¤^Elokuun Epelit^¤ <MAALISKUUSSA>

Tänään ultrassa tuli poikalupaus :) Kyl puolet Annubellan oirelistasta meni toiselle sukupuolelle ;) Iloinen olen. Sanoin kätilölle ihan vikaksi, että haluisin tietää sukupuolen, jos vaan on mahdollista ja siihen kätilö tokas vaan, että kyllähän se on koko ajan tässä näkynyt ja hän yritti olla koko ajan lipsauttamatta :) Hauska tyyppi. Mies ei ollut mukana lainkaan, sen verran tulinen riita tuli illalla, etten halunnut häntä sinne mukaan...saa nähdä kuin meidän suhteen käy.

Pinnasänky hankittiin viime viikolla, oli ikean löytöosastolla aika edullisesti, mallikappale.


Noista rautalääkkeistä vielä, et vaikka söin retaferia ihan raskauden alusta asti, se ei sitä saanut nousemaan, mulla vaan laski hemppa. Mun hoitsuystävä sanoi vaan sitä, että osa noista lääkkeistä imeytyy vasta olikse nyt ohut vai paksusuolessa ja jos on taipumusta oksennella, niin ne ei kerkeä imeytyä sit ollenkaan. Ite otan tällä hetkellä nestemäisenä Ferronollia,on ollut ihan hyvä ja kuulemma maltofer-tipat on ihan parhaita. Mut mene ja tiedä.

Annukalle osanottoni.
 
Rautalisästä jutteln tänään yhden tuttuni kanssa, itselläni ei ole ollut raudan tarvetta, mutta hän sanoi ettei hänellä imeyteet melkein mitkään raudat, kunnes luontaistuotekaupasta löysi jotain nestemäistä valmistetta. Voin kysyä häneltä sen nimeä, mikäli jotain kiinnostaa.

Muuten syön kyllä sitä Multivita Minisun Mamaa, Kalsorinia ja Pikasol kalaöljyä. Tuntuu, että siinäkin on jo tarpeeksi syömistä, kun tulee 5 pilleriä/kapselia päivälle. Tuli tässä yhteydessä mieleen, että voiko hiustenlähtö johtua kalkin puutteesta? Koska nyt vasta aloitin noi Kalsoriinit ja tähän mennessä en oo eläessäni juonut kuin lasin maitoa.. Että jää toi kalsiumin saanti ihan juuston ja jugurtin varaan. Kynnet mulla on tosi heikot, mutta sitä mietin että kun noita hiuksia tuntuu tippuvan aika paljon pesun ja laiton yhteydessä.. No ehkä hiustenlähtö on kuitenkin vähän liioiteltu termi tässä kohtaa, mulla on nimittäin tosi tuuheat hiukset jo valmiiksi, että voi olla että ne on vaan kärsinyt kaikista väri ym. käsittelyistä enkä tiedä irtoaako niitä nyt niin enemmän kuin ennen vai huomioinko sitä vaan enemmän :D

En tiiä johtuuko siitä, että oon muutenkin niin huoleton tai jotain, mutta itseäni ei oikeastaan huoleta vauvan puolesta, uskon että kaikki on ihan hyvin. Välillä tietysti hiipii semmonen pelko selkäpiitä pitkin, mutta se menee usein helposti ohi.

Näin itsekin jo unta, että lapsi oli syntynyt. Se oli huvittavaa, jotenkin yht'äkkiä hätkähdin, että ei hitto, se vauvahan on nyt tässä, että nyt pitää katsoa ne asiat mitkä mua on mietityttänyt, että mitä sukupuolta se on ja minkä väriset hiukset ja silmät sillä on :D. Sillä oli jo vauvaksi aika pitkä tummanruskea tukka ja ihan semmoset "lammen"vihreät silmät. Ja se osasi vauvaksi ihan hirveästi jo, mm. juoda itse tuttipullosta, vilkuttaa ja antaa yläfemmoja :D. Lisäksi se naureskeli kauheasti..

Maygory onnea poikalupauksesta!
Annukalle osanotot!
 
Maygorylle tsemppiä parisuhteen kanssa! Ei oo aina helppoa elää jonkun kanssa vaikka kuinka rakastais. :(

Täällä on uusintatentin jälkeen paskamainen fiilis, tiedän jo valmiiks ettei mennyt läpi, pitää olla 100% oikein että menee ja mullapas ei ollut. No, oma vika :D Kauhee stressi varmaan laukes nyt kun tässä on ollu niin paljon kaikenlaista, koulujuttuja, työharjoittelussa pitkiä päiviä ja paljon muistamista. Mies lähti äsken ajamaan 4h matkan meidän kotikaupunkiin ja rupes itkettään ku se oli lähtenyt :D Taas hormonit ja stressi tekee tehtävänsä... Mutta eiköhän tää tästä, tän illan saa ottaa rennosti :)

Anteeks avautuminen!

Minea ja maha-asukki 19+5
 
Annukka Osaanottoni suruusi. On varmasti aivan hirveää menettää veli. Toivon, että odotus antaa sinulle voimia surutyön keskellä. :hug:

Maria*** Paljon tsemppiä myös teille!

Maygory Onnea poikalupauksesta! :)

Tyttö/poika-oireet lista olen ihan innoissani verrannut oireita ja sen mukaan meille tulee poika. En toki tosissani asiaa ota, kuten en muitakaan vastaavia, mutta on ihanaa arvailla ja pohtia asiaa rakenneultraa odotellessa. :)

Isyyspakkaus On jo suunnitteilla täälläkin. Teen sen ehdottomasti. Olen etsinyt sitä varten sopivaa kirjaa ja ostin Minean mainitsemia I love dad - tuotteita H&M.n valikoimasta, bodyn ja sukat. Olen Stokmannilla nähnyt paidan, jossa lukee "Dad is my hero, but mom is prettier". Ostan sellaisen pakkaukseen, jos sen vielä löydän. Ajattelin ostaa pakkaukseen ainakin sisuaskin, energiajuoman/colajuoman ja erilaisia vauvantarvikkeita isän ja vauvan yhteisiin hetkiin.:D Ihanaa kuulla, että mitä te muut aiotte laittaa pakkaukseen, niin saa lisää ideoita.:)

Huolista Ekan ultran jälkeen tasaisin väliajoin olen pohtinut, että onko vintiöllä kaikki hyvin. Nyt, kun pikkuisen liikkeet tuntuvat, mieli on kummasti rauhoittunut. Toki matkan varrella voi tapahtua vaikka mitä, mutta juuri nyt en halua huolehtia liikaa, jos voin sen vain estää. Rakeneultran jälkeen olemme taas viisaampia vintiön voinnin suhteen, sitä ennen koitan parhaani mukaan ottaa iisisti. Eniten minua huolestuttaa opintoihin liittyvät asiat, kun käytännössä on jo tullut esiin asioita, joita en voi tehdä ja tuleva työssäoppiminen mietityttää. Siitä olen menossa keskustelemaan opon ja ryhmänohjaajan kanssa, sitten nähdään, että mikä on kohdallani paras ratkaisu. Elämässäni on ollut paljon isoja asioita kroonisesta kivusta läheisten menetyksiin, joten nyt koitan parhaani mukaan nauttia odotuksesta.:)

Luckygirl & Vintiö 18+6
 
Täällä vietellään sairaslomapäiviä supistusten ja liitoskipujen takia :ashamed:. Parin viikon kuluttua äippäpolilla uusi arvio, menneekö sitten lepäämiseksi koko loppuaika... Huokaus. En nyt ihan ole varautunut 18 viikon lepolomalle, kävisin kyllä mielellään vielä töissä.

Liikkeet tuntuu jo turhankin hyvin :). Taisi masuasukilla olla viime yönä hikkakin, raukkaparka :heart:

Annukka :hug:

Onnea kaikille rakenneultrassa käyneille, itsellä olisi vielä parisen viikkoa h-hetkeen...

Mirkku76+asukki 20+0 POKS!!!
 
Annukka voimia erittäin paljon!

Isyyspakkaus on mietinnässä, aiemmin en ainakaan ole sellaista tehnyt, mutta ajatus kuulostas kivalta. Mietintä myssy päähän mitä sinne sitten hommais..
Nuo sukat ja body ainakin olis tosi kivat.

Onkohan kellään tietoa sopiiko tuo Salus Magnesium raskaana oleville? En löytänyt googlen avulla tietoa. Kopsasin tähän ainesosaluoettelon jos joku osais sanoa mitä mieltä on.
Aineosat: hedelmätäysmehutiivisteiden sekoitus 37 % (vesi, ananas, päärynä, mango, aprikoosi, rypäle, carob-uute, omena, sitruuna), yrttien vesiuutos 34 % (kamomillankukka, fenkolinsiemen, pomeranssinkuori, porkkana, pinaatti), magnesiumglukonaatti, hunaja, magnesiumsitraatti, luontainen aromi.

Peloista Tieto lisää tuskaa, ikävä kyllä :/ Vielä en ole uskaltanut mitään vauvalle hankkia, odotan ensin ainakin rakenneultran, jospa sitten :) Kovasti tekisi mieli jo ostella, mutta... Toisaalta taas, tästä ajasta pitäisi osata nauttia, jos jotain vauvalle käy sen murehtimisen aika on sitten. Tuon ajatuksen toteuttaminen ei vaan onnistu niin helposti.

Onnittelut täältä myös rakenneultrassa käyneille ja lupauksia saaneille :)

Höpsyli & masumuru 19 + 1
 
Huomenna poks rv 17 :)

Vanella Tarkkaan en vielä tuosta tiedä että mikä vetää tuon lantion vinoon ja onko se ollut mulla aina. Luultavasti on vain lihasten epätasapainosta johtuvaa. Eli Olen kuormittanut väärin lihaksia. Seisonut paljon esim. saman jalan päällä, pitänyt lapsia toisella puolella sylissä ym. Tuli ilmi kun koulussa hierontaan kuuluu ryhtitutkimus ja liikeratojen tutkiminen. Ihan selkeästi sen sitten itsekin huomasin. Ei vain aikaisemmin ole osannut ja tiennyt katsoa. Mutta mulla on jotain häikkää myös tuolla selkärangan th 12 paikkeilla. Selkärangan nikama vinossa, joka vetää yläselkää aavistuksen vinoon. (skolioosi?) Mutta nytpä ei oikein auta mennä raskausaikana mihinkään naprapaatille. Tuskin tekisivät oikein mitään. Täytyy sitten raskauden jälkeen alkaa tutkimaan kunnolla.

(.) Viime viikolla oli neuvola ja sydän äänet kuului hyvin. Oli kohtu noussut jo muutaman sentin navan yläpuolelle. Jos nyt oikein muistan. Syke oli päälle 150 koko ajan. Ja mikä parasta. Sokerirasitus oli negatiivinen! Pelkäsin niin pahinta kun ei ikinä ole aikaisemmin ollut nuin huono olo siellä. Mutta varmaan se on myös sitä kun vieläkin on pahoinvointia välistä aamuisin.

Mutta eipäs nyt muuta. Hyvät viikonloput kaikille:wave:

petite ja pienoinen 16+6
 
Petite Onnea negatiivisesta sokerirasituskokeesta! :)

Mirkulle Paljon tsemppiä kipujen kanssa. :hug:

Höpsyli Oletko kysynyt siitä valmisteesta neuvolassa? Minä kysyin yhdestä ravintolisästä ja kun neuvolantäti ei tiennyt, hän ohjeisti soittamaan teratologiseen tietopalveluun, josta sain heti vastauksen kysymykseeni.
http://http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2049,2265,2260,3437
Sitä kautta saat ainakin varmuuden siihen, että uskallatko käyttää sitä vai et.:)

Luckygirl & Vintiö 19+0 POKS! :)
 
Luckygirlkiitos vinkistä! Eipä tullut tuo yhtään mieleen, täytyy huomenna soittaa ja kysyä. Apteekista kysyin ja siellä ei osannut neuvoa ja neuvolasta en edes hoksannu :) Tahtoisin tätä kokeilla nopean imeytymisen takia, mulla kun vaivaa taas levottomat jalat ja magnesiumin pitäs auttaa. Ainakin saman firman rauta valmisteen oon todennu tosi hyväks, nousee arvot nopeesti.

Ootteko miettineet vielä vauvatarvikkeitten hankintoja? Meillä on jo melkein kaikki ennestään, sänky, turvakaukalo jne. mut uusista vaunuista haaveilen, niin ja sit tottakai jossain vaiheessa täytys varmaan jotain vaatteita hommata, oon tainnu jo suurimman osan hävittää :) Nii ja riippuuhan kumpaa sukupuolta kaveri on :)
Saa nähdä selviääkö rakenneuä:ssä.
 
Missä kohti te tunnette vauvan liikeet? Mä nimittäin tunnen ne tossa ala vatsalla onko se ihan normaalia kun eikö kohdun pitäisi olla jo ylempänä? Rupesin vaan miettimään kun joku tossa sanoi että kohtu on vähän navan yläpuolella että miks mulla ne liikkeet ei tunnu sit siinä navan kohdalla ollenkaan. Vai onko se kohtu niin iso että ylettyy alavatsasta navan kohdalle? Ei kai se vauva kuitenkaan aina samoin päin voi siellä olla? Valiskaa mua kun rupesi tää asia nyt vaivaamaan :D

Tänään oli tosi rankka työpäivä ja tuli itku kun mies soitti että menee kaverin kanssa katsomaan kaverille autoa, koska luulin että se ois kotona pitämässä mulle seuraa kun eilen sellasta puhu. On tää kyl raskasta näitten hormoonien kanssa välillä.. :) Kai sitä vois mennä päikkäreille niin ei ehkä tuu kiukuteltua niin paljon loppu illasta.. :D

Scarlett ja sissi 18+6
 
Höpsyli Ole hyvä.:) Muuten, tuli mieleen, että neuvolantäti kehoitti minua puolittamaan magnesiumin annokseni (käytän raskausvitamiinin lisäksi tavallista magnesiumia 350mg), jotta saan sitä suositusten mukaisen annoksen.

Scarlett89 Minä olen ainakin käsittänyt juuri niin, että kohdun korkein kohta on siinä navan tuntumassa, joten pikkuinen voi liikehtiä aika alhaalla. Tunnen vintiön liikkeitä hieman eri kohdissa, mutta yleensä minäkin tunnen ne aika alhaalla. Kertokaahan lisää, jotka enemmän tiedätte...:)

Vauvan tarvikkeista Laskin tänään bodyt, niitä on 16 kpl, koot 56-74. Ei aavistustakaan, että paljonko bodyja ja muita vaatteita tarvitaan missäkin vaiheessa. Kertokaahan kokeneemmat! Mutta mitä sitteriin tulee, olen käsittänyt, että saamme miehen puolelta sitterin, joka on kiertänyt suvusta ja se on hyväkuntoinen, joskin kangas on aina uusittu joka vauvalle.:) Vaunuja olemme vasta hieman katselleet,minä haluaisin ostaa ne vaikka heti, mies haluaisi hankkia ne vasta, kun olemme muuttaneet (siis siihen isompaan asuntoon, josta vasta etsimme). Pinnasänky, hoitopöytä ja turvakaukalo ovat kaikki ostoslistalla, joskin kartoitusta olemme hieman tehneet ja kyselleet tuttujen kokemuksia ja vinkkejä. Tilanpuute estää hankinnat juuri nyt, vaikka äitini on luvannut, että hänen luokseen saa tuoda niin paljon vauvantavaraa kuin sielu sietää.:D Minun vanha vauvanammeeni on tallessa ja hyväkuntoinen, kesämökillä vauva pääsee pinnasänkyyn, jota olen itse siellä käyttänyt - olettaen, että se läpäisee tarkan seulani.:LOL:
 
Viimeksi muokattu:
Kohdun korkeudesta kun kävin viimeks neuvolassa rv 16, terkkari sanoi että kohdun korkein kohta oli just muutaman senttiä navan alapuolella. Sanoi, että seuraavan kerran kun tuun neuvolaan niin se on jo navan kohdalla. :) Minä ainakin tunnen liikkeet alavatsassa.

Minea ja maha-asukki 19+6
 
Nyt tulee omanapa vuodatus.

Täällä tuli sitten uusi rahareikä, nimittäin ajoin kolarin tänään. :mad:
Syy oli minun, mut onneksi vauhti oli minimi ja kelleen ei sattunut mitään. Käytiin vielä miehen kanssa synnärillä kuuntelemassa sydänäänet ja kätilö sanoi tuntevansa kuinka pieni potki. Minä en kyllä tunne vieläkään mitään ?! Pienellä siis kaikki hyvin, ultrata eivät kyllä voineet koska ei ollut lääkärinmääräystä tms...
No mutta kuitenkin oma auto meni sen verta ruttuun että peliä ei siitä saa ja hinauksellahan tuo jatkoi matkaa eri suuntaan kuin me. : / Tietysti peltiä saa aina uutta, mutta aina autollisena olleelle ihmiselle tää on jotenkin hankalaa kun pitää sumplia miehen kanssa miten mennä töihin ym.. Tietää ainakin millä sivuilla surffaa vauvasivustojen lisäksi. Auton hankinta ja mahd. pian :stick:
 
Kisuliina jossakin blogissa näin et kolmoset oli laitettu vaunun koppaan poikittain :) aluksi niin varmaan voisi toimiakin, kun on vielä pieniä.

Meille käynyt myös noin et syntynyt ennenaikaisena, 30rv ja kaikki oli vielä sillon laittamatta vauvalle, tuli sit pikkasen kiirus, mut siltikään en ole taaskaan vielä hätäillyt tavaroiden suhteen vaikka jännityksellä/pelolla edetään viikko eteenpäin ja toivotaan et kaikki menis hyvin.

Ninzi onneks vauvalle ja sulle ei käyny kuinkaan!
 
Voi Ninzi harmin paikka.. Saat kaiken mun myötätunnon! Onneks ei sattunu kumminkaa mitään pahempaa. Ja ei hätää vaikkei ne liikkeet vielä tunnu:)

Vauvan liikkeistä: mulla tuntuu melko usein tossa navan vasemmalla puolella. Samoin se vauva oli myös ultrassa, pää alhaalla ja jalat navan vasemmalla puolella. Aika usein tunnen ne liikkeet siinä samassa paikassa. Kohtuhan lähtee siitä häpyluun reunasta ja kohdun pohjan korkeus vaan kasvaa kohti rintaa mutta alareuna on periaatteessa samassa kohtaa tästä eteenpäin:)

Tarvikkeista: Meillä on kaikki esikoisen ajoilta valmiina paitsi tuttipullot ja ollaan päätetty tilata Phil&Tedsit Saksasta toukokuun aikana. Toivoin että jos se sukupuoli olis selvinny ultrassa ni olisin vähän vaatehankintoja voinu miettiä ja ostaa jostain pientä pojan lelua, mutta nyt en sitäkään saa tehtyä.
Vaatteiden määrästä: Riippuu vähän kuinka paljon pyörittää pyykkiä. Jos pyykit pyörii kerran päivässä ni ei mun mielestä tartte ku 5 bodya joka kokoa. Monesti niitä ei kerkeä käyttämään jos on paljon samaa kokoa! Alussa ostin melko halpoja vaatteita, koska ne jäi nopeesti pieniks ja meni pois käytöstä. Mutta sitten 92 kokoon esim jymähdettiin jo niin pitkäks aikaa, että ostin vähän kivempia ja laadukkaampia vaatteita. Mut bodeja ja sukkiksia/housuja kuluu eniten, mitään huppareita ja muita kivoja mutta epäkäytännöllisiä vaatteita ei kannata hirveesti ostaa:) Ja tässä oli siis mun mielipide:p

Kaikille ihanaa sunnuntaita <3

Jenny ja Papu 20+4
 
Annukka: Osanottoni suruun ja paljon voimia jaksamiseen!

Maygory: Riidat on niin ikäviä! Ja toivottavasti johtuu vaan raskausstressistä, sitä voi olla molemmin puolin.

Kisuliina: Tarvikkeiden hankinnassa ainakin monikkoraskauksissa kannattaa tosiaan olla ajoissa. Ainakin meillä mahat kasvaa sitä tahtia, että helpompi tehdä hankintoja/järjestellä paikkoja valmiiksi mitä aikaisemmin sen aloittaa. Ja varsinkin jos joutuu vuodelepoon, niin sitten kaikki jää miehen harteille... Ja ainakin itsellä kun on taipumusta siihen, että sinnepäin ei riitä vaan oltava kaikki kunnossa, niin stressihän siitä pukkaisi, jos itse makaisi sairaalassa, eikä näkisi miten paikkoja valmistellaan kotona ;) Tosin vielä ei oo uskallettu hankintoja juurikaan tehdä, mutta rakenneultran jälkeen pikkuhiljaa... siis jos kaikki on hyvin. Tosin esim. vaunut/rattaat oon netistä kattonu valmiiksi ja päätettiin tilata uudet ora landit lisukkeineen (ainoo joka mahtuu ulko-ovesta sisään) sitten heti kun ovat syntyneet. Toimitusaika kuitenkin noin viikko ja eiköhän se aika mene jo sairaalassa.

Ninzi: Peltiä saa, mutta onneksi vauvalla on kaikki hyvin! Ja tietysti muilla kolarin osapuolille ei sattunut mitään. Ja jos sulla on ollut vakuutukset kunnossa, niin vakuutuksethan korvaa ja itselle jää pieni omavastuu... Mutta harmittaahan se aina silti! :hug:

Tässä alkaa pikkuhiljaa heräämään todellisuuteen, että meille tosiaan saattaa tulla kaksi vauvaa... tällä hetkellä rahareikiä jo tiedossa yhdistelmä rattaat/vaunut n. 750e + vakuutukset 2 x 360 e... No muutenhan meiltä puuttuu sitten kans aivan kaikki tarvikkeet ja vaatteet ;) En oo uskaltanu edes arvoida (eikä kyllä oo edes käsitystä mitä maksaa autoon turvaistuimet, sitterit, sängyt, hoitopöydät ym.) minkä verran rahaa tulis varata. Mutta tosiaan ajateltiiin suurimmat hankinnat tehdä vasta lasten synnyttyä. Eli tässä vaiheessa kuluja tulee oikeastaan noista vakuutuksista.

Nippe + tuplat 19+5
 
tavaroista tossa tuli muuton jälki mainingeissa laitettua kaikki 74cm ja tietty siitä alle äitiyspakkaukseen valmiiks odotteleen, en laskenu paljon mitäkin kokoa on mutta tarpeeks ainakin pienen vauvan vaatteita oli että tarvetta ei olisi hankkia yhtään enempää :D ensimmäin meillä oli poika mutta se ei juuri näkyny niissä 50-56cm kokosissa. moni 62 on kans aika neutraali väriltään ym kuvioiltaan jos sellasia siis löytyi bodeista. siihen body + potkari + housu määrään 16 bodya tuntuu niin vähältä ! :D mutta tuskin sitä lasta tarttee ihan heti hirveeseen vaate määrään hukuttaa. muuten sitten onkin onneks esim sitteri ja kävelytuoli odottamassa, rattaatkin "hankittu", sisko luopuu siskos/kaksosrattaistaan ihan meitä varten kun vanhempi tyttö hällä täyttää jo sen verta että kävellä jaksaa (Britax B-dual). sukupuolta en uskalla toivoa, mutta jos tyttö tulee niin tietty tulee lisäkustannuksia, koskamiten maltan olla menemättä ostaa ees muutamaa hempeää mekkoa, siis muutamaa per koko ;) kaikki vk ja talvihaalaritkin sellaselle pikkaselle valmiina. kyllä voin sanoa että tällästen tavara juttujen kannalta on helpompaa odotella toista! varmaan moni voi allekirjoittaa saman :D

noita tuli illan viimesinä tunteina mietittyä eilen, kun ei meinannu uni tulla silmään! huomasin että muutamalla muulla ollut kans tätä "unettomuutta" jos sellaseksi voi kutsua. muuten tällä mammalla ei selkäkipuja lukuunottamatta huolia olekaan :)

hyviä sunnuntain jatkoja kaikille! :popcorn:

samuelinäiti & pien 18+5
 
Kiitos kaiki osanotoista. Minun veljeni siis kuoli työtapaturmassa ulkomailla, haudataan kuitenkin kotimaahan. Tilannetta mutkistaa ehkä sekin, että isäni on saattohoidossa syövän takia. Eli minun äidillä tämä on hirmu raskasta aikaa. Tuntuu purkavan sen siihen, että murehtii vain vauvasta. Sitten minulla on kauheat paineet, että jos vauvalle tapahtuu jotain niin tätä koko kupla puhkeaa. Meillä siis on erittäin hankala tlanne elämässä, mutta päivä kerrallaan mennään...

Hankinnoista Minusta sitten ei taas ole mitään kiirettä hankkia mitään, vaikka siis meillä on molemmat syntyneet keskosina. Kuitenkin esim. keskonen on sitten sairaalassa sen aikaa, että silloin ehtii kaiken hankkia. Meillä siis oli omakotitalon rakennus ihan kesken kun esikoinen päätti syntyä, talon toinen pää oli vasta asumiskunnossa. Kuitenkin kaikki järjestyi ja minä, todella tarkka ihminen mm. vaatteista, sain kaiken haluamani. Toki minun mieheni on vaatefriikki, joten hänkin teki hankintoja. Ja olimme katsoneet vaunut yms jutut valmiiksi, mies vain haki ne. Tämä on todellakin meitin kolmas ja meillä ei ole mitään valmiina eli kaikki pitää hankkia. Ja juniori on tosiaankin alle 2v. Ja sitten on vielä se, että kun piti ostaa niitä 40cm vaatteita niin ei minulla olisi keskoselle mitään kotona olutkaan koska en niin pieniä olisi osannut valmiiksi ostaa. Ja kun niitä kaikkien tuomia 62cm vaatteita käytettiin vasta 6kk iässä niin pakkos itä oli pienempiä hankkia. Minä myös haluan että vaatteita on paljon. Ehkä turhaa, mutta itselläkin on paljon vaatteita.
Ja se kuinka paljon käyttää rahaa tarvikkeisiin niin se on sitten ihan jokaisne oma asia. Halvimmat kaukalot on 100€ paikkeilla, sitten kallimmmat isofix kaukalot 400€, siinäkin on selvä ero jo. Meille tulee maxicosin isofix kaukalo.
Sama homma vaunuissa, ne saa 300€:lla, mutta ne voi maksaa myös 1000€. Minä liputan ihan ehdottomasti sen puolesta, että rattaiden runkoon saa kaukalon kiinni. Näitä saa jo halvalla. Esim vauvattaren sivuilla on Britaxin setti tarjouksessa, olikos joku 500€. Siihen kuuluu vaunut, rattaat ja kaukalo. Jalusta päälle (turvavyö jalusta) 79€. Mutta siis halvallakin saa toimivan setin. Sama homma Briolla, hinta suht sama ja kaukalo on isofix kaukalo.
Mieheni siskolla on muuten kolmoset, heillä ostettiin tila-auto, eli taakse menee siis perheen 2 vanhempaa lasta ja sitten kolme kaukaloa takapenkille. Ja sitten vaunut ostettiin ulkomailta. Heillä on siis 2 esikoista luomulapsia ja nämä kolmoset hoidoilla.

Jep, mutta nyt kohti kukkien ihmeellistä maailmaa. Tiedän, ettei pihan hoito enää onnistu keväällä, mutta siis nyt vooi ainakin haaveilla. Rakastan puutarhanhoitoa ja se on vielä terapeuttistakin!
 
Huomenta!

Hankinnoista: Mä sain kahelta kaverilta "vauvakassit" pientä korvausta vastaan ja hups vaan mulla onkin melkein alun vaatehankinnat tehty kun nuo yhdistää äitiyspakkauksen tavaroihin. Tossa on kokoa 56-70, ja niillä päästään alkuun. Värit sattuu olevaan sopivan monipuolisia ja neutraaleja. Myös kestovaippoja tuli reilu 10 kpl s ja m kokoa. Lisäksi saan yhd-vaunut ja matkasängyn siskolta, ja uutena hankitaan turvakaukalo ja pinnasänky. Muita tarvikkeita (itkuradio,sitteri kantoliina,hoitopöytä..) kyselen vielä tuttavapiiristä, kelpaa hyvin käytetytkin.

Te joilla on jo lapsia: Oletteko ostaneet turvakaukalon jossa on telakka mukana, vai virittäneet kaukalon turvavöiden avulla suoraan (autoon kun autoon)?? Meilläkin on kaksi autoa ja molemmilla liikutaan joten mietin menisikö ilman telakkaakkin. Sisko sanoi että ei heillä telakkaa ollut ja hyvin toimi ja oli turvallinen.

Ja entäpä kestovaippa-asia? Aiotteko mammat käyttää niitä osin tai kokonaan? Mulla olisi toive että edes puolet vaipparalista olisi kestojen varassa. Tyyliin kotona ja päivä-aikaan kestovaipoilla, reissussa ja yövaihdot tavallisilla vaipoilla.

Penni ja pikkunen 19+1
 
Tähän tavara/vaatekeskusteluun kommenttia... Näin 10 vuoden aikajanalla aatellen järkeviä ensihankintoja oli pinnasänky ja turvaistuimet 6kk iästä ylöspäin. Nämä on tullut säiulytettyä ja tulee käyttöön vielä tälle kolmosellekkin. Kaikkea muuta saapi käytettynä ja hyväkuntoisena niin halvalla ettei raaski uuteen investoida. Itsellä on tullut jo hankittua (käytettynä) tuttipullon sterilisaattori (ykkösellä ei tätä ollut, kakkosen kohdalla tajusin taivaanlahjaksi!-mulla siis pullovauvoja), Kantoliina, Brion vaunut ja Gracon turvakaukalo jalustalla. Tuttipulloja, petivaatteita yms on vielä säästössä niin niitä ei tarvitse hankkia.

Vaatteet olen myynyt eteenpäin, joten muutaman 56 cm bodyn ja potkarit (olen potkariihminen) olen hankkinut. Ajattelin tällä kertaa pärjätä mahdollisimman pitkälle tuolla äitiyspakkauksen vaatetuksella, sit konttausvaiheessa tuota housu ja paitapolitiikkaa alkaa kulumaan vähän enemmän, joten sitten on pakko ostaa. Pullovauvoilla tuota "vahinkopyykkiä" sattuu mielestäni vähemmän kun imetettävillä vauvoilla koska kakka ei ole niin löysää. Mut tuo vaateasia on niin tunnepohjaista hommaa =). Esikoiselle hankin ensihuumassa aivan liikaakin, nyt tuntuu etten osta juuri mitään. Lienee silti rahakysymyskin, koska isommat lapsetkin tarvitsevat koko ajan uutta vaatetta/kenkää/pyörät jne. Oppii siis karsimaan pakostakin vuosien edetessä :D

Mirkku76
 
  • Tykkää
Reactions: samuelinäiti
meillä oli tämän ekan kanssa sellanen 90-luvulta pelmahtanu turvakaukalo, ei omistettu silloin autoa ekaan 9kk kun poika synty joten se toimi mainiosti niillä lyhyillä reissuilla mitä tuli tehtyä esim viereseen kaupunkiin mummilaan. ja se oli nimen omaan sellainen turvavöillä laitettava vekotin, hyvin tietty skulas ku telakka jutut olis ollut vähän turhia sen autottomuuden vuoks. nyt sitten uutta odotellessa oon saanut siskon vanhan hmmh olikohan kans merkkiä maxi-cosi? sekin siis ilman telakkaa, on ostettu -09 niin en tiedä onko siihen se telakka mahdollisuus. mut jos teillä kaks autoa niin mitä turhaan sitä telakkaa alkaa rötvää edes takas? ellei sitten molemmissa sellainen, tulee vaan ehkäpä turhan kalliiks. ja siis on turvallisia ne jotka pelkillä vöillä kiinnitetään, siitä ei kannata yöuniaan menettää :)

kestovaippoja ekaks suunnittelin mutta sitten tämä oma laiska luonne tuli vastaan, pyykin pesu ei oo mun juttu ollut ikinä, joutunut kyllä petraamaan lapsen myötä (juuri tälläkin hetkellä pitäisi olla kyseistä puuhaa tekemässä, kuinkas kävikään :D )
ja tuosta itkuradiosta se että meillä tuli käytettyä tasan 3 kertaa, joista 1 krt oli siskon lapsen kanssa testi, oma lapsi ei ollut sillo viel syntynyt ja haluttiin kattoo kuinka hyvin toimii niin. hoitopöytää meillä ei oo ikinä ollut, ainoastaan sellainen muovinen alusta mikä kuuluis siis olla kyseisellä pöydällä. sitä sitten oli helppo pitää olohoneessa (meillä arkkupöytä jossa vaipatkin ym) että sai sohvalle nopsaan ja iltaisin/öisin siirrettiin alusta makkarin puolelle, sielläkin erikseen vaipat odottamassa. ja muutenkin tuntuu että hoitopöytä kuuluu niihin turhake listoihin ykkössijalle, tosin kukin tavallaan tässäkin hommassa. jos saat kantoliinan käytettynä niin pyydä antajalta kunnon ohjeita, joskus noi käyttöohje/sidonta ohjeet heitetään ekana roskiin ku itte ne handlaa, sellanen kädestäpitäen opetus on paras kuitenki aina ekalla kerralla :D
 
Penni meillä on Gracon Dualogic II jossa oli telakka mukana, mutta sen saa myös kiinni turvavöin. Se helpottaisi tietysti sitä kiinnitysrumbaa jo puoliksi, jos te laittaisitte telakan toiseen autoon ja toiseen kiinnittäisitte vöillä. Vöillä kiinnittäminen on mun mielestä inhottavaa, koska se on tarkkaa puuhaa ja kaikkien autojen turvavyöt ei riitä siihen. (Ainakin mun isän Jeepissä) . Telakka on kuitenkin niin kätevä kun se istuin vaan yhellä liikkeellä napsautetaan paikoilleen! Mutta siis mä oon tottunut telakkaan, sen takia nyt hehkutan sen puolesta:D Ja siinä oli silloin tarjous 300e, on myös isofix, joten tarjouksia kannattaa seurata. Kestovaippailua emme kokeile tämänkään kohdalla. Pyykkiä on ihan tarpeeks ja vaippoja ja kakkaa ja kaks koiraa joista toinen ei ole sisäsiisti, en kestä sitä likasuutta, haluan vaan sulkea sen vaipan pussiin ja heittää roskiin. Mutta kunnia niille äideille jotka jaksaa!! Me tosin kyllä käytetään paljon noita helpommin hajoavia luomuvaippoja sekä suomalaisia muumivaippoja, joten yritetään edes jotenkin säästää luontoa:)

Annukka empä voi muuta sanoa kun voimia. Ja myös äidillesi. Kuitenkin oman lapsen menettäminen on se pahin..
 
Hankinnoista: Onneksi me saadaa yksi pinnasänky tai ehkä kaksikin lainaan, joten niitä ei ainakaan tarvitse tuplana ostaa ;) Autoon turvakaukalot on ostettava heti/ennen syntymää, jotta saadaan edes laitokselta vauvat kotiin... On meinaan lähes 100 km matkaa ;) Sisko suositteli tuota telakallista, että on paljon näppärämpi ja nopeempi kiinnittää autoon, joten uskon siskoa tässä asiassa ;) Itse en noista mitään ymmärrä, mutta sisko väitti että meidän autossa on jotkut isofix jutut (en kyllä oikein saanu selvää mitä sekään tarkottaa)... pitää mies pistää tutkimaan asiaa :) Ja luulen, että tuplien kans tuo nopeus lienee valttia, jotta kaikki saadaan pidettyä tyytyväisempinä... Ja meille todennäköisesti tulossa toinen auto hankintaan, jossain vaiheessa (jotten tule ihan kotihöperöksi yksin jäätyäni hoitamaan lapsia kotona). Sit pitää varmaan ostaa molempiin autoihin omat istuimet eli siis neljä istuinta!!!

Kestovaipoista: Harkitsin hetken tuota kestovaippailua, koska tuplien kans niitä ei tartteis keräillä montaa päiviää, että kone ois täynnä. Mutta jotenkin ei houkuta pestä ulostevaippoja samassa koneessa kun muuta pyykkiä... Ja sitten kun yritin lueskella niistä tietoa, niin oli niin monimutkaista, että kun ei oo koskaan nähny edes kestovaippaa, niin ei ymmärtänyt... Ja sitten pyykkiä tosiaan voi olla jo melkoisesti muutenkin kahden kanssa ja meillä ei oo sitten kuivatustiloja! Voi kun sais kodinhoitohuoneen... Pesuhuone on niin pieni ettei sinne mahdu edes kuivausrumpua...
 
Nippe kiva että saitte vakuutukset! Mua kans vähän jännittää, että myönnetäänkö. Mulle ei enää vakuutusta pari vuotta sitten myönnetty, kun oli niin paljon kaikkea. Mut tovotaan että vauvelille saahaan :)

Annukka: paljon voimia suruun :hug:

Lisärautaa syöty täällä plussauksesta lähtien raskausmonivitamiinin lisäksi (jossa rautaa myös). Mulla kun on muutenkin anemiataipumusta. Yhden neuvolanvälin oli lisärauta neuvolantädin suosituksesta tauolla ja sit olikin tippunut hemoglobiini alle sataan!

Scarlett toi on niiin tuttu tuo tunne, että kun on kaikki mennyt elämässä niin hyvin niin kojhta on pakko tapahtua jotain pahaa. Muistan hyvin selvästi tuon tunteen jostain viiden vuoden takaa, kun elin yhtä elämäni onnellisinta vaihetta. Sitten kahden vuoden päästä siitä mulla olikin ollut burn out, puhjennut krooninen sairaus, kärsin kovista jatkuvista päänsäryistä ja sain vielä masennuksenkin :D Nyt oli taas tässä muutaman viikko sitten tuo tunne ja sit liukastuin ja teloin tän nilkkani :D Mut enimmäkseen nyt on kyllä sellainen olo, että tämä onnellinen vaihe tuntuu nyt ihan "luonnolliselta" kun on noita vaikeuksia tässä tosiaan ollut.

Tyttö-/poikaoireet menee mulla aika tasan tuosa Annubellan listassa. Ehkä hieman enemmän poikaoireita, ja tyttöä siis ultrassa veikattu!

Maygory onnea poikalupauksesta! Ja voimia parisuhdetilanteeseen, ei kuullosta kivalta :hug:

petite kuullostaa tuo lantion vinous sitten aika samalta mitä mulla on ollut. Kiropraktikko ei osannut sanoa mistä johtuu, voi kuulemma olla juuri sitä että "käyttää kroppaa väärin", toispuoleisesti tms. Tai sitten on voinut joskus aikanaan kaatua tms. Aika yleistä tuo vissiin on eikä sitä välttämättä mitenkään huomata aina eikä välttämättä oireile mitenkään. Mulla oli myös sitten ylempänä selkä- ja niskarangassa virheasentoja. Jos on alempana vinoutta niin sitten saattaa tyypilissesti tulla ylempänä selässä vinoutta toiseen suuntaan eli kroppa kompensoi. Mulla tosiaan nuo aiheutti kovia päänsärkyjä ja siksi hoidatin. Fysioterapiassa opettelin oikeita asentoja ja kiropraktikko korjasti virheasennot. Ihan vinkiksi, että kiropraktikolle voi mennä raskausaikanakin, itsekin olen käynyt. Mutta jos ei sulla mitään oireita ole niin eipä sitä sitten välttämättä tarvi hoitaakaan :)

Kohtu tuntuu mulla muutama sentti navan yläpuolella. Enimmäkseen liikkeet on tuntuneet aika alhaalla, mutta nyt on välillä tuntunut jo navan korkeudellakin. Se on hassua, että vaikka liikkeet tuntuu vaihtelevasti eri puolilla masua, löytyy sydänäänet dopplerilla silti aina lähestulkoon samasta paikasta :)

Täällä odotellaan taas seuraavaa ultraa, johon on aikaa vielä viikko :) Mua on ruvennu jännittään ihan kamalasti, että ultrassa meidän neidiltä löytyiskin pippeli :LOL: Nyt kun on jo niin asennoitunut siihen että ois tyttö tulossa niin tuntuis hassulta jos nyt sais tietää että se onkin poika!

Vanella ja pikkunassuli 20+4 :heart:
 
Vakuutkusista jos jollain on vakuutkset Pohjolassa (tai kotivakuutus) niin oli kyllä tosi halpa tarjous ekalle vuodelle eli 80e/vuosi! Kuulostaa ainakin mun korvaan aika halvalta mut en tietty tiedä mitä muilla on tarjota. Tää oli siis joku uus juttu Pohjolassa joka oli tullu tän vuoden puolella käsittääkseni.

Turvakaukalosta me ostetaan mun serkulta turvakaukalo telakalla ja sopii ainakin meidän autoon paremmin kun ei tosiaan vyö riitä kaukalon ympäri. Eli se kannattaa tarkistaa ennen kuin ostaa kaukalon ilman telakkaa.

Tänään taas poksuu 19+0! Enää viikko niin ollaan tasan puolivälissä hui! :D
 

Yhteistyössä