Elokuun mussukat joulukuussa <3

Kiitoksia kaikille ja onnea myös hyviä uutisia saaneille ja ultrassa käyneille! :heart:

Paljon tsemppiä niille, jotka sitä tarvitsevat! :hug:Toivottavasti ei oo syytä huoleen ja pienillä olis kaikki hyvin! Puhkun täältä hyvää energiaa!

Ihan uskomaton fiilis oli. Mä jännitin ultraa ihan kamalasti ja se 15 minuuttia odotushuoneessa tuntui maailman pisimmältä. hoitaja kutsui sisään ja vitsaili aikataulusta "ollaan melkein ajoissa".. Mua ei kamalasti naurattanut.
Olin ihan varma, että sikiö on kuollut tai kyseessä olis tuulimuna..
Housut pois, pöydälle ketarat levälleen ja lääkäri olis siinä vielä halunnu jutella, että onko oireita. Vastasin, että "katotaaks eka, onks siel mitää?" :D
No, pistin silmät kiinni ja kuulin miehen hymähtelystä, että kaikki on hyvin! :heart:
Siellä se pieni köllötteli, sydän jumputti sellasta vauhtia, että itku pääs :heart:
Hyvä aloitus tälle viikonlopulle :)
Lääkäri sanoi perusjuttuja, mitä tulee nyt ottaa huomioon. Eli ei viinaa eikä tupakkaa ja lääkkeitä varoen. Ei paniikkia, jossei ruoka maistu, se on ihan normaalia, kun oksettaa koko aika, mutta pitää muistaa juoda! Vaikka sitten niitä juotavia jogurtteja tms..
Ja samalla tavalla jatkaa elämistä, ei ota stressiä, nukkuu niin paljon, kun väsyttää ja nauttii olostaan. :)

Noista seuloista kyllä me NT-ultraan mennään, mutta muista en oo varma, haluanko sinne mennä... Kaipa se selviää tässä ajan kuluessa :)

Pamsku ja Eino 6+1

Kiitos kaikille kannustuksista :) On mukavaa että täällä on tälläinen ryhmä jossa voi keskustella mieltä painavista asioista :) Eilen illalla tuli tosiaan juteltua kaikkea vauvaan liittyvissä asioista :) Vaikka vauva onkin "vahinko" niin alkaa miehenki mieli jo muuttumaan positiivisempaan suuntaan :) Keksi pikkuiselle jo lempinimenkin, Prosentti, kun pilleireistä huolimatta on tänne massuun pilkahtanut :)
Tänään ovat myös tulevat isovanhemmat saaneet tietää asiasta, vaikka saattaakin olla vielä hieman aikaista :) Tiistaina olisi lääkärikäynti liittyen migreenin hoitoon raskausaikana (onko kellään muuten kokemusta??) ja 3.1 olisi ensimmäinen neuvola :)

Linda ja Prosentti 7+0

Saa juoda glögiä ja syödä inkivääriä. Se inkiväärirajoitus tuli siitä, kun ihmiset söi/joi isoja määriä inkivääriä raskauspahoinvointiin ja se ei suurina määrinä ole turvallista sikiölle.

Neuvola oli 10.12.2012, laskettu vaihtui 3.8, mutta odotellaan ultraa joka on siis ensiviikon keskiviikkona 19.12. Se on siis "epävirallinen" kuva, oikea kuva otetaan 27.12

Kutinaa[/B onko tullut muille? Jalkoja kutitti sääristä alaspäin todella paljon vielä viikko sitten. (mulla on siis atooppinen iho) Nyt on tullut päähän jotain kutiavia rupia?? En taida ihan heti uskaltaa värjätä hiuksia... :whistle:

Pamskulla ihana ultrakuva!

• Tykkää
Reactions: Pamsku
Huomasin tossa just, että vau.fi raskaus viikko viikolta antaa ihan erilaisia alkion kokoja kuin taas kaksplussan raskaus viikko viikolta. :D Vau.fi sanotaan että rv 6 alkio olis 1-3mm ja kaksplussassa sanotaan että sen pitäs olla jo 7mm :confused: aika suuria eroja.. Ei mulla muuta :p

Hansterille ja sydänx3 paljon tukituulahduksia ja helpottavaa oloa. Oon kuullu että monilla voi pikkasen ripotella alussa, eikä se vielä mitään tarkoita. Toivotaan parasta! =)

Pamsku, pitkään siinä meni mutta upea se on! Paljon onnea teille! Ja muille varhaisultrassa käyneille.

Kiitos muuten, mä tajusin tän palstan ansiosta että mun pitäs varmaan erikseen varata neuvola-aikakin. :LOL: Kun me käytiin syksyllä äitiyspolilla kun alkoi tuntua että jotain vikaa täytyy olla, kun ei raskauduta, mutta olikin kaikki hyvin, niin pyysivät ottamaan yhteyttä jos plussaan. No siksi otin ja siksi pääsemme tuolloin 31.12. ultraan. Nyt meillä on sitten myös neuvola 2.1. . Päivittääkö joku näitä muka jonnekin? :D

Ambrosia, ihan sama meininki. Mitään ei osteta, eikä kellekään (okei, mummeja lukuunottamatta) ei kerrota, ennen kuin ollaan siellä jossain 12. viikon kohdalla. En kyllä ole ihan varma miten kaikki muka ei arvaa, kun kaikkia näitä juhlapyhiä tässä tulossa, mutta ihan sama. :)

Seulonta, aiemmin olin täysin sitä mieltä etten sitä halua. Mutta täältä (sekin) taisi tulla hyvä pointti, tarvitaan tietäa, jotta voidaan varautua jatkoon. Mutta seulonnassakin on riskit, no asiaa täytyy vakavasti pohtia. Sukupuoltakaan en halua tietää. Vaikka kiinnostaa kovasti, mutta en halua sen vaikuttavan, mun mielestä yllätykset (kivat sellaiset :( ) ovat mukavia, ja tulee sisustettua ja vaatteita ostettua neutraalimmin.

Tänään, mietin ensimmäistä kertaa lentääkö laatta vai ei. Jatkoa odottaen. :heart: Mitat kun ovat 179/83 että kyllähän tuosta olisi paljon varaakin laskea, mutta ei oikein nyt ruokakaan maistu, että näillä mennään. Satuin juuri ennen plusausta ostamaan kuntosalikortin, että yritän nyt käyttää sitä ja tehdä varovaisesti hikisiä treenejä. Istumatyö kun ei kauheasti kuluta.

Huomasin tossa just, että vau.fi raskaus viikko viikolta antaa ihan erilaisia alkion kokoja kuin taas kaksplussan raskaus viikko viikolta. :D Vau.fi sanotaan että rv 6 alkio olis 1-3mm ja kaksplussassa sanotaan että sen pitäs olla jo 7mm :confused: aika suuria eroja.. Ei mulla muuta :p
Mulle gyne laski että pitäs nyt olla 6+4 ja sano ennen ultraamista "6 milliä pitäs olla sit mitta" ja sehän olikin. On sellanen eläkeikää lähestyvä miekkonen joka varmaan tietää mistä puhuu ni en hetkeekään epäile etteikö kaikki ois ollu just niin ku pitää :)

Muoks. Joo ja katoin kans et on ihan eri mitat. Raskausviikolle 7 kaksplus sekä vau sanoo että 4-8mm. :)

Viimeksi muokattu:
Onnea ihanista ultra-kuulumisista! :heart: Itsellä vielä 2,5 piinaavaa viikkoa.

Seulonnoista: Mennään np-ultraan ja veriseulaan, ilman muuta. Mun kohdalla kävi edellisen lapsen aikaan tympeä vahinko ja mun veriseulan näyte hävitettiin. Sitten viikkoja oli jo liikaa eikä näytettä voitu uusia. Sain sitten mennä kolmoisveriseulaan mikä tehdään rv 15-16, mutta ei ole yhtä luotettava (ts. saattaa antaa helpommin väärän positiivisen vastauksen). Noh, kuinka ollakkaan seula hälyytti ja kätilö kertoi riskiluvuksi 1/50 (normaalisti mun ikäisellä n. 1/2000). Saatiin valita mennäänkö lapsivesipunktioon, jossa on pikkiriikkinen keskenmenon riski. Päätettiin ottaa se riski ja mennä punktioon. Aika pelottavaa oli, kun neula vietiin suoraan vatsan läpi kohtuun. Kaikki päättyi kuitenkin hyvin ja saatiin tulokset että terve poika tulee, niinkuin tulikin. :heart: Mutta toista kertaa en enää mene kolmoisveriseulaan vaikka mikä olisi!

Raskaustestejä on kulunut aika nolo läjä. :ashamed: Viimeisin clearbluen digitesti, jonka tein eilen ja tulos "raskaana 2-3". =) Eiköhän se nyt pidä uskoa.

Alkuraskauden verenvuodosta kärsiville tsempit! Mulla oli kans esikoisen aikaan pientä veristä vuotoa, joka alkoi muistaakseni 6+ viikolla. Pyyhkiessä tuli kirkkaan punaista vuotoa ja muistaakseni hieman siteeseen astikin. Kaikki oli kuitenkin kunnossa, vaikka kovasti se säikäytti.

Diinu 4+6

Piti muuten sanoo vielä se, kun täällä moni sano, että meille olis kaksoset tulossa...
Kysyin lääkäriltä vielä, että voiko tarkastaa, että siellä on vaan varmasti se yks.. :D Naurahti ja sitten käänteli ja väänteli ultraa ja sano, että yks siellä vaan on! HUH! Ei tarvi lähtee ostelee tuplavaunuja.. :LOL:

• Tykkää
Reactions: jeennaa
Onpas teillä tullut paljon asiaa :) onnea uusille plussanneille ja ultrassa käynneille! :)

Täällä olotilat on jotenkin epätodelliset, kun vuoto vaan jatkuuu. Neuvolaan soitan siis maanantaina tästä vuodosta... Eka neuvolakin on 7.1. sinne pitäis ootella sitten...

piti tänään tehdä clear bluen testikin että onhan se varmasti vielä plussaa. Raskaana 1-2 viikkoo näytti... Toivottavasti tää kyytiläinen pysyy kyydissä, muistan vielä keskemenon -07 vuodelta liian hyvin, ihan kamala kokemus :(

nyt nukkuun että jaksaa huomenna töihin! hyviä vointeja mammoille! :)

poppaliina Mä teen fyysisesti raskasta työtä ja pystyin kyllä viime raskaudessa tekemään ihan normaalisti sitä rv 30 asti.. Loppu aikana en enää purkanut kuormia ja jäin sit aikaistettuna äippälomalle. Nyt oon kyllä ihan normaalisti painanut hommia ja otan ihan treenin kannalta kuorman purut sun muut. Mulla ei ainakaan tunnu mitenkään normaalia erillaiselta hommat ja aion kyllä tehdä samoja hommia niin kuin muutkin niin kauan kuin vaan pystyn.

Ai nii ja sain sen neuvolan varattua. 4.1 ois eka aika ja sit 10+ viikolla ne ekat seulonnat. Laskettuaika lasketaan kuukautisten mukaan vaikka kerroin, että sain ekan haamun vasta kp 40 eli mulla LA ois 3.8 vaikka ei pidä kyllä paikkansa :D

Viimeksi muokattu:
Poppaliini, mä opiskelen tässä kotona. Vähän tiukkaa tulee tekemään, mutta tarkoitus on saada valmiiksi ensi jouluksi, joten mies joutuu hoitamaan aika paljon yksin (aina kun on kotona) noita kahta, että saan kaiken valmiiksi. Mutta minähän saan! En aio siirtää taas eteenpäin tulevaisuutta, en en ja en. Sitten haen yliopistoon/ammattikorkeaan enkä palaa töihin. :D

Me siis sovittiin että toista aletaan "tekemään" kesällä, että kerkiän valmistua ennen syntymää, mutta jostain syystä tulikin vähän aikaisemmin.. Joten vähän ahdistaa että jääkö koulu taas, mutta sitten se on vain jostain muusta otettava pois ja käytävä vain loppuun jotta saadaan kaikki parempi tulevaisuus.

Viimeksi muokattu:
Diinu: Aikamoinen kokemus tuommoinen sählinki niiden näytteiden kanssa. Joku voisi ajatella, että *hups* sattuuhan noita, mutta jos omalle kohalle kävis.... Vois pikkasen stressata.

Llinndda: Täällä on yks migreenipotilas. Hormonaalisesta migreenistä olen kärsinyt siitä lähtien, kun menkat alkoivat 14-vuotiaana. Normaalisti lääkityksenä täsmälääke, eli viimeisimpänä sumatriptan. Sitä ennen on ollut almogran ja maxalt rapitab. Kaikki ns. triptaaneja. Mulla ei auta vahvatkaan kipulääkkeet, vain nuo verisuonistoon supistavasti vaikuttavat kolmiolääkkeet. Viime raskaudessa ne kiellettiin ja vaikka kärsin muistaakseni rv6-12 jatkuvasta päänsärystä, niin Panadolilla mentiin. Tosin se ei muistaakseni ollut missään vaiheessa sellaista kovaa migreenityyppistä, vaan muuten huonovointista oloa ja pääkipua yhtäaikaa. Sen jälkeen migreeni pysyikin sitten poissa koko loppuraskauden, aina niihin päiviin asti, kunnes menkat taas imetyksen lopettamisen jälkeen alkoivat. Nyt ei ole vielä särkenyt päätä, onneksi. Ja olen henkisesti varustautunut siihen että 1g panadolia naamaan, jos alkaa siltä yhtään tuntua. Tsemppiä kovasti migreenin kanssa, monilla varsinkin kk-migreeni-ihmisillä tuo tauti tosiaan helpottaa raskauden/imetyksen aikana, kuten mulla.

Buster84 Mulla olis kanssa LA heinäkuun puolella, jos menkoista laskettais. Plussasin nimittäin kp41, ovulaatio (ultrattiin, tikutettiin ja mitattiin lämmöt) myöhästyi ja tapahtui vasta kp27. Mul on aina ollu vähän laiskat munasarjat. Esikoinen lähti kp31 tapahtuneesta oviksesta :) Onneks neuvolantäti ekaa neuvolaaikaa tilatessa heti uskoi, kun sanoin, että ei lasketa nyt noita viikkoja menkoista vaan oviksesta.

En selvinny työpaikan pikkujouluista paljastumatta. Pomo pamautti illallispöydässä "ootko raskaana" ja musta olis tuntunu tosi tyhmältä valehdella joten myönsin, mutta sanoin, että en olis halunnu kertoo vielä, koska ollaan tosi alussa, eikä oo ees neuvolaa vielä ollut. Onneksi ymmärsi siitä, eikä jääty pitemmäksi aikaa märehtimään. Vieressä istuva työntekijä sanoi jo aavistaneensa. (Ja mistähän hitosta se sitten sen muka aavisti...?!?) Meidän pomo on vähän semmonen tuulella käyvä ja lipsauttele asioita, ei pahalla, on vaan hölösuu. Pikkasen jäi silti vaivaamaan tuo, miten asia tuli esille. Kyllä siinä ihan onnitteluitakin tuli, mutta tyhmä olo jäi.

poppaliini täällä huutelee yks opiskelija! Mulla jää vuosi koulua vielä vauvan syntymän jälkeen, eli just oikeestaan hyvään saumaan pieni syntyy, kun uusi lukukausi alkaa elokuussa. Nyt kesäloman alkaessa aion nauttia vaan kesästä, maata päivät rannalla ja tavata sukulaisia ja ystäviä. Mies saa luvan hoitaa työnteon :D
Mä varmaan pidän välivuoden, vaikka luokkakaverit pyys, että voin ottaa vauvan kouluun mukaani - olishan siellä monta syliä, jossa kierrättää pientä :LOL:

Mites sun opiskelut? Miten meinaat itse tehdä? :)

Mä näin viimeyönä unta, että veitikka syntyi ja mä olin niin onnellinen.. :) Ja vauva oli niin kopio miehestäni!
Aamuyöstä heräsin aivan järkyttävään huonoon oloon ja mietin, että ihan kohta mä juoksen tästä sängystä tonne vessaan oksentamaan... Mutta onnekseni nukahdin. Alkaa siis se pahoinvointi nostaa päätään tässäkin torpassa.
Mä olin eilen illalla niin pirun kiukkuinen, kun mies antoi mun taas nukahtaa sohvalle. Inhoan sitä sohvalta heräämistä illalla, pitäs vaan tajuta viimestään kymmeneltä painua sänkyyn eikä jäädä sohvalle loikoilemaan..

Muoks... Meijän neuvolassa ei olekkaan ultraa, joten toi mun 15.1 oleva lääkärin aika onkin sitten vaan pelkkä tarkastus :confused: ja ultra- aika tulee sit varmaan myöhemmin? Paljastukin justiinsa että neuvolassa on joku antiikinaikanen ultra, jolla näkee jotain mutta ei kovin hyvin. Sairaalasta tulee sitten lääkärikäynnin jälkeen uusi aika sinne ultraan paremmilla vehkeillä. Eli meillä siis ultrataan sairaalassa eri kaupungissa..

Joku sanoi tossa aikasemmin että kun oli nähnyt vauvan ni oli tippa tullut linssiin, samoin täällä. Eilen prisman kassalla iiiihan pieni vauva itki niin vuolaasti että meikä rupes vollottaa. :LOL:

Onko kellään muulla koko ajan hermo kireellä? :( Mä en ymmärrä, kun ei mulla ole mitään syytä olla itkunen ja kiukkunen koko ajan ja että joka asia ärsyttäis... Mut sellanen silti vaan oon ollu pari päivää. Mies lähti just mun veljen luo "evakkoon" kun oon kuulemma koko ajan niin kiree. En viittis koko ajan pistää kaikkee raskauden piikkiin, koht ei mies enää usko :kieh:

Viimeksi muokattu:
Ainiin, täällä myös migreeni potilas! :wave: Mulla ainoona lääkkeenä migreeniin on sumatriptan eli se täsmälääke. Mitkään migreenin estolääkkeet ei oo koskaan auttanu. Migreenin voimakkuuksia on ollut laidasta laitaan, välillä menny ohi ennen ku alkanutkaan ja toisena ääripäänä maksasin sairaalassa 8 vrk silmät kiinni peiton alla oksentaen. Panadoli on ihan yhtä turhan kanssa jos migreeni iskee. Tosin välillä panacod on auttanut kovaan alkavaan särkyyn, että on vieny kivulta sen kivun kärjen pois. Kyllä mua vähän huolestuttaa, mitä tuleman pitää kun tällä viikolla sanotaanko että n. joka toinen pv on ollu sellasta alkavaa migreenin tunnetta, mutta ei oo kuitenkaan jysähtänyt vielä. Silmiä särkee, kovin kipu on silmien välissä joka säteilee siitä koko päähän.

Pippurihäntä, mullakin työkaveri ja sitten yksi toinen kaveri arvasivat että raskaana oon, koska raskaana oleva nainen kuulemma hehkuu ja on vaan erilainen =) Mutta heillä kummallakin on lapsia jo, jos ne sitten huomaavat muita herkemmin.

Lisättäköön vielä, että buranalle oon allerginen :p Ja mulla myös primperania (pahoinvointilääkettä) tablettina ja suppona, mut mulla ne ei juurkaan auta jos migreeni on ehtiny jo iskee.

Viimeksi muokattu:
Unohdinkin, täälläkin yksi migreenitapaus lisää. Mutta oikeastaan toisin kuin Pippurihännällä, mä olen tulkinnut että mulla ongelmat alkaa nimenomaan silloin kuin verisuonet supistuu liikaa (??). Esim. mulla oli ihan hirveitä kohtauksia, kun käytin hormoniehkäisyä (supistaa) ja jos olen juonut liian vähän nestettä (suonet supistuvat), niin voi laukaista kohtauksen. Lisäksi mulla on ollut oikeastaan ihan pikkutytöstä lähtien kovia päänsärkyjä, jotka alko taas uudelleen, kun hormoniehkäsy tuli ajankohtaiseksi (17w). Toivottavasti ei periydy pikkuiselle. :( Miranax ja Maxalt auttavat, mutta en usko että kumpikaan on vaihtoehto nyt. Nim. pientä jomotusta juuri nyt...

Opiskeluista, en ole enää opiskelija, mutta itse ajattelin että käyttäisin mammaloman hyödyksi ja jatkaisin opintoja maisteritutkinnolla. Suunnittelin hakea nyt keväällä maisteriohjelmaan ja jos ei tärppää niin avoimeen yliopistoon. Mun utopiassa lapsi ja opinnot onnistuu ihan mennen tullen :D (kun ne onnistui ilman muksuakin niin upeesti... ;) )

Viimeksi muokattu:
Täällä myös opiskelija! Opiskelen vasta ammattikoulussa ja suoritan lukiota samalla. Lähihoitajan paprut ehdin saamaan ennen vauvan tuloa, mutta viimeiset kirjoitukset ovat sitten syyskuussa, joten saa nähdä mitä lukemisesta tulee :) Ja ajattelin hakea nyt keväällä ammattikorkeaan, mutta pitää sitten välivuoden. :)

Itselläni migreeniin olen käyttänyt estolääkkeenä Topimaxia, jota käytetään epilepsia lääkkeenä. Viime syksy oli migreenin kannalta aivan hirveää, kuukauden oli koko ajan kipeä ja tiputuksessa tuli käytyä muutamaan otteeseen. Nyt lääkityksen aloitettua ja saatua oikealle tasolle kohtauksia on ollut ehkä 1-2kk, joten hiukkasen jänskättää, miten pysyvät kurissa pelkän Panadolin avulla :)

Täällä myös opiskelija. Olen opiskellut pari vuotta täyspäivätyön ohella huonolla menestyksellä. Työt on etusijalla ja opiskelu ei oo oikeen millään lähtenyt käyntiin. Nyt otinkin välivuoden ja pitää kattoa jatkaako sitä ens syksynä. Alan vaihto kiinnostaisi kyllä suuresti.

Mulla oli viime raskaudessa myös migreeniä, se loppu onneks puolen välin tienoilla, eikä jäänyt kyllä ikävä sitä.

Mukava lukea ihmisten ultrakuulumisia :) ajattelin soitella MA ja kysellä jos itsekin pääsisi vielä tän vuoden puolella, KÄRSIMÄTÖN!

L.A 1.8.

ollu aivan kaamee olo....Kättärillä tipassa kahteen kertaan. Pönttö on mun ystävä jee. Ja pissattaa kokoajan ja janottaa mutta se on tää kiertokulku...jano - pissa- oksennus pyäääh.
Meille tulossa tuplat. Siitä kai tää superhyper olo. Ja kanssasisaret, mä tuun saamaan toiset kaksoset, isot on jo teinejä...tyttö ja poika....

Näin täällä. tsemppii kaikille,
toivoo Rita

Yhteistyössä