Elokuun mussukat joulukuussa <3

Viuh_ti:hug:

Täällä kanssa sitä mieltä että turha lukea mitään tarinoita synnytyksistä etukäteen. Ja eipä mun synnytykset menny myöskään niinkun oppikirjoissa :D Ja vaikka olisi lietsonut itsensä mielipuoliseen kauhuun niin synnytettävähän se on ja ei siinä kerkiä paljon ajatella että miten tässä nyt menee :)

Tuo paino kiukuttaa! Oon saanut jo muutaman kilon ja mielestäni syönyt tosi terveellisesti! Hedelmiä ja normaalia kevyttä kotiruokaa. En mitään herkkuja tms. Toivotaan että tahti ei säily :D

Ihanaa että meillä on joulu kokonaan poissa. Kinkku on paistettu eilen ja nyt olenkin sitten joulun yli töissä. Joten kaikki hössötys ja stressi on tiessään :)

Emmi4 ja Hippu 8+0
 
Ainiin, sitä piti vielä tilittää neuvolasta, että sitkeästi ne vaan menevät siellä menkoista laskettavien viikkojen mukaan, jolloin mulla olis ollu nyt rv 8+2, vaikka oikeesti 6+4 kun oviksesta lasketaan. Eli kaikki seerumiseulat, np-ultra-aikataulu, kaikki noi sovitaan nyt sitten tuon aikaisemman aikataulun mukaan. Kuulemma ei haittaa, jos menee "liian aikaisin" np-ultraan, sitten saa uuden ajan oikeammilla viikoille. Ihan sama mulle, jos kerran kaupunki tarjoaa :) Np-ultra-aika tulee kutsuna kotiin ja tammikuussa siis pääsen.
 
UniUnna en olis huolissani tuosta arvosta vielä. Mulla oli edellisessä raskaudessa kun plussattuani kävin arvot antamassa niin TSH 5,2. Oon ymmärtäny, että kaikista haitallisinta on, että ne sahaa ees taas eikä ole tasapainossa.

Syyskuussa oon viimeks arvot antanu, TSH oli sillon 1,9. Oon ottanu normaalisti yhen 0,1 milligrammasen ja päälle vielä 25 mikrogrammaa. Ja nyt sit vaihoin ottamalla 1½ tabua 0,1 mg vahvusta ja nuo pienemmät tabut laitoin sivuun.
 
Kamomilla, ja muutkin jotka mietti pääkaupunkiseudulla synnyttämistä. Porvoossahan on myös synnytyssairaala, tosin saleja on vaan kolme. Eli pieni sellainen. Mä kyllä toivon, että saisin synnyttää joko kättärillä, Porvoossa tai jossain lähellä. Mutta pääasia on et johonkin sairaalaan pääsen synnyttämään ja saan kasan tainnuttavia ja puuduttavia asioita. Luomuilua yritin esikoisen kanssa olosuhteiden pakosta, mutta kun sain vihdoin sen epiduraalin, niin tuntui että taivas aukeni ja huumoriakin taas löytyi. Mut tietysti jokaisen oma asia, kuinka haluaa synnyttää. :) mä haluun lääkkeillä. :D mä jopa kävin hypnosynnytyskurssin ennen esikoisen syntymää ja joo... ehkä niistä hengirtysharjoituksista oli apua, mut en todellakaan kyennyt hengittelemään vauvaa ulos, vaan piti kyllä ihan perkeleellisesti ponnistaa. ;)

Mut siis, onko naistenklinikka kokonaan kiinni vai hoidetaanko siellä joku määrä synnytyksiä?

Sen verran kyllä luomuilen tässäkin raskaudessa, että np - ja rakenneultrat on ainoat ns. seulat, johon aion osallistua. Seerumiseulaa musta ei tässäkään raskaudessa oteta eikä lapsivettä tai istukkaa tutkita. Voi olla, että mua saatetaan hiillostaa, kun olen 35 -vuotiaana riskiryhmään kuuluva. Vai tietääkö joku, että mmikä sen riskisynnyttäjien ikäraja on? :D
 
Huh mikä olo,kokoajan etoo ja yököttää,tänään oli oksennus jo tosi lähellä :( Väsymys ei oo helpann,voisin nukua vaika 24/7, valitettavasti se ei 3 lapsen kans onnistu :( Huimaa edelleen,pitäis varmaan paineitaki jossain välissä alkaa mittaileen.Mulla oli viie raskauden jälkeen lukemat tosi korkeella muutaman kuukauden ajan,mut onneks ne alko siitä sitte laskeen :)

Meillä ei oo neuvolassa ultraa,tai ei ainakaan pari vuotta sitte.Olis ihana jos pääsis kurkkaan pientä joka kerta :heart: Eka neuvola mulla on 7.1 samalla kerralla on sitte kuopuksen 2v käynti.

Onko täällä äitejä Pohjois-Pohjanmaalta? olis kiva tutustua paremmin jossain vaiheessa :)

Viuhti :hug:

(.) turvotus on ihan järkkyä.Mammahousut on jo käytössä,eikä tipu jalasta :D

Painosta on ollu puhetta.Mä oon 52kg ja 164 cm,nyt varmaan ainaki pari killoa tullu ku oon herkutellu :ashamed: Sillon ku esikoista ootin 9v sitte nii lihoin melkeen 30 kg ku en yhtään kattonu mitä söin,keskimmäiseltä tuli 27kg ja nyt viimeseltä 16 kg.Tarkotus ois nyt päästä n.10 kilolla,mut voi olla toiveajattelua

Tässä pikaseen meiän kuulumiset

tammitähti ja nuppu 7+
 
Heipsan, olipa tullu taas tekstiä :)

Ensimmäinen lääkärikäynti takana :) Oli meinaan aikamoinen jännitys kun ootettiin miehen kanssa siinä ulkopuolella et pyytää sisään. Juteltiin sitten lääkityksestä ja si kysyi et haluaisinko ultraan että katottaisiin onko lääkkeet ehtineet tehdä vahinkoa.

Käytiin sitten ensimmäisessä ultrassa, jossa näkyi vaan ihan pieni tumma kohta. Lääkärin mukaan raskausviikkoja ei olisikaan vielä sitten 7 kasassa, vaan passitti verikokeisiin :) No tänään saatu verikokeiden vastaukset, joissa HCG hormoni näytti 1600, eli viikoilla 5-6 mennään :)

Olisin kovasti toivonut että siellä olisi näkynyt pikkainen, mutta parempi näin niin lääkkeet eivät ole ehitneet ainakaan tuhoja tehdä niin pahasti :) Nyt olisi sitten seuraava ultra ja lääkärikäynti 3.1 ja neuvola samaten :) Odotan innolla sinne :)

Jaksamiset Viuh_tille :hug:

Ja en nyt muista milllään kaikkia kysymyksiä joita olitte laittaneet :) Mutta ihannelapsi luku olisi 3-4 ja miehen kanssa aletaan etsimään myös isompaa kämppää ensi marraskuussa kun tästä nykyisestä loppuu sopimus :) 38neliötä on aika pieni :)

Onko täällä muuten Kokkolan seudulta yhtään ihmisiä? :) Olisi ihan mukava tavata jossain vaiheessa kun ollaan vähän pidemmälle edetty :)

Linda ja Prosentti (5-6vkoa?)
 
Tammitähti: täällä on yks odottaja Pohjois- Pohjanmaalta. Asutaan Oulun seudulla.

Oloja: just ku mietiskelin, että täällä pari päivää mennyt aika iisisti olojen kanssa, niin tulipahan huono olo. Liekö nälkä vaivaa ja se tekee huonoa oloa vai alkaakohan tässä nyt ihan oikeasti oireilut ja kunnolla. Aamulla oli tosi kipeä maha, se meni n. puolessa tunnissa onneksi ohi. Ja väsyttää kovasti; aamuisin nukun mieluusti pitkään, kuten aina. Mutta, päikkärit on pop. Ja lastenohjelmien aikaan se on hyvä tehdä ;)

Eläimistä: hassua, mä nyt kans tajusin, että tuo meidän narttukoira on viime viikot kömpiny ahkerasti syliin. Meillä vanhempi uros on ulkokoira hyvin pitkälti ja nyt kun tuli pakkaset, otin sen sisään.. istuin aiemmin päivällä tietokoneella ja uros nuuski ahkerasti mun mahaa. Hassua, kai se vaistoaa sitten :)

Röökinpolton kanssa tekee tosi tiukkaa. Olen sortunut 1-2 röökiin vielä :ashamed:, mutta suunta on alaspäin ja aina kun tekee mieli röökiä, se on sit purkkaa tai jotain ns. sijaistoimintoja. Toivon, että alkaa tuleen huonoa oloakin, että jää senkin avustuksella tuo tupakka kokonaan pois. Tuntuu, että olen tosi huono äiti, kamala odottaja, kun en kerralla onnistunut lopettamaan.. :headwall:

Uuh, nyt syömään tai kohta lähden halailemaan vessanpyttyä.
 
Viuh_tille osaanotto ja lämmin halaus.

Zzzzz... Päätin sinnitellä hereillä vielä sen aikaa että pääsen tänne kirjoittelemaan. Päivällä oon ihan pirteä mutta illalla lyhty meinaa sammua jo 8 aikaan. Teki niin pahaa äsken kammeta itsensä sohvalta suihkuun, mutta mä tein sen!
Muina oireina kipeät nännit ja pohjaton nälkä. Toisaalta välillä on ihan oireeton olo..

Bambini tsemppiä röökin polton lopettamiseen. Itekin kerkesin monta vuotta savuta ja aloin vähentämään polttamista kun yritys aloitettiin, ja sitten se jäi kokonaan kun plussasin. Kyllä se siitä! :)

Noista ultrista oli puhetta niin meillä saa kunnan puolesta ar-ultran. Katoin että viime raskaudessa se oli 8+2 ja nyt menee 9+1. Toisaalta ois kiva jos se ois aikasemmin, mutta eipä se mihinkään silleen vaikuta. Tosin meillä ei ole (ainakaan 6 vuotta sitten ollut) rakenneultraa ollenkaan, eikä mistään muista seulonnoistakaan ollut puhetta. Eli vk 12 jälkeen ei mahaan ois katsottu ellei ois yksityiselle menny.. Pitää nyt neuvolassa kysellä vähän lisää noista.

Onnea kaikille ultrasta ihania kuulumisia tuoneille :)

Piti varmaan jotain muutakin kommentoida, mutta tänne tulee niin paljon kirjoituksia ettei puoliakaan taas muista mitä piti sanoa. :) ihanaa lukea muidenkin kuulumisia koko aika. <3

Fan & matkustaja 5+6
 
Viuh_tille halaus :'(

Oli noista husin sairaaloista puhetta. Itse olen Lohjalla kaksi edellistä synnyttänyt ja ei ole mitään pahaa sanottavaa :) Meillä ei Jorviinkaan kestäis kun 25 min. Mutta lohja on tuttu paikka :)

Lapsiluku on täynnä nyt. Enempää tuskin haluan.

On: välillä unohdan raskauden kokonaan. Väsymys on nyt ollu aika kova. Onneksi enään kaksi työaamua ja sitten parin viikon loma :))

Onnea kaikille uusille plussaajille ja tervetuloa! Ja ihanaa että monet saaneet ihania ultraterveisiä!

Sydänx3 6+4
 
Täällä myös yksi odottaja Oulun seudulta! Kiva, että on muitakin.

Tänään ei ole ehtiny sohvalle ollenkaan ja ei ole väsyttäny niin paljon, ehkä se onki tuo sohva joka väsyttää eikä tämä raskaus ;)

Synnytyksestä en ota paineita, aiemmat synnytykset on menneet hyvin ja mulla on kans aina positiivinen asenne suunnilleen kaikkeen. En edes esikoisen synnytystä juuri miettiny etukäteen, kun eihän sitä itse voi kuitenkaan ohjailla.
Edellisessä raskaudessa kävin lopussa mammajoogassa ja vaikka itse suhtauduin siihen erittäin epäilevästi niin oli siitä apua sitten supistelujen aikana. Kätilökin kehui kuinka hyvä olen hengittämään:LOL:

Painonnousua ei onneksi vielä ole ollut, toivottavasti ei ihan heti ala noustakaan. Ihan tarpeeksi on tuota lähtöpainoa (155cm/68kg). Molemmissa aiemmissa raskauksissa paino on kyllä alussa tippunut pahoinvoinnin ja oksentelun takia muutamia kiloja.
Ja nyt syömään pizzaa, ettei ihan kuihtumaan pääse :D
 
Pikaisesti kuulumisia.. vuoto eiku jatkuu vaan : / nyt ei enää onneksi siteeseen asti mutta joka vessa reissulla "törmään" siihen. Tänään oli sitten se ultra ja pieni tirpukkahan siellä oli :heart: Toivottavasti tuo vuoto nyt loppuis kokonaan, jotenki sitä vaan on koko ajan varpaillaan tämän tilanteen kanssa nyt. Mutta ei tällä erää muuta, hirmunen kiirus kotosalla. Remppaa ja joulun laittoa... ei ehkä paras yhdistelmä :)
 
Heipskukkuu!

Mekin pääkaupunkiseutulaisia ja tuohon samaiseen Kamomillan mainitsemaan Naistenklinikan remonttiuutiseen törmäsin tällä viikolla. Tuli hetkellinen itkupotkuraivari, kun oli toivonut rauhallista ja syventävää mahdollisuutta tutustua synnäriin ja muutenkin, sekä mahdollisesti valita kohde, niin nyt se on kyllä mahdotonta. Syyskuussa synnyttänyt ystävä kertoi kuinka hyvin kaikki oli mennyt Jorvissa ja olivat saaneet perhehuoneen yms. niin nyt sellaisesta saa varmaankin vain haaveilla. Omalla tuurillani synnytän jossain eteistilassa... :LOL:

Ja jollekin vastatakseni, jonkun uutisen mukaan Naistenklinikka hoitaisi ainoastaan erikoishoitoa ja/tai -tarkkailua vaativat synnytykset, joita niitäkin ilmeisesti melko paljon. Mutta mielestäni siis heikoin asia, että arvio on, ettei synnäreihin välttämättä pääse tutustumaan, eikä ole samanlaista valmiutta pitää pidempää aikaa sisällä, vaan sisään-ulos -tyylillä. Henkilökuntakin varmaan aika tiukilla. No ehkä käsitykseni on liioiteltu, mutta tuli kyllä olo, että niin mun tuuriani :D

Sopivasti mieli ailahdellu aivan suunnattomasti, että kunnon riita saatu täälläkin aikaiseksi. Ei tee hyvää - kenellekään. Nyt *zen*.

Ps. Mielellään tavataan pk-seutulaisia (tai muita tänne tulevia! :p), ollaan Epsosesta.
 
Bambini Tsemppiä röökin lopettamiseen! Mä kanssa plussan jälkeen vähensin heti n. viiteen per päivä ja sit pikkuhiljaa alaspäin, vajaa 2 vko ni lopetin kokonaan. Mulla autto tuossa 1-2 per päivä-tilanteessa se kun mietin että mihin mä OIKEASTI sitä YHTÄ tupakkaa päivässä tarvin? :D Eikö sillon oo sama olla polttamatta kokonaan? Myös se, että lähti ulos "tupakalle" vaikka ei polttanutkaan (eli kirjaimellisesti seisoi pihalla pari minuuttia, näin talvella tietty liian vähissä vaatteissa ;)), auttoi. Edelleen tekee tupakkaa mieli, mut nykyään siitä selviää jo sillä kun sanoo vaan itelleen että se menee ohi. Ja niin se meneeki :)

Opiskeluista, mulla alkaa 4. vuosi AMK:ssa aikuispuolella. Kevään ehdin olla normaalisti, syksylle meille ei jääkkään sit ku valinnaisia, opinnäytetyö ja harjoittelu. Harjoittelu menee sit varmaan sinne 2014 puolelle, valinnaisia ehkä teen jotain syksyllä kotoa käsin (verkkokursseja tai tenttimällä), täytyy miettiä ja selvitellä opettajien kanssa JA tietysti eniten vaikuttaa se mun syksyn päätyö :heart: Töissä mulla on vakkaripaikka (osa-aikainen), alustavan suunnitelman mukaan kesäkuun alusta kesälomille ja heinäkuun alusta äippälomalle. Ja pomo uhkaili keräävänsä mulle alkuvuodesta tunnit täyteen tasausjaksoa varten niin että sit huhti-toukokuussa voin tehdä vain päivää tai kahta viikossa jos siltä tuntuu :)

Ensimmänen & Tyyppi 7+1
 
Ai niin, jäi kysymättä... Mitä teillä juodaan jouluna (tai muina juhlapyhinä)? :D Mun suurinta herkkua on OLLUT kuiva omenasiideri, sitä ei vissiin alkoholittomana ole? Onkohan jollain vinkata jotain samantyyppistä alkoholitonta vaihtoehtoa, olis kiva joulunakin lasi-kaks ottaa ruokaa laittaessa? Onko alkoholittomissa valkoviineissä mitään varteenotettavaa vaihtoehtoa?
 
Mä en käynyt esikoisesta edes tutustumaan sairaalaan :ashamed:

Taksilla mennään sitten kun aika on (tai bussilla).. ja toivon että todellakaan ei passisteta minnekään kauemmas tai painun kotiin synnyttymään :D Meillä ei ole ketään sukulaisia jotka voisivat hoitaa poikaa, joten mies joutuu tod.näk jäämään kotiin ja mä meen yksin sairaalaan, joten jos jonnekin porvooseenkin joudun menemään niin maksaa se taksi yli 100e :D

Lapsia ollaan mietitty että nämä kaksi riittää nyt ja sitten joskus 10 vuoden päästä voisi iltatähden tehdä :>
 
Marjuska84, meillä poika syntynyt 21.10. Musta tuntuu, että me taidetaankin jo tuntea toisemme. :D

hansteri, onnea ihanista ultrakuulumisista! Pidetään peukkuja, että vuoto loppuu! :)

Vähän jännittää, että miten saan pidettyä tämän raskauden salassa joulun ja uudenvuoden. Meillä kuitenkin on joulupöydässä viiniä, mutta toisaalta en muutenkaan ole sitä aina ottanut, joten ehkä kukaan ei arvaa mitään. Mutta uusivuosi! Se voikin olla jo vaikeaa. :/ Ja ei millään huvittais mennä kertomaan, ennenkuin on käynyt ultrassa ja tietää, että on oikeasti jotain kerrottavaa.

Diinu & Piippis 5+4
 
Mä taas mietin että miten saan pidettyä raskauden salassa tulevana v-loppuna kun on iltavuorot ja vieläpä pikkupomon kanssa..olo ei oo yhtään hyvä..väsyttää,paleltaa ja kuvottaa joka haju ym..mm kahvi,jota yleensä juon..sit oliskin vuorossa yövuoroja jolloin saa olla niin vetelä kuin olla voi..

ja muuten meinaa todellakin turvottaa..mitähän sitä laittaa huomenna päällensä..ei oo vielä mammahousuja..
 
Ensimmänen: Minäkin mietin mitä meillä juodaan. Ei sillä että paljon otettaisiin, vaan kun saunaoluet- tai siiderit on tullu aina otettua, kotona ruuan kanssa jotain viiniä tms. Nyt mennään tosin anoppilaan syömään, joten sillä verukkeella voin olla ottamatta, että minä ajan ;) Ja kun kotosalla oletuksellisesti on jokainen muksu, niin isommat tajuaa kyllä aika helposti.. jotain alkoholitonta "silmänlumetta" saunaankin pitänee hommata :LOL: Ja tuo röökijuttu on sellainen, mihin panostan koko ajan ihan 110 %, vaan välillä tekee liikaa mieli. Tahtotila lopettamiseen on kuitenkin kova - mä tiedän että aika varmasti koko röökihomma jää, jos / kun nyt raskauden aikana saa lopetettua.

hansteri: toivotaan että salamatkustaja pysyy kyydissä ja vuoto loppuu. Ihana kuitenkin että ultrassa oli kaikki ok :heart:
Voihan väsymys. Siispä unille.
 
Nantza, meillä on sama la. :)

Mä oon sellainen hölöhölö, että tästä tietää jo mun vanhemmat, miehen vanhemmat, meidän molempien sisarukset, liuta läheisimpiä kavereita ja mun lähipomo ja isopomo. Haha!! :D Mun sisko on tällä hetkellä mun lähipomo ja tietty sille kerroin. No se oli sit kertonut isollekin pomolle. Ai niin ja töissä tietää yks mun työkaveri näiden pomojen lisäks. Mut mä oon aina ollut sellainen että kerron asioita. Jos jotain sattuu, niin tiedän, että nää on ne samat ihmiset, jolta saan sit myös lohtua. En osaa iloja ja suruja käsitellä yksin. Ja kun suurin osa mun ihmisistä tietää, että mä en tule helposti raskaaksi, niin riemu on pakko jakaa!! :D

Jaksamista kaikille olojen kanssa. Mua vaan vähän väsyttää ja huimaa. Muuten kaikki ok. :)
 
Sattuipas hyvin. :)

Me ei olla kerrottu vielä kuin miehen äidille, osittain siitä syystä että hän on sairaanhoitaja. Muille ei ole ajateltu kertoa vielä vähään aikaan, vaan ajateltiin nyt jonkin aikaa ainakin odottaa että pääsee vähän paremmin alkuun tän asian kans. Tuli kyllä itelleki vähän yllätyksenä, joten ei oikein vielä itsekään meinaa asiaa tajuta. :)

Mulla on ollut muutaman päivän semmonen väsynyt ja etova olo, eilen otti pitsan haju nenään niin että meinasi oksennus tulla. :D Tänä aamuna ollut vähän pahoinvointia.
 

Yhteistyössä