¤^Elokuun Epelit^¤ <MAALISKUUSSA>

Meillä on turvakaukalona telakallinen malli. Alkuun on kätevä ainakin, kun voi vaan napata kaukalon kanssa matkaan, eikä tarvitse vöiden kanssa värkätä ulkona ollessa. Mutta aika nopsasti alkaa kaukalo painamaankin sitten tuhottomasti, joten sen jättää sitten usein autoon, joten siinä vaiheessa olisi kai sama kummanlainen on.

Kestovaippoja olen käyttänyt nuoremmalla. Osakestoiluna. Meillä oli taskuvaipat käytössä. Koen niiden olevan kätevimmät. Mutta en ota paineita asian kans, pistetään kesto päälle kun siltä tuntuu ja kertis sitten kun siltä tuntuu.
Ite oon miettiny liivinsuojia, että kannattaiskohan niitä kestona alkaa käyttämään ja kuinkahan paljon niitä tarvitsisi sitten olla? Ainakin nämä paperiset saa aikaan joskus tosi inhottavan tunteen, kun voi jäädä rintaan kiinni ja muutenkin aran rinnanpään kanssa sai sitten itkun kanssa taistella.
 
Scarlett: Me kyllä saatiin Pohjolasta nuo tarjoukset, jossa muutkin vakuutukset ovat ja varausmaksut on noin 270 e/vauva (joka hyvitetään ekavuoden maksusta) ja sitten synnyttyä tulee ne noin 80 euron laskut. Eli ekavuosi on noin 350-360 e/per vauva... Eli saatteko todellakin ilman ennakkomaksua? Vai käytittekö bonuksia op:n puolelta? Kun en nyt ihan noin hyvästä tarjouksesta oo kuullu, vaikka just sellaisen sain (kaverikin tekee näitä vakuutuksia eikä ollut moisesta tarjouksesta kuullut).

Pumppa: Joo muakin kiinnostas nuo liivinsuojusasiat. Eli kun ei oo kokemusta, niin en ollut edes aiemmin kuullutkaan moisista :whistle: Mihinkähän kaikkeen sitä vielä törmääkään? :eek: Kun ei oo kavereillakaan juuri lapsia ollut, niin kaikki on aivan uutta ja ihmeellistä... Eli jos käyttää kestoliivinsuojia, niin paljonko niitä tarvitsee? Itse sain jo yhdet neuvolasta ilmaiseksi (kuulemma paljon kehutut) ja olin vähä niiku mitäs nää on... Oli vähä ekaks olo että luuleeko tuo neuvolatäti, että tällä rintavarustuksella vielä jotain toppauksia tartteisin :LOL:

Pitää vaan toivoa, että ne siellä sairaalassa opettaavat sitten kaikki vauvojen hoitoon liittyvät jutut, ennen kun laskevat meidät kotiin. Ja että vaippapaketeissa on selkeet ohjeet kuinka ne viritetään päälle ;) Näen jo sieluni silmin, kuinka toinen lukee ohjeita ja toinen vaihtaa sitä mukaa sitä vaippaa... Mutta ehkä tuplien kans toistoja tulee, niin luulis tuonkin rutiinilla sujuvan parin kuukauden harjoittelun jälkeen?!?
 
-10 vuoden äitiyspakkaukses oli noit kestoliivinsuojia ! olivat hyvät, kahet kappaleet tais olla, pitää silti ostaa uudet koska ne on kadonneet johonki mystisesti.. :D mutta oli musta mukavammat ku paperiset, ei niin tönköt yms. tirsokas merkkisiä oon ostamassa, kuulemma hyviä mutta enpä tiedä hirveesti minkämerkkisiä on muita, niiden edellistenkää merkkiä en kirveelläkään muista.
 
Täällä kanssa Pohjolasta vauvavakuutus saatiin ilman ennakkomaksua, eli ensimmäinen vuosi tulee maksamaan n88€!
Käytiin sitten miehen kassa potkimassa autonrenkaita liikkeessä ja mukaan tarttuikin jo farmariauto mein pikku perheelle :ashamed::heart: Ehkä hieman nopea päätös, mutta kannattava (luulisin).
Töissä pitäisi jaksaa vielä olla ilta + seuraavat viis päivää, sit oliskin jo 9 työpäivää takana..
 
Pakko linkittää tää, elikkäs asiaa pohjolan vakuutuksesta...
https://www.pohjola.fi/pohjola?cid=331625792&srcpl=3

Meidän virkailija ei muuten tiennyt tätäkään eikä maininnut mitään vaan kyllä, ihan tuli se varausmaksu kun vakuutuksen otimme. Heti maanantaina soitan kyllä sinne, eihän ne tiedä siellä yhtikäs mitään. Meille ei osattu kertoa edes siitä, että vakuutuksen korvausperusteet muuttuu eli omavastuu menee vain kerran vuodessa. Herääkin kysymys, että pitääkö itse ottaa kaikki selvää kuten esim kelan kanssa asioidessa. Luulisi nyt henk.koht vakuutusneuvojan kertovan tällaisista uudistuksista/ tarjouksista!! Jokseenkin törkeää sanon minä!
Ja kun ehtona on toi, että pitää olla vähintään 3 vakuutusta eri vakuutusluokista ja meillä on siis 2 hoitokuluvakuutusta, henkivakuutukset, kotivakuutus, autonvakuutus, liikennevakuutus, matkavakuutukset ja tapaturmavakuutukset niin johan on kumma jos meille ei tuota tarjousta kuulu!!
 
Viimeksi muokattu:
Scarlet, Ninzi, Annukka: Millon ootte tehneet hakemukset (siis päivämäärää muistatteko?) Itse tein hakemuksen 23.2, eli olikohan tarjous sillon jo voimassa? Ja ilmeisesti tuo tarjous koskee vain verkossa tehtyjä hakemuksia? Mutta kohdallani sattui niin, että yritin verkossa montakin kertaa tehdä hakemukset (ja tuplana vielä joka kerta molemmille omat) ja sovelluksessa oli tuolloin joku virhe, eikä mennyt läpi. Lähetin sitten hakemukset sähköpostin liitteenä... Meillä kyllä vakuutuksia on kans vaikka kuinka paljon ja aion kysyä samaa, että miksi mulla on normaalihintainen vakuutus... Tuo n. 271 e x 2 ois aika iso raha meille näin tuplia odottaville (toki muillekin), mutta noita hankintoja meinaan tulee meille muutenkin tuplana...
 
Nippe82 Tarjous on voimassa 1.3-31.7. Ja siis minä olen vakuutuksen hakenut maaliskuun 1. päivän jälkeen.
Sen saa (siis pitäisi saada) myös tehtyä ihan paikanpäällä viemällä hakemuksen sinne. Pitäähän kuitenkin tarvittavat liitteet toimittaa kuitenkin vaikka hakemuksen verkossa tekisikin.
 
Annukka: No voi ei... siinä sitten hävitään selvää rahaa melkein rattaiden/vaunujen hinta... uskallankohan mainita asiasta edes miehelle... Mites sinä oot saanu vastauksen noin nopeesti? Kun mulle ei oo edes tullu papereita vielä, vaikka hakemuksen tein 23.2 ja myönnetty viime viikolla torstaina... No ehkä mun sairaskertomus oli niin pitkä, että niillä meni lukiessa vähä pidempään ;) Mutta ei kyllä tuon takia jätetä vakuutuksia hankkimatta...
 
Nippe Mä sain päätöksen vajaassa 2 viikossa, itseasiassa hain vakuutusta 1.3 ja päätös tuli postissa tänviikon torstaina. Mulla ei ole mitään miksi vakuutusta ei saataisi. Mulla on siis takana lukuisia lapsettomuushoitoja, kilpirauhasen vajaatoiminta, ennenaikaiset synnytykset, radi insuliinihoidolla ja raskaushepatoosi. Näistä mikään ei ole este vakuutukselle. Synnytykset normaaleja alatiesynnytyksiä, vaikkakin reilusti ennenaikaisia. Lapsien sairaudet ei johdu ennenaikaisuudesta joten ne ei vaikuta vakuutuksen saamiseen.
Siis onko sulle tullut se lasku jo? Siis kun sulle se vakuutus on myönnetty maaliskuun puolella niin sun pitäisi saada se alennus. Sinuna kyllä soittaisin sinne, jos sulle sieltä täydet vakuutusmaksut tulee.
 
Viimeksi muokattu:
Annukka: Siis lasku ei oo vielä tullu, mutta nään sen maksumäärän verkkopankin kautta. Siis eihän mulle oo tullu vielä edes ne vakuutuspaperit... Mutta kait se on oma moka jos hakee vakuutusta juuri ennen tuon tarjouskampanjan alkua... Pitää koettaa soittaa sinne, mutta uskoisin, ettei asia siitä puhelusta mihinkään muutu...
 
Minä hain ja vakuutusta maaliskuun ekalla viikolla ja sain tarjouksen puhelimitse.
Täyttelin paperit ja postitin ne viime viikolla. Snaoivat että käsittelyyn menee se n. 2vkoa ellei tule ruuhkaa. Ja sitten ensimmäinen lasku (tässä tapauksessa se reilu 80€) tulee vasta kun on ilmoittanut lapsen tiedot (nimi, hlötunnus) Pohjolaan.

Ninzi & Nuppu 19+3
 
Viimeksi muokattu:
Hei toi Pohjolan tarjoushan on mahtava uutinen! Kiva kun vinkkasitte täällä, laitoin just eilen Pohjolan nettisivujen kautta tarjouspyynnön. Et jos eivät tuota tarjousta automaattisesti laita niin pitää se sitten pyytää :)

Vanella ja pikkunassuli 20+4
 
Kisuliina No oikeessa olit, tuplavaunuista oli kyse. Metästin sen blogin kun jäi vaivaamaan ja sellanen blogi kun isänpäiväihmeet. Asetuin sit samalla hetkeks "sun pöksyihin" ja yritin metsästää kolmosille vaunuja, jos ei halua "juna"mallia niin aika toivottomalta näyttää :( kaksosille löytyy, mut miks ihmeessä ei tehdä enää sillä vanhalla koppamallilla : / Jotkut Akjax geminit jäi mietityttää et onnistuisko niistä jotenki saamaan sopivat, en tiedä.. Sit mä ainakin toivoisin vielä löytäväni hienot, omaa silmää miellyttävät, mut jos valikoima on tuo niin ensin sais toivoo et ylipäätään löytys ratkasu. Kerroppa sit mihin päädyitte kun asia selviää.

Ja tila-autoista jenkkiläiset on meijän tutkailun mukaan tilavimmat, sit menee jo seuraava koko pikkubussiin :) Nii ja mietin meillekki suksiboksia katolle jos tuntuu et esim reissuun lähdössä kaikki ei mahtus sisäpuolelle, tavarat siis ;)
 
Hyvä tietää noista Pohjolan vakuutuksista. Meidän kanssa otettava se.

Hyviä tila-auto vinkkejä kaivataan myös täällä. Meille siis tulossa kolmas ja ollaan mietitty pitääkö hommata esim. 7 paikkainen. Onko kokemuksia mihin 5 paikkaisiin mahtuu taakse hyvin kolmet turvaistuimet?

Hauskaa alkanutta viikkoa mammat!

t. Noelle + Sulo 17+5
 
Kisuliina Elikkäs heillä on sekä Chrysler Grand Voyageriin että pikkubussi. No ei se nyt ole pikkubussi, mutta siis kun jenkeissä asuivat niin en mä tiedä mikä sen virallinen nimi on. Siellä on myös toi kolmosten rattaidenvalikoima hippasen parempi kuin täällä.
Täällä myytävissä perus tila-autoissa on vain se yksi vika, elikkäs ne on tarkoitettu perheelle jossa ei ole rattaita mukana ja jos on niin tyyliin sateenvarjorattaat. Me käytiin kattomassa sellasta, meillä siis tulee takapenkille 3 istuinta. Kaukalo, selkämenosuuntaan oleva istuin sekä turvaistuin. Ne ei mahdu ihan joka autoon, vaikka meillä iso farkku onkin. No jos laittaa tila-autoon yhden eli ton isoimman takakoppaan istumaan niin eihän sinne mahdu mitään tavaraa mukaan. Sit toinen on se, että auton pitää myös kulkea johonkin eli siinä ei saa ennen kiihtyä kuski kuin auto :D

Soitin Pohjolaan. Se vakuutusvirkailijan täällä olisi siis pitänyt meille se alennus antaa. Sen olis pitänyt se jotenkin mainita siihen kohtaan minkä virkailija täyttää. Noh nyt ne selvittää siellä, että miten asia on. Puhelimessa sanottiin, että meille kuuluu se alennus.
Ja soittivat minulle takaisin, että tiedonkulussa on ongelmia ollut ja alennus tulee meille. Jee!

Isot farkut Volvo on sisätiloiltaan pieni, vaikka iso auto onkin. Skoda octavia/ super B ovat ainakin isoja. Sitten yksi asia kannattaa huomioida eli keskiosan takapenkistä olisi hyvä olla mahdollisen tasainen ja lattiassa olevan "korotuksen" mahdollisimman matala. Jos meinaa siihen siis istuinta missä esim on lattiassa tuki niin se ei siihen sovi. Tila-autoissa takapenkin lattia on tasainen ja joissain malleissa kaikki 3 penkkiä ovat erikseen säädettäviä eli niitä kun liikutta vähän eri asentoihin niin istuimille tulee enemmän tilaa. Ja istuimia kannattaa kokeilla joka tavalla sinne autoon. Vaihtaa niiden paikkaa ja miettiä mitä siihen keskipaikalle laittaa koska siihen on sitten vaikea laittaa vöitä kiinni esim jos on kyseessä istuin jossa lapsi kiinnitetään auton omilla vöillä.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä tuo turvakaukalo on telakallinen ja todella suosittelen sellaista mallia jos vaan mahdollista. Meillä kaksi autoa, joten toisessa (jolla ajetaan enemmän) on se telakka ja toisessa sit kaukaloa voi kuljettaa turvavöihin kiinnitettynä. Sillä telakalla saa kaukalon tosi tukevasti kiinni mutta turvavöillä ei kyllä ole mitenkään kovin tukeva ainakaan tää meidän malli eli Brio.

Ninzi onneksi ei käynyt mitään vanhinkoa sinulle eikä vauvalle! Niitä kun ei saa rahalla korvattua.

(.) Voinnissa ei ihmeitä. Selkä tahtoo vaan herjata. Ja eilen iski sitten kiva migreeni töissä.Mukava yrittää Panadolilla pärjätä....
Jos tästä nyt lähtis vähän kotitöitä tekemään kun poika nukkuu. Ja sit kauppaan. Nyt olis useampi vapaapäivä joten kiva juttu :)
Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille mammoille!

Devil+pyöriäinen 21+1
 
Heips!

20+0 poks! :D

Hei, kertokaas ihmiset, joilla ollu hiiva: Liekö mulla se nyt, kun tulee semmoista paksumpaa limaa vähän, mutta ei kirvele eikä kutia millään tavalla. Enkä niitä supistuksiakaan tiedä olevan, mitä on monilla ollu hiivatulehduksen johdosta.. Ehkä hieman haiskahtaa se lima..

-pansku- ja bubu 20+0:heart:
 
Oli muuten kiva kuulla että ne potkut tuntuu muillakin ala vatsassa :) En sitten ole mitenkää poikkeava ainakaan :D

Viime yönä heräsin pari kertaa kun mahaan jotenkin sattui vähän. En tiedä johtuisiko siitä kun mulla on ollut jonkin verran ummetusta tän raskauden aikana :( Onko muilla ollut ja miten ootte hoitanut? Noi harjoitus supistukset mietityttää kans että voiko niitä tulla ilman että tajuaa että ne on niitä supistuksia? Kun on ollut jotain tuntemuksia vatsassa mutta en sit tiedä onko niitä vai jotain muuta.

Huomenna ois fysioterapeutin pitämää raskausvalmennus missä ilmeisesti annetaan jotain vinkkejä miten voi helpottaa selkäkipuja. Mulla on niitä jonkin verran ollut nii ajattelin mennä :) Mites te muut aiotteko osallistua mihinkään valmennuskiin?

Scarlett ja sissi 19+1
 
Huomenta!

tosta hiivasta vaan et kyl se kirvely ja kutina on musta aika oleellinen asia siinä, tai siis no ei ittellä oo ollut hirveän usein mutta on kyl ollut kiusallinen vaiva just sen kirvely&kutina episodin takia. vuodosta en muista onks se ollut mitenkää erilaisempaa. tuntuupa hassulta puhua tälläsiä :O no kai näihinki tottuu, yleisia vaivojahan nää on ja itte päätin kommentoida ;)

sit noista suppareista. en mä ainakaan ekaks älynny niitä, kunnes joku sitte sano et supistaa ku vatsa sellasena kovana pallona(eikä siis tunnu missään mitään kipua. ) hölmönä olin et aijaa ihan hölmönä. tämä siis ekassa tapahtunutta .vielä ei oo mitään tuntemuksia tullut tässä oikeastaan.. tai en ainakaan ole huomannut :D

mikskä noit nykyään sanotaan synnytysvalmennus/perhevalmennus? en osallistunut edellisellä niin en varmaan nytkään. ja syytä en osaa sanoa. ei ollut mitenkään ylimielinen olo et olisin tienny mitään vaikka tulihan sitä kaikenlaisia opuksia luettua&teeveestä tulee vaikka minkälaista realityä. en vaan jotenkin jaksanut+ olisi pitänyt mennä yksin kun ei mies halunnut/saanut töistä vapaata. päätin sit varmaan siks jättää väliin. ajattelin et kyl ne kätilöt sitte kertoo mitä tapahtuu synnärillä, kaikki kuitenki aina toitotti sitä että ei pysty itse mitenkää sitä tilannetta kontrolloimaan. mut toi fysiojuttu kuulostaa sinänsä mielenkiintoselta, oma selkä kun on aina ollut huonona, toinen lapaluu ylempänä kun toinen niin se aiheuttaa aika paljon tuntemuksia jo ilman raskauttakin :D

samuelinäiti ja pien 18+6
 
Heips taas kaikille pitkästä aikaa! Täällä mukava viikonloppu vietetty ja jaksaa taas töissä vähän paremmin. =) Vointi on ollut hyvä kaikin puolin. Eilen käytiin kevään ensimmäisellä pyöräretkellä tytön kanssa ja mukavaa oli. Välillä tuntui polkiessa alavatsalla sellaista painontunnetta, mutta ei mitenkään huolestuttavaa ollut.

Liikeistä on ollut puhetta ja mulla tuntuvat kanssa alavatsalla. Väillä vähän ylempänänkin mutta pääsääntöisesti alhaalla. Vilkas kaveri tuntuu olevan. :LOL:

Turvakaukaloista Meillä kans telakallinen, isofix malli. Ollaan paljon tykätty kun on tosi kätevä laittaa paikalleen ja ottaa pois. Ei tartte vöitten kanssa pelata. Meillä Brion primo.

Autoista Meillä tällä hetkellä Volvo v70 ja on tosi tilava/kaikin puoli hyvä auto meidän mielestä ollut ja hyvin mahtuu sisarusrattaat ym. tavarat, turvakaukalo ja esikoisen turvaistuin. Tosin en tiedä jos pitäisi kolmas lapsi saada mukaan niin voi olla että se ei onnistuisi, mutta kahden lapsen kanssa hyvä.

Hankinnoista Tääällä kaikki suurimmat hankinnat valmiina ja paljon onkin esikoiselta jäänyt. Carenan double swingit vaununkopalla ostettiin rattaiksi ja jotain "poikamaista" vaatetta on ostettu, ei muuta. Lastenhuonetta aiotaan vielä vähän tapetoida ym. ja esikoiselle jossain kohtaa ostetaan uusi sänky ja pikkuveli saa pinnasängyn.

Kovasti vaan kevättä ja kesää odotellaa, jotta pääsisi pihalle kuoputtamaan ja lekkimökkiä rakentamaan. Keskiviikkona olis taas neuvolakin ja isäkin on kutsuttu mukaan. Taitaa olla laajempi käynti tämä. Hyvää alkanutta viikkoa kaikill! Ainiin, eilen POKS!

Myyryläinen 20+1
 
Harkkasuppareista: niistä ei tarvitse olla huolissaan, varsinkaan jos niitä ei edes huomaa. Kohtu vaan harjoittelee synnytystä varten. Itellä usein tulee just kun kääntyy sängyssä selälleen. Kohtu menee kivikovaksi ja sen kädellä tuntee. Joskus jos rakko sattuu olemaan täynnä niin voi tuntua inhottavana puristuksena siellä.

Autoista: meillä on avensis farkku ja vaihtoon menee. Ei mahdu kolme turvaistuinta taakse. Tila-autoa tai bussia en haluais kun ne on minusta rumia ja usein aika pienillä moottoreilla varustettuja. Me on kateltu noita 7-paikkasia maastureita.
 
Viimeksi muokattu:
Valmennukset: Ajateltiin mennä kuhan kutsut tulee. Musta on ihan mielenkiintoista saada vähän tietoa. Meilläkin on tarjolla joku tollanen fysioterapeutin luento ja se kyllä kiinnostaa erityisesti.

ON: Kävin tänään lääkärissä hakemassa lisää sairaslomaa. Olen tänäänkin oksentanut 4 krt ja se lääkäri sanoi, että kai sulle pitää vielä tätä sairaslomaa kirjottaa.. PITÄÄ VIELÄ?! :O Yks vaan makaa ja oksentaa ja lääkäri on sitä mieltä, ettei sairaslomaa enää tarvis. Olin ihan järkyttynyt, mutta onneksi sain lisää lepoaikaa...
 
Autoista meillä on ihan perus voyager ja rattaat mahtuvat taakse kasattuina. tai ainakin nuo meidän rattaat. Emmaljungan edget ja sitte gracon duot. Ja tykkään siksi tuosta kun on kiva ajaa ja mahtuu sisälläkin olemaan, eli on tosi tilava sisältä (2+2+3 penkkiä). Mahtuu hyvin ihan perälle 3 turvaistuintakin. Ainut huono että vie sitten bensaa:/ Mutta muuten tykkään.

Vanella kiitos vinkistä. Aattelin jotenkin että ronskisti painaisivat nuo nikamat paikoilleen, niin siks en ole uskaltautunut sinne. Sitten vain mietin että kuin hyvin pysyy paikallaan kun lihasten ligamentit on muutenkin löystyneet. Että onko siitä hyötyä. Mulla ei myös ole mitään haittaa ollut tuosta, en minkäänlaista kipua tai muuta.

LiivinsuojatHeti kun maito nousee niin en suosittelisi nuita kestoliivinsuojia. Ihan vain sen takia että silloin niitä ihan todella kuluu älyttömästi. Sitten kun maidonnousu tasaantuu, niin ovat kyllä aivan loistava keksintö. Itse olen tykännyt paljon.

Turvaistuimen myin edellisen pois. Taisi olla 2006 vuoden gracon telakallinen istuin. Nyt aattelin ostaan saman mutta uutena. Ja tietenkin telakalla. Telakka nopeuttaa huomattavsti sitä paikoilleen asettamista ja ei ainakaan istuinta tule laitettua väärään asentoon.

Kohdunkorkeus Eikös se vaihtele. Mulla on tuossa pari senttiä navan yläpuolella ja on varmaan viikkoihin nähden ylempänä kuin normaalisti.

(.) Täällä ei oikein muuta. Vauva tuntuu edelleen potkivan päivittäin:)

petite & pieni 17+1
 

Yhteistyössä