~~ Elokuun Ihmeet Tammikuussa ~~

Heissan?

Arvatkaa mitä, mua ei tänään okseta!!! Hurraa! Pahin kuvotus on ehkä väistynyt, mutta väsymys ei todellakaan ole. Olen myös huomannut, että jos nukun yöllä huonosti/heräilen, on aamulla päänsärkyä, etovaa oloa ja huonovointisuutta ihan liiankin kanssa. Hyvien yöunien jälkeen taas olen ihan ihminen ;)

Kestovaipoista: Esikoisen kanssa kestoiltiin ensimmäinen vuosi niin, että päivisin kesto ja öisin/kylässä kertis. Tykkäsin kestoista kyllä, niiden taittelu oli mun mielestä hauskaa ja vaipat kivannäköisiä. Meillä on tosiaan aika pieni asunto, mutta mielestäni ongelmaksi ei kyllä koitunut todellakaan mikään tilanpuute. Eikä edes pesujen määrä, siinä ne meni, missä muukin pyykki. Mitä enemmän laps liikkui, sitä kömpelömmiksi kestot meillä tuli, joten ekan vuoden jälkeen niitä ei enää juuri käytetty. Ja meillä käyttöä hidasti myös mun mies, joka suurista lupauksistaan huolimatta ei kyllä innostunut kestoilusta lainkaan :LOL:

Ihan vastasyntyneellä kestot toimii oman kokemuksen mukaan huonosti, koska ne pikkuruiset on sellaisia rimpulajalkoja =). Heti kun ikää karttuu muutaman viikon verran, alkaa Newborn-koko olemaan hyvä. Vaikka ottaahan toiset kestot jo sairaalaan mukaan! Ja vielä kerron sen, että itse tykkäsin tosi paljon yhdistelmästä Pul-kuorivaippa + imuja tarpeen mukaan. Eli sinne PUL-vaippakuoren taskuun sujauttelin harsoa, imuja ym. Ompelin paljon itse kuoria ja imujakin vanhoista pyyhkeistä ym. Valmiista merkeistä lemppareita oli Myllymuksut ja Fuzzibunz. Olin katsovinani, että äippäpakkauksessa olisi tänä vuonna just Myllymuksujen vaippa =)

Pippurihäntä ja muut, mulla on kanssa noita repäisykipuja, etenkin aivastaessa. Ekan kerran tuntui aika hurjalta, mut oli kiva huomata täältä, että muillakin samaa!

Matkailusta: Jos rahat vaan riittää ja lomaa irtoaa, toiveena olisi äkkilähtö jonnekin lämpimään. Toukokuussa ajattelin vielä tempaista jonnekin kaupunkilomalle, kun sitten tulee vietettyä kesä+seuraava vuosi tiiviisti kotona imettämässä :LOL:

Ainiin, vielä kantoliinasta/repusta: trikoinen liina oli ihana pikku vauvan kanssa. Sen lisäksi käytettiin ihan hurjasti Tula-reppua. Tälle pikkutyypille ajattelin hankkia myös sellaisen kudotun liinan, jolla voisi vähän isompaa lasta kannella selkäpuolella.

Energiaa maanantaihin,
Kamomilla ja hippunen 9+5

Mulle voi päivittää: 28v, NT-Ultra 28.1. ja R-Ultra 27.3. =)
 
Viimeksi muokattu:
Täälä kanssa asutaan toisessa kerroksessa ja itse en uskalla varmaan jättää rattaita rappuun, koska meillä ei oo ulko-ovet lukossa 24/7 ja ei tiedä minkälaista porukkaa sielä oikeen liikkuu. : /

Luulin jo, että pahoinvointi oli johkin hävinnyt, mutta tänään se tuli taas takasin, hyy, kuvottava olo. :x Onko täälä muuten muita jotka ei oo kertaakaan tarvinnu käydä halaamassa vessan pönttöä, teillä kun on viikkoja jo paljon kasassa? :D

Jos sitä tänään soittais neuvolaan ja varaisi ajan :) Täälä huono kun ollaan muutettu 5km päähän työpaikasta ja neuvola ihan vieressä kotoa niin kiva lähteä ajelemaan edes takas neuvolaan ja takas töihin, pitää yrittää saada aamu aika niin on helppo ajaa sieltä sitten suoraan neuvolasta töihin. :)


Tuli tuosta Ambrosian kommentista mieleen: Mitä muuten teette työksenne? Onko siis istumatyö vai seisoma, vai molempia? :D Täälä toimistotyötä ja ihan pelkkää istumista 7,15 tuntia päivässä ja mitä välillä käy viemäs papereita eteen päin ja kopioimassa. :D

Tsemppiä sulle Ambrosia, toivottavasti kipu menee nopeasti ohi!

Miwwi 6+6
 
Mä oon ainaki ammatiltani lähihoitaja ja vuodeosastolla oon ollu töissä. Fyysisesti todella rankkaa työtä, samoin kyllä henkisestikkin. Siks oonki aika varma että äippäloma alkaa 50 päivää ennen LA:ta! :LOL:
 
Kamomillalle onnittelut oksettomuudesta :D

Mulla työ on ihan siistiä sisähommaa.. Päätetyöskentelyä sen keskimäärin 8h. Toki teen sisälle näitä raskausajan poissa-oloja (neuvolat ym jotka ei mene työnantajan piikkiin), joten voi hyvinkin olla että jossain vaiheessa selkä ei kestä tätä istumista :)

Mulla työmatka 55km, ja neuvola 2km päässä kotoa, joten yritän tällä verukkeella aina saada aamun/aamupäivän tai iltapäivän aikoja jottei tartte edes takaisin ajella montaa kertaa :)

Mä en oo kertaakaan halaillu porsliinia.. vissiin kerran tai kaks oon kyllä miettinyt että tästäköhän tää nyt alkaa pahenemaan.

Ja tänään ois (poks) 10+0


etusivua taas päivitelty :) !
 
  • Tykkää
Reactions: Kamomillla
Heipat täältäkin,

Lauantai-iltana alkoi ihmeellinen ruskea tuhruttelu, siis pyyhkiessä paperiin jäi ruskeaa valkkaria, eilen oli jo sitten verensekaista limaa ja tänään aamulla hyytymä :'(. No itkuhan siinä parahti ja mieletön huoli. Ajelin kyllä aamulla duuniin, mutta ainokainen työkaveri joka tietää raskaudesta passitti minut kotiin. Siitä sitten soittelemaan päivystykseen ja sain ajan.....nyt sitten päivystyksessä käyneenä, ultrattiin vauva ensimmäisen kerran, ja löytyihän sieltä pienen pieni sintti, lapsivedessä kellumassa ja SYKE!! Tuohon vuotoon ei osannut oikein sanoa mitään, mikä sen voisi aiheuttaa. Nyt sitten viikon lepo ja tilanteen seuraaminen.

: / kyllä pientä ihmistä koetellaan, kuitenkin edelliset raskaudet (kaikki 3kpl) ovat meneet täysin ilman mitään vuotoja tms. Mieli on kyllä aika herkässä, miten tässäkin tulee käymään....

Kerttu ja sintti 8+5
 
Miwwi, mun ei ole koko aikana tarvinnut oksentaa. Huonoa oloa on välillä ollut kyllä reilustikin, mutta se on ollut vain sellaista vellovaa. Ja nyt tuo pahin vellovakausikin vaikuttaa olevan jo takana. Vieläkään en tosin normaalin kokoisia annoksia pysty syömään, kun jo heti tulee huono olo liian täydellä mahalla.

Töistä, opiskelija olen vielä, mutta enää gradua vaille valmis, joten sijaisuuksia teen kuitenkin paljon. Pääosin toimisto-/istumatyötä, joka kuitenkin sisältää myös asiakaspalvelua 3 h päivästä, jolloin pääsee sitten ehkä vähän liikkeellekin.

Mulla onkin nyt huomenna ensimmäinen aamuvuoro kuukauteen. Saa nähdä mitä siitä tulee, kun tää väsymys on edelleen aikamoinen ja oon tässä viimeajat nukkunut onnellisesti klo 10-11 asti...

Ainiin liikunnasta oli jotain juttua aiemmin. Mä nyt en ole vielä liikunnut ollenkaan. Ensin oli alun vuodot, sitten tuli järkyt alavatsakivut ja nyt uudestaan vuotoja, plus tietty kaamea väsymys. Eilen olin kuitenkin pienellä kävelylenkillä ja huomasin, että syke nousi välillä jopa yli 160(!) Neuvolassa sanottiin, ettei yli 150 saisi nousta kuin ihan vaan ajoittain. Ei sit vissiin tarvitse spinnigissä yms hikijumpissa mun käydä raskauden aikana, kun kävelykin nostaa sykettä liikaa :/ Ootteko muut huomanneet, että syke nousisi nyt helpommin korkeammalle kuin aiemmin? Melko korkea mun syke on ollut ennenkin, mutta tuli tuo 160 pelkällä kävelyllä vähän yllätyksenä.

sinnamon 10+4
 
Kerttua koeteltu, osaan vaan kuvitella sen säikähdyksen määrän. Itse toivon ettei mitään vuotoja omalle kohdalle tule tämän raskauden aikana koska lähtis varmaan järki aika äkkiä :D

väsymys on kyl aika järkkyä :D
Nyt viikonloppuna jaksoin ihme kyllä valvoa yli kymmeneen, mutta kyllä sitä melkein 10h unta on tarvinnut :)

Liikuntaa pitäis harrastaa.. nyt kun on tervehtynyt niin jos sitä vähän kävelyä/lenkkiä ja jos sais revittyä ittensä sinne uimahalliinkin. Mietin vähän vesijuoksua josko sitä kokeilis :)
 
Kerttu, hyvä että kaikki oli kuitenkin kunnossa, nyt koitat ottaa iisisti :)

Miwwi, mun ei oo kertaakaan tarvinnu oksentaa ja nyt tuntuu että kuvotuksetki ois aikalailla loppuneet, väsymystä kyllä jonkin verran vielä on.

Tirppuli & Hilma 10+6
 
Sinnamon, liikunnasta sen verran, että mulla nousee kohtalaisen kovassa rasituksessa syke helposti 180-195. (äärituloksia saatu kuitenkin vain käsipalloa pelatessa ja juoksussa) Leposyke mulla on kuitenkin 55-65 normaalisti. Neuvolassa sanottiin että mitään sykerajoja ei ole, mutta liikunta ei saa aiheuttaa pahaa oloa. Eli liikuntasuorituksen aikana ja sen jälkeen tulee olla hyvä olo. Jos olo huono niin liikunta ollut liian raskasta. Mutta sanoivat ettei sykkeelle ole ylärajaa?
 
jeennaa, musta vähän tuntuukin, että tuolla meidän neuvolassa ollaan vähän liiankin varovaisia joidenkin asioiden suhteen. Esim se vihreä tee oli kielletty, kun muissa neuvoloissa ihan sallittu. Eli ehkä siis parempi vaan tässäkin asiassa kuunnella kehoaan.
 
Kirjottelen mäkin nyt pitkästä aikaa, lukemassa kyllä käyny mutta oma ulosanti on vähän heikonlaista :) Mistäs täällä on ollu puhetta? Pahoinvoinnista ainakin, mun ei oo tarvinnu kertaakaan oksentaa, mutta huonoa oloa on kyllä. Joskus tuntuu, että melkeen helpottais, jos sais jotain ulos, mut en kyllä viitti sormia alkaa kurkkuun tunkemaan... Ja suussa maistuu pahalle lähes koko ajan, mikään ruoka ei maistu oikeen. Paino onkin pysyny hyvin samoissa lukemissa ja sit heikottaa kun ei mitään saa kunnolla syötyä. Mutta uskon siihen, että kyllä tää olo tästä alkaa kohenemaan. BMI muutenkin se joku kolmisenkymmentä, joten kiloja jo ennestään.

Torstaina olis mulla eka neuvola. Eivät kyllä varmaan edes yritä saada sykkeitä kuuluviin näillä viikoilla, ois vaan itellä varmempi olo kun en siinä varhaisultrassakaan käyny. Ootellaan siis niskaturvotukseen asti. Thaimaan honeymoonikin lähenee, 17.2 ois lähtö. Miten nuo matkavakuutukset menee raskaana ollessa? On kylläkin 12 viikkoa tollon jo täynnä, mutta eihän näistä koskaan tiedä mitä voi sattua.

Mä lähdin töihin nyt vuoden alusta takas, myyjän hommia tehny joku kolmisen vuotta samassa kaupassa. Mullakin työmatkaa reilu 50 kilsaa suuntaansa, eli työmatkat venyy 10 tuntisiks. Ei onneks oo pelkkää kassalla istumista, kassallakin mieluummin ite seison, kun pitempään istuminen ottaa mulla selkään ja liikkumaan on päästävä. Ammatiltani oon hotellivirkailija ja eläintenhoitaja. Töissä en oo vielä kertonu, en usko että se tulee minkään sortin ongelma olemaan. Hyvin ottivat edellisen raskaudenkin ja hyvin pystyin olemaan töissä loppuun asti ilman sairaslomia. Kuitenkin listoilla on n. 30 työntekijää, joten työvoimapula ei iske ainakaan ja kun kesäaikaan jään vielä pois niin kesätyöntekijätkin on listoilla.

Koirista ollu myös puhetta, meillä on kääpiöpinseri ja sheltti. Hyvin tulevat toimeen ton esikoisen ( 1v4kk) kanssa. Kääpiöpinsereitä kasvatan, tällä viikolla pitäis käydä sijotusnarttu astuttamassa. Kolmas pentue on tää mulle, jos nyt astutus onnistuu ja kaikki menee hyvin.

Kertomisesta yks ainut kaveri tietää ja sen lisäks serkku, joka on itekkin raskaana. Muuten ollaan oltu vielä hissukseen, sit kerrotaan kun ultrassa näkyy elämää.

Tyttöolo on täällä vahvistunu, saa nähä meneekö metsään :D Esikoisesta olin suht pitkään ennen rakenneultraa varma, että ei voi olla kun poika. Työnimikin sitten keksitty, pitää vaihdella jos tulee toinen arvio :) Sukupuoli siis meillä aiotaan kysyä, mikäli sikäli suostuu sitä näyttelemään.

Tsemppiä kaikille alkavaan viikkoon!

Laura ja pikkupiipero 8+0
 
Itsellä ei ole kovin suuria odotuksia raskauden suhteen. NEljästä raskaudesta kolme on päätynyt keskenmenon ja yksi lapsi syntynyt. Kaksi näistä raskauksista on ollut geminejä,toinen km ja toinen kkm. Lisäksi ollut yksi tuulimuna raskaus. Ennen en kyllä juhli mitään ennenku nt-ultra on takana päin. Se olis sit ens viikon perjantaina ja ahdistaa ja jännittää kyllä vietävästi :ashamed:

Miwwille
piti kirjoittaa että ihan hyvin uskallat rinteeseen..kun ei vattaa vielä ole niin sikiö on kyllä turvassa siellä omassa yksiössään :) Ehkä kannattaa kuitenkin ottaa sillai varman päälle ja rauhallisesti. Itse olin viime talvena vielä rv26 vähän lautaa kokeilemassa :D mutta juurikin varman päälle ja rauhallisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: Miwwi
Sinnamon niinhän ne neuvolat eroaa toisistaan =) Meillä kehotetaan käyttämään maalaisjärkeä asioissa, ruokarajoituksista ei saatu mitään listaa vaan nettiosoite thl:n sivuille että ite voi sieltä lukee :p Mut en mä kyl silti lähtis enää mitää maximi huippusuorituksii vetää. :D et ennemmin tyydyn vähempään urheiluun ;)
 
syysmyrsky Mulla kans takana muutama km, ja en vieläkään uskalla juhlia vaikka vu näkyi syke, mutta edelleen voi tapahtua mitä vaan! :| Kyllä kaikki hyvin menee!!

Joo, mietinkin sitä, että uskaltaisko mennä, mä tosiaan yleensä itse lasken rauhallisesti, mutta tiedä mitä hulluja sielä liikkuu. :)

Täälä tullu eilisestä lähtien vähän jotain vaaleanruskeaa valkovuotoa. Tää ei kyllä mulla oo yleensä merkannut km, mutta toivotaan, että on ihan vaaratonta!!
 
Miwwi Niin onhan se totta ku ei tiedä jos vaikka joku hullu venäläinen laskee päin..niillä kun ei ole tietooka näistä alkeellisista rinnesäännöistä kuten,että takaa/ylhäältä tuleva väistää :F mut toivottavasti ette oo menos rukalle.. :D
 
Miwwille onnea ultrakuulumisista ja muillekin hyviä uutisia saaneille :) Täällä muuten kans yks jonka ei oo tarvinnu käydä halailemas pönttöä kertaakaan.

Kerttu onneks oli kaikki kunnossa, harmi ettei vuodoille löytyny syytä.

Pippurihäntä tais kysellä repäsykivuista, mulla kans ainakin tänään on kivistelly ja aivastellessa ja yskiessä tuntuu ikävälle.

kantoliina/reppu meillä neuvolasta sai lainaksi trikooliinan, ja sen innoittamana hankin kudotun liinan jolla voi kantaa isompaakin. Vaunuilla me kyllä suurimmaks osaks liikuttiin mut ei se liinailukaan huonolta tuntunu. Sellasissa paikoissa jossa tietää olevan tungosta niin oli helppo mennä liinalla pienen vauvan kanssa...

Kestovaipat ei ollu meijän juttu, kokeilin ja totesin et ei sopinu :)

Sinnamon mä ainakin huomaan hengästyväni tosi helposti, kai siinä sykekin nousee. Esikoisen aikana kävin crossingissa ja olin lukenu jostain ettei syke sais olla pitkään korkeella ja lysyin tätä neuvolassa niin ei se osannu sanoa siihen mitään eikä myöskään omaohjaaja joka teki mulle oman saliohjelman rv20+ alkaen. Mut tohon mun hengästymiseen syy on varmaan rapakunnossa ;)

Puhuttiin miehen kans eilen keromisesta ja sit tuli sellanen tunne et miksei olla viel kerrottu, et kohtako ne luulee et ei olla kerrottu siks ettei vauva olis ollu toivottu... Mut päätettiin nyt kuitenkin olla kertomatta kunnes tietää nt-ultran jälkeen onko kerrottavaa... Mut luultavasti käytetään samaa tapaa kun UniUnna eli tilaan pojalle paidan jossa lukee isoveli :) saavat sitten itse hoksata.

Hauskaa alkanutta viikkoa kaikille!
Kista ja Sisko 11+0 POKS! :heart:
 
Hei kaikille!

Jos mukaan mahtuu, täällä olisi yksi elokuun odottaja lisää. Asumme Ranskassa ja tulokas olisi meidän perheen kolmas. Laskettuaika on suurinpiirtein 29.8. ja ikää 31v.

Väsymys ja pahoinvointi vaivaavat eniten, koska aiemmissa raskauksissa niitä on ollut vain vähän ja nyt tuntuu ettei mitään saa alas ja jos en syö niin olo vain pahenee. Kaikesta vaan jää hurjan paha maku suuhun niin ei oikein tee mieli edes syödä mitään. Toivottavasti tämä jossain vaiheessa helpottaa.

Saini 7+4
 
Kiitos kaikille repäisykipuihin kommentoineille. Tänään mulla on ollut erityisen hellänä alavatsa, alareunoilta tuonne nivusiin. Äkilliset liikkeet pahentavat, mutta semmoinen jomotus tuntuu muutenkin jatkuvasti. Ei tunnu minusta supistelulta, mutta mistäpä sitä tietää. Olisko sitten tosiaan niin, että näillä viikoilla se kohtu alkaa tosissaan kasvaa, kun sikiön kasvu kiihtyy... Tai sit mulla on vaan paljon niitä kiinnikkeitä.

Luin juuri, että kun 10 viikkoa on täynnä, niin alkiosta tulee sikiö :) Jos nyt näin onnellisesti on, että tuolla alakerrassa joku on edelleen hengissä, niin sehän alkaa kohta näyttää ihan ihmiseltä!

sinnamon: Mulla on leposykekin 5-10 pykälää nopeampi nyt kuin normaalisti. Hengästyn helpommin kävellessä, koiran kanssa ulkoillessa sen huomaa helposti ylämäessä. Sykemittari sanoi patterin johdosta itsensä irti viime syksynä. Pitäisikin kaivaa se esiin, niin voisi ottaa vähän lukemia.

Tammitähdellä on oikea vauvamasu :heart: *kade*

Pippurihäntä 10+2
 
  • Tykkää
Reactions: Punnabis
Mulla kolahti postilaatikosta tänään ajat nt-ultra 15.2 ja r-ultra 11.4...odottavan aika on piiitkä, eikä mun doppleriakaan oo vielä kuulunu postista, blääh...

Mietin vaan että onko niinku normaali käytäntö että vauvaa ei katsota kuin 2 kertaa raskauden aikana ultralla? Neuvola täti ei kyllä sanallakaan vihjannut että vastaanotoilla vauvaa kurkittaisiin saatika mistään sydänäänten kuuntelusta ei ollut mitään puhetta. Ainoastaan meillä on neuvolassa vastaanotto ilman ajanvarausta torstaisin muutaman tunnin jolloin ilmeisesti terveydenhoitajan kanssa voi mitata verenpaineen, sitten oli sydänäänten kuuntelu, ja vauvan punnitusta ym. mutta siis ei sairasvastaanottoa.
No kunhan tässä pohdiskelen...
 

Yhteistyössä