~~ Elokuun Ihmeet Tammikuussa ~~

Vitsi teillä on paljon viikkoja jo kasassa!! :)

Mitä muille loppupään odottajille kuuluu?

Mä en varmaan pysty olla sinne np ultraan asti, tekis mieli mennä muutaman viikon päästä uudestaan katsomaan onko pikkunen kunnossa, mutta en usko, et raha sen sallii. :kieh:


Miwwi 6+4
 
Mä en edes tiedä milloin mun eka ultra on. Ite oon päättäny olla stressaamatta, koska juurikin noita kuviteltuja mahaoireita alkaa olla ja tulee vainoharhaiseksi. :) Ei siihen lopputulokseen kuitenkaan voi vaikuttaa, joten oon päättäny että toukka on elossa, kunnes toisin todistetaan.

Kouluhommasta: Mä oon tähän mennessä siis ollu viikot yksin iisalmessa ja mies asuu Kainuussa, koska työt siellä. Perheasiat meni nyt vähän myttyyn ja sen takia siis muutto ois edessä. En sen enempää sitä ala täällä puida. :)

Mahasta: Lisäilin äsken facebook-ryhmään omia kuvia viikoilta 9+2 ja 11+0. Pettymys oli suuri kun se pieni mahanalku olikin hävinnyt! :stick: Ja paino on noussut sen 3-4kiloa. Mihin lie tullut sitten kun farkutkin menee normisti taas jalkaan. Ois niin mukava jo saada oma vauvamasu. Kesällä toki saatan ajatella toisin.

Äitiyspakkauksesta: Juteltiin eilen asiasta miehen kanssa ja päätettiin tälle ensimmäiselle ainakin ottaa se, koska siinä on niin paljon hyödyllistä tavaraa. :)

Kestovaipoista: Kuinka moni on käyttänyt/käyttää omilla lapsilla? Mun mielenkiinto on nyt heränny niitä kohtaan ja olis mukava kuulla kokemuksia asiasta.

Zanizipp ja masukki 11+0 *POKS*
 
Voi Miwwi aivan ihania uutisia, onnea hurjasti!! Mulla oli vu myös 6+0 ja kyllä siitä on aika raastavan pitkä aika seuraavaan kertaan. Mulla nyt oli sitten "onneksi" vuotoja tällä viikolla, niin pääsin kurkkaamaan uudelleen vielä ennen np-ultraa. Saa nähdä miten jaksan sitten taas odottaa rakenneultraa, kun np-ultra on jo ensi viikolla :D

unelmavauvasta, on tosiaan todella outoa toimintaa! Hankala kuvitella, että kukaan olisi niin kokenut, että pystyisi näitä pieniä sinttejä silmämääräisesti mittamaan, varsinkin kun millinkin heitolla on päivän/päivien ero. Mulla mittailtiin ihan useista kuvakulmista, että saatiin mahdollisimman oikea tulos. Jos varta vasten varhaisultrasta maksaa, niin kyllä tuollaisesta "palvelusta" täytyy saada rahat takaisin!

Mua kiinnostaisi myös kestovaippakokemukset. Pitkään mietin, että kestoja sitten tietenkin käytettäisiin, mutta nyt on alkanut vähän mietityttämään. Meillä kun on suht pieni kaksio, missä ei juurikaan tilaa kuivattelulle ole, puhumattakaan että mahtuisi mitään isoja vaippasankoja tai no mitään muutakaan ylimääräistä kylppärissä säilyttämään.

sinnamon 10+2
 
Kestoilusta: Käytin 10v sitten pojallamme osittain kestovaippoja noin yksivuotiaaksi. Öisin käytin normaaleja vaippoja. Ohessa lyhyesti mun kokemia plussia ja miinuksia (alla tarkemmat selostukset, jos joku jaksaa lukea):
+ ekologisuus
+ pitkään käytettynä maksavat itsensä takaisin
+ kauniita ja hauskan näköisiä
+ erilaisiin malleihin ja täytteisiin perehtyminen voi olla kiehtova harrastus :)
+ voi olla hellävaraisempi lapsen iholle, kunhan vaippoja vaihtaa usein

- vaatii pitkää pinnaa, oikean mallisen vaippahousun ja täyteyhdistelmän löytäminen juuri oman lapsen tarpeisiin voi viedä aikaa
- vaatii omat säilytyssysteeminsä pesua odottaessa
- paljon pissaavalla ja liikkumaan opettelevalla vauvalla paksu vaippa on epäkäytännöllinen
- meillä luotettavuus ei koskaan ollut kaupan vaippojen tasolla --> varsinkin reissussa hankalat

Peseminen, kuivatus ja muu rumba ei mielestäni ollut mitenkään vaivalloista. Hyvä suljettava säilytyspussi, suurempien jätteiden huuhtominen heti, olivat avain hajuhaittojen ehkäisemiseksi. Toisekseen teolliset vaipat haisevat pahemmin.

Ongelmaksi muodostui vähitellen se, että poika kasvaessaan pissasi kokoonsa nähden kerralla aivan järkyttäviä määriä ja tuohon aikaan en kertakaikkiaan löytänyt hänelle sellaista vaippakomboa, joka olisi pitänyt edes kertapissat. Pojilla pissa tulee vielä kaikenlisäksi tuohon eteen yhteen paikkaan kaikki. Vaipat siis faskasivat usein, eikä niitä voinut oikein käyttää muuta kuin kotona. Paksut ja painavat vaipat lisäksi haittasivat selvästi liikkumista ja liikkumisen harjoittelua. Poika meni perhepäivähoitajalle 10kk ikäisenä ja vähitellen sitten pph:n hienovaraisen palautteen perusteella siirryimme melkein pelkkiin kaupan vaippoihin. Jos olisin ollut pitempään kotona ja löytänyt tarpeeksi imukykyisiä mutta ohuita vaippasisuksia, olisimme varmasti kestoilleen pitempäänkin.

No, tämä oli 10v sitten, joten luultavasti materiaalit ovat ajan mittaan kehittyneet. Ajattelin yrittää kestoilua tämän seuraavan kanssakin, vaikka se olisi vain osittaista. Jokainen säästetty vaippa on kuitenkin kotiin päin ja kotona ollessa faskaaminen ei ole mikään ongelma, kun vaatteet voi aina heti vaihtaa puhtaisiin ja vaipankin vaikka kuinka usein.
 
Minä kävin yksityisellä lähes kaksi viikkoa sitten varhaisultrassa. Gynenä oli aivan mielettömän mukava mieslääkäri, joka oli sattumoisin erikoistunut synnytyksiin ja sikiödiagnostiikkaan. Ultratessaan selitti koko ajan ruudun näkymiä. Tarkisti samalla myös munasarjat ja kuvia saatiin iso rimpsu mukaan. Tykättiin kyllä miehen kanssa kovasti lääkäristä, harvoin on naisgynet näin perusteellisesti asioista kertoneet ultratessaan.
 
Hello!

Tultiin tänään laivalta, ja täytyy sanoa että on vähän reissussa rähjääntyny olo... Reissu oli kyllä ihan onnistunu, esikoinen ainakin nautti suunnattomasti pallomerestä! Mies näki Tukholmassa kunkun ja kuningattarenkin, ite olin just sillon kaupassa. :headwall:

Tänne on tullu niin hirmusesti viestejä, että en lähe nyt kellekään erikseen kommentoimaan, kirjottelen vaan omia aatoksiani ajankohtasista aiheista. :)

ultrasta ja verikokeesta
Mulla oli eka neuvola siis 9. päivä ja neukkutäti lupasi kirjoittaa samana päivänä lähetteen molempiin ultriin. Aikaa ei oo vielä tullut (okeiokei, nyt on viikonloppu), mutta oottelen kyllä malttamattomana josko se tulis jo vaikka maanantaina!

Verikokeessa pitäis käyä ens viikon torstaihin mennessä (sillon poksuu vko 11) tossa lähiterveysaseman labrassa ja samalla viiä sitten pissapurkki. Eipä se nyt iso vaiva loppujen lopuks oo käydä siellä, ja ihan hyvä juttuhan se verikoe/pissanäytteen otto on, että tietää että kaikki on suunnilleen hyvin, eikä verikoe tai pissaaminen onneks tuota mitään vahinkoa sikiölle. Mutta oon tosi taitava kyllä vetkuttelemaan tämmösissä asioissa, kun ei se verikokeen ottaminen ihan kauheen kivaa oo eikä se oo ees pakollinen, niin täytyy yrittää jotenkin extramotivoida itseään siihen...

raskaudesta kertominen
Ite oon kyllä tosi huono pitämään salaisuuksia ja varsinkin kun tämä on tosi toivottu lapsi, niin hehkutettiin muille jo melkeen heti raskaustestin jälkeen. :D jouluna kerrottiin miehen suvulle + mun vanhemmille, osalle kavereista/sukulaisista jo aiemmin. Joululomalla varsinkin, kun oltiin anoppilassa ja olo oli ihan kamala (+ miehen suku on kauheen työorientoitunutta, koko aika oli semmonen olo kun oli siellä, että en sais levätä ja että pitäis tehä koko ajan jotain hyödyllistä), niin oli helpotus kertoa raskaudesta. Olipahan ainakin jokin "tekosyy" siihen laiskotteluun...

Tähän mennessä ollaan sanottu kaikille joille ollaan kerrottu, että se on vielä salaisuus, eikä tartte levittää muiden tietoon, varmaan ekan ultran jälkeen se on sitten julkisempaa. Tietäähän siitä jo vaikka kuinka moni, mutta halusin keskenmenoriskin takia edes vähän rajata porukkaa. En haluu siihen tilanteeseen, että puolitutut tulee kyselemään raskaudesta keskenmenon jälkeen ja niille joutus sitte selittelemään sitä...

ruuista ja pahoinvoinnista
Mulla pahoinvointi ja kuvotus on edelleen jatkuvaa ja ihan kamalaa, mutta on se kuitenkin pikkusen helpottanut. Laivamatkakin meni yllättävän hyvin. Ja sekin kertoo jotakin tästä olotilasta, etten ole oksentanut kunnolla kertaakaan tässä raskaudessa. Muutaman kerran olen yökkäillyt (varsinkin hammaspesun yhteydessä) ja koko ajan on sellanen olo, että oksennus ois tuloillaan ja vatsaa särkee (vaikka ois syönyki ihan hyvin; en huomaa, että ois ees isoo eroo onko just syönyt vai ei), mutta ei sen pahempaa kuitenkaan. Tietty jos ateriaväli on tosi iso, niin kuvotuksen lisäks on myös heikotusta ja muutun takapuoleen ammutuks karhuksi. :x

Oon huomannu, että nää auttaa mulla parhaiten kuvottavaan oloon:
- jääkylmä limsa / muu hiilihapollinen juoma
- jääkaappikylmä tuoremehukin käy, jos limpparia ei ole, yhtään haaleempana tai lämpösempänä juotavat rupee oksettamaan :p
- hedelmät
- hapankorppu / muu suolainen "pureskeltava", josta voi järsiä pieniä paloja pahimpaan oloon
- jotkut jugurtit / rahkatkin käy, mutta riippuu aivan hetkestä, oksettaako ne vai ei

Sitten lisäks mulla kauhee himo:
- ranskalaiset (napsin niitä laivallakin lastenpöydästä, kun muut söi hienoja mäti-juusto-suupaloja tai muuta vastaavaa alkupalaksi)
- Subway:n patonki tai kanasalaatti yleensä menee, kun ajatuskin jostain lämpimästä ruuasta oksettaa liikaa
- sokeripitosia juomia voisin lipittää loputtomiin... Samoin karkitkin himottaa välillä, mutta sillon kun ei niin ajatuskin oksettaa :LOL:

ruokarajotukset
Suhtaudun noihin suositusruokarajotuksiin melko skeptisesti, ne kun on yleensä ihan erilaisia jopa kunta- ja neuvolakohtasestikin. Käytän maalaisjärkeä ja luotan suomalaiseen ruokaan, vähän "epämääräisemmät" valmisteet jätän kaupan hyllyyn. Laivalla söin kyllä sisäfilepihvini mediumina ja juustoja syön normaalisti, toki tässäkin tepsii sama sääntö kuin muihinkin ruokiin, että suomalaisiin tai mahollisimman lähellä tuotettuihin on suurempi luotto kuin rahtitavaraan. Kalaa en muutenkaan syö enkä sieniäkään, niissä olisin ehkä tarkempi jos söisin.

mieliala ja olotila
Oon kyllä melkonen hormonihirviö, väsyttää vaan eikä mikään oikeen innosta... Äksyilen vaan ja pinna on varsin lyhyt, varsinkin tuon uhmiksen kanssa, kun se oikeen kerjäämällä kerjää itselleen (negatiivista) huomiota. Nytkin se tuolla parkuu täysiä äitiä, vaikka pitäs olla jo nukkumassa. No, ehkä se tästä pikkuhiljaa!

Eiköhän tämä riitä tällä kertaa, tulen sitten takas kun esikoinen (ja mies) antaa myöten. :D
 
Viimeksi muokattu:
AAA ! Mäkin haluan laivalle! Himoitsen ihan sikana seisovaa pöytää! Rakastan sitä alkupalapöytää, en niinkään lämmintä ruokaa =) Mut etenki katkarapuja :heart: NAM NAM. Iskipäs himo :D Ainoo, et mäti olis sellanen minkä kanssa tekis tiukkaa, syödäkkö vaiko ei ? :/ Ainoo vaa, et tuun lähes aina merisairaaks, vaikkei laiva ees keinuis. En tiiä haluunko tietentahtoen lisää ällötystä tähän JO OHIMENEVÄÄN pahoinvointiin! :whistle: (koputtaa puuta)

Neuvolalääkäriin enään pari yötä, sit pääsee kurkkaa mitä pikkuselle kuuluu. Jänskättää kyl ihan sikana, onko pysyny kasvussa mukana. :s Jos ultrassa kaikki hyvin, taidan käydä vähä shoppailee ^^

Tänään tuli ihan järkyttävä kipukohtaus alavatsaan |O Kesti kylläkin vaan ihan muutama sekuntteja ja meni ohi. Mut pelästyin silti. Mitään vuotoa ei oo näkyny, kai se oli sit ihan normaalia? Dopplerilla kuitenkin kuului syke hetki sitten, joten hieman taas rauhoittaa mieltä. Kuuluu muuten päivä päivältä paremmin! =)

Nyt on alkanu täälläki unettomuus vaivaa ! Alkuraskaudessa oon nukkunu keposesti 10-14 tuntia, mut nyt nukun parin tunnin pätkiä ja nukahtaminen vaikeeta! Sit päivisin oon ihan töttöröö. :D

Jeennaa & Tirriäinen 10+6
 
Kestoista Meillä ykkösen kanssa edelleen osa kestoillaan...Jäi hieman päälle noi kerttikset kun pesukone oli hajalla,mutta tosiaan ne kyl haisee niin jäätävälle! Ja kestoliivinsuojat oli myös mulla käytössä. Pitää vaihtaa useammin mutta olivat mukavemmat,varsinkin herkkätissiselle :)

Ainiin 10+0 poks :)
 
Joku pohti, että onko gynekologi pätevä ultraamaan. Gynekologi on naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri. Ja uskon, että jokainen sen koulutuksen läpikäynyt osaa ultrata (en usko, et on se vaikein homma näissä jutuissa... ;)) ja mitata alkion/sikiön pituuden, jos haluaa. Unelmavauvasta on saanut kurjaa palvelua gynellä, mut uskon, et siinä tapauksessa on ollut kyse huolimattomuudesta ja viitseliäisyydestä, huonosta palvelusta Lapsettomuustutkimuksia ja -hoitojakin läpikäyneenä en epäile gynekologin koulutuksen riittävyyttä ultraukseen. :) Tässä vielä Suomen gynekologiyhdistyksn sivuilta lainaus:

" Koulutusohjelman suoritettuaan naistentautien ja synnytysten erikoislääkärillä tulee olla

- riittävät tiedot synnytinelinten rakenteesta ja toiminnoista
- riittävät tiedot reproduktion fysiologista ja patofysiologiasta, raskauden kulkuun ja seurantaan liittyvistä tekijöistä
- riittävät tiedot synnytyksen hoitoon ja tehosteiseen valvontaan liittyvistä sekä lapsivuodeajan tapahtumista normaaleissa ja poikkeavissa tapauksissa
- taito hallita itsenäisesti gynekologisten sairauksien diagnostiikka ja hoito
- valmius liitteessä mainittujen toimenpiteiden sekä valmius erikoislääkäriltä vaadittavien kirurgisten toimenpiteiden suorittamiseen. "

Mulla ehkä vähän helpottaa ökköolo, mut väsymys on edelleen järkyttävä. :( ja tää huusholli on sairastupa, kun esikoinen ja mies kipeenä.

Peace!

Luminella ja :heart: 8+2
 
Onko tää paikka jotenkin hiljentyny vai käynkö mä täällä liian usein katsomassa?

Kiva kuulla kokemuksia kestovaipoista! :) Mä luulen että kokeilen niitä ainakin jossain vaiheessa. Luulen kuitenkin että muutun laiskaksi ja alan käyttämään kertakäyttöisiä.

Oireista: Mulla on kaikki muut oireet hävinny paitsi rintojen aristus! :) Eli väsymys, turvotus ja mielialanvaihtelut on hävinny. Tai ainakin jääny huomattavasti vähemmälle. Nyt jaksaa jopa lenkkeillä koirien kanssa ilman että kaatuu sen jälkeen väsyneenä ja kiukkusena sänkyyn.

Liivinsuojista tuli mieleen, että mä varmaan joudun kohta ostamaan semmoset kun mulla on rinnat alkanu valumaan. Ällöä. |O

Zanizipp ja ? 11+1
 
Vatsan toiminnasta olitte jutelleet tossa hetki sitten, oon ite huomannu että maha ei pelaa sit yhtään vaikka miten jois vettä tai söis kuituja, mut oon alkanu kittaamaan joka aamu taas Molkosania, ja sillä mahan saa pelaamaan jopa 4 kertaa viikossa! Normisti kävisin kyl kerran päivässä mut alkuraskauden kerta per viikko tahdille huikee parannus, paljon mukavampi olo :) En väitä että kaikille toimii mut kannattaa ainaki kokeilla.

Nyt esikoisen kanssa pihalle joten ei muuta tällä kertaa :)

Tirppuli & Hilma 10+5
 
Heipsan


kestovaipoista 2 viimesimmällä ensin koko kestoilin ja myöhemmin osakestoilin. Nyt en tiedä ryhdynkö siihen enää... 5 lapsen ja 2 aikuisen pyykissä on jo melkoisen tarpeeksi pestävää... lisänä tämä rintamamiestaloasuminen ei talvisaikaan ole kovin tehokasta pyykin kuivumisen suhteen.

Kestoilu on lähinnä sitä oman aatteen toteuttamista ei niinkään rahallisesti hyötymistä, nykyiset tutkimukset ovat osoittaneet että kestoiluun käytetty pesuaine energia,vesi vs. kertisten hankkimiskulut menevät yksiin. Tietty jätemäärä kasvaa sehän on selvä. Nää on aina niitä jokaisen itse mietittäviä asioita.. Alkuhankinnat on kestoilussa aina isot... ja halvalla ei saa hyvää. On olemassa eräänlaisia lainapankkeja mistä saa lainata kestoja tietyksi aikaa ja kokeilla millanen vaipatin sopii oman vaavin tarpeisiin. Ettei tavallaan turhaa investoi sellaisiin mitkä ei sitten sovikkaan.

Mitäs olette mieltä kantoliinailusta?
MÄ TYKKÄÄN! hurahdin jo neiti3 kanssa ja liinat tulee kovaan käyttöön taas! Ihan huippukeksintö! <3 mulla on Hug a bub ja pari kudottua liinaa.

Vatsan toiminnasta oli myös puhetta. Mulla on laxoberon helmiä odottamassa kaapissa, Levolacciin en koske! Se aiheuttaa mulle kamalat laktoosivaivojen tapaiset kivut |O sehän perustuu massan lisäämiseen suolistossa... ja tekee myös ilmaa vatsaan... Laxoberon ei tee sitä siksi se on mun vaihtis. Vielä ei ole tarvinut turvautua apupurkkiin. Kun syö kuin hevonen... niin *PIIIIIP* kuin hevonen :LOL:

mukavaista sunnuntaipäivää! ÄssÄ ja Himmiäinen 8+0
 
Viimeksi muokattu:
Mä kokeilin kestoilua esikoisen kanssa, mut loppui aika lyhyeen. Vaipat, joita mulla oli, kiristi hirveesti reidestä ja tytöllä oli aina jäljet reisissä. :( merkki oli bumgenius. Monelta oon kuullut niistä myös hyvää. Nehän kasvaa laspen mukana ja siksi niitä hankin. Siirryin sitten biohajoaviin kertisvaippoihin ja niihin olin tosi tyytyväinen. Tässä Vihreän Langan juttu niistä Nature Babycaren biovaipoista:

Hajoava kertakäyttövaippa on kuumaa kamaa | Vihreä Lanka

Vaikka niitä ei eritteiden vuoksi saakaan laittaa biojätteeseen, niin maatuu kuitenkin nopeammin kuin normivaippa. Ja kuten joku tossa keskustelussa sanoi, niin tuntuu kivemmalta laittaa maissikalvoa vauvan ihoa vasten kuin muovia, jossa öljyä.
Mut siis näitä suosittelen todella lämpimästi, jos ei jaksa kestoilla tai kestoilussa jotain ongelmia. :)

Luminella ja :heart: 8+2
 
Moro!

Tylyä kohtelua ultrassa... Kävin itse lapsettomuusklinikalla VU:ssa, jossa kyllä passataan koko rahalla kuvien kera. :) Ne tajuaa tän tunnepuolenkin paremmin, ainakin musta tuntuu siltä. Samoin kyllä hyvää palvelua saatiin kunnallisellakin puolella, kun edellisessä raskaudessa näillä samoilla viikoilla painelin päivystykseen kun verinen vuoto yllätti. Seuraavana päivänä olisi ollut työmatka toiseeen kaupunkiin, joten en voinut kuvitellakaan jääväni odottelemaan vuodon pahenemista. Ultraa ei Acutassa olekaan, mutta dopplerilla sai sydänäänet kuulumaan. Tämä nuori naislääkäri löi viikon saikkua ja rohkaisi ja rauhoittelin hysteeristä äitiä.

Tampereen seuden mammoille on muuten oma pino ja kerho. Löytyy tuolta, jos kiinnostaa: http://kaksplus.fi/keskustelu/lapsen-saaminen/odotusaika/2157212-tampereen-seutu-la-2013-a/
Esikoista odottaessa jäin pois töistä jo toukokuussa ja lapsi syntyi elokuussa, joten odotteluseuraa kaivattanee tälläkin kertaa. :) En usko, että tämäkään tulee ajallaan...

Pakko lähteä ruoanlaittoon. Tuitui! :wave:

Mma R ja Sanelma 10+6
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ainakin toistaiseksi maha toimii jopa paremmin kuin ennen. Mä oon luvannu itelleni etten enää ikinä käytä laxoberonia, suolisto jää siihen koukkuun. Mulla on ollu aiemmin paljon ongelmia vatsan kanssa ja oon ollu 2 kertaa sairaalassakin sen takia. Nyt toivon todella ettei tulis mitään ongelmia sen suhteen. :(
 
Kantoliina on myös ehdottomasti mun juttu! Asutaan 4. kerroksessa, ilman hissiä ja uskon, että rattaita ei tule raahattua neloseen ilman pätevää syytä. Parvekkeella nukuttaminen pitääkin sitten ratkaista vielä erikseen jonain päivänä.

Kantoliina taitaa olla ainoa vauvantarvike, josta olen uskaltanut fiilistellä jo näin etukäteen. Esikoisen aikana käytin sitä paljon, julkisilla matkustamisessa yhdistelmä kantoliina + vaunut on todella kätevä ja sopii moneen tilanteeseen. Myös voisin kuvitella, että koiran kanssa lenkille meno on paljon helpompaa vauva liinassa kuin rattaat ja koira yhdistelmä. Tosin kaikkeenhan tottuu.

luminellalle kiitokset vinkistä biohajovaan vaippaan! Se on kyllä enemmän kuin tervetullut vaihtoehto kestojen rinnalle!

Päivän ilonaihe: puntari näyttää saman verran kuin 4 viikkoa sitten. Toistaiseksi siis saldo on +800g, ja tuossa se saisi pysyä tämän ekan kolmanneksen ajan. Lievää ylipainoa siis ennestään.

Hui että mua jännittää se np-ultra : / Enää kaksi yötä...

Muoks: Unohtu kysellä - onko muita, kellä on alkanut rv10 paikkeilla tuntua kovempia repäisykipuja? Ts. aivastaessa, yskiessä, nopeasti kylkeä kääntäessä tai nauraessa tuntuu alavatsalla kireyttä? Mulla oli sillon ihan ekoilla viikoilla, jopa ennen plussausta vastaavaa, mutta nyt tuntuu taas palanneen.

Pippurihäntä 10+1
 
Viimeksi muokattu:
Minä en kestovaippaillut kummankaan pojan kanssa tai tuo nuorempihan on vieläkin vaipoissa. Ei mulla olis siihen energia riittänyt, vaikka egologista hommaa olisikin.

Mulla edelleen huonoa oloa. :x Ei tarvii oksennella, mut mahassa velloo ja tosi ällö olo. Aamuisin varsinkin, kun vatsa on tyhjä! Sillon saattaa jopa nousta oksennus suuhun.

Ens viikolla keskiviikkona aattelin käydä verikokeissa. Onpahan sitten pois alta nekin! Mua on jotenkin nyt alkanut pelottaa nt-ultra, että entäs jos siellä ei olekaan kaikki hyvin. :(

Diinu & piippis 9+2
 
Kestoilusta, ite oon edelleen sillä kannalla, ettei kestoilu oo mua varten. Nykypäivänä vaipat on sen verran kehittyneitä, että luotan niiden olevan myös lapsilla mukavia. Ihan niinkuin jotkut terveyssiteetkin, uusimmasta päästä kun valitsee niin ei niiden olemassaoloa meinaa huomatakkaan =) Mutta nämäkin on niitä asioita, joista ei voi kiistellä. =)

Silloin kun mun sisarukset oli pieniä ni äiti opetti että vaipat laitetaan pakastepussiin ja viedään ulkoroskikseen niin pian kuin mahdollista. Itsekkään en siis aio vaippaa heittää sisällä roskikseen. Meillä hyvä, kun taloyhtiön roskis on ihan tossa muutaman kymmenen metrin päässä parkkiksella takaovesta kun ulos astuu. :p joskus sekin matka voi tuntua varmasti pitkältä, mutta eiköhän siitä selvitä :D
 
Kestovaipoista
Mä aloin osittais kestoilla esikon kanssa tämän ollessa joku 6kk vanha, mutta se jäi nyt kun tuli painoraja vastaan käyttämissämme AIO ja taskuvaipoissa, enkä viitsi enää isompia ostaa (ainakaan nyt) :)

Mutta toisen kanssa ajateltiin kokeilla kestoilua ihan tosissaan. Iso asia mikä minua siihen kestovaippailuun vetää, on yksinkertaisesti se, etten voi sietää vaippojen haisemista roskiksessa, vaikka meillä saniteettiroskis onkin. Ja sitä vaipparoskaa tulee aivan järkyttävästi, me jouduttiin vaihtamaan roskaauton tyhjennysväliäkin sen takia.
Ajateltiin että mennään rennosti kesto/kertis-sekoituksella asiasta suurempaa stressiä ottamatta. Haluaisin kestoilla ainakin kotona, matkoilla tms. sit varmaan ihan kertiksillä mentäisiin, esim. mein mökille mentäessä siellä ei oikeen pystyis pesemään kestoja. Taskuja ja Aioja me käytetään jos ne vaan sopii. Se peseminen ja muu ei sinänsä tuota vaikeuksia kun tykkään pyykin pesusta, meillä ei oikeestaan koskaan ole likaista pyykkiä mutta kuivumassa paljonkin! :)

Muutaman päivän netti "hiljaisuus" ohitse ja arkeen palattu. Oltiin eilen miehen kanssa pitkästä aikaa kahdestaan kotosalla, poika meni mummulaan yöksi. Me pelatiin pelejä, syötiin pizzaa, katsottiin leffoja ja valvottiin sekä NUKUTTIIN niin pitkään kun huvitti! :)
Miehellä siis huomenna synttärit joten niitä "juhlistettiin" eilen. Tänään olen leiponut toscakakkua, mokkapaloja ja porkkanakakkua miehelle huomiseksi töihin viemisiksi.

Huomenna sokerirasitus aamulla klo 8.30, ja 12.50 NT-ultra, jännittää....

Epa ja Bingo 11+3 :heart:
 
Oon käyny päivittäin lukemassa, mutta en ole jaksanu kirjoitella. Monelle olisin halunnut kommentoida, mutta sitten kun ne jää niin ne jää... :|

Miwwille lämpimät onnittelut!

Pippurihäntä: mulla on alkanut tuntumaan kans repäisykipuja just aivastaessa tai äkisti kylkeä kääntäessä. Kohdunkannattimethan ne siellä reagoivat kohdun kasvamiseen.

Voi tuska kun oli raskas viikko olla töissä loman jälkeen. Väsymys on kaamea, pahempi kuin vielä missään aikaisemmassa vaiheessa. Ensi viikon to nt-ultra (ilman nt:ta), vähän jännittää. Nyt takaisin sohvalle makaamaan, zumbaankaan en jaksanu lähtee :(

UniUnna 11+2
 
  • Tykkää
Reactions: Miwwi
Sen verran olen uskaltanut jo tehdä jotain konkreettista tulevaisuuden suhteen, että tilasin tänään yhdestä paitafirmasta pojalle t-paidan, johon tilasin tekstin "ISOVELI". Sillä paidalla aiomme sitten antaa joidenkin sukulaisten ja ystävien hoksata tilanne :) Toivottavasti asiat ovat vajaan viikon päästä niin onnellisesti, että päästään tuo hauska suunnitelma toteuttamaan!
 
Voi että, mua on vähän mietityttäny meidän reissu, olemme lähdössä helmikuun lopulla leville laskettelemaan ja olemme sielä viikon, emme ole siis vielä varanneet matkaa mutta puhuneet siitä olemme ja sinne on siis lähdössä myös vanhempani(joka vuotinen perinne) mutta olen silloin jo viikolla 12-, en haluaisi lähteä sinne jos en laskettelisi, en jaksaisi vain istua mökissä vanhempieni kanssa kun muut laskettelee, ja tästä raskaudesta emme ole vielä vanhemmille kertoneet.. On tääläkin pulmat, minäkun rakastan laskettelemista. :D

Mun VU:n voi ottaa pois tuolta 18.1 :)

Miwwi 6+5
 
Moikkelis!

Elän vieläkin tätä raskauden väsymyskaamosta, että luen teitä ihania päivittäin, mutta se vastaaminen on sitten ihan toinen juttu. Paljon sanottavaa, mutta silmät ei kanna. :)

Ihan viimeisimpään, Pippurihäntä, en ole tosiaan vielä noin pitkällä (~9+2), mutta muutaman kerran aivastellessa tullut ihan järkyttävä repäsy. Mut jotenkin suoraan sen liitin "johonkin normaaliin" tapahtumaan, vähän niiku "no nyt sen varmaan kuuluu tuntuakin". :p Varmaankin ihan teidän keskustelujen ansiosta (yleensä noista kohtukivuista) eli kiitos teille! :heart:

Edelleen yököttää, mutta mies totesi tänään hyvin "jos sulla ei olis tota pahaa oloa, niin sulle tulis vielä pahempi paha olo siitä, että kun ei mitään oloa olekaan". :) Että juu, ihan kiitollisena täällä kuvottelen. Ruoka maistuu hetkittäin, kunnes ei sitten taas ollenkaan.

Paljon on kurjuutta monet kohdanneet. Isot tukihalit. Kiva kuitenkin, että Miwwillä kurjuus muuttuikin mahdolliseksi loistoksi! :) Olikos se unelmavauvasta, jolla oli se kurja gynekäynti? Siis kysehän on palvelusta, ja kun palvelu ei vastaa sitä mitä sen kuuluisi olla, siitä pitää ehdottomasti tehdä virallinen kantelu (suosittelen spostia, jää itselle todiste lähetyksestä jne.), varsinkin jos on ihan tuollaista ammattitaidottomuutta (ainakin siltä kuulosti!). Tokihan paras olisi siinä tilanteessa jo osata tehdä ne tarkentavat kyselyt ja varmennukset, mutta itsekin muistan, että siinä on aika herkässä tilassa ja pöllämystynyt, että ei sitä osaa varmaan ajatellakaan mitä siinä tilanteessa kuuluisi olla.

Ja en muista nimimerkkejä, koska muistaakseni oli useampi, mutta kaikki jotka ovat luopumassa lastenvaatteistaan, koska tuleva yksilö ei välttämättä ole samaa sukupuolta tai muista syistä, niin MINÄ VOIN VAPAAEHTOISESTI OTTAA! :wave: (vai oliko "heittää pois" vain kielikuva? ;) )Meillä raukka joutuu kulkemaan ihan kaikenvärisissä vaatteissa, koska ei ole niin nökönuukaa sillä värillä, kun ei kerran haluta sukupuoltakaan tietää. Jos saisi edes ehjät ja oikean kokoiset niin tässä maailmassa tuntuu, että oltaisiin jo voiton puolella.

Ja kiitos Luminella hyvästä vinkistä kertisvaihtoehdoksi! Tuota täytyy ehdottomasti harkita kestojen rinnalle, mutta yritetään niillä ainakin mahdollisimman paljon. :)

Kivaa odotusta ja tulevaa viikkoa kaikille!
 
Voi että kun teillä on noi NP-ultrat äkkiä!!
Tosin onhan se fakta ettei mullakaan siihen enää hirveän kauaa ole :)

Musta tuntuu että mulla oli noita repäsykipuja aivastaessa paljon enemmän jouluntienoilla ..nyt alkanut taas tulee esim jos unissaan kääntää kylkeä niin herään viiltävään kipuun.
Parikertaa oon myös herännyt aivan järkyttävään vatsasärkyyn joka kestää minuutista muutamaan. Aiheuttanut aivan hirveät pelot, mutta on kuulema normaaleita kohdun kasvukipuja :)

Vaippoihin en ole perehtynyt sitten lainkaan.
Aavistuksen epäilen ettei meistä kestoilijoita tule pienien tilojen takia, mutta eihän sitä koskaan tiedä ;) Noi "biovaipat" pitää pistää korvan taakse :)

Me asutaan 2 kerroksessa (kierreportaat) joten ei varmasti olla rattaita ylös raahaamassa. Erikseen tulee parvekevaunut tai vastaavat ja rattaat jää alas :)
Meillä esim alakerran naapuri jättää vauvan rappuun nukkumaan, jos on lenkillä nukahtanut - pitää ulko-ovea vaan raollaan niin kuulee jos vauva herää.
Meillä siis ovet lukossa 24/7 eli ei pelkoa että ulkopuoliset pääsee rappuun riehumaan, ja taloyhtiö on muutenkin todella pieni :)

Kantoliinaa/reppua aion ehdottomasti kokeilla. Varsinkin jos vauva on sellainen takiainen, ettei suostu hetkeäkään olemaan yksin (tai sitten äiti ei henno ;) )

Perjantaina verikoe + neuvolalääkäri.


Eilen oli selkä aivan julmetun kipeä ja teki niin pahaa kaikki liikkuminen.
Yöks otin panadolin, ja sain nukuttua yllättävän hyvin. Vielä selkä ilmoittelee kipuilustaan mutta töissä ihan kohtuu ok.
Jos vielä illalla jumiutuu pahasti, niin käyn huomenna lääkärissä. Toki jos pamahtaa päivän aikana, niin käyn jo tänään.

Jotenkin mulle on nyt tullu se fiilis että haluan tästä raskaudesta nauttia niin hyvin kuin mahdollista. Ja en halua ottaa mitään turhia riskejä edes oman hyvinvoinnin suhteen.
Veikkaan ettei lumbagon kanssa ole kovin suositeltavaa tehdä istumatyöta 8h kun on helvetillistä tuskaa seisominen, istuminen, kävely ja oikeastaan kaikki :)
 

Yhteistyössä