Moi pitkästä aikaa. Olen ollu aktiivisempi tuolla fb:n puolella, mutta pitää nyt yrittää orjentoitua täälläki. Meille syntyi
22.8. poika, jolla oli painoa 3644g ja pituutta 50cm, py 36 cm. Viikkoja oli 39+5. Jospa vähä kertois vaikka synnytyksestä.
Mulle oli varattu poli aika maanantaille 22.8. heti aamuksi korkeiden verenpaineiden ja vauvan koon vuoksi. Lääkäri ultrasi ja oli sitä mieltä, että siirtyisin osaston puolelle ja minulle alotettaisiin cytotekit. Vauvan painoarvio oli 4kg ja minulle suurin pelko olisi ollut jos olisin joutunu sektioon ja sekin varmaan osaksi vaikutti lääkärin käynnistys päätöseen. Tilanne oli tuolloin alapäässä kahdelle sormelle auki ja reunaa oli reilusti.
Osastolla sain 9.30 alkaen cytotekkejä 4h välein. Siellä mä sit kattelin töllöö ja söin joka välissä
Lapsivedet meni puoli neljän maissa ja sen jälkeen alkoi supistuksetkin tuntua jo joltain. Kuuden maissa sain vielä cytotekin ja kätilö tutki tilanteen olevan sama kuin aamulla.. mä olin niiiiin masentunu, et supparit tuntui jo ihan napakoilta mutta ne ei vaan tehny mitään. Pyysin sit kätilöltä lupaa mennä suihkuun kun suihku auttoi edellisessäkin synnytksessä jouduttavasti. Osaan olla suihkussa jotenki rennompi. Suihkutila oli sellanen varmaan 15 m2 tila niin mies istuskeli toisessa päässä huonetta ja minä suihkuttelin aina supistusten tullen vuoroin selälle ja sit mahalle aika kuumaa vettä.. miehen kanssa juteltiin aina supistusten välit ja naurettiin välillä molemmat ihan kippurassa. Kätilö oli käyny välillä kuuntelee oven takaa, et ei taida edistyä ku on välillä noin hauskaaki.
Kahdeksan jälkeen alkoi tuntua, et suihkun teho loppuu eikä se enää lievitä niin paljoa kipua. kätilö sano, et mennään käymään synnytysosastolla näytillä kun siellä oli kerranki rauhallista. Kätilö sit vei meidän sinne.. ja hississäkin naurettiin ihan kätilön kanssa meijän hauskalle suihkureissulle. Synnärillä sitten kätilö kysyi mitä puudutteita haluisin ja minähän tilasin kaikki mitä oli mahdollista saada. Kätilö aikoi mennä soittamaan anestesiaa paikalle ja minä menin suihkuun siksi aikaa rentoutumaan.
Ehdin olla suihkussa varmaan 15 min kun kätilö tuli huutelemaan minua tipan laittoon ja anestesiakin oli kuulemma tuloillaan. Menin synnytyspöydälle makaamaan. Ja ne supistukset tuntui ihan hirveiltä siinä. Kätilö kun sai kaikki valmiiksi niin hän sit katsoi tilanteen ja olinki siinä vaiheessa jo täysin auki. Hän sit alkoi äkkiä puhdistaa min selkää, että ehtisin edes minispinaalin saamaan, mutta se oli vähä myöhäistä kun ponnistukset alkoi. Muutamalla ponnistuksella poitsu syntyi. Se oli elämäni järkyttävin kipu. Kroppa taisteli koko ajan ponnistuksia vastaan. Onneksi kuitenki kätilö sai tsempattua
Lopputulos on aivan ihana <3 Jälkeiset tuli sit ihan heti poijan perään. olen kuulemma luotu synnyttämään... huh kuulosti aika pahalta heti siinä paikalla. Selvisin ihan 2 tikillä koko operaatiosta vaikka tuntu, et repeen navasta perseeseen
Synnytyksen kestoksi merkattiin 3h20min. Osaston kätilöa näin jälkeen päin niin se ei ollu uskoa korviaan, et vauva syntyi vajaan tunnin päästä siitä kun se vei meidät synnärille.
Vointi on ollu tosi hyvä heti synnytyksestä asti. 2 vrk olin osastolla vauvan kanssa ja sit päästiin kotia. Tänään tulee sit neuvolanterkka ensimmäiselle kotikäynnille. Vaunulenkeillekkin ollaan jo päästy. Ensimmäinen lenkki käytiin 4 vrk synnytyksestä. Imetys on lähteny hyvin käyntiin lukuunottamatta eilistä kuumekohtausta, mutta sekin meni ohi tiheillä imetyksillä ja buranalla.
Tsemppiä kaikille vielä odottaville ja onnea jo nyytin saaneille! Tuli vähä omanapainen, mutta koitan parantaa tapani
D
Joosu ja poitsu 1 viikko