas oon kyllä sunkanssa vähän erimieltä tosta, että luomuna tulleet ei osais ymmärtää tollasta olotilaa mikä sulla on, vaikka olis tullu melko hetikin yrittämisen alotuksesta. Tottakai on erilaisia ihmisiä, jotkut ei arvosta raskauttaan ja tulevaa lastaan, vaikka pientä olisi yritetty vuosia, mutta uskon kyllä ihan vilpittömästi, että on paljonpaljon vanhempia, jotka tuntevat ihan samalla tavalla kun vaikka sä :) Ihmisillä voi olla erilaisia taustoja, yks mun työkaverikin tuli kyllä tosi helposti raskaaksi, mutta jokaikinen meni kesken, nyt kyllä vihdoin ja viimein on parin kuukauden ikäisen pojan äiti :) Tällä vaan yritän sanoa, että mun mielestä vaikka raskautuukin luomuna, niin se ei tarkoita sitä, ettei vois olla todellatodella onnellinen ja malttamaton saamaan pientä syliin :) :)

Mä oon Sartsa kanssa miettiny tässä oman pieni pääni sisällä, että elän todellakin elämäni onnellisinta aikaa! Mä en näe mitään estettä jatkaa elämää lapsen synnyttäkin, enkä todellakaan aio jäädä tänne kotiin neljän seinän sisään! Vaikka lapsi tuleekin, se ei tarkoita, että koko muun elämän tarvii loppua! :) Mua eilen alko naurattamaan, kun mies sanoi, että ens vappuna ostaa Minille torilta ison vappupallon ja viettää vappua sitten meidän kanssa :D Eilen kun oli vähän viihteen puolella ;)
Mäkin oon ottanu ton asenteen, että jos on vaikea, niin sitten sillä mennään! Mun siskontytöllä oli koliikki, eikä vieläkään reilun vuoden iässä nuku öisin kun muutaman tunnin jaksoissa. Tottakai 'helppo' lapsi olisi itselle helpompi, eikä veisi voimia samalla tavalla, mutta on elämässä pahempaakin koettu :)

No nyt aurinkokin pilkahtelee pilven raosta, taidampa lähteä grillailemaan :)

Minni ja Mini 22+6 :heart:
 
Pikaiset neukku kuulumiset!

Rv 25+2 (23+1)
Paino 64.6 (63.3)
Turvotus -
RR 127/74 (111/72)
Pissa Puhdas
Hb 114 (122)
Sf 22 (19)
Syke +
Liikkeet ++
Kohdunsuu Pehmeä (Kiinteä )

Verenpaineet kaakossa, mut johtu siitä et kauheella tohinalla menin ja kiireessä mitattiin enkä ehtinyt edes hengähtää. Paino kans mukavasti noususuuntainen, miten sitä voikin tulla aina niin paljon!! Ja paikat tosiaan kypsyny pelottavasti suppareiden ansiosta, mut toivotaan et kiinni sentään pysyy vielä useita viikkoja!!

Paljon ois taas kommentoitavaa, mut nyt ei ehdi, joten omaa napaa vain :) Hauskoja vapunjatkoja vauvamahoille! :D
 
Sartsa83
minni :hug: Mä lupaan: en stressaa. :heart: Nyt on huojentunu olo kaiken suhteen ja vaikka jotain stressattavaa tulisikin tässä, niin lupaan etten ala stressaamaan.. tuskin siitä nimittäin mitään hyvää kuitenkaan seuraa. ;) :p Ja kiitos.. mä kans tykkään tuosta villapuvusta. :) Äidin ystävä osaa kyllä totisesti neuloa. :heart:

Mä oon siis kanssa asiasta tuossa mielessä samaa mieltä, että on erilaisia taustoja ihmisillä.. ja vaikka helposti raskautuisi, se ei tarkoita että raskaus olisi helppo. Eli tulee keskenmenoja eikä koskaan voi olla varma, päättyykö raskaus hyvin. Sen takia ymmärrän minni sinua aivan täysin! Mutta tässä varmasti tarkoitettiin näitä, jotka vaan tekee lapsia suunnittelematta niitä tai ajattelevat että "jätänpä nyt pillerit pois, jospa tulisin raskaaksi" ja pam! He ovat raskaana. Raskaus kulkee alusta loppuun onnellisesti. Sekään ei tietenkään tarkoita etteikö lapsi olisi toivottu, mutta erään tuntemani kohdalla (joka poltti koko raskausajan tupakkaakin), hän kertoi että "en mä oikeestaa ajatellu mitään raskausaikana.. mä vaan olin raskaana ja nyt mulla on tommonen poika. Kun mä vaan tulin raskaaksi kun jätettiin kumi pois." ... Pointti siis tässä kaikessa on se, että jokainen raskaus on arvoisensa ja on ihmisiä, jotka ovat yhtä onnellisia kuin mekin jotka ollaan päädytty pidemmän kaavan kautta tähän, mutta on myös niitä joille raskaus on yhdentekevä ja lapsi on ärsyttävä, kiukutteleva kakara, jonka luona ei haluta olla, vaan mielenkinnon vie biletys ja muu elämä. Vaikka ko. raskautta ja lasta ollaan "haluttu".

Hih, ihana mies. :) Meillä oli mies kans eilen viihteen puolella ja tänään ollaan ilta sitten oltu yhdessä. Minä kirjotellu vauvakirjaan sukupuuta ja muita tietoja ja mies maannut vieressäni sohvalla. :) Eilen toinen pöhnässä suukotteli ihan onnessaan mun mahaani ja sano masulle että "isi rakastaa sinua kovasti". :heart:

Juu, nimenomaan! Elämässä on pahempaakin koettu kuin se, jos lapsi sattuu olemaan koliikki ja eka reilu vuos menisi lyhyillä yöunilla. Onneks tässäkin on kaksi vanhempaa, jotka voivat vuorotella jos tullaan sellaisen tilanteen eteen. Onneksi monilla raskausajan jutuilla pystyy ehkäisemään tiettyjä ongelmajuttuja, mutta ei voida ennustaa mitä sieltä masusta tulee ulos. Sen näkee sitten. Ja se mitä sieltä tulee, on kuitenkin maailman parasta. :heart:

Piltti Onnittelut neukku kuulumisista.. voi kuule, tuo painonnousu on tuota samaa aika monella, mm. täällä. ;) Eikä sitä osaa selittää, mutta eipä siitä ole mitään sanottukaan.. mä nimittäin syön ihan samalla tavalla kuin ennenkin.. välillä jopa vähemmän ja silti paino nousee samaa tahtia.. välillä jopa pompsasee ihan hirveesti. :D Et.. tiiä sitte. :) Luultavasti tämä pikku herra kasvaa masussa. ..Ja pidetään peukkuja supistelujen suhteen, että rauhottuisivat/lakkaisivat kokonaan.

Vielä omaa napaa.. sain pitkästä aikaa nukuttua viime yönä ihan huikeat yöunet kun olin yksin kotona ja lisäksi koko meidän rappu, yläkertaa lukuunottamatta oli jossakin vapun vietossa. Ei metelin meteliä mistään. Joten yöunien saldo oli 10 tuntia! :heart: Ihan mahtavaa oli aamulla herätä! Mut muuten sitten päivä ollukin yhtä hormonimyräkkää.. :LOL: ärsyttäny taas ihan kaikki ja päätä särkeny kun nukuin jossain ihme asennossa.

Jaha.. nyt iski nälkä.. :D Kai sitä on pakko syödä leipä tai kaks ja suunnitella sitten nukkumaan menoa.. ;)

Sartsa ja pikku pähkis 25+5 :heart: :heart: :heart:
 
Minni234 Nii en minä tarkottanutkaan etteikö luomusti tulleet vois olla yhtä onnellisia :D Unohtakaa tuo mun teksti ku siitä saa ihan väärän kuvan mun ajatuksista!! xD En ole hyvä ilmaisemaan itseäni x)

Ja tuo on niin totta että elämä ei lopu siihen ku lapsi syntyy! Ite niiiin odotan että päästään viettään ihanaa elämää yhdessä perheenä ja elämä tulee olemaan vielä ihanempaa mitä tähän asti ollu <3

Saako kysyä että kuinka paljon teillä on paino nyt sitten noussut??
Joku sanoi että minulla on vähän noussu paino ku viime neuvolassa 21+6 painoa oli tullu koko raskauden aikana n.3.7kg



 
Sartsa83
Hihihiih.. Rinsessapa .. anteeks kun nauran sulle, mutta susta tulee mieleen itseni.. mut aina osataan ymmärtää väärin, kun yritän aina selittää jotain.. siks oon viime aikoina tarkoin harkinnu mitä kirjotan tai puhun, että tulis jokseenkin ymmärrettävää tekstiä. :LOL:
 

Yhteistyössä