~~ Elokuun Ihmeet Tammikuussa ~~

Kaikki ei ollut ultrassa hyvin. Alkio ei vastannut viikkoja, vaan oli liian pieni. Pitäisi vastata viikkoja 7-8, mutta vastasi 5-6. Toivoa on hieman, mutta koska tiedän ovulaation tarkan päivän, niin aika hataralla pohjalla on tämä raskaus. :( Lisäksi vasemmasta munasarjasta löytyi iso kysta, jota pitää kontrolloida joka tapauksessa. Kahden viikon päästä uusi käynti. En jaksa enää itkeä, mutta itken silti. Tuntuu, että koko meidän maailma romahti tänään.
 
Voi ei, unelmavauvasta. Ja kaikki muutkin. Iso voimahali ja jaksamista kaikille, jotka ovat kokeneet odotuksessaan vastuksia!

Pidetään toivon liekkiä silti yllä. :hug:

En ollu jaksanu kovin tarkkaan lukea muitten viestejä ennen omaa postaustani, nyt vasta luin vähän noita aiempia viestejä, joissa kerrottiin, mitä jotkut ovat saaneet jo kokea. Eipä siinä osaa kauheesti muuta sanoa kuin että voimia ja tsemppiä, varmaan muiden hehkutusviestejä on tommosten uutisten jälkeen melko musertavaa lukea.

Ehkä se hiljainen ymmärrys onkin paras lohdutus. Itse ainakin oon niin herkkä, että hyvää tarkottavat "kyllä se siitä" ja "voishan asiat olla vielä huonommin" -kommentit helposti vain loukkaavat. Mutta iloitaan iloitsevien ja itketään itkevien kanssa, niinhän siellä isossa kirjassakin taidetaan sanoa!
 
unelmavauvasta voi ei. Oliko alkiolla kuitenkin syke näkyvissä? Itsellä oli kuitenkin kaveri kuusi päivää nuorempi kun se laskettu aika lasketaan aina kierron 28 mukaan mikä itsellä on n. 32-34. Oletko ihan varma ovulaation ajankohdasta?

Härkäneito ja vaavi rv 6+2
 
Voimia ja halauksia taas kovasti niitä tarvitseville. Aina on niitä jotka joutuvat ne kovimmat tuskat käymään läpi.

Mulla oli tänään ensimmäinen neuvola, ehkä hiukan kuivakaksi jäi käynti vaikka siellä sen 1,5h menikin.
Nyt sitten vissiin ei taas auta kun odotella seuraavia tapahtumia eli ilmeisesti niitä verikokeita viikolla 10 ja toivottavasti sieltä se NT-ultra aikakin putoaisi postilaatikosta? Ymmärsinkö oikein että tämä neuvolatäti sitten laittaa tietoa musta sinne naistenklinikalle, että osaavat sen ajan sitten lähettää. Mä en ainakaan saanu mitään näyte/pissapurkkeja kotiin ja koitin kysyä että pitääkö olla paasto tai no lähinnä se että yön ja aamun on syömättä ja juomatta niin sanoi vain että ei siinä ole semmoisia kokeita että tarvitsisi. Nyt kyllä jäi mietityttämään kun ei tosiaan tuota pissanäyte purkkia antanut että pitääkö tässä sitten pidätellä sinne näytteenottoon asti. Mua ehkä vähän ärsyttää tämmöiset höpsöt tädit että jää asiat hieman puolitiehen varsinkin kun itse olen semmoinen neuroottinen huolehtija. No voihan se olla ettei multa mitään pissanäytettä otetakkaan, mistä minä tiedän?

No mut joo tässä nyt tuohtumukseen vaikuttaa varmaan sekin että mies joka siis kyllä haluaa lapsen niin laskeskelee nyt rahoja kuinka tullaan pärjäämään. Toki olen tyytyväinen että hän sen vastuun kantaa mutta nyt oli enemmän sitä rataa että rahat ei riitä, tai ainakaan hän ei mahdollisesti voi pitää isyyslomaa että sitten ei ainakaan rahat riitä...tuntuu ehkä hieman kurjalta...mutta ehkä asiat vielä muuttuu...

No nyt alan nukkumaan ennen kuin alan näistä asioista vollottamaan.
AI MITEN NIIN OON HERKILLÄ?!?

miimo & kaapo 7+0
 
Voi ei, unelmavauvasta, voimahalit sinne ja jos jotain toivoa vielä oli niin pidetään peukkuja sulle.:hug:

Ja onnitteluja hyvistä ultrakuulumisista toisille.

Sitten omaa kasvavaa napaa. Minun pitäis laittaa kuva tänne, jos osaisin, tämä minun maha on nimittäin jo nyt iso. Töissä ei kukaan ole suoraan kysyny mitään, mutta yksi työkaveri jutteli tänään pitkään kaikista raskaana olevista kavereistaan....

väsymys on helpottanu, jee! Pystyy ajatteleen muutaki ko nukkumista. Tällä hetkellä olo on melko oireeton.

doppleria en uskalla hankkia, kuuntelisin varmaan kaikki illat vauvaa tai huolestuisin, jos ei ääniä löytyisi.

Mulla on ollu vähän ongelmia tänne kirjautumisen kans, siksi tulee aika harvoin kirjoitettua.

. Virpsu ja unohdettu työnimi huomenna 9+0 POKS
 
unelmavauvasta:

Tässä vielä pieni toivonkipinä, tuli tuosta kertomastasi mieleen. Esikoista odottaessani kävin NP-ultrassa kahdesti, koska ekalla kerralla raskaus olikin ylläristi niin alussa, ettei tarvittavia arvoja voitu mitata. Laskettu aika siirtyi peräti 16 päivällä eteenpäin.

Ja olin silloin itsekin melko varma ovulaatiosta, koska käytin pillereitä ja tulin ekasta kierrosta raskaaksi. Terve tyttövauva syntyi kuitenkin, 26 päivää alkuperäisen lasketun ajan jälkeen. Älä menetä toivoasi vielä!

Niin kauan kuin on elämää, on myös toivoa.

---

mamimam + mörkö 9+6
 
Viimeksi muokattu:
Seulonnoista, meillä nuo verikokeet menee niin että rv10 käydään labraan viemässä pissanäytteet (3kpl) josta otetaan klamydia, tippuri ja jotain muuta. Verikokeista otetaan sitten nuo hiv, hepatiitit ym. Ennen kun labrassa on käyty niin meillä ei soiteta np-ultraan aikaa vaan vasta käynnin jälkeen, labran ja ultran välissä tulee olla vähintään 2 viikkoa että tulokset ehtii valmistua. Tulokset saa tietää sitten synnärillä ultran yhteydessä ja lasketaan se down-riski niskaturvotuksen ja verikokeen tuloksista. Niin ja itse pitää varata aika ultraan.
MUOKS. niin ja mä en oo aatellu sen kummemmin noita seulontoja. Otin viime kerralla kaiken vastaan mitä tarjottiin ja tällä kertaa sama. Kuitenkin jos down-riski olisi kohonnut niin haluaisin tietää jotta mulla on aikaa valmistautua henkisesti.

Tervetuloa mukaan mamimam :)
 
Viimeksi muokattu:
mamimam ja härkäneito Alkiolla ei näkynyt sykettä, mutta eihän sen kai vielä pitäisi näkyäkään, jos alkio vastasi viikkoja 5-6. Mun kierto on ollut sekaisin lokakuisen varhaisen keskenmenon jälkeen, mutta tein viime kierrossa ovulaatiotestejä ja 7.2 sain testiin vahvan plussan. Plussasin sitten dpo13. Siksi en usko että ovulaatio olisi ollut myöhemmin.

Tein aamulla digitestin, johon tuli melkein heti tulos 3+. Ainekin se antaa hieman toivoa tässä synkkyyyden keskellä. Josko pieni olisikin vain kehittynyt hitaasti.. Rankkaa tämä kuitenkin on, nukkunut en liiemmin ole ja nyt pitää lähteä työterveyteen keskustelemaan asiasta.
 
Virpsu, ohhoh! Vissiin vähän turvottaa? Mulla ei onneks näy vielä mitään päällepäin..ja uskottelen itselleni ettei alakaan näkymään ennen puoliväliä :D turvotusta on ehkä iltaisin sen verran että farkkulegginsien nappi on ihan mukava avata kun töistä kotia pääsee..

Tässä ois nyt kaks viikkoo laatotettu melkein kerran päivässä, eilen kaks. Myös alavatsajuilimiset ovat palanneet kuvioihin. Kävin nyt ostamassa ne minisunin äitiysvitskut kun ei tuo perus multivitsku kuulemma riitä. Otan noi normivitamiinit töihin että jospa nyt muistais aina ees jommasta kummasta syyä :D myös panadolia tuli ostettua samalla reissulla, empä muista milloin oisin viimeksi sitä syöny särkyyn..

Oikeastaan tulin vain päivittämään että sain kirjeen jossa ilmoitettiin seulontaultra-aika, meillä se ois 6.2. Ja sitä ennen pitäs käyä labraan viemässä pissat ja kuppaamassa veret. 4viikkoa pitäs jaksaa ootella, että saa tietää onko siellä joku...

Pahoittelut pikkusukalle ja kovasti toivotaan parempia uutisia sulle,unelmavauvasta!

Eikai täs ihmeempiä, olis kiva jaksaa tehä muutakin kuin nukkua!

Sukkamonsteri 8+0
 
Voi ei unelmavauvasta ! :hug: Toivoa vielä on! ja toivotaan, että pikkuinen kasvaa! Ja hyvä, että sait digiin 3+! Mikä rv sulla olis menossa jos lasket menkkojen alkamisesta ja se normikierto 28 päivää ja onko sun kierto se 28 vai mikä? entä ovulaatiosta? Itse olen joutunut laskemaan monta eri vaihtoehtoa, eli se normi kiertopäivä 28 ja sit mulla itsellä on kiertopäivä 36 ja ovulaatiossakin on muutama vaihtoehto, eli saan niin monta rv mulle ja alhasin mitä voisi olla tänään niin on se mun kierto eli olisin 6+2 ja ovis täsmäis joka olis ollu 11.12 niin kans 6+2, mutta mähän en saanu silloin digitestiin ees sitä 3+ vaikka olis pitäny näyttää! : /
 
Seulonnasta, meillä ei ainakaan lue seulonnan yhteydessä mitään muuta kuin verikoe ja ultra. Pissaa ei tarvi minnekään kiikuttaa, aika jännä, että jossain pitää.. Ollaan siis HUS:n alueella. Verikokeen kävin antamassa viikoilla 10+ ja np-ultra on mulla 12+4. Odotan sitä ultraa jo kuin hullu puuroa, sen jälkeen ehkä uskaltaa jo luottaa, että meille tulisi oikeasti vauva :D

Niiu & Manteli 11+0 *poks*
 
Huomenta mammat!
Ihania ultrakuulumisia monella :heart:


Karsein yö vähään aikaan takan..
illalla iski paha olo, aivan ku olis merisairaaks tullut... siitä kun vihdoin pääsin nukkumaan niin nukuin joku 3tuntia ja heräsin vessaan ja sitten vaivas närästys.
Sen jälkeen sitten kahdesti sain töniä puolisoa kylkeä kääntämään kun sillä oli joku tukkien sahausyö.

Nyt väsyttää ihan kamalasti :/

Eilen iski myös pakonomainen tarve saada nyt heti kotidoppleri... noh, nyt en vieläkään ole sitä tilannut :LOL: Periaatteessa sen vois siis laittaa tilaukseen, mutta on jotenkin tosi turhauttavaa odottaa ens viikkoon saakka sen saamista - varsinkin kun haluaisin sen NYT enkä viidestoista päivä ;)¨
Toisaalta mulla on ihan samanlaisia fiiliksiä hankinnasta ku Virpsulla.. pelkäisin aivan varmasti myös paniikkia että jos ääniä ei löytyisikään :)

miimo, meillä kans mies eilen alko laskeskelee kuinka paljon meidän menot kasvaa nyt.. tuli nimittäin uudet yhtiövastikelaput ja yllättäen nousi, kun tulee tälle vuodelle patteriremontit :) Siihen päälle miehen pojan lätkäharrastus yms joka myös nyt keväällä kallistuu.
Itse en sentään itkemään alkanut, mutta kyllä vähän alkoi ahdistamaan kun toinen stressaa miten rahat riittää...
Mä taas oon tosi huono stressaamaan rahasta :D
Meillä tulee palkat ja meillä menee palkat ja se mitä jää niin sillä ostetaan naftat ja ruokaa ja vaatteeita, taloustavaroita yms..
Kesäkuussa mun auto on vihdoinkin velaton ja oon tosi tyytyväinen ajankohtaan :D Jää jatkossa 400e "ylimääräistä" per/kk joten ei niin suurelta tunnu pudotus palkasta äitiyspäivärahoihin.

Mutta joo, meillä mies stressaa ja mä yritän vaan olla kuuntelematta.. niin se on ollut aina - mies on tarkempi rahoistaan, mä taas tykkään käyttää sitä :D

Vähän jänskättää noi kaikki verikokeet yms jos pitää tarkoilla viikoilla ottaa kun mullakin tosiaan alkion koko varhaisultrassa oli viikon pienempi kuin menkoista laskettuna. Pitää tänään neuvolassa jutella siitä, että saanhan mä nyt varmasti kaikki kokeet ym turvallisille viikoille ettei tule virhemarginaaleja jos jotain kävisikin ilmi :)

Ihanaa että muillakin on jo noin turpeita mahoja!En siis ole ainoa :D Mä luulin että oon vaan iso siksi että mulla on pco-tyyppinen kroppakin, mutta en ole ainakaan yksin jos näin on!

Nt-ultrasta, joo varmasti on sairaalakohtaisia eroja, Miina- kertoi että heillä tehdään viikoilla 12-13 viimeistään 13+6 niin hyvinkään sairaalassa sama ultra tehdään viikoilla 11+0-12+0 :LOL:

Ootte ollu hirmu aktiivisia taas :) !
Päivittelen tuon etusivun viimeistään neuvolan jälkeen, ellen sitten intoudu kahvituntina sitä päivittelemään :)
Ja pakko mainita aina täällä tosta päivittämisestä, niin en turhaan mieti mihin oon jäänyt ;)
 
Miwwi Menkoista olis nyt 7+1. Ovulaatiosta 6+6(?). Ovulaatio oli kp17 (tein ovistestejä), joten kierto luultavasti sen 31-33 päivää. Kierto ollut hieman sekaisin keskenmenon jälkeen, mutta keskimäärin se on semmoset 32 päivää.

Kävin työterveydessä keskustelemassa sairaslomasta. Lääkäri oli niin törkeä. Sanoi vaan, että eihän tämä varsinaisesti edes vaikuta sun työkykyyn, mutta voin minä nyt tuon 3 päivää kirjottaa! Sunnuntaina vapaa, joten maanantaina pitäis sit mennä töihin. : /
 
Miimo: Kannattaa varmaan yrittää saada neukkutäti vielä kiinni, koska täällä saat varmasti ihan eri ohjeita riippuen siitä, minkä neuvolan alueella ollaan. Itse olen Itä-Helsingistä ja meillä piti niissä alkuraskauden perustutkimuksissa (jotka voidaan tehdä mihin aikaan vaan ja seulotaan ne sairaudet kuten hiv ja hepatiitti tms. ja katsotaan veriryhmä ja hb) jättää sekä pissanäyte että verikoe. Helsingissä nämä näytteet voi jättää mihin tahansa HUSin alueen labraan. En saanut pissapurkkia mukaan, vaan sen olisin voinut a) hakea itse labrasta etukäteen ja tuoda sen sitten mukana kun tulen verikokeeseen tai b) pidättää ja jättää se samalla käynnillä. Tuo ns. "äitiseula" ei vaadi paastoa, vain 4h pidätyksen.

Sitten on se sokerirasitus, mikäli ylität tietyn iän tai on riskitekijöitä. Siitä neuvolantäti antoi ainakin mulle erikseen lapun, jossa ohje. Sinne pitää itse varata aika tietyillä viikoilla.

Sitten on ne vapaaehtoiset seulat, joissa kartoitetaan kehityshäiriöiden riskejä eli ns. seerumiseula. Tämä voidaan ottaa tiettynä aikana, ainakin rv10 pitää olla täynnä, että se voidaan ottaa. Kyseessä on verikoe.

Muoks: Me otetaan kaikki tutkimukset mitkä tarjotaan, ei meillä ole mitään erityistä syytä mielessäkään olla niitä ottamatta. Murehditaan riskilukuja sitten, jos siihen on aihetta.

Meillä ainakin neuvolantäti teki sitten lähetteen NP- ja rakenneultraan, niitä ei siis käsittääkseni Helsingissä itse varailla vaan odotetaan kirjettä kotiin. Kutsu tulee siten, että NP-ultrassa olisi neuvolan laskujen mukaan n. rv12, haarukka voi olla kuitenkin käytännössä rv(10)11-13. Sain kirjeen kotiin, jossa oli ajat ja selitykset kunkin ultran tarkoituksesta ja ajankohdasta, vaaleanpunaisella paperilla :) Sitten jos ehdotetut ajat eivät sovi, niin voit säätää niitä puhelimitse. Mulla tutkimukset tehdään Kättärillä, koska en ole erityistilanneodottaja.

Unelmavauvasta - isosti voimia!

Örh, eilen ja tänään on taas ollut huonompi olo. Ellottaa ja ellottaa. Yöks. Mutta en valita tämän enempää, jos vaan kaikki on hyvin muuten.

Pippurihäntä 9+5
 
Viimeksi muokattu:
unelmavauvasta Mä niin toivon, että sielä kaikki olis hyvin! Ja pidän kaikki peukut pystyssä! Olipas töykee lääkäri, mulla tulee ihan paha mieli sun puolesta! :ashamed: Lepää nyt kunnolla! <3 Eli sulla on vasta 2 viikon päästä uus ultra, vai?
 
Viimeksi muokattu:
verikokeista kävin eilen neuvolassa ja juuri tuota mietin, en kuitenkaan halua sitä niskaturvotukseen liittyvää verikoetta, jolla etsitään kehitysvammaa, joten käyn vaan siellä ultrassa sairaalalla ja hivit sunmuut verikokeet otetaan sitten tuon oman terkan luona.
 
Kiitos kaikille tsempeistä! :heart:

Pääkoppa alkaa sisäistämään asian, valitettavasti kroppa ei ole vieläkään asiaa tajunnut, vaikka lääkkeet ovatkin sitä vauhdittamassa.

Unelmavauvasta, toivon sinulle paljon tarrasukkia matkaan, tiedän kuinka raastavaa tuo aika on :heart:

Sairaslomista itseasiassa tulin kommentoimaan, en suoraan sanottua käsitä, mitä lääkärit ajattelevat raskaana olevista? Olen saanut niin tylyä palvelua kunnallisesta puolelta, että en voi käsittää. Eilen kävin ottamassa ekat lääkkeet tyhjennykseen, keskellä päivää. Sitten sanoin että kirjoitatko sen sairaslomalapun, joo saat huomiseksi yhden päivän??? Sanoin että mites tämä päivä, kun olen joutunut perumaan kaikki työt tämän takia, kun puhelimessa eivät osanneet sanoa mitään mitä tulossa; "lääkäri sitten arvioi". Et saa tästä sairaslomaa, tänään ei mitään tapahdu (vaikka edellisenä päivänä olen kuullut vauvani kuolleen). Perjantaina sitten reippaana töihin... Lopuksi lääkäri totesi, että jos jotain komplikaatioita tulee, niin kirjoittaa sitten perjantain. Eli viimeistään lauantaina töihin? Ihan oikeesti, tässä ei ole nyt kyse mistään nuhasta, vaan pikkasen isommasta jutusta. Tavallisesta pikkuflunssastakin saa helposti 3 päivää, mut tästä päivä!! En voi ymmärtää tätä! Samoin kuin unelmavauvasta ei välttämättä ole henkisesti työkykyinen, mutta silti pitäisi vaan töitä puskea.. Että pistää vihaksi.

Käärmeissään oleva Pikkusukka
 
Huh, toivottavasti mulle ei tehä sokerirasitusta, oon kuullu siitä niin karmeita tarinoita että huhhuh. :D vaikka luultavasti suurin osa niistä onkin urbaanilegendaa... Kammoan vaan niin paljon kaikkia tommosia toimenpiteitä, onneks verikokeen ottamisesta oon päässy yli, kaikki menee yleensä hyvin ku pistää tiukasti silmät kii ja ajattelee jotain muuta. :p

Lähetään tänään laivalle! Toivottavasti merellä ei kauheesti myrskyä, sängynlaidalta ei varmaan oo kovin hehkeetä oksennella laivan keikkuessa holtittomasti ja uhmaikäsen mankuessa pallomereen ja karkkiostoksille. Nimim. Kokemusta on, mutta uhmis oli sillon vaan vatsassa.

Unelmavauvasta ja Miwwi:

Tsemppiä kovasti teille! Epätietosuus on just kaikkein pahinta... Kun pelkää ja toivoo ja ahistuu ja innostuu ja musertuu, eikä kaikkia tunteita pysty edes erottaa toisistaan.

Harmi, kun sulle u sattu niin tympee lääkäri... Kaikki ei vaan tajuu, miten järisyttäviä tommoset uutiset voi olla... Ainakaa jos ite ei oo kokenu mitää vastaavaa. Mut onneks on olemassa myös ymmärtäväistä hoitohenkilökuntaa, toivottavasti saat helposti lisää saikkua jos tarve vaatii.

T: mamimam ja mörkö 10+0! :popcorn:
 
Viimeksi muokattu:
Äärg, sullakin pikkusukka noin typerä lääkäri! Anna mä arvaan: viiskymppinen möhömahainen mieslääkäri, joka luulee tietävänsä kaikesta kaiken, muttei oikeesti tiiä ainakaa tunteista mitää. Että pistää vihaksi tommoset! :mad:
 

Yhteistyössä