~~ Elokuun Ihmeet Tammikuussa ~~

Pikkusukalle voimia!!

En todellakaan ees aatellu saati toivonu että olis kaks vauvaa mahassa kasvamassa! Olin kyllä ku puulla päähän lyöty! Piti lääkäriltäki kysyä että ootko ny tosissas :D Vaan niin siellä oli <3 <3 Jospa siellä olis ne kaksi tyttöä. Ompahan niistä toisilleen leikkikaverit kunhan alusta selvitään. 24.1 on uusi ultra ja siitä laitetaan lähete oulaskankaalle sairaalaan että ne tutkii nämä verikalvot ja sikiöpussit yms. Oh hoh!

Nyt ku tuli tupla uutinen ni taijan ottaa yhen avustuksen pakkauksena ja loput rahana. Tuota rahaa kun nyt menee vähä enemmän.

Hei täällähän oli toinenkin tuplien odottaja!?!

Huomenna on neuvola.
Alaselkää vihloo. Vissiin issiasta yrittelee. Oon ihan kohta menossa hierojalle. Vielä pystyy olemaan mahallaan. :) Mies tuumas eilen ku puhelimessa puhuttiin että tulee sulle aivan valtava maha! Että hänellä käy jo nytte sääliksi :D Kiitos :D

iltatähteni*2
 
Huomenta!

Pikkusukka :hug:

Eilen kävin verikokeessa ja ultra on parin viikon päästä. En tiedä johtuuko pinossa tulleista huonoita uutisista, mutta kuulostelen omaa kehoani jatkuvasti. Varmaan vaikuttaa myös edellisessä raskaudessa näillä samoilla viikoilla alkanut verinen vuoto, joka varhaisultrassa näkyneen nesteen perusteella voisi toistua jälleen. Vuodosta huolimatta kaikki oli tuolloin hyvin, mutta säikahdin tietenkin suunnattomasti.

Töissä en aio kertoa ennenkuin on pakko. Em. tapahtumien vuoksi jouduin kertomaan viimeksi aikaisemmin kuin olisin halunnut ja löppäsuu pomoni lipsautteli tietoa eteen päin.
Mukavaa kuitenkin on se, että tiedän yhden toisenkin naisen odottavan vauvaa elokuulle, joten en tule olemaan ainoa. :)

Tarttee mennä! Adjö! :wave:

Mma R ja Sanelma 10+2
 
Ultraus, meillä pitää olla rakko täyt ku ultrataa mahan päältä, mut jos alakautta ni sit rakko tyhjä =)

Dopplerilla vaan edelleen syke kuuluu niin kauniisti =) Eilen sai jo kuunnella paljon ylempää niit ääniä.

Tänään olis veriseula, pissanäytteet tarvis myös viedä. Veriryhmä selvitetää. Saa nähä ottaako ne HB:ta, kun neuvolassa mun HB oli 162 :D Johtunee oksentelusta, HB nousee, jos oksentelee paljon.

Verenpaineista, mulla on ollu lääkitys, koska parhaillaan mulla paineet nousee 200/120. Varsinkin urheilusuorituksissa. Tätä jatkunut jo yli 5 vuotta. Mutta nyt raskaus aikana kun oon mitannu, niin oon saanu lukemia mm, 124/75.. Ihan tuntuu että huimaa jo :D Tällä hetkellä ei siis ole käytössä jatkuvaa lääkitystä, mutta RR seuranta ja jos lähtee paineet nousee ni neuvolalääkäri kattoo jonkin lääkityksen.

Onnea kaksosista :heart:

Pikkusukka voimahali! :hug:
 
Onnea iltatähteni tuplista! Aikamoinen yllätys, jos ei ole yhtään osannut epäillä mahdollista kaksosraskautta.

Täällä on tänään myös käyty neuvolassa. Pääsin samalla kertaa myös käymään ultrassa kolme viikkoa kestäneitten kovien alavatsakipujeni ja sunnuntaina alkaneen ruskean vuodon takia. Kaikki oli onneksi hyvin ja vuoto johtui ilmeisesti aivan kohdunsuulla olevasta istukasta. Vatsakivutkin ehkä vähän selittyvät jyrkästi taaksepäin kallellaan olevasta kohdusta. Pieni vastasi viikkojakin täysin. Huh, ehdin olla jo niin ahdistunutstressaantunutpaniikissa nämä pari päivää! Nt-ultra olisi sitten jo heti ensi viikolla 17.1. Ultraaja oli kyllä vähän skeptinen, näkyykö tuolloin vielä tarpeeksi, mutta en nyt oikein ymmärrä, mikä ongelma se nyt olisi, kun viikkoja tuolloin 11+0. Lappusissa kuitenkin lukee, että nt-ultra tehdään vk 10-12.

Doppler kotiutui eilen ja uskon, että oli kyllä juuri hyvä ostos tällaiselle hermoilijalle. Eilen jo jonkinlainen syke saatiinkin kuuluville, mutta en sitten tiedä kenen syke se mahtoi olla :D

Äitiyspakkaus aiotaan ottaa ensimmäistä kun odotetaan. Vaikka samalla rahalla varmaan kirppariltakin saisi paljon tavaraa, niin onhan se paketti ajatuksenakin vaan niin kiva :)

Influenssarokotusasiaa unohdin ihan täysin kysyä neuvolassa... Ehkä siitä ei enää tässä vaiheessa flunssakautta olisi enää hyötyäkään. Kaipa nlatäti sitä olisi tarjonnut/siitä kysynyt, jos olisi sen erityisen hyödylliseksi kokenut.

sinnamon 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Pikkusukalle voimahali :'(

Tuntuu että oma "kestokrapulainen" olo olisi jäänyt jo taakse ja nyt sitten ahdistaa sekin kun ei ole enää oireita :ashamed: . Kaipa se tästä. Mä näytän olevan kahteen kertaan listalla et sen 6.8 vois poistaa. Ja sitten vois lisätä että neuvolalääkäri ois 16.1 ja nt-ultra 28.1.

Äitiyspakkauksen aattelin kyllä ottaa kun ei mitään tavaroita ole kerran valmiina.
Ja ihan ehdottomasti haluan tietää et kumpi on tulossa =) Osaa sitten hankkia sopivan värisiä tarvikkeita ja sisustaa huoneenkin tulokkaalle sopivaksi.

Onnea kaikille tuplauutisista:flower:

Otsoni & Ezio 10+1
 
jeennaa: Onneks on muitakin korkeapaineisia odottajia täällä :) Onnistun stressaamaan tästä asiasta aina välillä aika paljon, mikä ei tietenkään auta asiaa yhtään. Eiköhän me tästäkin selvitä, yleensä kun paineilla on tapana raskauden aikana laskea. Ja raskausmyrkytys on sitten ihan eri asia, eikä siihen ole mitään sen suurempaa riskiä vaikka olisikin normaalisti korkeat paineet. Toivotaan, että mäkin saan vähentää lääkitystä jossain vaiheessa.

sinnamon: Hieno juttu! Mullahan on np-ultra 10+3 eli jo ensi viikon tiistaina. Ja epäilen juuri tuota, että olen liian aikaisessa. Mutta en aio silti jättää mahdollisuutta väliin tarkastaa alakerran kuulumiset :)

Pahoinvointiaaltoja tulee enää kerran tai pari päivässä, muuten olo on suhteellisen reipas ja hyvä. Mutta aina niitä silti tulee. Ei onneksi oksennukseen asti, mutta pahaa tekee ja joutuu puhalteleen ja pötkötteleen (jos vaan pääsee). Onneksi on näitä oireita, muuten olisin varmaan vielä enemmän huolissani.

Pippurihäntä 9+4
 
sinnamon: Neuvolantäti kyllä väitti, että saan uuden ajan sitten, jos nyt ei pysty tekemään mittauksia eikä halunnut koskea laskettuun aikaan käsin, vaikka vannotin oviksen tapahtuneen pari viikkoa myöhemmin kuin 28 päivän kierrossa. Resurssien tuhlaamistahan se vähän on, mutta otetaan irti kaikki mikä saadaan!

Hienoa OUNou!
 
Tuohon np-ultraan, kaikki siihen liittyvä tuntuu olevan sairaalakohtasta näköjään. Te jotka olette maininneet että rakko tulee olla täys niin meillä on kaikilla sama synnytyssairaala :D ja noista viikoista, meidän lapuissa lukee että tutkimus tehdään viikoilla 12-13 ja viimeistään 13+6, hassua että jotkut menee niin aikaisin.
Toisaalta ärsyttää mennä 13+0 sinne mut toisaalta, saa hyvät kuvat pienestä ja ei oo niin pitkä aika sit rakenneultraan :)

Hyvien uutisten saajille taas paljon onnea! :flower:

Väsymys on edelleen aivan karseeta, pahoinvointi on onneks jo kadonnut. Täytyy lähtee kävellen kauppaan jos vähän piristäis :)

Miina&Pörri 10+2
 
Jaksamisia Pikkusukka !

Sitten omaa napaa tuijottaen, kun en enään muista onko johonkin pitänyt kommentoida tms. :D Muisti pätkii nykyään niin paljon, eikä järkikään pelaa yhtään.
Väsymys on ihan älytön, nukun koulumatkoilla ja yölläkin koitan nukkua sen 8h, mutta vähintään 7h. Eilisestä koulupäivästä en muista mitään, paitsi että olin ihan "jäässä" ja ajatus ei pelannut yhtään.
Huono olo saattaa ilmestyä illalla, mutta sekin on suht vähäistä. Lähinnä pyörin sängyssä etsien hyvää asentoa nukkua, kun aina on tukala olo.
Alaselkää ja vatsaa on alkanut vihlomaan entistä enemmän. Selkäni on tosin aina ollut huonossa kunnossa ja siihen pakottaa usein muutenkin. En tiedä koittaako keho sanoa, että pitäisi hidastaa vauhtia vai onko kesken menossa / menemässä.
Vauhtia ei haluisi hidastaa, kun on koulussa hyvät suunnitelmat ja jos jaksan vielä ensi viikon juosta pää kolmantena jalkana niin pääsen työharjoitteluun 2km päähän, mikä helpottaa kummasti.
Neuvolakin on vasta 2 viikon päästä.
Jatkan itseni rauhoittelemista, enkä lue enään keskenmenoista tai tuulimunista tms..
 
Miina-: Taitaa meillä Helsingissäkin olla se pyrkimys ultrata viikoilla 12-13. Neuvolan laskujen mukaan, jonka perusteella siis automaattisesti tuli kutsu np-ultraan (sitä ei tarvinnut/voinut itse varata), mulla oliskin tuolloin tarjottuna päivänä rv12+1. Mutku ei o :) Ohjeissa ei sanota mitään siitä, pitääkö vaiko eikö rakon olla tyhjä tai täysi. Todetaan vaan, että tutkimus tehdään joko vatsan päältä tai alakautta.

Mitenkähän Luminellan ultrat tänään?

Pippurihäntä 9+4
 
  • Tykkää
Reactions: Miina-
Vihdoin saatiin mekin todisteita, että kyllä tuolla joku asustaa! <3 Nyt siis takana ensimmäinen neuvola, jossa epäselvän tilanteen (sekoilleen kierron ansiosta siis raskausviikot ei tiedossa) takia päätettiin kokeilla josko sydänäänet kuuluis - ja kuuluhan ne. :) Löytyivätkin nopeesti, ei tarvinnu onneks kauaa jännittää! Niiden tietojen perusteella mitä nyt on neuvolassa arveltiin, että ainakin jollain viikoilla 9+ mennään nyt. Sain kuitenkin lähetteen ultraan sitä tarkempaa laskettua aikaa selvittelemään, nyt vaan jännityksellä odotellaan aikaa. Olis se jo kiva päästä itekin noita viikkoja seurailemaan. :D Muuten ei toista odottavalle mitään kovin uutta ja ihmeellistä, HB:kin oli tuttuun tapaan jo surkeahko 111. Mut ei se mitään, mä olin niiden sykkeiden jälkeen jo ihan muissa maailmoissa, missä ei paljon hemoglobiinit häiritse. :D Jälkeenpäin vähän huonompi juttu tietty, kun löytyy näytepurkkia, lippua ja lappua ja pieni hämmennys että mitä piti viedä minnekin. :D

Paljon onnitteluja kaikille muillekin hyviä uutisia saaneille! :)

Pikkusukalle voimia!

Juttuja mulla on mennyt varmaan tässä omaan jännäilyyn keskittyessä paljon ohi, mutta äitiyspakkauksesta ainakin oli ollut puhetta. Me taidetaan kyllä ottaa se. :) Ei olla mitenkään erityisen nirsoja lastenvaatteiden suhteen, söpöjähän ne pienet on vaikka mihin rättiin kääräsis. :D Edellisen pakkauksenkin vaatteita käytettiin siis tyytyväisinä. Nyt niistä ja muistakin vaatteista taitaa olla iso osa jo annettu eteenpäin, joten kaappien täydennyksestä ei voi olla haittaakaan. Ja siinä pakkauksessa on tietysti paljon muutakin hyödyllistä. Meinasin myös säästää lapsille ainakin omat makuupussinsa. :)
 
Haloo, täällä ollaan! :) terveisiä ultrasta. Siellä se pieni möllötti ja sydän sykki vimmatusti. :heart: vastasi viikkoja, mut ilmeisesti ite oon säätänyt päivällä eli laskettu aika on 24.8..

Gyne sanoi, että jos esikoinen meni yli lasketun ajan ja piti käynnistää, niin voi henkisesti valmistautua, että sama on edessä tai ainakin menee yli lasketun ajan. Että mäkin jään tänne, mut varmaan syntyy vasta syyskuussa. :D esikoinenhan meni 2,5 vkoa yli...

Mulle voi synnytyssairaalaks merkitä KOS.

Mun kestokrapula jatkuu...

Luminella ja :heart: 7+5
 
Viimeksi muokattu:
19mm papu havaittu ultrassa! :)

Viikkoja oli 8+3 eli 5 vähemmän kuin alunperin oli laskettu, mutta eivät muutelleet sitten LA vielä. Seuraava neuvola on 4.2. ja huomenna pitää varailla labra-aikaa ja NP-ultraa, kun nyt nuo viikotkin selvisi. Ja LA on siis 13.8. eikä 17.8. (vaikka periaatteessa kyllä tuo 17.8. olisi enemmän kohillaan). Muutellaan sitten myöhemmin, jos on tarvis.

Eli tyytyväisin mielin mennään etiäpäin!

Tänään sain myös energiapuuskan ja piti oikein pihalle mennä riehuun. Kyllä se ulkoilma vaan tekee hyvää.

Viime yön olin yövuorossa ja oli välillä aika tuskaa. Ja aamulla olo aivan hirveä. Nyt oon saanut nukuttua ihan hyvin, joten kirkasvalolampun kanssa ajattelin vielä sinnitellä. Jos alkaa tekeen tosi pahaa, niin sitten on pakko kertoa pomolle ja keskustella jostain erityisjärjestelyistä, ettei tarttis yövuoroja tehdä. Ja luulen, että tämänkin helpottaa tammikuun jälkeen. Mites muut vuorotyöläiset, ahistaako yövuorot?

Annaliin1 ja toi (ainiin se työnimi pitäs keksiä :)) 9+1
 
Viimeksi muokattu:
Hello! Täällä myös yksi elokuussa (toivon mukaan) synnyttävä. Toinen lapsi on siis tulossa. :)

Tänään oli eka neuvola. Oli vähän sellasta "kuhan sinne päin" -meininkiä näin toisessa raskaudessa. Varattiin esikoiselle neuvola, ja puhuttiin samalla, että sillon vasta varataan mun toinen neuvola-aika (joka on about viikolla 16-18). En saanu mitään esitteitä tms, neuvolatäti vaan totesi, että "sulle on varmaan kaikki ohjeet jo ennestään tuttuja". Toisaalta hyvä, koska en tykkää turhasta paperimäärästä, mutta jäi vähän sellanen olo kuitenkin, että saan olla vähän omin nokkineni raskauden kanssa, ajanvarauksestakin todettiin, ettei vanhat terkkareiden yhteystiedot oo enää voimassa, vaan tarvittaessa soitetaan johonkin yhteyskeskukseen, jos haluaa perua ajan tms.

Tässä tietoja minusta:

Laskettu aika (menkkojen mukaan) on 8.8.2013, mutta tarkempi aika varmaan varmistuu ultrassa. Siihen saan joskus lähipäivinä ajan kirjeitse.

Synnytyssairaala tulee todennäkösesti olemaan Naistenklinikka. Olen 22-vuotias. Olikohan siinä jo kaikki tarvittava tieto? :)

Viikkoja on huomenna 10+0 poks poks!
 
Viimeksi muokattu:
Iiks, huomenna eka neuvola! :)

Viime yö meni päänsäryn kanssa. Makasin vessan lattialla ja pitelin päätä. Koira ei oo päästäny mua silmistään koko päivänä ja väkisin änkesi sänkyyn viereen tuijottamaan kun nukuin päivällä. Hienoa että edes joku on tukena ja huolehtii. :heart: jossain vaiheessa päänsärky vaihtu mahakramppeihin.. on tämä yksinolo kyllä hanurista... onneksi mies tulee huomenna.

Zanizipp ja ? 10+4
 
Pahoittelut huonoja uutisia kuulleet! :hug: Tiedän miltä teistä tuntuu ja pahaa pelkään taas sitä itsekin! :ashamed:

Ja onnea niille hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

Täälä vielä yritetään ottaa ihan hissukseen, mahaa on ihan jatkuvasti kramppaillu, samanlailla kun täti tulisi. Myös jotain oireitakin täälä on, pieni yököttävä olo, väsy, kylmä ja vessassa ramppaaminen..
 
POKS POKS 9+0

Äityispakkaus
En oikein tiedä otanko, kolme on jo otettu. Toisaalta sisältö on kattava. Mutta harkinnassa.

Doppler
On tollanen vanha kaapissa. Täytyykin alkaa kaivelemaan ja katsoa toimiiko se. Uuden voisinkin tilata jos vanha on epäilyttävä

Oma olo
Oksettaa!! Ihan hirveätä, kun aamut saa viettää vessanpöntöllä joskus illatlin.
Alamahan nippailut on tullut mukaan, ei kiva pelästyn aina kun nipistää :(

Töissä
Työ on pääasiallisesti 2 vuoroa. Yleensä 8-16 joskus kyllä 13-21. Mutta hyvin jaksan vaikka väsyttää ihan vietävästi.

Vempuli ja Ö 9+0
 
Ainiin. Käytännöt ovat taas vissiin vähän muuttuneet noissa down-verikokeissa... Esikoisella sen pysty ottamaan NP-ultran yhteydessä ja samalla mitattiin tarvittavat hiv-, hepatiitti- ym. tarkistukset, veriryhmä ja hemoglobiini. Down-tulokset tuli sitten postitse kotiin muutaman päivän kuluttua. Ja siis kehottivat sieltä menemään verikokeeseen siitä huolimatta, että niskaturvotus oli ihan normaali. Nyt pitää täyttää jokin lomake ja mennä oman terveysaseman labraan viikolla 10 (sillä viikolla tulos on paras, minkä vuoksi np-ultran yhteydessä tehtävä verikoe voi olla liian "myöhäsessä" vaiheessa tuloksien suhteen), mikä ainakin mulla nostaa hiukan sitä kynnystä mennä seulontaan. Samalla pitää viedä myös aamupissa purkissa, jonka sain tänään mukaan neuvolasta.

Mitenkäs te muut ootte hoitanut tuon verikokeen? Sehän on siis vapaaehtoinen, mutta saamassani lapussa ainakin sanotaan, että vahvasti suositellaan siihen menemistä. Mitä ootte mieltä ylipäänsä koko seulonnoista ja verikokeen tarpeellisuudesta?

Itse ajattelin nyt kuitenkin mennä siihen verikokeeseen, vaikka en nyt sitten tiiä, mitä muuta konkreettista hyötyä downriskin lisäksi kuin ehkä hemoglobiini tuosta verikokeesta edes on, mitä asioita siinä edes mitataan?

Verikoetta vastaan mulla ei ole mitään, eihän se tee sikiölle mitään, mutta lapsivesipunktioon en haluaisi lähteä ainakaan mitenkään hepposin perustein, koska en halua tuottaa sikiölle mitään vaaratilanteita. Eli koen down-seulonnat kyllä ihan myönteisenä asiana, mutta en haluaisi itse kuitenkaan tehdä "varmuuden vuoksi" sellaisia toimenpiteitä, joihin liittyy keskenmenoriski tms. En loppujen lopuksi edes tiedä, haluaisinko välttämättä tietää downista ennen syntymää, vaikka siinä sitten ehtisi hyvin valmistautua siihen... Kuitenkin ennusteet ei oo koskaan satavarmoja, ja ite oon niin kova huolehtimaan, että odotusaika menis jotenki "pilalle" jos pitäs pelätä koko ajan.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä