~**Elokuun mussukat MAALISKUUSSA**~

Istukka-asiaa:

Mulla on molemmista ollut alhaalla ja kohdunsuulla osittain. Esikoisesta pidempään kuin tokasta. Molemmista toki siirtyi ennen H-hetkeä tarpeeksi pois tieltä eikä ongelmia syntynyt. Tosin... esikoisesta mä menetin ihan hemmetisti verta ja syytä en tiedä eli onhan se voinut olla istukastakin johtuvaa, tiedä sitten. Olin tosiaan veritipassa useamman pussillisen verran silloin. Mä en muista siitä ajasta paljoakaan ihan muista syistä joita en ala täällä selittelemään, ei liity synnyttämiseen nimittäin.

Kolmosenkin kohdalla todettiin jo kaksi kertaa, että istukka on osittain kohdunsuulla eli katsotaan nyt sitten loppukuusta rakenneultrassa onko siirtynyt. Mä en pahemmin jaksa ajatella asiaa ellei tule ongelmia ja jos estää alatiesynnytyksen niin sitten sektioon vaan, tosin en sitä toivo, koska olen kaksi kertaa jo alateitse onnistunut synnyttämään. Kunhan vauva vaan tulee maailmaan turvallisesti niin muulla ei väliä :)

Oma napa:

Harmitus on ihan jättisuuri johtuen eilisen jutuista joita niitäkään en täällä kaivele. Nassukirjasta löytää ne jotka ovat kavereiksi uskaltautuneet ;) Vähän on kuitenkin parempi olo, unet olivat ihan ihmeellisiä taas. Hoitolapsi tulee tuossa parin tunnin päästä joten vois vaikka siivoskella :)

-Miuski & "ötökkä" 17+5
 
Kirppiina: Mikko.fi:ssä on taas "euro-päivät" ja siellä on Vauvatalo Johannalta Teutonian Prestigejä myynnissä ainakin kolmet. Osa oli ke-pe huudossa ja osa viikonlopun huudoissa. :)
Eli noissa siis lähtöhinta euron ja perinteinen huutokauppa kyseessä. Ja ovat siis uusia ihan suoraan liikkeestä.
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa! En muista milloin viimeksi olen tänne kirjoitellut, lukemassa käyn kyllä kuulumiset monta kertaa viikossa :)

Täällä menossa tänään 18+1 ja rakenneultra reilu parin viikon päästä, ihanaa nähdä oma rakkauspakkaus taas :heart: Vauvan potkut olen tuntenut selkeästi reilu viikon verran, ihan mielettömän ihanaa sekin :) Kaikki mennyt tähän asti hyvin, ja toivottavasti menee loppuun asti, tänään tasan 5kk laskettuun aikaan. Tarvikkeita on hommattu jo jonkun verran, löytyy hoitopöytä, turvakaukalo, sitteri, pinnasänky, vaunut on käyty tilaamassa, vaatteita ja vähän jotain pientä tavaraa :) Mies osti jo hyppykiikunkin :heart: Nyt pitää vähän hillitä ostamista, sukulaiset on tietenkin sanoneet haluavansa ostaa jotakin, "älkää nyt kaikkea vielä ostako että jää jotain meillekin" :D Viettelen vapaapäivää tänään, pitää jossain vaiheessa mennä nauttimaan ihanasta ilmasta.. Niin mulle voisi muuten muuttaa ton lasketun ajan, se on 17.8, listassa se on vielä 16pvä.

Nannie ja "pampula"/"beibi" 18+1
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti vain poksumaan! Viikko viel ni ollaan puolivälis :heart:

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille! :flower:

Täällä olllu ihan hirvee väsy viimeset pari päivää, varmaan lähteny hemppa laskuun : / Ja illaksi pitäs viel töihin jaksaa. Pöh! Ny ei jaksa muuta kirjotella..

Piianappula + pikku myy 19+0 (PokS, PokS :heart:)
 
Neamman ultrakokemus kuullostaa tosi kivalta, vau! Meilla kaikki tapaamiset ovat max 20 min pitkia ja np-ultra taisi kestaa sen 7 min, eika tapaamiseen liittynyt muuta kun pikainen ultra ja sen jalkeen verikoe. Ultrakuvan sai halutessaan ostaa. Mutta tasta huolimatta odotan kylla innolla rakenneultraa, ja olen yha enemman silla kannalla, etta haluaisin tietaa laspen sukupuolen. En tieda mika on miehen lopullinen kanta tahan. Meille selvittaminen helpottaisi ehka vahan elamaa, silla kaikki meidan vauvanvaatteemme ovat Suomessa. Olemme paasiaiseksi menossa Suomeen, joten voisin sitten samalla tuoda niita takaisin tanne. Jos en hae vaatteita nyt niin joudun myohemmin vaivaamaan aitia lahettamaan niita postitse, joka on kalliimpi ja hankalampi vaihtoehto. Noi pikkuvauvan vaatteet ovat sen verran neutraaleja, etta uskon vaikka kyseessa olisikin poika niin suurin osa voidaan kierrattaa. Tosin nyt olen jopa alkanut toivoamaan toista tyttoa.. en tieda miksi. :p

 
Vaikka sanoin itselleni etten osta mitään vauvalle ennen toukokuuta.. niin ostin sitten tänään kirpparilta 62cm vaatteita. Mut nyt en kyl osta mitään ennen kesäkuuta. Piste.

Hentoja liikkeitä tuntuu pari kertaa päivässä. :)

Rakenneultra on huhtikuun alussa, mies yrittää päästä mukaan. Aiotaan kyllä kysyä sukupuolta.. tai siis jos muuten kaikki on hyvin ja ok vauvalla.

DarkRed 17+3
 
Tiitu79x tosiaan se lääkäri ei mitenkään ihmetellyt saati muutenkaan kommentoinut tuota painoarviota, joten ajattelin sen olevan just mitä pitikin. Mutta ilmeisesti tässä(kin) vaiheessa pienetkin heitot mittauksessa saattaa aiheuttaa isojakin vaihteluita arvioissa. Tosin mullahan myös sf-mitta oli iso näille viikoille (viime viikolla 22,5 cm), joten sekin viittaisi vähän isompaan Öttiäiseen tällä hetkellä. ;) Pidemmällä tää raskaus ei oikeastaan voi olla, sillä bongasin oviksen vasta kp 17 ja tää nykyinen la täsmää kyllä sen kanssa. Menkoista laskettunahan mulla olisi la 5.8. ja parin ultran jälkeen se asettui sinne 8.8. Aiemmat lapset on olleet syntyessään 3660 g ja 3930 g, joten saattaa tietysti vähän keskimääräistä isompi sieltä ollakin tulossa. :D

Käypä sääliksi tuo meidän kuopus, kun vatsatauti jatkuu edelleen (vaikkakin onneksi lievempänä eli oksentanut tänään vasta kaksi kertaa) ja kuumettakin on 38 astetta. Tuntuu näitä tauteja olevan kyllä kovasti liikenteessä ja itselläkin maha on vähän omituinen eli ummetus on muuttunut melkeinpä ripuliksi - tiedä sitten tällä hetkellä kumpi on parempi..!? Ummetuksen aikaan sitä toivoi, että olisi maha löysällä, muttei tämä 3-4 kertaa päivässäkään nyt kivalta tunnu.

Neammalle onnitelut hyvistä ultrakuulumisista ja ihanasta ultrakokemuksesta! :flower:

Hammaslääkäriin tai oikeastaan suuhygienistille varasin minäkin ajan, kun edellisestä kerrasta on parisen vuotta. Sain sen ajan huhtikuun alkupuolelle, joten hyvin varmasti pitäisi vielä masun suhteen jaksaa tuolissa makoilla. Ja hyvähän se on saada hammaskalusto kuntoon, kuten neuvolassakin opastettiin. Kunhan vielä mies saisi aikaiseksi oman aikansa varaamisen...

Blanco + Öttiäinen 19+3
 
Moi!
Kiitos Raitapaitainen vinkistä!

Blanco tossa vaiheessahan tosiaan on koossa jo yksilöllistä vaihtelua, ainakin niin esikoisesta meille sanoi gynekologi rakenneUÄ:ssä kun viikolla 20+4 vastas viikkoja 21+, eli kasvavat jo eri tahtiin. Ei niinkään tarkoita että olisi pidemmällä tai aikaisemmassa raskaus.

Onnea
kaikille hyviä ultrakuulumisia kuulleille! :flower:

(.) Meilläkin rakenneultra takana, ja tyttöveikalla kaikki hyvin! :heart: Vastas viikolla 21+1 vkoa 21+2 koolla 352g. Sukupuolta ei haluttu tietää. Kätilö oli oikein mukava ja kaikki rakenteet selitti hyvin läpi. Pikkukaveri on nyt muutaman pvän ajan alkanut liikkua aktiivisesti ja myllertää jatkuvasti. Ihanaa :heart: Varsinkin, kun huomasin Maaliskuisista, että siellä surua kovasti. Tuli itsellekin surullinen mieli. Kaikkea sitä voikin tapahtua.

Kirppiina ja muru 20+3
 
Viimeksi muokattu:
Mä en ole viitsinyt kirjoittaa kun olen ollut niin väsynyt ja pahalla tuulella että huh huh. Pakko ottaa tää väsymys puheeksi neuvolassa jos jatkuu vielä ensi viikollakin. Nyt vielä sitten pukkaa flunssaa päälle.

Mutta tulin toivottelemaan kaikille onnea ihanista ultrakuulumisista. :heart: Ihanaa lukea hyviä uutisia.

Ja onnea myös puolivälin ylittäneille!=)

Tää aika menee niin nopeesti.

Päksäkkä 20+6:heart:
 
Onnea ultrassa käyneille! :)

Meillä mies sai tänään uuden työpaikan, olen todella ilonen hänen puolestaan! :) Tosin se tietää ettei hän pääse rakenneultraan, ja mua harmittaa aika paljon jos joudun sinne yksin menemään, uskon että mies olis halunnut varmasti tulla myös mukaan mutta.. : /

Mä syön taas sipsiä.. Että aamulla varmasti oikeen turvottaa kun menen neuvolaan ja paino nousee, hohhoijaa ! Mä muistan kun syksyllä vannotin itselleni, että seuraavan kerran kun olen raskaana en kyllä syö mitään herkkuja.. Joopajoo.. :whistle: :rolleyes:

Voisko tonne etusivulle päivittää, tyttö- ja poikalupaukset niitä saaneille? Ja ottaa lupauksen saaneilta tyttö- tai poikaolo pois? :)

Omaan olo ei erikoisempia. Tunnen vauvan liikkeet monta kertaa päivässä! :)

Huomenna neuvolan jälkeen uudestaan! :)

Majj & 18+3
 
Kokoerosta näillä viikoilla Mulle äippäpolin lääkäri sanoi, että näillä viikoilla ei koon perusteella pysty enää laskettua-aikaa/raskauden etenemistä arvoida niin luotettavasti, koska vauvat kasvavat jo niin yksilöllisesti. Kuulemma voi olla isojankin heittoja koossa!

Tänää kävin neuvolassa siellä kaikki hyvin RR 114/62, painoa tullut nyt 3,5kg, ja hb 140! Jännäku tuo hb oli noussu 10:llä viime kerrasta. Kaiketi oon syöny niin terveellisesti ;) :D Paikalla oli harjoittelija joka etsi ja etsi kuumeisesti vauvan sydänääniä, eikä meinannu niitä löytää johtuen etuseinämän istukasta. Lopulta th tuli ja löysi ne melkein heti :D Itse en osannut vielä es huolestua kun vauva potkiskeli samaan aikaan!!!

Meidän kaksi vuotias oli neuvolassa yhtäaikaa ja sai rutkasti kehuja ihanan aurinkoisesta luonteesta ja reippaudesta! Kehuivat myös ikäisekseen taitavaksi ja etenkin puhetta tulee kuulemma tosi reilusti kaksi vuotiaaksi. Äiti oli tyttö- kullasta taas niin ylpeä :heart:

Mulla oli lauantaina polttarit. Ystävät olivat nähneet tosissaan vaivaa ja päivä oli ihan täydellinen. Aamulla ensin aamupala buffet ihanassa kahvilassa, sitten tervahiihdossa kannustusta ja elämän ohjeiden keräämistä :LOL: Sieltä ratsastamaan ja sitten ystävän luokse missä oli salaatti, herkkuja ym. Syönnin päälle morsius saunaan jossa kynttilän valossa saunottiin ruusun terälehdillä koristelluilla lauteilla. Saunan jälkeen entinen luokkakaverini oli ilmaantunut paikalle tekemään kasvohoidon ja hieronnan sekä meikkaamaan iltaa varten, mikä oli aivan ihana yllätys ja lopuksi vielä päästiin fransmanniin syömään :heart: Päivä oli niin täydellinen ja minulainen etten olisi voinut kuvitellakaan parempia polttareita saavani!!! Enää reilu 2vkoa h-hetkeen :whistle:

Puhelin soi...

Viola ja Valtterin 20+0
 
Heips ja onnea ihanista ultrakuulumisista... Toivottavasti kaikille lopuillekin tulisi hyviä uutisia siltä saralta... Vielä reilu viikko kyseiseen ultraan, tuntuu edelleen ikuisuudelta...|O

Täällä eilen tuntui monesti eka kertaa potkut käteen asti, aivan uskomaton tunne...:heart: muutenkin taas viime viikon ajan on ollut useita potkusarjoja joka päivä, välillä sitä ihmettelin et onko vaan jotain ilmakuplia mut ei enää tarvii ihmetellä ku jo käteen tuntuvat!

sikiön koosta olikin ihan ylläri tuo juttu että voi olla isojakin eroja jo rakenneultrassa, vaikuttaako se koko siis siihen mitkä viikot sikiölle arvioidaan?? vai mennäänkö samalla lasketulla ajalla vaikka sikiö olisikin viikoihin nähden isompi?? sori näitä ensikertalaisen "hölmöjä" kysymyksiä...

Ihanaa että on ensi viikolle luvannut lämpeneviä kelejä, alkais noi hiivatin lumet jo lähtee! Koirien kaa on paljon jo lenkkeilty ja kerran viikkoon olen käynyt mammajoogassa ja uimassa et ihan kivasti on tuota liikuntaa kuitenkin tullut. Ja toivottavasti ei tulekaan mitään esteitä liikkumiselle...

Minttu + Jalmari 19+0 poks poks :heart:
 
Ihania kuulumisia nuo rakenneultrauutiset. Samaa minäkin olen kuullut, että vauvat alkavat pikkuhiljaa olla eri kokoisia, eikä enää voida niin tarkasti arvioida raskausviikkoja kuin alkuraskaudesta.

Itse kävin tänään neuvolassa ja mitattiin kohdun kokoa. Terveydenhoitaja kertoi tuntevansa jo vauvan pienen potkaisun käteensä. Kovin liikkuva pienokainen siellä oli ja syke oli 144. Mutta mieltä jäi vielä askarruttamaan kohdun koko. Viikkoja on tällä hetkellä 17+4 ja kohtu oli 22,5cm korkea. Meni aika runsaasti yli normaalikäyrien. Jäin miettimään sitä, miksi kohtua mitataan ja voiko suuri kohtu aiheuttaa erityisiä ongelmia? Sen ymmärsin, että lapsi saattaa olla isokokoinen ja aiheuttaa synnytyksessä ongelmia. Kohdun koko voi myös tasoittua seuraavaan mittaukseen mennessä. Mikäli mennään koko ajan ylärajojen ulkopuolella, tulee lähete keskussairaalan äitiyspoliklinikalle. Sinne tosin olen jo kilpirauhasen vajaatoiminnan vuoksi menossa viikolla 28. Olisiko teillä näkemyksiä kohdun koosta ja sen merkityksestä raskaudelle? Voinko itse aiheuttaa omilla syömis tai muilla tottumiksilla kohdun kasvuun, kun puhuttiin myös sokeriarvojen seuraamisesta tällöin?
 
...Enää ei vaihtaa voi aikaa, eihän nyt voi käydä näin?

Oli sitten hieman erilainen eilinen päivä :( Tulossa taas itkun ja surunsekaista päivitystä niin jotka ei jaksa lukea niin voi nyt jo hypätä yli :)

Iltavuoroon menin normaalisti töihin mutta tunnin oltuani, aloin itkeen ihan hillittömästi, lähinnä isää ja kaikkia muita huoliani. Onneksi töissä oli yksi ihanimmista työkavereistani, joka tietty heti huomasi, että nyt kaikki ei oo kunnossa. Pyysi rp:n paikalle ja hällekkin väitin vielä tovin, että: "jaksan, jaksan, ei täs mitään.." Onneksi olivat sitten niin itepäisiä, että soittivat sijaisen ja passittivat mut kotia nyt saikulla loppuviikon.

Eilen tuntui vaan, että kaikki mureni käsiin. Oon tuntenu jo noin viimesen kuukauden, että oon väsyny, jotenkin töissä on aina pystyny tsemppaamaan ja hymyilemään, työmatkat on sitten menny itkiessä. Nää aurinkoiset päivätkään ei tunnu auttavan asiaa, päinvastoin. Oli jotenkin helpompaa olla tuo pitkä ja pimeä talvi ilman isää, nyt havahtuu päivittäin siihen tosiasiaan, että ei se isä tule kesäksikään takaisin. :'( Loppukuusta pitäs lähteä käymään pohjanmaalla äiteen luona ja etukäteen jo hirvittää kun tiedän, että kaikki isän tavarat on vielä varastossa ja ulkona, auto, työkalut, kaikki. Vain isä puuttuu. :'( Ja sitten tuossa eilenköhän se oli, mietin, että miten ylpeä isä olis ollutkaan jo tästä kasvaneesta mahasta. Hänen ensimmäisestä lapsenlapsestaan. Nyt vastassa ei ole kuin äitee. :heart: Ja työasioista oon murehtinu aivan liikaa viime aikoina ja kun pinna ollu hieman kireämmällä niin on tullu sitten suutuspäissään tiuskittua ties mitä, mikä sitten harmittaa jälkeenpäin. Kaikki tämä oli vaan yhtäkkiä liikaa ja eilen nousi seinä vastaan. Onneksi tuo em. työkaveri oli töissä, muut tuskin suurempaa huomiota olisivat kiinnittäneet ja itse en olisi ikimaalimassa myöntänyt, että nyt ei jaksa. Hammasta purren olisin vuoroni tehnyt ja tänään mennyt uudestaan. Huomiselle varasin yksityiseltä psykiatrilta ajan, tuntuu, et nyt on pakko päästä tätä vyyhtiä purkamaan jonkun kanssa, maksoi mitä maksoi. Täällä meillä kun tuo kunnallinen toimii niin heikosti, että en viitsi edes yrittää.

Ja sitten selailin eilen noita muitakin pinoja täällä ja törmäsin tuohon maaliskuisten pinossa olevaan suru-uutiseen, kamalaa.. Siinä valossa nämä omat ongelmat tuntuvat aika pieniltä.

Onneksi täällä masukki ollut vilkkaalla tuulella aamun, nyt rauhoittui, taisipa käydä nukkumaan :heart:

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille :flower: Sen suuremmin en jaksanut nyt pinoon syventyä mutta uudemman kerran sitten kun saan näitä omia ajatuksia hieman koottua. Nyt jo hieman parempi fiilis kuin tuossa herätessäni, silloin tuntu et kaikki kaatuu.

Hirveintä on ehkä huomata olevansa näin heikko.

Hyvin väsynyt piianappula
 
Pitkästä aikaa tarkemmin piipahtamaan, nyt en varmaankaan muista kaikille kommentoida kelle piti, sori..

Piinappula Voimia kovasti! hyvä että työkaverit ymmärsi sun tilanteen, ja että sait pikkusen lomaa ja koota ajatuksia. Isän menettäminen ei koskaan ole helppoa, eikä siitä varmasti ihan heti pääsekkään yli, aika auttaa pikkuhiljaa... <3

Sikiön koosta... mieki oisin kiinnostunu tietämään että muutetaanko rakenneultrassa vielä viikkoja sikiön koon mukaan?? jos lapset kasvaa yksilöllisesti kerran? o.o tää on mulle hepreaa :LOL:

Onnittelut kaikille hyviä ultrakuulumisia saaneille ja puolin väliin "päässeille" olipa tyhmä sana ihan :D <3 mutta onnea!

Miuski älä hätäile liikkeiden kanssa, Voi olla että ne ei tunnu säännöllisesti vielä, viikotkaan sulla ei oo niin pitkällä et jatkuvasti voisit tuntea liikkeet. Vaikka onkin useampi lapsi, niin ei niitä välttämättä tunne tarkalleen jokainen raskaus on yksilöllinen ! :)

Omaan napaan ei kuulu uutta, nyt alko vapaat ja poksumispäiväkin olisi! ja kohta rakenneultra, ei enää montaa päivää. Liikkeitä en oo tuntenu, muutama "ehkä" liike oli mutten laske niitä.

Ihanaa aurinkoistä päivää teille !

Hyppy ja kirppu ¨¨** 19+0 **¨¨
 
piianappulalle kovasti tsemppiä <3

kohdun kokoa mitatessa on yksilöllisiä eroja...tärkein syy miksi sitä mitataan on kuulemma se että huomataan jos se ei kasva tai lähtee yhtä äkkiä liialliseen kasvuun..eli jos kulkee tasaisesti yläkäyrällä koko ajan niin se on ok :)

rakenneultra tuntuu minustakin kovin kaukaiselta asialata...2 viikkoo siihen vielä ja odotan kun kuuta nousevaa,että nähtäis sukupuoli :)

mammy+piipero 18+2
 
Piianappula kovasti voimia sinulle. :hug: Hyvä että saat levätä hieman ja kasata ajatuksia. Tuntuupa taas oma valittamiseni tyhmältä.

Sf-mittaanhan vaikuttaa muukin kuin kohdun koko. Vauvan asento ja lapsivedenmäärä ainakin. Mammy kirjoittikin hyvin ja mä oon huomannut että mittaajassakin on eroja. Ei siihen taida itse pystyä vaikuttamaan.

Päksäkkä 21+0:heart: POKS
 
Kovasti onnea kaikille puolenvälin saavuttaneille ja poksuneille! Ite poksahin eilen :)

Piianappulalle voimahali!! :hug: Kevät on varmasti vaikeaa aikaa, näkee kun kaikki herää eloon mut ei se rakkain.. Toivottavasti saat helpotusta oloosi juttelemalla asiantuntijan kanssa!!

Sit vähän omaa napaa, elikkäs tänään oli neuvola ja kaikki hyvin! Aluks ei meinannut saada sydänääniä hyvin kuulumaan, tai kuulu ne mut jostain "kaukaa". Sit masuasukki ilmeisesti hermostu siihe mahanpaineluu ja monas pari kertaa oikein kunnolla!! :heart: Ja sit ne sydänäänetki kuulu jo hyvin, oli vissii ollu sykkyrässä jossai uinumassa. Mahtavaa, en oo vielä tuntenut noin selkeitä potkuja aiemmin, ja vielä kun olin huolissani kun ei ollu vähää aikaa tuntunu mitään liikettä! Hemoglobiiniki oli hyvä joten ei vielä ainakaan tarvia ruveta rautaa vetämää =)

Summersun 18+1
 
Miuskin tavoin olen pikkuhiljaa vahan huolestumassa liikkeiden poissaolosta..

Ensimmaisessa raskaudessa tunsin naina viikkoina jo kunnon potkaisuja ulospain (ne pystyi jopa nakemaan), ja vauva liikkui paljon. Nyt tunnen jotain 'liikkeiden tapaista' ehka kerran/pari paivassa, mutta on vaikeaa hahmottaa, onko suolisto vai vauva. Mua pikkasen huolestuttaa, silla tunsin selkeimpia liikkeita joskus rv 13 tienoilla, ja sillon olin kerran jopa tuntevani potkun ulospain. Nyt ei mitaan moneen viikkoon.. tosin vatsa kasvaa kasvamistaan ja rinnatkin ovat turvonneet entista enemman (tavallisesti olen kokoa C, nyt googletin juuri, etta mika koko tulee DD:n jalkeen..), eli raskaus tuntuu etenevan. Sydanaania kuunneltu viimeksi rv 15+jotain.

Missakohan vaiheessa niita liikkeita alkaisi tuntumaan? Odotan nyt vahan malttamattomana jopa. Ihan niinkun tasta raskaudesta 'puuttuisi jokin'..

miisu78 ma en olisi erityisen huolissaan tuosta kohdun/vauvan koosta. Ma olin aika suurivatsainen viime raskaudessa ja tytto painoi jotain 3,8kg, ja kaikki sukulaiset 'asiantuntevasti' kommentoivat, etta tytto tulee olemaan keskiarvoa isompi. Noh, mites kavikaan. Han on aina ollut keskiarvoa pienempi, joskus jopa todella pieni, esim kahden vuoden iassa pituutta taisi olla 81cm, kun keskiarvo kaksivuotiailla taitaa olla 87cm. Eli vauvat tuntuvat kasvavan omaa tahtia ja paaasia, etta kaikki muu kohdallaan.

piinappulalle haleja! Kylla sa ihan selkeasti olet levon tarpeessa, eli nyt vaan keskityt itseesi ja otan rauhallisesti.

Taalla odotetaan, iskeeko esikoiselle vesirakko. Puolet tarhan lapsista oli tanaan paikalla, loput vesirokossa. Mielummin haluaisin, etta han sairastaisi taudin nyt, silla vesirokko taitaa olla vaarallisempaa vastasyntyneelle.
 
piinappulalle isot voimahalit :hug: Hyvä, että pääset puhumaan yksityiselle. Uskon että saat apua sieltä.

Miuski ja Bump mulla oli myös tossa parisen viikkoa sitten liikkeet hukassa ja olin jo ihan varma että rakenneultrassa paljastuu kuollut sikiö mutta sen ultran jälkeen on alkanu tuntua ja näkyä kovia potkuja. Kyllä ne vauvat siellä on :)

Sikiön koko ei rakenneultrassa enää vaikuta laskettuun aikaan, näin mulle sanottiin. Niin eri kokoisia on kuulemma jo tässä vaihessa, että la:ta ei vaihdeta vaikka olis reippaastikin pienempi tai isompi.

Tänään avattiin uusi lastenkirppis tohon bussimatkan päähän meistä ja siellä oli tytsyn kanssa käymässä :) Masuasukille ei kyllä tarttunu mukaan mitään, kun en oikein kovin rauhassa saanu katsella, kamala ryysis oli tietenkin. Mutta tytsylle löysin muutamat kesävaatteet :)

Alapää-tilanne on edelleen heikko, vaikka nyt toi kuuri loppui. Ensviikolla siis uudestaan antamaan näytettä, huoh.

hemari ja helmiäinen 21+0 POKS!
 

Yhteistyössä