~~ Elokuun Ihmeet Tammikuussa ~~

Kirjoitan erilliseen viestiin: hankin siis kotidopplerin käytettynä, ja kokeilimme sitä miehen kanssa eilen rv 10+3. Saimme kuulumaan piiskamaisen jumpsutuksen (joka toivon mukaan on vauva eikä minun omia ääniäni!) :heart: Emme laskeneet mitään sykkeitä, mutta nopeampi se oli kuin minun omani. Miehellä ei suoraan sanottuna ollut luottoa noihin kotidopplereihin, mutta oli aivan ällistynyt, kun sydänäänet saatiin kuulumaan :D En aio joka ilta sillä kuunnella (ettei tule liian riippuvaiseksi siitä), vaan seur. kerran varmaan viikonloppuna kun viikot poksuu. Np-ultraan on enää alle viikko!
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Isot tsemppaukset pikkusukalle!

Meillä kans pitää toimittaa pissanäyte labraan samalla kun käy niissä verikokeissa. Vaikka mullakaan ei ole kahdessa edellisessä raskaudessa ollut pissatulehduksia yms. Paitsi ekassa raskaudessa luultiin, että mulla on raju virtsatieinfektio, kun pissasin ihan punaista verta, mutta ei sitten ollutkaan. Alkoi alavatsakivuilla ja lähdin synnärille, jossa piti antaa pissanäyte joka olikin ihan punaista! Ne siitä teki jonkun pikatestin ja sanoivat että vti on, mutta sitten virtsanviljelystä sitä ei löytynytkään. Samalla huomattiin että kohdunkaulan oli uhkaavasti lyhentynyt josta seurasi vuodelepo sairaalassa. :/ Viikkoja tais olla 24. Mut tuo verivirtsaisuus jäi mysteeriksi. :confused:

Minä päätin etten todellakaan hanki kotidoppleria! Kakkosen aikaan mulla oli oikein semmonen LCD-näytöllä oleva doppler ja sain paniikin aikaan, kun en vielä rv 15 löytänyt sydänääniä. Terkkakaan ei niitä löytänyt ja olin varma, että kesken on mennyt. Terkka laittoi mut äippäpolille ultraan josta näkyi, että pikkuinen oli oikein voimissaan. :) Mulle lääkäri siellä sitten sanoikin, että varminta olisi kun alkaisi kuunnella kotidopplerilla vasta rv 20 jälkeen. Möin dopplerin pois sitten raskauden jälkeen.

Huomaan, että mulle tulee paljon helpommin pahoinvointia silloin kun vatsa on tyhjä. Eilenkin aamulla kun en ollut syönyt juuri mitään, niin yökkäytti ihan kympillä ja oksu nousu suuhun. :x

Diinu & piippis 8+6
 
:hug: teille törkeän kohtelun saaneille...

mulla on siitä myös kokemusta saadessani km -06 ja tuulimunaraskauden yhteydessä -07 .
-06 Oli perjantai ilta ja mulla oli työvuorot la-su, kun kotona huomasin verisen vuodon. Aiemmin sinä päivänä olin tuntenut kovia kramppeja selässä ja alavatsalla. Menin ihan paniikkiin ja lähdin päivystykseen. rv oli vasta 5+ joten tiesin ettei siellä pystytä mitään tekemään mutten voinut siinä mielentilassa mennä töihin. Minut otti vastaan nuori mieslääkäri jolle sain itkun seasta kerrottua syyn tulooni ja tää mieslääkäri tuhahti mulle :" siis hetkinen, sulla on vähän menkat myöhässä ja nyt tuut kitiseen jostain vuodosta??" menin niin hämilleni etten ymmärtäny edes sitä saikkulappua pyytää... maanantaina menin työterveyteen josta mut lähetettiin sairaalaan lisätutkimuksiin, pois suljettiin ku. muttei se sairaalankaan suhtautuminen ollu yhtään myötätuntoisempaa, vaikka luulis heille olevan melko yleistä... tosin työterveydestä mulle kirjotettiin saikkua muistaakseni pari viikkoa!

-07 tiesin jo ennen varhaisultraa ettei kaikki ole ok... sen vaan tietää... mulla ei ollu yhtään huonoa oloa ja tosi vähän oireita muutenkin. ja niinhän siellä oli tyhjä kohtu... sikiöpussi vaan rv oli 8+. Sain ajan viikon päähän naisten tautien polille, jossa tuulimuna varmistettiin. sain valmistelevan lääkityksen ja tyhjennyslääkkeet kotiin. Isäinpäivää edellisenä päivänä laitoin lääkkeet kotona ja pian supistukset alkoi, kaikki oli muutamassa tunnissa ohi. Ei mitään jälkitarkastuyksia tms. kummankaan km jälkeen, siitä soitinkin sairaalaan ja kummastelin. Ei mitään tukea/tietoa asiasta, se on ehkä pieni arkinen asia sairaalan henkilökunnalle mutta pirun iso asia sen läpi käyneille. Kyllä muhun jäi syvät arvet... en koskaan sen jälkeen ole pystynyt/uskaltanut iloitsemaan raskauden alusta niinkuin ennen km:ja

Sanoja on vaikea löytää ja eipä sellaisia sanoja taida olla mitkä helpottaisivat sitä tuskaa! Jokainen käy läpi omalla tavallaan sen oman surunsa, ja jokaisella on oikeus tuntea vihaa/surua/katkeruutta. Mä kävin aikanaan läpi vertaistuen kautta, ja osa meistä pitää edelleen yhteyttä. En halua tällä kirjoituksellani pelotella ketään vaan toivon että joku saisi siitä lohtua/voimia :heart: muistakaamme että kuitenkin suurin osa raskauksista sujuu hyvin loppuun saakka!

ON. Olinkin vähän huolissani kun alkuun ei olluit huonoa oloa muuta kuin hampaita pestessä, mutta nyt on... rv7 jälkeen on ollu ihan tajuttoman huono olo koko ajan. En ole vielä oksentanu mutta yökin päivittäin. Iltasin on pahin olo

Mietinkin että jos huono olo ei yhtään helpota niin mun on pakko hakea saikkua, olen kotihoidossa eli teen työtä vanhusten kotona... siellä ei oikein voi alkaa yökkiä/oksentaa... Mutta yritän lohduttautua sillä että oksetus vaan kertoo hormonien toimivan eli kaikki on ok. tuolla masussa :heart:
Parin viikon päästä onkin eka neuvola 24.1., jossa toivottavasti sydänäänet jo kuuluu. Mulla on myös sellanen Angels sound's Dobbleri, se helpotti sitä paniikkia mikä iski aina välillä... ja varmasti tulen sitä käyttämään kunhan viikot menis vähän eteenpäin


ÄssÄ rv 7+3 (7+5 lyhyemmän kiertoni mukaan)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamimam ja Punnabis
Ei HOHHOH taas mitä ihmiset joutunu kokemaan perusterveydenhuollossa ! Ei jumalauta ku pistää päässä taas kiehumaan ! Ihan hävettää oikeesti olla töissä tällä alalla, en ymmärrä miten se on lääkäreiltä pois tai joiltain hoitajilta, että ollaan potilaalle ystävällisiä ja JOS joku tulee pyyätämmän apua, niin ei se varmaan siellä huvin vuoksi ole ? Miks pitää olla niin tyly ja kylmä toista ihmistä kohtaan ? Lääkärin pitäs ennen kaikkea ymmärtää että jokainen ihminen on yksilö ja jokainen tuntee eri tavalla JA JOKAISELLA ON OIKEUS SURUUN, silloin kun siltä tuntuu. ARGH! Anteeksi tämä hormonihirviö avaus =)

Dopplerista, se tosiaan tuli hankittua, mut en sillä joka päivä kyllä kuuntele =) Ajattelen aina että antaa vauvan olla rauhassa. Eilen nauhotin puhelimeen sitä sykkeen ääntä :heart:

Sukupuoli halutaan tietää =)

Pippurihäntä, en jaksa stressaa liikaa niist paineista. Ainaki näin alussa ne on pysyny tosi matalalla. =) toivotaan että myös jatkossakin.

Jeennaa & Tirriäinen 10+3 (neuvolan mukaan 10+5)
 
PItkästä aikaa kuulumisia täältäkin suuntalta.

Ensimmäisessä neuvolassa kävin viikko sit. Paperieta käytiin läpi, pissatesti, hbg ja verenpaineet, Ja tietenkin paino joka oli jo hyvin lähteny nousuun :/ Verenpaineet on aika alhaiset että ei ihme jos välillä vähän huippaa..

Mullahan on ollu sitä ruskeata tuhruvuotoa vähän väliä. Viime viikolla iloitsin että sunnuntaina tulee viikko kun ei oo ollu mitään. NO lauantaina alkoi vuoto. Aluksi punaista vähän ja sitten jatkui ruskeana. Eilen tuli vielä vähän ruskeata. Lääkäriin sain ajan ens keskiviikoksi jolloin ultrataan. Nyt jotenkin itelle tullut sellainen olo että ei siellä varmaa ole kaikki oikeesti kunnossa. Viime yönä sain pitkästä aikaa nukuttuakkin, kun muuten ajatellut asiaa vaan koko ajan. Ja sehän ei tietenkää auta että dopplerilla ei mitään ääniä kuulu!

Np ultrankin varasin ja se on kahden viikon päästä 24.1. Viikoja sillon 11+5. Meinasin ens keskiviikkona käydä siellä verikokeissa ennen lääkärille menoa. Katotaan saako ton perua.

Käyn joka päivä lukemassa mutta jotenkin on tosi vaikea lähteä vielä kirjoittelee kun ei tiedä mistään mitää :D

Sydänx3 9+5
 
Pitkästä aikaa moikat täältäki :attn:

Itellä oli tosi epätuntonen olo ennen ekaa neuvolaa,kaikki oireet paitsi turvotus oli kadonnu.Maanataina oli siis neuvola ja sydänäänetki saatiin kuuluville,vaikka olin varma et ei vielä 9+6 kuulu.Sydän jumputti hurjasti +170 :heart: Nyt sitte ootellaan kutsua nt ultraan, joka on täälä viikoilla 10+6-12+6.Me ollaan päätetty osallistua kaikkiin seuloihin.

Kurjaa kohtelua ootte saanu mur :( pahoittelut niille kellä on epävarma tilanne/keskenmeno :hug:

Itellä oli tuulimuna vuonna 2009,ja sain kyllä ihanaa kohtelua.Hoitaja kävi kyselemässä tyhjennyksen ajan usein vointia ja oli muuteni lempeenä

Doppleria ei hommata kotiin,nuo neuvolan uuntelukerrat riittää.Repisin varmasti pelihousut jos en kuulis ääniä.

Nyt pakko mennä tsekaan hernari et ei kiehu yli :laugh


t.tammitähti ja nuppu 10+2
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Pahoittelut kaikille, jotka ovat saaneet huonoja uutisia:hug: todella ikävä kuulla, enkä tiedä mitä sanoa, koska en voi mitenkään tietää miltä tuo tuntuu.. sama pelkohan meillä kaikilla taitaa olla, mutta eihän sitä voi käsittää ennenkuin itse joutuu kokemaan saman.. voimia teille:heart:

Hieman omia kuulumisia.
Tänään löysin sykkeet dopplerilla:heart: eli nyt tiedän että siellä on jotain, huh. Mietin alkuviikolla kuinka nuo syykkeet erottaa omasta pulssista, mutta nyt kun löysin ne, ne erottaa kyllä ihan selkeästi. Syke on niin nopea, että ehtii just ja just laskemaan. Helpottaa kun tietää että nämä oireet ovat kestämisen arvoisia. Olen siis todella väsynyt ja nukun vaan kokoajan.. ja huono olokin on ihan jatkuvasti, mutta oksentanut en ole, koska se ei kovin helposti tule..kammoan oksentamista:/
Nyt menossa 8+5 ja toivon että huono olo helpottaisi pian. Sitten väsymyksenkin kestää, kun ei okseta kokoajan.
Mä ajattelin että meen siihen sokerirasitukseen, vain jos löytyy sokeria virtasta, en muuten.. tuttunikin jätti sen väliin viime raskaudessa.
Nyt lähden päivän reippailulle,kävellen hakemaan pojan päiväkodista.. tämä on ainut mihin kykenen tällähetkellä.. matkan varrella alkaa yleensä närästämään ja sitten pitää mennä takaisin huilimaan..
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Olen niin kovin pahoillani teidän Pikkusukka ja Unelmavauvasta puolesta. On niin väärin ja epäreilua, että kaikki eivät voi jatkaa yhdessä aloitettua matkaa. Olette ajatuksissani, voimia. :hug:

Itselläkin on kovin epävarma olo siitä, mitenköhän tilanne on omassa vatsassa. Ehkä se johtuu näistä surullisista uutisista tai omasta epävarmuudesta. Seuraavaan ultraankin on aikaa, kutsuakaan en ole vielä saanut.

Myyräliinille kiitos paljon, kun kommentoit tuohon tavalliset/tuplat -ongelmaani. Vahvistit kyllä ajatuksiani siitä, että hankin yhden lapsen kärryt ja niihin esikoiselle seisomalaudan. Ongelmia tulee varmaan lähinnä busseissa ja muissa julkisissa, me kun liikutaan aika paljon bussilla ja raitiovaunuilla. Mutta eiköhän niistä jotenkin selviä :whistle:

Seuloista: Osallistumme kyllä kaikkiin. Ensi viikolla pitäisi mennä Kättärille verikokeisiin ja jättämään pissanäyte.

Kamomilla ja hippu 9 (POKSahti eilen) +1
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Omaa napaa ja runsaasti :p

doppleri tilattu
, mutta turhaan :LOL: Noh, onneks se makso postikuluineenkin jotain 23e niin ei ole kova menetys :)

Kävin siis neuvolassa ja ennakkoluuloista huolimatta täti oli tosi ihana.
Aikaa hurahti 1,5h ja kaikki hyvin.
Hoitajan alotteesta katsottiin saataisko sydänääniä kuuluviin, mutta ei saatu. Laite kuitenkin rekisteröi sykkeen, eli kyllä sielä vielä eloa on :heart:

Mulla neuvolalääkäri jo ens viikon pe, jolloin katsotaan sydänääniä uusiks ja jos ei kuulu silloinkaan niin ultrataan.
Huomenna pitäis varailla aikaa nt-ultraan, ja siinäkin on käytäntö muuttunut siten, että se tehdään viikoilla 11-13 :)

Veriseulontaan otin lähetteen. Sitä ei ole onneksi pakko käyttää. Ja varmuuden vuoks pyysin vastaukset postilla kotiin. Ei tarvitse avata, jos ei halua, eikä varsinkaan tule sitä soittoa töihin jos asiat ei olekaan niin hyvin kuin toivoo.

Ambro 9+3 ( vu:n mukaan 8+1)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Ei huh huh, kohta se oksennus tuleekin kun pitää ahmia suklaata kaksin käsin koska tuli himo maraboun minttu krokanttiin. :LOL:

Mä en tosiaan oo vieläkään varannu neuvolaa, otan vu ensin selvää, että onko sielä edes kukaan :)



Miwwi 6+2 (laitoin nyt itsekin, kun joku pyysi, että laitetaan viikot, vaikka viikoista oo edes perillä :D )
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: mamimam ja Punnabis
Hieman päivittelyjä täältäkin suunnalta.
Ihan ensiksi pahoittelut niille, jotka ovat saaneet huonoja uutisia ja epäasiallista käyttäytymistä terveydenhuollon puolelta. :hug:

Sitten näihin muihin juttuihin.

Dopplerista tämäkin meillä, mutta vielä en ole saanut sykettä paikallistettua. Johtunee varmaan omasta massamäärästä, ettei vatsanpeitteiden läpi vielä ihan kaikki kuulu :LOL:

Verikokeista ja seuloista, meillä ainakin on edelleen pakollisena nuo verikokeet. Eilen kävin itse neuvolassa ja lääkärissä, ja kun viikkojen todettiin olevan 9+0, niin sain luvan mennä kokeisiin, samalla siis otettiin sikiöseulat NP-ultraa varten. Mulle oli selvää, että nuo seulat otetaan, koska mun oma veli on aikanaan syntynyt down-lapsena.

Oloista. Onhan niitä, jatkuva krapula vaivaa koko ajan. Sairastin myös mahataudin sopivasti viime viikolla, ja hetken jo ajattelin että nyt se oksentaminen raskauden myötä alkoi. Luojan kiitos näin ei ollut, mikää ei pysynyt sisällä ja iski jo vähän huoli kuivumisesta.

Äitiyspakkauksesta, en tiedä vielä otetaanko vai ei. Oon miettinyt paljon sitä, että kirppareilta saisi samalla rahalla myös vaatteita.

Sukupuolta ei aiota ottaa selville.

Sitten ihan vaan napailua. Eilen tosiaan ultrassa kävi ilmi, että pikku möttiäinen on viikoilla 9+0, siellä se pienillä kädenaluillaan heilutteli ja vähän liikuskelikin. Sydän löi vimmastusti <3 Itseäni huvittaa vaan kovasti tämän meidän neuvolan laskukaava, neukkaritäti on ikäloppu ja ollut alalla varmaan jo ties kuinka kauan. Hän oli laskenut meidän lasketun ajan 10.9.2013, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa. Mulla on ollut viimeksi menkat 9.11.2012 ja 25-päivän kierrolla..

Työpaikalla olen kertonut, että jään kesällä näillä näkymin pois. Suhtautuminen oli onneksi todella positiivinen.
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Heippa!
Olisi kiva paasta keskusteluun mukaan, taalla naita ketjuja on vaan niin monen monta, etta olin ensin vahan ulalla, etta minne tassa nyt kirjoittaisi, joten kirjoitanpa tahan.

Asun USAssa ja taalla ole mitaan neuvolasysteemia koko maassa. Kayn yksityisella klinikalla ja eka kirjautumiskaynti olikin talla viikolla. Tassa mun tietoja, jos joku voisi paivittaa etusivulle:

13.8. Gintsu 36 v / Ensimmainen / USA
Eka ultra 22.1.

Olotila: Tanaan on taas nakojaan haasteellisempi paiva eli lahes aamusta ollut jo kuvotuksen tunnetta ja jatkunee taas koko paivan, iltaisin yleensa vahan helpottaa, mutta ei aina. Eilen oli paansarkya ja lievaa huimausta. Mulla on matala verenpaine jo ennestaan, joten mielenkiinnolla odotan miten raskaus tulee vaikuttamaan. Iloisella mielella mennaan! Ja taallahan me toisiamme tsempataan!
 
Viimeksi muokattu:
Eka neuvola takana! Oli tosi mukava täti.. harmi vaan etää se oli sijainen. Sain paljon lappusia mukaan. Siellä otettiin myös 4 putkiloa verta ja pissanäyte. Ja lopussa kuunneltiin sydänääniä! Siellä se pieni sydän jumputti kovaa vauhtia. Ensin en meinannut kuulla, mutta lopulta älysin sen sykkeen! Piti vielä kysyä että pitääkö viikot suunnilleen paikkansa nyt kun syke kuului. Vastaus oli että pitää. EIkä mitään hätää. :heart:
Paino oli noussu 4kiloa alusta! Ei kuulemma oo hälyyttävää kun osalla nousee alussa paljon mutta lopussa ei paljon ollenkaan. Toivottavasti tää painonnousu tasaantuu. Turvotus on ainakin laskenu. Mies on niin masentunu kun ei enää ookkaan "pallomahaa". :LOL:

Seuraava neuvola on 20.2

Himoista: Oli ehkä vähän harhaan johdettu "otsikko", mutta tänään kaupassa kävelin maustekurkkuastioiden ohi ja kuola alko valumaan! Ikinä ennen en oo tykänny kurkuista vaan nyt vedin niitä kylmiltään 2 ja lisää tekee mieli! Onko muille tullut outoja himoja/haluja? :)

Zanizipp ja nimetön masuasukki 10+5
:heart:

(Projektinimi on periaatteessa, mutta otan sen käyttöön vasta sukupuolen selvitessä)
 
  • Tykkää
Reactions: Epa_88
Zanizipp, just kirjotin tonne FB sivulle, että jouduin äsken käymää prismassa ku kesken Emmerdalen katselun, ihan puskista iski himo valkosipulisuolakurkkuun irtomyynnistä. :D

Jeennaa & Tirriäinen 10+3 (10+5)
 
Voimahali :hug: Unelmavauvasta ja muillekin sitä tarvitseville! Tosi inhottavaa kohtelua lääkäreiltä!

Onnea hyvistä ultrakuulumisista :flower:

veriseulaan Osallistutaan kun kerran esikoisestakin. kävin antaa näytteet tänään. plus sitte ne 2 pissa näytettä ja sit ylimääräsenä vesirokon vasta-aineet... olin kyllä varannu jo np-ultran eilen se on 12+3 jos oikein laskin.

Poppaliini yrttejä saa käyttää mausteen omaisesti niin luulen että teetä saisit juoda monta litraa päivässä jotta siitä olis oikeasti haittaa, ite kans joskus googlailin tota vihreetä teetä mutten löytäny mitään enkä kyllä oo muistanu koskaa kysyä neuvolassa.

Himoja heh, jääkylmä maito ;) oon kyllä aina tykänny juoda maitoa mut nyt sitä tulee juotua ihan "janojuomana".

Verikokeiden jälkeen oli vähän heikko olo. Jännitin niin paljon et oli huono yhdistelmä jännityksen purkautuminen ja verenotto. ja syömättömyys. Tänne on iskemässä flunssa, ite oon ollu oireinen jo toista viikkoa voi tietty johtua raskaudestakin ja nyt mies on tulossa kipeeksi. Ja mua väsyttää ihan järkyttävästi, onneks mun äiti tuli pojan kanssa leikkimään niin sain nukkua vähän aikaa kun mies on töissä:)

Ainiin, sekin on pitäny sanoa et joudun kans keskiraskaudes siihen sokerirasitukseen kun bmi meni vähän yli sen 25 :ashamed: terkka "lohdutti" et siihen joutuu nykyään vähän helpommin...

Kista ja Sisko 10+3 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Veriseulaan en aio osallistua. Ultrat käyn ja tietty ne peruslabrat, mut mitään riskilukemia en halua, kun en menis lapsivesitutkimukseen tai istukkabiopsiaankaan. Ne riskiluvut istessään kun ei vastausta anna. Mä en ole niitä helpoiten raskautuvia, niin yhtään ei sörkitä ja tutkita turhia. Jos lapsi on kehitysvammainen, niin sitten on. Rakkaus ei siitä vähene. :heart: enkä raskautta keskeyttäisi, vaika saisinkin tietää odottavani kehitysvammaista lasta. En koe, että hyötyisin niistä tutkimuksista. Se otetaan, mitä annetaan. :)

Tänään on ollut tosi etova olo eikä ruoka oikein uppoa. Vähän piimää juonut ja kukkakaalia syönyt. Jännä kun aiemmin oon takannut kaksin käsin, kun mikään ei pidä nälkää. :D

Kurja kuulla, että täällä oli porukka saanut huonoa palvelua lääkärissä. :(

Luminella ja :heart: 7+6
 

Yhteistyössä